Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-11-24

Min dag

Tja tja!

Dags för ett testcykelpass strax. Barnen ligger nu i sina sängar och ska sova, frun är hemma och livet är väl på topp? Jag sov för övrigt åtta timmar i natt, skönt besked va?! Känner mig dock inte utvilad för det, men det tar väl några dagar att ta mig ur min sömngrop. Med sent testcykelpass nu i kväll så blir det ju inte så jättemånga timmar sömn i natt heller.

Idag har vi gjort om Ebbahs rum. Eller ja, det är ju mest Ronya som har gjort om men jag har i alla fall burit en massa grejer och byggt lite IKEA-möbler. Några barn och jag har handlat också.

När jag skulle hämta barnen från skolan så höll det på att gå riktigt illa för både Frida och mig. Det hade nämligen börjat regna lite och stenplattorna på gården hade tydligen blivit en skridskobana med lite vatten på. Jag klev ner från trappen och benen bara försvann.
Nu bar jag Frida i hennes bilstol, så hon landade i den i alla fall om än på sidan. Tur att jag inte gick och bar på bara henne, i axelhöjd... För min egen del så tog höften den värsta smällen och det var kanske bättre än om jag landat på knäna eller händerna. Nu gör det ju bara lite ont i höften.

I kväll så har Filip och Ebbah haft innebandyträning och jag kunde smita därifrån för att gå på ett möte med IBF Faluns damlag. Jag har nämligen blivit med i sportgruppen, som ska jobba för att ge IBF Faluns damlag dom rätta förutsättningarna för att prestera. Jag har ju följt IBF Falun ungefär lika länge som jag cyklat även om jag inte minns vilket år jag såg första matchen. Men det är 15-20 år sedan. Själv så har jag spelat innebandy i 5-6 år också, så intresset finns där.
Jobbet är ideellt och jag har ju några andra bollar i luften också, men hoppas kunna bidra med så mycket som möjligt för att IBF Falun ska ha topplag i innebandy på både dam- och herrsidan.

Nya elitlag på dam och herrsidan: Stockholm CK

Hej Cykelvänner!

Det var inte längesedan som jag presenterade Team Ormsalva för er och nu är det alltså dags att presentera nästa satsning på svensk elitcykel: Stockholm CK.
På herrsidan så är det cyklister från Valhall, Södertälje och det bästa från Uppsala. Kryddat med Freddy Johansson från Kopparberg som också tar med sig sina sponsorer Crescent och TEC in i det nya laget.
Det blir stora lag både på dam- och herrsidan och det ska bli spännande att se vad dessa kan göra mot övriga lag.

Eftersom jag inte är någon journalist så gör jag som övriga svenska cykelnyhetssidor (som dock verkar ha missat denna nyhet +ANDRA) och publicerar en pressrelease:


"Stockholm Cykelklubb startar elitlag för herrar och damer


På mindre än ett år har Stockholm Cykelklubb (SCK) tagit steget från nybildad klubb till att samla några av Stockholmsområdets bästa dam- och herrcyklister i en fokuserad elitsatsning på landsvägssidan.

Tillsammans med våra huvudsponsorer teknikkonsulten Rejlers och Crescent/TEC kommer SCK nästa år att ha konkurrenskraftiga lag i både dam- och herrelit med en uttalad målsättning att vara med och konkurrera om medaljer i svenska mästerskapen på linje och tempo för både herrar och damer. Lagen samlar några av stockholmsområdets bästa tävlingscyklister i en kombination av unga lovande cyklister och mer erfarna tävlingscyklister.

”Efter att ha börjat cykla tillsammans säsongen 2014 har de dryga 40 medlemmarna i den ursprungliga gruppen, med hjälp av vår huvudsponsor teknikkonsulten Rejlers, fortsatt att ständigt utvecklas”, konstaterar Thomas Backteman, ordförande i Stockholm Cykelklubb. ”2015 tog vi steget och bildade klubb eftersom flera av medlemmarna i laget, Rejlers Cycling Team, ville börja tävla tillsammans. Nu tar vi nästa steg genom att samla några av stockholmsområdets bästa tävlingscyklister på både dam- och herrsidan. Det känns roligt att kunna vara med och skapa ett nytt konkurrenskraftigt cykel lag i Stockholm för att på så sätt bidra till att stärka cyklingen som sport i Sverige”, konstaterar Thomas Backteman.

”På Rejlers har vi jobbat strategiskt med hälsofrågan under många år och vi gör olika satsningar för att få våra medarbetare att må bra, cyklingen är en av dem. Jag har rest runt i Norden och delat ut cyklar på Rejlers kontor, i samarbete med det svenskägda cykelmärket Bianchi. Cyklarna ska användas av medarbetarna för att åka på kundbesök och i några av alla de motionslopp som anordnas runt om i Norden”, säger Peter Rejler, vd och koncernchef på Rejlers.
För ytterligare information

Stockholm Cykelklubb
Thomas Backteman, ordförande, 0708 311 166
David Schwieler, kassör, 0709 380 426

Rejlers
Peter Rejler; vd och koncernchef, tel. 070-602 34 24
Lisa Rejler; Investor Relations & CSR-chef, tel. 070-399 08 06


Damelitlaget består av följande cyklister:
Sara Penton (Sara kommer primärt tävla utomlands under 2016)
Mikaela Persson (Mikaela kommer primärt tävla utomlands under 2016)
Emmy Thelberg
Cecilia Widegren
Camilla Backman
Camilla Lundberg
Ulrika Högberg
Anna Nyhlen
Ingrid Kjellström
Jenny Werner

Herrelitlaget består av följande cyklister:
Thomas Wahlgren (tidigare Valhall)
Edward Wendelin (tidigare Valhall)
Christopher Harnesk (tidigare Valhall)
Matti Scheffer (tidigare Valhall)
Peter Eggertsen (tidigare Fredrikshof)
Staffan Arvidsson (tidigare Uppsala)
David Bartolome (tidigare Uppsala)
Lucca Mazzurano (tidigare Velo)
Freddy Johansson (tidigare Kopparberg)
Tobias Stridsberg (tidigare Södertälje)
Nils Penton (tidigare Södertälje)
Patrik Morén (tidigare Södertälje)
Marcus Linder (tidigare Södertälje)


Om Stockholm Cykelklubb
Som Stockholms enda fokuserade klubb för elitmotionärer erbjuder Stockholm Cykelklubb en länk mellan tävling och motion. Klubben erbjuder ambitiösa motionärer och elitcyklister en ständig utveckling. Tillsammans lyfter vi laget och helheten blir större en varje enskild individ – laget är starkare än jaget!

Klubben startades 2015 och har drygt 160 aktiva medlemmar med lag och aktiva på både dam- och herrsidan som tävlar på elit och master nivå i Sverige och internationellt. Klubben har blivit ett givet inslag inte bara på de svenska tävlingsbanorna men också i alla större motionslopp i Sverige och internationella."

2015-11-23

Kalendertävling?

Tjena vänner!

I fyra år har jag haft en kalendertävling här på bloggen. Första året så svarade ni på frågor och så fick den som skrapade ihop flest poäng välja pris först osv. På slutet har jag haft en sponsor per dag där det blivit vinnare korade varje dag från 1:a december till den 24:e december.
Ni har ju vunnit telefoner, cyklar, alla möjliga cykeldelar, träningsläger, sportdryck, kläder, startplatser i cykeltävlingar och en massa annat. Ett antal företag har frågat om det blir någon kalender i år och andra har sagt att dom blir med också i år.

Men, känns det inte lite som om vi gjort det där nu?

Är det förresten någon av er som har någon kul berättelse kring något som ni vunnit i min kalender att dela med er av?

Som ni kanske märker så har jag inte tagit tag i den där kalendern i år och det är en vecka kvar bara. Hur gör vi?!

-----

Jag cyklade ju i natt, som några av er kanske läste om i morse. Åkte runt en del och tänkte på hur synd det är om min fru när jag trampade där för mig själv i skogen. Alltså, hon kunde ju säkert ha fått en helt normal man och så slutade det med att hon fick mig. Som kvart i tolv på natten sticker ut och cyklar ett par timmar. I skogen. Ensam. Mitt i natten. Dessutom inget "nyckelpass" utan bara lite trampande. Visserligen väldigt skönt för min skalle att ha det där passet, så det betyder ju en del och blir därför viktigt ändå.
Men ja, nog är det synd om Ronya allt.

-----

Jag har ju satt ett mål om att sova minst 7 timmar per natt i snitt denna vecka. Funderade på att bränna av någon 14-timmarsnatt och sedan ut och cykla övriga nätter.. Äsch. Skoja. Men det där med sömn är väl kanske en av mina största svagheter i cykelsatsningen.
När jag stack ut på cyklingen i natt så planerade jag för att sova när Frida skulle sova idag på dagen och det gjorde jag också. Fick nog ihop 100 sköna minuters sömn där bredvid bebisen. Dom räknas givetvis inte in i nattsnittet utan får bli ren bonus istället.

Tänkte sätta några mål varje vecka, små mål att jobba mot för att bli lite bättre som cyklist och människa. Varje vecka så sammanfattar jag ju min egna träning och i samband med det så kan jag också se vad jag kanske behöver göra bättre nästa vecka. Eller så är det bara något i min vardag som behöver förbättras. Det är ju alltid kul med målsättningar.
Så denna vecka har jag tre målsättningar där sömnen är en. Övriga två håller jag för mig själv, några hemligheter får jag väl ha även om jag också bloggar...

-----

Under sommaren så har jag fått några mejl från en och samma cyklist som frågat lite om tänk, taktik och sådant kring långlopp. Jag har svarat också, det är nog därför som jag fått några mejl och inte bara ett.
Har faktiskt tänkt ganska länge på det där, om att coacha andra cyklister. Tror faktiskt att jag skulle tycka det vore kul att engagera mig lite i någon eller några cyklister. Att dela med mig av mina kunskaper och kanske kunna hjälpa någon annan.
Tidigare i veckan så hörde en bekant av sig och undrade om jag kunde hjälpa honom med träningsupplägg för en tid framöver och i helgen har jag fått mejl från en av er läsare som vill ha några goda råd om cykelträning för ett specifikt mål.

När ni hör av er med konkreta frågor så får ni alltid svar. Oavsett om det gäller träning, tävling, bloggande eller vilken cykel ni ska köpa. Ibland kan det dock ta lite tid att få svaret då jag har lite annat i livet och det dimper ner en del mejl.

Nä, visst skulle det vara kul att kunna hjälpa andra men jag går ju gärna all-in på saker som jag tar mig för. Så det blir liksom inget standardträningsprogram som jag skulle kunna skicka iväg och stå för. Så det blir liksom en ganska stor apparat för mig att veva igång...

-----

Ja, det var väl lite tankar och funderingar kring cyklingen och bloggandet det. Nu är det dags att koja om det ska bli några timmars nattsömn. Vi hörs väl imorgon igen? Ni kan väl lämna en kommentar kring något av det jag bloggat om idag, så har jag något att läsa imorgon när jag lämnat barnen på skolan.

Puss och kram!

Nattsträckan

Hej Cykelvänner! 

Inatt blev det en nattsträcka med min MTB. Körde mestadels på stigar även om jag avslutade på mestadels parkvägar/vägar. Det var mellan åtta och tio minusgrader och lite småkallt om tårna på slutet  
Tog en sådan där mörkercykelbild med lång slutartid igen, tio sekunder denna gång.

