2016-01-16
Tvåor och innebandy
Hej kompisar!
Nu har jag precis ätit lite spagetti med köttfärssås, riktigt gott efter ett hårt pass på Monarken. Körde en syrafest som bestod av tvåminutersintervaller med två minuters vila. Det var lite för lite vila kändes som och lite för mycket syra i intervallerna. Jösses så vimmelkantigt det blev. Men ändå, det ligger rätt för mig då jag behöver den här typen av träning. Kanske dock med tre minuters vila nästa gång?
Snittade 393.55 Monarkwatt i mina intervaller. Hade förhoppningar om 400 men har lite för klena ben, helt enkelt. Nästa gång kanske?
En väldigt stor del av dagen har spenderats i Slättas idrottshall där Filip har spelat tre innebandymatcher. På frågan om han haft kul så fick jag två "ja" och ett "lite kul" som svar. Överlag kul alltså! Imorgon väntar hockey i Skogsbo (Avesta).
Var går din köldgräns? Tänkt efter före!
Hej Cykelvänner!
Det är kallt ute nu. I alla fall här i Falun där vi har -24 på hemmets termometer, igår var det -26. Som cyklist så funderar jag ju ständigt på cykling och så även nu. Men jag ska inte ut något idag, jag cyklade inte heller ute igår. Trots att just igår kanske var den, i familjepusslet, bästa dagen för utecykling denna vecka. Men inte i -26. Det blir liksom inte kul, tycker jag. Cykling ska ju vara kul. Istället blir det testcykel, inte lika kul som cykling ute, men roligare än cykling ute i minus tjugofem.
Det finns vissa som hävdar att -10 är gränsen för vad som är hälsosamt att träna i. Jag håller inte med. Absolut inte. Jag har tränat i temperaturer kring -15 - -20 utan några som helst problem under vare sig det passet eller några men efteråt. Det finns inga vetenskapliga studier som säger att -10 är gränsen, utan det är vad folk har upplevt själva är deras egna gräns.
Det är ju ingen hemlighet att det är vanligt med skidåkare som har problem med luftrören och det beror säkert till väldigt stor del på att de är aktiva utomhus under vintern. Men då är det intervaller och tävlingar med i deras program. Det är skillnad på ett distanspass och ett pass där man blåser ut och in på lungorna. Det är verkligen jättestor skillnad.
Idag skulle Moraloppet ha avgjorts mellan Oxberg och Mora. Köldgränsen var -25. Det är överjävligt kallt det och att tävla i den kylan skulle givetvis innebära en stor påfrestning för de flestas luftrör. Nu har man dock valt att ställa in loppet, trots hela -23 vid starten. Men, det är -28 i Mora idag och därför ställer man in. Så man förstår ju att skidåkare som tränar hårt och tävlar i sträng kyla anstränger sina luftrör då och då.
Precis som ansträngningsgraden avgör hur mycket dina luftrör påverkas av kylan så tror jag att det spelar roll hur gammal du är också. Är du ung så är du säkerligen också känsligare för kall luft. Eller, din andningsapparat är nog snarare mer påverkningsbar än den är för någon äldre. Alltså större risk att förstöra något.
Träning i prat-tempo tror jag däremot kan bedrivas ner på väldigt kalla temperaturer och där är det istället trivselfaktorn i form av varma kläder som avgör vad man klarar av. Även där är vi ju olika. Vissa har problem med värme i händer och fötter redan kring nollgradigt, andra kan cykla i minus 25 utan att frysa om kroppen.
För egen del så spelar också formen jag befinner mig i roll. Är jag vältränad och lätt i kroppen så fryser jag lättare, pulsen sjunker lättare och jag måste anstränga mig mer för att hålla värmen. Har jag däremot haft ett uppehåll så att jag är ur form så behöver jag ju bara titta på pulsklockan för att pulsen ska sticka iväg och då håller jag mig också lättare varm.
För egen del så hade jag -10 som köldgräns när jag var yngre. Jag tror det var klokt. Inte bara för att jag som ung och elitsatsande ville vara rädd om mina luftrör, kläderna var inte lika bra då som dom är nu heller. Nu finns betydligt bättre och mer köldanpassade träningskläder, det finns ju till och med värmesulor att stoppa i skorna!
Eftersom vi alla är individer så finns ingen generell köldgräns för vad vi klarar av. Det måste man ta reda på själv, om man vill veta var den gränsen går. Men ta det i små steg då och har du haft -5 som gräns så kanske du inte ska prova att cykla i -20 direkt.
För egen del så funkar nu distanscykling i -15. Har även cyklat i temperaturer lägre än -20, det funkar men det är onödigt kallt. Så det låter jag gärna bli. Fartvinden spelar ju också roll, är det kallt så kör jag hellre i skog eller på mindre skogsvägar. Är det lite varmare så är det inte lika farligt med dom snabbare stora vägarna.
Så, innan du lyssnar på någon förståsigpåare, ta reda på vad Du själv vill och var Din gräns går. Jag lovar dig att skogscykling en kall vinterdag kan vara helt underbar. Men för att kunna njuta av den så ska du ju må bra och känna dig bekväm också. Jag har till exempel alltid haft turen att begåvats med fötter och händer som klarat av kyla bra. När andra frusit så har jag kunnat vara varm och go, sånt betyder mycket. Har dock märkt att nu när jag är lite äldre (har frusit tillräckligt många gånger) så är det lite sämre med värmen i just händer och fötter.
Men som jag också skrev i rubriken; tänk efter före. Om du tror att det är på gränsen, eller om det är för kallt så kanske du inte måste ut heller. Cyklister har sällan sina viktigaste nyckelpass i januari. Du kanske kan göra något annat istället? Gymma, köra testcykel, spela innebandy med kompisgänget eller kanske ta en vilodag där du sköter annat kring din cykling. Planerar tävlingar, resor eller lägger upp träningen inför säsongen.
En vilodag kostar inte så mycket. Ibland kan det vara nyckeln till att du fortsätter utvecklas och blir bättre.
En bild på hur jag såg ut i -21 vintern -09. Mitt sista år som "elitsatsande". Temperaturen steg dock under passet och när jag kom hem så var det bara 14-15 grader kallt.
Det är kallt ute nu. I alla fall här i Falun där vi har -24 på hemmets termometer, igår var det -26. Som cyklist så funderar jag ju ständigt på cykling och så även nu. Men jag ska inte ut något idag, jag cyklade inte heller ute igår. Trots att just igår kanske var den, i familjepusslet, bästa dagen för utecykling denna vecka. Men inte i -26. Det blir liksom inte kul, tycker jag. Cykling ska ju vara kul. Istället blir det testcykel, inte lika kul som cykling ute, men roligare än cykling ute i minus tjugofem.
Det finns vissa som hävdar att -10 är gränsen för vad som är hälsosamt att träna i. Jag håller inte med. Absolut inte. Jag har tränat i temperaturer kring -15 - -20 utan några som helst problem under vare sig det passet eller några men efteråt. Det finns inga vetenskapliga studier som säger att -10 är gränsen, utan det är vad folk har upplevt själva är deras egna gräns.
Det är ju ingen hemlighet att det är vanligt med skidåkare som har problem med luftrören och det beror säkert till väldigt stor del på att de är aktiva utomhus under vintern. Men då är det intervaller och tävlingar med i deras program. Det är skillnad på ett distanspass och ett pass där man blåser ut och in på lungorna. Det är verkligen jättestor skillnad.
Idag skulle Moraloppet ha avgjorts mellan Oxberg och Mora. Köldgränsen var -25. Det är överjävligt kallt det och att tävla i den kylan skulle givetvis innebära en stor påfrestning för de flestas luftrör. Nu har man dock valt att ställa in loppet, trots hela -23 vid starten. Men, det är -28 i Mora idag och därför ställer man in. Så man förstår ju att skidåkare som tränar hårt och tävlar i sträng kyla anstränger sina luftrör då och då.
Precis som ansträngningsgraden avgör hur mycket dina luftrör påverkas av kylan så tror jag att det spelar roll hur gammal du är också. Är du ung så är du säkerligen också känsligare för kall luft. Eller, din andningsapparat är nog snarare mer påverkningsbar än den är för någon äldre. Alltså större risk att förstöra något.
Träning i prat-tempo tror jag däremot kan bedrivas ner på väldigt kalla temperaturer och där är det istället trivselfaktorn i form av varma kläder som avgör vad man klarar av. Även där är vi ju olika. Vissa har problem med värme i händer och fötter redan kring nollgradigt, andra kan cykla i minus 25 utan att frysa om kroppen.
För egen del så spelar också formen jag befinner mig i roll. Är jag vältränad och lätt i kroppen så fryser jag lättare, pulsen sjunker lättare och jag måste anstränga mig mer för att hålla värmen. Har jag däremot haft ett uppehåll så att jag är ur form så behöver jag ju bara titta på pulsklockan för att pulsen ska sticka iväg och då håller jag mig också lättare varm.
För egen del så hade jag -10 som köldgräns när jag var yngre. Jag tror det var klokt. Inte bara för att jag som ung och elitsatsande ville vara rädd om mina luftrör, kläderna var inte lika bra då som dom är nu heller. Nu finns betydligt bättre och mer köldanpassade träningskläder, det finns ju till och med värmesulor att stoppa i skorna!
Eftersom vi alla är individer så finns ingen generell köldgräns för vad vi klarar av. Det måste man ta reda på själv, om man vill veta var den gränsen går. Men ta det i små steg då och har du haft -5 som gräns så kanske du inte ska prova att cykla i -20 direkt.
För egen del så funkar nu distanscykling i -15. Har även cyklat i temperaturer lägre än -20, det funkar men det är onödigt kallt. Så det låter jag gärna bli. Fartvinden spelar ju också roll, är det kallt så kör jag hellre i skog eller på mindre skogsvägar. Är det lite varmare så är det inte lika farligt med dom snabbare stora vägarna.
Så, innan du lyssnar på någon förståsigpåare, ta reda på vad Du själv vill och var Din gräns går. Jag lovar dig att skogscykling en kall vinterdag kan vara helt underbar. Men för att kunna njuta av den så ska du ju må bra och känna dig bekväm också. Jag har till exempel alltid haft turen att begåvats med fötter och händer som klarat av kyla bra. När andra frusit så har jag kunnat vara varm och go, sånt betyder mycket. Har dock märkt att nu när jag är lite äldre (har frusit tillräckligt många gånger) så är det lite sämre med värmen i just händer och fötter.
Men som jag också skrev i rubriken; tänk efter före. Om du tror att det är på gränsen, eller om det är för kallt så kanske du inte måste ut heller. Cyklister har sällan sina viktigaste nyckelpass i januari. Du kanske kan göra något annat istället? Gymma, köra testcykel, spela innebandy med kompisgänget eller kanske ta en vilodag där du sköter annat kring din cykling. Planerar tävlingar, resor eller lägger upp träningen inför säsongen.
En vilodag kostar inte så mycket. Ibland kan det vara nyckeln till att du fortsätter utvecklas och blir bättre.
En bild på hur jag såg ut i -21 vintern -09. Mitt sista år som "elitsatsande". Temperaturen steg dock under passet och när jag kom hem så var det bara 14-15 grader kallt.
Etiketter:
Cykling,
Hälsa,
Kyla,
Vinter,
Vintercykling,
Vinterdistans
2016-01-15
Invigning av ishallen och tjugor
Hej vänner!
Nu i kväll så har Ebbah och jag varit och kollat invigningen av Faluns ishall. Det är väl i stort sett samma ishall som tidigare, men renoverad med nytt skal. Den förra var i dåligt skick med fuktskador och andra problem. Nya ishallen har också stött på problem i några omklädningsrum...
Nåväl, vi var där för att Filip skulle vara med. Han står där på isen i nedersta bilden. Efter invigningen så skulle Falu IFs A-lag spela match mot Hofors men eftersom Ronya jobbar i natt så skulle jag hem för att natta Frida. Så Filip är kvar där och kollar på matchen med kompisar istället.
Bandet klipptes av dom fyra hockeyprofilerna Christer Abris, Tomas Jonsson, Anders Kallur och Bengt Lundholm tillsammans med konståkningsprofilen Jennifer Molin. Jag såg också den lokala häckspecialisten Susanna Kallur där bland åskådarna.
Innan vi styrde mot ishallen så körde jag testcykel nere i källaren. Det blev tio spurter och två tjugor. Hade en ambition om tre stycken, men en kombination av överambitiös intensitet tillsammans med ett par andra faktorer gjorde att jag fick vika ner mig.
Garmin-klockan rekommenderade 53 timmars återhämtning, så passet blev helt klart väldigt hårt.
Benen har gjort riktigt ont efter dagens pass. Jag kände direkt i första tjugan att jag var stel i benen sedan mina lågkadensfyror. Nu är jag snudd på ett vrak, men veckan har bara två dagar till att genomlida. Får jag in distanspasset också så är ju det alltid lite lättare än dom här högintensiva slaktpassen. Lite sömn vore kanske inte fel heller?
Som ni alla redan vet, tack vare sociala medier, så har det varit kallt idag. Riktigt kallt. Jag har spolat arenan en gång och det var inte lång frystid på vattnet idag kan jag lova. Det var nästan så att det blev frusna vågor när jag spolade.. På grund av kylan så har eldandet gått varmt här hemma.... Härligt!
Lyxade till det lite och fixade biffen
God morgon mina mandelflarn!
Ny dag, nytt träningspass att blogga om. Ni gillar väl det, hoppas jag? Annars skulle ni ju inte läsa här, så jag antar väl att ni finner det intressant på något vis och jag fortsätter därför nöta på i samma anda.
Ibland behöver man lyxa till det lite i vardagslunket.
Planen igår var att köra tolv stycken lågkadensfyror. Gjorde det också och förde lite mentala anteckningar:
- Tolv fyror är väldigt många fyror. Kan faktiskt inte minnas att jag kört så många, ska i sådana fall vara väldigt många år sedan.
- 55 i kadens är långsamt.
- Musikvolymen ökade för varje intervall som gick.
Ja, alltså jag vet inte var jag ska börja eller sluta. Det var jättejobbigt såklart. Kändes ändå helt okej och pulsen var också den helt okej. Upp till tröskel och nosade, men i den sista klämde jag till lite extra. Snitteffekten i intervallerna blev 346 watt och jämför jag med förra årets lågkadensfyror så körde jag 343 i januari och 355 i februari. Denna vinter har jag kört på 348 och 354 watt men både förra vintern och denna vinter så har jag kört åtta intervaller, igår var det tolv. Tolv är
fler än åtta.
Men om jag ska bli lite bättre än jag var förra året så lär jag väl pressa mig lite extra också.
Fick ner temperaturen till 9.7° i slutet av passet också. Det var på gränsen till kallt det med bar överkropp och stor fläkt. Men, med dörren på glänt och -24 utomhus så går det inte att undvika att det blir svalt i cykelrummet. Men, det gäller ju att hålla sig kall när man tränar och inte låta svetten flöda.
För er som vill grotta ner sig i min träning så ligger passet här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1015042095
Etiketter:
12x4,
Cykling,
fyror,
Lågkadensfyror,
Styrkefyror,
Testcykel
2016-01-14
Dags för källaren!
Hej cykelvänner!
Här laddas det för källarcykling må ni tro. Har precis lagt Frida och snart ska mellanbarnen i säng också. Då är det fritt fram för mig att göra jobbet på Monarken. Det blir lågkadensfyror i kväll men jag tänkte göra dom mer lågkadens än tidigare. Jag har ju kört dom på 60 i kadens den här vintern, men ska nu testa dom på 55-kadens istället. Låg kadens ska ju vara just låg kadens. Vi får väl se när jag är mogen för att köra dom med typ 30 i kadens...
Jag laddade upp en bild på Instagram idag som jag sedan insåg att jag inte hade lagt upp i bloggen. Det är från helgens tur med Jens:
Dagens roligaste var ändå när Frida fastnade i en låda. Hon tyckte ju inte att det var kul dock.
Här laddas det för källarcykling må ni tro. Har precis lagt Frida och snart ska mellanbarnen i säng också. Då är det fritt fram för mig att göra jobbet på Monarken. Det blir lågkadensfyror i kväll men jag tänkte göra dom mer lågkadens än tidigare. Jag har ju kört dom på 60 i kadens den här vintern, men ska nu testa dom på 55-kadens istället. Låg kadens ska ju vara just låg kadens. Vi får väl se när jag är mogen för att köra dom med typ 30 i kadens...
Jag laddade upp en bild på Instagram idag som jag sedan insåg att jag inte hade lagt upp i bloggen. Det är från helgens tur med Jens:
Dagens roligaste var ändå när Frida fastnade i en låda. Hon tyckte ju inte att det var kul dock.
SCF söker grengruppansvarig för MTB
Hej och godmorgon solstrålar!
Jag såg att SCF söker en grengruppansvarig för MTB. Ett viktigt ideellt uppdrag hos cykelförbundet alltså där man är med och påverkar MTB-sportens utveckling här i Sverige. Om du är intresserad så kika in här och läs lite mer: http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/Tillbakatillstartsidan/Nyheter/NyheterfranSCF/VisokergrengruppsansvarigforMTB/
Idag har jag att välja mellan att köra lågkadensfyror eller tjugominutare. Det lutar väl mest åt fyrorna faktiskt. Jag föredrar ju att köra kortare intervaller innan jag kör dom längre. Slutet på denna vecka innebär lite mer pusslande med träningen än vad inledningen har inneburit. Det är tre innebandymatcher, tre hockeymatcher, träningar, invigning av nya ishallen och fruns jobb att ta hänsyn till.
Helst så undviker jag ju att träna på nätterna också eftersom jag sover så lite och blir onödigt sliten då. Dessutom så har det ju blivit riktigt kallt igen och någonstans ska jag försöka klämma in ett par distanspass i det hela. Egentligen passar väl idag bäst, men jag är inte så sugen på distans i -16.
Ja, det blir ett pussel och nu vet ni det.
Fick i alla fall ihop mina sju sömntimmar i natt men vaknade och mådde som en överkörd ändå. Det vänder nog efter att jag har kommit ut i kylan för att skjutsa barnen...
Gårdagens rekommenderade återhämtningstid. Bara 12 timmar kvar nu.
Vad har ni för stora planer för denna fantastiska torsdag då?
Jag såg att SCF söker en grengruppansvarig för MTB. Ett viktigt ideellt uppdrag hos cykelförbundet alltså där man är med och påverkar MTB-sportens utveckling här i Sverige. Om du är intresserad så kika in här och läs lite mer: http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/Tillbakatillstartsidan/Nyheter/NyheterfranSCF/VisokergrengruppsansvarigforMTB/
Idag har jag att välja mellan att köra lågkadensfyror eller tjugominutare. Det lutar väl mest åt fyrorna faktiskt. Jag föredrar ju att köra kortare intervaller innan jag kör dom längre. Slutet på denna vecka innebär lite mer pusslande med träningen än vad inledningen har inneburit. Det är tre innebandymatcher, tre hockeymatcher, träningar, invigning av nya ishallen och fruns jobb att ta hänsyn till.
Helst så undviker jag ju att träna på nätterna också eftersom jag sover så lite och blir onödigt sliten då. Dessutom så har det ju blivit riktigt kallt igen och någonstans ska jag försöka klämma in ett par distanspass i det hela. Egentligen passar väl idag bäst, men jag är inte så sugen på distans i -16.
Ja, det blir ett pussel och nu vet ni det.
Fick i alla fall ihop mina sju sömntimmar i natt men vaknade och mådde som en överkörd ändå. Det vänder nog efter att jag har kommit ut i kylan för att skjutsa barnen...
Gårdagens rekommenderade återhämtningstid. Bara 12 timmar kvar nu.
Vad har ni för stora planer för denna fantastiska torsdag då?
2016-01-13
4x4 och en sjukdomsformel
God afton!
Nu är det bara att duscha och sedan spola Öijer Arena igen då eftersom det har slutat snöa och är kallt ute. Sedan ska kanonerna givetvis laddas om inför morgondagens pass också. Nu kör vi!
Nu har jag tränat klart för idag och klockan är bara nio på kvällen! Hör och häpna. Körde ett 4x4-pass, alltså fyra minuter intensivt fyra gånger. Jag vilade tre minuter mellan varje intervall. Som en liten bonus så körde jag dessutom tio spurter innan jag släpade mig igenom fyrorna. Ja, jösses.
Nattens pass där jag körde bra på 10x1 minut hade stärkt självförtroendet såpass att jag kände igen mig själv från tidigare vintrar. Nu skulle jag nämligen inte bara ligga på samma nivå som tidigare i vinter, nu skulle jag öka! Tidigare i vinter har jag legat kring 372-373 watt på mina 4x4-pass, i kväll gick jag ut på 376 i mina tre första intervaller. Blev sprängd och gav upp först i fjärde men tog en time out och kom tillbaka och körde igenom den sista, om än på en lägre nivå (360 watt). Totalt alltså ett snitt på 372 och tillbaka på samma nivå som innan sjuk-december. Om man nu får räkna med detta pass pga avbrott i sista intervallen och sådär. Men ungefär lika bra hur som helst.
