Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-12-12

Ett steg framåt och två steg bakåt

Hej vänner!

I morse förmiddags så antydde jag ju att det kändes lite bättre igen. Nu på kvällen så känns det inte bara sämre än i morse utan även sämre än igår. Kul kul. Med lite tur så är jag kanske frisk till nyår?!

Har idag sett Therese Johaug dominera damernas längdskidtävling. Norge var etta till femma och en stackare i norska laget blev bara åtta. Johaug tävlade i knappa 36 minuter men vann med över en minut. Bästa icke-norska 1:40 efter och bästa svenska blev Kalla på en sjundeplats, 1:44 efter.
Senare på dagen så kollade jag på en annan sport där ett eller ett par länder dominerar, nämligen damernas VM-final i innebandy. Blev en tight historia mellan Sverige och Finland som avgjordes på straffar till Sveriges fördel.

Innan innebandyn så var Frida, Ebbah och jag ut på en promenad och jag passade på att lufta otpiken i mobilkameran

Jag kommer aldrig att bli frisk

Hej Cykelvänner!

Innan ni gör något annat, gå in här och klicka på play: http://cyclingtips.com.au/2015/12/thereabouts-2-is-now-live Det är filmen Thereabouts 2 som visas gratis i ett dygn ungefär. Borde ha stängts ner redan, men fungerar hos mig. Jag såg den i natt, skitbra.
Fyra svinduktiga cyklister som cyklar långt och pratar, inget märkvärdigt kanske. Men en riktigt trevlig rulle om man är cykelintresserad. Angus och Lachlan Morton som ligger bakom det här och gjorde Thereabouts 1 har nu med sig Cam Wurf och Taylor Phinney i en betydligt bättre produktion.
Ni kan läsa om cykeläventyret och kolla på en massa fina bilder från Thereabouts 2 här:
http://cyclingtips.com.au/2015/06/thereabouts-reprise/
Jag fattar dock inte riktigt grejen med att ha helt vanliga kläder på överkroppen? Det är väl kanske coolt...

Efter att jag hade sett tvåan så kollade jag på Thereabouts 1 också. Inte alls lika bra, men gillar man cykel så gillar man cykel.

Jag har fått ett sug efter dokumentärer och jagade runt lite igår. Funderade på att fråga på sociala medier om någon hade något tips. Jag gillar ju cykel, sport, personporträtt och natur. Tipsa mig! Hur som helst så tänkte jag ge upp det där och lägga mig när jag läste lite bloggar och hittade Thereabouts 2 hos En Vag Cyklist.

-----

Som rubriken antyder så är jag fortfarande inte frisk. Hade ju lite hopp om en cykeltur i helgen, men sedan blev det värre igen. Nu känns det en smula bättre idag än igår igen, så jag hoppas väl att det kanske går åt rätt håll igen nu då. Men inget trampande alls denna vecka alltså. Trist och tråkigt.

-----

Beställde för ett tag sedan en av Balint Hamvas bilder från när Sven Nys vann sin 50:e världscupseger. 10 bilder numrerades och signerades av Balint och jag fick hem nummer fem igår. Ska sitta som inspiration i cykelrummet, har jag tänkt.

Jag la ut den bilden på mitt Instagram-konto igår och taggade Balint's firmakonto Cyclephotos. En stund senare så började han följa mig! Kanske lite löjligt att bli glad över sånt, men han är kanske den bästa cross-fotografen som finns och också en av dom bästa cykelfotograferna så det kändes stort för mig i alla fall. Haha.

-----

Frostig morgon här i Falun och jag passade på att ta en mobilbild när jag ändå skulle ut för att släcka en lampa på garaget. Önskade så att jag hade en riktig kamera så jag kunde fota sönder all frost och lägga upp värsta bildbomben med frostiga bloggbilder här. Det kanske kommer. Kamerasuget har blivit stort igen, måste kanske sluta cykla och lägga pengarna på foto istället...

2015-12-11

Ni måste se detta

Kommer ni ihåg i våras när Team Kalas visade upp sin nya dräkt? Riktigt ful, om ni frågar mig. Men jag tycker ändå att den är bra för att den visar att man inte behöver göra en ny tävlingsdräkt i enkel svart färg. Alldeles för många tycks tro att svart är det enda som gäller vilket skapar rätt många fula dräkter och en allt annat än färggrann "klunga".  Svart + något litet fält med en cool färg och så tycks många tro att man designat en tävlingsdräkt.  Trist och tråkigt, blir resultatet.

Nåväl, Team Kalas stod för lite nytänkande och nu har Tinkoff-SAXO lanserat ett nytt tränings-kit:
"This proves that we are at the forefront in cycling apparel", säger man från Tinkoff SAXO's håll.

Det visar sig att det i våras också skapades ett lag som heter Team Oakley-Sunday med liknande design som nu menar på att Tinkoff-SAXO hämtat inspiration från deras dräkter. Frågan är väl nu bara vilka av Team Kalas eller Team Oakley-Sunday som är dom verkliga trendsättarna här...
Ett foto publicerat av Team Oakley-Sunday (@team_oakleysunday)


-----

Om vi lämnar cykling en snabbis så måste ni också se Soran Ismails "Absolut svensk".
"Soran Ismail har byggt sin karriär genom att skämta om rasism, men har aldrig gått på djupet med sina egna fördomar. Vad får man tänka, vad kan man säga? Och när är man rasist? En serie med Sveriges allvarligaste komiker om vardagsrasism i ett av världens mest toleranta länder."

Tre delar där fördomar står i fokus och ger nog de flesta en tankeställare. Ses på SVT Play: Absolut svensk

2015-12-10

Senaste nytt

Hej Cykelvänner!

Nu är jag feberfri. Har faktiskt varit det i 1½ dygn nu så man kunde kanske tro att jag skulle sitta på testcykeln just i detta nu. Men, när febern försvann så kom hostan istället. Så jag hostar, snorar och har ont i halsen istället. Ebbah, som också hade feber och halsont, blev av med febern för ett par dagar sedan hon också men hon slapp hosta.
Nåväl, det känns ju i alla fall som om det går åt rätt håll och helt omöjligt är det inte att jag tränar i helgen. Vill helst vara frisk imorgon då för att vara på den säkra sidan. Man ska ju inte träna när man är sjuk, som ni alla vet.

