Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-03-06

Körde mig stum

Häääj!

Det här med fyror alltså. Jobbiga grejer. Gick ut hårt, alldeles för hårt egentligen. Men det kändes ju bra. I första intervallen. Synd bara att tanken var att jag skulle köra tre till? Fixade i alla fall två och en halv till men inget rekord. Rekordet på 388 watt står sig. Mitt näst bästa är ju 378 watt så det där 388 är egentligen ett resultat av en riktigt bra dag. I slutet av april.

Det som förstörde ett nytt rekord idag var min första intervall, den landade nämligen på 404 watt och efter det så var benen liksom förstörda. Intervall 2 hade 396 watt, vilket innan idag var det högsta jag någonsin haft i en fyraminutersintervall på ett pass med fyror. Intervall tre landade på 380 watt så ni ser ju själva vilket ras det blev. Sista intervallen blev bara 1.58 lång på 384 watt. Lite synd givetvis då jag hade snittat 393 watt i dom första tre intervallerna. Meeeen, det här ger ju mig bara chansen att göra det bättre nästa gång. Jösses så stum jag var idag, benen var liksom svullna av stumhet och orkade knappt trampa alls kändes det som.
Efter att ha tomtrampat en stund så körde jag sex minuter på 300 watt för att låta musklerna arbeta lite utan att behöva hantera allt för mycket mjölksyra. Kändes bra att kunna kliva av cykeln utan att benen skakade och var stumstyva.

4x4 på 380 watt borde jag ju kunna styra hem ganska så kontrollerat. Ska därför testa det någon gång innan jag kör på med nästa rekordförsök. Det vore ändå det näst bästa jag gjort på 4x4 och kunna göra det kontrollerat skulle ju innebära ännu ett gott kvitto på att träningen går bra denna vinter och att jag blivit lite starkare än tidigare år.

Efter passet så gav jag min Monark 874E och dess matta lite välbehövlig kärlek. Nu ska det bli en ren fröjd att köra nästa testcykelpass!
Data från passet hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/712424743

Rekordförsök

God morgon vänner!

Idag tänkte jag försöka ta ännu ett rekord. Har nu siktat in mig på att höja min nivå på 4x4, ett pass som jag knappt kört denna vinter faktiskt. Har ju främst siktat in mig på längre tröskelintervaller denna vinter eftersom jag känt att jag inte riktigt varit nöjd med hur jag tidigare presterat i dom. Nu är ju träningsresultat inget att sikta in sig på, men det ger ju en känsla för hur det kan komma att gå utomhus.

Eftersom jag knappt kört några 4x4-pass i vinter så skulle ju det kunna vara en liten nackdel, man blir ju bra på det man tränar på. Men det ska nog gå bra ändå, jag har ju kört en del fyraminutersintervaller när jag kört mina styrkefyror. En vilodag igår och bra återhämtning i form av att vara föräldraledig är uppladdningen, det här kan nog gå vägen. 388 monarkwatt är rekordet och 400 är givetvis drömgränsen för mig. Jämna siffror är snyggt.

I högerspalten här på bloggen, en bit ner, så hittar ni mina olika effektrekord. Jag har idag uppdaterat högerspalten något och ger nu mina samarbetspartners lika bra exponering som förr. Dessutom så har jag ju smugit in en del nya elitbloggar i listan över senast uppdaterade bloggar. Kan vara värt att kika lite extra efter.

Bjuder på en liten arkivbild för att ni ska få en känsla för hur det ser ut nere i cykelrummet inom kort:

2015-03-05

Föräldraledig

Hej vänner!

Idag har jag varit föräldraledig. Det ska jag vara på torsdagar och fredagar framöver, en verklig förmån och en riktig lyx. Har varit mycket ledig med mina andra barn när de var små och nu är det dags att spendera mycket tid med Frida. Som en bonus så får jag ju dessutom mer tid med familjens alla barn.

Föräldraledig med Frida.

Efter att ha hämtat mellanbarnen från skolan så gick vi till kvarterets pulkabacke och slog ihjäl en timme.

Ett filmklipp från ett av åken i pulkabacken.

När vi kom hem så tände jag en eld här hemma så att jag kunde få upp värmen igen. Snart är det dags för mat och kanske hinner jag fixa lite i cykelrummet innan det blir läggdags här hemma. Riktigt skönt att få sova lite mer också och fyra dagars "helg" kan man ju leva med.

BIKES vs CARS

Jag vill tipsa om en högaktuell dokumentärfilm som nog både ni och jag vill se. Den heter BIKES vs CARS och den har biopremiär imorgon. och här kan ni se var och när den visas hos SF Bio (Stockholm förinställt så ändra stad och se om den finns även i din stad): http://www.sf.se/biljetter/bokningsflodet/valj-forestallning/?MoviePageId=15583
BIKES vs CARS har via sin Facebooksida skapat ett evenemang som listar biografer som kommer visa filmen:
Zita, Folkets Bio, Stockholm
Victoria, Stockholm
Bio Rio, Stockholm
Filmstaden, Sickla
Filmstaden, Täby
Tellus, Stockholm
Hagabion, Göteborg
Roy, Göteborg
Möllans Bio, Mölndal
Aftonstjärnan, Göteborg
Panora, Malmö
Spegeln, Malmö
Palladium, Växjö (Folkets Bio)
Blå stället, Angered (Angereds Bio)
Folkets Bio Jönköping
Bio Kronan, Luleå
Kino, Lund
Folkets Bio Tollered
Folkets Bio, Visby
Elektra Västerås
Regina, Östersund
Fyrisbiografen, Uppsala
Folkets Bio Väven, Umeå
Röda Kvarn, Helsingborg
Biograf Scala, Båstad
Halmstad
Folkets Bio Jönköping - 26/4
Cnema, Norrköping - 14/3
Roxy, Örebro
Visir Bio, Leksand
Arenan, Karlstad
Palladium, Allingsås
Doc Lounge Varberg, Varberg
Doc Lounge Kalmar
Roxy Folkets Bio Visby

För egen del så verkar det få bli Visir Bio i Leksand för att kunna se BIKES vs CARS.

Filmen är producerad av WG Film som är ett dokumentärfilmsbolag baserat i Malmö och det är Fredrik Gertten som är regissör. Kolla filmens trailers för inspiration och boka sedan en biobiljett:



Så här rapporterade TV4 om filmen, den har också fått 4 solar i betyg av kanalens filmrecensent:

2015-03-04

Ansträngd

Ansträngd kille efter femtiosju minuter och tjugoåtta sekunders jobbpendling.

Hej!

Gjorde väl en lite jobbigare jobbpendling idag genom att ta i så mycket (lite?) jag orkade. Landade till slut på 163 i snittpuls (85% av max) och ska väl spendera mars månad med att försöka höja det där snittet något. Det går ju lite bättre att sprätta med fräschare cykel, inga isfläckar och grusfritt, så det där löser sig fram mot sommaren åtminstone. Kände mig dock trött och seg idag. Inte så konstigt egentligen, men så var det i alla fall.

Min Garmin Forerunner 920 XT rekommenderade 38 timmar återhämtning efter pendlingen, så det får väl bli en lugn dag på jobbet det här...

2015-03-03

Styrkefyror, eller ett stycke idiot

Ja, vad ska man egentligen säga? Jag är en idiot. Så enkelt är det nog. Ett par färska exempel på det:
  • Igår kväll bestämde jag mig för att köra styrkefyror klockan 6 denna morgon. Styrkefyror i sig brukar ju vara ganska så segt och stumt, det blir ju upphöjt med tio om man genomför det tidigt på morgonen eftersom kroppen i ett nyvaket tillstånd inte är direkt är på topp.
  • Istället för att vara lite klok och lägga mig på en rimlig nivå, så gick jag plötsligt i morse in för att ta rekord i effekt på styrkefyrorna. Klockan 6 på morgonen.
Ja, jösses ja. Mina rekord i styrkefyror är 4 stycken på 366 watt och 7½ stycken på 360 watt. Idag körde jag 6 stycken på 365.8 watt. Så det är ju i princip 366 watt så det är i princip ett rekord. Helst hade jag ju velat köra 8 intervaller men dels var jag alldeles för stum (körde 1:28 på en sjunde intervall innan jag gav upp) och dels så var jag rätt stressad för jag hade ett möte klockan 8 på jobbet. Lätt att ge upp då, tyvärr. Alternativet var att träna kring klockan 23 i kväll, men då hade det nog blivit ännu jobbigare.
Senast jag körde styrkefyror så körde jag åtta stycken på 355 watt, fattar inte varför jag inte bara la mig på den nivån i morse.

"Kära bullen..."

