Bilden ovan är tagen en stund efter målgången på Siljan runt 2026. Jag vet inte vem som tog bilden men Lars Bleckur delade den i chatgruppen som vi haft inför och efter Siljan runt. Lars har varit den som dragit ihop detta gäng med målsättningen att cykla dom 16 milen i 38-40 km/h. Med möjlighet till ökad intensitet sista tre milen.
Jag var absolut inte först men samtidigt långt ifrån sist att anmäla mitt intresse till detta. Gänget består av cyklister från Falun och ett par utomsocknes också. Det är cyklister som kör Måndagströskel, Tisdagströskel eller Le Peloton.
Uppmaningen inför loppet var att åka från Falun vid 04 för att vara redo med nummerlapp kl. 06:00 på Sollerön. Starten är redan 06:30 på Siljan runt. Eller ja, 06:30-07:40 om man kör 16-milaren men de som har ambitioner om att cykla snabbt brukar tydligen starta tidigt för att slippa en massa omkörningar. jag lämnade hemmet 04:16 och var uppe i god tid, ombytt och klar. Okristligt tidigt och med alldeles för lite sömn då jag somnade efter 12-slaget.
Nummerlappen jag fick, totalt var det 1495 cyklister som tog sig i mål på 16-milaren detta år.
Uppställda och redo för start. Lite olika mycket kläder på cyklisterna men jag är varm av mig så jag körde kort-kort trots endast 12 grader vid starten. Det skulle också bli varmare. Apropå temperatur så var det jättefina förhållanden för cykling. Snittemperaturen blev 16 grader, det var mestadels molnigt men med en hel del solglimtar och knappt någon vind att tala om.
Några bilder från cyklingen.
Jag med min vita dalahäst efter målgång. Att man får en dalahäst som pris är en riktig guldkant på detta lopp och det här är min andra häst i samlingen.
Jag gjorde ett stopp på Bella Pizza i Rättvik efteråt. Då och då stannar jag till där, bra pizza och jag gillar Rättvik.
Happyride, som också sponsrade loppet, tog jättemånga bilder och här kan ni hitta deras bilder från Siljan runt 2026. Nedan är några av bilderna som jag fastnade på.
Jag gjorde också en video från Siljan runt 2026 och den kan du se här nedan:
Själva cyklingen gick jättebra för egen del och också för gänget jag cyklade med. Målet var att hålla 38-40 och vi var hela tiden runt 40-strecket.
Direkt från start så satte vi upp vår fart och vi ville hålla ihop vårt gäng, utan inblandning från andra. Lite på gott och ont då det såklart hade varit till hjälp om fler bidragit till farthållningen men nu ville vi snurra runt på våra gubbar (och Madde). Några andra passerade oss lite snabbt men föll sedan in bakom oss igen. Det blev en väldigt stor "svans" på vår klunga.
Första timmen så tyckte jag att det gick lätt, alla gick med runt och när vi närmade oss Mora efter 5 mil så hade jag 205 i snittwatt och en full kissblåsa. Efter 85 km så stannade vi (äntligen) för en kisspaus. Några av de som suttit i svansen var antingen inte kissnödiga eller hade redan kissat i farten och de blåste vidare i hög fart.
Två till och jag stannade lite extra länge vid kisspausen så vi tre körde sedan lagtempo i cirka 3 kilometer innan vi kom ikapp gruppen igen. Det där kostade lite extra givetvis och även om jag var lättad från kisspausen så började jag fundera på hur starka alla andra egentligen var. Efter Rättvik (9 mil) så hade jag 213 i snittwatt och därifrån så tyckte jag att intensiteten höjdes något. Vi kom ifatt några från de som hade rullat vidare vid kisspausen men 18 av cyklisterna kom till slut i mål före vår grupp.
Tällberg och Leksand passerades och allt färre var med och gick runt i dragjobbet. Så som det brukar vara på lopp. Färre som delade på dragjobbet innebar givetvis mer jobb för oss som fortfarande snurrade runt.
När vi kommit 13 mil och hade passerat Siljansnäs så blev det alltså tillåtet med högre intensitet och lite av fri fart. Vi gick runt i högt tempo till vi var 6-7 åkare som snurrade runt. Då bestämde vi att vi skulle köra på ett led istället för att snurra runt i en "belgisk kedja". Mycket bättre även om det såklart blev väldigt jobbigt att vara uppe och dra.
Mina ben fungerade bra hela vägen och även in till Sollerön och upp till målet. Skön känsla! Vi kom till målet och passerade målportalen med god marginal till 4-timmarsgränsen.
Här har du min data från Garmin Connect:
Gruppen körde snyggt, säkert och hade bra kommunikation Ett riktigt gott gäng med trevliga cyklister vilket såklart gjorde en bra dag ännu bättre. Stort tack för att jag fick cykla med er.
Vi var några som tog en after bike på Åfesten i Falun och där smiddes planer inför nästa år. Samt diskuterades kantvindsåkning och andra cykelfinesser. Väldigt nördigt och trevligt.
Det är ju ett väldigt fint lopp och dalahästarna gör sig bra här hemma så det är mycket möjligt att jag står där på startlinjen igen nästa år.
Stort tack för att du läste dagens inlägg. Ha det bäst, dalahäst!
I tisdags skrev jag ett blogginlägg senast, då blev det 10 timmar jobb och 5 timmar bil så det där hade jag på förhand räknat ut att det passade bra som en vilodag. I onsdags så cyklade Maria och jag in till Karlstad, körde ett Sprint-pass på Nordic Wellnes och sedan så cyklade jag knappa två timmar på egen hand efter det. Igår torsdag så hade vi vilodag och idag ska jag försöka få till ett lunchpass inomhus.
Dagens pass blir ett väckningspass inför morgondagen för då väntar 16 mil Siljan Runt med ett helt gäng snabba cyklister. Att samlingen är 06:00 på Sollerön blir den första utmaningen, själva cyklingen blir nog bra och jag hoppas kunna hantera hög fart under så lång tid men det lär ju visa sig. Som det ser ut nu så blir det uppehåll och väldigt lite vind och det är ju skönt. Jag har kört Siljan Runt en gång tidigare, det var 2017 och då hade vi 1.7 grader på morgonen och det regnade. Uppehåll och 11-17 grader låter därför som rena lyxen.
Målet är dalahästen i målet. Och givetvis att vi gemensamt har en snabb, säker och snygg resa till målet.
Maria och jag på väg till, samt under Sprint-passet.
Efter Sprint-passet så cyklade jag själv en stund. Jag lät Garmin skapa en runda och om man är i Karlstad-trakten och låter Garmin skapa en runda så kan du lita på att Klarälvsbanan blir med.
Onsdagens runda:
Min samarbetspartner Siroko ger fortfarande hela 15% extra rabatt på allt om du använder denna länk och sedan rabattkoden som syns i den gula bannern högt upp på sidan: https://srko.co/henrikoijer
Stort tack för att du läste, hoppas att du har en fin fredag och får en trevlig helg när det är dags. På återhörande!
Eller Staby gårdshotell om vi ska vara riktigt petiga. Jag bilade ner hit igår för att jobba här idag. Efter 6 timmars bilkörning så bytte jag om och stack ut på en cykelrunda. Egentligen lite för trött för att cykla men liksom tvingade mig att sticka ut och väl ute så var det en superfin kväll och benen kändes jättebra. Så det var helt klart ett bra beslut.
Tröja, byxa och skor är från min samarbetspartner Siroko som just nu ger dig 15% rabatt med min samarbetslänk: https://srko.co/henrikoijer Kom ihåg att kopiera koden som du ser på sidan och använda den när du checkar ut för att få rabatten.
Rundan lät jag Garmin bestämma och det blev fyra mil varav en tredjedel blev på grusväg. Grusväg var kanske inte vad jag hade hoppats på men vägarna var fina och snabba och en sådan där kväll när det både är vackert och benen är bra så funkar det mesta.
Gårdagens runda:
I mitt förra blogginlägg så hade jag en video om lite nya godsaker från Garmin, kika in den här:
Jag har blivit med elsparkcykel, igår la jag ut en video på Instagram om den:
Annars då? Körde race i källaren i söndags och fick kramp i båda benen. Eller mest krampkänning men det högg gång på gång i båda framsida lår och bägge vaderna. Det var inte vad jag hade väntat mig. Fram till dess så kändes benen ändå bra och jag kunde liksom hålla undan krampen men det gick ju inte att maxa mer när det började slå till.
På lördag så är det Siljan runt. Hoppas på bra ben, bra väder och skönt sällskap då.
Stort tack för att du läste, nu är det dags för jobb här. På återhörande inom kort, hoj!