Frida och jag har varit på stan två dagar i rad nu. Jag är ju annars där fruktansvärt sällan, men igår fyllde min fru Ronya "24" år (borde hon inte bli äldre snart?) så jag har varit där för att köpa blommor, presenter och fika. Vi tog bussen ner, Frida och jag. Faktiskt mycket skönare än att åka bil även om man givetvis måste anpassa tiderna efter när bussarna går. Men att slippa fälla ihop och packa in vagnen för att sedan packa ur den och fälla upp den. I och ur med Frida i bilstolen, slippa köra, slippa leta efter en "bra" parkeringsplats och sedan betala för att stå där. Nä, Frida älskar att åka buss och jag tycker det är skönt också.

Idag har jag skruvat ner värmen i huset också. Det går ju inte bara att säga att man cyklar och sedan tro att man är någon miljöhjälte. Klimatutvecklingen känns väldigt oroande och vi vill att politikerna ska göra något åt saken. Visst borde politikerna göra mycket mer, men nog finns det lite att slipa på här hemma också...
Cyklisten Marcus Johansson länkade till detta klimatpåverkan-test och där kan man testa sin miljöpåverkan. Jag kom upp i 7.8 ton CO2e per år. Snittet i Sverige ligger på 8, snittet i världen ligger på 6 och för en hållbar utveckling så lär vi ner på 0,7-1.5.
Bara genom att åka så mycket bil som jag gör bidrar jag med över 4 ton CO2e per år, så där kan jag göra mycket genom att ändra mina vanor.

-----

Såg att MTB-cyklisterna Matthias Wengelin och Fredrik Edin ska ut på nya äventyr och lämnar sina respektive klubbar/lag. Fredrik Edin har tävlat för Cykloteket Racing Team och ska nu köra för Norka gänget Sepura Toyota Racing with Birk. Fredrik blev tvåa i Långloppscupen 2015 och var till stor hjälp för Lars Bleckur som vann cupen. Att Fredrik nu lämnar Cykloteket gör att det blir ett stort hål att fylla för laget.
Matthias har aviserat att han lämnar Specialized Conceptsore - Cykelspecialisten, men har inte gått ut med något ny lagtillhörighet.
En annan som bytt team är Jesper Andersson som lämnar Team TCM Sweden och ska nu köra egensponsrat via Cykelhuset och BMC. Mindre fokus på långlopp framöver och istället mer fokus på XCO och Enduro.

-----

Cykelförbundets sju grenar drivs och utvecklas av grengrupper som ansvarar för sin gren. Nu söker man någon som vill vara grengruppansvarig för landsväg. Läs mer om det här: http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/Tillbakatillstartsidan/Nyheter/NyheterfranSCF/Visokerengrengruppsansvarigforlandsvag/

Vill du bli ungdomsledare, tränare, tävlingsledare eller kommissarie så erbjuder nu SCF nya utbildningstillfällen, läs mer här: http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/Tillbakatillstartsidan/Nyheter/NyheterfranSCF/Nyakurstillfallen/

2015-12-09

SWE Cup landsväg, MTB XCO och BMX 2016

Hej vänner!

SCF har idag publicerat programmen för SWE-cup i landsväg, MTB XCO och BMX. Riktigt bra jobbat att ha fått klart med cuperna redan i början av december! 

Långloppscupen 2016


På Långloppscupens hemsida kan man se datumen för 2016 års deltävlingar i just Långloppscupen i MTB. Eller, Mitsubishi MTB Challenge, som cupen officiellt heter. Ringa in i era kalendrar, ansök om ledighet och börja planera för följande tävlingar redan nu:
14:e maj Billingeracet, Skövde
28:e maj Långa Lugnet, Falun
12:e juni Lida Loop, Stockholm
3:e juli Ränneslättsturen, Eksjö
10:e juli Mörksuggejakten, Rättvik
24:e juli Engelbrektsturen, Norberg
7:e augusti Finnmarksturen, Ludvika
3:e september Bockstensturen, Varberg
24:e september Västgötaloppet, Ulricehamn

2015-12-08

Ska vi länka till varandra?

Hej vänner!

Jag är ju fortfarande sjuk och det är väl inte så kul att läsa om varje dag kanske? Tänkte väl därför passa på att fixa lite med mina blogg-listor till höger här på bloggen. Många vill vara med, någon vill byta kategori och så har jag hittat någon blogg jag vill lägga till.

Tänkte att vi gör så här för att jag inte ska missa någon cykelblogg där ute:
1. Länka till min blogg (Snälla?!).
2. Kommentera detta inlägg och ange din bloggadress.
3. Jag uppdaterar mina blogglistor lite senare i veckan.


2015-12-07

Dag 2

Sådär, då var dag två som sjuk avklarad. Fick krya på dig-present av Ronya nu på kvällen!

Ebbah, som nog har samma sjuka som jag, har haft feber i tre dygn men är piggare nu. Så, jag har kanske ett par dygn kvar i feberyran. Vore ju kanon om jag kunde bli frisk redan innan helgen!

Barnen har nog inte haft sin allra roligaste dag här hemma eftersom de dels har varit sjuka själva men kanske framförallt eftersom jag varit ett sådant sänke. Utöver febern som gör mig ganska matt så har jag fantastiskt ont i ryggen.
Ni som läser här minns kanske att jag halkade omkull för ett par veckor sedan? Smärtan i höften satt i ungefär en vecka och sedan för en vecka sedan så fick jag istället ont i ryggen. Kanske på grund av att jag snedbelastat mig själv på grund av den dåliga höften, men baksidorna av mina lår har varit väldigt korta också. När jag får ont i ryggen så är det i 9/10 fall baksidan av mina ben som orsakar det hela.

För att underhålla barnen och mig själv så har vi kollat på Druivencross idag. Eller tja, det är väl bara jag som kollat den i omgångar.

Sjukling

Hej vänner!

Hade en sådan där härlig natt med svettningar de luxe. Tänkte att jag skulle sova mycket i natt men vaknade ju femtioelva gånger pga febern istället. Pigg kille!

Försökte ändå medicinera mig efter bästa förmåga igår kväll med både glass och cyclocross...

Vi åkte ju på hockey igår (Leksand fick storstryk...) och på väg hem så kände jag mig lite klen och hade lite svårare att fokusera. Kom hem och hade 39.2. Ridå.

Som lök på laxen och grädde på moset så har jag två sjuka barn här hemma och en ettåring (som ännu är frisk). Så jag lär väl kämpa på med flaggan i topp antar jag. Nu ska vi se om inte några vörtbrödmackor kan få mig lite piggare igen...

2015-12-06

Sjuk och veckosammanfattning

Hej vänner!

Jag blev mycket riktigt förkyld. Tråkigt givetvis, men ingen katastrof om det inte drar ut allt för mycket på tiden. Väljer istället att vara tacksam för alla dagar, veckor och månader som jag fått vara frisk. Sedan början av december förra året så har jag bara fem sjukdagar och dom var i juni inför Vätternrundan. Med tanke på att vi har fyra barn här hemma och Ronya jobbar på akuten så tycker jag ändå att jag håller mig ganska så frisk. Barnen har varit förkylda i några omgångar nyligen men då har jag klarat mig. För någon dag sedan så fick Ebbah ont i halsen, huvudet och 40 graders feber. Kanske är det något från henne som hoppat över också på mig?

Träningsmässigt så blev det en bra träningsvecka där minuset givetvis består av att jag överskattade mig själv och misslyckades med mitt försök på Kompiskampen. I övrigt så tycker jag att det har gått ganska bra. Fick ihop åtta timmar och 37 minuter, varav 92 minuter i intervallform.

Eftersom jag historiskt varit dålig på att sova tillräckligt så har jag ju sedan två veckor tillbaka satt som mål att åtminstone snitta 7 timmar per natt varje vecka. Förra veckan missade jag målet med ganska lite, denna vecka var det nästan med minsta möjliga marginal. Jag uppskattar givetvis tiden jag sover då jag aldrig vet exakt på minuten när jag somnar. Men målet var 49 timmar och jag har skrivit ner 48 timmar och 55 minuter denna vecka... Det jag fortfarande gör dåligt är dom här nätterna med jättelite sömn. Denna vecka hade jag tre katastrofnätter och fyra bra nätter. Siktar väl på fem bra nästa vecka så borde jag kunna nå målet.

Ja, idag är ju planerad vilodag så än så länge så har förkylningen inte tvingat mig att avstå någon träning, men det lär väl bli så dom närmsta dagarna. Förkylningar brukar sitta i 7-10 dagar för mig, tyvärr. Lyckades klara mig med fem dagar senast, så jag får väl hoppas på något liknande även denna gång.

Nu ska mellanbarnen och jag åka till Leksand för att se Leksands IF vinna mot IK Oskarshamn. Leksand låg ju sist för några omgångar sedan men på dom fem senaste matcherna har det blivit fyra segrar och en match var oavgjord efter full tid och Leksand förlorade då på straffar. Nu ligger Leksand nia av 14 lag i allsvenskan och lagen ovanför får se upp! Oskarshamn ligger just nu femma.

Bjuder på en bild från förra helgen då jag var frisk och svag:

2015-12-05

Distans och Fridas kalas

Hej cykelvänner!

I morse kom jag iväg lite senare än jag hoppats på men skrapade ändå ihop nära fyra timmar. Kändes väl helt okej även om inte orken var på topp. Det var tur att jag hade mer medvind på slutet... Ganska blåsigt idag men ca: 5 grader varmt och två och en halv timmes duggregn.

I början såg det mörkt ut...

Fick ihop 3-4 km balansträning på isgata också. Stundtals var det is från dike till dike och regnet och vinden hjälpte mig inte direkt. Hade en dikeskörning, men den var kontrollerad för det var bara där det fanns något fäste.

Efter två och en halv timme så var det dags att fylla på med en Powerbar.

Blev ändå trött?! Kan ju ha att göra med att det blev lite sömn, två pass tätt inpå varandra och så.

Genom att köra så här som jag gjorde igår och idag så innebär det ju faktiskt att jag får morgondagen som vilodag och det kan ju vara rätt gött inför den hårda veckan som stundar. Känner dock att det kittlar lite i näsa och hals så jag kan ha en förkylning på gång också, vi får se hur det här utvecklar sig.

Hela passet hittar ni här:

Idag har Frida firat ett 1) med en massa folk närvarande. Tack till alla er som kom eller ville komma!

Skönt!


Hej!

Nu körs det hårt här. Det blev testcykel i natt, färdig med eländet en stund efter tolvslaget och nu laddar jag för ett tidigt distanspass. Lite drygt sex timmar mellan passen alltså. Det sköna i det hela var att jag genomförde gårdagens pass på ett bra sätt, ganska viktigt efter att självförtroendet fick sig en törn när jag försökte köra Kompiskampen. Nu är jag tillbaka i matchen igen.

Det jag körde igår (i natt) var 10x4 minuter på 340+ watt. Samma upplägg som för tre veckor sedan när jag körde ett likadant pass. Visst var det jobbigt, men jag dog ju inte av det. Är alltså ganska precis lika stark som jag var för ungefär tre veckor sedan.

Nu lär jag sätta fart med dagens träning, så jag hinner hem till förberedelserna inför Fridas ettårskalas. Vi hörs!

För den intresserade så finns nattens pass här: https://connect.garmin.com/modern/activity/974479069

2015-12-04

Lucka 3, 4 och Fridas födelsedag


Hej vänner!

Idag fyller Frida ett år, kan ni förstå vart det här året har tagit vägen?! Jag förstår inte hur tiden kan gå så himla fort. Vet inte om tiden går fortare med åldern, eller om det är när man får barn som tiden accelererar. Hur som helst, första presenterna idag och första födelsedagskalaset imorgon!

-----
Inte för att ni har saknat cykeltipskalendern, men här får ni den i alla fall.

Henriks kalender med cykeltips, lucka 3:

- Kasta inte kläderna vid första vårsolen.
Det är väldigt ofta som jag ser cyklister som cyklar utan benvärmare så snart asfalten är torr och solen skiner, även om det inte ens är 15 grader varmt ute. Var rädd om era knän och behåll kläderna på till dess att det blivit varmt. Jag har läst att det först är när det är 24 grader varmt som det är lämpligt att cykla utan skyddade knän. Det skulle inte bli många dagar barbent i Sverige då inte. Själv så har jag ungefär 20 grader som gräns.
Det är ganska ofta som man ser att proffsen åker med benvärmare även på vårläger i varmare länder, det är för att dom är rädda om sina knän. Var det du också!

Henriks kalender med cykeltips, lucka 4:

Musiktips.
Mitt bästa tips när det kommer till musik och träning utomhus är att låta bli. Allra helst om du ska cykla på trafikerade vägar. När du kör testcykel eller trainer så får du lyssna på vad du vill; musik, poddar eller annat av intresse. Men tänk dig för innan du stänger ute omvärlden när du är ute och cyklar. Du har kanske själv sett någon som går/springer med hörlurar i öronen, hur bra koll på omvärlden har dom? Just det. Se till att ha lite koll själv.

-----

Sådär. Då har jag fått leka lite moralgubbe. Klä er varmt och var uppmärksam i trafiken!
Börjar bli dags för den här gubben att krypa ner i källaren för lite testcykel. Kul. Heja!

Kompiskampen: Fail x2

Godmorgon cykelvänner!

Igår skulle jag ju köra Kompiskampen. Något som jag också försökte. Två gånger. 

Förra gången jag körde Kompiskampen så landade jag på 338.4 Monark-watt och för mig är det en självklarhet att jag ska höja mig. Jag gjorde ju det varje månad förra vintern... Nåväl, igår försökte jag mig på att köra på 347.8 watt vid lunchtid, vilket skulle ha blivit min näst bästa 20:a någonsin. Om jag hade genomfört den.
Hade dock en rätt dålig känsla från start och efter fyra minuter var jag ungefär så stum som jag hade förväntat mig att vara efter ungefär tolv minuter. Benen var liksom tjocka stockar. Från start.
Med en dalande effektkurva så gav jag upp efter 10:07. 

Skam den som ger sig!
Kvällen kom, jag var på ridning med Ebbah, kom hem. Hängde lite med barnen, nattade tre av dom och begav mig ner i källaren igen. Nu jävlar! 
Ronya sa innan jag gick ner att om jag inte orkade i 20 minuter mitt på dagen så lär jag väl inte orka 20 minuter sent på kvällen heller. Trött lär ju inte bli piggare ju längre in på dygnet vi kommer... Innerst inne så visste jag ju att hon säkert hade rätt, men rätt inställning och några färre watt på mätaren skulle säkert göra susen. Gick denna gång in för att fixa 344.1 watt, men som ni redan fattat av rubriken så gick inte det här heller. Kämpade dock i 10:36 denna gång, så lite närmre målet kom jag allt. 

Alltså. Jag är kanske bara lika bra på 20 minuter all-in som jag var för en månad sedan. Vid nästa försök så går jag ut och försöker tangera 338.4 watt och om jag skulle råka känna mig pigg på andra halvan av tjugan så får jag väl försöka öka lite då istället. När jag körde förra gången så kände jag mig rätt sprängd efter en tredjedel och fick kriga rejält för att ta mig igenom. Så det var verkligen all-in den gången. Kanske gjorde jag en superprestation då med fräscha ben efter lugna oktober?

Ah, det är ju aldrig kul att inte briljera men jag får väl lov att inse att det här bara är sanningen. Jag kan ju alltid trösta mig med att jag den 26:e november förra året lyckades fixa 291.4 watt, så jag är i alla fall på en helt annan nivå nu.

Jag var i alla fall lätt (vilket ju faktiskt kan vara en del av problemet)! 

2015-12-03

Det cyklas till mina videos

Hej och godmorgon cykelvänner!

Jag har ätit en lätt frukost och har lämnat barnen på skolan. Snön som kom igår är borta nu och allt som är kvar är ishalka. Handbromsen på bilen nyttjades friskt denna morgon...

Igår så skrev Henri Nilsson på min Facebook-sida att han satt i garaget och trampade till min video från Lidingöloppet-MTB:

Sitter just nu och trampar i garaget till din lidingölopps film
Posted by Henri Nilsson on den 2 december 2015

Lite senare på kvällen så såg jag att Daniel Brengdahl hade kollat på Mörksuggejakten, i kommentarerna framgår det att också Jakob Björklund tränat till Lidingöloppet-MTB-klippet igår.

Nu i morse så la Samuel Brännlund ut en bild på Instagram där han "jagar" nys nämnde Daniel Brengdahl på Mörksuggejakten.

Det märks att vinterträningen är i full gång nu och kul att så många väljer att kolla på mina videoklipp när de tränar. Om du också vill göra det så finns alla mina YouTube-klipp här. Ingen skulle bli gladare än jag om ni dessutom skulle börja prenumerera på min YouTube-kanal, på så vis missar ni aldrig ett nytt klipp.

Ni får jättegärna skriva på min Facebook-sida, tagga mig på Instagram, Twitter eller vad ni nu använder er av om ni tränar till något av mina videoklipp. Det är lika kul varje gång!

Nu ska jag väl börja att så smått förbereda mig för dagens försök på Kompiskampen. Det kan nog bli någon video som får stå på i bakgrunden, men jag brukar ha lite svårt att koncentrera mig på vad som händer när jag tar i så mycket...

Vi hörs lite senare idag!

2015-12-02

Lucka 2

Henriks kalender med cykeltips, lucka 2:

- Undvik solen.
Precis som gårdagens lucka, så passar väl den här bäst inför tävlingar. Solen gör dig trött, slö och bränner huden. Inget du behöver när du vill prestera. Så på tävlingsdagen gör du bäst i att hålla dig i skuggan, likaså dagen inför tävling.
Ni kanske tror att jag tagit det här tipset på lite för stort allvar, men jag är så här vit för att jag saknar pigment. Älskar ju faktiskt solen, även om jag inte är någon som har tålamod att sola. Dels är det ju bortkastat eftersom jag ändå inte blir brun och dels är det ju så himla tråkigt.

-----

I förrgår så blev en cyklist påkörd här utanför. Jag var på innebandy-möte då, så jag missade allt men det var tydligen någon som visste vem jag var som blev påkörd. Det var inte direkt utanför huset, men kanske 200 meter norrut. Tydligen så var Jens Westergren där också (på väg hem från jobbet kanske?) så Jens hade kommit hit med cyklistens cykel. Bilisten som körde på cyklisten körde iväg med cyklisten.
Innan jag hade hunnit hem från mötet så hade cyklisten också hämtat sin cykel.

Knappt 200 meter söder om vårt hus så blir det 70-sträcka, så cyklisten blev påkörd på en 70-sträcka och det hade ju kunnat sluta riktigt illa det. Jag har tänkt på att det är 70 här rätt länge nu. Lär försöka göra något åt det. Vi har ändå hus på bägge sidor av vägen på ett avsnitt och dessutom så har vi en cykelbana som börjar/slutar utanför grannens fastighet. Cyklister som kommer norrifrån ska alltså korsa 70-sträckan utan att det finns någon åtgärd för att det ska kunna ske säkert.
Nu är det väl bara att titta sig för innan man korsar vägen, men ändå. Jag tycker att 40-sträckan ska gå hela vägen förbi här till det inte längre är hus på bägge sidor. Då får också cykelbanans start/slut vara på en 40-sträcka istället för där bilister kör (minst) 70 km/h.
Ja, jag lär försöka få till en ändring på detta nu.

-----

Bra start på dagen, havregrynsgröt, vörtbröd och en eld.

Idag kom första snön. I alla fall första snön som jag såg. Det har ju tydligen blivit vitt i andra delar av Falun förut och när jag körde distans i helgen så kom det snöblandat. Men idag var det till en början bara snö och det blev vitt på marken.
Det hela övergick så småningom i snöblandat och till slut regn. Allt är nog grått och trist imorgon igen.

Vi har handlat också. Filip hade hockeyträning idag och då Ronya jobbar så hade jag de två småtjejerna med mig. Vi hade ingen större lust att stå i snöblandat regn och frysa vid en hockeyplan i Karlsbyheden så vi körde 12 km till närmsta mataffär och handlade lite istället. Från att vi åkte hemifrån till att vi kom hem igen så tog det 2½ timme för en timmes hockeyträning. Heja roligt!

-----

Idag hade jag ju planerat fyra timmars cykling men av familjetekniska skäl så gick det inte. Kunde ju välja att köra testcykel och lite intervaller istället men har bestämt mig för att vila idag. Kör därför kompiskampen imorgon, det vill ni inte missa!
Vi hörs imorgon då, okej?

Frustration

Hungrig, trött och sliten gav jag mig ut på att cykla stig i mörkret igår natt. Det gick ju sådär, om jag ska vara snäll mot mig själv. På grund av trött, hungrig, sliten och sent på dygnet så ville ju liksom pulsen inte direkt ligga högt och fint utan jag var ju slö och pulsen dök tillsammans med min kämparglöd. Eftersom man inte har samma överblick när man cyklar i mörker så går det ju dessutom långsammare. Så då sjunker pulsen ännu mer. Jag försökte ändå köra på lite på stigarna, vilket bara resulterade i misstag efter misstag. Mot slutet av passet så valde jag dessutom att cykla på stigar som jag inte ens tycker är roliga när det är ljust ute.

Nä, det där passet glömmer jag gärna bort, tur att det alltid kommer nya träningspass.

Blinkande baklampa under månens sken.

2015-12-01

Lucka 1

Nä, förlåt. Det där var nästan elakt ju. Jag kommer inte ha någon kalender i år där man kan vinna fina priser var och varannan dag. Det blir inget av det. Hittade ingen riktig motivation för det i år faktiskt och tänker inte tvinga mig till något bara för att någon annan vill det.
Kanske är lite tråkigt för er som vill vinna saker och de företagare som vill synas här, men det blir tävlingar andra gånger och kanske också någon tävling i bloggen även i december? Vi får se. För några dagar sedan så tänkte jag att jag kanske kunde komma med 24 stycken tips för att göra er cykling bättre. Kom inte så mycket längre än tanken, så jag har inte 24 tips nedskrivna nu men jag kan ju alltid börja och så får vi se hur långt det räcker.

Henriks kalender med cykeltips, lucka 1:

- Du skall inte stå om du kan sitta och du ska inte sitta om du kan ligga.
Det här är ju lite skoj men ändå lite allvarligt menat och riktar väl sig kanske främst till de som tränar väldigt mycket och siktar högt. Ska du prestera så gör du bäst i att vila också. Ska du köra en tävling så undvik att stå allt för mycket innan tävlingen, kan du sätta dig ner istället så gör det. Pangpang-ben kommer inte av sig självt!

-----

Igår körde jag ju testcykel, min första tanke när jag började trampa var: "Vilodag!". Det kändes faktiskt katastrof, men jag genomförde ändå passet och det blev ju ett riktigt bra pass. Lyckades alltså vända dom där negativa tankarna som först kom upp...

-----

Borlängecyklisten Marcus Streijffert har idag släppt en bok! Det är en bok om hur han blev utbränd förra året och hans väg tillbaka. Den kan du bland annat köpa på Cykel & Fjäll, eller här.

-----

Igår gick Vätternrundan ut med att man söker ny VD. Jag brukar ju försöka tipsa er om cykelrelaterade jobb då jag känner att ni säkert skulle vara intresserade av ett sådant samt att det är viktigt att rätt person gör cykelrelaterade jobb. Ju större urval desto större chans att rätt person hamnar på rätt plats, känner jag. Så, är du intresserad av tjänsten eller vad som krävs av en VD för Vätternrundan så hittar du mer info här: Vätternrundan söker en VD med stort engagemang.

