Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-12-28

Öijer Testcenter och fler bilder från dagens runda

Tjena!

Nu så har "cykelrummet" också blivit Öijer Testcenter då jag idag körde maxtest på annan person än mig själv där. Det var mammas sambo Lasse som blivit sugen på att få fram lite siffror efter senaste gången jag körde maxtest där, så idag blev det av.
Spännande att få leka testledare men kul att prova något nytt, kan bli fler gånger! Lasse var då sugen på att komma tillbaka.

Jag har en bild från testet, men har inte frågat om jag får lägga upp den här så jag låter bli. Istället får ni några fler bilder från dagens långrunda:

Sju timmar


Hej igen!

Nu är jag hemma igen och har alltså cyklat i sju timmar idag. Mycket bättre respons från benen idag, vilket givetvis var härligt att känna. Tyvärr blev det inte något varmare än igår utan det blev faktiskt lite kallare idag. Drygt med kylan faktiskt, tar ju bort lite av njutningen med cykelåkningen och dessutom går det ju så fruktansvärt långsamt när det är kallt. Får hoppas på lite färre minusgrader dom närmsta dagarna..

Jag cyklade Grycksbo-Sågmyra-Tällberg-Leksand-Djura-Djurås-Borlänge-Torsång-Aspeboda-Källviken och hem idag, fin runda i ganska flack terräng. När jag kom hem så började jag koka pasta och så tände jag en eld, så nu sitter jag framför brasan och äter lite i hopp om att få tillbaka lite värme i kroppstackarn.

Jag höll ihop riktigt bra i sex och tio, sedan blev jag svag. Stannade och köpte en plopp och sedan blev det lite bättre. Men bara lite. Nu är det väl bara för mig att kolhydratladda till imorgon antar jag eftersom nya mil i sadeln väntar.

Ny dag, ny distansrunda


Hej Cykelvänner!

Det kom lite snö igår, men inte så mycket att det ska bli långsamt och besvärligt idag. Bara ett tunt tunt täcke med vitt fluff. Skönt det med tanke på hur hård gårdagen var och hur lite jag sovit i natt. Fick nämligen lite feeling igår så jag blev uppe till efter två på natten och nu sitter jag här ombytt och redo för ny träning. 
Benen är rätt slitna från gårdagen, det är banne mig inte lätt att vara ur form. Det ska vara soligt och någon grad mindre kallt idag än det var igår. Blir nog en fin tur så länge som kroppen samarbetar med mig. Vi hörs om några timmar, hej!

2015-12-27

Mer från idag och sömnrapport


Hej Cykelvänner!

Idag var det ju kallt. Riktigt kallt. Imorgon ska det inte bli riktigt lika kallt, men det kommer att bli vitt! Det kommer lite snö nu nämligen. Inte alls mycket, men tillräckligt för att sprida ljus och ge lite vintrigare känsla. Kan bli vintriga bilder i bloggen imorgon alltså.

Förra veckan så rapporterade jag nog inte angående mitt sömnmål och det var givetvis för att det gick skitdåligt med alldeles för lite sömn. Men denna vecka! Inte nog med att jag klarade målet med 49 timmars nattsömn, jag hade inga djupa svackor heller utan hade som minst 6 timmar sömn en natt. Fick totalt ihop 49 timmar och 45 minuter denna vecka, skönt att nå ett delmål och jag firar med glass!

Jag var ju och kollade på innebandy efter träningen idag. Hade lite tidspress för att hinna dit i tid till matchen skulle börja men istället för en snabbdusch så tog jag en 25-minutersdusch för att tina. Missade därför en hel del av första perioden. Tyvärr så förlorade IBF Falun mot Karlstad med 5-7 men det var en jämn match och en bra sistaperiod. Just den sista perioden har tidigare varit en svaghet för laget men nu orkade man verkligen hela matchen igenom.

I kväll hade jag tänkt städa lite i cykelrummet. Kör ju en kort stund städning där lite då och då och ingen stor insats, men nu har jag tänkt väldigt mycket och gjort väldigt lite i kväll istället. Sliten kropp efter dagens ansträngning!

Bjuder på ett par bilder från idag innan jag går ner och klämmer på lite cykeldäck:
Sista bilden signerad Jonas Djurback

Kylig start på Festive 500


Hej vänner!

Jag har nyss kommit hem och har hunnit äta lite. Blev sopslut på dagens runda och sitter här med pipljud i öronen. Härligt med talangfullt sällskap i form av Jens Westergren och Jonas Djurback. Jonas var starkast idag och jag svagast. Efter att ha bara varit klen i början av passet så blev jag också svag efter 7 mil, så därifrån var det bara att hoppas på att jag kunde hålla rullen hela vägen hem.

Men nu är jag igång, ska köra distans här några dagar och förhoppningsvis så känns det lite bättre om några dagar. Det lär ju i alla fall inte kännas så mycket sämre. Vi hade mellan åtta och elva minusgrader idag vilket kanske inte heller hjälpte känslan, eller känseln.

#Vintervättern

Hej och godmorgon!

Vill bara tipsa om dagens roligaste hashtag: #Vintervättern. Det är ett gäng cyklister som cyklar runt Vättern idag och lämpligt nog så har det börjat snöa rejält. Hur kul som helst ju! Jag hade faktiskt möjlighet att vara med då Bianchi på något vis är med och stöttar evenemanget, men av familjetekniska skäl så kunde jag till slut ändå inte vara med.
Så nu kikar jag lite på bilderna istället och funderar på vart jag ska cykla idag.

