Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-01-30

Kompiskampen säsong 2 episod 3 - YES!!!

Det började bra, lättaste vikten under dessa två säsonger av Kompiskampen. Med ett halvkilos marginal.

Eftersom Kompiskampen är så himla jobbigt så hade jag jobbat hårt med peppen inför dagens försök. Började redan igår när jag insåg att jag skulle köra det idag och nu på morgonen och förmiddagen så förberedde jag mig mentalt för insatsen. När det började närma sig så slog jag på musiken för att öka peppen till nästa nivå.
Kände mig nästan överladdad när jag satte mig för att värma upp men det gjorde ju inget. Då visste jag i alla fall att jag inte skulle vara slö.  Uppvärmningen körde jag med stegrande effekt i åtta minuter där jag avslutade med en minut på 325 watt. Tänkte att jag då hade värmt upp på lite högre än jag skulle klara av under dom tjugo minuterna som väntade. Siktet var inställt på att slå förra årets januariresultat på 316.8 watt och helst fixa över 320.

Med 3,5 kilos motstånd så gick jag in med en ambition om att hålla 92 i kadens (322 watt). Skulle jag stumna lite mot slutet så skulle jag kanske kunna fixa 91 i snittkadens och då skulle det ändå landa på 318.5 watt.

Min förhoppning var att jag skulle ha en puls under 170 första fyra minuterna och att jag först efter 10 minuter skulle kliva över 175. Det där sprack redan efter lite knappt 40 sekunder då jag i mitt överpepp inte hade några problem med att komma igång snabbt. Efter fyra minuter så gick jag upp på 175 i puls för första gången och jag trodde då att det skulle bli tufft att genomföra detta.
Lyckades bita i bra och efter tio minuter så tyckte jag att jag hade stabiliserat mig lite och valde att försöka öka lite. Efter 14 minuter så började jag ju se slutet och valde då att öka ytterligare lite.
Precis som det ska vara så blev det jobbigt på slutet men det finns ju alltid lite krafter kvar. Sista minuten vred jag ur dom krafterna och kom i mål ungefär samtidigt som Evie Richards vann VM-guld i damernas U23-klass på cyclocross-VM.
Ungefär sådär kändes det att äntligen bli klar med tjugan!

Efteråt så stumcyklade jag ett par minuter innan jag klev av och gick ut till kylan. Gned in snö på benen och kände riktigt hur jag återhämtade mig supersnabbt. 

Kunde glatt konstatera att jag fixade att hålla 92 (322w) i snittkadens under dom första 10 minuterna och att jag under andra halvan faktiskt klarade av att hålla 96 (336w)! Totalt snitt på 94 i kadens med 3,5 kilos motstånd blir fräscha 329 Monarkwatt i snitt det. Fortfarande sämre än jag var i november, men jämför vi med förra året istället så ser det mycket bättre ut. Speciellt om vi räknar på w/kg.

Kompiskampen 15/16:
5:e november 338.4 watt och 69.7 kilo
24:e december 2015: 313.5 watt, 69.9 kilo
30:e januari 2016: 329 watt och 68.4 kilo

Kompiskampen 14/15:
26 November 291.4 watt, 71.4 kilo
23 December 300.8 watt, 72 kilo
19 Januari 316.8 watt, 70.2 kilo
22 Februari 345.6 watt, 69.6 kilo
22 mars 355.2 watt, 68.9 kilo

Ja, det där kändes ju riktigt bra. Alltid lite härligare att prestera bättre än väntat och det är nog till och med skönare än att prestera förväntade resultat på en högre nivå. Nu laddar jag med lite godis inför morgondagens utecykling. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar