Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-03-12

4x4 @374 watt


Hej!

Jag är tillbaka. Tillbaka på testcykeln och tillbaka i bloggen. 101 timmar utan träning och 50 timmar utan publicerade blogginlägg. Jag vet ju att både ni och jag själv överlever ändå, så det gör ju inget. Rubriken säger väl egentligen allt viktigt om träningen, så jag lämnar det där. Ni kan läsa mer här om ni är intresserade: https://connect.garmin.com/modern/activity/1081190022
Det var i alla fall skönt att vara tillbaka i sadeln igen och att få riva av ett pass med bra känsla.

I torsdags så var Filip, Ebbah och jag i Tegera Arena och såg Leksands sista match i slutspelsserien. Alltså kvalet till att få kvala om en kvalplats till SHL. Leksand kom in i serien med goda möjligheter till att vinna den, förlorade tungt i första matchen och de flesta trodde att det var över. Inför sista matchen krävdes seger med minst fyra mål mot Mora IK. Den matchen såg vi och den slutade 6-0!!!
Helt sjukt och riktigt kul att få vara på plats en sådan där dag när det bjuds på hockeypropaganda. Nu väntar bäst av 3 mot Tingsryd med start på bortaplan idag. Går Leksand vinnande ur den striden så väntar bäst av 7 mot MoDo. Vägen till SHL är allt annat än enkel och spikrak...

Idag så kommer frun och Frida hem från Stockholm. Längtar!
Filip ska spela match mot Ludvika på helplan med offside och icing här i Falun i eftermiddag. Jag ska sitta i sekretariatet. Det blir väl skoj!?

Idag kan ni se den andra tävlingen i damernas World tour, nämligen Ronde van Drenthe. Det är fem svenskor till start (Emma Johansson, Sara Mustonen, Emilia Fahlin, Sara Olsson och Alexandra Nessmar) och ni kan se tävlingen live med start 13:30 via någon av följande länkar:
http://www.rtvdrenthe.nl/tv
http://www.rtvoost.nl/tv/live.aspx 
Det finns en herrtävling med samma namn och den startar 16:00, så spara länkarna om ni även vill se herrarna.

2016-03-10

Mona och snöig cykling

Hej vänner!

Ny dag, nya möjligheter! Vill börja med att presentera vårt senaste tillskott i familjen: dvärghamstern Mona!

Morgongröten och mackorna med messmör är nu uppätna, dags att köra barn till skolan strax då. Ronya är i Stockholm med Frida nu, så jag lär styra de tre stora barnen i rätt riktning här hemma under tiden. Ska nog gå bra. I kväll så tänkte jag åka på Leksand-Mora med Filip och Ebbah, blir nog kul oavsett resultat. Det som blir lite krångligt att ordna är att Filip har hockeyträning 16:30-17:30 och  jag lär vara på ridklubben med Ebbah 17:00-18:30...

Etappen på Paris-Nice ställdes in pga vädret igår, jag tycker ju bara att det ser episkt härligt ut...

Igår kördes första deltävlingen av Vårcupen här i Falun. Tyvärr så kunde jag inte vara med men det såg riktigt snöigt och härligt ut. Hoppas kunna vara med i nästkommande race istället. Datum och mer info kan ni klicka er fram till här: https://www.facebook.com/varcupen1/posts/798480420279123

2016-03-09

Gympaläraren i SVT

Varje tisdag klockan 20:00 visas programmet Gympaläraren med Kalle Wahlström på SVT 1. Igår visades avsnitt 1 av 7 och jag kunde inte se det då. Tack och lov så finns ju SVT Play! Alla ni som läser här måste se det och ni kommer vilja att se det också, för jag känner er: http://www.svtplay.se/gympalararen

Så här skriver SVT om programserien:
"Kalle Zackari Wahlström vill få skolungdomar att röra på sig mer. I nya serien Gympaläraren återvänder han till sin gamla högstadieskola för att peppa eleverna både på och utanför gympalektionerna. En utmaning som visar sig bli det svåraste han någonsin gjort."

Jag hade tänkt se det senare i kväll, men det där med "senare" är ju inget bra för då skjuter man bara upp det gång efter gång. Det är alltid bättre att bara göra det på en gång. Så jag la mig på golvet här i vardagsrummet och kollade. Fick med mig mina barn under stunder också. Härligt!
Barns aktivitet är en tragisk utveckling och efter att ha sett det där avsnittet så vill jag åka till alla skolor här i närheten för att hjälpa till och styra upp lånekläder och utrustning åt dem. Kämpa, skolungdomar!

Jag var ju med Ebbah på hennes idrottslektion här om veckan men hon går ju i ettan, det är inte riktigt samma problem där som det är i en högstadieklass. Misstänker jag.

Se programmet. Nu! Det går också 21:30 i kväll på SVT24. Missa inte det här nu, vi behöver alla få upp ögonen för vad som händer.

Käkade Thai idag på thai-restaurangen nära mitt jobb, JJ Thai Takeaway & Minimarket, riktigt bra ställe men farligt för de flesta med buffé. Så även för mig, även om jag hoppas kunna göra mig av med energin jag stoppar i mig.

När jag precis satt mig till rätta så kom CX och MTB-profilen Henke Jansson in, så det blev ju betydligt trevligare än den ensamlunch jag annars hade gått till mötes.

Sol idag på Norra Backa. Det var ju nästan så att även ett industriområde i Borlänge kunde kännas trevligt där och då. Asfalten börjar torka lite och det kändes att våren är på gång nu. Härliga tider!

Nu ska barnen och jag ut på en liten kvällspromenad. Införde det förut, men det försvann. Vi har ju oftast aktiviteter, men dagar som dessa då vi inte har några planerade aktiviteter så kan vi ut tillsammans på kvällen har jag tänkt. Dels så bryter man av det här latmaskeriet som ofta inträffar hemma och sedan så får man en trevlig stund med sina barn där de kan berätta saker för en. Värt hur mycket som helst, om ni frågar mig.