Det känns så. jävla. bra.
Ursäkta att jag svär, men lägger man ner så pass mycket tid och energi på att leka på trampcyklar som jag gör, så vill jag också se att det går framåt. Eller att jag åtminstone håller mig på en, för mig, hög nivå. Nu är jag där. Igen. Lika stark som i november och början på december. Nu gäller det bara att hålla mig frisk till oktober igen då så jag slipper fler sådana här svackor. Jag är liksom för talanglös för att ha tid med sådant.
Jag har själv en liten formel för att räkna på hur lång tid det tar för mig att komma tillbaka till ungefär samma nivå som innan ett sjukdomsuppehåll. Jag brukar nämligen säga att det tar mig sjukdomstiden+50% för mig att komma tillbaka till samma nivå. I det här fallet så stämde det väldigt bra. Jag var sjuk i 16 dagar och det tog sedan 23 dagar med riktigt bra träning för att nå tillbaka till nivån jag hade innan sjukdomen.
Jag har själv en liten formel för att räkna på hur lång tid det tar för mig att komma tillbaka till ungefär samma nivå som innan ett sjukdomsuppehåll. Jag brukar nämligen säga att det tar mig sjukdomstiden+50% för mig att komma tillbaka till samma nivå. I det här fallet så stämde det väldigt bra. Jag var sjuk i 16 dagar och det tog sedan 23 dagar med riktigt bra träning för att nå tillbaka till nivån jag hade innan sjukdomen.
Nu är det bara att duscha och sedan spola Öijer Arena igen då eftersom det har slutat snöa och är kallt ute. Sedan ska kanonerna givetvis laddas om inför morgondagens pass också. Nu kör vi!
Pulsbandet upphängt på styret i väntan på morgondagens pass. Om ni undrar varför skorna sitter kvar i pedalerna så är det för att mina barn ibland vill trampa lite på cykeln och då vill dom givetvis göra det med riktiga skor också.
Vill ni kika på kvällens pass så hittar ni det här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1013805019
Say watt?!
Hej cykelvänner!
Igår (eller i natt då...) så körde jag ettor igen. Tio stycken enminutsintervaller med två minuters vila mellan varje. Det kändes verkligen skit och jag upplevde verkligen att jag var klen. Inte så kul.
Tänkte att det berodde på den sena tiden på dygnet och att jag var trött...
När jag så analyserade passet efteråt för att se hur klen och kass jag är och hur långt jag har kvar innan jag kan börja känna att jag är med i matchen igen så såg jag något väldigt överraskande. Jag var bara EN watt i snitt ifrån mitt personbästa på 10x1 minut. Jag är så jäkla stark och grym alltså. Megastark. Glöm inte det!
Om man tittar på hur jag presterar över en minut jämfört med hur jag presterar över 20 minuter så är jag betydligt bättre på längre arbetsinsatser. Därför försöker jag jobba med kortare och mer högintensiva insatser för att förbättra mig även där.
Mmmm, pulskurva.
Jag körde dom fem första intervallerna på känsla och struntade i kadens, watt och sådant där. Efteråt kunde jag konstatera att det skiljer 55 watt mellan intervallen med högst (1:a intervallen) respektive lägst (9:e) effekt. Fint att köra över sin förmåga så man blir sådär äckligt stum.
Trött som en gris även idag, men lyckades fulsova 20 minuter i samband med Fridas vila tidigare idag. I kväll så SKA jag lägga mig i bra tid, så nu vet ni det.
Igår (eller i natt då...) så körde jag ettor igen. Tio stycken enminutsintervaller med två minuters vila mellan varje. Det kändes verkligen skit och jag upplevde verkligen att jag var klen. Inte så kul.
Tänkte att det berodde på den sena tiden på dygnet och att jag var trött...
När jag så analyserade passet efteråt för att se hur klen och kass jag är och hur långt jag har kvar innan jag kan börja känna att jag är med i matchen igen så såg jag något väldigt överraskande. Jag var bara EN watt i snitt ifrån mitt personbästa på 10x1 minut. Jag är så jäkla stark och grym alltså. Megastark. Glöm inte det!
Om man tittar på hur jag presterar över en minut jämfört med hur jag presterar över 20 minuter så är jag betydligt bättre på längre arbetsinsatser. Därför försöker jag jobba med kortare och mer högintensiva insatser för att förbättra mig även där.
Mmmm, pulskurva.
Jag körde dom fem första intervallerna på känsla och struntade i kadens, watt och sådant där. Efteråt kunde jag konstatera att det skiljer 55 watt mellan intervallen med högst (1:a intervallen) respektive lägst (9:e) effekt. Fint att köra över sin förmåga så man blir sådär äckligt stum.
Trött som en gris även idag, men lyckades fulsova 20 minuter i samband med Fridas vila tidigare idag. I kväll så SKA jag lägga mig i bra tid, så nu vet ni det.
Nu startar jag videoåret 2016
Hej cykelvänner!
Jag har som ambition att under hela 2016 publicera minst en video i veckan. Planen är att ni varje tisdag ska kunna hitta något från min föregående vecka i ett videoklipp på min YouTube-kanal. Eftersom jag inte jobbat så mycket med video så kommer jag att känna mig fram lite under denna resa. Ni får väldigt gärna lämna feedback så att jag kan utvecklas.
I den här videon har jag klippt ihop lite från Jens och min runda i söndags, då vintern hade slagit till med full kraft. Jag pratar inget i detta klipp, utan det är bara video, några textrader på engelska och stämningsfull (?!?) musik.
Så här kan det se ut när Jens och jag är ute och trampar i snön:
Jag har som ambition att under hela 2016 publicera minst en video i veckan. Planen är att ni varje tisdag ska kunna hitta något från min föregående vecka i ett videoklipp på min YouTube-kanal. Eftersom jag inte jobbat så mycket med video så kommer jag att känna mig fram lite under denna resa. Ni får väldigt gärna lämna feedback så att jag kan utvecklas.
I den här videon har jag klippt ihop lite från Jens och min runda i söndags, då vintern hade slagit till med full kraft. Jag pratar inget i detta klipp, utan det är bara video, några textrader på engelska och stämningsfull (?!?) musik.
Så här kan det se ut när Jens och jag är ute och trampar i snön:
Etiketter:
Cykling,
Jens Westergren,
Mina Youtube-filmer,
Vlog
2016-01-12
Hej, bloggen!
Idag har vi varit hos tandhygienisten för första gången ever med Frida, det hela gick mycket bra som ni kanske ser! Hon snodde en plastmugg och fick en egen tandborste. Valde färg själv och allt. På tandborsten alltså.
Efter besöket hos tandis så handlade vi! Det blev toapapper, tandkräm, sköljmedel, välling, limpa, ost, mjölk och några Dumle. Dumle köpte jag eftersom Filip fick en kartong Dumle i julklapp och hans pappa kan ha provsmakat några utan Filips vetskap. Så nu har jag fyllt på kartongen igen.
Nu på kvällen så har jag varit på mellanbarnens innebandyträningar. Skönt ändå att de har sina träningar på samma dag, samma plats och direkt efter varandra.
Mellan allt och inget så har jag kollat igenom det filmade materialet från i söndags. Klippte ut några snuttar här och där och fick ihop 5:10 videoklipp. Ska nog lägga in lite text i den och sedan är den redo läggas ut på tuben.
Ikväll ska jag träna. Bäst att göra det snart, innan jag somnar...
Såg på Emil Lindgrens instagram nu i kväll att Michael Olsson, som vunnit landsvägs-SM två gånger om, har vurpat riktigt illa men kommit undan med en bruten höft. Han är nere tillsammans med Emil, Matthias Wengelin, Jenny Rissveds och kanske någon mer. Jag hoppas givetvis att Michael kryar på sig snart så att han kan ställa skåp i sommar.
Efter besöket hos tandis så handlade vi! Det blev toapapper, tandkräm, sköljmedel, välling, limpa, ost, mjölk och några Dumle. Dumle köpte jag eftersom Filip fick en kartong Dumle i julklapp och hans pappa kan ha provsmakat några utan Filips vetskap. Så nu har jag fyllt på kartongen igen.
Nu på kvällen så har jag varit på mellanbarnens innebandyträningar. Skönt ändå att de har sina träningar på samma dag, samma plats och direkt efter varandra.
Mellan allt och inget så har jag kollat igenom det filmade materialet från i söndags. Klippte ut några snuttar här och där och fick ihop 5:10 videoklipp. Ska nog lägga in lite text i den och sedan är den redo läggas ut på tuben.
Ikväll ska jag träna. Bäst att göra det snart, innan jag somnar...
Såg på Emil Lindgrens instagram nu i kväll att Michael Olsson, som vunnit landsvägs-SM två gånger om, har vurpat riktigt illa men kommit undan med en bruten höft. Han är nere tillsammans med Emil, Matthias Wengelin, Jenny Rissveds och kanske någon mer. Jag hoppas givetvis att Michael kryar på sig snart så att han kan ställa skåp i sommar.
Etiketter:
Cykling,
Frida,
Michael Olsson
Jag är med i Svenska Cycling Plus
Hej och godmorgon cykelvänner!
Jag har gjort det svårt för mig. Genom att sova dåligt i slutet på förra veckan och inledningen av denna så blev jag så trött igår att jag valde att börja veckan med att kvittera ut veckans enda vilodag. Så nu blir det sex dagar i rad med hård träning. Ska bli kul ändå och jag vet ju att jag orkar träna sex dagar i rad. Det finns ju folk som tränar varje dag året runt. Även om det kanske inte är högintensivt alla dagar då förstås. Men igår alltså, jag ville och ville träna men när det så äntligen var dags så kände jag att det inte var någon idé och att två timmar mer sömn skulle göra mer nytta för mig än att flytta vilodagen till någon annan dag.
Som en bonus till det beslutet så sov Frida genom hela natten också så jag fick sova ostört vilket ju är guld värt. Kan jag få till en tupplur och kanske gå och lägga mig i tid så ska väl den här veckan kunna vända uppåt ganska så snart.