2015-12-26

Ett blogginlägg

Ebbah testade isen tidigare idag.

Den här dagen har varit ganska lugn. Har tvättat en massa kläder, eldat, betalat räkningar, kollat världscupen i CX och tagit en promenad med familjens yngsta flickor. Ska väl städa upp i köket nu också, spännande grejer!

Det blev ingen träning igår kväll/natt då jag fick magknip innan jag hann börja. Gick och la mig istället och det är ju faktiskt inte så dumt det heller. Det här ser ut att bli första veckan som jag klarar mitt sömnmål. En natt kvar att kriga mig igenom nu bara.

Idag blir det nog testcykel, men jag skulle behöva få några kilometer utomhus. Kanske ska sätta lamporna på laddning då frun ska vara hemma ikväll. Jag sätter dom på laddning helt enkelt så får vi se vad som händer.

Imorgon ska jag cykla distans och efter det så tänkte jag gå och se innebandy på Lugnet då IBF Falun tar emot Karlstad i Falu Kuriren Arena. Jag vet att matchen är superviktig för Falun så jag räknar med att det blir en intressant match. Någon som vill se den med mig? Eller kanske cykla med mig?

Live stream Cyclo-cross UCI World Cup Heusden-Zolder

Hej damer och herrar!

Idag kan ni se världscupen i cyclocross live, direkt från Zolder. Extra viktig(?) tävling detta då även VM kommer att avgöras i Zolder om en dryg månad. Nere i Belgien finns ett helt koppel svenska cyklister som slapp fira jul i Sverige och istället får slita på leriga fält tillsammans med världseliten i cyclocross under jul- och nyårshelgen. Hela sju svenskar ställer upp i dagens tävlingar:
I juniorklassen ställer Ted Pettersson och Jack Kok upp med nummer 70 och 71. David Eriksson och Henrik Jansson tävlar i U23-klassen med startnummer 50 och 51, dessa tävlingar sänds dock ej på TV eller nätet.
I damklassen så hittar vi Åsa Erlandsson och Angelica Edvardsson med startnummer 64 och 65. Deras start är 13:30 och deras lopp kan ni se live. Martin Eriksson får äran att runda av herrelitklassens startfält med nummer 72. Den tävlingen startar 15:00 och visas också live.

Live stream women's race cyclo-cross UCI World Cup Heusden-Zolder 13:30

Live stream men's race cyclo-cross UCI World Cup Heusden-Zolder 15:00


2015-12-25

Klent virke i den gamle gubben


God afton!

Hur har ni det egentligen? Skönt med julledigt, eller skönt att julen äntligen är över?!
Idag har jag varit barnvakt nästan hela dagen eftersom frugan är i en period med jobbnätter. Att jobba natt på akuten under juldagen lär ju bli något lite extra det. Stora festardagen med alla hemvändare. Nåja, när hon vaknade i eftermiddags så gjorde vi oss i ordning och åkte till min mor för julfirande tillsammans med min bror och deras familj. Fullt ös hos mor och Lasse i några timmar alltså.

Nu är vi hemma igen. Barnen spelar spel, Frida har nyss somnat och jag sitter ensam nere i köket och är rätt trött faktiskt. Ska väl ändå försöka krypa ner i källaren för lite testcykel när mellanbarnen gått och lagt sig.


Kompiskampen #2 -15/16

Yes!

Igår gav jag mig själv en julklapp och genomförde vintersäsongens andra Kompiskamptjuga. Jag gjorde ju två försök på en dag tidigare denna månad men då hade jag inte pulver nog att genomföra tjugo minuter all-in. Dagen efter blev jag sjuk.
Men nu är jag frisk igen och med få dagar kvar på månaden och en Festive 500 att genomföra så var jag mer eller mindre tvungen att genomföra Kompiskampens decembertjuga igår. God jul, Henrik!

För er som inte orkar läsa så mycket så kan jag konstatera att jag både är fetare och klenare än i november. Inte helt oväntat dock så här direkt efter ett långt sjukdomsuppehåll. Så, jag jämför inte med november, utan kikar på hur jag skötte mig i december förra året istället:
23:e december 2014: 300.8 watt, 72 kilo
24:e december 2015: 313.5 watt, 69.9 kilo

Shit så bra jag är, 12.7 watt starkare och 2.1 kilo lättare än i fjol!

Om jag ska vara lite neggo så krämade jag ur mig 338.4 watt och vägde 69.7 kilo i början av november 2015. Så, lite tyngre och typ 25 watt sämre blev jag på att vara sjuk/skadad i 17 dagar. Men igår så gjorde jag faktiskt ett tappert men misslyckat försök igår innan jag tog mig igenom på andra försöket. Mitt första försök igår tog 8:34 och då var jag helstum på 334.8 watt. Så bara att jag kunde ladda om och göra ett nytt försök som jag också genomförde är ju värt en klapp på axeln.


Det här innebär ju också att dag ett av åtta i Raphas Festive 500 gav ca: 0 kilometer. 500 kilometer kvar alltså att genomföra på sju dagar och idag lär det bli ungefär noll kilometer igen. Kämpa!

2015-12-24

God jul!

Hej vänner!

Jag hoppas att ni får en riktigt god jul. På riktigt, jag hoppas verkligen det. Tänker speciellt på alla som mot sin vilja spenderar julen ensam eller kanske ifrån delar av sin familj. De som inte har något hem, alla stackars människor på flykt eller i svåra situationer. 
Jag är verkligen lyckligt lottad som har det så bra som jag faktiskt har det och det är jag väldigt tacksam för.

Tomten kom tidigt till oss idag, han har väl mycket att göra en dag som denna förstås. Det är en före detta (för det kan man väl ändå säga...) cyklist faktiskt som sitter under tomtekläderna, kan ni gissa vilken?

Den skarpsynte ser även att Adam Steen var hos oss samtidigt som tomten. Efter tomtebesöket så åkte vi ut till familjen Steen för lite julfika och umgänge och nu är vi hemma igen och laddar för Kalle Anka. Så ni kommer väl kanske inte läsa det här precis nu, eftersom de flesta av er också äter middag eller kollar Kalle Anka den här tiden på julafton. Ni som kan och vill det.

Ebbah på promenad med Alfred i skuggarvsskogarna.

GOD JUL!

2015-12-23

Rapha Festive 500 2015

Hej cykelvänner!

Vet ni vad det är för dag imorgon?! Just det, startdagen för Rapha Festive 500! Rapha är ett cykelklädmärke som varje år sedan 2010 har haft en utmaning som går ut på att cykla 500 kilometer mellan den 24:e och 31:a december och dokumentera det hela. Jag har varit med alla år, klarat av utmaningen varje år och dessutom så vann jag år 2011.

Tänkte försöka mig på utmaningen även i år och kan glatt konstatera att jag idag inte har något sjukdomsrelaterat bakslag från gårdagens cykeltur. Alltså är jag frisk!?! Ryggen är ju fortfarande kass, men man cyklar väl inte med ryggen?

Den här upplagan ser ju inte ut att bli någon kylslagen variant. En av anledningarna till att jag vann 2011 var ju för att det normalt är lite kämpigare för oss nordbor att ta oss igenom 500 kilometer än det är för någon i Florida eller Melbourne. Första året vanns av en norrman, minns jag. Så bilder på is, snö och kyla hjälper nog de som vill vinna. Det värsta med den här varma vintern är ju att alla grusvägar just nu är som pepparkaksdeg. Så då blir det cykling på asfalt för min del. Inte lika kul.
Men, det ser ut att bli minusgrader lördag-måndag i alla fall så då kan man ju passa på att damma igenom några grusvägsmil. Det ser dock ut att komma en del snö på söndag så då går det ju långsamt istället. Men ändå: SNÖ!!!!
Ska man tro långtidsprognosen så blir det varmt igen från tisdag så då blir det nog slaskcykling...

Nåja, vädret ser ju inte ut att bjuda på någon större utmaning denna vinter vilket nog är välkommet hos många. För min egen del så ligger utmaningen i livspusslet och det faktum att frugan ska jobba mycket och helst då nätter. När hon jobbar natt så är hon ju på jobbet på natten och sover på dagen. Ytterst begränsat med tid för cykling utomhus för mig då. Jobbar hon på dagen så kan jag ju cykla på morgonen/kvällen/natten när hon är hemma.

Eftersom jag kommer vara upptagen med att samla kilometer på hög från och med imorgon, så lär jag väl nästan köra den där Kompiskampen idag. Har ju bara hunnit med två misslyckade försök denna månad och nu är jag kass.

Ska du köra Festive 500 i år och vad ser du som största utmaning?
Bild från en bättre vinter.

2015-12-22

Comeback!

Hej cykelvänner!

Yes, nu har jag åkt trampcykel igen. Det var 17 dagar sedan jag senast satt på en cykel, även om jag hann med ett pass 4x4 på monarken för en vecka sedan också.

Visst, det var skönt att cykla igen men jag ska inte ljuga om hur fantastiskt det var. För det var det inte. Det var mycket frustration, väldigt lite kraft och en hel del smärta. Dessutom så har jag, på grund av den dåliga ryggen, bålstabilitet som en halvdöd daggmask så i alla tekniska partier försökte jag bara hålla i styret och slingra mig igenom. Det gick oftast sådär.

Utöver det faktum att jag har ont när jag cyklar så är jag ju dessutom sexton vilodagar sämre än senast när jag tränade regelbundet. Det sätter sina spår, så att säga. Flåset kommer väl tillbaka hyfsat snabbt ändå skulle jag tro, men ryggen visar faktiskt inga tecken på att bli bättre. Den var lite bättre igår men idag var den lite sämre igen.
En normal dag utan ryggkrämpor så brukar jag kunna stå med raka ben och sätta knogarna i golvet, med lite uppvärmning eller stretching så kan jag sätta hela handflatorna i golvet. Tidigare när jag haft problem med ryggen så brukar jag åtminstone kunna nå tårna med fingerspetsarna.
Nu når jag med handflatorna till mina knän.

Öijer XC-arena, på bilden är jag mindre än 200 meter från mitt hus.

Åkte runt lite på hemmaberget. Lyckades faktiskt klara alla mina svårigheter, eller hitta spår runt dom, utom den där backen som ingen klarat att cykla. Dock inte alla i ett svep, men med några försök. Om jag skulle ta bort lite sly/ungträd så skulle några partier bli lite bättre. Det är fortfarande ingen bana med flyt i, utan autostop slår till på cykeldatorn då och då och det går väldigt långsamt överlag. Men det är ju bara att gilla läget, det är ju ändå hemmaplan och där har man ju alltid en stor fördel.
Kikade lite på om/hur jag skulle kunna sick-sacka upp för backfan men det fanns inga klockrena alternativ tyvärr. Får kika lite mer på det där.