Med lite tur så kan jag mobilisera kraft för en kvällsträning när barnen lagt sig, men jag sov bara 3½ timme i natt, så jag lovar ingenting!

Lite blandat

Gustav Larsson har skrivit kontrakt med danska laget coloQuick-CULT. Han körde ju tidigare för CULT Energy Pro Cycling, så kopplingen är väl rätt uppenbar. Han blir inte enda svensk i laget då unge talangen Hampus Anderberg redan är med. Vill ni läsa lite mer om värvningen av Gustav så finns mer info på lagets hemsida här: http://www.coloquick-cult.dk/index.php?p=10#61

-----

Det gick ju lite vilt till i spurten på Paris-Nice igår. Nacer Bouhanni (i rött) var först över mållinjen men blev deklasserad till trejde plats (luckan bak till fyran var så stor att dom fick en egen tid) och Michael Matthews (i gult) passerade mållinjen som tvåa men blev därmed dömd som vinnare. Helt sjukt att dom ens höll sig på hjulen. Filmklipp från spurten kan ni till exempel se här: https://www.youtube.com/watch?v=c_Lf7To4N-c

-----

Kan inte låta bli att kommentera lite om det här med damernas tätstrid i Vasaloppet också. Apropå trängd i spurten... Egentligen så har ju alla redan sagt allt till leda så jag har kanske inte så mycket nytt att komma med. Därför tycker jag att ni ska läsa Sofias blogginlägg om det hela, för jag känner ganska exakt lika i det mesta. Jag tycker att:
- Herrar som tävlar tillsammans med damtäten ska ge damerna utrymmet dom behöver för att tävla om pallplaceringarna.
- Herrar som är kring 100 i Vasaloppet är en mix av elitmotionärer och ren elit. Det finns elitåkare som aldrig når så långt upp ens, så att kalla dom motionärer är att ta i och dessutom att förringa damernas insats som ju bevisligen håller riktigt hög klass även om man skulle ha en könlös resultatlista för samtliga.
- Damerna, som ju säkert vill ha en rättvis kamp på slutet, kan ju faktiskt också snacka lite på slutet. Tror jag skrev det i samband med cykelvasan också. Men de skulle ju kunna släppa iväg gruppen med ett antal sekunder och sedan göra upp om det.
- Vasaloppet är, för de snabbaste, en kamp om placeringar och mycket avgörs hur duktig man är på att placera sig rätt. Bra ryggar i starten kan avgöra loppet till ens fördel och fel ryggar i slutet kan sumpa ens lopp.
- Han som vinglade till vid offensiva spårbyten på slutet var givetvis klantig. Jag skrek rätt ut i TV-soffan när jag såg vad han gjorde. Tänker inte nämna honom vid namn för så många andra har hängt ut honom med både nummer och namn. Men att diska någon för det där? Det var bara löjligt gjort av tävlingsjuryn. Han var inte avgörandet i damernas tävling och det skedde flera hundra meter innan damerna skulle få fritt spår. Man borde väl för övrigt ha diskat ganska så många tusen åkare om man inte får vingla eller åka på andras skidor under loppet.

-----

Igår så skrev jag ju om att det var 28 pers som valt att sponsra mig via Swish. Tack vare det inlägget (misstänker jag) så trillade det in sex nya privatpersoner som sponsorer igår. Stort tack till er alla!

I höstas så började jag med annonser på mina YouTube-klipp. Det var ju ändå några som började hitta dom så jag tänkte att det väl kunde ge några kronor i en passiv inkomst. Det är ju faktiskt den enda inkomst jag har från dom sociala medierna. Allt annat kostar ju mig bara pengar, haha. Men i alla fall, då sa jag till min kära fru att jag skulle köpa nya hjul för annonspengarna.
Sedan har ju inte pengarna direkt rasat in på det där YouTube-kontot, så jag ser ju fram emot att köpa annonspengahjul någon gång kring 2025 kanske... Men nu har det trillat in en första peng på kontot, så jag tänkte lägga den på samma konto som swish-pengarna. Jag får ju inte uppmana er till att klicka på annonserna, så det skulle jag givetvis aldrig göra. Men det märks att många av er jobbar med adblockers av olika slag.

-----

Leksands IF och deras kval då... Först förlorade de måste-matchen mot Oskarshamn och livet såg ut att vara över. Sedan gick allting Leksands väg i alla fall, då förlorade man senare mot Timrå och allt såg ut att vara över igen. Igår så gick det Leksands väg igen och inför sista matchen så har Leksand det faktiskt lite i sina egna händer att gå vidare.
Tyvärr så borde ju Timrå ha tagit en poäng mot Mora igår, eller i alla fall inte förlorat med fyra mål. För nu är det målskillnad som gäller. Vinner Leksand med fyra mål i derbyt mot Mora på torsdag så går dom vidare... Jag har två biljetter dit.

-----

Igår vilade jag, så det finns ingen träning att skriva om. Jag är rätt trött nu för tiden, alltså inte bara för att jag ibland sover för lite på nätterna. Utan det är rätt mycket som är upp och ner i livet just nu. Sånt kostar givetvis en massa energi och då är det lätt att bli trött. Därför väljer jag nu lite då och då att lägga in extra vilodagar för familjetid i lugn och ro, utan stress över att klämma in ett träningspass. Istället försöker jag väl köra något dubbelpass då och då när tiden och energin är lite mer på min sida.
Jag lär tyvärr få anledning att återkomma till detta, men inte just nu. Inte än.

2016-03-08

Straffet för att ha en gömd motor i cykeln

Minns ni 19-åriga Femke Van Den Driessche vars cykel UCI fann en motor i? Det var i samband med VM i cyclocross och ni kan läsa lite om det här och här.

UCI har nu föreslagit livstids avstängning och 50.000 € i böter, något som Femke och hennes advokat ska bemöta i nästa vecka. Straffet blir alltså högsta tänkbara, även om givetvis bötesbeloppet skulle ha kunna varit högre. UCI vill härmed visa att man tar det här med mekanisk doping på högsta allvar...