Igår så gjorde Jeppman mig uppmärksam på att jag är med i Svenska Cycling Plus som kommer ut på torsdag. Eller tja, det visste jag ju eftersom jag har blivit intervjuad redan. Men nu vet ni också det. Vissa av er hade sett det och tipsat mig redan efter att ni läst förra numret då det redan där stod att jag skulle vara med i nästa nummer. Om ni kollar på omslaget, som också Jeppman fotat (både bilden på omslaget och bilden på bilden, så att säga...) så ser ni att jag är nästan lika viktig för tidningen som fem gravelbikes. I alla fall om man ska gå på rubrikstorleken.
Så, ta och läs den intervjun så lär ni er nog någonting nytt om mig. Eller så läser ni lite om gravelbikes istället och funderar på varför ni inte bara ska ha en cyclocross.
Jag har gjort det svårt för mig. Genom att sova dåligt i slutet på förra veckan och inledningen av denna så blev jag så trött igår att jag valde att börja veckan med att kvittera ut veckans enda vilodag. Så nu blir det sex dagar i rad med hård träning. Ska bli kul ändå och jag vet ju att jag orkar träna sex dagar i rad. Det finns ju folk som tränar varje dag året runt. Även om det kanske inte är högintensivt alla dagar då förstås. Men igår alltså, jag ville och ville träna men när det så äntligen var dags så kände jag att det inte var någon idé och att två timmar mer sömn skulle göra mer nytta för mig än att flytta vilodagen till någon annan dag.
Som en bonus till det beslutet så sov Frida genom hela natten också så jag fick sova ostört vilket ju är guld värt. Kan jag få till en tupplur och kanske gå och lägga mig i tid så ska väl den här veckan kunna vända uppåt ganska så snart.
Igår så gjorde Jeppman mig uppmärksam på att jag är med i Svenska Cycling Plus som kommer ut på torsdag. Eller tja, det visste jag ju eftersom jag har blivit intervjuad redan. Men nu vet ni också det. Vissa av er hade sett det och tipsat mig redan efter att ni läst förra numret då det redan där stod att jag skulle vara med i nästa nummer. Om ni kollar på omslaget, som också Jeppman fotat (både bilden på omslaget och bilden på bilden, så att säga...) så ser ni att jag är nästan lika viktig för tidningen som fem gravelbikes. I alla fall om man ska gå på rubrikstorleken.
Så, ta och läs den intervjun så lär ni er nog någonting nytt om mig. Eller så läser ni lite om gravelbikes istället och funderar på varför ni inte bara ska ha en cyclocross.
Etiketter:
Artiklar med mig,
Cycling Plus,
Cykling
2016-01-11
Jenny Rissveds - bäst testvärde av alla svenskor
Jenny Rissveds och jag efter en omgång av Ingarvet GP.
Läste om detta med Jennys testvärde på DT.se i morse och då snackar vi inte bara alla svenska cyklister, utan samtliga damidrottare i Sverige. Enligt uppgift så ska Charlotte Kalla tidigare ha fått 74 i testvärde, men Jenny Rissveds har mätt upp 75 ml/kg/min. Jag bloggade faktiskt om när hon gjort det testet och det blogginlägget kan ni läsa här: http://oijer.blogspot.se/2015/02/hoghojdstraning-och-banrapport-infor.html
Det finns ju ingen officiell lista över testvärden, tyvärr, utan alla sådana testresultat är hemliga till dess att idrottaren själv väljer att avslöja dom. Därför kan det ju finnas någon eller några som gjort bättre tester än Kalla och Rissveds. Löpare som springer 10.000 meter eller marathon borde ju ligga bra till. Lisa Nordén kanske också är där i krokarna?
Jag tycker faktiskt det är lite märkligt att så många idrottare är så måna om att hålla sina resultat hemliga, förstår faktiskt inte vad man skulle förlora på att avslöja dom. Kanske skäms man om man har ett lågt testvärde? Men har man ett relativt lågt testvärde och ändå presterar bra så finns det ju inget att skämmas över. Ett fantastiskt testvärde betyder ju inte nödvändigtvis att man är bäst på en idrott. Det är ju bara ett värde på hur bra man kan syresätta kroppen.
Man måste också komma ihåg att olika testanläggningar kan ge lite olika resultat i sådana här maxtest. Dock så har LIVI på Lugnet i Falun, där Rissveds testade sig, tidigare haft ett rykte om sig att ge låga testvärden i förhållande till vissa andra testanläggningar.
Dessutom skiljer det ju bara en enhet mellan Kalla och Rissveds testvärden. Vilket i deras fall handlar om dryga halvkilot i kroppsvikt. Hur mycket hade de ätit dygnet innan testet och hur mycket kläder hade de på sig vid invägningen inför testet? Testades de på morgonen, eller senare under dagen när de hunnit äta/dricka mer?
Själv så har jag ca: 70 i testvärde, så jag har en bit kvar till Jennys nivå. Antingen så måste jag förbättra min lungkapacitet, eller så lär jag gå ner ca: 5 kilo.
Läste om detta med Jennys testvärde på DT.se i morse och då snackar vi inte bara alla svenska cyklister, utan samtliga damidrottare i Sverige. Enligt uppgift så ska Charlotte Kalla tidigare ha fått 74 i testvärde, men Jenny Rissveds har mätt upp 75 ml/kg/min. Jag bloggade faktiskt om när hon gjort det testet och det blogginlägget kan ni läsa här: http://oijer.blogspot.se/2015/02/hoghojdstraning-och-banrapport-infor.html
Det finns ju ingen officiell lista över testvärden, tyvärr, utan alla sådana testresultat är hemliga till dess att idrottaren själv väljer att avslöja dom. Därför kan det ju finnas någon eller några som gjort bättre tester än Kalla och Rissveds. Löpare som springer 10.000 meter eller marathon borde ju ligga bra till. Lisa Nordén kanske också är där i krokarna?
Jag tycker faktiskt det är lite märkligt att så många idrottare är så måna om att hålla sina resultat hemliga, förstår faktiskt inte vad man skulle förlora på att avslöja dom. Kanske skäms man om man har ett lågt testvärde? Men har man ett relativt lågt testvärde och ändå presterar bra så finns det ju inget att skämmas över. Ett fantastiskt testvärde betyder ju inte nödvändigtvis att man är bäst på en idrott. Det är ju bara ett värde på hur bra man kan syresätta kroppen.
Man måste också komma ihåg att olika testanläggningar kan ge lite olika resultat i sådana här maxtest. Dock så har LIVI på Lugnet i Falun, där Rissveds testade sig, tidigare haft ett rykte om sig att ge låga testvärden i förhållande till vissa andra testanläggningar.
Dessutom skiljer det ju bara en enhet mellan Kalla och Rissveds testvärden. Vilket i deras fall handlar om dryga halvkilot i kroppsvikt. Hur mycket hade de ätit dygnet innan testet och hur mycket kläder hade de på sig vid invägningen inför testet? Testades de på morgonen, eller senare under dagen när de hunnit äta/dricka mer?
Själv så har jag ca: 70 i testvärde, så jag har en bit kvar till Jennys nivå. Antingen så måste jag förbättra min lungkapacitet, eller så lär jag gå ner ca: 5 kilo.
Etiketter:
Cykling,
Jenny Rissveds,
Testvärde
Veckosammanfattning och jag filmade gårdagens pass
Hej och godmorgon cykelvänner!
Alltså förra veckan om jag ska summera den superkort blev jättebra träningsmässigt och dålig sömnmässigt. Det enda pass som inte blev bra var när jag försökte vara lika stark som innan jag blev sjuk, men det är nog en vecka kvar innan jag är där. Sömnen började bra förra veckan sedan avslutade jag svagt. Totalt 43 timmar och 45 minuter av målsättningen 49 timmar. Skärpning!
Ja, så nu vet ni på ett ungefär hur min vecka gick. Nu är det ju äntligen måndag igen vilket betyder ny vecka och nya chanser till stordåd.
För egen del så går jag in i en hård träningsvecka nu och det är ju alltid lika intressant. Kommer jag fixa det?
Igår så filmade jag hela passet, tänkte försöka filma lite mer på träningar framöver så att jag får lite material att producera videoklipp med. Tänkte nämligen att det får bli mitt nyårlöfte: att producera mer rörligt material. Skulle vilja göra det till ett inslag varje vecka, men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Här får ni i alla fall en skärmdump från gårdagens runda:
Det är inte bara jag som faller på träningarna, igår var nog faktiskt Jens värst.
Yes, nu lär jag stänga ner datorn och få iväg barnen till skolorna. Vi hörs lite senare!
Alltså förra veckan om jag ska summera den superkort blev jättebra träningsmässigt och dålig sömnmässigt. Det enda pass som inte blev bra var när jag försökte vara lika stark som innan jag blev sjuk, men det är nog en vecka kvar innan jag är där. Sömnen började bra förra veckan sedan avslutade jag svagt. Totalt 43 timmar och 45 minuter av målsättningen 49 timmar. Skärpning!
Ja, så nu vet ni på ett ungefär hur min vecka gick. Nu är det ju äntligen måndag igen vilket betyder ny vecka och nya chanser till stordåd.
För egen del så går jag in i en hård träningsvecka nu och det är ju alltid lika intressant. Kommer jag fixa det?
Igår så filmade jag hela passet, tänkte försöka filma lite mer på träningar framöver så att jag får lite material att producera videoklipp med. Tänkte nämligen att det får bli mitt nyårlöfte: att producera mer rörligt material. Skulle vilja göra det till ett inslag varje vecka, men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Här får ni i alla fall en skärmdump från gårdagens runda:
Det är inte bara jag som faller på träningarna, igår var nog faktiskt Jens värst.
Yes, nu lär jag stänga ner datorn och få iväg barnen till skolorna. Vi hörs lite senare!
Etiketter:
Cykling,
Mina Youtube-filmer,
Sömn,
Vurpa
2016-01-10
Fyra långsamma timmar i snön
Hej cykelvänner!
Alltså, timmarna gick fort men Jens och jag var inte speciellt snabba idag. Till en början så vräkte ju snön verkligen ner och nu har det kommit ganska mycket snö faktiskt. Vi möttes på Gamla fruns väg och svängde snart in på ett skoterspår. Det ledde ut på en liten tjärn bara där skotern hade vänt, så efter att ha utforskat tjärnen så vände vi också tillbaka. Istället blev det ännu ett varv på det blå spåret vid Stångtjärn.
Det var lite mer svårcyklat idag. Det blev fler än en vurpa idag och jag tror faktiskt att Jens var den som fick flest vurpor på sitt konto.
När vi kört (och gått) färdigt där i Stångtjärnsskogarna så letade vi oss vidare till Norlingberg för att sedan köra den klassiska stigen Törnbergs väg. När det var klart så var vi också rätt färdiga så vi tog sällskap en bit på grusvägarna innan våra vägar skiljdes åt igen.
Kom hem med ett snitt på 11.7 km/h efter fyra timmar och fyra minuter. Fint pass, vacker natur och en mycket bra träning.
Hade lastat fickorna fulla idag, så kameran fick stanna hemma. Hade ändå med mobilen då jag ju alltid måste ha något till bloggen också:
Jens hade ett mål med Norlingberg idag, att cykla uppför hela backen. Det gick sådär.
Avslutar med en selfie för att det inte ska bli Jens Westergrens blogg av det här.
Dagens runda:
Alltså, timmarna gick fort men Jens och jag var inte speciellt snabba idag. Till en början så vräkte ju snön verkligen ner och nu har det kommit ganska mycket snö faktiskt. Vi möttes på Gamla fruns väg och svängde snart in på ett skoterspår. Det ledde ut på en liten tjärn bara där skotern hade vänt, så efter att ha utforskat tjärnen så vände vi också tillbaka. Istället blev det ännu ett varv på det blå spåret vid Stångtjärn.
Det var lite mer svårcyklat idag. Det blev fler än en vurpa idag och jag tror faktiskt att Jens var den som fick flest vurpor på sitt konto.
När vi kört (och gått) färdigt där i Stångtjärnsskogarna så letade vi oss vidare till Norlingberg för att sedan köra den klassiska stigen Törnbergs väg. När det var klart så var vi också rätt färdiga så vi tog sällskap en bit på grusvägarna innan våra vägar skiljdes åt igen.
Kom hem med ett snitt på 11.7 km/h efter fyra timmar och fyra minuter. Fint pass, vacker natur och en mycket bra träning.
Hade lastat fickorna fulla idag, så kameran fick stanna hemma. Hade ändå med mobilen då jag ju alltid måste ha något till bloggen också:
Jens hade ett mål med Norlingberg idag, att cykla uppför hela backen. Det gick sådär.
Avslutar med en selfie för att det inte ska bli Jens Westergrens blogg av det här.
Dagens runda:
Vad ska man ha på sig vid kall vintercykling?
Hej och godmorgon!
När jag har varit ute och härjat med cykeln i snö och kyla så får jag ganska ofta frågan om hur jag klär mig för att klara av kylan. Händer och fötter är ju det som är svårast att skydda och många lägger därför mycket fokus på att hålla just dessa kroppsdelar varma. Jag är dock av den tron att om man är varm om resten av kroppen så blir man inte lika lätt kall om händer och fötter. Just händerna och fötterna är ju annars det första som kroppen "stänger av" när det blir kallt och viktigare delar av kroppen behöver värmen. Lite samma sak som när man går i väggen, händerna och fötterna stängs av först.
Så, klä dig varmt om kroppen så blir det lättare att hålla händer och fötter vid liv!
Idag är det -8 och snöar. Jag ska cykla med Jens och vi ska köra en del stigar (om det går...). Tänkte visa hur jag klär mig en dag som denna, även om det givetvis inte är något facit och alla är olika känsliga för kyla.
Om ni fryser så kan ni också testa att ta i lite mer. Vid tävlingsintensitet är det lätt att hålla värmen...
1. Handskar, GripGrab Nordic.
2. Flossade cykelbyxor, CRAFT Shield bib shorts.
3. Mina allra varmaste tights från Kalas. Dom finns nog inte kvar i sortimentet längre och används bara av mig vid temperaturer från -8 och kallare.
4. Långärmat underställ, CRAFT Active Extreme (tror jag att det är). Givetvis i VM i Falun 2015-edition.
5. Kortärmad cykeltröja från Kalas.
6. Långärmad cykeltröja, CRAFT Glow jacket.
7. Långa ullstrumpor som går upp över vaderna (fått dom av min fru!)
8. MTB-skor, Northwave Extreme Tech Plus.
9. Skoöverdrag, GripGrab Arctic.
10. Hjämmössa, GripGrab Aviator Cap.
11. Hjälm, Limar Ultraligth+.
BONUS: Över min långärmade tröja från CRAFT så hänger en liten svart tygpåse. Det är en CRAFT Featherlight jacket. Superliten och lätt vilket betyder att jag kan stoppa den i fickan om jag (eller någon vän) skulle börja frysa. Dessutom har jag stoppat in en Buff där för att kunna skydda hals/ansikte om det blir kallt.
När jag har varit ute och härjat med cykeln i snö och kyla så får jag ganska ofta frågan om hur jag klär mig för att klara av kylan. Händer och fötter är ju det som är svårast att skydda och många lägger därför mycket fokus på att hålla just dessa kroppsdelar varma. Jag är dock av den tron att om man är varm om resten av kroppen så blir man inte lika lätt kall om händer och fötter. Just händerna och fötterna är ju annars det första som kroppen "stänger av" när det blir kallt och viktigare delar av kroppen behöver värmen. Lite samma sak som när man går i väggen, händerna och fötterna stängs av först.
Så, klä dig varmt om kroppen så blir det lättare att hålla händer och fötter vid liv!
Idag är det -8 och snöar. Jag ska cykla med Jens och vi ska köra en del stigar (om det går...). Tänkte visa hur jag klär mig en dag som denna, även om det givetvis inte är något facit och alla är olika känsliga för kyla.
Om ni fryser så kan ni också testa att ta i lite mer. Vid tävlingsintensitet är det lätt att hålla värmen...
1. Handskar, GripGrab Nordic.
2. Flossade cykelbyxor, CRAFT Shield bib shorts.
3. Mina allra varmaste tights från Kalas. Dom finns nog inte kvar i sortimentet längre och används bara av mig vid temperaturer från -8 och kallare.
4. Långärmat underställ, CRAFT Active Extreme (tror jag att det är). Givetvis i VM i Falun 2015-edition.
5. Kortärmad cykeltröja från Kalas.
6. Långärmad cykeltröja, CRAFT Glow jacket.
7. Långa ullstrumpor som går upp över vaderna (fått dom av min fru!)
8. MTB-skor, Northwave Extreme Tech Plus.
9. Skoöverdrag, GripGrab Arctic.
10. Hjämmössa, GripGrab Aviator Cap.
11. Hjälm, Limar Ultraligth+.
BONUS: Över min långärmade tröja från CRAFT så hänger en liten svart tygpåse. Det är en CRAFT Featherlight jacket. Superliten och lätt vilket betyder att jag kan stoppa den i fickan om jag (eller någon vän) skulle börja frysa. Dessutom har jag stoppat in en Buff där för att kunna skydda hals/ansikte om det blir kallt.
Etiketter:
cykelkläder,
Cykling
2016-01-09
Orkanen Frida och vinterpromenad
Hej vänner!
Jag brukar ibland skryta om hur enkel Frida är. Speciellt vid kvällsrutiner och att hon sover bra. Hon har ju under väldigt lång tid bara vaknat en eller två gånger per natt. Oftast en och ibland har hon sovit genom hela natten. Dessutom så tar det ca: 10-15 minuter från det att jag vaknar av att hon vaknat till dess att jag sover igen. I med en flaska välling och sedan är hon nöjd igen.
Nattningarna tar typ 5-10 minuter, allt går så himla enkelt!
Men, inatt... Alltså ni vet ju att jag tränade i natt. So far so good. Skulle upp någon gång kring åtta halv nio i morse så jag tänkte att jag ändå skulle få sova 5-6 timmar. Somnade typ halv tre, vaknade strax före tre av att Frida var vaken. Lika bra det, tänkte jag och trodde att jag skulle få sova hela vägen till halv nio sedan. 27 minuter efter att jag lagt mig igen så skrek hon igen. Efter att Ronya och jag försökt lugna henne så gav vi upp och hon fick komma till vår säng. Där lekte hon orkan. Vi somnade väl någon gång ändå men sen vaknade hon igen tidigt på morgonen.
Totalt fick jag nog sova fyra timmar uppdelat på tre fyra omgångar i natt och det var också för att Ronya gick upp med Frida klockan sju på morgonen, annars hade jag haft 2½ timme på sömnkontot.
Rätt så skönt med vilodag idag då. Blir nog tidigt i säng för farbror idag för att sedan kunna sticka ut på cykeltur imorgon bitti. Snöig cykeltur. För nu har verkligen vintern varit här och satt sina spår med både kyla och snö. Det är ju bara sådan här kall fluffsnö, men det snöar till och från varje dag så det börjar bli en del nu. Dessutom ska det ju börja snöa desto mer imorgon. Blir nog en epiks cykeltur i snö och kyla...
Orkanen Frida.
Älskar att vakna upp och se detta utanför sovrumsfönstret. Det spelade liksom ingen roll i morse att natten varit jobbig och jag sovit alldeles för lite, jag blev glad över hur fint det var ute och hur bra vi har det.
För att rasta Frida, Ebbah och mig själv samt ge svärmor lite lugn och ro där hemma så tog vi en vinterpromenad här i området. Cykelvagnen fick jag för tusen miljoner år sedan av det som nu är Bike Sweden. På den tiden så såldes även cykelvagnar av märket Nordic Cab. Den har vi haft stor nytta och glädje av i många år tillsammans med våra tre yngsta. Perfekt nu när det är kallt också då Frida kan komma ut utan att behöva frysa så mycket som man gör i en öppen vagn. Jag knuffade Frida i vagnen och drog Ebbah i pulkan. Grymt också med stora hjul nu när det är mycket snö, vanliga barnvagnar har ju vanligtvis mindre hjul som inte alls passar vårt nordiska klimat...
Vi stannade till vid kvarterets pulkabacke också men som ni ser så sticker det upp mycket gräs fortfarande. Kanske blir ändring på det dom närmsta dagarna då det lovas mycket snö.
När vi kom hem så tänkte jag att det var ett bra tillfälle att spola Öijer Arena eftersom det inte snöade något, men jag hann inte ens spola klart innan det började snöa igen. Hoppas hinna spola någon mer gång idag. Isspolningen går ju snabbt i början, men nu känns det som hundra tusen år innan alla knölar och allt är borta. Med all snö som ska komma dom närmsta dagarna så lär det inte bli något spolat på ett par dygn, så lika bra att passa på mellan snöfallen idag.
Men nu blir det att åka och shoppa lite. Behöver köpa bröd, havregryn, present till tvåårskalas imorgon +ANNAT.
Jag brukar ibland skryta om hur enkel Frida är. Speciellt vid kvällsrutiner och att hon sover bra. Hon har ju under väldigt lång tid bara vaknat en eller två gånger per natt. Oftast en och ibland har hon sovit genom hela natten. Dessutom så tar det ca: 10-15 minuter från det att jag vaknar av att hon vaknat till dess att jag sover igen. I med en flaska välling och sedan är hon nöjd igen.
Nattningarna tar typ 5-10 minuter, allt går så himla enkelt!
Men, inatt... Alltså ni vet ju att jag tränade i natt. So far so good. Skulle upp någon gång kring åtta halv nio i morse så jag tänkte att jag ändå skulle få sova 5-6 timmar. Somnade typ halv tre, vaknade strax före tre av att Frida var vaken. Lika bra det, tänkte jag och trodde att jag skulle få sova hela vägen till halv nio sedan. 27 minuter efter att jag lagt mig igen så skrek hon igen. Efter att Ronya och jag försökt lugna henne så gav vi upp och hon fick komma till vår säng. Där lekte hon orkan. Vi somnade väl någon gång ändå men sen vaknade hon igen tidigt på morgonen.
Totalt fick jag nog sova fyra timmar uppdelat på tre fyra omgångar i natt och det var också för att Ronya gick upp med Frida klockan sju på morgonen, annars hade jag haft 2½ timme på sömnkontot.
Rätt så skönt med vilodag idag då. Blir nog tidigt i säng för farbror idag för att sedan kunna sticka ut på cykeltur imorgon bitti. Snöig cykeltur. För nu har verkligen vintern varit här och satt sina spår med både kyla och snö. Det är ju bara sådan här kall fluffsnö, men det snöar till och från varje dag så det börjar bli en del nu. Dessutom ska det ju börja snöa desto mer imorgon. Blir nog en epiks cykeltur i snö och kyla...
Orkanen Frida.
Älskar att vakna upp och se detta utanför sovrumsfönstret. Det spelade liksom ingen roll i morse att natten varit jobbig och jag sovit alldeles för lite, jag blev glad över hur fint det var ute och hur bra vi har det.
För att rasta Frida, Ebbah och mig själv samt ge svärmor lite lugn och ro där hemma så tog vi en vinterpromenad här i området. Cykelvagnen fick jag för tusen miljoner år sedan av det som nu är Bike Sweden. På den tiden så såldes även cykelvagnar av märket Nordic Cab. Den har vi haft stor nytta och glädje av i många år tillsammans med våra tre yngsta. Perfekt nu när det är kallt också då Frida kan komma ut utan att behöva frysa så mycket som man gör i en öppen vagn. Jag knuffade Frida i vagnen och drog Ebbah i pulkan. Grymt också med stora hjul nu när det är mycket snö, vanliga barnvagnar har ju vanligtvis mindre hjul som inte alls passar vårt nordiska klimat...
Vi stannade till vid kvarterets pulkabacke också men som ni ser så sticker det upp mycket gräs fortfarande. Kanske blir ändring på det dom närmsta dagarna då det lovas mycket snö.
När vi kom hem så tänkte jag att det var ett bra tillfälle att spola Öijer Arena eftersom det inte snöade något, men jag hann inte ens spola klart innan det började snöa igen. Hoppas hinna spola någon mer gång idag. Isspolningen går ju snabbt i början, men nu känns det som hundra tusen år innan alla knölar och allt är borta. Med all snö som ska komma dom närmsta dagarna så lär det inte bli något spolat på ett par dygn, så lika bra att passa på mellan snöfallen idag.
Men nu blir det att åka och shoppa lite. Behöver köpa bröd, havregryn, present till tvåårskalas imorgon +ANNAT.
Jag försökte i alla fall
Ja, det är ju en klen tröst förstås. Det där med att jag i alla fall försökte. Det räcker liksom inte alltid att man bara försökte, i alla fall inte om man ska tävla på elitnivå. Men i mitt fall så är det kanske tillräckligt.
Det jag försökte mig på i natt var att köra på samma nivå som innan jag blev sjuk. Skulle köra tio fyraminutersintervaller med varierad kadens, men i den sjunde intervallen så sprack det. Inte jätteförvånad, även om jag hoppats på bättre resultat. Men när jag skulle hålla 110 i kadens mitt i natten (startade passet 00:22..) med slitna ben efter veckans alla hårda pass så blev det för tufft. Hela vägen dit så hade jag haft 2-5 slag högre puls än för en månad sedan också, så jag är inte riktigt där än.
Tänk att det ska ta så himla lång tid att bli stark igen...
En annan klen tröst är att jag denna gång värmde upp med tio spurter innan fyrorna, där har vi kanske också en bidragande faktor till att benen inte hade det där rätta spinnet när det skulle levereras högkadens.
Passet, som jag kört två gånger tidigare, sitter eltejpat på min IKEA-garderob nere i cykelrummet. Motståndet i kilo till vänster och kadensen till höger.
Okej, jag är inte riktigt där ännu, men snart så. Tålamod, tålamod och tålamod. Kanske sitter allt lite bättre efter nästa vecka? Såhär såg det ut i natt, det misslyckade passet: https://connect.garmin.com/modern/activity/1008164437
Det jag försökte mig på i natt var att köra på samma nivå som innan jag blev sjuk. Skulle köra tio fyraminutersintervaller med varierad kadens, men i den sjunde intervallen så sprack det. Inte jätteförvånad, även om jag hoppats på bättre resultat. Men när jag skulle hålla 110 i kadens mitt i natten (startade passet 00:22..) med slitna ben efter veckans alla hårda pass så blev det för tufft. Hela vägen dit så hade jag haft 2-5 slag högre puls än för en månad sedan också, så jag är inte riktigt där än.
Tänk att det ska ta så himla lång tid att bli stark igen...
En annan klen tröst är att jag denna gång värmde upp med tio spurter innan fyrorna, där har vi kanske också en bidragande faktor till att benen inte hade det där rätta spinnet när det skulle levereras högkadens.
Passet, som jag kört två gånger tidigare, sitter eltejpat på min IKEA-garderob nere i cykelrummet. Motståndet i kilo till vänster och kadensen till höger.
Okej, jag är inte riktigt där ännu, men snart så. Tålamod, tålamod och tålamod. Kanske sitter allt lite bättre efter nästa vecka? Såhär såg det ut i natt, det misslyckade passet: https://connect.garmin.com/modern/activity/1008164437
2016-01-08
Taco-fredag
God afton, cykelvänner!
Svensson-livet är över för denna dag och en efter en trillar ner i sängarna här hemma. Vi har käkat tacos och haft fredagsmys, så nu funderar jag på om det ska bli något fredagsfys eller ej. Jag har två pass kvar att köra denna vecka och tre dagar på mig. Alltså skulle jag kunna vila idag eftersom jag ändå var riktigt låg igår kväll och sedan givetvis sov alldeles för lite i natt eftersom jag tränade sent och gick upp tidigt. Alltså mindre pigg idag än igår.
Har dock blundat något ögonblick i soffan under eftermiddagen och fått i mig lite Coca Cola nu på kvällen. Koffein är något som min kropp reagerar på, så att säga. Dessutom har jag ju fått i mig tillräckligt med energi för en veckas testcykelkörning nu i kväll, så det vore kanske på sin plats att utnyttja det.
För er som undrar så har Öijer Arena spolats två gånger idag och jag borde väl få till en tredje spolning nu när barnen lagt sig. Passar väl utmärkt då att köra testcykel direkt efter för att få upp värmen igen?
En grej som gör att jag drar mig lite för att träna är för att jag sparat det värsta till sist denna vecka. Ja, utom distanspasset då förstås, det är ju det bästa med träning. Att få cykla TIMMAR utomhus. Men när det kommer till testcykel så har jag valt dom "lätta" passen hittills och har det värsta kvar. Suck och stön.
Ni får väl läsa här på bloggen imorgon om när och hur jag tränade. SPÄNNINGEN ÄR OLIDLIG!!!
Taco-middag!
Svensson-livet är över för denna dag och en efter en trillar ner i sängarna här hemma. Vi har käkat tacos och haft fredagsmys, så nu funderar jag på om det ska bli något fredagsfys eller ej. Jag har två pass kvar att köra denna vecka och tre dagar på mig. Alltså skulle jag kunna vila idag eftersom jag ändå var riktigt låg igår kväll och sedan givetvis sov alldeles för lite i natt eftersom jag tränade sent och gick upp tidigt. Alltså mindre pigg idag än igår.
Har dock blundat något ögonblick i soffan under eftermiddagen och fått i mig lite Coca Cola nu på kvällen. Koffein är något som min kropp reagerar på, så att säga. Dessutom har jag ju fått i mig tillräckligt med energi för en veckas testcykelkörning nu i kväll, så det vore kanske på sin plats att utnyttja det.
För er som undrar så har Öijer Arena spolats två gånger idag och jag borde väl få till en tredje spolning nu när barnen lagt sig. Passar väl utmärkt då att köra testcykel direkt efter för att få upp värmen igen?
En grej som gör att jag drar mig lite för att träna är för att jag sparat det värsta till sist denna vecka. Ja, utom distanspasset då förstås, det är ju det bästa med träning. Att få cykla TIMMAR utomhus. Men när det kommer till testcykel så har jag valt dom "lätta" passen hittills och har det värsta kvar. Suck och stön.
Ni får väl läsa här på bloggen imorgon om när och hur jag tränade. SPÄNNINGEN ÄR OLIDLIG!!!
Taco-middag!
Ibland behövs både piska och morot
Hej och godmorgon vörtsmulor!
Ah, jag säger då det. Ibland behövs verkligen både piska och morot för att få någonting gjort. Igår tänkte jag träna och jag tänkte träna och efter det så tänkte jag träna. Klockan gick och jag tänkte vidare. Bestämde mig till slut för att träna när barnen lagt sig så strax innan tio gick jag ner till cykelrummet.
Ett tag senare så lyckades jag prestera detta rop på hjälp via Twitter:
Fick kort därefter detta svar:
Det där var väl piskan som fick mig att ta mig i kragen (pulsbandet?) och sätta igång. Bestämde mig för att ge mig någon morot också för att motivera mig ytterligare. Grävde därför fram ett paket Remi mint ur gömmorna och tänkte mig en bit efter varje intervall.
Det höll i fyra av sex intervaller, sedan var jag inte så sugen på att tugga utan valde att fokusera på att hämta andan istället. Kompenserade dock genom att äta upp allt som fanns kvar efter sista intervallen.
Det jag körde var nioettor, vilket betyder nio minuter intensivt arbete följt av en minuts vila. Det magiska med dessa intervaller är att det bara är en minut vila. Därav fokus på att hämta andan istället för att tugga under vilan. Grejen är att kroppen och benen inte hinner återhämta sig mellan intervallerna men man hinner hämta andan hyfsat innan det där dags för nästa plåga.
Stumheten kommer krypande genom passet utan att man behöver kliva över mjölksyratröskeln. Jättemysigt.
För er som för bok så noterade jag 303 monarkwatt i snitt under dom sex intervallerna och hela passet hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1007141760
Ja, det där är snor. MVH fräsch kille med håriga ben.
Ah, jag säger då det. Ibland behövs verkligen både piska och morot för att få någonting gjort. Igår tänkte jag träna och jag tänkte träna och efter det så tänkte jag träna. Klockan gick och jag tänkte vidare. Bestämde mig till slut för att träna när barnen lagt sig så strax innan tio gick jag ner till cykelrummet.
Ett tag senare så lyckades jag prestera detta rop på hjälp via Twitter:
Har nu suttit på en pall i cykelrummet i 35 minuter med pulsbandet runt halsen och prokrastinerar dagens träning genom att kolla YouTube...— Henrik Öijer (@henrikoijer) January 7, 2016Fick kort därefter detta svar:
@henrikoijer jag kan skicka en bild på min begynnande mage som visar vad som händer när en trebarnsfar prokrastinerar sin träning.— eriksvedin (@BikeGuideSweden) January 7, 2016Det där var väl piskan som fick mig att ta mig i kragen (pulsbandet?) och sätta igång. Bestämde mig för att ge mig någon morot också för att motivera mig ytterligare. Grävde därför fram ett paket Remi mint ur gömmorna och tänkte mig en bit efter varje intervall.
Det höll i fyra av sex intervaller, sedan var jag inte så sugen på att tugga utan valde att fokusera på att hämta andan istället. Kompenserade dock genom att äta upp allt som fanns kvar efter sista intervallen.
Det jag körde var nioettor, vilket betyder nio minuter intensivt arbete följt av en minuts vila. Det magiska med dessa intervaller är att det bara är en minut vila. Därav fokus på att hämta andan istället för att tugga under vilan. Grejen är att kroppen och benen inte hinner återhämta sig mellan intervallerna men man hinner hämta andan hyfsat innan det där dags för nästa plåga.
Stumheten kommer krypande genom passet utan att man behöver kliva över mjölksyratröskeln. Jättemysigt.
För er som för bok så noterade jag 303 monarkwatt i snitt under dom sex intervallerna och hela passet hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1007141760
Ja, det där är snor. MVH fräsch kille med håriga ben.
2016-01-07
Trender och livet
Hej gullungar!
Dom senaste dagarna har jag pingats i ett gäng inlägg på Instagram, Twitter och Facebook som visar folk som åker skridskor på vägarna i Nederländerna. Blixthalkan har letat sig dit och många tänkte väl på min skridskofilm:
Här följer några exempel på hur man har (haft?) det på kontinenten:
Min dag här började ju med morgonens blogginlägg med filmen med min vurpa från i helgen. Sedan bar det iväg till barnens skolor för att lämna iväg dem.
Skarvade vidare till affären där jag pantade burkar och flaskor för 264 kronor. Kassörskan kollade två gånger på kvittot innan hon frågade om jag stått där en stund och jodå, det hade jag.
Jag har också hämtat hem barnen och varit iväg på Ebbahs ridning. När hon ville börja på ridning så insåg vi inte att det också innebar att JAG började på ridning. Men så är det.
Pyret och Ebbah.
Utöver det vanliga hushållsarbetet så har jag hunnit med tre spolningar av isen också. Det går ganska snabbt framåt nu känns det som. Perfekt väder för isspolning med klart och kallt satan. Men, granskar man det hela så är det mesta av planen långt ifrån åkbart. Frida var med mig på första spolningen, det ska ju börjas i tid om det ska bli någon isspolare av henne!
Här hemma i vardagsrummet har det varit allt annat än kallt då jag har eldat på friskt. Älskar't!
Ni trodde kanske att ni skulle få läsa om träning i det här inlägget och det kan ni få nu: Jag ska strax träna!
Dom senaste dagarna har jag pingats i ett gäng inlägg på Instagram, Twitter och Facebook som visar folk som åker skridskor på vägarna i Nederländerna. Blixthalkan har letat sig dit och många tänkte väl på min skridskofilm:
Här följer några exempel på hur man har (haft?) det på kontinenten:
Wegens omstandigheden thuis op straat schaatsen pic.twitter.com/6J70FFhMd8
— gerben jorritsma (@gerbenjorritsma) January 6, 2016
Mooie ijsbaan in Wapse! pic.twitter.com/HofBFUheJ6
— Simon van der Gun (@sgmgun) January 5, 2016
Schaatsen op de #A37 . Foto: J. Scholten pic.twitter.com/ZscbCmHne0
— Arie Hollander (@foreverdutch) January 6, 2016
Vroeger... toen was het pas 'KEI glad'!
Posted by Klassiekers voor je netvlies on den 6 februari 2015
Min dag här började ju med morgonens blogginlägg med filmen med min vurpa från i helgen. Sedan bar det iväg till barnens skolor för att lämna iväg dem.
Skarvade vidare till affären där jag pantade burkar och flaskor för 264 kronor. Kassörskan kollade två gånger på kvittot innan hon frågade om jag stått där en stund och jodå, det hade jag.
Jag har också hämtat hem barnen och varit iväg på Ebbahs ridning. När hon ville börja på ridning så insåg vi inte att det också innebar att JAG började på ridning. Men så är det.
Pyret och Ebbah.
Utöver det vanliga hushållsarbetet så har jag hunnit med tre spolningar av isen också. Det går ganska snabbt framåt nu känns det som. Perfekt väder för isspolning med klart och kallt satan. Men, granskar man det hela så är det mesta av planen långt ifrån åkbart. Frida var med mig på första spolningen, det ska ju börjas i tid om det ska bli någon isspolare av henne!
Här hemma i vardagsrummet har det varit allt annat än kallt då jag har eldat på friskt. Älskar't!
Ni trodde kanske att ni skulle få läsa om träning i det här inlägget och det kan ni få nu: Jag ska strax träna!
Etiketter:
Ebbah,
Eld,
Hästar,
Öijer Arena
Jens undrar om vi blivit sämre i skogen, ni kan inte ana vad som händer sedan!
Hej cykelvänner!
Ny dag och ny film. Inte för att jag lägger upp nya videos varje dag eller så, men mitt nyårslöfte är att öka frekvensen med videos på min YouTube-kanal. Den här gången så är det faktiskt Jens Westergren som filmade i lördags när vi var ute. Det här bjuder vi (jag...) på. Hans kommentar innan jag vurpar är ju minst sagt passande...
Ny dag och ny film. Inte för att jag lägger upp nya videos varje dag eller så, men mitt nyårslöfte är att öka frekvensen med videos på min YouTube-kanal. Den här gången så är det faktiskt Jens Westergren som filmade i lördags när vi var ute. Det här bjuder vi (jag...) på. Hans kommentar innan jag vurpar är ju minst sagt passande...
Etiketter:
Cykling,
Jens Westergren,
Mina Youtube-filmer,
Vurpa
2016-01-06
Det börjar kännas bättre igen
Hej och god afton kära cykelvänner!
Jepp, nu har jag tränat igen. Trotsade alltså klockans rekommendation från igår om 72 timmars vila. Körde lågkadensfyror som egentligen inte har så jättelåg kadens då jag höll ca: 60. Som MTB-cyklist håller man ju inte några 90-100 i kadens på tävlingar, så det är kanske lite dumt att oftast träna så. Tio stycken fyraminutersintervaller med två minuters vila mellan varje intervall blev det.
Tyckte att det kändes bra, kände faktiskt efteråt att självförtroendet blev lite bättre av det här vilket givetvis är kul. Alla steg åt rätt håll är ju bra steg. Gårdagens pass kändes inte alls i benen och jag verkar kunna träna flera dagar i rad igen utan att köra sönder mig.
En av dom tråkiga sakerna med att sakna fysiskt talang är ju bland annat att det tar så lång tid för mig att komma tillbaka från att ha varit sjuk eller skadad. Nu är jag inne på tionde friskdagen och nu börjar det kännas nästan okej igen. Fortfarande en bit ifrån hur stark jag var innan jag blev sjuk, men det närmar sig nu. Får jag bara ett par veckor med bra träning så är jag nog tillbaka i samma nivå som innan jag blev sjuk i början av december.
Efter dagens träning så gick jag ut med barnen för att köra en tredje spolning av Öijer Arena och sedan knallade vi iväg till kvarterets pulkabacke. I minus tjugo. Jag var inte direkt klädd för det, men plågade mig igenom det ändå. Har väl varit med om värre.
När jag tränade så ville jag se på Tour de Ski, men datorn har så kass wi-fi-mottagning där nere i cykelrummet så jag fick använda mobilen istället. Då jag inte har någon 3D-printer som Jeppman, så fick jag använda mig av gårdagens eltejpbitar istället för att ordna en mobilhållare på testcykeln.
Med min bluetooth-högtalare så fick jag bra med ljud också.
Huset nu på kvällen, det syns nästan hur kallt det är.
För er som vill ha mer fakta från passet idag så hade jag 344,3 monarkwatt i snitt. Att jämföra med 353.8 den 30:e november och 348 den 21:a november. Bägge gångerna i november så körde jag dock åtta intervaller och idag tio. Hela passet med all data hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1005656922
Jepp, nu har jag tränat igen. Trotsade alltså klockans rekommendation från igår om 72 timmars vila. Körde lågkadensfyror som egentligen inte har så jättelåg kadens då jag höll ca: 60. Som MTB-cyklist håller man ju inte några 90-100 i kadens på tävlingar, så det är kanske lite dumt att oftast träna så. Tio stycken fyraminutersintervaller med två minuters vila mellan varje intervall blev det.
Tyckte att det kändes bra, kände faktiskt efteråt att självförtroendet blev lite bättre av det här vilket givetvis är kul. Alla steg åt rätt håll är ju bra steg. Gårdagens pass kändes inte alls i benen och jag verkar kunna träna flera dagar i rad igen utan att köra sönder mig.
En av dom tråkiga sakerna med att sakna fysiskt talang är ju bland annat att det tar så lång tid för mig att komma tillbaka från att ha varit sjuk eller skadad. Nu är jag inne på tionde friskdagen och nu börjar det kännas nästan okej igen. Fortfarande en bit ifrån hur stark jag var innan jag blev sjuk, men det närmar sig nu. Får jag bara ett par veckor med bra träning så är jag nog tillbaka i samma nivå som innan jag blev sjuk i början av december.
Efter dagens träning så gick jag ut med barnen för att köra en tredje spolning av Öijer Arena och sedan knallade vi iväg till kvarterets pulkabacke. I minus tjugo. Jag var inte direkt klädd för det, men plågade mig igenom det ändå. Har väl varit med om värre.
När jag tränade så ville jag se på Tour de Ski, men datorn har så kass wi-fi-mottagning där nere i cykelrummet så jag fick använda mobilen istället. Då jag inte har någon 3D-printer som Jeppman, så fick jag använda mig av gårdagens eltejpbitar istället för att ordna en mobilhållare på testcykeln.
Med min bluetooth-högtalare så fick jag bra med ljud också.
Huset nu på kvällen, det syns nästan hur kallt det är.
För er som vill ha mer fakta från passet idag så hade jag 344,3 monarkwatt i snitt. Att jämföra med 353.8 den 30:e november och 348 den 21:a november. Bägge gångerna i november så körde jag dock åtta intervaller och idag tio. Hela passet med all data hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1005656922
Etiketter:
Cykling,
fyror,
Lågkadensfyror,
Monark,
Styrkefyror,
Testcykel,
Öijer Arena
2016-01-05
En flykt från verkligheten: pulsbaserad träning
Hej cykelvänner!
Gårdagens pass lovade ju inte speciellt gott inför framtiden, så för att slippa gå på någon mina och spränga mig idag så bestämde jag mig för att använda eltejpen och köra pulsbaserad träning. 3x20 minuter skulle köras med två minuters vila mellan varje intervall. Istället för att hålla koll på effekt, kadens och sådana sanningar så valde jag alltså att köra efter pulsen. Så som man gjorde förr.
Det blev ju svinjobbigt, men eftersom jag hela tiden försökte hålla jämn puls så går jag ju ner i effekt om pulsen går för högt och håller mig så på en jämn puls genom intervallerna. I vanliga fall så försöker jag ju hålla en jämn effekt genom intervallerna. När jag kör efter puls så har jag lättare att justera effekt efter hur stum jag blir, kör jag effektbaserat så är jag mer envis och spränger mig hellre än att sänka...
När jag körde intervallerna så gissade jag att den första skulle få högst effekt, den andra skulle ha lägst och sista intervallen skulle hamna i mitten effektmässigt. Så blev det också när jag såg facit. 92, 87 och 88 blev snittkadensen i intervallerna och snittpulsen landade på 171, 172 och 173. Snitteffekt blev 293.7 Monarkwatt, faktiskt bara 10 watt under mitt personbästa på 3x20 min.
I första intervallen så var ju benen pigga och eftersom kroppen inte riktigt kommit igång så kör man ju på lite extra för att komma upp i arbetspuls. När jag kört halva andra så kände jag ändå att jag nog kunde fixa det här och den sista var ju den sista. Så att säga.
Var på vippen att jag faktiskt körde en fjärde tjuga också, men sparar den till senare i vår.
Dagens pass var helt klart ett fall framåt och nu har jag lite bättre koll på hur jag ligger till effektmässigt. Nyttigt för framtida träningspass.
Den som gapar efter mycket...
/En som kan sova gott pic.twitter.com/ZpfDQyzkXS— Henrik Öijer (@henrikoijer) January 4, 2016Tre timmar senare så somnade jag. I vanliga fall så tar det 5-10 minuter att somna...
Apropå gapa, så sa sonen följande igår:
"Den enda gången som jag ser dig grina pappa, är när du spelar TV-spel mot mig."
#NHL16
Såg detta fantastiska produkttest igår, sevärt!
Nu har jag fått i mig en massa vörtbröd så jag är väl redo att kicka igång dagen på allvar. Tänkte börja med att spola isen! Vi hörs lite senare hörrni, inte mycket läsvärt i det här inlägget kanske, men nästa inlägg.... OJ OJ OJ!
2016-01-04
Comeback på testcykeln och Öijer Arena har fått en första spolning
Hej cykelvänner!
Körde testcykel idag igen för första gången sedan julafton. På en månad så har jag faktiskt bara kört två testcykelpass, tänk vad lite sjukdom och Rapha Festive 500 kan göra. Körde enminutsintervaller på 450 monarkwatt med en minut vila mellan varje intervall, dessutom i "kortbacke"-varianten där jag gasar extra mycket sista femton sekunderna i varje intervall. Tio stycken hann jag med innan jag var färdig.
Det kändes väl varken bra eller fantastiskt, men nu är jag igång igen med vanlig träning igen och någonstans måste man ju börja. Ser fram emot kommande pass denna vecka som förhoppningsvis tar mig tillbaka till nivån jag var på innan jag blev sjuk i början av december.
Ni har väl typ aldrig sett mitt cykelrum? Men ungefär den här utsikten har jag när jag kör testcykel.
Öijer Arena har ju fått ha en tillbakadragen roll denna vinter. Först på grund av värme och nu när kylan slog till efter jul så var jag rätt så upptagen med att cykla, äta och skita. Men idag var det smällkallt igen så jag gick ut, rätade upp och byggde ut "sargen", hängde upp lite av presenningen där planen är som lägst och körde igång en första spolning. Kul att vara igång med isspolningen igen, får se hur många dagar det tar till isen går att använda.
Öijer Arena.
Körde testcykel idag igen för första gången sedan julafton. På en månad så har jag faktiskt bara kört två testcykelpass, tänk vad lite sjukdom och Rapha Festive 500 kan göra. Körde enminutsintervaller på 450 monarkwatt med en minut vila mellan varje intervall, dessutom i "kortbacke"-varianten där jag gasar extra mycket sista femton sekunderna i varje intervall. Tio stycken hann jag med innan jag var färdig.
Det kändes väl varken bra eller fantastiskt, men nu är jag igång igen med vanlig träning igen och någonstans måste man ju börja. Ser fram emot kommande pass denna vecka som förhoppningsvis tar mig tillbaka till nivån jag var på innan jag blev sjuk i början av december.
Ni har väl typ aldrig sett mitt cykelrum? Men ungefär den här utsikten har jag när jag kör testcykel.
Öijer Arena har ju fått ha en tillbakadragen roll denna vinter. Först på grund av värme och nu när kylan slog till efter jul så var jag rätt så upptagen med att cykla, äta och skita. Men idag var det smällkallt igen så jag gick ut, rätade upp och byggde ut "sargen", hängde upp lite av presenningen där planen är som lägst och körde igång en första spolning. Kul att vara igång med isspolningen igen, får se hur många dagar det tar till isen går att använda.
Öijer Arena.
Ny dag, ny vecka och ny fas i träningsprogrammet
Hej och godmorgon!
Jag väcktes vid tio idag. Hade förvisso varit vaken ett antal gånger innan dess också, men ändå skönt att få sova länge. Sitter nu och äter vörtbröd-mackor och yoghurt med lite hallonsylt i.
Igår hade jag en vilodag men innan det så avslutade jag höstens träningsperiod med en distansvecka där jag fick ihop sex distanspass på sju dagar och totalt 24 timmar och 59 minuter. Varför cyklade jag inte bara en minut till?! Nåväl, sjukt mycket träning på kort tid för att vara jag men jag brukar ju köra Festive500 varje år så det brukar ju bli ganska många timmar mellan jul och nyår för mig. Jag tycker det ligger ganska bra till i min egna planering så det är bara kul att ha Festive500 som mål vilket gör det extra motiverande att ta mig ut och köra dom där timmarna.
Tycker den där distansveckan är ett bra avstamp inför kommande träningsperiod också. En träningsperiod som börjar idag och sträcker sig till 6:e mars. Jag tar bort en vilodag från den lätta veckan och en från mellanveckan, vilket gör att jag nu vilar två dagar i lätta och bara en dag i mellan och hårda veckan. Dessutom så byter jag ut några pass för att bättre passa mitt tänk kring den här tiden på året. Det blir lite mer träningstid, men faktiskt inte så mycket mer. Men det blir hårdare träningstid av dom timmar som ska tränas. Kul!
Eftersom jag var sjuk större delen av december och sedan bara har kört distans så ska det bli intressant nu igen när jag kör mer testcykel och se vilken effekt jag hamnar på. Tycker jag.
Idag hoppas jag kunna göra lite saker här hemma som att tvätta (tränings-)kläder, ta in en massa ved och ta tag i Öijer Arena nu när det är kallt (-10). Hushållsarbete och testcykel, så ser min dag ut. Hur ser din dag ut?
Jag väcktes vid tio idag. Hade förvisso varit vaken ett antal gånger innan dess också, men ändå skönt att få sova länge. Sitter nu och äter vörtbröd-mackor och yoghurt med lite hallonsylt i.
Igår hade jag en vilodag men innan det så avslutade jag höstens träningsperiod med en distansvecka där jag fick ihop sex distanspass på sju dagar och totalt 24 timmar och 59 minuter. Varför cyklade jag inte bara en minut till?! Nåväl, sjukt mycket träning på kort tid för att vara jag men jag brukar ju köra Festive500 varje år så det brukar ju bli ganska många timmar mellan jul och nyår för mig. Jag tycker det ligger ganska bra till i min egna planering så det är bara kul att ha Festive500 som mål vilket gör det extra motiverande att ta mig ut och köra dom där timmarna.
Tycker den där distansveckan är ett bra avstamp inför kommande träningsperiod också. En träningsperiod som börjar idag och sträcker sig till 6:e mars. Jag tar bort en vilodag från den lätta veckan och en från mellanveckan, vilket gör att jag nu vilar två dagar i lätta och bara en dag i mellan och hårda veckan. Dessutom så byter jag ut några pass för att bättre passa mitt tänk kring den här tiden på året. Det blir lite mer träningstid, men faktiskt inte så mycket mer. Men det blir hårdare träningstid av dom timmar som ska tränas. Kul!
Eftersom jag var sjuk större delen av december och sedan bara har kört distans så ska det bli intressant nu igen när jag kör mer testcykel och se vilken effekt jag hamnar på. Tycker jag.
Idag hoppas jag kunna göra lite saker här hemma som att tvätta (tränings-)kläder, ta in en massa ved och ta tag i Öijer Arena nu när det är kallt (-10). Hushållsarbete och testcykel, så ser min dag ut. Hur ser din dag ut?
Etiketter:
Cykling,
Träningsprogram
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






