Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-01-31

Godmorgon!

Den rekommenderade återhämtningstiden efter gårdagens lyckade insats i Kompiskampen.

Ja, då är det söndag och dags för mig att bege mig ut på tur. Det verkar som om jag blir ensam idag, men det ska väl gå att cykla ändå. Tänkte testa om skoterspåren håller. Just nu ligger temperaturen strax över noll och i natt har den legat strax under noll, så det är lite av en chansning.
Men, jag tror ju att spåren har packats ihop tillräckligt av regn och värme att det ska gå att åka även om det kanske är lite mjukt på sina ställen. Vi får väl se, helt enkelt.

Jag har lite bråttom ut nu, för klockan två ska vi vara på barnkalas, så jag har inte hela dagen på mig att fjanta runt i skogarna...

Jag kommer filma en del från idag, det är ju sista dagen på veckan och dags för mig att leverera ännu en video till min YouTube-kanal. Vi får se hur det resultatet blir. Tror i alla fall att det blir en episk tur, trots att det är gråmulet ute.

Hängde ni med på vad som hände igår eftermiddag/kväll? UCI släppte ett pressmeddelande om att man beslagtagit en cykel för tekniskt bedrägeri. Det belgiska cykelförbundet gick kort därefter ut med att det var den Belgiska och Europeiska U23-mästarinnan Femke Van den Driessche som var misstänkt och man tog direkt avstånd.
Jag läste också att hennes pappa sa att någon i hennes umgängeskrets hade tagit den aktuella cykeln till depån och att den aldrig användes av Femke under tävlingen.
Vill man hänga med i dom här svängarna så är det Twitter eller typ Sporza som gäller. Sporza säger bland annat att man hittat sladdar ur sadelstolpen och om jag förstod internet rätt igår så var det svårt att få loss vevarmarna och att det skulle ha varit en motor i vevlagret.
Läste på Twitter om att Femkes tider uppför Koppenberg på den CX-tävlingen var 5% snabbare än alla andra damers tider och bara 21 sekunder från Sven Nys tider i backen. Så om ni vill använda källor när ni snackar om detta så kan ni säga att ni läste på min blogg att jag läst en tweet om det. Stabilt.
UCI skulle utreda cykeln vidare och om inte Femke själv berättar något så får vi nog invänta resultatet av UCI's utredning.

Här kan ni läsa lite mer om det, som att straffet för detta regelbrott innebär minst 20.000 schweizerfranc och sex månaders avstängning. http://www.cyclingnews.com/news/uci-investigates-possible-bike-fraud-at-cyclo-cross-worlds/

1 kommentar:

  1. Jag tycker så synd om Femke. Alltså självklart är det aldrig försvarbart att vara en fuskare och svärta ner sporten och Belgien som hennes fusk gjorde. Men mer att tjejen är så pass ung. Och skulle kunna ta sig långt även utan fusket. Hon är ju uppenbart stark i alla fall! Hoppas hela hennes team skäms nu och ber sedan sporten om ursäkt.

    SvaraRadera