-----

Nu är det dags att slänga ihop en köttfärssås här hemma och sedan blir det innebandy för Filip och kanske även Ebbah. Ikväll tänkte jag cykla ute när barnen lagt sig. Tack till mig själv för påminnelsen om detta, lär ju ladda lamporna!

Vi hörs.

Lågkadensfyror

Tjenare cykelvänner!

Denna vecka har jag tänkt köra andra omgången av Kompiskampen, där jag just nu ligger 14:e när man bara fått poäng för w/kg. Förhoppningsvis så kan jag förbättra mig något från förra gången och därmed kunna lägga några förbättringspoäng på poängkontot. I och med att jag ska Kompiskampa denna vecka så stryker jag ett av mina planerade pass. Värderade därför igår mina testcykelpass för att känna vilka jag behövde prioritera högst.
Det blev en ganska enkel sak att prioritera faktiskt. Mellanveckan som jag nu befinner mig i innehåller nämligen två pass som inte riktigt liknar något av det jag kör i lätt- eller hårda veckan. Nämligen lågkadensfyror och fyror med varierad kadens. Så dom passen ville jag behålla.
Om allt vill sig väl så kör jag två timmar utomhus imorgon, fyra timmar ute på onsdag, vilar torsdag och kompiskampar på fredag. Klämmer jag sedan in ett pass även på lördag så får jag så söndagen som veckans andra vilodag och kan kanske återhämta mig något inför den stundande hårdveckan.
Hänger ni med på tänket?

Igår hade jag en ganska bra dag, tycker jag. Fick ganska mycket gjort här hemma och kunde bocka av en hel del saker som borde göras. Var iväg på ett innebandy-möte med IBF Falun på kvällen också. Kom hem, käkade frugans lasagne, la några barn, förberedde mig för min träning, hängde tvätt och sedan var det väl bara att träna då.

Tänkte en del på det där med målsättningar igår också. En känsla jag har är att det är något som ofta skiljer elitmotionärer från elit. Just hur man tänker och jobbar med målsättningar. Elitidrottare sätter kanske lite mer utmanande målsättningar som ändå är realistiska och lägger sedan kanske ner lite mer jobb på att nå sina mål. Just för att målsättningen är lockande och inte bara något flummigt önskemål om en fantastisk framtid.
Funderade också på om jag kanske har börjat gå till överdrift med mina målsättningar, men det är ju också så att jag älskar att jobba med målsättningar och presterar som bäst när jag har ett mål att sträva mot. Så jag fortsätter på min inslagna väg, oavsett vad ni tycker om den.
Ofta(st) så har jag ju en målsättning med varje enskilt pass. Som igår då jag skulle köra lågkadensfyror. Först analyserar jag passet när jag körde lågkadensfyror senast, sedan analyserar jag nuläget och sedan sätter jag ett mål för passet jag ska köra.

Senast det begav sig så körde jag igenom mina åtta stycken lågkadensfyror med en snitteffekt av 348 watt, med en ganska kontrollerad intensitet. Nu la jag på ett hekto mer i viktkorgen på min Monark med planen att ligga på 348 watt och om det kändes bra så skulle jag kunna köra lite hårdare i någon intervall för att få ett snitt över 348. Det blev 353.8 watt i snitt denna gång och en ganska skaplig förbättring. Det bästa jag fick ihop på åtta lågkadensfyror förra vintern var 355.7 watt. Så jag är väl i princip där redan nu. En gång körde jag dock 7½ fyror på 360 watt, så det blir väl något att sikta på att fixa åtta stycken av i vinter.

2015-11-30

Sammanfattning, målsättningar och utveckling

Hej och god morgon cykelvänner!

Vi kan väl börja med att sammanfatta min förra veckas träning. Det blev ju ungefär som planerat, även om jag sprängde mig i mitt pass med 4x4 och bara körde 1:36 av den sista fyran. Nu får vi bara hoppas att jag lärde mig något av det där. Troligtvis inte, men hoppas går ju! Totalt blev det sju timmar och 27 minuter träningstid, varav 27 minut intensivt. Nöjd med tre av fyra pass.

Igår körde jag ju fyra timmar distans och det var ju bra. Insåg dock ungefär sju timmar efter att jag kommit hem att jag enligt planen bara skulle ha kört tre timmar. Inte jättefarligt egentligen, men onödigt att åka runt och skarva ihop fyra timmar kan jag tycka så här i efterhand då. Grejen är ju också att passet kördes på söndagen fast jag helst hade haft den dagen som en vilodag, för idag kör ju mellanveckan igång och det blir då med ett fyratimmarspass i ryggen.

Denna vecka innehåller fem pass och min plan är så här inledningsvis att försöka styra dom åt veckans första dagar, istället för att ta två vilodagar nu och sedan köra fem på raken. Detta för att jag ju sedan går in i den tuffa veckan som senast det begav sig var just rätt tuff.

Den 25:e november så körde jag 10 spurter där jag för första gången denna vinterträning hade minst 1000 watt i varje spurt. Åtta av dom spurterna var över 1100 watt så jag satte ett mål om att lyckas dra minst 1100 watt i 10 spurter och vet ni vad? Det gjorde jag igår! I min sämsta spurt igår nådde jag 1120 watt. Nästa mål blir att ha minst fem spurter över 1200 watt, igår var två stycken över 1200.
Jag tror inte att jag är ensam om att gilla utveckling, det gör vi nog alla. Jag gillar ju dessutom att hålla koll på min utveckling, analysera det jag gjort och sätta nya mål för att sporra vidareutveckling.

En målsättning som jag inte fixade i förra veckan var mitt snitt på 7 sömntimmar/natt. Jag var inte långt ifrån, men det räcker ju inte att skjuta nära. Jag kör på med samma sömnmålsättning denna vecka och jag kände ju att med målsättningen så ansträngde jag mig lite mer för att sova mer och det är ju något som jag behöver. Jag gillar helt enkelt att jobba med målsättningar och sätta lite press på mig själv. I natt blev det 7 timmar och 20 minuter, så jag börjar på plus.

Nu ser jag fram emot ett par lite tuffare veckor där jag hoppas kunna ta mig igenom dom med hedern i behåll. Varje dag tar mig en dag närmre tävlingssäsongen. Tiden går fort när man har roligt!

En annan kul grej igår var att jag nådde över 5000 följare på Instagram! Bli en av dom du också: www.instagram.com/henrikoijer

2015-11-29

Bra distanspass

Hej Cykelvänner!

Idag fick jag cykla med sällskap, något som ni som följer mig vet att jag inte är bortskämd med. Vi blev fem stycken cyklister som begav oss ut i 1-2 plusgrader, lite snöblandat regn och relativt blåsigt väder.
Vi var en ganska bra grupp där ingen var nämnvärt starkare eller svagare än någon annan. Jag hade ganska hög puls inledningsvis men kände mig faktiskt starkare mot slutet av passet. Lite gubbvarning det där när man börjar komma igång efter två och en halv timme. Trots att pulsen alltså var hög så var jag aldrig orolig för att ta slut då jag kände mig helt okej ändå.

Eftersom vädret skulle vara så som det också var så hade jag klätt på mig lite extra mycket idag, hellre svettig än att åka runt och frysa. Tyckte det funkade bra och de flesta av oss höll oss varma idag trots att vädret inte direkt hjälpte till. Bra kläder osv.

De flesta i gruppen ville köra ungefär tre timmar och när vi kom tillbaka till Falun så hade jag tre och tjugo på klockan så jag körde med Bleckur upp till Knoppen, sedan via Jungfruberget och nästan ett varv runt Varpan. Kom hem med tio mil och fyra timmar i benen, perfekt!

Veckans sömnrapport och dagens träning

Bild från i förrgår då jag körde SOP-spåret.

Ja, vänner. Denna vecka satte jag som mål att sova minst sju timmar per natt i snitt från måndag till idag. Totalt 42 timmar på sex nätter alltså. Nu blev det inte riktigt så utan jag nådde 41 timmar och 15 minuter. Ganska nära ändå och veckans totala sömn blev mer då jag har tagit ett par tupplurar också...

Jag jobbar vidare med samma målsättning, minst sju timmar per natt i snitt.

Snart är det dags för dagens träning. Det blir ett distanspass från Gamla Postenparkeringen klockan 10. Jag har ingen vintercykel i ordning ännu, brukar ju bara träna ensam ändå.... Men idag blir det troligtvis träning med sällskap så jag får kanske skämmas där utan varken skärmar eller dubbdäck. Vädret ska vara någon plusgrad och fuktigt. Härligt!

2015-11-28

Unihoc Arena


Hej vänner!

Spenderar en stor del av dagen i Unihoc Arena i Mora idag. Hemmaplan för KAIS Mora. Det är Ebbah som idag spelar "sammandrag" som det heter, det blir matcher mot KAIS Mora, Samuelsdal och Leksand. Samlingen var 08:15 här i Mora och sista matchen är nog klar runt 13:30. Sedan raka vägen hem för att Ronya ska åka till jobbet.

Inte läge för något distanspass idag alltså utan det får ske imorgon. Är det några som är sugna på att hänga med?

2015-11-27

SOP-spåret


Hej Cykelvänner!

Sjukt det här med våren som kom idag då? Hade över åtta grader på termometern när jag stack ut och över nio när jag kom hem. Översta lagren av marken hade smält men under var det hårt. Detta betydde att grusvägarna var väldigt mjuka men att stigar fortfarande var hårda. Dessutom så var vanliga blöthål och våtmarker nu frusna så att det gick faktiskt mycket lättare att cykla vissa partier än det brukar gå. Istället för att köra fast så rullade man bara över avgrundsdjupa lerhål. Väldigt behändigt.
Stenar och rötter var givetvis såphala, men ingen kan väl begära något annat i slutet av november?

Som rubriken skvallrar om så körde jag SOP-spåret idag. Dock inte början, utan jag hoppade in på det där elljusspåren är som längst bort från Stångtjärn. Har kanske aldrig någonsin kört hela? Om jag har gjort det så var det minst tio år sedan så det var kul med lite nya stigar. På vissa håll (som i bilden) så var det lite väl mycket Ljung vid stigarna, men allt var åkbart och hela spåret ska vara 10 kilometer. Lär väl dit och köra den från början någon gång så att jag inte missar något.

Hade alltså en stigcyklardag idag. Först SOP-spåret och sedan inledningen på röda FIK15 innan jag var tvungen att avbryta genom att ta blå spåret till Slättaskogen och vidare hemåt. Det var ju viktigare att frun fick göra sig i ordning för att gå på stan och jobba än att jag skulle cykla två timmar i skogen, givetvis.

En timme och 46 minuters cykling med en snitthastighet på 12.3 km/h avslöjar väl lite om att det var riktig MTB med tekniska stigar och lite utmanande terräng. Fint fläsk och en riktigt bra tur med lite ömmande händer som resultat.

Våren är här!

Termometern visade +6.7 grader här hemma. Igår morse var det minus tre.

Av dom där två passen som jag ska köra någon gång under veckans sista tre dagar så är ju faktiskt bägge passen något som ska köras utomhus. Så min plan för idag var att hänga på låset till cykelbutikerna för att köpa dubbdäck till 29". Nu behöver jag kanske inte hänga på låset, behöver bara skaffa mig dubbdäck inom kort. För vintern kommer ju förr eller senare, det är något som är helt säkert.
Har ställt in siktet på ett par Soumi tyres i alla fall, bättre dubbdäck finns inte.

I natt sov jag sju och en halv timme och kan därmed minska minuset på sömnkontot med en halvtimme. Imorgon ska vi åka till Mora för innebandymatcher. Vi måste åka klockan sju på morgonen, så jag lär väl lägga mig i tid i kväll för att få ihop det här sömnpusslet.