Efter hetsätning, hetsduschning och hetspåklädning följt av hetscykling ner till stan så tog jag bussen till Borlänge och hade gärna klätt av mig naken på bussen pga eftersvettningarna från helvete. Stannade dock vid att plocka av mössa, vantar, jacka och tröja. Nästa gång lär jag nog köra igång träningen halv sex så jag slipper hetshetsa allt. Att köra intervaller stressad brukar sällan bli speciellt bra.
Så här kan det se ut när man stumkört styrkefyror klockan sex på morgonen istället för att lägga sig på en rimlig nivå.

Hela härligheten hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/710166921

2015-03-02

Spurter, pendling och en populär tweet

I morse klockan 05:29 i cykelrummet: dags att väcka kroppen med lite spurter på testcykeln.

Yes, vänner!

Jag började dagen med att spurta tio gånger på testcykeln nere i källaren och sedan bytte jag om till utecyklarkostymen. Sex av tio spurter nådde över 1000 watt, en nådde 999, kanske inte så mycket pangpang men det är inte så lätt att explodera halv sex på morgonen. Högsta peak:en blev 1161 watt. Cyklade i motvind med spurtstumma ben till jobbet. Att bara transportcykla kan ju lätt bli ganska slött och inte så givande, så det är kul att variera det lite.
Motbacke och nysnö på väg upp mot Falukrossen.

På väg hem från jobbet så tryckte jag på lite i falukrossbacken. Fick dryga tre minuter köttning. Det gick nog inte snabbt och jag kände mig mest vinterslö, men jag tog i alla fall i.

På jobbet så ville jag visa en kollega en kul bild som jag sett i sociala medier i samband med skid-VM (någon som vet vem fotografen är?), passade sedan på att lägga ut den på Twitter och nu har den retweetats över 600 gånger. Tweeten och jag har också omnämnts i radion på P4 Jämtland. Helt galet!

Jag ska köra Vätternrundan 2015

Hej!

Så är det. Jag ska åka Vätternrundan, igen. Har ju cyklat den tre gånger tidigare med Conti Test Team (2011-2013) på tiderna 7:12, 7:08 och 7:17. Bestämde mig väl senast att det fick räcka med tider på dryga sju timmar och nästa gång jag cyklar runt Vättern så blir det antingen med bågen rejält spänd, eller en trivsammare tur i något avslappnat gäng. Givetvis så cyklade gänget jag cyklat med i tre år på 6:59 i somras och där hade det ju varit skoj att vara med.

Det kommer inte bli någon trivsam tur i ett avslappnat gäng detta år, men det kommer nog att bli fruktansvärt. Sub-grupp även denna gång alltså, men inte i Conti Test Team. Mer detaljer kommer så småningom. Nu lär jag börja träna!

Foto: Mats Hermansson

2015-03-01

3x20 min på 304 Monarkwatt

Kommer ni ihåg den 17:e januari när jag körde vinterns då bästa pass? Det var 3x20 minuter på 282 watt det. Igår, en och en halv månad senare, så körde jag samma pass fast på 304 watt. Kanske något mer ansträngd denna gång, men bara marginellt. Jag behöver verkligen mer tid på hög intensitet på passen jämfört med dom senaste åren om det ska gå framåt. Så 3x20 är att föredra före 2x20 för mig nu. Satt och kollade på Omloop het Nieuwsblad och blev lite till mig där i sista intervallen. Fint lopp det där.

Hur som helst så blev det ju då alltså tre stycken intervaller om vardera 20 minuter. Två minuters vila mellan intervallerna. Motsåndet var 3.2 kilo och kadensen 95 varv per minut, alltså 304 Monarkwatt. Mina Garmin Vector gav mig i snitt 331 watt. Det innebär faktiskt också rekord för det här passet. I mars 2013 så körde jag 3x20 på 300 watt och med tre minuters vila mellan intervallerna.

Tipp topp tommel opp! Passdata från dagens pass: https://connect.garmin.com/modern/activity/708146027

Totalt i februari blev det 34 timmar, 23 minuter och 10 sekunder träning. Bra det, för att vara jag. Nu är det bara att fortsätta på denna inslagna väg och hoppas att våren bär med sig ytterligare höjningar.

Live stream Kuurne Brussel Kuurne

Ny dag, ny spännande tävling. Idag är det Kuurne-Brussel-Kuurne som ni kan följa live.
Karta Kuurne-Brussel-Kuurne.

Banan idag är mindre stökig än banan igår och med nio kategoriserade backar. Den sista backen kommer dock med fem mil kvar av tävlingen, så det lär inte bli backarna som avgör tävlingen. Möjligen att några cyklister kan förlora tävlingen i backarna.

Information om backarna samt en karta på det 15 km långa slutvarvet som ska köras två gånger. Klicka på bilden för att se den större.

Idag har vi ett svenskhopp också i Jonas Ahlstrand som kör för sitt Cofidis och har startnummer 77. Jonas främsta vapen är spurten och idag borde det kunna bli en spurt. Bland favoriterna idag finns mestadels spurtare. Mark Cavendish är kanske den största favoriten och vi kan väl gissa att hans Etixx - Quick Step är hyfsat revanschsugna efter gårdagens misslyckande. Ian Stannard från Team Sky vann ju gårdagens Omloop het Nieuwsblad i stor stil, trots att han var ensam mot tre stycken Etixx - Quick Step-cyklister dom sista fyra milen. Det finns dock många som inte vill att det ska bli en stor klungspurt så en offensiv tävling är att vänta.

Här hittar ni en komplett startlista för Kuurne-Brussel Kuurne.

Från 14:45 kan ni se loppet live via någon av följande länkar:
Kuurne Brussel Kuurne live (engelska)
Kuurne Brussel Kuurne live (engelska)
Kuurne Brussel Kuurne live
Kuurne Brussel Kuurne live
Kuurne Brussel Kuurne live / Kuurne Brussel Kuurne live (endast Belgien)
Kuurne Brussel Kuurne live (endast Belgien)

Så här såg det ut förra året:

2015-02-28

Live stream Omloop het Nieuwsblad

Idag börjar den internationella cykelsäsongen på riktigt, enligt mig. Visst har det körts en stor mängd tävlingar redan, men det är nu det blir mer allvar och större tävlingar. Idag avgörs det 70:e Omloop het Nieuwsblad och imorgon körs Kuurne-Brussel-Kuurne.

För att vi ska kunna hänga med i vad som händer under loppet så har jag tagit fram en karta och banprofil där det framgår när kullerstenspartierna och backarna kommer. Klicka på bilderna för att se dom större:

Här hittar ni en startlista för Omloop het Nieuwsblad, tyvärr inga svenskar med men ett koppel norrmän och danskar.

Bland favoriterna finns bland andra Sep Vanmarcke, Alexander Kristoff, Ian Stannard, Greg van Avermaet och Tom Boonen. Tom har ju vunnit nästan allt, men faktiskt inte detta lopp. Det ska också bli intressant att följa Bradley Wiggins som med detta lopp på allvar börjar uppladdningen mot Paris-Roubaix. En annan cyklist med bra tryck när det blir tuffa vägar är ju cyclocross-fostrade Zdenek Stybar. Jag tycker också att det ska bli intressant att följa Sven Erik Bystrøm, U23-världsmästren från Norge.

Om ni har någon favorit eller tror er veta vem som ska vinna så kan ni sätta en liten peng på den cyklisten hos Unibet, som levererar sportbetting även på cykel: https://www.unibet.com/betting#/group/2000051983/category/0

Omloop het Nieuwsblad sänds live på nätet och sändningen startar 14:15
Omloop het Nieuwsblad live
Omloop het Nieuwsblad live
På ovanstående länkar så är sändningen begränsad till länderna dom sänder ifrån. Rekommenderar därför att ni installerar Hola.org. Via Hola så kan man ange att man surfar från tex Belgien och då kan man se sändningar som bara visas just i Belgien.

Nedan följer några länkar till live stream med sämre kvalitet men där man slipper krångla med vilket land man surfar ifrån:
Live stream Omloop het Nieuwsblad
Live stream Omloop het Nieuwsblad
Live stream Omloop het Nieuwsblad

2015-02-27

Krisp

Morgonpendling med friskt humör.

Morgonpendling i motvind, gick bra men ganska sakta. När jag skulle hem så stod cykeln med platt bakdäck och såg ledsen ut. Jag pumpade upp och cyklade iväg. Hann väl nästan två tredjedelar innan det var platt igen. Pumpade upp och kom ganska så precis hem.
Eftersom jag mådde så illa igår kväll så åt jag inget efter passet. Stack så iväg utan frukost i morse så det kurrade lite i kistan när jag kom fram. Extra gött med frukost då!

Nu har jag fikat lite, ska duscha, sedan blir det fredagsmys och snart har jag klarat av min första dag som 33-åring!

Värsta passet igår

God morgon!

Ett kort inlägg innan jag cyklar till jobbet. Igår körde jag ettor på testcykeln. Hade tänkt köra tio men fick bara ihop lite drygt sju.
Det finns inget värre pass än ettor.
Inför den åttonde så började jag rapa och när jag hade försökt köra igång den åttonde och avbrutit så hängde jag över cykeln och hulkade. Så himla vidrigt spyfärdig! Försökte en gång till på den där åttonde intervallen innan jag var tvungen att inse att det inte skulle gå. Jag har hört att många blir spyfärdiga av trettiosekundare, det blir inte jag. Istället är ettor det som får mig illamående och knäsvag. Jag skakade i kroppen ganska långt efteråt och ville väl helst av allt ligga ner i duschen.

Fram till dess att jag gav upp så hade jag i alla fall tagit i ordentligt, kanske var det också därför som jag inte kunde genomföra alla intervaller. Ville kanske lite väl mycket? Mitt rekord på ettor är ett snitt på 481 watt enligt mina Garmin Vector. Igår låg jag på 491 i snitt efter sju intervaller, så det var ju inte jättestor skillnad så. Men då ska ni veta att när jag tog rekordet så hade jag två minuters vila mellan intervallerna och igår hade jag en minut. Det, mina damer och herrar, är jättestor skillnad det.

Så, nu har ni fått lite insikt i vad som hände i källaren på Gamla Grycksbovägen igår kväll.

Laddar min Garmin Edge 810 och synkroniserar samtidigt enheten.

2015-02-26

Födelsedagsjobbat på VM

Häj!

Idag har jag jobbat på VM. Men inte direkt med VM, utan med min arbetsgivare som har en monter utanför entrén till VM. Där har jag stått och informerat om busstrafik. Eller, mest delat ut godis. Men ändå.
Eftersom vi hade ganska så få besökare så tog jag ut godisskålen och ställde mig och mötte folkmassorna som var på väg ut från VM och delade ut godiset istället. Mycket uppskattat! Fick dela ut en karamell till förbundskapten Rickard Grip också. Emil Jönsson och Anna Haag ville inte ha och sa att det var fyra dagar kvar innan det kunde bli aktuellt. Ida Ingemarsdotter ville inte heller ha. Kul ändå med en så proffsig attityd utåt. Dom gick väl sedan direkt till den där godispåsen på hotellrummet kan jag tänka mig.

Entrén var utsikten från vår pop up-container.

Riitta-Liisa Roponen och Maria Rydqvist på sträcka 3.

Marit Björgen såg till så att det norska guldet aldrig blev hotat.

Anna (som kränger av sig en väst) och Emil tackade nej till mitt godis. Nu när jag ser bilden på mig själv så förstår jag nästan varför. Jösses en sådan galning...

När vi stängt igen vår lilla kur så drog backhoppningstävlingarna i stora backen igång.

Så härligt med VM. Folkligt, festligt och en härlig gemenskap. Folk är glada och trivs. Så som det ska vara. Hoppas det blir VM här snart igen.

Som ni kanske förstår av rubriken så fyller jag år idag också. Trettiotre jordsnurr! När jag kom hem så hade väl Ronya svängt ihop en liten överraskningsfika och hade gäster som väntade. Jag är lyckligt lottad som har henne.
Nu ska jag ge mig själv en present i form av intervaller på testcykeln. Svårslaget. Imorgon väntar en vanlig dag på kontoret men sedan är det ju helg och dags att vara lite ledig igen. Härligt!

CX-Cupen 2015

Jag lider Lida. Bild från höstens CX-cup, foto: Jakob Björklund

Grengruppen för cyclo-cross hos Svenska cykelförbundet har nu tagit fram ett preliminärt program för CX-Cupen (och SM) för hösten 2015. Så här ser det ut:
26 september - Göteborg
27 september - Göteborg
10 oktober - Uppsala
11 oktober - Västerås
24 oktober - SM, Stockholm
25 oktober - Stockholm (även UCI C2-tävling)
14 november - Eksjö
15 november - Eksjö
28 november - Eskilstuna
29 november - Södertälje

Störst, mäktigast och coolast är väl ändå att vi nu för första gången får en UCI-tävling på svensk mark. Kul att det finns arrangörer som både vill, kan och vågar kliva framåt i utvecklingen.

För egen del så vet jag inte riktigt hur jag gör med cupen. Cupen är ju upplagd i helger och andra, tredje och femte helgen ser mest intressanta ut för egen del. På grund av att dom tävlingarna ligger närmast Falun. Är höstformen god, barnen inte sportar varenda helg och jag är laddad så kan det också bli en resa till Göteborg. Eksjö ligger långt bort och lär nog krocka med Sweden Bike Expo om den mässan ligger på samma helg som i höstas.

2015-02-25

Det mentala som gav nytt pers i kompiskampen


Hej!

Idrottspsykologi och det mentala spelet är ju något som jag tycker är väldigt intressant. Tänkte lite extra på det efter att jag tog sådant fint personbästa på 20 minuter här om dagen. Tänkte därför lista lite vad jag gjorde för att mentalt vara på topp när rekordet skulle tas.

För det första så har jag givetvis kunnat träna på bra ett tag. Utan träning inga rekord. Egentligen sedan slutet på december även om jag hade ett "bli pappa igen"-avbrott i början av december. Men att kunna träna bra ger ju inte bara en stabil fysik, det ger ju också ett ökat självförtroende = bra för den mentala styrkan.

1. Stärkt självförtroende genom tre månader då jag fått vara frisk och kunnat träna på bra.
2. Med tre kompiskampen i ryggen denna vinter så vet jag nu vad jag ger mig in på när jag sätter mig på testcykeln. Det är inte nytt, det är inte ovant och det är inte farligt. Jag är trygg i kompiskampen och det gör det lättare att prestera än om jag skulle oroa mig för hur det känns att ta i under 20 minuter.
3. Jag gick in för att inte bara tangera, eller marginellt höja rekordet. Inställningen var en all-in kross. Bära eller brista. Mentalt var det alltså inte bara en vanlig träning, utan det var en insats utöver det vanliga.
4. Jag satte ihop en spellista med låtar som skulle göra mig motiverad och stark. Med den inställningen så räcker det ju med att höra musiken för att veta att jag ska agera motiverad och stark när jag hör den.
5. Jag tog på mig fina kläder. Fina kläder indikerar att jag tar det på allvar och att se snygg och fräsch ut stärker ju allt som oftast självförtroendet. Jag brukar då och då lyxa till det inför tävlingar just för att ge mig själv den triggern att det är fest och dags att prestera.
6. Jag öppnade min tjuga offensivt, ska det vara kross så ska det. En viktig signal till mig själv att det var dags att leverera.

Ladda med en bra fysisk grund och sedan är det bara att lägga lite mental topping uppe på så blir det bra. Har flera gånger kört mentala toppningar inför tävlingar där jag vill prestera lite extra.

2015-02-24

Skoterspårcykling till Ärtknubben

Hej vänner!

Det där gick ju jättebra hörrni. Inga som helst problem med hårdheten på skoterspåren och stora delar hade nog kunnat köras med en CX idag. Det hade kommit någon centimeter snö här igår och lite i morse, vilket blev några centimeter snö uppe på höjderna norr om Bjursås. Det dämpade farten, men var inte mer i vägen än så.
Målet var att försöka nå Ärtknubben på 440 meters höjd. Själv bor jag på ca: 120 meters höjd så det fanns ju några backar att besegra. Jag har en kvarts cykling till skoterspåren och när jag kom till Österå där festen skulle börja så laddade jag på med lite fart utifall spåren skulle var mjuka. Men till min stora glädje så var dom alltså riktigt hårda och fina. Jag körde på och riktigt njöt fram i skogarna, testade ett skoterspår som jag inte åkt på innan och tyckte väl att livet lekte.
Tidigt på skoterspåren.

Kom ut på Rogsjön och var väl då glad att det hade kommit några centimeter snö eftersom det var blankis under. Dom unga granarna pekade på riktningen för en av skoterlederna på sjön. Dit jag skulle.

Efter att ha cyklat ca: 3 km över sjön så stötte jag på ett större problem än blankis; nämligen svag is samt ingen is... Kul att inte kunna komma i land igen!?

Cyklade lite längs med strandkanten till jag hittade ett smalare ställe, där rullade jag först över cykeln och längdhoppade sedan över själv också. Spännande skit, det hade ju inte varit så kul att bli blöt.

Cyklade vidare norrut över Utgrycken och kom sedan till denna skylt. Den står där efter stockbron på "Rog-rundan" och långlopps-SM 2009 gick här. Mot Knubben!

Härliga skoterspår så långt ögat kunde nå.

Det enda som hade kunnat gjort det hela bättre idag hade väl varit om jag haft lite sällskap, en sådan här runda vill man ju dela med hela världen.

Efter några långa klättringar så nådde jag till slut Ärtknubben. Mängden snö på spåren hade ökat en del sedan jag lämnat låglandet men spåren var fortsatt hårda och fina. Här brände jag av några bilder, checkade in på Facebook och drack lite Powerbar.

På passets andra halva så blev det bara en bild. Var för upptagen med att flyga fram och ha bråttom hem. Såg en älg som sprang längs med leden när jag var knappa milen hemifrån, mäktigt!

Ett riktigt fint pass och ska ni cykla en skoterspårsrunda i Falun så kan jag varmt rekommendera denna. Jag var ute i drygt fyra timmar med tre och en halv timme (sex mil) i sträck på skoterleder. Hur kul som helst. Dessutom bra träning inför långloppen i sommar med MTB-cyklingen.

Så här såg dagens runda ut:

Den lilla "blindtarmen" längst uppe i norr är sista kilometern till/från Ärtknubben. I fall ni vill försöka hitta en genväg dit.

Det finns gott om skoterleder kring Bjursås och Sågmyra, känns som om fler pass där ute måste köras innan det blir barmark.

Skoterspår?

God morgon vänner!

Nu sitter jag vid datorn och äter frukost. Förbereder mig för ett distanspass där fokus kommer ligga på skoterspår. Det ska nästan bara bli skoterspår i bästa fall. Frågan är bara hur bra skoterspåren är just nu, det har ju varit plusgrader dom senaste dagarna även om temperaturen här hemma just nu ligger på -0.5.Det hade ju gärna fått vara -5 istället. Jag ska ju i alla fall norrut, och norrut borde ju innebära kallare. Dessutom så ska jag ju upp på högre höjder än jag är nu, vilket också borde innebära kallare. Om spåren inte håller så har jag just nu ingen plan B, men jag får väl improvisera lite?

Jag skulle haft en fatbike...

Har jag lite tur så blir ju dagen så här. Men molnigt då.

Har jag otur så blir dagen mer så här.

Hittade en karta med lite skoterleder igår, skoterleder.org. Eftersom den bygger på att folk själva laddar upp skoterleder så är den ju långt ifrån komplett, men den ger ju onekligen lite inspiration i alla fall.

2015-02-23

30-sekundare

God afton vänner!

Jag har ju onekligen börjat hamna rätt i grundform och tjugorna sitter ju verkligen där dom ska. Mars står ju för dörren och det börjar väl bli dags att vänja kroppen vid intensiv mjölksyra också. Har inte kört trettiosekundare under hela vintern, men idag blev det fem fräscha halvminutare. Oj, jösses vad det gjorde ont.

Bara för att köra ner benen lite så öppnade jag passet med en fyraminutare på 437 watt (408 monarkwatt). Var givetvis tokstum efter den chocköppningen, men efter några minuters lättare cykling så satte jag fart med trettiosekundarna. Mellan varje intervall så vilade jag cirka fyra minuter.
Effekten blev följande:
731 watt
709 watt
690 watt
687 watt
690 watt

Eftersom jag inte kört detta tidigare i vinter och mina konkurrenter är så fruktansvärt dåliga på att publicera siffror så vet jag inte riktigt om det är bra eller dåligt. Anledningen till att jag publicerar alla mina siffror är för att det inte spelar någon roll om det är bra eller dåligt. Det här är vad jag presterade idag och det behöver inte ha någon betydelse vad jag körde för effekt på mina trettiosekundare idag när vi tävlar mot varandra i sommar.
Stum. Det här var ändå bara efter första eller andra trettiosekundaren.

Hockey hockey hockey!

Jag satte ju inte bara ett helt sjukt personbästa på testcykel igår, jag var ju på minirinkcupen i Ludvika också.

Ebbahs första hockeymatcher med grabbarna. Hon har ju bara varit med på två träningar denna säsong. Tyvärr tränar ju laget på lördagseftermiddagar och då brukar det ofta vara annat som tar familjens uppmärksamhet.

Ebbah åker fram som en chef och tar tekningen.

Det var inte bara matcher, det var teknikövning och lite lekar också. Allt gav poäng så ville man vinna turneringen så räckte det inte med att vinna matcher.

I match två var Ebbah målvakt!

Förlust i första matchen mot Fagersta med 1-5 men när Ebbah stod i mål blev det vinst med 9-5 och i sista matchen blev det 9-1. Bägge dom matcherna var mot Ludvikas båda lag.

Prisutdelning efteråt och Ebbah var först fram till medaljutdelarna... Fagersta vann och fick med sig en pokal.

Idag började dagen väldigt lugnt med lite sovmorgon och sedan slappande samt frukost med barnen. Mitt på dagen så var Ebbah och jag ute och gick i området, Skönt både att slappa och vara ute och få frisk luft.

2015-02-22

Det bästa jag gjort på en testcykel, någonsin!

I kväll har jag kört Kompiskampen. Var lite osäker på hur bra det skulle gå efter att spenderat en heldag i Ludvikas ishall på hockeycup. Var rätt så krispig när jag kom hem...

Vi tar det från början. När man ska lida pin så vill man vara fin och därför plockade jag fram ett par sprillans nya GripGrab-strumpor idag. Körde även i Craft-byxorna jag har, är nog dom som är skönast åt rumpan av alla mina cykelbyxor.

Värmde upp ordentligt idag, kurbits-understället åkte av när det var dags för allvar.

Tidigare tre kompiskamper har jag kört på 3.1, 3.2 och 3.3 kilos motstånd. Denna gång ville jag göra ett försök att vrida ur mig rejält och gå all-in för en rejäl ökning. Bära eller brista var det som gällde så jag fläskade på med 3.6 kilos motstånd. På dom tre första försöken så har jag haft 94 i snittkadens. Förra gången jag kompiskampade så fixade jag 316.8 watt och skulle jag fixa 94 i kadens idag så skulle jag landa på 338.4 watt. Skulle jag bli helstum och ändå klara 90 i kadens så skulle det ändå bli en rejäl ökning och sluta på 324 watt.

Dagen till ära så hade jag slängt ihop en spellista på Youtube, som gick i bakgrunden för att peppa lite extra.

Jag gick ut riktigt hårt på mina 20 minuter, för planen var ju all-in. Om jag inte skulle hålla så är det ju faktiskt sex dagar kvar av februari för nya försök. När jag närmade mig tio minuter så var det riktigt jobbigt men väl över tio så börjar ju också nedräkningen. Eftersom jag hade inlett offensivt så intalade jag mig själv att det inte gjorde så mycket att jag var stum eftersom jag hade lite att falla tillbaka på. Rekordet skulle jag ändå kunna klara av. Delade upp hela tjugan i små etapper och när jag hade sex minuter kvar så försökte jag öka lite. Det resulterade bara i att jag kort därefter blev ännu mer stum, stum satan alltså.
Tappade lite mer i effekt kort därefter och funderade på när jag skulle orka lägga in en slutökning. Det gick inte med fyra minuter kvar, jag vågade inte heller med tre minuter kvar och tänkte att med två kvar, då jäklar. Men med två minuter kvar var jag så stum att jag knappt visste vad jag hette så att öka fanns inte på kartan. Sista minuten, nu ökade jag. Blev dock så helstum att jag faktiskt nästan gav upp med 30 sekunder kvar. Lyckades dock ta mig samman och dra igång igen. Det var ju rekord på G!

Så här blev dagens pass med uppvärmning, lugn period och sedan Kompiskampen-tjugan följt av lite stumtrampning. Men blev det rekord då och i sådana fall med hur mycket?

Om det blev rekord? SOM DET BLEV REKORD!!! Förra toppnoteringen med Vector var 348 watt och i Monarksiffror så lyckades jag hålla 96 (!!!) i kadens med mina 3.6 kilos motstånd, vilket ger 345.6 watt. Ökade alltså med nästan 30 watt från mitt tidigare rekord.

Det här är ju så sinnes så jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Mycket bättre än vad jag NÅGONSIN tidigare presterat på en testcykel. Har ju känt att jag är på gång och att förra försöket på kompiskampen så kände jag att det nog fanns lite mer att ge. Men så här mycket!? Sjukt.

Som en bonus så hade jag ju också gått ner 0.6 kilo sedan förra gången så jag höjde mitt w/kg med 0.46 w/kg!

Utvecklingen i kompiskampen, i siffror:
26 November 291.4 watt, 71.4 kilo
23 December 300.8 watt, 72 kilo
19 Januari 316.8 watt, 70.2 kilo
22 Februari 345.6 watt, 69.6 kilo

Dagens alla härliga Garmin-data hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/703760146