Lite mer om detta kan ni läsa här: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160306_02168604

-----

Det är ganska tidigt på morgonen, ute är det vitt och börjar ljusna. Det kom ju en del snö igår... Jag har ätit en stadig frukost och ser nu fram emot en dag med jobb, tandläkarbesök, mer jobb, tandläkarbesök med dottern, lite till jobb och sedan innebandyträningar med barnen innan kvällen tar vid.

Det är några som undrat hur det gått med er sponsring av mig och det kan jag väl avslöja. Det är just nu 28 personer som swishat in 100:- eller mer och kommer få sina namn på mina tävlingshjul under 2016. Första dygnet så trillade de flesta in, sedan blev det snabbt lugnare och jag fick ett eller två om dagen fram till förra tisdagen. Då blev det tyst på swish-appen fram till i fredags då senaste uppdateringen plingade till.
Stort tack till alla er! Det finns fortfarande möjlighet för fler att vara med, kika då här för mer information.

Nu rullar jag till jobbet, hörs!

2016-03-07

11x30s

Bra klös. Både i däcken och i Sony-telefonens kamera.

Hoj vänner!

Idag cyklade jag hem från jobbet igen och slängde in elva stycken spurter om 30 sekunder under resans gång. Ganska så bra känsla utom i två av dom där det var lite väl mycket snömodd så det liksom blev svårt att få ner kraften ordentligt. Ändå bra träning det med för det är ju inte alltid man får ner all kraft på en MTB-tävling heller. Det gäller bara att klösa på för att göra det bästa av läget man befinner sig i. Planen idag var minst fem, gärna upp till tio intervaller. Tappade dock räkningen någonstans halvvägs och det blev elva. Gör ju varken från eller till.

Kom hem lagom till att familjen hade ätit upp middagen, sånt där svider alltid i familjefadersamvetet.

Efter att jag ätit och duschat så kikade jag på sammandraget av Paris-Nice och la Frida för natten. Nu sitter jag i soffan och funderar lite på livet och skriver till er.

Igår när jag smög igång med träningen så hade jag väldigt ont i knät innan jag kommit igång ordentligt. Idag har knäet varit stelt, speciellt efter att jag suttit en längre stund. Främre lårmuskeln har också spökat lite.

Sov ju alldeles för lite i natt, så jag ska se till att slänga mig i säng lite tidigare idag. Vi hörs väl imorgon igen?!

Skönt att få vara lite klen igen

Tjena!

Tidig morgon igen, men vad gör man inte för att få tjäna lite pengar?

Igår så tränade jag igen efter magsjukeuppehållet. Förstod väl att jag inte skulle ha någon toppfysik, men kände mig mer vrak än jag hade kanske hade trott på förhand. Med tanke på att jag inte varit så där sjuksvag på tio år som jag var under magsjukan så är det kanske inte så konstigt att jag var lite klen i cyklingen igår. Hade ju annars influensa och elände i december men då kunde jag ju ändå vara människa om dagarna även om jag inte tränade. Men den där magsjukan jag hade nu var ju rena knock outen. Jag orkade ju faktiskt nästan ingenting och hade över 40 graders feber.
Men det känns ändå inte okej att jag var så klen igår. Jag hade ju ändå två dagar där jag hade ätit bra så jag hoppades ärligt talat att det skulle kännas lite lättare.

Kanske bara var så att jag fått en släng av latmasken efter två vilodagar...

Jag började med att köra 20 minuter på 275 watt och det överlevde jag ju utan större besvär. Sedan tänkte jag att jag skulle höja upp till 300 watt för att känna på hur det känns, men efter sex minuter så stängde jag av. Det var ju inte alls kul och flåset var långt ifrån bra. Passet i sin helhet kan ni granska här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1075750599

Jag biter i det sura äpplet och väntar några dagar med fantastiska träningsresultat helt enkelt. Idag ska jag ju i alla fall få cykla hem från jobbet. Bara en sådan sak att se fram emot! I plus en grad och snöblandat regn om jag ska tro väderprognosen. Vilken fest! Någon som vill göra mig sällskap? Ingen?! Tänkte väl det...


Allt var ju faktiskt inte katastrof med slutet på veckan som var. Tack vare magsjukan så sov jag ju riktigt mycket där en natt och efterföljande två nätter så sov faktiskt Frida igenom hela nätterna så det blev äntligen igen ett snitt på över sju timmar per natt under förra veckan. Det var efterlängtat. I natt gick det dock sämre...

2016-03-06

En härlig sportsöndag

Tjena!

Väldigt lite egen aktivitet här idag, men så mycket sport jag ändå hunnit med. Först blev det ju drygt fyra timmar med Vasaloppet. Rätt tråkig tävling ändå för oss TV-tittare där tigerduon stod för dagens spänning. Frida somnade strax efter Eldris när det stod klart att de båda skulle bli inhämtade och klungspurt väntade...

Efter Vasaloppet så skarvade jag vidare med Paris-Nice där Tobias Ludvigsson tog en finfin 13:e plats i prologen!

1. AUS MATTHEWS Michael 61 ORICA GREENEDGE 07' 39''
2. NED DUMOULIN Tom 121 TEAM GIANT-ALPECIN 07' 40'' + 00' 01''
3. NZL BEVIN Patrick 142 CANNONDALE 07' 41'' + 00' 02''
4. ESP HERRADA Jesús 104 MOVISTAR TEAM 07' 45'' + 00' 06''
5. ESP IZAGUIRRE Ion 101 MOVISTAR TEAM 07' 45'' + 00' 06''
6. NED WESTRA Lieuwe 118 ASTANA PRO TEAM 07' 46'' + 00' 07''
7. GBR THOMAS Geraint 31 TEAM SKY 07' 46'' + 00' 07''
8. BEL DEVENYNS Dries 194 IAM CYCLING 07' 47'' + 00' 08''
9. FRA CHAVANEL Sylvain 161 DIRECT ENERGIE 07' 48'' + 00' 09''
10. FRA COPPEL Jérôme 191 IAM CYCLING 07' 48'' + 00' 09''
11. AUS PORTE Richie 1 BMC RACING TEAM 07' 49'' + 00' 10''
12. ITA FELLINE Fabio 155 TREK - SEGAFREDO 07' 52'' + 00' 13''
13. SWE LUDVIGSSON Tobias 126 TEAM GIANT-ALPECIN 07' 52'' + 00' 13''
14. NED KELDERMAN Wilco 181 TEAM LOTTO NL - JUMBO 07' 52'' + 00' 13''
15. BEL VANMARCKE Sep 188 TEAM LOTTO NL - JUMBO 07' 53'' + 00' 14''

Kort därefter så var det ju dags för Västflanderns 3-dagars som bjöd på hårt race och intressant taktiskt åkning där bland annat Cofidis stod för en lite halvmärklig (men väldigt intressant!) manöver då man attackerade med tre man när det var dryga milen kvar och tätgruppen hade en lucka på över minuten. De första två Cofidis-cyklisterna brände liksom sig själva genom stenhård körning och sedan var det upp till den tredje cyklisten (Florian Senechal) att "förvalta läget". I ingenmansland mellan tätgruppen och den lite större andraklungan. Dessutom med en Lotto-Soudal-cyklist i släptåg (Jelle Wallays), som hade två lagkamrater i den sju man stora tätgruppen...
Tätgruppen...

Så för att runda av sportsöndagen så har jag fått tycka synd om Leksands IF som förlorade stort mot Timrå IK. Varför, liksom?! Speciellt nu när varken Oskarshamn eller Mora riktigt kunde komma överens om vilket lag som skulle koppla ett fast grepp om kvalserien genom en seger på full tid utan lät det gå till straffar där Mora vann. Två poäng till Mora alltså som nu toppar en jämn "slutspelsserie" där även Karlskoga försökte hjälpa Leksand idag genom att vinna klart mot Almtuna. Ibland hjälper det inte hur mycket hjälp man än får av andra, man måste ju göra jobbet själv också...

Ja, det var väl ungefär det jag hade att skriva om nu i kväll. Igår kände jag mig frisk. Fysiskt menar jag givetvis. Tänkte väl en hel del på träning då eftersom jag var fruktansvärt sugen, men min kära fru lyckades väl agera sunt förnuft åt mig så jag vilade istället. Men idag! Idag är det dags för träning. Eller ikväll då. För nu har barnen precis gått och lagt sig så nu tänkte jag gå ner i källaren. Det blir dock inget stenhårt utan jag ska verkligen gå in för att hålla igen.
Trots att jag avskyr sånt och trots att min filosofi annars är "om man är frisk så är man frisk och då kan man träna hårt".

Hittade detta sammandrag från gårdagens damtävling i Strade Bianche också!

Vasaloppsmorgon

Ett par bilder från Vasaloppet när jag åkte 2010. Den första har jag tagit, den andra tog min mor.

Nu klockan 08:00 så gick starten för Vasaloppet och precis som alla år jag ser loppet på TV så blir jag sugen på att köra det nästa år. Det enda som talar emot är allt träning man bör göra inför loppet... Jag har ju faktiskt kört två gånger tidigare; 2010 och 2012. Bäst gick det 2010 då jag verkligen försökte förbereda mig på ett bra vis efter 12 år utan skidåkning. 2012 hade jag en något bättre tid, men placeringen och förberedelserna var mycket sämre. 1802:a blev jag 2010, så jag är inte speciellt snabb även om jag nådde min målsättning med råge.

Om ni, precis som jag, gillar att följa nära och kära på sin färd mellan Sälen och Mora så kan man göra det via Vasaloppets sida Resultat Vasaloppet 2016. Jag har en del cykelvänner och andra som jag tänker följa. En av de bästa cyklisterna i Vasaloppet borde Christofer Stevenson vara, tror han siktar på topp 100. Lätt att känna igen också då han är en av åkarna i orange Ormsalva-dräkt. En annan hyfsat snabb skidåkare är Lars Bleckur som vann Långloppscupen på MTB i somras.
Jag startar upp ett antal flikar på min dator för att hålla koll på alla.

Nu lär jag fokusera på TV-sändningen och mina favoriter, kör vi nästa år?

2016-03-05

Lördagkväll

Tjena cykelvänner!

Lördagkväll och chipsen är slut... Hur har ni det i stugorna? Här är det mätta magar och nöjda familjemedlemmar. Alla favoriter i Melodifestivalens andra chansen gick vidare och Emily blev trea på dagens danstävling i singel och i par så vann dom! Sjukt nöjd tjej som kom hem med två pokaler.

En som verkligen firar denna lördagkväll är annars Sven Nys tillsammans med några inbjudna vänner, ni hittar hans firande under hashtagen #MerciSven i sociala medier. Sven har nämligen en liten avslutningsfest... Bland annat har man tävlat i tempolopp (där Sven vann):


Och längdhopp (där Tom Meusen vann):


Svens son agerar DJ:


Andra som har anledning att fira är ju till exempel Fabian Cancellara och Lizzie Armitstead som vann Strade Bianche idag. Även Emma Johansson som blev trea förtjänar en liten kanelbulle till kvällsfikat.

Strade Bianche 2016

Hej vänner!

Idag är jag frisk igen och idag körs också Strade Bianche i Italien. Denna nya "klassiker" med grusvägssektioner i Toscana. Det här är den tionde upplagan av tävlingen och det brukar vara rätt dammiga tillställningar. Det har dock varnats för regn och vind idag, så det kan bli en geggig tävling. Blöta grusvägar blir givetvis tyngre och passar lättare cyklister bättre, som inte fastnar på samma vis. Är det torrt och hårt så passar det mer klassiska power-cyklister som Sagan, Stybar och Van Avermaet.
Tyvärr är det inga svenska herrar till start.

Eurosport sänder loppet på Eurosport 2 med start 14:05 enligt deras hemsida.
RAI 2 sänder live från 13:25 (geo-restriktion): Live stream Strade Bianche
Ful-streamar:
Live stream Strade Bianche
Live stream Strade Bianche
Live stream Strade Bianche (start 13:45, via YouTube)
Live stream Strade Bianche
Live stream Strade Bianche

Även damerna kör Strade Bianche och denna tävlingen är starten av damernas första world tour. UCI har slagit på stora trumman för denna damernas world tour, vi har Emilia Fahlin, Sara Olsson, Sara Mustonen och Emma Johansson till start men tyvärr ingen live-sändning från tävlingen.

2016-03-04

På benen igen

Hej cykelvänner!

Idag är jag på benen igen. Eller ja, ibland är jag på benen i alla fall. Vaknade upp i förmiddags efter att ha sovit 14 av dom senaste 18 timmarna och kände mig lite piggare. Magen fortfarande i uppror, men inget illamående eller så och febern var nere på 38,5. 
Konstaterade att jag gått ner ungefär 2½ kilo och att det nog var dags att börja reparera skadan som skett. Låg kvar i sängen länge men tog mig sedan upp, drack en burk avslagen Coca Cola och drack lite 5 Electrolytes från Powerbar. Har ju svettats som en gris så jag ville återställa balansen i kroppen något. Hade ju börjat få kramp i foten och även vaderna började få krampkänningar...

Full av energi (?) så gick jag sedan ner i tvättstugan för att tvätta en maskin med tvätt och sedan började jag vika och sortera den rena tvätten som var torr. Hann väl ungefär med precis det innan jag blev liggande i soffan igen. Inte helt 100 än alltså...

Det gäller väl att skynda långsamt antar jag, men det känns i alla fall bättre idag än igår. Alltid något. Nu sitter jag och sippar lite fruktsoppa för att försöka få i mig lite mer vätska och energi. Orka vara sjuk.

2016-03-03

12 spurter, rekord och magsjuka


Hej vänner!

Idag så slängde jag in tolv stycken spurter i jobbpendlingen och det kändes rätt så bra faktiskt. Mycket bättre känsla än den jag hade igår. Hade ju ingen effektmätare i morse, men känslan var bra!

Så här ser 12 spurter ut i ett pulsdiagram. Varje spurt varade i 10 sekunder ungefär och jag vilade minst två minuter mellan varje. Körde spurterna i backar och motlut för att det skulle bli lite mer motstånd.

Sedan var jag ju på jobbet. Hade ett riktigt långt möte på förmiddagen och fick ont i magen med ganska så mycket kvar av mötet. Bet ihop i över en timme där. Kämpigt!
Hängde i över lunchen och jag kände ju att jag inte mådde så bra, men tänkte att det nog inte var någonting. Så lagom till eftermiddagsfikat så tänkte jag att jag går och vilar istället för att fika för att se om det blir något bättre, kände sedan där och då att det var dags att kasta in handduken. Funderade lite på om jag skulle cykla hem eller ta bussen. Typ 40 minuter i buss är ju ingen höjdare om man mår illa, men att cykla är ju inte heller så nyttigt.

Det blev bussen. Jösses vilken pina! Det var nästan värre än kompiskampen där jag först behövde bita ihop i nästan 25 minuter och sedan nästan 15 minuter till på buss nummer två.
Så här pigg och fräsch såg jag ut på väg hem.

Nåja, väl hemma så brakade hela helvetet lös. Har nog inte varit så här klen av sjukdom sedan jag hade vinterkräksjukan för typ 10 år sedan och spenderade ett antal timmar i fosterställning på toagolvet. Jag har knappt orkat gå här hemma och har nog sovit 90% av tiden sedan jag kom hem.

Nu försöker jag dock hålla mig vaken en liten stund så att jag inte sover från typ fyra på eftermiddagen och sedan är vaken halva natten. Har passat på att ta vad jag tror är ett personbästa idag också:
Gött!

Ja, de där var lite av min dag det. Hoppas att er dag har varit en smula bättre. Nu ska jag försöka få i mig lite energi så jag överlever natten. Vi hörs!

Vinnaren av Powerbar-produkterna är...


Hej vänner!

Dags för ännu en dag på jobbet. Ute är det mörkt och snön faller, så det kommer väl rulla ännu lite långsammare än igår helt enkelt. Tänkte nämligen cykla till och från jobbet även idag och idag ska jag få till lite intensitet också. Timmarna rullar in som dom ska, det går bra nu.

Känner mig helt överkörd av trötthet just nu, det blev ganska sent igår och nu är det ju liksom tidigt. Dålig kombo, men i kväll så somnar jag nog direkt jag kommer innanför dörren här hemma...

Ni vill väl veta vem som vann Powerbar-produkterna i min tävling? Rätt svar på frågan var att en förpackning Powerbar Performance Smoothie Banan/Blåbär innehåller 120 kcal. Stort tack till alla er som deltagit i tävlingen och ett stort grattis till dig, Thomas Ekmark, till vinsten! 

2016-03-02

Det tog över tre timmar att cykla hem från jobbet

Ni ser min ful-lagade Kina-lampa på styret? Idag tackade den för sig och erbjöd mig lyskraft som ett stearinljus ungefär. Eftersom jag är en ansvarsfull familjefar så kör jag med dubbla lampor. Så den lilla vita lampan från Silva fick göra så att man kunde se mig i mörkret.

Jag skrev tidigare om att jag eventuellt skulle köra ett maxtest denna tisdag, det var igår det och eftersom ni inte har läst något om ett maxtest så har jag inte heller kört något. Igår behövde jag spendera tiden med familjen istället så det blev två vilodagar i rad.
Idag så har jag dels cyklat till jobbet och nu på kvällen så passade jag på att köra ett distanspass efter jobbet också. Fick ihop lite drygt tre timmars träning.

Känslan var allt annat än bra idag, hade liksom inget driv, trampade vatten och ville mest komma hem bara. Det var nästan så att jag gjorde målgest när jag kom hem för det var så skönt att jag genomfört dagens pass och att det äntligen var över.

Imorgon är det en ny dag med nya tag.

Nu ska jag kolla på GP Le Samyn som jag spelat in så kan väl ni ta och tävla i min Powerbar-tävling. Det är ju bara några timmar kvar av den nu. In och vinn!

Jag försov mig till första cykelpendlingen

Vaknade i morse av att Frida ville ha välling, inga konstigheter i det förutom det faktum att det var ljust ute. Kollade på klockan och insåg att jag lyckats försova mig. Hade misslyckats med att ställa in larmet på mobilen...

Jag klev upp, mata Frida och sedan var det bara att packa väskan, hoppa i cykelkläderna och trampa iväg. Kom ändå hit i (flex)tid, så ingen skada skedd.

Idag får ni inte missa GP Le Samyn på Eurosport 2 klockan 15:30. Livestream hittar ni här: http://www.procyclinglive.com/livestream/

Glöm inte heller bort min tävling där ni kan vinna Powerbar-produkter!



2016-03-01

Tävling: Vinn produkter från Powerbar!


Hej vänner!

Det var länge sedan jag hade någon tävling i bloggen och jag blev så glad över att Powerbar la upp min bild på deras Instagram-konto idag. Så vi kör en enkel liten tävling där jag tävlar ut lite av dom Powerbar-produkterna som jag själv använder. Fyra stycken Powergel och en Performance Smoothie samt en cykelflaska som också den kommer från Powerbar.

Powerbar är inte inblandade i denna tävling, dom har inte bett mig arrangera en tävling och dom vet ännu inte om det... Det här gör jag på egen hand och hoppas att allt faller ut väl.

Svara bara på följande fråga i ett mejl till mig (henrikoijer@gmail.com), så har du chansen att vinna:
Hur många kcal innehåller en förpackning Powerbar Performance Smoothie Banan/Blåbär?

Regler och villkor för denna tävling:
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag/tävlingsdag och svaren skickas till henrikoijer@gmail.com
Tävlingen är öppen till 23:59 den 2:a mars 2016, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
Din e-postadress kommer inte lämnas vidare till någon annan.

Första dagen på jobbet

Tidig frukost i morse...

Sexbussen.

Här jobbar jag.

Ah, jösses. Första arbetsdagen avklarad och jag har överlevt. Ingen allvarlig dag utan mest träffa alla, ha ett möte om hur landet ligger och sedan har jag sorterat mina 400 mejl.

På jobbet så har jag tre mappar för e-post; "inkorg", "arkiv" och "pågående". Innan jag gick hem så var inkorgen tom och i pågående så hade jag tio mejl. Bra start! Nu ska jag bara försöka komma in i mitt arbete och låta personen som täckt upp för mig slippa mina arbetsuppgifter.
Apropå e-post så borde jag verkligen gå igenom min egna privata samling idag. Kämpa!

Kul att träffa alla igen! Det kändes faktiskt nästan som om jag var ny på jobbet, fast jag visste ju liksom vad det gick ut på. Kommer väl in i det där snart skulle jag tro.

Min bild hos Powerbar Europa tidigare idag:

2016-02-29

Slut på föräldraledigheten, maxtest och veckans plan

Några bilder från igår eftermiddag.

Igår var en sådan där perfekt dag. Sovmorgon, cykling ute med sällskap och sedan lek ute med barnen i solskenet. Kunde inte bli mycket bättre än så. Ebbah fick en ny kompis också, bara en sådan sak.

Idag är sista dagen av min föräldraledighet. Dag 286 alltså. Känns väldigt tråkigt att inte kunna spendera lika mycket tid med mina barn framöver. Har haft det väldigt bra under min föräldraledighet där Frida och jag fått ett väldigt starkt band. Ovärderligt.
Men, imorgon är det tillbaka till ekorrhjulet.

Har kollat upp hur bussarna till jobbet går imorgon. Kändes också sådär. Dags att vänja mig vid tidiga morgnar igen alltså, Frida har ju inte varit något morgonbarn. Idag vaknade vi tex 08:40. Lyx!

Det jag ser fram emot är ändå att träffa mina kollegor och vara produktiv. Älskar ju att vara produktiv.

Att jag kollade busstiderna för morgondagen beror på att jag inte ska cykla till jobbet. Har ju sett fram emot jobbpendling också, men imorgon så ska jag dels ta med mig en massa jobbgrejer men jag har också tänkt mig att köra ett maxtest på kvällen. Jag har inte helt bestämt mig än, men just nu lutar det åt att det blir en maxtest-tisdag. Den här veckan har jag en lätt träningsvecka och det är också sista veckan i denna träningsfas. Från och med nästa vecka är det en ny fas i träningen och nytt träningsprogram som gäller.

Dags att göra träningen ännu mer tävlingsförberedande. Nu blir inte träningen lika statisk heller då det ska blandas in lite träningstävlingar och en massa jobbpendling också. Ser fram emot att testcykelpassen blir allt färre!

-----
Avslutar med en påminnelse om detta:

Om du vill vara med och synas på mina MTB-tävlingshjul i sommar så gäller följande:

Alla som swishar in minst 100:- får sitt namn på hjulen. Typ: "Henrik Öijer". Om det blir väldigt många namn som ska få plats så kanske det blir lite kortare variant, typ: "H. Öijer".
Alla som swishar in minst 500:- (Ja, hjulen är dyrare än så) får även en banner/bild/länk under fliken Sponsorer här på sidan under 2016 i formatet 200x60p. Skicka ett mejl (-> henrikoijer@gmail.com) med info om ni är sugna på det. Gäller både privatpersoner och kanske någon som vill promota ett företag.