Ni vet hur det är, dags att åka till skolan med barnen nu. Kan kanske bli ett pass i skogen idag igen eftersom temperaturen är så generös och det dessutom ska fläkta lite, något som brukar göra under för smältprocessen.

Vi hörs lite senare, ciao!

2015-11-26

Tjipp!

Hej cykelvänner!

Vilodag idag. Plötsligt skönt det här med att "bara" träna fyra dagar på en vecka. Det känns verkligen som återhämtning och batteriladdning. Förhoppningsvis så kan jag samla kraft nog för att fixa mellan- och hårda veckan på ett bra sätt sedan. Jag har två pass kvar denna vecka och tre dagar kvar på mig att genomföra dom. Går ju som en dans det här.

-----

Om ni läste på Adams blogg i måndags så kunde ni läsa att han hade största bloggen i faluområdet. Kan bara meddela oroliga läsare att ordningen är återställd nu igen och er favoritblogg toppar återigen listorna.

-----

Frida och jag på äventyr idag: på väg för att hämta posten!

-----

Idag på ridningen så var det ett koppel frusna föräldrar och några frusna barn som kom tillbaka till stallet. Ebbah och jag hade rutinerat nog både mössa och vantar, andra var lite sämre utrustade för uteridning...

-----

Hade inte så mycket mer spännande saker än så här att skriva om idag faktiskt, nu ska barnen i säng så att jag också kan dyka ner under täcket i en vettig tid för att samla sovtimmar. Vi hörs imorgon igen!

Sömnrapporten och 10 spurter över 1000 watt

Hej cykelvänner!

Jag har märkt att ni är dåliga på att läsa mina inlägg som publiceras sent på kvällarna, så här får ni chansen att läsa gårdagens kvällsinlägg igen: http://oijer.blogspot.se/2015/11/perra-effekten-eller-ar-det-kanske.html

Ni är väl mest intresserade av hur det går för mig med 7 sömntimmar i snitt? Så här ser det ut, ligger lite efter nu:
måndag-tisdag: 8 timmar
tisdag-onsdag: 5 timmar och 15 minuter
onsdag-torsdag: 6 timmar

Före fyrorna igår så körde jag tio spurter och för första gången denna vinter så fick jag till tio spurter där samtliga hade en peak-effekt på över 1000 watt. 1058 watt som lägst och 1331 watt som högst. Det går åt rätt håll!
Åtta av dom tio spurterna når faktiskt över 1100 watt, nya målet får bli att få samtliga tio spurter över 1100 peak-watt.

2015-11-25

Perra-effekten, eller är det kanske Öijer-effekten?

Ebbah, Filip och jag var upp till Leksand för att kolla på hockey idag.

Tabelljumbon Leksand tog emot trean i tabellen; Västerås. Tuff match på papperet men kanske skulle Leksand kunna lyfta sig med nya tränaren Perra? Med placering sist i tabellen och tre raka förluster så fick ju förra tränarparet sparken.
Visst blev det också vinst, 4-3 till slut. Kanske är det ett resultat av att Perra tagit över ansvaret och gett ett annat lugn i truppen. Perra-effekten. Eller kan det vara så att det är Öijer-effekten? Leksand har ju gått knackigt i år. Men när jag har varit där med barnen så har det blivit sju av nio poäng på dom tre matcher vi sett. Ganska bra facit ändå?!

Innan vi åkte upp till Leksand så tränade jag faktiskt. Så jag slipper nöta testcykel i natt. Det blev fyror med högre watt än tidigare i år. Vilket gav mig hybris så till den milda grad att jag försökte leka övermänsklig i sista intervallen och sprängde mig totalt. Hann bara duscha och byta om efteråt och fick dricka min recovery i bilen på väg upp.

Frida har varit lite dålig i kväll när vi varit borta, så hon är uppe fortfarande och stökar. Vi får väl se vart det här tar vägen...

Ettor i dom nya skorna...

Hej och godmorgon!

Passet blev lite sent igår, men det där kan jag ju. Nu kör jag lätt vecka för andra gången denna vinterträningsperiod och precis som förra gången så inledde jag veckan med att köra ettor. Den gången så gick jag ut för hårt och var nära att ge upp men tog mig samman med en liten paus och genomförde passet. Med fem kilos belastning så höll jag då en snittkadens i intervallerna på 93.3 och igår blev det 91. Lärde mig läxan från förra gången och igår gick det lite bättre, men det var ändå helt vidrigt och det var nära på att jag inte fixade det. Helt perfekt alltså!
Behöver. Mer. SYRE!

Körde igår för första gången i mina nya landsvägsskor, som jag hintade om här i bloggen för ett tag sedan. Det är ett par Northwave Extreme som jag fått ifrån Merida Sverige. Det är alltså Merida som också har hand om varumärket Northwave i Sverige. Bland annat.
Mina Northwave Extreme väger 265 gram/sko enligt min våg vilket gör att dom blir ganska exakt 100 gram lättare per par jämfört med dom jag hade tidigare, så det känns ju bra. Jag menar, tänk er att ni cyklar med en kadens på 90 i en timme. Det blir ju 5400 trampade varv det och att slippa vifta runt 100 gram extra 5400 gånger på en timme känns ju onekligen som något bra. Dessutom så tycker jag att dom är riktigt coola med reflexytan på skon som ger en häftig effekt och syns riktigt bra om man cyklar i mörkret (eller fotas med blixt...).

Jag har kört med Northwaves MTB-sko i två säsonger nu och det är helt ärligt den absolut bästa cykelsko som jag någonsin haft. Men, med två säsonger i sulorna så har dom ändå börjat kännas begagnade så jag tänkte att det var dags att byta till nästa säsong. Funderade lite på vilka skor som finns och vad jag skulle vilja ha men kom fram till att det inte fanns någon anledning att jaga efter något annat när jag trivts så bra i dom jag haft. Så jag slängde iväg en fråga om det inte gick att få till ett samarbete och det gick ju bevisligen bra. Det blir alltså ett par MTB-skor att visa upp lite senare också. Så här ser mina nya landsvägsskor ut som också blir mina testcykelskor: