Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-02-12

Köp mitt fatbike-däck

Hej!

Jag har ju rensat lite i cykelrummet och då hittar man ju en massa bra och fina saker som man aldrig använder. Som mitt fatbike-däck. Jag har ju ingen fatbike, så jag behöver inget däck till en fatbike. Det är ett Specialized Ground Control 4,6, kostar normalt sett dryga tusenlappen i butik och jag säljer den till högstbjudande +frakt via min Facebook-sida. Kika in där och lämna ett bud före klockan 17 om du är intresserad: https://www.facebook.com/henrikoijer/photos/a.250331581816269.1073741829.249854338530660/579242158925208/?type=3&theater


Fredag - dags att ta till flaskan

Jag skrev ju igår att jag hade fått paket, det var flaskor från Powerbar!

Idag är det fredag. Fredag är fredagsmys för många med barn och för en del av er som läser här så finns också någon form av fredagsfys med på dagens schema. Min träning för veckan står faktiskt skriven på den där lappen som ligger där på bordet i bilden ovan. Den lapp jag skrev när jag planerade för Högbos Fatbike-tävling. Idag är det åttatvåor som gäller, alltså åtta minuters hårt jobb följt av två minuters aktiv vila. Tänkte köra fem stycken sådana åttor idag.

Just nu så snöar det lite lätt och marken är vit igen, det ska faktiskt snöa ända till imorgon efter lunch någon gång. Det blir väl lite finare TV-bilder från Svenska Skidspelen som pågår här i helgen, men annars är det mest i vägen eftersom man inte ser all is som lurar därunder. Hade faktiskt tänkt att köra dagens intervaller ute, men när jag inte ser isen så vill jag inte maxa. Så det blir testcykel idag igen.

Ett annat event som pågår i Falun i helgen är bancykel-SM i Velodromen. Information om tävlingarna finns på Velodrom CK's hemsida: http://www5.idrottonline.se/VelodromCK-Cykel/Tavlingar/Bancykel-SM20152016/

2016-02-11

Torsdagen den 11:e februari

Hej vänner!

Jag älskar sådana där rubriker. När man liksom skriver något som ni alla redan vet om och som inte säger något som helst om innehållet. Andra varianter kan vara "Torsdag" eller "Den 11:e februari". Det behöver inte vara så himla spännande och överambitiöst alltid.

Idag har jag haft en vilodag, apropå inte överambitiöst. Så jag har inte så mycket cykligt att skriva om. Ni får gärna tipsa mig om det händer något spännande i cykelsverige som jag kanske kan ta upp här i bloggen. Mejla henrikoijer@gmail.com så blir jag glad.

När jag hade lämnat barnen på sina skolor, åkt hem för att hämta ryggsäcken som Ebbah glömt och sedan åkt tillbaka till skolan igen för att lämna den så gick Frida och jag och handlade lite:
Vi gillar att handla, Frida och jag. Faktiskt så gillar jag att handla så mycket att jag gjorde det i kväll också...

Efter att vi handlat och chillat hemma en stund så kom Frida med sina skor och sa "iåiåiåiå". Det betyder att hon vill ha hjälp att göra något som hon inte klarar av. Som att sätta sig i matstolen, komma upp i soffan eller som i det här fallet: ta på sig ytterkläderna.
Hon har inget ordförråd att tala om, men hon har blivit allt bättre på att kommunicera i alla fall och det älskar jag!
Vi var ute och gick på gården en stund, fyllde på med fågelmat och sådant där viktigt. Efter att hon halkat omkull ett par gånger så var det inte riktigt lika roligt längre, så då plockade jag fram vagnen och så gick vi en promenad.
Vi gick förbi Gullnäsgården /grannfastigheten åt söder) där det nu ska byggas tio nya hus. Vi kommer alltså få en massa nya grannar, spännande! Det var rätt bökigt att gå förbi där med all snö, is och så, men vi är ju inte direkt lata av oss utan kan väl ta en besvärlig väg någon gång då och då. Frida somnade snabbt och jag styrde hemåt.

Tänkte fixa lite i källaren och i trappen på väg ner till källaren. Men först fikade jag. Hann också slänga in en maskin med tvätt innan Frida vaknade efter en kort stund. Jag hann tänka att det inte blev mycket fixat av, men så petade jag lite kärleksfullt på hennes napp och hon somnade om.
Flickebarnet sov i två och en halv timme! Jag fick mycket fix fixat. Skönt det.

Gjorde i ordning en flaska välling, väckte henne och åkte till skolan för att hämta kidzen. Fick paket! Efter en stund så var det mellis och sedan full fart iväg på de tre stora barnens aktiviteter för dagen: hockey, dans och ridning.

Nu är dagen snart slut, jag har samlat ihop över 8000 steg idag, intagit ryggläge i soffan och käkat upp dom ostbollar som vi hade kvar.
Ny dag och nya tag imorgon, då också med cykling. Vi hörs!

Arrangör klar för MTB-SM, Långlopps-SM och CXSM 2016

Tjena och godmorgon!

Igår så skrev Bergslagsloppet att de kommer arrangera Långlopps-SM även 2016. Det var ju dom som också arrangerade denna tävling 2015 i Ånnaboda utanför Örebro.

Det är även sedan ett tag tillbaka att MTB SM kommer arrangeras i Värnamo.

Dessutom står det klart att cyclocross-SM kommer arrangeras i Eksjö.

Info om detta kan ni läsa här: http://scf.se/forbundet/nya-sm-arrangorer-har-utsetts/

Jag hade ju en punkteringsdag på Bergslagsloppet i fjol men minns att jag verkligen inte ville bryta tävlingen, utan ta mig runt tävlingen för att se banan. Det kunde ju vara nyttigt senare, tänkte jag då. Så rätt det nu visar sig att jag hade!
"Totalt 42 minuters stillastående idag var ju inte vad jag räknat med men trots all ståtid så fick jag se banan (kan vara nyttigt om jag ska köra Bergslagsloppet fler gånger) och ett bra träningspass."

Något annat vi minns var ju hur hela tätkvartetten körde fel och att det kunde ha gett femman i loppet segern. Nu blev det ändå inte så utan alla fick behålla sina placeringar i mål, trots den stora felåkningen.
Vi kan väl nästan gissa att man kommer säkerställa att ingen ska behöva åka fel i år.

Matthias Wengelin vann tävlingen i höstas. Han bor nu i Örebro och kommer tävla för Team Bergslagsloppet denna säsong, vi kan väl gissa att han är en av dom stora favoriterna även i år.

Foto: Ola Hellström

2016-02-10

Så tokigt det kan bli...


Ni som följer mig i den här bloggen vet att jag för ett tag sedan körde ett pass där jag gick in för att spränga mig på fyror. Då skrev jag också att jag skulle prova på att köra 380 watt nästa gång, istället för dom 372-373 som jag kört på hela vintern. Idag var nästa gång. Men ni känner ju mig och mitt huvud, nu är det dessutom februari och jag vill höja mig ett eller ett par snäpp. Så jag gick inte ut på tänkt motstånd utan mycket högre. Det var dumt. Jag visste att det var dumt men när jag sitter där och benen fungerar så trummar jag liksom bara på. Skitsamma att det är första intervallen av fyra. Benen är ju bra där och då... Så, den fjärde intervallen blev aldrig fyra minuter lång utan den blev "bara" 2:37 lång.

Mitt allra bästa pass med 4x4 någonsin är 392 watt, mitt näst bästa är 388 watt och idag var jag en minut och 23 sekunder från att ta mitt troligtvis tredje bästa någonsin då jag hade 384 watt i snitt när jag stängde av. Nästa gång. Då ska jag försöka med det jag skulle försöka med idag, köra på 380 watt. Inte en watt över!

När jag körde mitt bästa och näst bästa på 4x4 så hade jag en vanlig uppvärmning innan, idag körde jag tio spurter. Kanske skulle jag ha fixat dom där 384 watten annars. I spurterna så var samtliga över 1000 watt i peak och hälften var dessutom över 1100 watt. Den sista var bäst med 1216 watt.

Det allra bästa med dagens pass är nog ändå att det var över för typ 25 minuter sedan så att jag kan gå och lägga mig i tid idag. Det behöver jag verkligen. Slut som artist och människa, faktiskt lite förvånad över att benen fungerar så bra när kroppen och knoppen känns så slut.

Skrev faktiskt ett långt gnäll-inlägg här om kvällen som jag raderade istället för publicerade. Korta versionen är att jag har det lite tungt just nu. Men det vänder, det gör det ju alltid. Benen fungerar i alla fall, alltid något!

Nytt rekord

Hej hej och godmorgon kära vänner!

Igår kväll/natt så körde jag mina enminutsintervaller och lyckades ta rekord igen! Precis som så många gånger förr så körde jag med fem kilos motstånd och denna gång fick jag snittkadensen 95,7, vilket ger snitteffekten 478.5 monarkwatt.
Det är nu hög tid att öka motståndet när jag kör mina enminutsintervaller. Fem kilo funkade bra när jag höll mig på lite drygt 90 i kadens, men nu närmar jag mig 100 och då blir det rätt drygt. Speciellt nu när jag står upp varannan intervall.
Jag tror att om jag lägger på mer motstånd så kommer också effekten att öka, vilket kommer göra att jag når nya nivåer och att nya rekord är att vänta. Har höjt mig med 14 watt sedan förra vintern, fler watt kommer det att bli.

Det är helt sjukt så stum jag blir av dessa intervaller, mådde illa till jag somnade igår. Alltså ungefär en timme med illamående från att jag var klar till dess att jag slocknade. Det kändes också som om huvudet höll på att sprängas. Så mycket syra... Det syns också genom passet hur stum jag blir. Faktum är att snitteffekten efter åtta intervaller var drygt 486 watt. Så jag tappade rätt mycket i dom sista två intervallerna där. Helt sjukt stum, glad att jag ens tog mig igenom dom.

Den här bilden tog jag faktiskt halvvägs genom passet, då med en snitteffekt på 493 watt och rätt säker (som ni kan se) på att jag skulle ta nytt rekord. Om jag bara hade vetat hur stum jag skulle bli i dom sista intervallerna....

Idag väntar 4x4, det lär ju också bli en syrafest...

Hela gårdagens pass hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1045283733

2016-02-09

Högbo Fatbiken 2016 är inställd

Ja, i alla fall helgens tävling. Men det kan komma att dyka upp något tävlingstillfälle senare i vinter, läs här vad Magnus Palmberg på Högbo MTB Arena skrev idag på Facebook:

"Högbo Fatbiken 2016. Helgens tävling inställd.!!
Men chansen att få tävla på fatbike finns kvar!!
Tyvärr så har vi just nu urusla förutsättningar, till att kunna få till en tävlingsbar Fatbikebana till den 13/2. Dem sista dagarnas värme har tagit oerhört hårt på snön och nu har vi princip bara
is kvar. Prognosen visar ytterligare ett dygns värme. Efter det eventuellt lite snö följt av kyla några dagar. Det kommer innebära Mycket isiga förhållanden och hög olycksrisk.
Vi vill inte utsätta våra tävlande för den höga olycksrisken.
MEN vi ger inte upp hoppet om att kunna arrangera en tävling under den här vintern.
Vi vill härmed också ändra på HögboFatbikens koncept, då vi nu inser att det är som ett lotteri att tidigt bestämma ett tävlingsdatum.
Räkna med att Högbofatbiken kommer att arrangeras någon eller några ggr under denna vinter.
Vi kommer bestämma tävlingsdag/ar så fort förutsättningarna tillåter det.
Var beredd på att det kan ske med 1-3 dagars varsel!!
Ingen föranmälan kommer krävas.
Vi tror och hoppas detta kan innebära fler roliga tävlingar
och att fler får chansen att tävla.
Information om återbetalning av anmälningsavgifter hittar du på www.hogbobiken.se
Väl mött på Högbo MTB Arena!
Mvh///Magnus Palmberg
Ansvarig Högbo MTB Arena"


Ett riktigt tråkigt besked då jag sett fram emot denna tävling länge. Satt igår och planerade veckans träning för att passa tävlingen bäst och såg fram emot den som ett mycket välkommet avbrott i träningsvardagen.
Men samtidigt så förstår jag beslutet, den här vintern är ju en katastrof och nu är det snart barmark i skogarna härikring. Just nu väldigt mycket is och lite snö dock. Högbo ligger ju typ åtta mil österut, så det lär väl se ungefär likadant ut där som här. Jag åkte förbi Jungfruberget (med bil...) idag, populär plats för träningstävlingar på MTB här i Falun där solen ligger på och värmer bra. Brukar alltid bli barmark tidigt där och det såg inte ut att vara långt borta nu...

På torsdag kväll så tar våren dock uppehåll och det ska bli minusgrader ett tag framöver igen. Vi lär väl fastna i någon slags mellanting mellan vår och vinter i ett par månader nu antar jag...
Bild från Fatbike-tävlingen i Högbo förra året. Foto: Ronya Öijer

Tankarna om den där podden med Mattias Reck


Hej och godmorgon cykelvänner!

Jag lovade ju för längesedan att jag skulle skriva lite om mina tankar efter den där podcasten med Mattias Reck. Det blev nog aldrig av tyvärr, så jag tänkte ta dom nu istället. Har ni inte redan lyssnat på den, så gör det nu: http://oijer.blogspot.se/2016/01/ni-maste-lyssna-pa-denna-podcast.html

Det här blir långt, så duka fram lite fika först...

I början av podcasten så pratar de mycket om Mattias tidigare karriär inom Taekwondo innan man styr över samtalet till Vätternrundan. Det där lämnar jag i detta inlägg.

Sedan kommer de in på snack om blockträning och att cyklister gärna tävlar sig i form. Det där har jag tänkt på förut och kommer bara på klassiska lagsporter som ishockey, fotboll och innebandy där man kan behöva matchtempo för att komma igång. Men finns det någon sport där man i samma utsträckning som i cykel använder tävlingar för att komma igång eller i form? I många andra sporter tävlar man ju väldigt sparsamt istället, medan det i (landsvägs-) cykel gärna kan bli upp emot 100 tävlingar per år.

Jag känner igen det där med att träna i block, alltså flera dagar i rad och jag blir också bättre om jag kör hårt flera dagar i rad. Däremot brukar jag inte behöva den där lugna veckan efteråt i samma utsträckning som många andra. Minns till exempel förr i tiden då Magnus Darvell och jag tränade tillsammans mer, vi hade samma tränare och körde samma upplägg för att toppa oss till SM. När vi var i slutet på hårdträningen så hade jag blivit så pass bra att jag faktiskt ibland kunde vara starkare än Magnus. Men när vi sedan släppte på träningen inför SM så blev han jättesnabb och jag tyckte att jag gick bakåt i form. Ett bra bevis på att vi alla är olika och behöver träna olika.

Just det där tror jag väldigt många missar, att de är unika och att det även gäller vad eller hur de ska träna. Det är så mycket lättare att kopiera andras upplägg och många försöker träna som proffs. Men i själva verket är de långt ifrån proffs och det finns därför ingen anledning att försöka träna som ett proffs om man tex ska köra något motionslopp bara. Utöver att kravprofilen skiljer sig väldigt mellan en proffskarriär och en motionär så tillkommer ju dom där personliga egenskaperna. Vad man själv är bra på, vad man är mindre bra på och hur man reagerar på olika former av träningsupplägg.

Mattias säger dock också att det är svårt att träna fel, så länge man inte blir skadad och det håller jag med om. Så länge du tränar cykling så blir du troligtvis en bättre cyklist. Även Eddy Merckx har väl svarat så på frågan om hur man blir så bra som honom: "Ride lots". Hemligheten till att bli bra på cykel är att cykla mycket. Du kanske inte blir bäst genom att träna massor, men det är svårt att träna jättemycket och ändå vara dålig.

Viktigt dock att komma ihåg att man bör träna lite olika beroende på vad man är eller vill bli som cyklist. Spurtare, hjälpryttare, motionärer, MTB-cyklister, Långloppscyklister och bergsgetter behöver träna olika. Sedan kan man givetvis köra en hel del träning tillsammans ändå, men man måste åtminstone som tävlingscyklist fundera på sin specialisering.

"It's easy to fuck up a sprinter", säger Mattias i podcasten och det där kan jag faktiskt koppla till min egen cykling. Nu säger jag inte att jag varit någon storspurtare. Inte alls. Men när jag var färsk i cykelsporten så var spurta det enda jag var bra på. Många sa faktiskt också till mig att jag borde satsa på landsväg istället för MTB eftersom jag hade mer talang för det.
Men på ett pass så fick jag höra från en av de äldre i klubben att det ju inte var någon poäng i att vara bra på att spurta om jag inte orkade hänga täten till slutet av tävlingen där spurten om segern ägde rum.
Så istället för att kanske ta till vara på den lilla spurtförmåga jag hade och träna för att bli bättre på det, så la jag om träningen helt för att istället orka mer, bli starkare och så där. Typiskt svensk hjälpryttarträning där alla ska vara okej på tempolopp. Jag blev onekligen en cyklist med mycket högre kapacitet, men spurtförmågan försämrades snabbt.

Nu har jag ju i nästan alla år satsat på MTB för att jag tycker att det är roligare, så det var kanske rätt att släppa det där spurttänket redan i tidiga år. I alla fall för mig.

En annan grej som jag fastnade för av allt som Mattias sa under det över två timmar långa snacket var att man i proffsvärlden/ute i Europa inte fokuserar så mycket på vad man bör träna för att förbättra hjärta/lungor, utan att det istället är fokus på hur man får bra ben. Det där gillar jag också, alldeles för många tränar utan att tänka på vad de borde träna för, att bli snabbare. Det är ju snabbhet och bra ben som gäller om man ska bli en duktig cyklist. Speciellt på landsväg, i MTB har du lite större nytta av dom där lungorna och det där hjärtat.
Väldigt många cyklister verkar dock träna för att bli bra på att träna och missar det där med att man som tävlingscyklist tränar för att prestera på tävlingar.

Ett klassiskt exempel är hur ofta man hör att cyklister kör träningstävlingar på ett speciellt vis, för att få bra träning. Istället borde man väl träna på att tävla på träningstävlingar?!

Mattias säger också att styrketräning nu slagit igenom mer eller mindre hos alla proffs. Jag tränar aldrig på gym. Aldrig. Jag är dock helt övertygad om att jag skulle kunna bli en bättre cyklist av styrketräning, men jag är inte ett dugg intresserad av styrketräning utan cyklar för att jag gillar att cykla. Mitt hopp står helt enkelt till att jag är en av dom där få individerna som inte svarar på styrketräning, så att det ändå inte hade gjort någon större skillnad för mig...

De säger också att proffscyklister (på landsväg) tränar 800-1100 timmar per år. Jag tränar ca: 400 timmar. Ytterligare en anledning till att inte träna som proffs gör. Deras träning är upplagd för ca: 1000 timmar per år och passar därför inte alls lika bra för någon som tränar betydligt mindre.

40/20-intervaller nämns som den mest typiska intervallformen nere i europa. Dels nämner han intervallblock om 6 minuter men även 20 minuter långa intervaller i denna 40/20-form. Det har varit riktigt kul att se så många på sociala medier som nu börjat träna 40/20 och jag blev faktiskt riktigt sugen på att testa det själv. Jag har testat 20/10, 15/15, 30/15, 60/30 och 70/20. Men aldrig denna gyllene 40/20-form.
Det hela går ut på att köra intervaller där första siffran anger tid i sekunder som man kör riktigt hårt och den andra siffran anger tiden i sekunder som man vilar aktivt. Sedan upprepar man detta tills man kört det i ett antal minuter. Till exempel sex minuter, tio minuter eller kanske i 20 minuter. Tänket är att man kan få högre intensitet/effekt i träningen vilket ska ge bättre ben. Säg att jag har en tröskel på ca: 300 watt, då kör ju jag mina långa intervaller på ungefär 300 watt. Skulle jag istället kunna köra 40/20 på 400 respektive 200 watt så skulle min snitteffekt bli 333.33 watt.
Fler watt = bättre ben?!
En annan fördel med detta jämfört med att köra på en jämn belastning i hela intervallen är att tävlingar sällan har någon jämn belastning, utan att det går upp och ner hela tiden i intensitet. Så då borde ju tävlingscyklister också träna på det som är mest tävlingslikt.

En annan grej som jag tänkt en del på i vinter är det här med vilan mellan intervaller. Många gånger ska det ju tävlas i att vila lite, det är liksom "hårdare" ju kortare vila man har mellan intervaller. Men i många fall så skulle nog lite extra vila göra gott för träningseffekten. Speciellt om intervallen går ut på hög effekt/intensitet. För med mer vila så orkar man trycka på mer under intervallerna också. Många gånger kan ju vilan ha sin speciella roll i träningen, som i 40/20-intervallerna. Men om du kör fyra minuter långa intervaller, varför vila två eller tre minuter om du kan köra med 10-30 watt mer om du vilar i fyra minuter?

Ja, det fanns ju rätt mycket att "snacka om" från den där podden. En grej jag reagerade på var att man i deras lag inte jobbade aktivt med koffein. Alltså man har det i sportdryck, gels och bars men man verkade inte lägga något speciellt fokus på det från lagets håll. Med tanke på hur positivt koffein kan vara för prestationen så tyckte jag det var lite märkligt att ett proffslag inte la någon större vikt vid det.
Jag använder koffein när jag tävlar och undviker det faktiskt i stor utsträckning annars. Just för att inte vänja kroppen vid det, utan för en större effekt av det när jag tävlar. Å andra sidan så kanske jag skulle ha nytta av det i större utsträckning vid träningar också eftersom jag kanske skulle kunna ta i mer = fler watt.
Bikarbonat pratades det lite om och det använde tydligen specialisterna i laget vid korta tempolopp. Jag har aldrig provat, men har hört andra i min närhet som provat och det verkar inte vara speciellt roligt...
Rödbetsjuice har jag testat. Körde det rätt intensivt inför en viktig tävling men tyckte att jag presterade sämre än normalt. Nu behöver det inte ha berott på rödbetsjuicen, men eftersom tävlingen gick "dåligt" så var det inte någon mirakelkur i alla fall.

Träning med högt kolhydratintag eller med låga energinivåer nämndes också. Tyckte det var skönt att höra att man inte bara tänkte på att träna lugna pass med tomma depåer, utan att man också körde träningar där man försökte "trycka i sig så mycket kolhydrater som möjligt".
Kolhydrater är bra, speciellt om man vill vara snabb. Dessutom kan man träna kroppen så att den kan ta upp mer kolhydrater vilket alltså ger mer snabbhet. Värt att tänka på.

Det finns mycket annat som det snackades om också, men det vet ni ju eftersom ni väl har lyssnat på podcasten? Annars gör det nu. Har ni några synpunkter kring det som sades under snacket, eller kanske om det jag skrivit? Lämna en kommentar!

Avslutningsvis så vill jag bara säga att ha en tränare, coach eller bollplank är guld värt. Jag hade det några år från junioråldern och upp i U23-klassen. Då lärde jag mig om träning och hur jag fungerar och genom erfarenhet också vad som fungerade bra eller mindre bra på mig själv.
Nu tycker jag att jag kan lite om träning, har ju ändå tränat på en ganska hög nivå sedan slutet av 90-talet. Men jag tror att även den som utbildat sig och som har lång erfarenhet har nytta av ett bollplank, en tränare eller en coach.
När jag sätter ett träningsprogram och tar med olika saker att tänka på under resans gång så blir man ändå ibland lite blind för saker som påverkar en. Man kanske viftar bort trötthetstecken som kan vara en början på en överansträngning och man är liksom för inne i smeten för att få en bra överblick över hela situationen.
Jag kan många gånger känna att det skulle ha varit bra med en tränare faktiskt. Om inte annat så skulle det nog vara nyttigt att komma bort från sitt egna tänk ett tag, prova lite nytt och få nya influenser. Av samma anledning så tror jag inte att man ska ha samma tränare hela karriären, om nu inte tränaren också utvecklas och testar nya saker då förstås. Så som en bra tränare ska göra.

2016-02-08

Besök på dagis


Hej vänner!

Tiden går fort, idag fyller min lille pojk nio år och idag så var Frida och jag till hennes blivande dagis och hälsade på. Vart tar all tid vägen egentligen?! Besöket gick som väntat bra och jag tror att Frida kommer trivas som fisken i vattnet på dagiset med barn att leka med och nya saker att utforska. Nästa vecka börjar vi inskolningen!

Efter besöket på dagis så var vi ner till stan för att köpa en present till Filip och lite fika till nu i kväll då min mamma och hennes sambo Lasse kommer hit. Efter en lång jakt så blev det jackpot. En sak jag störde mig lite på var mitt försök att köpa en ganska välkänd produkt som tre olika butiker hänvisade till sin nätbutik om man ville köpa den. What's up with that?! Fysiska butiker tror att dom ska gå under på grund av näthandel men fysiska butiker hänvisar till sina nätbutiker när kunder vill handla hos dem...?

Nu kommer besöket så jag loggar ut, vi hörs!

GRATTIS FILIP 9 ÅR!


Ok ok, han fyller inte år förrän 12:57 egentligen. Men vi har tjuvstartat dagen med att "väcka" honom med skönsång, fika och presenter nu på morgonen. Så jobbar vi i familjen Öijer när det kommer till födelsedagar. I eftermiddag/kväll blir det ytterligare firanden av födelsedagsbarnet.
Men först så ska stackarn till skolan på sin födelsedag. Så nu lär vi rulla igång den här måndagsshowen!

2016-02-07

Filip blir nio och jag har gett upp vintern

Ostfibrer, måste väl också vara bra för magen?

Sådär ja, ungarna är i säng nu. Saknas bara att släng mig själv i säng också. Ingen träning idag då det typ är först nu som jag kunnat börja träna och nu är sömnen viktigare än det här passet. Det blev ju ändå en hel del bra träning denna vecka som jag får ta med mig. Det jag missar är ju distans och det är inte alltid det viktigaste. Distans är bra dock, det tycker i alla fall jag.

Imorgon fyller Filip år. Nio stora år. Hockey-Filip. Allting kretsar kring den sporten och det är proffs han ska bli.
Bild från en av hans tre matcher idag. Precis just här är väl inte höjdpunkten på hans karriär. Ja, det är han som ligger upp och ned...

Det här vädret gör att jag har gett upp hoppet om vintern -15/16. Så himla värdelös vinter vi har haft alltså och nu tror jag det är försent för att det ska kunna bli några episka skoterspårsturer i vinterlandskap. Det kommer liksom inte hinna bli tillräckligt mycket snö för att skoteråkarna ska ut och åka ens. Nej, nu skiter jag i den här vintern och hoppas på barmark snart istället. Den är ju inte långt borta och jag ser ju hur ni andra tränar på stigar hela tiden.
Ja, jag är lite avundsjuk.
SMHI har ju en snödjupskarta och där kan jag se att det nästan är värt att ta bilen några mil för att kunna träna på barmark. http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup Alltså istället för att köra distans här hemma så borde jag åka någon timme söderut för att köra lite i någon skog istället. För här har vi ändå en hel del snö, men det verkar ju vara barmark bara ett tiotal mil bort.
Har ni några bra tips på ställen att cykla barmark på nu?!

Nästa helg är det ju fatbike-tävling i Högbo, undrar hur deras snöläge ser ut. Jag har ju sett bilder därifrån och dom har då sett vintriga ut, men det var väl någon dag sedan nu också. Det ska ju bli kallt till helgen så det blir säkert hårt (isigt) och snabbt.

Ja, nä. Äsch. Vi rundar av nu. Dags att iordningställa köket och gå och lägga sig. Ny dag imorgon. Med Filips födelsedag i fokus!

Sömn, dagens plan och livestreamad cykel!

Hej och godmorgon cykelvänner!

Jag råkar ju veta att ni följer mina sömnvanor med stort intresse och det är därför med stor glädje som jag kan meddela att jag har sovit mer än tio timmar i natt. Hamnade därför på ca: 44½ timme av min målsättning på 49 timmar/vecka. Långt ifrån något lyckat resultat, men ett bra avslut på veckan med två bra nätter i alla fall efter typ 3-4 veckor med för lite sömn.

Idag ska vi till Ludvika för Filip ska spela tre matcher där. Det blir alltså ingen dagsljusdistans. Kanske blir det inte ens någon distans alls idag och om det blir det så kan det bli på testcykeln i kväll. Vi får se. Nu är det hockey som gäller till sena eftermiddagen. Sedan får vi ta det därifrån.

Idag kan ni se Superprestige från Hoogstraten live. 13:30 startar damerna och 15:00 startar herrarna, ni kan se det här:
Superprestige Hoogstraten live stream
Medan ni väntar så kan ni alltid kolla in Volta a la Comunitat Valenciana, sändningsstart 11:30 på någon av följande länkar:
http://www.eitb.eus/es/deportes/deporte-en-directo/
http://www.rtve.es/directo/teledeporte/
http://www.footstream.tv/lecteur.php?id=12

Ni kan väl också kolla min senaste videoblogg, är ni snälla?!


Nu är det dags att rulla, vi hörs lite senare idag!

2016-02-06

Fullt ös och stum

Tjena!

Det blev ju cirka tio timmar med fullt ös idag. Skönt med helg så man kan ta det lugnt? Från 09:30 när jag publicerade morgonens blogginlägg till för en liten stund sedan har jag hållit igång. Klockan säger just nu 12870 steg, årsbästat ligger på 14031 steg, så det är väl en av årets mest aktiva dagar i alla fall.

Det började ju direkt efter blogginlägget med att förbereda för att Filip skulle vara med på hockeykalaset. 10.05 klev vi in på Intersport för att köpa present, 10:15 var vi på Lugnet för kalaset.
Filip i blå tröja där vid blålinjen.

Efter att ha lämnat av Filip så svängde jag förbi Intersport igen, hade ju glömt att även Filip behövde något därifrån, nämligen tejp till sin klubba. Sedan svängde jag förbi macken för att köpa spolarvätska och tvätta rutorna. Sånt väder nu...

Hem för att flytta bilstolen från ena bilen till den andra och också flytta barnvagnen till samma bil.

Jagade på Ebbah som hade sin hockeyhjälm i skolan. Fick gå ner i källaren och skruva ihop en hel hjälm av två trasiga. Så, iväg till Gullnäsgården och Sennäsets Byförenings familjedag.
Det hade kommit 5-10 cm blötsnö i natt, så vi passade på att tillverka Olof nere på isen.

Det var bara en mamma med sina två barn där när vi kom dit och hon höll på att skotta bort lite av den där tunga snön med dåliga isskrapor. Så jag fick en hel del styrketräning där med att försöka få fram lite åkbar skridskoyta. Tungt satan, lär få träningsvärk i överkroppen av detta. Utöver snögubbebygget så skottade jag hela tiden tills det var dags att hämta Filip igen. Sprang hem och gasade iväg till Lugnet. Då hade det kommit några fler barn och vuxna till isen och Ebbah ville stanna kvar utan mig.
Filip och jag svängde förbi macken för inköp av Pucko och Kexchoklad innan vi åkte raka vägen till Gullnäsgården, utan att passera hemmet.

Vi hann inte mycket mer än komma dit innan övriga gav sig av därifrån. Vi var dock uthålliga och stannade kvar ytterligare ett tag. Då hade jag med mig snöskyffel för att kunna skotta lite bättre. Filip och jag lirade lite enmålsmatch (jag vann med 5-4!), sedan körde vi Följa John och Tatten.

Tog oss hem, åt mat och sedan skjutsade vi Filip till en kompis innan Ebbah och jag åkte ner till stan för inköp av present till Filip (fyller 9 år på måndag) och Ebbahs kompis som hade kalas idag. När vi hade köpt presenter så hade vi ca: 20 minuter att slå ihjäl så det blev en fika på stan med Ebbah. Härligt!
Bullen till mig, Daimtårtan till Ebbah (hon åt hälften).