En kort promenad

Hej solstrålar!

Tog en kort promenad idag uppe på hemmaberget denna förmiddag, ni vet det där berget där jag tänkte göra en XC-slinga i våras. XC-slingan rann ut i sanden då hemmaberget är ett ganska svårcyklat berg så det blev liksom ingen rolig cykling. För många vassa, stora stenar och för svåra partier. Men nu mot slutet av året så har jag börjat tänka på att dom där supermegasvåra (omöjliga!!!) partierna är ju inte jättelånga, så det går kanske att cykla runt dom i mossan och blåbärsriset? Dom allra vassaste stenarna kanske är flyttbara eller möjliga att bygga bort på något vis... Jag får titta på det där lite mer ingående helt enkelt.

Den där backen som ingen klarat av att cykla uppför går nog att göra några serpentinsvängar i så den blir hanterbar.

Ja, nu andas jag optimism igen. Det här kan bli något. Visst?!

För övrigt så börjar jag bli riktigt jäkla less på det här vädret. Bara en massa plusgrader varenda dag. När får vi vinter?!

Idag ska jag testa om kroppen fixar en cykeltur, håll tummarna!

2015-12-21

Lite blandat

Hej cykelvänner!

Idag har jag inte haft lika ont i ryggen som jag haft dom senaste två tre dagarna. Om jag "bara" har så här ont i ryggen imorgon så tänker jag göra comeback på cykeln. Tro det eller ej!

I helgen så kördes världscupen i CX, ni kan se damernas och herrarnas lopp här:



Fick ett mejl idag som berättade att min skridskovideo visats i en amerikansk webb-TV-show som specialiserat sig på virala videor:


Har ju inte tränat idag heller, träning är ju ändå till för talanglösa, utan jag har bara varit ute på en promenad med Frida och en liten stund så var även Filip med. Vädret är ju förjävligt för att vara december och ingen vinter är i sikte. I brist på träningsbilder så får ni följa med på min promenad:
Svårt att misslyckas med en bild på bastuflotten.

Filip testar hållbarheten på isen.

Den höll!

Stennäsets båtplats.

Näset.

En gammal bänk som håller på att ramla isär står på en av badplatserna i området.

Allt medans Frida sov sött i sin Crescent-vagn.

- Hade du kul?


Hej!

Igår var det ju innebandy på schemat. Tre matcher för Ebbah och tre matcher för Filip. Ebbah åkte på en storförlust, en storvinst och en ganska klar seger i sista matchen. Filips lag vann med uddamålet i två matcher och stort i mittenmatchen. Barnens två första matcher spelades samtidigt så då valde jag att kolla en period hos Ebbah följt av en period hos Filip. De spelade nämligen 2x15 minuter.

Eftersom jag inte såg hela matcherna så visste jag inte riktigt hur det gick för mina barn och tidigare så hade jag kanske frågat efter matchen hur det gått. Om det gått bra, om de gjorde några mål eller fantastiska räddningar. Men, det gör jag inte längre.
Denna säsong så har jag börjat med att bara fråga om de hade kul. För i slutändan är det allt som räknas och också det som kommer få dem att eventuellt fortsätta med idrottandet. Att det är kul. Klart att de alltid kommer jämföra sig med varandra, sina lagkompisar, motståndarna och tycka att det är tråkigt att förlora men kul att vinna. Men för mig som förälder så ska det inte spela någon roll hur det går i matchen, så länge som de har kul.

Allvaret får komma senare.

Det har ju varit en del diskussioner om det här med att spela utan resultat i matcher för barn i både fotboll och ishockey. I det här inlägget så skrev jag ju i inledningen hur det gått i mina barns matcher och det vet jag för att mina barn vet det. Inte i någon match så presenterades några mål på någon resultattavla men barnen har koll på hur det blir i matcherna ändå. Målen firas och efter slutsignalen så sträcker det vinnande laget armarna i skyn. Det spelar liksom ingen roll om det står på en resultattavla eller ej. Mina barn är sju och åtta år, de kan räkna och de kan hålla räkningen på antalet mål som två lag gör i en match.

Nu tror inte jag att matcher utan resultat är något som behövs för våra barn i lagsporter, det skulle istället lika gärna kunna vara resultattavla och tabeller redan från tidig ålder. Utan det är för föräldrarna som har glömt bort att det viktigaste är att deras barn har kul och mår bra som man kanske bör ta bort resultattavlor och tabeller. Det verkar som om många glömt bort vad som är viktigast här i livet och kanske behöver en påminnelse om att resultatet faktiskt inte spelar någon roll när man är barn.

Det viktigaste är att man har kul.

2015-12-20

En dag i innebandyns tecken


Godmorgon vänner!

Tidig söndagmorgon och vi laddar för innebandymatcher på Lugnet. Både Filip och Ebbah ska spela tre matcher var nu på morgonen/förmiddagen så jag får väl fullt upp med att springa mellan omklädningsrum och hallar.
Svärmor kom hit igår så Frida slipper i alla fall vara med och det är min rygg väldigt tacksam för. Har fortfarande stora problem med den där ryggen.

Idag följer jag också Dalen-IBF Falun med stor spänning.

Nu lär vi åka, samling åtta....

2015-12-19

Gråmulet

Hej vänner!

Det här julvädret ser ju inte allt för lovande ut. Bara plusgrader hela vägen till den 28:e om man kollar YR.no's prognos för Falun. På vintern så ska det vara vinter, alltså med temperaturer på den kalla sidan av nollan. Istället så blir nu allt grått, blött och trist. Följer några bloggar från norr där det levereras vinter, tycker lite synd om folk söderut som alltid har vintrar på fel sidan av nollan och jag hoppas innerligt att det här går över snart.
Vitt, krispigt och friskt. Så ska vintern vara.

Igår var en sjuk dag på grund av två saker. Det ena var givetvis att skridskofilmen blev så viral, vilket gjorde att så många hörde av sig på olika vis. Uppskattar verkligen era hejarop och tips om vart ni sett mig eller mitt klipp. Känns så himla overkligt att så otroligt många människor har sett mig på nätet igår. Lite läskigt också.
Det andra var att jag hade helt fantastiskt ont i ryggen. Alltså det gjorde så fruktansvärt ont att jag mådde illa av smärtan stundtals och jag hade väldigt svårt att röra mig. Tog ändå en promenad vid lunchtid, för näst efter att ligga på rygg i soffan så var det att gå som gjorde minst ont och att spendera hela dagar i soffan är ju inget alternativ. Med fyra barn så slapp jag i alla fall oroa mig för att spendera eftermiddagen i soffan...

I väntan på att den här dagen ska ta fart så får ni tre bilder från gårdagens promenad:

2015-12-18

Slut på skridskoåkandet

Hej!

Frida och jag har nyss varit på promenad och när vi kom tillbaka mot hemmet så kom denna förbi ute på vägen:
Kanske hade dom läst på nyhetssidorna om halkan här utanför..?

Det har ju nämligen varit en rätt sjuk morgon/förmiddag då mitt videoklipp på när jag åker skridskor på vägen har spridit sig bland nyhetssidor. Har haft kontakt med Dalarnas tidningar, Nyheter 24, SVT Dalarna, Expressen och Göteborgs-posten. Dessutom ligger det ute på några andra sidor har jag fått tips om.

Mest läst hos Dalarnas tidningar och delat nästan 1700 gånger...

Tyvärr för min framtid som YouTube-stjärna (...) så lägger ju nyhetssidorna in videoklippet i sina egna spelare vilket gör att jag inte kan se exakt hur många som sett klippet. Lite synd då det ju måste bli väldigt många visningar när det sprids så mycket.
Dom allra flesta har dock länkat till mitt blogginlägg i alla fall, men de som vill se klippet behöver ju bara starta spelaren på nyhetssidan så det blir inte monstermånga besökare heller...

Här är i alla fall klippet jag skriver om och om ni vill dela det med era vänner så använd gärna detta:

2015-12-17

Skridskopremiär, på vägen där vi bor!

Hej cykelvänner!

Idag hade vi lite underkylt regn och vad passar väl bättre då än att göra skridskopremiär på vägen utanför där vi bor?! Jag passade på att filma lite så ni kan få se vilket väglag som vi har haft i Dalarna idag:


I övrigt har det inte hänt så jättemycket. Jag har inte gått till vårdcentralen då jag blev av med febern igår kväll och inte hade några övriga symptom idag. Känns ju bara löjligt att höra av sig och säga att jag känner mig frisk men tror att jag är sjuk och vill ha medicin... Så jag hoppas väl att det gått åt rätt håll, annars får jag passa på att ringa vid nästa febertopp.

Ebbah har varit symptomfri sedan igår kväll, var på sin ridning i kväll och ska nog gå till skolan imorgon.

British Cycling Road to Glory

Hej och godmorgon cykelvänner!

Ni som är intresserade har säkert sett dessa redan, men det finns kanske några av er som är intresserade och ändå inte har sett dom. Så jag postar ett inlägg och tipsar er. Jag har ju börjat kika lite på dokumentärer och cykelfilmer den senaste tiden och ni får hemskt gärna tipsa mig om sevärda dokumentärer (behöver inte handla om cykling!). Jag är ju en riktigt dålig TV-tittare och följer inga serier, kollar inga filmer och vet inte vilka skådespelare som gjort vad. Är helt enkelt inte speciellt intresserad bara. Håller mig hellre till verkligheten och därför så funkar ändå dokumentärer bra. Samt givetvis cykelsändningar med tävlingar och även en del övrig sport.

Det här är i alla fall BBC's dokumentärserie om Team SKY och British Cycling. I fem delar följer man uppbyggnaden mot Tour de France och OS i London 2012 samt avslutar det hela med avsnitt om just Touren och OS.




2015-12-16

Bakslag, jag?!

Men vafan...

Igår när jag körde dom där fyrorna så kände jag mig helt okej. Drog mer watt än jag trodde jag skulle göra och det enda var att jag hade en liten torr känsla i luftvägarna. Tänkte att det kanske var ovanan att ta i som gjorde att det blev så.

Igår fick Ebbah diagnosen Streptokocker. Jag tänkte att jag kanske klarat mig undan eftersom jag varit feberfri ett tag och inte haft ont i halsen på länge. Dessutom så hade jag ju haft två dagar då jag känt mig frisk.
Men det verkar väl som om jag har någon bakterie som lurar i kroppen ändå och som nu skrämdes fram av fyrorna igår. Kände mig trött idag, inget konstigt kanske med tanke på att jag sovit lite. Men jag brukar ju kunna sova lite hur många dagar som helst utan att bli så här matt som jag var. Så jag kollade kroppstempen. Ridå.

Det får bli ett besök hos vårdcentralen imorgon, så får vi se om jag kanske kan få lite antibiotika.

En efterlängtad effekt- och pulskurva


Öj!

I normala fall så skulle jag nästan skämmas över att lägga upp bilden ovan. Mest för att den är ful, men även för att många av er tycker att det är bland det mest ointressanta som finns i denna värld. Jag vet att några av er älskar att kolla på sådana där bilder, ni är inte glömda!
Men nu känns det väldigt bra att kunna lägga upp en bild som visar att jag har krämat ur mig några watt och att hjärtat har slagit sådär jättefort igen.

4x4 @ 358 watt.

Nu är det bara att hålla tummarna för att jag får vara frisk och kan presentera nya pulsgrafer inom kort.

2015-12-15

Frisk, vörtmacka och kroppsvikt

Öj!

Hoppas ni har en härlig morgon i kylan. Har sett så många frostiga cykelbilder dom senaste dagarna och är givetvis väldigt avundsjuk. Både på att ni cyklar och att ni tar så fina bilder. Idag tänkte jag dock göra comeback på testcykeln med ett första pass efter sjukdomen. Det blir dock inga fina bilder därifrån. Ändå ganska passande att bli frisk lagom till en planerad lättvecka måste jag säga. Bra planerat!

Igår kväll så åt jag sju vörtbrödmackor. Blev mätt och orkade inte en åttonde, så jag tävlar ut den på min Facebook-sida i en klassisk "Gilla och dela"-tävling.

Såhär i juletider så har jag sett att sådana där "Gilla och dela"-tävlingar har blivit väldigt populära här på Facebook....e
Posted by Henrik Öijer on den 14 december 2015


Igår var jag historisk och gav Swecycling deras första like någonsin på Instagram!
Vem behöver bli svensk mästare å sånt där när man kan skriva in sig i cykelhistorien på detta geniala vis?!

En sak jag gjort denna höst är att jag har hållit mig på i princip tävlingsvikt hela tiden. Dom senaste åren så har jag annars gått upp mycket i vikt till årsskiftet ungefär, vilket betyder att jag sedan fått lov att gå ner den vikten igen till säsongen startat. Om vi säger att min tävlingsvikt är 67-69 kilo så vägde jag tex 73 som mest förra vintern och 74 kilo vintrarna innan det.
Ni vet ju att jag gärna "unnar mig" och så vidare, men även jag fattar ju att jag lär prestera bättre vid 68 kilo än vid 74 om jag är lika stark. Därför har jag behövt skärpa mig varje vår i några års tid nu. Så denna vinter tänkte jag hålla viktkurvan ganska rak och nära tävlingsvikt. Tänker att om jag slipper hålla igen på kaloriintaget på våren och istället ligger i balans, så kanske det finns mer pulver att gasa med på träningarna och att det kanske kan hjälpa mig bli ännu lite starkare.

Via Garmin Connect Mobile, alltså appen för Garmins träningscenter så kan jag se att jag har en snittmorgonvikt på 68,1 kilo den senaste fyraveckorsperioden. Jämfört med förra året samma tid då jag vägde 71.8 kilo.

Nu har jag under min sjukvila gått upp lite igen efter som det givetvis varit ohyggligt synd om mig och jag har självmedicinerat mig med godis, fika, glass och annat varenda dag. Tydligen inget vinnande koncept i kombination med vila?!

2015-12-14

Matthias Wengelin till Bianchi och Cyclesport blir proffslag

Tjena vänner!

För några dagar sedan så skrev jag ju bland annat om att Matthias Wengelin lämnar Specialized och nu har Bianchi gått ut med nyheten att han blir hjälpryttare åt mig! Nja, okej. Riktigt så är det kanske inte, men han ska köra Bianchi i alla fall.
Bianchi går även in och stöttar Almby IK och rykten placerar även Matthias vapendragare Axel Lindh i den klubben till nästa år. Vilket betyder att Axel med största sannolikhet också kommer ratta en Bianchi.
Så här står det i pressmeddelandet:
"Bianchi tar nästa steg i sin satsning på att göra Bianchi till ett etablerat varumärke i för MTB cykling.

”Jag ser fram emot ett samarbete med Bianchi Sverige. Bianchi stöttade mig redan som ung fjortonåring. Jag har sett vad Bianchi gjort på landsvägsidan de senaste åren och när de nu startar samma resa med MTB känns det verkligen stimulerande att vara en del av den satsningen. 2016 kommer att bli ett viktigt år med EM i Huskvarna och OS i Rio och då känns det bra att ha en stark sponsor på materialsidan” säger Matthias.

”Vi är mycket glada och stolta och det passar oss som handsken att starta ett samarbete med Matthias Wengelin. Vi är huvudsponsor för MTB EM 2016 och det är ett OS år så vi kommer att göra vårt bästa för att skapa förutsättningarna för att Matthias ska lyckas i sina mästerskapssatsningar. Vi vill även ha en del att säga till om i resultatlistan på Långloppscupen och XC cupen i Sverige kommande säsong”, säger Mats Hermansson, Marknadschef.

Bianchi Sverige skriver samtidigt ett avtal om materialsponsring till Matthias Wengelins klubb Almby MTB. Varumärket Bianchi kommer att exponeras på klubbkläderna samt att elitcyklisterna kommer att köra på Bianchi Methanol cyklar under kommande säsong.

Matthias kommer att cykla Bianchi Methanol FS 29.1 i den klassiska celestegröna färgen.

Om Bianchi Sverige
Bianchi är ett cykelvarumärke med traditioner sedan 1885. Distributör i Sverige är Monark Exercise AB, båda bolagen ingår i Grimaldi koncernen. Monark Exercise har sitt huvudkontor i Vansbro, Dalarna. Vi utvecklar, tillverkar och marknadsför test och träningscyklar samt cyklar för nischade marknader såsom Post, transport och handikapp. Monark Exercise AB är en del av Cycleurope AB.

Om Matthias Wengelin

Matthias född 1988 moderklubb Ck Natén i Säter. Har en framgångsrik karriär och äger Svenska mästartröjor Cross Country, XC Sprint, Långlopp och Cykelcross"



En annan stor cykelnyhet idag är att Team Cyclesport blir proffslag. Detta innebär nu att vi har två proffslag på herrsidan i Sverige. Nu är faktiskt bara tre av tio cyklister från Sverige, men ett nyförvärv är på gång att presenteras inom kort. Läs deras pressmeddelande här:

"PRESSMEDDELANDE: Efter en fantastisk säsong 2015 då Team Bliz-Merida firade sitt 10-årsjubileum så ser truppen framemot nästa säsong med professionell status. Laget som har sin bas i Skara på Västgötaslätten var Sveriges bästa team på internationella tävlingar under säsongen gick. ”Uppgraderingen är ett naturligt steg mot våra långsiktiga mål” säger team manager Dennis Nystrand.

Det är med stor glädje vi kan konstatera att vi nått fram till målet att registrera laget som UCI Continental Team för 2016. Rent tävlingsmässigt så betyder det att vi kan köra tävlingar med lite högre status än vad som varit fallet tidigare. Förhoppningen är även att vårt arbete skall få mer uppmärksamhet både av media och cykelfans nu när vi är ett professionellt team, förklarar Nystrand.

Team Bliz-Merida gör en mindre justering av namnet på laget inför kommande säsong. ”Bliz-Merida Pro Cycling” är den nya titeln på laget som i övrigt gör små förändringar i truppen. Sportchef Mats Harring berättar:

Vi har haft en säsong där vi varit väldigt duktiga och gjort många bra resultat. Vi har ett par cyklister som gått vidare till större lag och det är vi mycket stolta över. Större delen av truppen är densamma. Det är killar som vi har stort förtroende för och som vi vet kan göra de resultat som behövs under kommande säsong.

Under 2015 gjorde teamet över 100 starter i 15 olika länder. Vid 50 av tävlingsdagarna stod internationella rankingpoäng på spel, dvs lopp som är sanktionerade av den internationella cykelunionen (UCI). Bland svenska lag blev teamet det lag som körde in flest UCI-poäng på internationella lopp, UCI cat 2, 1 och HC. Det var en framgång som bland annat möjliggjordes av en mängd topp-10-placeringar, några pallplatser samt en seger. På nationell nivå blev det knappt 20 segrar i flera olika länder.

Vi har en bra grund att stå på. Vi jobbar vidare med att tillföra ytterligare talanger till laget. Vi gör två nyförvärv inför säsongen, en ung talang och en mer erfaren och meriterad åkare, båda från Sverige, beskriver Nystrand.

Den unga talangen är Hannes Forsby, en 19-åring från Partille utanför Göteborg. Han kommer närmast från Göteborgs Cycling Team. Under åren som junior fanns han med i landslaget. Under första året som elitcyklist har han kombinerat landsvägscyklingen med cykelcross. Han avslutade sina studier vid cykelgymnasiet i Falun strax före sommaren. Lagets andra nyförvärv kommer att presenteras strax före jul. Kvar i laget finns de båda rutinerade svenskarna Johan Svensson och Robert Pölder.

Bland lagets utländska cyklister finns de två norska bröderna Mikkel (19) och Nikolai Tefre Lunder (21). Hela den trio med finländska åkare som tidigare kört i laget blir kvar, det är den tidigare finske mästaren Matti Manninen (23), tempostarke Niklas Henttala (19) och Hiski Kanerva (21). Fransmannen Pierre Moncorgé (23) och holländaren Yannick Janssen (25) tillhör laget mest framgångsrika cyklister under det gångna året.

Säsongen startar i Portugal
Säsongen 2016 inleds i Sydeuropa. Redan i januari så flyttar laget en del av sina resurser till Algarve i Portugal. Under närmare tre månader tränar cyklisterna i det varma klimatet Tävlingsdebuten är i dagsläget satt till den 28:e februari.

Vi inledde 2015 tidigt i Februari. Då var vi många nya åkare i truppen, många cyklister som körde första säsongen i elitklass. Det var viktigare att få många tävlingar i benen för att göra laget samkört innan UCI-loppen drog igång. Nu har vi många åkare som redan kört en säsong tillsammans och vi är trygga i deras kapacitet. Vi startar med ett par deltävlingar i portugisiska cupen innan vi kör första deltävlingen i UCI Europe Tour andra veckan i mars, fortsätter Harring.

Det blir ett drygt femtiotal tävlingsdagar på UCI-touren även 2016. På våren körs bland annat Marocko Runt, flera endagars lopp i Danmark, Norge och Sverige. Programmet för maj är ännu inte spikat. Säsongens viktigaste lopp är de olika UCI-tävlingarna i Skandinavien.

Vi kommer lägga större vikt vid den svenska landsvägscupen kommande säsong än vad vi gjort tidigare. Cupen har en bra kombination av tävlingar och det är ett bra tillfälle för oss att köra på hemmaplan med hela laget. U6 CycleTour är också en viktig tävling för oss, det är Sveriges viktigaste junior- och ungdomstävling och vi är stolta att kunna vara på plats och köra inför framtidens talanger i ett lopp som körs nära vår bas i Skara. Vi hoppas att många skall vilka komma och se oss under året, avslutar Nystrand.

Följ teamet på www.teamblizmerida.se eller på…
Facebook: facebook.com/teamcyclesport.se
Twitter: @TeamBlizMerida
Instagram: @teamblizmerida

BLIZ-MERIDA PRO CYCLING 2016:
Hannes Forsby (19) Swe
Niklas Henttala (19) Fin
Yannick Janssen (25) Ned
Hiski Kanerva (21) Fin
Matti Manninen (23) Fin
Pierre Moncorgé (23) Fra
Johan Svensson (36) Swe
Robert Pölder (24) Swe
Mikkel Tefre Lunder (19) Nor
Nikolai Tefre lunder (21) Nor
…ytterligare ett svenskt nyförvärv presenteras inom kort.

PROGRAM VÅREN 2016:
28 Feb: Copa Portugal U23 (POR)
06 Mar: Primavera Portugal (POR)
12-13 Mar: Troféu Alpendre (POR) UCI 2.2
16-20 Mar: Volta ao Alentejo (POR) UCI 2.2
01-10 Apr: Tour de Maroc (MAR) UCI 2.2
23 Apr: GP Herning (DEN) Post Cup
23 Apr: Kinnekulle Cyclassic (SWE) SWE Cup
24 Apr: Agro Top Löbet (DEN)
24 Apr: Kinnekulleloppet (SWE)
30 Apr: Himmerland Rundt (DEN) UCI 1.2
31 Apr: GP Viborg (DEN) UCI 1.2
01 Maj: Rent Liv Löbet (DEN) UCI 1.2
06 Maj: Göteborgsgirot GP (SWE)
07 Maj: Göteborgsgirot (SWE)
08 Maj: Ringerike GP (NOR) UCI 1.2
14 Maj: Scandinavian Race (SWE) UCI 1.2"

Friskt ute och friskt inne?!



Tjänna!

Kallt ute i morse. Första tanken var att det kanske var dags för att spola isen på Öijer Arena men så kollade jag väderprognosen som lovade plusgrader från fredag igen. Suck. När blir det vinter på riktigt? Det hade ju varit sköj med några kvällar med isspolning igen.

En annan sak jag kände i morse var att jag kände mig frisk. Behövde inte hosta eller slemma, bihålorna kändes luftiga och härliga och jag hade ingen feber. Hade annars 38 grader igår kväll igen efter några feberfria dagar. Det var säkert bara för att jag bloggat om att jag varit feberfri ett tag som jag fick feber.
Men idag känner jag mig pigg! Om det inte blir sämre till imorgon så blir det nog cykelcomeback då efter nio sjukdagar. Kollade årets träningskalender igår och kunde konstatera att jag som mest vilat fyra dagar i rad under hela 2015 och det var när jag var sjuk i juni. Jag älskar ju att cykla och helst varje dag. Det kliar därför ganska mycket i cykelbenen nu, som ni kanske kan förstå.

Nu är det nära!

2015-12-13

Lunkar på


Hej älsklingar!

Fick sovmorgon idag och vaknade upp precis i tid för att stressa iväg till Karlsbyheden där Filip hade hockeyträning. Minus nio grader, jo jag tackar. Filip tappade det med en kvart kvar så vi styrde ut till omklädningsrummet. Lärorikt och något att arbeta med. Älskar ju det här med idrottspsykologi och med egna barn så får jag ju en del tid att använda mig av det där också. Men, man ska också komma ihåg att barn är barn och är i olika faser hela tiden. Mycket växer bort, men det skadar ju inte om man kanske styr dom i rätt riktning ibland och som förälder ska man ju inte bara vara kompis.

Efter hockeyn så mellanlandade vi på stan innan vi åkte hem för mat. Efter att vi ätit så skulle jag ställa mig upp och då fick jag typ kramp i hela nedre delen av ryggen. Har ju haft ont där ett tag sedan min höft efter att ha halkat omkull, ni vet? Nu spårade det hela ur totalt. Skräprygg. Börjar nästan känna mig som Adam Steen nu.

Ni som undrar över min sömn så har jag bara sovit 44 av målsättningens 49 timmar denna vecka. Sjukdom tog bort lite tid, men även det här med att vila från träning gör ju att kroppens rutiner ändras... Nåväl. Skit är skit oavsett orsak.
Känner mig i alla fall lite bättre idag än igår då jag kände mig riktigt risig på kvällen. Som det känns idag så är det inte långt borta innan jag vaknar upp och känner mig frisk igen. Hoppas hoppas!

Jag hade ju en liten förhoppning om att den här sjukdomsperioden skulle gå över ganska snabbt och dessutom göra min rygg bättre igen med lite vila. Istället så har ryggen blivit mycket sämre och jag har nu bockat av åtta sjukdagar. Ebbah, som ju blev sjuk ett par dagar före mig hade en friskdag i veckan men har annars haft feber sedan förra fredagen. Jag slipper i alla fall feber sedan några dagar tillbaka.