Ja, nu är den hårda veckan över och jag kan sitta i en lätt vecka och blogga. Sammanfattar jag den hårda veckan så blev det nio timmar och 42 minuter varav 123 intensiva minuter. Fyra intervallpass och två i distansfart varav det ena distanspasset inleddes med tio spurter. Två av dagarna var ju riktigt tuffa att genomföra och jag gjorde det tuffare än nödvändigt genom att ha en vecka där jag sov för lite.
Ska bli riktigt skönt med en lätt vecka nu. Sätter som mål att sova minst sju timmar per natt i snitt från idag till söndag. Måste komma tillbaka till vettig återhämtning om jag ska fixa ännu ett varv med tre träningsveckor.

-----

Igår kördes ju den tredje deltävlingen i världscupen i cyclocross och herrarnas lopp blev riktigt bra, det här kommer jag kika på flera gånger:


Vill man se damernas lopp så gör man det här:

2015-11-22

Musettecross genom Erik Jonssons lins

Tjena Cykelvänner!

För länge, oändligt länge, sedan så skrev någon till mig på Instagram att jag borde följa CK Barriär på Instagram, en nybildad Malmö-klubb med fokus på cyclocross. Just på Instagram så har jag också ganska länge följt Erik Jonsson, bägge kontona är att rekommendera för de som gillar snygga cykelbilder.

Hur som helst. Via dessa Instagram-konton och några av personerna kring dessa så har jag nu i höst sett något som heter #MusetteCross. Det här Musettecross är alltså en serie med tre CX-events i Malmö, arrangerade av nämnda CK Barriär. Igår tävlades det på en rätt läcker bana och dessutom kom första snön. Erik Jonsson har bjudit på ett stort bildgalleri på CK Barriärs Facebook-sida.

Här är några av bilderna:

Så himla snyggt och det är ju omöjligt att inte vilja vara med på nästa Musettecross efter att ha sett detta. Härlig cykelinspiration, tack ska ni ha!

Med en känsla av att vilja fly

Hej cykelvänner!

Ja, i natt så var det dags för ettor igen. Har sagt det förut och säger det igen: Det finns inget värre.
Ni vet när man bränner sig på något? Hur man liksom genom en reflex bara rycker bort från det varma? Lite så känner jag med ettor, det är liksom så obehagligt, jobbigt och smärtsamt att mina instinkter säger åt mig att rycka bort mig själv från testcykeln.

Som lök på laxen och grädde på moset så hade jag skitben igår. Började passet med ett Åstrand-test som uppvärmning och hade mycket högre puls än vad jag trodde att jag skulle ha. Tänkte att det nog berodde på att jag druckit för lite och därför var pulsen ovanligt hög. Visst var benen lite stela också, men så kan det ju vara i slutet på en hårdvecka.
Sedan så började själva träningen. Hade kollat lite på hur jag presterat på ettor under året och hade därefter satt en relativt låg effektnivå som jag skulle kunna hålla. Har ju inga egentliga ambitioner att försöka maxa mig till rekord nu i november, utan mer hitta flytet i träningen och få bra träningstid.
Nåväl, på den effekten som jag inför passet trodde att jag skulle kunna dansa igenom passet så brände det till direkt i första intervallen. Kände att det skulle bli ett tufft pass att genomföra. I tredje intervallen så var jag på vippen att ge upp helt och hållet. Tänkte att jag skiter i det här nu och går och lägger mig istället. Är ju sliten, har ont i benen och behöver sova mer. Lyckades dock övertala mig till att genomföra åtminstone någon till. Så jag fortsatte. Någonstans efter fem där så började jag se mållinjen och när jag kört tio intervaller så var jag helt mosig i både ben och huvud.

Vidrigt pass och då var ändå effekten på en nivå som jag borde ha fixat utan att behöva vända ut och in på mig själv. Men hård vecka är en hård vecka och kombinerar man det med lite för lite sömn, lite för dålig mat och för lite att dricka så blir det ju onödigt hårt.

Bild från mitt Instagram-flöde. I natt var det verkligen läge att ringa den där läkaren...

Nu har jag bara ett pass kvar på min hårdvecka och det känns ju bra. Det är dessutom ett lätt pass också, den enda svårigheten blir att få tid att genomföra den. Morgonen och förmiddagen spenderas nämligen i Vikmanshyttan där Filip ska spela tre innebandymatcher. När vi kommer hem så har Ronya precis åkt till jobbet där hon blir kvar till sena kvällen...
Men, cykellamporna är laddade och motivation finns.

2015-11-21

Lågkadensfyror, sovmorgon och hockey

Hej cykelvänner!

I natt gick jag från att nicka till i soffan till att, via kanelbulle och saft vid köksbordet, köra min träning som bestod av åtta stycken intervaller på fyra minuter vardera med låg kadens. Planen var 60 i kadens med 5,7 kilos motstånd, alltså 342 Monarkwatt. Dock så blev det sju intervaller med 61 i kadens och en med 62. Ett trampat varv minut (rpm) hit eller dit kan man kanske tycka, men med 5,7 watts skillnad mellan varje rpm så gör det ganska stor skillnad. Nu blev det alltså ca 348 Monarkwatt i mina intervaller.

Jag gillar ju att jämföra med mig själv och kikar jag tillbaka lite så körde jag på 343 watt i januari och 356 watt i mitten av februari. Bägge dom gångerna så var det dock med betydligt högre intensitet. Så det här passet är nog säkert mer jämförbart med februaripasset och ännu ett kvitto på att jag ligger väldigt bra till i träningen.
Snittet av intervallernas snittpuls i februari-passet låg på 169 och igår var motsvarande siffra 162.

Så här snyggt blev passet.

Eftersom Ronya sett mig vara trött ett tag nu så fick jag sovmorgon i morse. Skönt och välbehövligt med lite mer sömn än vanligt!

Idag har vi spenderat eftermiddagen i Borlänges ishall där Filip spelat matcher mot Borlänge, Skogsbo och Mora IK. 

Det blev en vinst och två förluster. I sista bytet mot Skogsbo så tappade Filip humöret och när de sedan fick möta Mora som var en storlek större både bokstavligt och bildligt talat så blev det tufft. Flera med Filip i Filips lag fokuserade på fel saker där och det blev ganska tungt jobb för coacherna...

Filip gjorde fem av lagets 14 mål idag, så såhär med lite perspektiv till det hela så är han ändå lite nöjd. Framförallt med straffmålet mot Mora:

2015-11-20

Tröttmössa

Höj, cykelvänner!

Trött kille här, som intagit ryggläge i soffan efter nattning av barn Inte så lovande känsla inför träningen direkt. Hade ju hoppats på lite utecykling i dagsljus, men det var ju kul att spendera dagsljuset i möbelaffärer också! Har alltså dagens träning kvar och klockan rusar mot elva...

Tidiga kvällen spenderade Ebbah och jag i Enviken där vi såg IBF Faluns damlag ta sin första seger för säsongen via 5-2 mot Jönköping:
Glada tjejer i svart och lite mindre glada tjejer i vitt.

Denna vecka har jag tre pass kvar att genomföra. Eftersom klockan är mycket så bestämde jag mig för att köra något av dom två passen som tar minst tid. Slutligen så föll valet på det passet som på förhand känns lättast.
Kommer bli skoj det här, vi hörs imorgon!

Klokt beslut

En dålig bild på ett rådjur är bättre än ingen bild på ett rådjur.

Hej!

Det är långt mellan gångerna, men igår tog jag ett sådant där klokt beslut, då jag bestämde mig för att låta det bli en vilodag. Hade "årets tröttaste dag" igår så jag skippade mörkercykling i skog och la mig i hyfsad tid istället. Nu så sov jag lite rövigt i natt så det blev ju inte bara guld och gröna skogar av det hela, men jag fick i alla fall sova mer än om jag cyklat i natt.
Att jag vilade igår innebär att jag nu ska träna tre dagar i rad igen. Eventuellt vågar jag mig ut i skogen utan dubbdäck idag, trots minusgraderna.

