Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-12-23

Rapha Festive 500 2015

Hej cykelvänner!

Vet ni vad det är för dag imorgon?! Just det, startdagen för Rapha Festive 500! Rapha är ett cykelklädmärke som varje år sedan 2010 har haft en utmaning som går ut på att cykla 500 kilometer mellan den 24:e och 31:a december och dokumentera det hela. Jag har varit med alla år, klarat av utmaningen varje år och dessutom så vann jag år 2011.

Tänkte försöka mig på utmaningen även i år och kan glatt konstatera att jag idag inte har något sjukdomsrelaterat bakslag från gårdagens cykeltur. Alltså är jag frisk!?! Ryggen är ju fortfarande kass, men man cyklar väl inte med ryggen?

Den här upplagan ser ju inte ut att bli någon kylslagen variant. En av anledningarna till att jag vann 2011 var ju för att det normalt är lite kämpigare för oss nordbor att ta oss igenom 500 kilometer än det är för någon i Florida eller Melbourne. Första året vanns av en norrman, minns jag. Så bilder på is, snö och kyla hjälper nog de som vill vinna. Det värsta med den här varma vintern är ju att alla grusvägar just nu är som pepparkaksdeg. Så då blir det cykling på asfalt för min del. Inte lika kul.
Men, det ser ut att bli minusgrader lördag-måndag i alla fall så då kan man ju passa på att damma igenom några grusvägsmil. Det ser dock ut att komma en del snö på söndag så då går det ju långsamt istället. Men ändå: SNÖ!!!!
Ska man tro långtidsprognosen så blir det varmt igen från tisdag så då blir det nog slaskcykling...

Nåja, vädret ser ju inte ut att bjuda på någon större utmaning denna vinter vilket nog är välkommet hos många. För min egen del så ligger utmaningen i livspusslet och det faktum att frugan ska jobba mycket och helst då nätter. När hon jobbar natt så är hon ju på jobbet på natten och sover på dagen. Ytterst begränsat med tid för cykling utomhus för mig då. Jobbar hon på dagen så kan jag ju cykla på morgonen/kvällen/natten när hon är hemma.

Eftersom jag kommer vara upptagen med att samla kilometer på hög från och med imorgon, så lär jag väl nästan köra den där Kompiskampen idag. Har ju bara hunnit med två misslyckade försök denna månad och nu är jag kass.

Ska du köra Festive 500 i år och vad ser du som största utmaning?
Bild från en bättre vinter.

1 kommentar:

  1. Hehe, man cyklar inte med ryggen hehe *skrattar bittert* (om det vore så väl). Kul att du ska köra Festive, själv kommer jag inte hinna cykla förrän på typ annandagen, men sedan jäklar. Har man tur så lyckas man i år, ändå snölöst och allt, men så jädrans tråkigt att harva runt på asfaltsvägarna… Lycka till iaf!

    SvaraRadera