Oavsett belopp så kommer jag skriva ett tack-inlägg här på bloggen där jag nämner alla som bidragit och där länkar/bilder/banners också kommer att vara med. Vill man bidra utan att synas någonstans så skicka då också ett mejl där ni skriver att ni inte önskar vara med på hjul eller blogg.
Swish-nummer: 0739504919

Min fru kom på mig...

Igår jobbade min fru halvnatt, det betydde i det här fallet att hon slutade klockan 00:00. När hon sedan kom hem så ertappade hon mig halvnaken och genomsvettig nere i källaren. Hon blev givetvis inte glad över det hon såg, utan hon blev snarare en aning förtvivlad. Frågor som "varför" och uttalanden som "du är ju sjuk i huvudet" var det jag fick höra innan hon vände sig om och gick därifrån med bestämda steg.

Japp, jag körde testcykel sent igår och fick mig ett riktigt gött dubbelpass alltså. Distans på dagen och lågkadensfyror på kvällen. Om man är 34 år gammal och har cyklat sedan Sundsvall brann så lär man hitta på lite nytt för att stressa kroppen på nya vis. Jag kan faktiskt inte minnas att jag kört ett så här hårt pass efter ett distanspass någon gång.

Det blev 12 stycken lågkadensfyror med två minuters vila, dödens slaktpass för benen. Eftersom jag hade ett distanspass i benen så trodde jag att det skulle gå riktigt segt och tungt med lågkadensintervaller, men det hela gick ju långt över förväntan. För er watt-intresserade så körde jag igenom intervallerna med ett snitt av 362.25 watt. I början av februari så körde jag hårt och fick ihop 352 watt på åtta lågkadensfyror. Faktum är att gårdagens pass blev det pass med lågkadensfyror där jag dragit mest watt. I fjol nådde jag 355 watt som högst och då var det också på åtta stycken intervaller.

Faktum är att passet gick så bra att jag kunde öka rejält i sista intervallen för att kräma ur benen och då landade watten på 384.3 watt.

Kul när det går bra!

Där fick ni, benjävlar! Egentligen så har jag en väldigt sund och kärleksfull relation med mina ben, men just igår fick dom ta en hel del skit.

2016-02-28

Soligt distanspass med sällskap

Här kan man va'! Rätt fläskig inledning på passet då jag ju hade sällskap av två crossåkare idag, den ena körde dessutom med sommarsulor. Var med och tog mycket vind ändå, det biter ju bara lite bättre om det rullar sämre...

Uppe i Vålberg på 280.84 m.ö.h. kan man också vara. Fint ställe!

Jimmy på väg att peta hem bergspriset på nästan 370 meter över havet.

Utan vinterdäck så blir det extra spännande utför. Själv kunde jag ju cykla med mina MTB-dubbdäck med bara en hand på styret och fota samtidigt.

Wild life. Även om hundarna hade en väldigt aggressiv attityd så var jag ändå mest rädd för att cykla på dom. Hästarna såg ut att ha det riktigt gött där i solen. Vi hade ju det rätt okej vi med.


Ja, idag blev det Jimmy, Preben och jag som cyklade tillsammans. Som jag skrev så var inledningen ganska så svettig för mig, men jag tyckte att jag kom in i det allt mer. Det vände väl någonstans kring berget mellan Sågmyra och Rexbo. Efter det så tyckte jag att det gick betydligt bättre.
Hoppas lite på att Jimmys cross rullade lättare än min MTB. Att Prebens cykel med sommardäck rullade lättast är väl ganska givet, men så körde han med ryggsäck istället.

Vi körde till Sågmyra och tog sedan "den andra backen" över till Rexbo. Alltså inte mer vanliga Åhl-Tällberg, utan via Vålberg och Bäckeberg, När vi kom till Smedsbo så fortsatte vi rakt fram till Aspeboda, upp mot Falukrossen och sedan förbi Källviksbacken och Slussen på väg hem.

Snittpulsen landade till slut på 78% av max och det blev vinterträningens näst snabbaste pass för min del. Det snabbaste med dubbdäck på. Behöver det här nu på vårkanten, få upp slätdraget lite inför långloppssäsongen. Det har varit kul med äventyrscyklingen och det, men det bygger inte mycket slätdrag. Extra bra givetvis att träna i sällskap och jag fick ju både attackera och spurta ett par gånger också. Tack för sällskapet grabbar!

Vörtbröd, distans och sponsring Q&A

Vörtbröd till frukost! Har nu bara en limpa kvar där nere i källarfrysen... Har sett påskmust i affären, men påskvört brukar av någon outgrundlig anledning inte prioriteras speciellt högt hos mataffärerna.

Ska snart göra mig i ordning för att sticka ut på distans. Med sällskap! Vet att Jimmy Bodin ska vara där, för det var han som skrev på Facebook om det. Vill du hänga med så är det 10.00 från Gamla Postenparkeringen som gäller.

Igår så skrev jag ju ett inlägg om att ni kunde vara med och sponsra mina kommande tävlingshjul. Lite nytänk kring det här med sponsring och jag visste inte alls hur väl det skulle falla ut. Än så länge har jag dock bara fått positiv feedback och det har även trillat in lite pengar. Tack så jättejättemycket!
Det har också kommit lite frågor kring detta, tänkte svara här på dom jag kommer på nu:

Vad är det för hjul?
Det här vill jag inte avslöja än då jag dels inte vill ge tillverkaren sjukt mycket reklam "i onödan" och om det visar sig att jag inte får råd med dom så blir det lite fel...
Vad gör du om du inte får ihop pengarna till hjulen?
Då får jag lov att köra på andra hjul. Alla som har bidragit med pengar kommer dock få sitt namn på mina hjul denna sommar. Oavsett vilka hjul det blir. Så, för 100:- får du ditt namn på mina hjul i sommar. Värt!
Hur mycket behöver du samla in?
Det här är inte helt klart än. Jag har fått ett prisförslag, som jag ska försöka förbättra. Det handlar dock om mycket pengar, därav denna sponsringsidé.

Jag tänkte skriva ett längre inlägg om sponsring senare i bloggen. Är det några frågor du vill ha svar på genom det inlägget så ställ dom via en kommentar till detta inlägg så kan jag kanske få med dom då. Jag kommer inte gå in i detaljer kring mina egna samarbeten, men skriva lite mer övergripande om hur det går till och vem som gör vad och så vidare.

Om du vill vara med och synas på mina tävlingshjul i sommar så gäller följande:

  • Alla som swishar in minst 100:- får sitt namn på hjulen. Typ: "Henrik Öijer". Om det blir väldigt många namn som ska få plats så kanske det blir lite kortare variant, typ: "H. Öijer".
  • Alla som swishar in minst 500:- (Ja, hjulen är dyrare än så) får även en banner/bild/länk under fliken Sponsorer här på sidan under 2016 i formatet 200x60p. Skicka ett mejl (-> henrikoijer@gmail.com) med info om ni är sugna på det. Gäller både privatpersoner och kanske någon som vill promota ett företag.

Oavsett belopp så kommer jag skriva ett tack-inlägg här på bloggen där jag nämner alla som bidragit och där länkar/bilder/banners också kommer att vara med. Vill man bidra utan att synas någonstans så skicka då också ett mejl där ni skriver att ni inte önskar vara med på hjul eller blogg.
Swish-nummer: 0739504919

2016-02-27

Vill ni vara med och sponsra mig med hjul?

Lugn dag idag, Omloop het Nieuwsblad blev en riktig spännande historia, precis som jag hoppats på.

Idag har jag känt mig nästan som bakis, ni vet? Seg, trött, ont i huvudet och konstant sugen på något gott att äta. Har nog fått i mig ungefär en veckas energibehov men är ändå trött och seg. One of those days, helt enkelt.

Tänker ändå göra ett försök med att köra igenom dagens pass, det kommer nog bli en rätt grisig historia med dagens ben. Men det är ju bara att bita ihop och genomföra det om det ska cyklas snabbt i sommar.

-----

Apropå snabbt i sommar så undrar jag om ni skulle vilja hjälpa mig med det? Jag är nämligen på jakt efter att par riktigt ruskigt fina tävlingshjul. Jag har fått erbjudanden om hjul, men inget av det har varit riktigt intressant. Ska jag vara sponsrad med något så ska det liksom vara för att jag VERKLIGEN vill ha det. Att vara sponsrad bara för att vara sponsrad är inget för mig.
Hjulen jag vill ha kan jag bara få ett bra pris på, ingen bättre deal än så tyvärr och eftersom hjulen verkligen är top of the line så är det där bra priset fortfarande mycket pengar. Speciellt efter drygt nio månaders föräldraledighet...
När jag igår fyllde år så skrev jag följande:
"Om ni nu sitter och skäms över att ni missat att köpa present åt mig så kan ni swisha in er present till 0739504919, alla donationer mottages tacksamt och pengarna går oavkortat till inköp av nya tävlingshjul!"
Sedan så funderade jag lite mer på det där när jag var ute och cyklade (man hinner fundera på rätt mycket under 3 timmar cykling).

Så här blir dealen!

  • Alla som swishar in minst 100:- får sitt namn på hjulen. Typ: "Henrik Öijer". Om det blir väldigt många namn som ska få plats så kanske det blir lite kortare variant, typ: "H. Öijer".
  • Alla som swishar in minst 500:- (Ja, hjulen är dyrare än så) får även en banner/bild/länk under fliken Sponsorer här på sidan under 2016 i formatet 200x60p. Skicka ett mejl (-> henrikoijer@gmail.com) med info om ni är sugna på det. Gäller både privatpersoner och kanske någon som vill promota ett företag.
Oavsett belopp så kommer jag skriva ett tack-inlägg här på bloggen där jag nämner alla som bidragit och där länkar/bilder/banners också kommer att vara med. Vill man bidra utan att synas någonstans så skicka då också ett mejl där ni skriver att ni inte önskar vara med på hjul eller blogg.


Jag kommer höra av mig till de som swishade in pengar igår så att även de får veta hur jag tänker mig detta.

Nu är jag ute med stora håven här, men jag brukar ju lägga ner åtskilliga kronor och framförallt timmar på denna blogg och andra sociala medier utan att ta något betalt. Så hata mig inte allt för mycket nu.
Crowfundade tävlingshjul till mig, helt enkelt.

Swish-nummer: 0739504919

Idag börjar cykelsäsongen på riktigt

Tjena!

Visst har det gått en massa cykeltävlingar redan under 2016, men idag tycker i all fall jag att den internationella landsvägssäsongen börjar på riktigt och den börjar med Omloop Het Nieuwsblad.
Inga svenskar med idag, men i morgondagens Kuurne-Brussel-Kuurne så är falubon Jonas Ahlstrand med.
Livestream finns tillgänglig från 13:30 idag och 14:00 imorgon.
Dessa tre sidor brukar länka till livestream-sidor, så håll koll på Procyclinglive, Steephill och Cyclingfans. Två sidor som sänder idag med georestriktion är Sporza och RTBF.

Två år i rad har Ian Stannard vunnit, men i år är han inte med. I fjol knäckte han inte mindre än tre stycken cyklister från Etixx-Quickstep i den dramatiska finalen:


Själv så ser jag fram emot lite testcykel idag igen, ca: -10 ute och det är långt ifrån någon landsvägssäsong utanför fönstret. Jag vet att det planeras för träningstävlingar på MTB med start redan 9:e mars (på snötäckta stigar, i mörker?). Men jag är sugen på att slänga ihop en tävlingsträning på vintriga skogsbilvägar, skulle det vara intressant? Då kan liksom både MTB och landsvägscyklister köra.
Tänkte att vi kunde tävlingsträna här, kom på tanken igår när jag cyklade förbi där och kände tävlingssuget slå till.