Hej cykelvänner!
Vaknade upp och trodde jag hade sovit skitlänge i natt och att Frida sovit skitlänge och så vidare. Insåg en stund senare att det bara var en så kallad falsk sovmorgon. Also known as ändring till sommartid.
Fick ändå ihop över medel med sömn så det var en bra natt, trots justering av klockan. Tyvärr så är det bara i natt och igår natt som jag sov som jag önskade, resten av veckan låg jag under sju timmar och snittet för hela veckan landade på 5:50.
-----
Igår så skrev jag ju om vad som krävs för att vinna E3 Harelbeke. För att undvika missförstånd så vill jag bara poängtera att jag inte tror på något vis att det räcker med att kunna dra Kwiatkowskis watt-siffror i utbrytning och attacker för att kunna vinna så stora tävlingar. För då skulle vi ha många svenska proffs.
Bland annat så skrev jag ju att Kwiatkowski drog 303 watt i ungefär 40 minuter på slutet när han och Sagan var i utbrytning. Som en liten jämförelse så har jag dragit 301 watt i en dalacup-tävling som pågick i 76 minuter och om man bara kan jämföra watt-data rakt av så borde jag väl köra i ett World Tour-lag snart? Åtminstone i ett Pro Continental-lag kan man ju tycka. Cykel är en väldigt komplex sport, även om det inte krävs mycket teknik för att cykla.
-----
Igår så läste jag på SVT om att Mekseb Debesay bröt E3 Harelbeke och körde sedan fel när han skulle tillbaka till hotellet. Han cyklade vilse helt enkelt men fick mat och dusch hos ett cykelfan innan han senare kunde cykla tillbaka till hotellet. Totalt fick han ihop 240 km cykling trots att han klev av loppet efter 180 km.
Kul att den där typen av rapportering får plats hos SVT och inte bara resultat/doping-artiklar. Anledningen till detta är att den mycket insatta Malena Johansson nu skriver en del åt SVT. Tidigare jobbade hon med cykelrapporteringen åt Eurosport, innan de bestämde sig för att lägga ner sin verksamhet.
Ni hittar SVT's läsvärda cykelartiklar här: http://www.svt.se/sport/cykel/
-----
Den 22-årige Daan Myngheer släppte kontakten med klungan under Criterium International, till en lagkamrat hade han sagt att han inte mådde bra. Sjukvårdarna tog hand om honom på plats och i ambulansen så fick han en hjärtattack.
Daan är just nu i koma, men läget ska vara stabilt. Läs mer här.
-----
Idag körs Geng-Wevelgem, tyvärr sänder inte Eurosport loppet, så ni får kika på livestream från Gent-Wevelgem istället. Start för sändningen är 14.20.
Eurosport sänder dock mycket cykel idag. Först Katalonien runt med start 12:30 och direkt efter det Criterium International med start 14:20. Mycket cykel att hålla reda på idag!
Vill ni läsa på lite inför Gent-Wevelgem så har INRNG i vanlig ordning gjort en bra preview.
-----
Igår så vann Thibaut Pinot ett tempolopp för första gången. Det var på den 7 kilometer långa (korta) tempotetappen i Criterium International. Pinot har länge varit ett av Frankrikes stora framtidshopp då han visat att han är en fenomenal klättrare. Tyvärr så har han saknat förmåga på tempolopp, positionering i klungan samt teknik utför för att kunna hävda sig på dom större etaploppen. Kanske är han nu på väg att bli den där mer komplette etapploppsåkaren? Här kan ni hitta lite ord och resultat från tempoloppet som Pinot vann: http://www.cyclingnews.com/races/critrium-international-2016/stage-2/results/
-----
Om ni vill läsa mycket om utmattningssyndrom inom utralöpning så är detta läsvärt: http://www.outsideonline.com/1986361/running-empty
-----
Fantastisk stämning i Tegera Arena igår och Leksand lyckades kvittera matchserien mot MoDo, så nu står det 2-2 i matcher i direktkvalet till SHL. MoDo var egentligen det bästa laget, men Leksand gjorde flest mål och det är ju det som räknas i slutändan. Lite som att det inte är flest watt, utan den som korsar mållinjen först som vinner cykeltävlingar...
Själv så älskar jag ju den psykologiska biten i sådana här matcher. Jag menar, hur kan ett lag som MoDo som först vinner med 5-0 och 4-0 och agerar helt överlägsna, sedan förlora två raka matcher mot samma lag med 1-2? Matchserien såg ut att bli en promenadseger för MoDo, men nu är det en helt öppen historia.
-----
Ja, det där blev ju lite allt möjligt om allt möjligt. Gillar ni den här typen av blogginlägg? Halva dagen har ju gått nu och jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska träna idag. Planen igår var Kompiskampen och distans, men jag får nog justera den planen något...
2016-03-27
2016-03-26
Mot Tegera Arena!
Vi får hoppas att det går lite bättre denna gång, än det gjorde senast vi var där. Då blev det 0-4...
Eftersom Leksand lyckades vinna förra matchen borta i Ö-vik så står det nu 1-2 i matcher. Efter kvällens drabbning så står det ju antingen 1-3 eller 2-2. En jäkla skillnad det så vi håller tummarna och hejar på från läktaren idag.
Grej of the day här hemma var promenaden på knappa 3 km till affären för att handla lite och sedan knallade vi tillbaka. Eller det var ju bara Ronya och jag som gick. Frida satt i vagnen och övriga två i sällskapet cyklade.
Fint väder och tvåsiffrigt på termometern, härligt!
Idag har jag vilat, som planerat. Imorgon blir det nog kompiskampen och distans om jag har lite tur. Pepp!
Nä, dags att dra till ett slutsålt Tegera Arena nu, heja Leksand!
Eftersom Leksand lyckades vinna förra matchen borta i Ö-vik så står det nu 1-2 i matcher. Efter kvällens drabbning så står det ju antingen 1-3 eller 2-2. En jäkla skillnad det så vi håller tummarna och hejar på från läktaren idag.
Grej of the day här hemma var promenaden på knappa 3 km till affären för att handla lite och sedan knallade vi tillbaka. Eller det var ju bara Ronya och jag som gick. Frida satt i vagnen och övriga två i sällskapet cyklade.
Fint väder och tvåsiffrigt på termometern, härligt!
Idag har jag vilat, som planerat. Imorgon blir det nog kompiskampen och distans om jag har lite tur. Pepp!
Nä, dags att dra till ett slutsålt Tegera Arena nu, heja Leksand!
Etiketter:
Cykling,
Ebbah,
Familjen,
Filip,
Leksands IF
Vad som krävs för att vinna E3 Harelbeke
Så här såg Michal Kwiatkowski's segerlopp igår enligt hans Strava-data. Se Michal's Strava-fil här om ni vill kika närmre: http://www.strava.com/activities/526548588/analysis
Från när Michal och Peter Sagan attackerade och fram till målet så snittade Michal 303 watt i drygt 40 minuter. Långt ifrån omänskligt, även om det såklart är jobbigt att slänga in sådär efter drygt fyra timmars tävlande i en semiklassiker. Under själva attacken så spenderade han 544 watt i en och en halv minut. För er som gillar w/kg så väger Michal ca: 68 kilo.
Det hade varit lite intressant att se Fabian Cancellaras effektdata från loppet eftersom han fick problem med cykeln när han låg i den lilla tätgruppen som var kvar och fick vänta nästan 2 minuter på ny cykel. Detta eftersom klungan var i småbitar och servicebilen var långt borta när han blev tvungen att stanna. Efter 36 kilometers intensiv jakt med hjälp från diverse lagkamrater där han körde ikapp och ifrån grupp efter grupp till att han anslöt till täten igen. Bara några hundra meter innan Michal och Peter attackerade....
Fabian kunde ändå sluta på en finfin fjärdeplats i loppet och stod helt klart för tävlingens prestation.
Följer ni några proffs via olika appar/sociala medier och vilka rekommenderar ni i sådana fall att man följer?
Vill ni se hela loppet så kan ni göra det här:
Från när Michal och Peter Sagan attackerade och fram till målet så snittade Michal 303 watt i drygt 40 minuter. Långt ifrån omänskligt, även om det såklart är jobbigt att slänga in sådär efter drygt fyra timmars tävlande i en semiklassiker. Under själva attacken så spenderade han 544 watt i en och en halv minut. För er som gillar w/kg så väger Michal ca: 68 kilo.
Det hade varit lite intressant att se Fabian Cancellaras effektdata från loppet eftersom han fick problem med cykeln när han låg i den lilla tätgruppen som var kvar och fick vänta nästan 2 minuter på ny cykel. Detta eftersom klungan var i småbitar och servicebilen var långt borta när han blev tvungen att stanna. Efter 36 kilometers intensiv jakt med hjälp från diverse lagkamrater där han körde ikapp och ifrån grupp efter grupp till att han anslöt till täten igen. Bara några hundra meter innan Michal och Peter attackerade....
Fabian kunde ändå sluta på en finfin fjärdeplats i loppet och stod helt klart för tävlingens prestation.
Följer ni några proffs via olika appar/sociala medier och vilka rekommenderar ni i sådana fall att man följer?
Vill ni se hela loppet så kan ni göra det här:
Etiketter:
Cykling,
E3 Harelbeke,
Fabian Cancellara,
Michal Kwiatkowski,
Peter Sagan,
STRAVA,
Watt
2016-03-25
Norlingberg x 10
Hej!
Först vill jag bara passa på att tacka för alla peppande kommentarer och meddelanden angående det där jag skrev om tidigare idag. Det värmer!
Idag strax efter lunch så stack jag iväg för att köra backintervaller. Som rubriken säger så körde jag i Norlingberg och det blev tio vändor upp. Backen är ungefär en kilometer lång och med en snittlutning på ca: 10% så förstår ni kanske att den är tuff. Norlingberg ligger lite knappt fem kilometer från där jag bor, så det passar rätt perfekt att värma upp dit, köra i backen och sedan rulla ur benen på väg hem. Det var lite snö på vägen, speciellt sista 200 meterna, men det var inte så mycket att det störde. Jag blev faktiskt positivt överraskad när jag kom dit för jag hade förväntat mig en kombination av avgrundsdjup tjällossning och glaciär på vägen. Men det var ju fullt åkbart!
Så här blev puls- och höjdkurvan för dagens pass:
Skrapade ihop 1139 höjdmeter på en och fyrtio.
Här har ni data från mina intervaller, såg till att hålla mig under mjölksyratröskeln på dom nio första men i den tionde så fläskade jag på lite mer.
Innan dagens pass så bytte jag tillbaka till sommardäcken, vilken enorm skillnad det blev!
På väg till backen, halvvägs ner för backen och vändpunkten nere i botten av backen.
Riktigt nöjd med passet och skönt att få köra lite kvalité utomhus. Skrapade ihop lite drygt 51½ minut backintervalltid och känslan var bättre än väntat. Det här lär jag göra om!
Dagens träning i sin helhet:
Först vill jag bara passa på att tacka för alla peppande kommentarer och meddelanden angående det där jag skrev om tidigare idag. Det värmer!
Idag strax efter lunch så stack jag iväg för att köra backintervaller. Som rubriken säger så körde jag i Norlingberg och det blev tio vändor upp. Backen är ungefär en kilometer lång och med en snittlutning på ca: 10% så förstår ni kanske att den är tuff. Norlingberg ligger lite knappt fem kilometer från där jag bor, så det passar rätt perfekt att värma upp dit, köra i backen och sedan rulla ur benen på väg hem. Det var lite snö på vägen, speciellt sista 200 meterna, men det var inte så mycket att det störde. Jag blev faktiskt positivt överraskad när jag kom dit för jag hade förväntat mig en kombination av avgrundsdjup tjällossning och glaciär på vägen. Men det var ju fullt åkbart!
Så här blev puls- och höjdkurvan för dagens pass:
Skrapade ihop 1139 höjdmeter på en och fyrtio.
Här har ni data från mina intervaller, såg till att hålla mig under mjölksyratröskeln på dom nio första men i den tionde så fläskade jag på lite mer.
Innan dagens pass så bytte jag tillbaka till sommardäcken, vilken enorm skillnad det blev!
På väg till backen, halvvägs ner för backen och vändpunkten nere i botten av backen.
Riktigt nöjd med passet och skönt att få köra lite kvalité utomhus. Skrapade ihop lite drygt 51½ minut backintervalltid och känslan var bättre än väntat. Det här lär jag göra om!
Dagens träning i sin helhet:
Etiketter:
Backintervaller,
Cykling,
Garmin Connect,
Norlingberg
Cancer i familjen
Alla känner till cancer, nästan alla vet någon som har blivit drabbad av denna sjukdom och det påverkar i princip alla oss någon gång i livet. Jag brukar ju mest hålla mig till cykel i den här bloggen även om jag då och då blandar in familjelivet. Det är väl sällan några tyngre inlägg här utan det är liksom mest bara vad vi gör om dagarna. Men nu vill jag dela med mig av det här väldigt jobbiga också, eftersom det såklart påverkar oss hela tiden just nu.
Om vi backar tillbaka bandet lite längre så har min svärfar fått en allt sämre hälsa. Han har väl kanske aldrig varit något hälsofenomen, men slutet på förra året började det plötsligt bli väldigt mycket sämre. Det har visat sig att man var tvungen att genomföra en operation i ryggmärgen och han har nu viss förlamning och svåra nervsmärtor.
Min fru och hela deras familj har givetvis varit väldigt engagerade i hans vård och försökt hjälpa honom på bästa vis. Givetvis är det väldigt jobbigt när familjemedlemmar blir svårt sjuka, det behöver jag väl inte ens skriva. Så det har liksom varit en tuff vinter för alla inblandade.
Så för ett tag sedan så var min svärmor, familjens mormor, nere i sitt hemland Iran på besök. Därifrån fick vi plötsligt besked om att något var allvarligt med hennes hälsa. Man hittade en tumör. Hon var ju ändå på benen och så och flög hem ett tag senare, precis som hon ändå skulle ha gjort. Min fru åkte ner till Stockholm när hennes mamma kom hem igen. Raka vägen till sjukvården för vidare undersökningar.
Tumören satt i hjärnan och den har man nu opererat bort (eller det mesta av den i alla fall). Den var jättestor och det visade sig vara en aggressiv och elakartad cancerform som hon nu lever med. Som alla i hennes närhet nu lever med.
Tuffa besked givetvis och ni kanske har lagt märke till att Ronya är i Stockholm ganska ofta nu för tiden och jag sköter det mesta här hemma i en större utsträckning än normalt. Nu vet ni varför.
Det är så himla svårt att sätta ord på känslorna just nu. Alltså, ingen har ju dött. Alla lever. Men ändå så lever vi med döden.
Min fru, hennes syster Nasim och svärmor Sara (Sara är hennes svenska namn, egentligen heter hon Zohreh, men det brukar vara lite för svårt för oss svenskar att uttala) tillsammans med alla hennes barnbarn.
Så just nu har vi alltså två stycken i familjen som är allvarligt sjuka, bägge Ronyas föräldrar.
I tisdags fick Sara sin första strålbehandling, i onsdags fyllde hon 66 och hon kommer aldrig att bli 67. I alla fall inte om man ska tro läkarna, och dom brukar veta vad dom pratar om.
Barnen hjälper ju faktiskt till nu på det viset att det blir tydligt att livet aldrig stannar upp, inte ens för en dödlig cancer. Man måste ändå fortsätta att sätta ena foten framför den andra och gå framåt. Vi lever och det gäller att ta vara på livet.
Min fru Ronya hade en blogg förut som hon sedan satte lösenord på. Nu har hon börjat blogga lite igen och om man vill läsa om den delen av livet i familjen Öijer som inte innehåller pulsgrafer och svettselfies så kan ni ta del av den här: http://nouw.com/ronyaponya
Om vi backar tillbaka bandet lite längre så har min svärfar fått en allt sämre hälsa. Han har väl kanske aldrig varit något hälsofenomen, men slutet på förra året började det plötsligt bli väldigt mycket sämre. Det har visat sig att man var tvungen att genomföra en operation i ryggmärgen och han har nu viss förlamning och svåra nervsmärtor.
Min fru och hela deras familj har givetvis varit väldigt engagerade i hans vård och försökt hjälpa honom på bästa vis. Givetvis är det väldigt jobbigt när familjemedlemmar blir svårt sjuka, det behöver jag väl inte ens skriva. Så det har liksom varit en tuff vinter för alla inblandade.
Så för ett tag sedan så var min svärmor, familjens mormor, nere i sitt hemland Iran på besök. Därifrån fick vi plötsligt besked om att något var allvarligt med hennes hälsa. Man hittade en tumör. Hon var ju ändå på benen och så och flög hem ett tag senare, precis som hon ändå skulle ha gjort. Min fru åkte ner till Stockholm när hennes mamma kom hem igen. Raka vägen till sjukvården för vidare undersökningar.
Tumören satt i hjärnan och den har man nu opererat bort (eller det mesta av den i alla fall). Den var jättestor och det visade sig vara en aggressiv och elakartad cancerform som hon nu lever med. Som alla i hennes närhet nu lever med.
Tuffa besked givetvis och ni kanske har lagt märke till att Ronya är i Stockholm ganska ofta nu för tiden och jag sköter det mesta här hemma i en större utsträckning än normalt. Nu vet ni varför.
Det är så himla svårt att sätta ord på känslorna just nu. Alltså, ingen har ju dött. Alla lever. Men ändå så lever vi med döden.
Min fru, hennes syster Nasim och svärmor Sara (Sara är hennes svenska namn, egentligen heter hon Zohreh, men det brukar vara lite för svårt för oss svenskar att uttala) tillsammans med alla hennes barnbarn.
Så just nu har vi alltså två stycken i familjen som är allvarligt sjuka, bägge Ronyas föräldrar.
I tisdags fick Sara sin första strålbehandling, i onsdags fyllde hon 66 och hon kommer aldrig att bli 67. I alla fall inte om man ska tro läkarna, och dom brukar veta vad dom pratar om.
Barnen hjälper ju faktiskt till nu på det viset att det blir tydligt att livet aldrig stannar upp, inte ens för en dödlig cancer. Man måste ändå fortsätta att sätta ena foten framför den andra och gå framåt. Vi lever och det gäller att ta vara på livet.
Min fru Ronya hade en blogg förut som hon sedan satte lösenord på. Nu har hon börjat blogga lite igen och om man vill läsa om den delen av livet i familjen Öijer som inte innehåller pulsgrafer och svettselfies så kan ni ta del av den här: http://nouw.com/ronyaponya
2016-03-24
Här är en av de jag ska coacha
Hej och god afton!
En ganska intensiv dag går mot sitt slut. Men än har jag träningen kvar, har ju vilat i två dagar nu och där någonstans går min smärtgräns innan jag måste träna igen. Har fått justera planerna för denna vecka så den lätta veckan får ett ganska intensivt slut. Har just nu planer på att köra Kompiskampen på söndag. Följt av distans. Det kommer bli skoj...
Idag gjorde Ebbah tävlingspremiär i ridsportens värld genom en omgång av Mulle-hoppning. Hon gjorde det givetvis bra med minutiösa förberedelser och kunde banan utantill långt innan vi ens åkte dit. Att hästen var lite vrång och lat gjorde liksom inget, nu är premiären överstökad och jag behöver bara köpa hästtransport och börja kika på tävlingshästar antar jag...
Såg ni MoDo-Leksand i kväll eller? Så himla gött med seger och liv i matchserien igen efter två bottennapp. Nu känns det plötsligt väldigt gött med fyra biljetter till lördagens match i Tegera Arena!
En av de jag ska coacha mejlade idag och skrev att den och jag kan köra helt öppna kort även utåt. Det blir alltså inget hemlighetsmakeri där och vem den personen är kan ni läsa mer om i det här blogginlägget där den skriver om att jag ska coacha den.
Yes, det var väl allt för i kväll det. Förhoppningsvis så kan ni läsa om ett träningspass imorgon bitti/förmiddag någon gång. Vi hörs då!
En ganska intensiv dag går mot sitt slut. Men än har jag träningen kvar, har ju vilat i två dagar nu och där någonstans går min smärtgräns innan jag måste träna igen. Har fått justera planerna för denna vecka så den lätta veckan får ett ganska intensivt slut. Har just nu planer på att köra Kompiskampen på söndag. Följt av distans. Det kommer bli skoj...
Idag gjorde Ebbah tävlingspremiär i ridsportens värld genom en omgång av Mulle-hoppning. Hon gjorde det givetvis bra med minutiösa förberedelser och kunde banan utantill långt innan vi ens åkte dit. Att hästen var lite vrång och lat gjorde liksom inget, nu är premiären överstökad och jag behöver bara köpa hästtransport och börja kika på tävlingshästar antar jag...
Såg ni MoDo-Leksand i kväll eller? Så himla gött med seger och liv i matchserien igen efter två bottennapp. Nu känns det plötsligt väldigt gött med fyra biljetter till lördagens match i Tegera Arena!
En av de jag ska coacha mejlade idag och skrev att den och jag kan köra helt öppna kort även utåt. Det blir alltså inget hemlighetsmakeri där och vem den personen är kan ni läsa mer om i det här blogginlägget där den skriver om att jag ska coacha den.
Yes, det var väl allt för i kväll det. Förhoppningsvis så kan ni läsa om ett träningspass imorgon bitti/förmiddag någon gång. Vi hörs då!
Etiketter:
Cykling,
Ebbah,
Leksands IF,
Ridning,
Öijer coaching
6 timmar med e-post
Min lilla påskkärring. Jag har stått för sminkningen och är mäkta nöjd. Kanske ska bli en sådan där make up artist, många andra bloggare jobbar ju mycket med inlägg om smink...
Hektiskt morgon där jag vaknade ruskigt trött, sedan var det jympakläder, blöjbyten, frukostar, påskkärringar och barn med ont i magen och andra barn som skulle lämnas på skola och dagis.
Men nu har jag landat hemma i soffan igen. Frida är frisk, istället är det Filip som är sjuk nu...
En anledning till att jag var sådär trött i morse var för att jag spenderade sex timmar med att skicka e-post igår. Alla 95 som mejlat om coachning fick svar och jag gjorde inget standardsvar som jag skickade till alla, utan jag läste igenom det dom skrivit en gång till och gav alla ett eget svar. Känns ju bäst så även om de allra flesta fick samma typ av besked som grund. Lite tråkigt dock att mina svar blev så korta när många faktiskt hade skrivit jättemycket till mig. Men 6 timmar fick ju räcka...
Några hade jag svarat under eftermiddagen och när barnen gick och la sig vid nio så började jag svara resten. Var klar med det strax efter två i natt och klockan sju vaknade jag i morse. Hej, Trötthet!
När det kommer just till sömn så vet ni ju att jag försöker sova mer nu för tiden och jag tycker faktiskt att jag gjort ett bra jobb där jag höjt antalet sömntimmar denna vinter. Även om jag ganska sällan når mitt mål om 7 timmar i snitt per natt under en veckas tid. Kost- och träningsgurun Jacob Gudiol skrev här om dagen en artikel på sidan Tyngre om en ny studie som visade på sambandet mellan lite sömn och risken för förkylning. Kan vara värt att tänka på för er som ofta är förkylda, eller sover lite. Läs hela artikeln här: http://tyngre.se/artiklar/foer-lite-soemn-och-risken-foer-att-aaka-paa-en-foerkylning/ Den här bilden sammanfattar dock hela artikeln väldigt tydligt:
Nu blir det en stadig frukost här hemma med gårdagens fynd, har inte sett någon forskning som backar upp detta, men tror att vörtbröd minskar risken med förkylning med upp till 99%!
Hektiskt morgon där jag vaknade ruskigt trött, sedan var det jympakläder, blöjbyten, frukostar, påskkärringar och barn med ont i magen och andra barn som skulle lämnas på skola och dagis.
Men nu har jag landat hemma i soffan igen. Frida är frisk, istället är det Filip som är sjuk nu...
En anledning till att jag var sådär trött i morse var för att jag spenderade sex timmar med att skicka e-post igår. Alla 95 som mejlat om coachning fick svar och jag gjorde inget standardsvar som jag skickade till alla, utan jag läste igenom det dom skrivit en gång till och gav alla ett eget svar. Känns ju bäst så även om de allra flesta fick samma typ av besked som grund. Lite tråkigt dock att mina svar blev så korta när många faktiskt hade skrivit jättemycket till mig. Men 6 timmar fick ju räcka...
Några hade jag svarat under eftermiddagen och när barnen gick och la sig vid nio så började jag svara resten. Var klar med det strax efter två i natt och klockan sju vaknade jag i morse. Hej, Trötthet!
När det kommer just till sömn så vet ni ju att jag försöker sova mer nu för tiden och jag tycker faktiskt att jag gjort ett bra jobb där jag höjt antalet sömntimmar denna vinter. Även om jag ganska sällan når mitt mål om 7 timmar i snitt per natt under en veckas tid. Kost- och träningsgurun Jacob Gudiol skrev här om dagen en artikel på sidan Tyngre om en ny studie som visade på sambandet mellan lite sömn och risken för förkylning. Kan vara värt att tänka på för er som ofta är förkylda, eller sover lite. Läs hela artikeln här: http://tyngre.se/artiklar/foer-lite-soemn-och-risken-foer-att-aaka-paa-en-foerkylning/ Den här bilden sammanfattar dock hela artikeln väldigt tydligt:
Nu blir det en stadig frukost här hemma med gårdagens fynd, har inte sett någon forskning som backar upp detta, men tror att vörtbröd minskar risken med förkylning med upp till 99%!
2016-03-23
Nu har jag valt vilka jag ska coacha
Hej!
Det har varit tufft att gallra ner, men nu är jag äntligen klar. När jag ställde frågan om någon av er ville bli coachad av mig så tänkte jag att det skulle vara olika nivåer av motionärer/veteraner som skulle höra av sig. Men det blev ju allt från ungdomar till elit, veteraner och motionärer. Så ganska snart kände jag att jag ville välja ett par istället för en. Även om det innebär dubbelt så mycket jobb.
Jag har valt att fokusera på både ung/elit och motionär denna gång. Två olika typer av utmaningar, helt enkelt. Nästa steg blir nu att jag ställer fyrtiotusenmiljarder frågor till de jag ska coacha och sedan rullar det vidare. Om de inte själva vill så kommer jag inte berätta något om hur det går eller ens vilka de är. Hoppas ni har förståelse detta och det tror jag nog att ni har.
Men innan jag går vidare så ska jag svara alla som hört av sig, har hunnit en liten bit redan...!
För egen del så hade jag ju tänkt köra Vårcupen idag, men eftersom tävlingen pågår nu och jag sitter hemma och bloggar så förstår ni kanske att det inte blev av för egen del. Det som hindrar denna gång är livet och det kan ju vara väldigt svårt att planera.
Det får bli kvällspass på testcykeln istället för träningstävling i MTB. Sånt kan ju också vara....kul.
Nu är det nära
Hejsan!
Jag blir hemma med Frida även idag då man på dagis har en 48-timmarsregel gällande magsjuka och Frida nu varit frisk i ett dygn så har hon ett dygn med friskhet kvar innan dagis blir aktuellt. Så, imorgon är det dags att gå tillbaka till dagis/skola/jobb om ingen blir sjuk igen...
Här kan man va'!
Igår hade jag en magsårseftermiddag där allt liksom gick i ett och jag körde fram och tillbaka i denna stad för att hämta, skjutsa och lämna barn. Därefter var det dags att hämta Filip efter halva hans avslutande innebandyträning och åka till Leksand för att se Leksand-MoDo. Insåg precis när vi skulle åka att biljetterna låg kvar på kontoret. Vilket var åt fel håll givetvis och gav oss runt 20 minuter extra körtid på ett redan för tight schema.
Nåväl, vi kom dit och vi fick se Leksand förlora stort mot MoDo, igen. Jag tycker dock inte att 4-0 speglar matchen utan Leksand var faktiskt bra i period 2 och 3. Det finns hopp! Nu gäller det nästan att plocka upp den där Mora-matchen i huvudet igen. Nästa match lär man gå in för att bara köra och försöka producera mål. 0-9 på två matcher är inte bra, nollan måste spräckas!
Desperata lägen kräver desperata metoder...
När vi skulle hem från Leksand så fick vi sitta i bilen och köa i typ 35 minuter för att komma därifrån. Jösses alltså, så länge har vi nog aldrig behövt köa där. Vanligtvis så sitter vi nära utgången och är snabba därifrån. Dessutom så är det väl inte över 7000 åskådare på alla matcher heller...
Nåväl. Vi kom hem efter tio på kvällen, så ungarna fick hoppa direkt i säng och vi tackade farmor för att hon vaktat Frida så vi andra kunde se på hockey.
När hemmet lugnat ner sig så engagerade jag mig i nästa sortering av coach-mejlen. Lyckades kämpa ner det hela från 35 till elva stycken innan jag till slut la mig. Kände att det var dags för ett brejk och att jag behövde "sova på saken". Då hade jag spenderat över två timmar på uppgiften.
Till den första gallringen så hade jag funderat lite på vilken typ av saker jag INTE ville ha hos någon jag ska coacha. Nu i det här steget så hade jag försökt bestämma vad jag verkligen ville ha istället. Sedan finns det ju väldigt många som jag mer eller mindre tvingas välja bort. Eller ja, alla som jag inte väljer tvingas jag ju faktiskt att välja bort. Men nu är det liksom sådana som jag lika gärna kunde ha valt. Så nu är det betydligt svårare.
Men idag ska det ske, jag kan nämligen inte ha elva personer att coacha just nu och idag lär jag ha bestämt mig. Så nu kör jag barnen till skolan och i eftermiddag är jag klar. Lär ju svara på allas mejl också, bara det lär ju ta sin lilla tid.
Nu kör vi onsdag!
Jag blir hemma med Frida även idag då man på dagis har en 48-timmarsregel gällande magsjuka och Frida nu varit frisk i ett dygn så har hon ett dygn med friskhet kvar innan dagis blir aktuellt. Så, imorgon är det dags att gå tillbaka till dagis/skola/jobb om ingen blir sjuk igen...
Här kan man va'!
Igår hade jag en magsårseftermiddag där allt liksom gick i ett och jag körde fram och tillbaka i denna stad för att hämta, skjutsa och lämna barn. Därefter var det dags att hämta Filip efter halva hans avslutande innebandyträning och åka till Leksand för att se Leksand-MoDo. Insåg precis när vi skulle åka att biljetterna låg kvar på kontoret. Vilket var åt fel håll givetvis och gav oss runt 20 minuter extra körtid på ett redan för tight schema.
Nåväl, vi kom dit och vi fick se Leksand förlora stort mot MoDo, igen. Jag tycker dock inte att 4-0 speglar matchen utan Leksand var faktiskt bra i period 2 och 3. Det finns hopp! Nu gäller det nästan att plocka upp den där Mora-matchen i huvudet igen. Nästa match lär man gå in för att bara köra och försöka producera mål. 0-9 på två matcher är inte bra, nollan måste spräckas!
Desperata lägen kräver desperata metoder...
När vi skulle hem från Leksand så fick vi sitta i bilen och köa i typ 35 minuter för att komma därifrån. Jösses alltså, så länge har vi nog aldrig behövt köa där. Vanligtvis så sitter vi nära utgången och är snabba därifrån. Dessutom så är det väl inte över 7000 åskådare på alla matcher heller...
Nåväl. Vi kom hem efter tio på kvällen, så ungarna fick hoppa direkt i säng och vi tackade farmor för att hon vaktat Frida så vi andra kunde se på hockey.
När hemmet lugnat ner sig så engagerade jag mig i nästa sortering av coach-mejlen. Lyckades kämpa ner det hela från 35 till elva stycken innan jag till slut la mig. Kände att det var dags för ett brejk och att jag behövde "sova på saken". Då hade jag spenderat över två timmar på uppgiften.
Till den första gallringen så hade jag funderat lite på vilken typ av saker jag INTE ville ha hos någon jag ska coacha. Nu i det här steget så hade jag försökt bestämma vad jag verkligen ville ha istället. Sedan finns det ju väldigt många som jag mer eller mindre tvingas välja bort. Eller ja, alla som jag inte väljer tvingas jag ju faktiskt att välja bort. Men nu är det liksom sådana som jag lika gärna kunde ha valt. Så nu är det betydligt svårare.
Men idag ska det ske, jag kan nämligen inte ha elva personer att coacha just nu och idag lär jag ha bestämt mig. Så nu kör jag barnen till skolan och i eftermiddag är jag klar. Lär ju svara på allas mejl också, bara det lär ju ta sin lilla tid.
Nu kör vi onsdag!
Etiketter:
coaching,
Cykling,
Frida,
Leksands IF,
Öijer coaching
2016-03-22
Pust!
Bättre än inget! Fick igår ett MMS med tips om att vörtbröd utan russin fanns i stan. Idag köpte jag mig en limpa. Hoppas dom snart kommer med russin också... Passar ju perfekt då jag åt upp sista julvörten igår.
Tänkte väl egentligen bara berätta att jag nu gjort en första gallring av alla mejl rörande coachning. Passade på när Frida sov (borde kanske ha sovit själv också, men...). Det tog mig 1½ timme bara att skumma igenom och sortera alla mejl! Nu är det gjort i alla fall och jag är ett steg närmre. Totalt blev det 95 personer som hörde av sig, just nu har jag sorterat bort 60 av dom så 35 återstår för närmare granskning. Har inte mejlat någon ännu, tänkte granska de 35 lite närmre först. Men nu har Frida vaknat så jag pausar det arbetet till senare idag. Ronya är i Stockholm så jag har fyra barn och deras liv att ta hand om också, det finns annat än mejl här i livet.
Många som hört av sig har också familjer och behöver ständigt prioritera sin tid. En hel del inspirerande livsresor som gjorts, som påbörjats eller som nu ska påbörjas har jag fått ta del av också. Jättekul att få en inblick i detta och härligt att se att så många vill utveckla sin cykelåkning. Några yngre förmågor som vill bli duktiga elitåkare har också hört av sig. Några av de som hört av sig har faktiskt precis börjat cykla, så det finns verkligen alla möjliga typer av cyklister att kika närmre på. Det blir verkligen inte lätt detta!
Lite korta siffror:
95 personer
14 år var yngst
56 år var äldst
11 damer
84 herrar
2 från Norge
1 från Finland
1 från Ryssland
Tänkte väl egentligen bara berätta att jag nu gjort en första gallring av alla mejl rörande coachning. Passade på när Frida sov (borde kanske ha sovit själv också, men...). Det tog mig 1½ timme bara att skumma igenom och sortera alla mejl! Nu är det gjort i alla fall och jag är ett steg närmre. Totalt blev det 95 personer som hörde av sig, just nu har jag sorterat bort 60 av dom så 35 återstår för närmare granskning. Har inte mejlat någon ännu, tänkte granska de 35 lite närmre först. Men nu har Frida vaknat så jag pausar det arbetet till senare idag. Ronya är i Stockholm så jag har fyra barn och deras liv att ta hand om också, det finns annat än mejl här i livet.
Många som hört av sig har också familjer och behöver ständigt prioritera sin tid. En hel del inspirerande livsresor som gjorts, som påbörjats eller som nu ska påbörjas har jag fått ta del av också. Jättekul att få en inblick i detta och härligt att se att så många vill utveckla sin cykelåkning. Några yngre förmågor som vill bli duktiga elitåkare har också hört av sig. Några av de som hört av sig har faktiskt precis börjat cykla, så det finns verkligen alla möjliga typer av cyklister att kika närmre på. Det blir verkligen inte lätt detta!
Lite korta siffror:
95 personer
14 år var yngst
56 år var äldst
11 damer
84 herrar
2 från Norge
1 från Finland
1 från Ryssland
Etiketter:
Cykling,
Vörtbröd,
Öijer coaching
6x4 min och magsjuka
Tjenare!
Igår passade jag på att köra fyraminutersintervaller under hempendlingen. Bilderna ovan visar före och efter. Svinjobbigt var det, lite småfuktigt och småkallt också. Tur att jag tog i så mycket att jag blev varm. Lätt vecka innebär inte alltid lätt träning för min del, utan mest att det blir mer återhämtning/vila under veckan.
Imorgon körs Vårcupen här i Falun. Perfekt tillfälle att utmana mig själv mot andra och bli lite trött. Tyvärr kom ett par centimeter snö under kvällen/natten, men förhoppningsvis så hinner det försvinna.
På fredag kör jag kompiskampen har jag tänkt, nu ska det sista pressas ut! Lätt vecka, men med hårda moment.
Igår kväll så blev Frida magsjuk. Stackars liten. Så jag stannar hemma och VAB:ar idag (vård av barn:ar, för er som inte vet vad det betyder).
Gårdagens intervallpendling. För er som granskar pulskurvan så kan vi väl konstatera tillsammans att det är dags för nytt batteri till pulsbandet:
Etiketter:
Bianchi,
Cykling,
Frida,
fyror,
Garmin Connect,
Jobbpendling,
Limar
2016-03-21
Dubbdäck och Emma Johansson
Godmorgon solstrålar!
Sådär mycket sov jag i snitt förra veckan. Målet med sju timmar var snubblande nära. Det står visserligen 7:10, men som ni ser under så var jag vaken 12 minuter per natt också. 6:58 är ändå inte illa pinkat och jag har verkligen blivit bättre på att sova mer.
Idag var jag glad att jag i lördags "inte hade tid" att byta bort dubbdäcken. Det var annars något som jag sa under distanspasset att jag skulle göra när jag kom hem. Men så drog ju stora tjejerna på bio så jag fick spendera ett par timmar med Frida och sedan var liksom kvällskarusellen igång. Så däckbytet nedprioriterades och blev inte av.
Igår kväll regnade det, i natt var det minusgrader så det var väl ändå en himla tur att dom där dubbdäcken satt kvar på cykeln i morse, eftersom allt var fruset.
-----
Emma Johansson fortsätter att visa att hon är en klassåkare. I helgen rullade damernas world tour vidare med Trofeo Alfredo Binda. Här kan ni se ett sammandrag från tävlingen:
Etiketter:
Cykling,
Dubbdäck,
Emma Johansson,
Jobbpendling,
Sömn
2016-03-20
Ansöker härmed om dispens
Alltså när jag bestämde mig för att coacha någon frivillig så skrev jag följande:
"Förhoppningsvis så är det någon som hör av sig innan veckan är slut, för då stänger jag "anmälan" (20:e mars kl.23.59). Därefter har jag förhoppningsvis en kandidat. Om flera hör av sig så får du ett svar under måndagen (21:a mars) angående om du blev utvald denna gång eller ej."
Nu ska jag vara riktigt ärlig med er (som jag alltid brukar vara!), jag trodde faktiskt att jag skulle få in fler än en intresserad. Ni är ju ändå en ganska stor skara som läser denna blogg varje dag så några borde ju vara intresserade, även om jag inte har coachat någon tidigare. Jag tänkte nog att det kunde bli ett tiotal.
Nu när deadline närmar sig för "ansökan" så har åttioåtta (88!) personer hört av sig om coachningen och det är anledningen till att jag ansöker om dispens hos er. Jag kommer nämligen inte att fixa att gå igenom alla mejl, välja ut någon kandidat och svara alla under morgondagen. Hoppas att ni har överseende med detta.
När det började rasa in mejl tidigare i veckan så insåg jag också vilket unikt tillfälle jag får i och med detta. Andra som jobbar som coacher/tränare får ju bara träna de som hör av sig och vill betala för tjänsten. Man lär väl ta dom kunder man får, helt enkelt.
Jag får nu faktiskt välja fritt vem jag vill jobba med, bland 88 kandidater. Det känns verkligen som ett privilegium detta och jag hoppas kunna ta till vara på det på bästa vis.
Så, jag hör troligtvis inte av mig imorgon.
Kanske.
Men troligtvis inte.
Mer troligt är det nog att jag hör av mig under tisdagen, eller senast på onsdag.
Etiketter:
Cykling,
Öijer coaching
5 miljoner sidvisningar och lite tjat
Historisk dag för bloggen igår då den nådde fem miljoner (5000000!) sidvisningar sedan starten. Det betyder alltså att fem miljoner gånger så har någon sida på min blogg visats på någon skärm någonstans i världen.
Jag vill passa på att påminna er om ett par saker också. Nämligen:
1. Om du vill bli coachad, gratis, av mig i ett halvår så läs mer här: http://oijer.blogspot.se/2016/03/vill-du-bli-coachad-av-mig.html
Sista chansen att skicka in din intresseanmälan idag, så om du har funderat hela veckan så är det dags att bara göra nu.
2. Om du vill sponsra mig via Swish (0739504919) och få ditt namn på mina hjul från endast 100:-, läs då mer här:
Just nu befinner sig Ebbah och jag i Leksand där hon ska möta Borlänge, Hedemora och just Leksand i tre intensiva innebandymatcher.
Så nu ska jag fokusera på planen, vi hörs lite senare idag!
Jag vill passa på att påminna er om ett par saker också. Nämligen:
1. Om du vill bli coachad, gratis, av mig i ett halvår så läs mer här: http://oijer.blogspot.se/2016/03/vill-du-bli-coachad-av-mig.html
Sista chansen att skicka in din intresseanmälan idag, så om du har funderat hela veckan så är det dags att bara göra nu.
2. Om du vill sponsra mig via Swish (0739504919) och få ditt namn på mina hjul från endast 100:-, läs då mer här:
Vill du sponsra mig?! Om du vill vara med och synas på mina MTB-tävlingshjul i sommar så gäller följande:Alla som...
Publicerat av Henrik Öijer den 29 februari 2016
Just nu befinner sig Ebbah och jag i Leksand där hon ska möta Borlänge, Hedemora och just Leksand i tre intensiva innebandymatcher.
Så nu ska jag fokusera på planen, vi hörs lite senare idag!
Etiketter:
Cykling,
Ebbah,
Innebandy,
KFUM Falun,
Om bloggen,
Sponsra Henrik Öijer,
Öijer coaching
2016-03-19
Distans med årets första stigcykling
Alltså. Först blev jag slaktad på asfalt i 3:50 med sällskap av Linus och Erik. Erik Åkesson ständigt i dragposition, sjuk man det där å. Han satt alltså längst fram hela rundan. Varenda meter. Linus och jag turades om att sitta bredvid.
En sjuk grej är ju att grabbarna är ungefär hälften så gamla som mig och när de var typ nyfödda så körde jag min första cykeltävling?! Jag har alltså cyklat hela deras liv. Kände mig rätt gammal när jag insåg det.
När vi sa hejdå så körde jag upp på Jungfruberget och gjorde stigcyklarpremiär. Det blev ungefär trekvart på stigarna där. Eftersom det var första skogspasset, jag var helt slaktad och dessutom hade riviga dubbdäck så var väl känslan sådär. Ändå kul med stigcykling igen och jag kommer ju vara så sjukt mycket bättre förberedd för dom första tävlingarna i år än jag var i fjol. Då körde jag ju i princip cross fram till slutet av april och nu har jag bara kört MTB ute. Det blev inte mycket tid i skogen innan första loppen i fjol, tänkte göra det bättre i år.
När jag kom hem så var Filip hos en kompis, de stora tjejerna drog på bio och Frida hade precis somnat. Så jag fick kolla på Milano-Sanremo i lugn och ro. Frida sov faktiskt i över två timmar så jag hann se hela loppet och hon vaknade när övriga tjejer kom hem igen. Rätt skönt för mig ändå, sådär direkt efter ett slaktpass.
Så här gick dagens runda:
Etiketter:
Cykling,
Distans,
Erik Åkesson,
Garmin Connect,
Jungfruberget,
Linus Persson,
Snöläget
Distans och Milano - Sanremo
Gårdagens konferensmacka. Dagens frukost ser inte riktigt lika pimpad ut...
Hej vänner!
Idag väntar ett distanspass på min MTB och senare idag så kan ni alla se på Milano - Sanremo. Om ni vill läsa på om loppet så har INRNG i vanlig ordning gjort en utförlig inför-artikel. Läs den här. Eurosport sänder från 14:15 och ni kan hitta livestream för Milano - Sanremo här.
Nu ska jag byta om och sticka iväg på min cykeltur. Gör det ni med, om ni inte redan är ute förstås. Hörs senare!
Hej vänner!
Idag väntar ett distanspass på min MTB och senare idag så kan ni alla se på Milano - Sanremo. Om ni vill läsa på om loppet så har INRNG i vanlig ordning gjort en utförlig inför-artikel. Läs den här. Eurosport sänder från 14:15 och ni kan hitta livestream för Milano - Sanremo här.
Nu ska jag byta om och sticka iväg på min cykeltur. Gör det ni med, om ni inte redan är ute förstås. Hörs senare!
Etiketter:
Cykling,
Distans,
livestream,
Milano - Sanremo
2016-03-18
Helt slut
Helt slut.
Det är något speciellt med den där tempotröttheten. Ni som kört långa tempolopp vet nog vad jag talar om. Det kan liksom kännas bra och fint ganska länge in i ett platt och enkelt tempolopp, men utan att man riktigt märker det så byggs liksom stumheten upp i benen. Det smyger sig liksom på och plötsligt så står den bara där. Stumheten. Nästan helt utan förvarning så gör det väldigt ont att trampa och man får kriga för att hålla den där kadensen eller effekten som man nyss kunde hålla relativt enkelt.
En timme tempolopp och en timme cyclocross kan ju vara ungefär lika när det kommer till total intensitet sett över hela loppet. Men ändå så olika. Cyclocrossen är ett ständigt gasa-bromsa, medans tempoloppet är en timmes monotont nötande.
Tempokörningar på testcykel är väl ungefär så monotont det kan bli. Inga backkrön, inga kurvor eller korsningar att för ett ögonblick vila benen i. Bara trampa, trampa, plåga sig.
Det där gjorde jag igår kväll. Igen. Bjöd mig själv på 45 minuter testcykeltempo. I förrgår var målet att fixa 300 Garminwatt, vilket jag ordnade med god marginal (319w). Igår var istället målet att fixa 300 Monarkwatt, vilket jag också fixade med mina 300.8 Monarkwatt/326 Garminwatt. Pulsen igår landade på 87.5%, eller ett slag i minuten snabbare än i förrgår.
Jag har kanske aldrig tidigare kört 45 minuter tempokörning på testcykel förut, men nu har jag gjort det två dagar i rad. Så siffrorna säger er nog inte så mycket mer än att det är kring 300 monarkwatt.
Vintern inför 2011 års säsong så körde jag en grej att jag ville köra 300 watt till utmattning i ett försök att klara lite längre varje gång. Då hamnade personbästat på 22 minuter och 13 sekunder. Igår satt jag alltså utan att maxa och körde 45 minuter på 300 watt. Jag är alltså bättre än jag var 2011 i alla fall.
I slutet av februari 2013 så lyckades jag köra 5x8 min med 2 min vila på 300 watt. Jag är alltså bättre än jag var 2013 i alla fall.
Något annat som håller på att ta helt slut här hemma är vörtbrödet. Plockade fram sista limpan ur frysen igår kväll. Nu är det bara att be till högre makter att brödtillverkare och affärer har förstånd nog att förse mänskligheten med påskvört.
Det är något speciellt med den där tempotröttheten. Ni som kört långa tempolopp vet nog vad jag talar om. Det kan liksom kännas bra och fint ganska länge in i ett platt och enkelt tempolopp, men utan att man riktigt märker det så byggs liksom stumheten upp i benen. Det smyger sig liksom på och plötsligt så står den bara där. Stumheten. Nästan helt utan förvarning så gör det väldigt ont att trampa och man får kriga för att hålla den där kadensen eller effekten som man nyss kunde hålla relativt enkelt.
En timme tempolopp och en timme cyclocross kan ju vara ungefär lika när det kommer till total intensitet sett över hela loppet. Men ändå så olika. Cyclocrossen är ett ständigt gasa-bromsa, medans tempoloppet är en timmes monotont nötande.
Tempokörningar på testcykel är väl ungefär så monotont det kan bli. Inga backkrön, inga kurvor eller korsningar att för ett ögonblick vila benen i. Bara trampa, trampa, plåga sig.
Det där gjorde jag igår kväll. Igen. Bjöd mig själv på 45 minuter testcykeltempo. I förrgår var målet att fixa 300 Garminwatt, vilket jag ordnade med god marginal (319w). Igår var istället målet att fixa 300 Monarkwatt, vilket jag också fixade med mina 300.8 Monarkwatt/326 Garminwatt. Pulsen igår landade på 87.5%, eller ett slag i minuten snabbare än i förrgår.
Jag har kanske aldrig tidigare kört 45 minuter tempokörning på testcykel förut, men nu har jag gjort det två dagar i rad. Så siffrorna säger er nog inte så mycket mer än att det är kring 300 monarkwatt.
Vintern inför 2011 års säsong så körde jag en grej att jag ville köra 300 watt till utmattning i ett försök att klara lite längre varje gång. Då hamnade personbästat på 22 minuter och 13 sekunder. Igår satt jag alltså utan att maxa och körde 45 minuter på 300 watt. Jag är alltså bättre än jag var 2011 i alla fall.
I slutet av februari 2013 så lyckades jag köra 5x8 min med 2 min vila på 300 watt. Jag är alltså bättre än jag var 2013 i alla fall.
Något annat som håller på att ta helt slut här hemma är vörtbrödet. Plockade fram sista limpan ur frysen igår kväll. Nu är det bara att be till högre makter att brödtillverkare och affärer har förstånd nog att förse mänskligheten med påskvört.
2016-03-17
Barmark?!
Alltså?!
Hittade en massa barmark idag. Inte överallt å så där, men ett område stort nog för att det ska vara värt att åka dit och cykla i alla fall. Tänkte att jag hittat en hemlig skatt men såg lite senare i sociala medier att det fanns fler ställen i Falun med barmark. Plötsligt händer det!
På vår tomt är det dock kanske en decimeter snö kvar och massor av is, har bara sett snö i naturen varenda dag och tänkt att det är långt kvar till stigcykling. Så plötsligt så var det liksom torra stigar där jag var idag?
Hur många timmar distans fixar man att köra på en kort stigslinga...?
Annars då. Det har rullat på i vanlig ordning idag. Lämnade barn på skolor och dagis innan jag gasade till det där vi håller på med på jobbet. Eller, inte på jobbet men med jobbet. Dagens övning var kanske inte riktigt lika pepp-kul som gårdagen var och imorgon ska vi väl försöka knyta ihop säcken med sista dagens aktiviteter. Värdefulla dagar för många av oss skulle jag tro.
Idag gick jag innan vi var klara för att jag skulle hämta och skjutsa ett par av våra barn till sina aktiviteter.
När alla barn avslutat sina aktiviteter så åt vi mat på restaurang Tzatziki med min mor och Lasse. Frida var trött och gnällig och Filip hade något liknande besvär. Annars trevligt!
Nu förbereder jag mig mentalt för att gå ner i källaren och köra 45 minuter tempo idag igen. Heja roligt!
Hittade en massa barmark idag. Inte överallt å så där, men ett område stort nog för att det ska vara värt att åka dit och cykla i alla fall. Tänkte att jag hittat en hemlig skatt men såg lite senare i sociala medier att det fanns fler ställen i Falun med barmark. Plötsligt händer det!
På vår tomt är det dock kanske en decimeter snö kvar och massor av is, har bara sett snö i naturen varenda dag och tänkt att det är långt kvar till stigcykling. Så plötsligt så var det liksom torra stigar där jag var idag?
Hur många timmar distans fixar man att köra på en kort stigslinga...?
Annars då. Det har rullat på i vanlig ordning idag. Lämnade barn på skolor och dagis innan jag gasade till det där vi håller på med på jobbet. Eller, inte på jobbet men med jobbet. Dagens övning var kanske inte riktigt lika pepp-kul som gårdagen var och imorgon ska vi väl försöka knyta ihop säcken med sista dagens aktiviteter. Värdefulla dagar för många av oss skulle jag tro.
Idag gick jag innan vi var klara för att jag skulle hämta och skjutsa ett par av våra barn till sina aktiviteter.
När alla barn avslutat sina aktiviteter så åt vi mat på restaurang Tzatziki med min mor och Lasse. Frida var trött och gnällig och Filip hade något liknande besvär. Annars trevligt!
Nu förbereder jag mig mentalt för att gå ner i källaren och köra 45 minuter tempo idag igen. Heja roligt!
45 min tempo
Tjena!
Igår kväll så körde jag 45 minuter tempo, inomhus. Det blev testcykeln igen alltså och det gick ju bra det med. Målet var inte att köra mig sönder och samman utan jag siktade inledningsvis på att hålla effekten över 300 watt med mina Garmin Vector 2-pedaler. Det gick ju ganska lätt, så efter 5-6 minuter så ökade jag något. Fick sedan minska en smula igen innan jag hittade hem.
Totalt så fick jag ihop 294 Monark-watt och 319 Garmin-watt under dom där 45 minuterna. Plågsamt men skönt. Snittpulsen landade på 167 vilket motsvarar 87% av max. Alla siffror hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1087690177
Kanske att det blev lite för svettigt då jag körde med dörren stängd och fläkten på nivå 1 av 3. Idag tänkte jag köra samma lika, men kanske med bättre bättre kylning, med lite mer motstånd och lite lägre kadens.
Nu börjar det bli dags att samla ihop alla barn och förbereda oss för avfärd. En ny arbetsdag med inspiration, grupparbeten och god mat väntar.
2016-03-16
Inspirerad
Hej!
Hemma igen efter en dag med föreläsning, gruppuppgifter, samtal och en massa ätbart. Precis så som det ska vara. Känner mig också inspirerad även om det blir många klyschor och floskler dagar som dessa. Typ: "kundfokus", "vi-känsla", "ökad förståelse" och så vidare. Men det är bra. Det behövs ibland. Även om mycket är ganska självklara saker så behöver man ibland få höra det och organisationer behöver påminnas. Det behövs nya influenser och ny energi och dagar som dessa ger just detta.
Just nya influenser och ny energi verkar en hel del av er som mejlat om att få mig som coach vara ute efter. Det där känns också väldigt kul och inspirerande, att jag inte kört igång med detta tidigare?! När jag skrev det där inlägget om att någon ska få gratis coachning av mig i ett halvår så trodde jag visserligen att jag skulle få några svar, men inte så här många. Nu är jag allt mer inne på att det inte bara kan bli en person och det svåra lär ju bli att välja ut någon eller några bland alla hyperintressanta alternativ. Jag hoppades att det skulle bli ett par olika typer så jag skulle få något att välja på, men det har verkligen trillat in alla möjliga typer av cyklister i inkorgen.
Skitkul, verkligen, och jag längtar till jag veckan är slut och jag får ta nästa steg med det här.
När det kommer till den ena träningen så ska jag köra ett kvällspass idag, eventuellt kan det bli ett kvällspass utomhus för omväxlings skull. Testcykel är visserligen effektivt och bra, men utomhus är utomhus. Även om det är mörkt...
Etiketter:
Cykling,
Jobb,
Öijer coaching
En dag för personlig utveckling
Hej vänner!
Bilden är från i förrgår när jag cyklade hem från jobbet. Himlen var jättefin, även om det kanske inte helt framgår av bilden. Härliga färger var det hur som helst, bakom mig. Idag skulle vara en rätt så perfekt dag för cykelpendling. Soligt och en temperatur strax under nollan.
Men, idag börjar vi en tre dagar lång aktivitet med jobbet. Någon slags utvecklings/konferens/teambuilding-grej och den hålls här i Falun. Så ingen cykelpendling, lär skrapa ihop min träning på annat vis helt enkelt. Idag så ska jag dessutom till tandläkaren, precis samtidigt som jobbgrejen startar, så jag blir lite sen dit. Vi startar lite senare än normala arbetsdagar, vilket betyder att jag kan lämna barnen på skola och dagis dessa dagar. Faktiskt rätt skönt och jag får ju sovmorgon dessutom. Idag fick jag sova ända till 06:38!
Jag måste avslutningsvis bara tacka för all positiv respons angående gårdagens inlägg om att jag vill coacha en av er! Jag fick många positiva kommentarer och jag såg att några av er delade med er av inlägget också. Stort tack till er alla!
De som har skickat in mejl om att de skulle vilja bli coachade är allt från nybörjare som precis börjat cykla till folk som tränar betydligt mer än vad jag gör. Jag har fått både män och kvinnor som hört av sig och åldersspannet är från 17-56 år. Stor spridning alltså och eventuellt så väljer jag ut två personer, för att få två helt skilda förutsättningar att jobba med.
