Ovan har du precis scrollat igenom ett gäng bilder som jag tog i fredags när det var midsommarafton och Midsommar-gravel hos mig. Totalt så blev vi 16 cyklister som var med på den lite drygt sex mil långa rundan. En stadsnära loop först och efter dryga timmen så begav vi oss lite mer ut på landsbygden. Här är rutten för dig som är intresserad: https://connect.garmin.com/app/activity/23304192274
Lite drygt halvvägs så hade jag kvällen innan varit ut och gömt några flaskor bubbel i en bäck. Det blev väldigt populärt med en Prosecco-paus i cyklingen.
Det fanns även alkoholfritt alternativ.. Kittet var helt sprillans nytt från Siroko där du har 15% rabatt just nu med min samarbetslänk: https://srko.co/henrikoijer
Så kul att vi blev så många som vi blev. Det var 10 förra året och 16 i år. Hur många blir vi då nästa år? Några av oss grillade, åt mat och hade det trevligt på kvällen också.
Annars är ju midsommar i Dalarna en svår tid att planera något gemensamt på. De allra flesta har ju traditioner sedan långt tillbaka så jag förstår att man har förhinder. Men så kul då att vi som inte sitter fast i annat kan ses och cykla denna dag.
Midsommarfirandet på Gullnäsgården här i området där jag bor.
Förra veckan så blev jag också omvald på 2 år till byföreningens styrelse. Det har också varit två SWE-Cupmöten förra veckan och ett igår. Så även kvällarna lyckas jag fylla med lite diverse aktiviteter.
I lördags så var jag ute och cyklade grus igen. Denna gång ett kortare pass på 66 minuter där jag körde hårt från svackan efter bygdegården i Bergsgården och upp till toppen på Norlingberg där leden Miss Understanding börjar. 7:47 tog det enligt Strava och 351 watt enligt Garmin. Bra känsla ändå.
Maria och jag var in till stan i lördags också för att kolla på matchen. Det blev ju ingen höjdarmatch om man hejar på Sverige men trevligt med en lite utflykt ändå.
I söndags så körde jag hårt inomhus. Bland annat 376 watt i 11 minuter och 30 sekunder. Det är ungefär vad jag vet att jag kan kräma ur mig så det var skönt att kunna göra det också.
Igår hade jag en vilodag men idag är en ny dag med nya möjligheter. Så nu ska jag ut och cykla igen. Ha det gott så hörs vi här snart igen, tack för att du läste!
Det här inlägget blir inte i kronologisk ordning men jag hoppas att du har överseende med detta. För jag börjar med i morse då jag körde Le Peloton. Men det var på håret att det inte blev av.
Jag vaknade nämligen 05:54 och samlingen är klockan 06:00. Första tanken var såklart att det inte skulle bli någon morgonträning för mig, sedan började jag fundera på att byta om och cykla rundan i omvänd riktning till jag möter gänget. Eller kanske genskjuta dem någonstans? Sen bestämde jag mig för att jag gör mig redo, slänger in cykeln i bilen och kör ut och hoppar på när jag kommit ifatt..
Så jag gick upp, på toa, hoppade i cykelkläderna och tog en gel till frukost. Pumpade däcken, gjorde i ordning en flaska, la in cykeln i bilen och körde iväg, med hjälm på huvudet, 11 minuter efter att jag hade vaknat upp. Tidigt på förstasträckan så passerade jag gruppen. Hittade en skogsväg att ställa bilen på och hakade på gruppen i slutet av förstasträckan. Kul och så himla skönt att jag verkligen gjorde vad jag kunde för att bli med och inte bara tog en lugn morgon hemma för att träna något på egen hand.
Le Peloton kör ju landsväg på sommaren (med ett avsnitt grus på sistasträckan) och jag körde gravel. Så det var lite jobbigt idag, det ska jag villigt erkänna. Min sista förning i gruppen blev en spurt bara för att komma fram och förbi. Sen var jag rökt men då var vi vid sista kilometern så jag hängde ändå i bra.
Jag var med gänget och fikade och sedan så cyklade jag lite äventyr ut till bilen och körde hem igen.
Att jag körde graveldäck idag är för att jag ska köra gravel imorgon och körde gravel igår. För imorgon så ska vi köra Midsommar-gravel hos mig. För de som vill så blir det en after bike på kvällen också och man behöver inte ha varit med på cyklingen för att vara med på after bike. Hör av dig om du vill vara med på något. Jag har skapat ett Facebook-evenemang och ett heldagsprogram där man kan välja ut sina delar. I skrivande stund så har vi 14 som svarat att de kommer och 41 "intresserade!.
Med anledning av Midsommar-gravel så var jag igår ute och rekade lite på en tänkt runda. När jag hade cyklat rundan så fick jag korta av den något inför imorgon men nu har jag en bra runda till morgondagen. För mig så blev det nästan tre timmar igår, riktigt skönt att få sträcka ut och köra ett lite längre pass igen.
Annars så har det varit mycket fokus på firande på sistone. Stora grejen för mig i år har varit fredagens firande av skolavslutning, student och examen. Frida gick ut femman, Filip och Ebbah tog studenten och Emily hade tagit examen. Så vi hade firande med runt 60 gäster och foodtruck här hemma på gården. Himla kul att så många kom och att kvällen verkade bli bra för våra barn och unga vuxna.
I måndags så fyllde Maria år också så firandet har fortsatt även denna vecka och imorgon är det midsommar. En fin period på detta år.
Idag är jag faktiskt ledig. Jag tog ledigt så att jag skulle hinna förbereda lite inför morgondagens cykelevent. Samt att jobba lite med Lugnet XCO och Lugnet XCC. Så nu ska jag ta tag i det, stort tack för att du läste och på återhörande snart igen.
Filip och Ebbah tar studenten i år. På fredag. Eller denna vecka. Det är mycket som händer och jag är så glad för deras skull. Bal i lördags, mösspåtagning i måndags och på fredag så springer de ut från gymnasiet för sista gången.
Frida går ut femman och Emily har tagit examen. Så det blir studentmottagning gånger två och examenfirande här på fredag. Fullt upp med andra ord.
Jag cyklade en timme igår kväll. Start efter klockan 22 för det var då jag hade tid. Inte helt optimalt men det är skönt att cykla lite mellan allt annat som ska göras också. Det blev ett Zwift-race bara för att motivera mig att trampa på. Riktigt tunga ben men jag gissar att det kommer från helgens utmaningar och lite ansamlad vätska i kroppen efter vilodag i måndags.
Idag tänkte jag cykla något litet och imorgon blir det Le Peloton, åtminstone så är det min plan. Fredag blir det skolavslutning och student för hela slanten. Den här veckan får bli lite som den blir när det kommer till träningen. Kanske kan köra något sent på lördag och på söndag så kan jag också få lite egentid...
Jag fick hem ett nytt kit från Siroko igår. Ska bli kul att få inviga det, kan bli på Le Peloton faktiskt. En ryggsäck var med i paketet också. Min samarbetspartner Siroko har ju mycket mer än bara cykelkläder.
Just nu 15% på allt om du använder min samarbetslänk och sedan koden som du ser på sidan: https://srko.co/henrikoijer
Efter studenten/skolavslutningen så är det snart midsommar också. Vill du komma hit för gravel-cykling och umgänge med likasinnade så kika in mitt Facebook-evenemang: https://www.facebook.com/events/740134725843053
Jag är lite trött och sliten just nu men det vänder snart när det blir sommar och lediga dagar. Ha det bäst så hörs vi snart igen, hoj!
Bilden ovan är tagen en stund efter målgången på Siljan runt 2026. Jag vet inte vem som tog bilden men Lars Bleckur delade den i chatgruppen som vi haft inför och efter Siljan runt. Lars har varit den som dragit ihop detta gäng med målsättningen att cykla dom 16 milen i 38-40 km/h. Med möjlighet till ökad intensitet sista tre milen.
Jag var absolut inte först men samtidigt långt ifrån sist att anmäla mitt intresse till detta. Gänget består av cyklister från Falun och ett par utomsocknes också. Det är cyklister som kör Måndagströskel, Tisdagströskel eller Le Peloton.
Uppmaningen inför loppet var att åka från Falun vid 04 för att vara redo med nummerlapp kl. 06:00 på Sollerön. Starten är redan 06:30 på Siljan runt. Eller ja, 06:30-07:40 om man kör 16-milaren men de som har ambitioner om att cykla snabbt brukar tydligen starta tidigt för att slippa en massa omkörningar. jag lämnade hemmet 04:16 och var uppe i god tid, ombytt och klar. Okristligt tidigt och med alldeles för lite sömn då jag somnade efter 12-slaget.