Efter fikat blev det raka vägen till kalaset där jag lämnade Ebbah. Åkte då hem, tränade (mer om det senare snart) innan det var dags att åka tillbaka och hämta henne. Skarvade vidare för att plocka upp Filip och vi åkte till affären för att handla lite. Lämnade sedan de hemma och jag åkte till Bjursås för att hämta Emily.
Kom hem typ 20 över sju och är helt slut. Klent virke i farbror.

Ja, det var väl min dag i text och Xperia-bilder det. Nu kan ni som är intresserade få läsa lite om träningen...

Planen för dagen var lågkadensfyror. Senast det begav sig så snittade jag 346 watt i tolv stycken. I och med att jag klämde in passet under kalaset som Ebbah var på idag så hade jag inte tid med tolv. Det blev åtta stycken, även om jag kanske hade kunnat klämma någon till. Ställde in siktet på 6,3 kilos motstånd och 55 i kadens, vilket motsvarar 346.5 watt. Eftersom jag dels var uppe i varv efter en stressig dag och dels hade bråttom med träningen så gick jag ut lite optimistiskt/stressat. Blev jobbigt efter några intervaller och snitteffekten landade på 352 watt idag. Kände att benen tagit lite stryk av gårdagens pass när jag körde mina stenhårda tjugor. Blev därför grisigt idag.

Men nu är det gjort i alla fall och jag kan lägga mig i tid i kväll. Tänkte lägga mig samtidigt som Filip och Ebbah, efter Melodifestivalen.
Dagens pass: https://connect.garmin.com/modern/activity/1041311337

Plan för dagen och lite sömn

Hej och godmorgon vänner!

Ungefär det här var vad jag hade planerat för helgen samt kanske lite cykling då:
Familjedag på Gullnäsgården. En chans att göra något kul tillsammans som familj och träffa andra familjer från området som också vill göra något kul (fiska, åka skidor eller skridskor och grilla that is).

Men, nu är Filip bjuden på kalas som pågår 10:15-12:15, Ronya ska till Stockholm med Frida, Emily är tonåring så det blir nog bara Ebbah och jag som går dit. Vi får nog kul i alla fall och vi får en chans att åka lite skridskor tillsammans, bara hon och jag.
Senare i eftermiddag så ska Ebbah på kalas och Emily hem till en kompis. Till bägge dessa kalas idag så har vi köpt 0/2 presenter hittills, så det börjar bli lite bråttom med inköpet till kalaset som startar om 45 minuter.

Igår gick jag och la mig i tid. Faktiskt tvåa i säng i familjen efter Frida. Tänkte att jag skulle få sova mycket, men istället så vaknade Frida 1½ timme tidigare än hon brukar vakna, så det blev ingen megahit. Men, fick i alla fall lite drygt sju timmar på kontot och det var inte igår. Mitt mål på 49 timmar per vecka kan fortfarande nås, men då kräver det att jag sover 15 timmar i natt. Så ni förstår kanske att jag ligger lite efter och det går sådär med nattsömnen.
Igår så synkade jag klockan med mobilen och fick då upp denna avisering från Garmin Connect, lite talande:

Morgonstund med den här mysprutten.

2016-02-05

Testade att köra testcykel mitt på dagen - ni kan inte ana vad som hände då!

Svettig kille i en källare, fotad med min nya Garmin VIRB XE.

Tjena mitt i fredagsmyset!

Här sitter jag, är sömnig och har ont i benen. Gjorde kaos med dom tidigare idag med ett pass innehållandes tio spurter och 3x20 minuter. Just på den där senare delen så tog jag faktiskt mitt tredje bästa resultat någonsin. Har kört på 310.4 watt i april 2015 och 308 watt i november. Idag blev det 307.2 Monarkwatt.
Ambitionen var faktiskt att få ett pass på 300 watt, men benen kändes bra i den första intervallen, så jag ökade. För en månad sedan körde jag också 3x20 och då snittade jag 293.7 watt.

Sköna besked som börjar komma nu i februari. Behöver det här för att öka på motivationen och drivet för att pressa mig ännu mer på slutet av vinterträningen. För snart är det vår igen och dags för cykeltävlingar!

Klockan rekommenderade 29 timmars återhämtning, så jag var inte helt redo för slakt i alla fall. Har ju haft pass och tempo-SM där klockan sa 72 timmars återhämtning. Snittpulserna i intervallerna blev 170, 173 och 173. När jag tog rekordet så hade jag 163, 170 och 174.

Ja, det var väl bara det här jag ville säga egentligen. Skönt besked. Testcykel. Träning mitt på dagen. Nu ska jag svara på era kommentarer. Puss och hej!

Där fick jag (mer än) vad jag tålde!


GODmorgon cykelvänner!

Igår kväll gick jag ner i källaren med inställningen att spränga mig själv. Det är ju faktiskt en av dom enklare sakerna man kan göra, det är ju bara att ta i lite mer än vad man klarar av. Busenkelt i all sin grymhet. Kör man på i sina vanliga gamla hjulspår så anpassar ju kroppen sig därefter, så tanken var att chocka kroppen med lite toksyra. Våren närmar ju sig nu också så det är dags för systemen att börja vakna så att jag kan kliva upp en nivå eller två kapacitet.

Hur som helst, den här vintern så har jag kört 4x4 på i princip 372-373 watt, varje gång. Det händer liksom inget mer än så. Mitt rekord är på smått fantastiska 396 watt (april -15) och mitt näst högsta är 388 watt (april -14). Det tredje bästa är på 378 watt, så denna vinter är jag liksom bara en handfull watt från topp-3 av vad jag har presterat någonsin. Inte illa alltså, men inte heller fantastiskt.
Så igår gick jag in för att slå mitt rekord från april, utan april-form. Det gick ju inte alls. CHOCKEN!!!

Men, det var ju inte bara dåligt. I en och en halv fyraminutersintervall så höll jag över 400 watt i snitt. Öppnade nämligen med en första fyra på 404 watt bara för att säkerställa sprängningen. Det är faktiskt det högsta jag haft någonsin i en fyraminutersintervall på testcykeln. Den andra intervallen så höll jag 400 watt i två minuter men gav då upp efter 2.34. Helt tokstum.
Jag vilade ett slag innan jag körde en till fyra på 376 watt och gjorde ett försök på ytterligare en intervall men efter 76 sekunder på 380 watt så var det bara att konstatera att benen inte fixade mer.

Om jag kan fixa 6 minuter på 402 watt, kan jag då fixa 16 minuter på 380 watt? Tveksamt väl, men det ska jag försöka med nästa gång. Att klara av mitt tredje bästa någonsin. Det vore gött för självförtroendet det.

Eftersom jag väljer att se positivt på denna sprängning (det hade inte varit så positivt om jag trott att jag kunde klara detta och misslyckats) så tar jag med mig en till positiv sak. Det är att jag ju har som mål att klara nivån med 400 watt i maxtestet som jag kört. Nu kan jag ju konstatera att jag fixar det med fräscha ben i alla fall och det är ju ett steg i rätt riktning. Frågan är bara hur mycket benen levererar efter först fyra minuter på 365 watt med en minuts vila innan jag ska ta mig igenom fyra minuter på 400 watt. Men fan, det borde jag fixa innan våren är slut.

Elva minuter och fyrtio sekunder intervalltid är ju inte mycket, inte ens med sprängning av ben. Så när jag gett upp det där med fyror så straffade jag benen med tio spurter. Det sved gott i dom stumma stockarna det. Allt om min träning hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1039460137

Idag blir det fredagsmys, ska välja ut något fint pass ur träningsprogrammet att njuta av idag. Vad tränar ni denna fredag?

2016-02-04

Soluppgångar och livet


Hej vänner!

Hoppas att ni har haft en bra dag. Snart dags för en del av er att åka hem från jobbet, några ska väl hem från skolan och vissa av er är säkert redan hemma nu. Precis som jag. Har kört ett pass med hushållssysslor sedan jag lämnade barnen på skolan till nu ungefär.

Om några minuter så tar nästa pass över och då är det skjutsningar och träningar som gäller innan hushållsarbetet tar vid igen då barnen tydligen ska ha middag också?!

Min storslagna plan om att byta från träning sena kvällar/nätter till tidiga morgnar får ta fart nästa vecka, nu ligger det på lite för mycket för att det ska gå smidigt att genomföra. Så, jag har inte tränat idag och det lär bli en kvällsträning. Måste försöka att ha kort tid mellan läggning av barn och start av träning, det blir så himla drygt om klockan hinner gå för långt.

Hade ju tänkt att testa mina actionkameror Garmin VIRB Elite mot min nya Garmin VIRB XE idag, men har inte hunnit det. Testade dom lite snabbt inne i mörka huset igår och då tyckte jag bilden blev finare med VIRB Elite, men bättre med XE. Alltså högre kvalitet med XE, men färgerna var varmare med Eliten. Men det där kan ni få se mer av någon annan gång. Nu lär jag släppa datorn och jaga på barnen lite så vi kommer iväg på träningarna, vi hörs!

Bild från Willys, tagen med Garmin VIRB XE.

Time lapse från i morse med min VIRB Elite, som visar soluppgången genom vårt skitiga sovrumsfönster:

Time lapse

Hej och godmorgon vänner!

Hoppas att ni har det bra och att ni har sovit mer än vad jag har. Helt klart det sämsta med mig som cyklist måste ju vara det här med sömnen nu alltså. Har faktiskt tänkt programmera om mig från natträning till morgonträning. Så att istället för att jag tränar sent på kvällarna så ska jag träna tidigt på morgonen. Borde vara bättre för nattsömnen plus att jag ändå snart ska jobba och då blir det tidig pendling. Lika bra att lära sig att träna tidigt igen alltså. Det är dock lite svårare att fixa med tajming av sovande barn å sådär.

Idag har jag tänkt att testa dom två kamerorna från Garmin mot varandra. Måste väl bara ladda lite batterier och läsa på lite först. Har ju börjat leka lite med time lapse, som ni som såg min senaste video kanske la märke till.
Gjorde därför en time lapse i förrgår när jag körde 10x1 minut och la sedan ut den på min Facebook-sida. Se den här:

Time-lapse från mitt testcykelpass
Så här kan det se ut när jag kör 10x1 minut på testcykeln.
Publicerat av Henrik Öijer den 3 februari 2016
Just nu håller jag faktiskt också på med en time lapse med min VIRB Elite. Fotar soluppgången genom vårat skitiga sovrumsfönster, får se hur det blir. Det gäller ju att testa sig fram lite grann med olika tidintervall för bildtagningen. Det är dock jätteenkelt att göra en time lapse med Garmins kameror för dom har det förinställt som en filminställning. Så allt man behöver göra är att ställa in vilket tidintervall bilderna ska tas och sedan gör kameran en film av alla bilder.
Jättesmidigt.

Apropå bilder så har jag sett en bild jag så gärna vill ta. Men det kräver liksom rätt tajming med ljuset (givetvis) och tyvärr så verkar det just nu vara precis när jag skjutsar barnen till skolan... Kanske passar bättre när jag pendlar om några veckor, då går ju solen upp tidigare och jag cyklar ibland tidigare. Tålamod.

2016-02-03

Unboxing av Garmin VIRB XE + ANNAT

Titta! Paket från Garmin. Det lilla till vänster fick jag i förrgår och öppnade det också då. Det är ett Wrist Strap Kit, alltså ett fäste till den kameran som ligger i den stora kartongen. Det där fästet kan man typ fästa runt handleden eller ett träd, en stolpe och så vidare. Perfekt för oss som gillar att cykla i skogen och någon gång vill fastna på bild också. Fixar saker med en diameter upp till 203 mm (8 tum).

Lite att elda med.

En Garmin XE Cycling bundle, eller cykelpaket som det heter på svenska samt två extra batterier. Batteritiden i actionkameror täcker ju inte distanspass eller de flesta långlopp. Eller om man bara gillar att fota/filma mycket under en dag. Extra batterier är guld värt! På Cykelvasan i år så bytte jag tex batteri under loppets gång. Det går ganska smidigt, gäller bara att ingen i gruppen attackerar just då...

Det här är vad som ingår i ett Garmin VIRB XE - cykelpaket.

Så här ser allt ut. Mitt wrist band och dom två extra batterierna som ligger i sina kartonger ingår alltså inte i cykelpaketet utan är extra tillbehör.
Börjar vi uppe till vänster så är det alltså kameran med sitt batteri framför och laddaren bredvid. Raden under så ser ni en liten fyrkant med en blå prick i, det är ett av dom torkmedel som man får med för att kunna filma även när det är hög luftfuktighet och dimma. Typ i omklädningsrummet kanske...?  Sedan är det två rörfästen av olika diameter. Det ena upp till 0,95 tum i diameter och det andra upp till 3,8 cm i diameter. Ett minneskort på 16 GB. I mitten ligger ett gäng olika fästen och armar för att kunna få till olika vinklar med sin kamera. Nere till höger finner ni ett hjälmfäste och ett kombinationsfäste för att kunna ha både cykeldator och kamera i samma fäste framför styret.

Stort tack till min samarbetspartner Garmin för dessa fina produkter! Ska bli riktigt kul att testa dessa och nu kan jag ju faktiskt ha en kamera framåt och en bakåt när jag tränar. Peppen!

Falu gruva + paket + intervju med Jenny Rissveds


God middag!

Jag har haft en riktigt god middag då jag ganska nyss har vaknat efter en 90 minuter lång tupplur. Välbehövligt, minst sagt. Träna på nätterna +ANNAT är ju inte bra för nattsömnen.

På förmiddagen så gick jag runt på gruvområdet med Frida, älskar verkligen det där området. Skulle vilja spendera en massa tid i gruvgångarna under jord också. Har ju gått någon sådan där guidad visning för massa år sedan och det börjar väl bli dags att göra om det. Men allra helst så skulle jag ju vilja gå där dom guidade turerna inte går. Och cykla ner den stora vägen, så långt den går. Synd att inte GPS fungerar under jorden, hade varit kul med en äventyrscykling men det vore ju också kul att hitta tillbaka...

Fick ett sånt här SMS idag, hämtade givetvis ut paketet ganska så snart men sedan glömde jag det ute i bilen?! Dags att hämta in det där nu. Skulle kunna vänja mig med sådana där SMS varannan dag. Eller kanske till och med varje dag?

Såg att UCI gjort en iLike-intervju med vår svenska storstjärna Jenny Rissveds idag, in och läs den här: http://www.uci.ch/mountain-bike/news/article/ilike-interview-jenny-rissveds/.

Ett stabilt ostabilt pass


Tjena!

Körde ettor inatt. Svinjobbigt, givetvis. Som det alltid är. Trots att jag bara kör tio stycken så gör det så förbannat ont i kroppen att det verkligen känns att det blir träning av det ändå. Gick ut stenhårt men kontrollerat, om man nu kan göra det i ettor. Mitt rekord är en snittkadens i dom tio intervallerna på 95.1 (med 5 kilos motstånd), igår hade jag 95 när det var dags för den sista. 96 i kadens där skulle innebära tangerat rekord men jösses så stum jag var. Landade på 89 istället. Det är kanske mitt tredje bästa pass någonsin på 10x1 minut, så helt kattskit var det ju inte.
Hela passet hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1037387294

Idag är det vitt av nysnö och det ska bli soligt och fint. Vinter! Frida och jag ska ut och försöka fånga några solstrålar. Vi hörs lite senare!

2016-02-02

Nya videon


Hej, cykelvänner!

Sedan några timmar tillbaka så kan ni se min senaste video. Det gick ju ganska snabbt att sy ihop det sista ändå vilket var skönt. När videon var klar så sprack himlen upp och det blev soligt. Packade då ner Frida i hennes vagn och så tog vi en härlig promenad i vårvädret (!?!?!?). Solen värmde, himlen var blå och fåglarna kvittrade.

I videon så avslöjar jag en specialare som jag körde under söndagens distans och som jag kommer köra framöver. Ni vet vad ni ska göra; prenumerera, titta och kommentera!

Cykelnyheter

19-åriga Femke Van Den Driessche, ni vet hon med motorn i en cykel.

Det före detta proffset Nico van Muylder har klivit fram och säger sig äga cykeln som man hittat motorn i. Dock så säger han inget mer än just det, att han äger cykeln.
Eftersom cyklisten och dess team är ansvariga för vilka cyklar som den tävlar på och har i depån, så spelar det ingen roll om någon annan äger den. Står en cykel med motor i depån så är det alltså cyklisten/teamet som straffas ändå. Frågan är då om man nu ska straffa både teamet och cyklisten? Ska man stänga av det belgiska landslaget från cyclocross-tävlingar?! Eller är det Femke som ensam ska hållas ansvarig för att någon, enligt Femke, har råkat ta med någon annans cykel till depån? Eventuellt så kanske man kan stänga av hennes depå-personal och inte hela landslaget... Men i reglerna så står det att laget blir avstängt.

En liten parentes i det här är att Femkes bror just nu avtjänar en avstängning för EPO-bruk.

-----

Jag såg igår att Sporza ska sända damernas Flandern runt både via TV och livestream. Ringa in den 3:e april i kalendrarna. http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/1.2561911.

-----

Svenska cykelförbundets ordförande Yvonne Mattsson föreslås inte som ordförande för nästa period av valberedningen. Istället är deras förslag Stefhan Klan. Eftersom Yvonne Mattsson har blivit nominerad av Kungälvs CK, Västternorrlands CF och Härnösands CK så antar jag ändå att hon fortfarande vill vara ordförande.
Brevet från valberedningen med deras förslag på ny styrelse samt de nominerade hittar ni här:
http://scf.se/forbundet/wp-content/uploads/sites/9/2015/11/Fj%C3%A4rde-brev-fr%C3%A5n-valberedningen-31-jan-2016.pdf

-----

Ja, vi börjar dagen med lite cykelnyheter idag. Har ändå inget träningspass att skriva om då jag istället för att sabba ännu en nattsömn valde att just sova igår. Nu blir det sex dagar i rad med träning. Härligt!

2016-02-01

Har ni karpat någon diem idag då?

God afton vänner!

Har ni karpat någon diem idag då? Jag gjorde mitt bästa idag i alla fall. Började förmiddagen med att konvertera lite videofiler. Är i slutfasen av att få ihop (förra) veckans video nu. Det här med att göra videos är ju ett litet hel-ve-te för mig. Har filmat med två olika kameror som genererar olika filtyper, dessutom vill jag blanda in bilder och musik. Men, jag borde få lite bättre flow på det här när jag börjar lära mig mer. Det kommer. 

Efter att ha konverterat videofiler till annat format än dom sparats i så tog Frida och jag bussen ner till stan. Besökte den där fotobutiken för att se om det gick att rengöra min kompaktkamera på något smidigt vis. Men det gick inte att göra enkelt utan den skulle skulle skickas iväg och det skulle inte vara värt mödan fick jag höra. 
Gött, då måste jag ha en ny!

Efter fotobutiken så stannade jag till på Cykel & Fjäll där vi snackade bancykling och cyclocross. Kul att få snacka lite cykel också i verkliga livet ibland. Frida somnade där inne och jag gick igenom stan till restaurang Tzatziki. Käkade lunch där och gillar verkligen stället. Inget märkvärdigt ställe på något vis men bra mat, billig mat och mycket mat. Perfekt för hungriga idrottare. 
Bilden gör inte portionen rättvisa.

När jag käkade lunch så fick jag sms om att jag fått ett paket idag igen. Livet som bloggare alltså!!!

Nu ska jag ge den där videon lite kärlek, förhoppningsvis träna och sedan är jag verkligen redo för sängen. Har typ somnat hela eftermiddagen och känner mig verkligen som ett vrak idag. Helt slut som artist.

Berätta om hur du karpat din diem!

Carpe diem-månad

Alltså. Jag skojar inte. Det här måste bli carpe diem, varje dag, hela månaden. Skönt att februari har 29 dagar och inte bara 28, för när den här månaden är slut så ska jag tillbaka till jobbet. Så nu gäller det att fånga dagen, ta vara på varje minut och leva livet.
Jag är allvarlig!

Nu kommer jag låta som en lat jävel, men jag säger det ändå: jag vill inte tillbaka till jobbet.

Damn, det har varit så skönt att vara med barnen så mycket sedan den 20:e maj. Med Frida hela dagarna, med övriga barn hela loven samt före och efter skolan. Massa tid med mina barn. Ovärderligt. Min föräldraledighet tar slut när februari tar slut. Tillbaka till jobbet, stämpla in, jobba och stämpla ut. Varje dag.

Det är inte bara all tid med barnen som jag fastnat för utan att få vara så mycket "ledig" har gett mig mycket tid att fundera och reflektera. När man sitter i ekorrhjulet så rullar det ju liksom bara på hela tiden så man stannar sällan upp och bara funderar på livet. Vill jag verkligen göra det jag gör så himla länge till? Är det här det bästa för mig?

Mitt första fasta jobb hade jag i... 7½ år tror jag det blev. Tröttnade rejält efter ungefär fem år men stod ut. Kort efter det så hade jag faktiskt ett snack med en person som har haft en lite bättre yrkeskarriär än vad jag själv har haft och han sa att han alltid bytte jobb inom fem år. För när det har fått fem år så kan man liksom sin grej. Det rullar på, blir tristess och man bidrar kanske inte med riktigt lika mycket längre. Så jag tänkte då att om jag själv tröttnat på mitt jobb efter fem år så ligger det kanske något i det där och lovade då mig själv att inte stanna på samma jobb i mer än fem år.
Nu har jag jobbat i samma företag i 5½ år. Men. På det här företaget har jag haft fyra olika yrken, eller vad man ska kalla det. Jag har alltså flyttat runt i företaget och börjat med nya saker. Guld värt faktiskt och företag borde nästan ha den möjligheten för sina anställda. Att rotera lite, om det är möjligt. Det jag jobbar med nu har jag jobbat med i 2 år och 11 månader enligt LinkedIn. Så man kan säga att jag ändå har ungefär två år kvar innan jag lär hitta på något nytt.

Frågan är bara vad jag vill göra för någonting nytt inom två år. Jag vet liksom fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor. Jag har en lite romantiserad bild av vad jag skulle vilja göra, men jag saknar liksom kompetens, kapital och tid för att förverkliga det. Dessutom är det inte säkert att det blir så lyckat rent ekonomiskt och med fyra ungar och ett hus så känns trygg ekonomi som något jag bör satsa på några år framöver.
Det där är ju också något som gör att jag riskerar att stanna för evigt där jag är nu. Jag påstår inte att jag tjänar jättebra där jag jobbar nu, men det är helt okej faktiskt. Skulle jag byta jobb så måste jag kanske börja om på en lägre lön igen och hur kul skulle det vara? Nja, svårt det där.

Äsch. Det blir nog bra det där ändå. 1:a mars får jag i alla fall börja cykelpendla igen. Det ska dessutom bli kul att få hänga lite mer med mina kollegor som jag faktiskt saknat under den här tiden.

-----

Jag hade inte tänkt skriva en uppsats om mitt liv och mitt jobb, det bara blev så. Förlåt.

-----

Ni vet ju hur jag gillar siffror? Jodå. Det vet ni.

  • Sömnen förra veckan landade på 42 timmar och 20 minuter av mitt mål på 49 timmar. Inte ens nära alltså och nästan en timme för lite per natt. Bidrar säkert till sjukdomsdagar i längden.
  • Januari var en bra bloggmånad för mig. Jag försökte skriva lite bättre och ni gillade bloggen lite extra för det blev ett snitt på 1143 unika besökare varje dag. Det är ju helt sjukt att försöka föreställa sig att så himla många människor tittar in här varje dag. HELT SJUKT!!!
    Siffrorna är dessutom från Google Analytics och inget hittepå. En del bloggare tar ju siffror från lite var som helst och säger att det är unika besökare. I vissa fall blir till och med antal sidvisningar till unika besökare. Det gäller ju att man vet vad man snackar om när man vill skryta.
  • Min Facebook-sida har 1699 Gilla-markeringar. En till och jag når 1700! Fattar inte att jag går igång på sådant där, men det gör jag. Älskar't. Som om 1700 vore något magiskt liksom...
  • En bild jag la upp på Instagram häromdagen nådde över 500 gilla-markeringar och blev min näst mest gillade bild någonsin. 500 är ju säkert en piss i havet för en del av er, men precis som med watt-siffror så ska man ju helst jämföra med sig själv och jag är jättenöjd. Det här är bilden jag snackar om:
Ett foto publicerat av Henrik Öijer 🚵 (@henrikoijer)


Idag ska jag karpa diem genom att redigera film, sova och kanske besöka fotobutiken för att se om de kan rengöra min kompaktkamera. Det är så mycket skit bakom linsen på den så det är bedrövligt. Vi hörs, hej!

2016-01-31

Distansat


Hej cykelvänner!

Nu har vi kommit hem från kalaset och jag passar på att blogga lite när det ändå är lugnt här hemma. Siktade ju på att köra en massa på skoterspår, men skoteråkarna hade inte varit ute och åkt så mycket. Lyckades ändå skramla ihop ungefär en och en halv timme på spår av varierad kvalité. Det blev väl ungefär lika mycket cykling på sjöisar faktiskt och resterande minuter på väg.

Det är väl ändå så fint att komma ut och cykla i naturen i dagsljus. Värt hur mycket som helst, även om det är molnigt och skoterspåren inte var så fina som jag hoppats.

Som ni kanske ser på första bilden så satt kameran på huvudet idag. Ni får kika på min YouTube-kanal senare. Kvällens stora syssla blir helt enkelt att redigera film och lägga ut det på nätet.

Eftersom det var barnkalas så missade jag herrarnas lopp i CXVM idag, men det går ju att se på UCI's kanal så nu kollar jag på det i efterhand. Har lyckats låta bli att se några resultat också. https://www.youtube.com/watch?v=IPY41hSd2pQ

Här har ni dagens runda, nu ska jag kika klart på crossen och sedan kanske ta tag i det där filmade materialet...

Godmorgon!

Den rekommenderade återhämtningstiden efter gårdagens lyckade insats i Kompiskampen.

Ja, då är det söndag och dags för mig att bege mig ut på tur. Det verkar som om jag blir ensam idag, men det ska väl gå att cykla ändå. Tänkte testa om skoterspåren håller. Just nu ligger temperaturen strax över noll och i natt har den legat strax under noll, så det är lite av en chansning.
Men, jag tror ju att spåren har packats ihop tillräckligt av regn och värme att det ska gå att åka även om det kanske är lite mjukt på sina ställen. Vi får väl se, helt enkelt.

Jag har lite bråttom ut nu, för klockan två ska vi vara på barnkalas, så jag har inte hela dagen på mig att fjanta runt i skogarna...

Jag kommer filma en del från idag, det är ju sista dagen på veckan och dags för mig att leverera ännu en video till min YouTube-kanal. Vi får se hur det resultatet blir. Tror i alla fall att det blir en episk tur, trots att det är gråmulet ute.

Hängde ni med på vad som hände igår eftermiddag/kväll? UCI släppte ett pressmeddelande om att man beslagtagit en cykel för tekniskt bedrägeri. Det belgiska cykelförbundet gick kort därefter ut med att det var den Belgiska och Europeiska U23-mästarinnan Femke Van den Driessche som var misstänkt och man tog direkt avstånd.
Jag läste också att hennes pappa sa att någon i hennes umgängeskrets hade tagit den aktuella cykeln till depån och att den aldrig användes av Femke under tävlingen.
Vill man hänga med i dom här svängarna så är det Twitter eller typ Sporza som gäller. Sporza säger bland annat att man hittat sladdar ur sadelstolpen och om jag förstod internet rätt igår så var det svårt att få loss vevarmarna och att det skulle ha varit en motor i vevlagret.
Läste på Twitter om att Femkes tider uppför Koppenberg på den CX-tävlingen var 5% snabbare än alla andra damers tider och bara 21 sekunder från Sven Nys tider i backen. Så om ni vill använda källor när ni snackar om detta så kan ni säga att ni läste på min blogg att jag läst en tweet om det. Stabilt.
UCI skulle utreda cykeln vidare och om inte Femke själv berättar något så får vi nog invänta resultatet av UCI's utredning.

Här kan ni läsa lite mer om det, som att straffet för detta regelbrott innebär minst 20.000 schweizerfranc och sex månaders avstängning. http://www.cyclingnews.com/news/uci-investigates-possible-bike-fraud-at-cyclo-cross-worlds/

2016-01-30

Kompiskampen säsong 2 episod 3 - YES!!!

Det började bra, lättaste vikten under dessa två säsonger av Kompiskampen. Med ett halvkilos marginal.

Eftersom Kompiskampen är så himla jobbigt så hade jag jobbat hårt med peppen inför dagens försök. Började redan igår när jag insåg att jag skulle köra det idag och nu på morgonen och förmiddagen så förberedde jag mig mentalt för insatsen. När det började närma sig så slog jag på musiken för att öka peppen till nästa nivå.
Kände mig nästan överladdad när jag satte mig för att värma upp men det gjorde ju inget. Då visste jag i alla fall att jag inte skulle vara slö.  Uppvärmningen körde jag med stegrande effekt i åtta minuter där jag avslutade med en minut på 325 watt. Tänkte att jag då hade värmt upp på lite högre än jag skulle klara av under dom tjugo minuterna som väntade. Siktet var inställt på att slå förra årets januariresultat på 316.8 watt och helst fixa över 320.

Med 3,5 kilos motstånd så gick jag in med en ambition om att hålla 92 i kadens (322 watt). Skulle jag stumna lite mot slutet så skulle jag kanske kunna fixa 91 i snittkadens och då skulle det ändå landa på 318.5 watt.

Min förhoppning var att jag skulle ha en puls under 170 första fyra minuterna och att jag först efter 10 minuter skulle kliva över 175. Det där sprack redan efter lite knappt 40 sekunder då jag i mitt överpepp inte hade några problem med att komma igång snabbt. Efter fyra minuter så gick jag upp på 175 i puls för första gången och jag trodde då att det skulle bli tufft att genomföra detta.
Lyckades bita i bra och efter tio minuter så tyckte jag att jag hade stabiliserat mig lite och valde att försöka öka lite. Efter 14 minuter så började jag ju se slutet och valde då att öka ytterligare lite.
Precis som det ska vara så blev det jobbigt på slutet men det finns ju alltid lite krafter kvar. Sista minuten vred jag ur dom krafterna och kom i mål ungefär samtidigt som Evie Richards vann VM-guld i damernas U23-klass på cyclocross-VM.
Ungefär sådär kändes det att äntligen bli klar med tjugan!

Efteråt så stumcyklade jag ett par minuter innan jag klev av och gick ut till kylan. Gned in snö på benen och kände riktigt hur jag återhämtade mig supersnabbt. 

Kunde glatt konstatera att jag fixade att hålla 92 (322w) i snittkadens under dom första 10 minuterna och att jag under andra halvan faktiskt klarade av att hålla 96 (336w)! Totalt snitt på 94 i kadens med 3,5 kilos motstånd blir fräscha 329 Monarkwatt i snitt det. Fortfarande sämre än jag var i november, men jämför vi med förra året istället så ser det mycket bättre ut. Speciellt om vi räknar på w/kg.

Kompiskampen 15/16:
5:e november 338.4 watt och 69.7 kilo
24:e december 2015: 313.5 watt, 69.9 kilo
30:e januari 2016: 329 watt och 68.4 kilo

Kompiskampen 14/15:
26 November 291.4 watt, 71.4 kilo
23 December 300.8 watt, 72 kilo
19 Januari 316.8 watt, 70.2 kilo
22 Februari 345.6 watt, 69.6 kilo
22 mars 355.2 watt, 68.9 kilo

Ja, det där kändes ju riktigt bra. Alltid lite härligare att prestera bättre än väntat och det är nog till och med skönare än att prestera förväntade resultat på en högre nivå. Nu laddar jag med lite godis inför morgondagens utecykling. Vi hörs!