Läs mer om att bli coachad av mig i inlägget här: http://oijer.blogspot.se/2016/03/vill-du-bli-coachad-av-mig.html
Bilden är från i förrgår när jag cyklade hem från jobbet. Himlen var jättefin, även om det kanske inte helt framgår av bilden. Härliga färger var det hur som helst, bakom mig. Idag skulle vara en rätt så perfekt dag för cykelpendling. Soligt och en temperatur strax under nollan.
Men, idag börjar vi en tre dagar lång aktivitet med jobbet. Någon slags utvecklings/konferens/teambuilding-grej och den hålls här i Falun. Så ingen cykelpendling, lär skrapa ihop min träning på annat vis helt enkelt. Idag så ska jag dessutom till tandläkaren, precis samtidigt som jobbgrejen startar, så jag blir lite sen dit. Vi startar lite senare än normala arbetsdagar, vilket betyder att jag kan lämna barnen på skola och dagis dessa dagar. Faktiskt rätt skönt och jag får ju sovmorgon dessutom. Idag fick jag sova ända till 06:38!
Jag måste avslutningsvis bara tacka för all positiv respons angående gårdagens inlägg om att jag vill coacha en av er! Jag fick många positiva kommentarer och jag såg att några av er delade med er av inlägget också. Stort tack till er alla!
De som har skickat in mejl om att de skulle vilja bli coachade är allt från nybörjare som precis börjat cykla till folk som tränar betydligt mer än vad jag gör. Jag har fått både män och kvinnor som hört av sig och åldersspannet är från 17-56 år. Stor spridning alltså och eventuellt så väljer jag ut två personer, för att få två helt skilda förutsättningar att jobba med.
Läs mer om att bli coachad av mig i inlägget här: http://oijer.blogspot.se/2016/03/vill-du-bli-coachad-av-mig.html
Etiketter:
Cykling,
Öijer coaching
2016-03-15
Vill du bli coachad, av mig?
Hej cykelvänner!
Jag har ju skrivit lite tidigare om att jag skulle tycka det vore kul att få hjälpa någon med träning/coachning. Jag tycker att det är så tråkigt när idéer och tankar bara fastnar vid att just vara en idé eller tanke, så jag har beslutat mig för att bara köra på.
Så för att jag ska komma igång med detta och se hur väl det passar mig så tänkte jag erbjuda någon av er läsare gratis cykelcoachning fram till sista september. Ett halvår alltså, helt gratis!
Min tanke om upplägg:
- Inledande dialog om nuläge och eventuell målsättning samt vad som krävs för att nå dit.
- Hjälp med träningsupplägg anpassat just för dig.
- Avstämning en gång per vecka via e-post eller telefon.
- Avslutande dialog om hur halvåret varit och hur du går vidare på egen hand.
- Givetvis så stannar allt mellan oss, om vi inte kommer överens om annat.
Det jag behöver veta om dig (fler frågor kommer senare till den utvalde):
- Namn
- Ort
- Födelseår
- Vikt
- Längd
- Kör du landsväg eller MTB
- Din träningsbakgrund
- Kort beskrivning av ditt senaste cykelår (eventuella lopp, träningstimmar osv)
- Varför vill du ha en coach?
Skicka iväg ett mejl med ovanstående uppgifter till henrikoijer@gmail.com. Förhoppningsvis så är det någon som hör av sig innan veckan är slut, för då stänger jag "anmälan" (20:e mars kl.23.59). Därefter har jag förhoppningsvis en kandidat. Om flera hör av sig så får du ett svar under måndagen (21:a mars) angående om du blev utvald denna gång eller ej.
Jag har ju skrivit lite tidigare om att jag skulle tycka det vore kul att få hjälpa någon med träning/coachning. Jag tycker att det är så tråkigt när idéer och tankar bara fastnar vid att just vara en idé eller tanke, så jag har beslutat mig för att bara köra på.
Så för att jag ska komma igång med detta och se hur väl det passar mig så tänkte jag erbjuda någon av er läsare gratis cykelcoachning fram till sista september. Ett halvår alltså, helt gratis!
Min tanke om upplägg:
- Inledande dialog om nuläge och eventuell målsättning samt vad som krävs för att nå dit.
- Hjälp med träningsupplägg anpassat just för dig.
- Avstämning en gång per vecka via e-post eller telefon.
- Avslutande dialog om hur halvåret varit och hur du går vidare på egen hand.
- Givetvis så stannar allt mellan oss, om vi inte kommer överens om annat.
Det jag behöver veta om dig (fler frågor kommer senare till den utvalde):
- Namn
- Ort
- Födelseår
- Vikt
- Längd
- Kör du landsväg eller MTB
- Din träningsbakgrund
- Kort beskrivning av ditt senaste cykelår (eventuella lopp, träningstimmar osv)
- Varför vill du ha en coach?
Skicka iväg ett mejl med ovanstående uppgifter till henrikoijer@gmail.com. Förhoppningsvis så är det någon som hör av sig innan veckan är slut, för då stänger jag "anmälan" (20:e mars kl.23.59). Därefter har jag förhoppningsvis en kandidat. Om flera hör av sig så får du ett svar under måndagen (21:a mars) angående om du blev utvald denna gång eller ej.
Etiketter:
coaching,
Cykling,
Träningsprogram,
Öijer coaching
2016-03-14
EUROMTB CHALLENGE
Tjena!
Det är väl, förhoppningsvis, ingen nyhet för er att EM i MTB skall avgöras i Huskvarna i början av maj denna säsong. Nu finns det även möjlighet för oss som inte blir med i landslaget att prova banorna och känna på EM-atmosfären. Det kommer nämligen erbjudas tävlingar för motionärer (utan licenskrav), ungdomsklasser (13-14 & 15-16) samt för veteraner.
Sugen på att tävla under EM? Läs mer här:
Motionsklass torsdag 5:e maj: http://euromtb.com/euromtb-open-challenge/
Ungdomsklasser fredag 6:e maj: http://euromtb.com/euromtb-youth-challenge/
Veteranklasser lördag 7:e maj: http://euromtb.com/euromtb-master-challenge/
Det är också klart att Roberto Vacchi blir speaker på EM-tävlingarna, vilket gör att det blir garanterat underhållande.
Det känns väl som om pusselbitarna faller på plats nu i det stora EM-pusslet.
Ny fas i träningen
Hej vänner!
Sitter nu i jobbets omklädningsrum och bloggar från mobilen, går ju det med... Har cyklat hit, som ni kanske har anat.
Från och med idag så går jag in i den tredje och sista fasen av vinterträningen. Egentligen så är denna fas uppdelad i två också där jag nu först börjar med hård-lätt-mellan-hård träningsvecka. Därefter blir det en distansvecka följt av några veckors hårdkörning fram till säsongsstarten. Den är nära nu, säsongsstarten. Det kändes kul att lägga in dom första tävlingarna i träningsprogrammet och äntligen få styra träningen mot specifika tävlingsdagar och inte bara det här eviga vinterträningsnötandet.
Jag har nu en väldigt lätt träningsvecka bakom mig och igår när jag var i Enviken så gjorde jag det sista klart med träningsprogrammet. Nu går jag in tokmotiverad i denna vårfas med tävlingsförberedande träning.
Våren är här.
Etiketter:
Cykling,
Jobbpendling
2016-03-13
4x4 @ 383 watt
Nästan samma lika rubrik som igår. Men den observante noterar 9 fler watt denna gång. I förrgår körde jag ju 4x4 på 374 watt och det var jättejobbigt. Därför anpassade väl sig kroppen något för att vara bättre förberedd på att klara en sådan där insats nästa gång. Så istället för att köra samma insats som kroppen förberett sig på så blev det ytterligare 9 watt för att pressa kroppen lite extra.
383 watt på 4x4 är ju faktiskt vinterns näst bästa och typ topp-5 någonsin. Nu är det bara att hoppas på att kroppen anpassar sig till detta så att jag kan öka ytterligare nästa gång...
Nu ska vi till Enviken för att Filip ska spela tre innebandymatcher där. Första startar 11:15 och den sista startar 15:45. Det blir en väldigt lång dag det, vet inte riktigt hur de tänkte där...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)