Nummerlappen jag fick, totalt var det 1495 cyklister som tog sig i mål på 16-milaren detta år.
Uppställda och redo för start. Lite olika mycket kläder på cyklisterna men jag är varm av mig så jag körde kort-kort trots endast 12 grader vid starten. Det skulle också bli varmare. Apropå temperatur så var det jättefina förhållanden för cykling. Snittemperaturen blev 16 grader, det var mestadels molnigt men med en hel del solglimtar och knappt någon vind att tala om.
Några bilder från cyklingen.
Jag med min vita dalahäst efter målgång. Att man får en dalahäst som pris är en riktig guldkant på detta lopp och det här är min andra häst i samlingen.
Jag gjorde ett stopp på Bella Pizza i Rättvik efteråt. Då och då stannar jag till där, bra pizza och jag gillar Rättvik.
Happyride, som också sponsrade loppet, tog jättemånga bilder och här kan ni hitta deras bilder från Siljan runt 2026. Nedan är några av bilderna som jag fastnade på.
Jag gjorde också en video från Siljan runt 2026 och den kan du se här nedan:
Själva cyklingen gick jättebra för egen del och också för gänget jag cyklade med. Målet var att hålla 38-40 och vi var hela tiden runt 40-strecket.
Direkt från start så satte vi upp vår fart och vi ville hålla ihop vårt gäng, utan inblandning från andra. Lite på gott och ont då det såklart hade varit till hjälp om fler bidragit till farthållningen men nu ville vi snurra runt på våra gubbar (och Madde). Några andra passerade oss lite snabbt men föll sedan in bakom oss igen. Det blev en väldigt stor "svans" på vår klunga.
Första timmen så tyckte jag att det gick lätt, alla gick med runt och när vi närmade oss Mora efter 5 mil så hade jag 205 i snittwatt och en full kissblåsa. Efter 85 km så stannade vi (äntligen) för en kisspaus. Några av de som suttit i svansen var antingen inte kissnödiga eller hade redan kissat i farten och de blåste vidare i hög fart.
Två till och jag stannade lite extra länge vid kisspausen så vi tre körde sedan lagtempo i cirka 3 kilometer innan vi kom ikapp gruppen igen. Det där kostade lite extra givetvis och även om jag var lättad från kisspausen så började jag fundera på hur starka alla andra egentligen var. Efter Rättvik (9 mil) så hade jag 213 i snittwatt och därifrån så tyckte jag att intensiteten höjdes något. Vi kom ifatt några från de som hade rullat vidare vid kisspausen men 18 av cyklisterna kom till slut i mål före vår grupp.
Tällberg och Leksand passerades och allt färre var med och gick runt i dragjobbet. Så som det brukar vara på lopp. Färre som delade på dragjobbet innebar givetvis mer jobb för oss som fortfarande snurrade runt.
När vi kommit 13 mil och hade passerat Siljansnäs så blev det alltså tillåtet med högre intensitet och lite av fri fart. Vi gick runt i högt tempo till vi var 6-7 åkare som snurrade runt. Då bestämde vi att vi skulle köra på ett led istället för att snurra runt i en "belgisk kedja". Mycket bättre även om det såklart blev väldigt jobbigt att vara uppe och dra.
Mina ben fungerade bra hela vägen och även in till Sollerön och upp till målet. Skön känsla! Vi kom till målet och passerade målportalen med god marginal till 4-timmarsgränsen.
Här har du min data från Garmin Connect:
Gruppen körde snyggt, säkert och hade bra kommunikation Ett riktigt gott gäng med trevliga cyklister vilket såklart gjorde en bra dag ännu bättre. Stort tack för att jag fick cykla med er.
Vi var några som tog en after bike på Åfesten i Falun och där smiddes planer inför nästa år. Samt diskuterades kantvindsåkning och andra cykelfinesser. Väldigt nördigt och trevligt.
Det är ju ett väldigt fint lopp och dalahästarna gör sig bra här hemma så det är mycket möjligt att jag står där på startlinjen igen nästa år.
Stort tack för att du läste dagens inlägg. Ha det bäst, dalahäst!