-----

Det har byggts en ny stig på Lugnet, Flowstigen. Det ska bli en stig för hela familjen och ser ju ut att bli riktigt snabb/rolig. Jag har vid ett par tillfällen sett hur de har arbetat i skenet från sina pannlampor, imponerande arbetsinsats. Avslutningen av Långa Lugnet kommer in där Flowstigen går, så det är ju inte helt otänkbart att man kommer avsluta tävlingen genom att åka en bit på denna:

Flowstigen, Lugnet from Erik Kilström on Vimeo.

-----

Tre av dom elva senaste bilderna på min sponsor Limars Instagram-flöde är bilder från mig. In och följ dom vettja! Skriv också "Henrik Öijer är bäst", på alla bilder som kommer från mig. Okej? Tack!
Ett foto publicerat av Limar Helmets (@limarworld)

Ett foto publicerat av Limar Helmets (@limarworld)

Ett foto publicerat av Limar Helmets (@limarworld)

2015-11-19

Långa Lugnet-cykling


Hej cykelvänner!

Igår körde jag stora delar av Långa Lugnet. Men, det skjuts ju mycket på övningsområdet nu för tiden så det var inte läge att köra hela förstaslingan. Dels vill jag ju inte provocera markägarna och de som skjuter genom att vara där när de satt upp anslag om att skjutning pågår och dels så är det ju rätt korkat att cykla i ett område där man övningsskjuter med skarp ammunition. Faktiskt.
Jag cyklade ändå bort så jag hoppade på förstaslingan där man är som längst bort på Långa Lugnet och körde det jag kunde av förstaslingan. Sedan så var det ju bara att kötta igenom andra- och tredjeslingan.

Självförtroendet stärkt sedan mitt härliga pass med 3x20 min, hade känsla av att vara lätt och tekniken och alla spårval satt som en smäck. Det gick bra, helt enkelt. När jag kört igenom hela Långa Lugnet så körde jag en bit till på andraslingan innan jag på grund av mörker fick leta mig ut på vägar för att avsluta passet.

Planen var egentligen att köra tio spurter OCH fyra timmar distans, men av livspusseltekniska skäl så hann jag inte med det utan det blev tio spurter i inledningen av passet istället. Spurt sex kändes mjäkig så jag körde en bonusspurt också.

Kom hem, stressad, och åt några mackor. Duschade och bytte om för att jobba lite ideellt på kvällen. Nästan fyra timmar spenderades på Lugnet för att hjälpa Filips hockeylag att tjäna pengar genom hårt slit med Julgalan. Det hann bli rätt krispigt där ett tag innan munkfikat dök upp.
Efter den insatsen var jag mer än lite trött i benen. Men det var då det.

I natt har det varit minusgrader så jag vet inte om det blir så mycket mer stigåkning detta år. Om temperaturen stiger tillräckligt idag så kanske jag testar lite mer stigåka idag. Annars så såg jag faktiskt att det väntas plusgrader igen i nästa vecka...
Har dock ingen lust att åka runt som bambi i skogarna och riskera att slå ihjäl mig varannan meter på isfläckar.

Gårdagens cykling:

2015-11-18

Från runkben till pangpangben

Hej cykelvänner!

Jag ber om ursäkt för det Adam Steenska uttrycket där i rubriken, men det svänger fort i cykel. Igår bloggade jag om hur dålig jag kände mig i förrgår och nu sitter jag istället och bloggar om att benen var grymma igår. Det blev mitt näst bästa pass någonsin på 3x20 minuter med 308 Monarkwatt i snitt. Rekordet är 310,4 watt från april i år.

I januari så körde jag samma pass på 276 och 282 watt, så det här ser ju onekligen ganska så ljust ut. Det enda som kan vara dåligt med att vara stark i november är väl om jag skulle vara klenare när det är dags att tävla i vår.

Vintern ser ut att komma imorgon med ihållande minusgrader ett tag framöver och första snön är nog inte långt borta. Så jag passar på att köra lite MTB idag, blir kanske sista gången med riktig MTB-cykling innan våren anländer så det gäller att ta vara på denna dag.

Vi hörs!

Många Monarkselfies blir det...

2015-11-17

Redan sliten?

Tjenare cykelvänner!

Alltså igår kväll så körde jag ett pass med 4x4 min på testcykeln i källaren (372 wattz). Gjorde det också den 6:e november (373 wattz), så det var tio dagar sedan senast. Då kändes det bra, men igår inte så bra. Det var faktiskt svinjobbigt och jag fick anstränga mig ganska så mycket för att orka släpa stumstockarna till ben över högstaläget på varje tramptag.
Min första tanke igår var: "Jag borde ju ha blivit bättre på tio dagar?!"
Men. Ibland är inte allt enkelt och glasklart.

Känslan igår var att jag var sliten muskulärt och fick liksom stumcykla mer än senast. Ni vet när man är stum och man trampar liksom mer krampaktigt och verkligen måste tvinga benen att hålla rätt kadens (rpm)? När jag inte stumcyklar så kan jag liksom lättare variera kadensen och behöver inte kriga för varje varv per minut (rpm).
Så, efter passet så kikade på mina Cycling Dynamics i Garmin Connect. Cycling Dynamics är alltså Garmins avancerade siffror från effektmätningspedalerna som jag har (Vector 2).
Jag har ju kört en hel del med Garmins pedaler och kan väl börja hitta mer när jag analyserar min träning. OBS att det givetvis bara är mig själv jag kan jämföra med eftersom jag inte sitter på någon effektdatabank eller samlar in mina vänners effektdata...
Hur som helst. När jag kör på hög intensitet och verkligen är ansträngd, då har jag en högre rundtrampseffektivitet och en längre båglängd för kraftfasen. Jag använder mer rundtramp, helt enkelt. Går det lättare så trampar/stampar jag mer än att veva hela varvet runt med fötterna. Det här passet så hade jag en rundtrampseffektivitet på 95+ och förra passet låg jag på under 95. Kraftfasen var också 10-15 grader längre igår än förra gången, så jag kan nu se via Cycling Dynamics att jag ansträngde mig mer på samma belastning denna gång.

Varför är jag då mer ansträngd nu, än jag var förra gången? Vi kikar på några faktorer som kan spela in:
- förra gången tränade jag mitt på dagen, igår startade jag passet efter halv elva på kvällen
- förra gången så låg passet i min första strukturerade träningsvecka, som dessutom var lätt. Detta efter en höstvila där jag tränat varannan dag och bara haft det gött. Igår så var det min tredje strukturerade vecka och dessutom med en "mellanvecka" i benen.
- 1½ dygn med tandvärk kan ju faktiskt ha stulit en del energi också. Idag var jag dock till tandis så nu räknar jag med att slippa skylla på det framöver...

Ja, nä. För att sammanfatta allt dravel ovan: Jag var sämre igår än jag var den 6:e november.

Bilderna blev väl ändå lite roligare denna gång, än bilden från senast jag körde 4x4?

Det som är lite oroväckande med att jag kände mig stum och sliten igår är att det var första passet i min hårda vecka och jag ska träna fem dagar till denna vecka. Det här kan bli intressant... Hela poängen med hårda veckor är ju att dom ska vara hårda, så jag får väl kriga mig igenom detta för att sedan avnjuta en lätt vecka efteråt.  Bit ihop!

-----

Igår skrev jag om att ni kunde se dokumentären Bikes vs Cars på SVT Play. Men! Det är bara en nedkortad version på 58 minuter, hela dokumentären är egentligen på 90 minuter. Vet inte varför SVT vill undanhålla 32 minuter av filmen, men SVT är ju statligt och vi som sett dokumentären vet ju att staten sponsras av bilföretag. Så det är väl inte så konstigt att man väljer en kortare version av en bilkritisk film då?!?!?!
Aja, dagens konspirationsteori.
Det jag vill komma fram till är att man kan se hela filmen, om man är beredd att betala för det. Det går att se den på Vimeo, då kostar den ca: 87 kronor och man får då "stream + download anytime". Är man som jag, lite snål kostnadsmedveten, så kan man också hyra den i 48 timmar hos Triart för 39:-.

2015-11-16

Bikes vs Cars

Glada nyheter för oss som gillar cykel, nu kan man se den hyllade dokumentären Bikes vs cars på SVTPlay! Klicka bara på länken, bilden eller här för att komma till programmet: http://www.svtplay.se/video/4776886/bikes-vs-cars/dox-bikes-vs-cars-bikes-vs-cars

2015-11-15

Sammanfattning

Bild från igår.

Hej, vänner!

Dagen kan sammanfattas med två ord egentligen: fruktansvärd tandvärk.

Inte så roligt kan jag lova. Har ändå lyckats köpa present till Filips kompis och skjutsat han till kompisens kalas. Därefter jobbade jag ett par timmar här ute på gården innan det var dags att hämta hem sonen igen.

Tänkte köra en veckosammanfattning av min träning på söndagar här i bloggen. Lite för er skull, men även för min skull. Då kan jag ju kolla tillbaka och se hur det går för mig, om jag nu skulle undra det någon gång framöver.
Jag tränade fem dagar, precis som planerat. Körde Moonlight XCO istället för ett intervallpass på Monarken. Totalt blev det nio timmar och tolv minuter träning på denna mellanvecka med 85 minuters högintensiv träning och nog kändes det att den var tuffare än förra veckans lättvecka. Nästa vecka är en hård vecka och då borde jag bli ännu lite mer grisig i ben/kropp. Ser fram emot detta!

2015-11-14

Två dagars träning i ett inlägg

Gårdagens träning: 2 timmar stigcykling. Det hela blev efter mörkrets infall, men eftersom jag hade med mig ljus så gick det bra ändå. Hann med en vurpa, en nästan vurpa och så fick jag se fem stora vildsvin i lampans sken. Mäktiga djur det där. Dom har ju ett rykte om sig att vara aggressiva men alla jag har träffat på har varit väldigt rädda av sig.

Jag körde faktiskt hela passet med hjälmkamera på huvudet, men man ser tyvärr inte vildsvinen i filmen. Hade ju varit kul att visa annars. Körde tyvärr med halvljus då och så sprang dom inte precis framför näsan på mig heller.

Idag var det cykling i dagsljus istället. På programmet så stod det 10 spurter och 4 timmar distans. Valde att köra spurterna på testcykeln och sedan hoppade jag i utekläderna och rullade iväg.

Planen var först att köra nästan uteslutande grusväg med några korta inslag av stig. Nu blev det istället nästan uteslutande stigar med några korta inslag av grusväg istället. Mycket jobbigare men ack så roligt.
Med spurterna i benen så startade jag med svidande ben och virvel i tanken. Hade sportdryck i flaska och powerbar i fickan. Tänkte att det kunde bli aktuellt idag...

Bilden ovan är för övrigt från Rogsån och där cyklar jag nästan bara på vintern, då går det skoterspår där och nu på sommaren så är det liksom ingen naturlig väg som man bara tar. Men idag kringelkrokade jag en del och då blev denna stig med. Den är ju svinfin, så det är värt en liten kringelkrok.

Efter en kringelkrok från kringelkroken så kom jag ut vid Rogsjön här. Rätt så mysigt!

Efter bara en timme och 24 minuter så åkte den här rackaren fram. Hade då varit klensvag i en kvart ungefär... Heja!

Tog mig alltså till Bjursås där jag irrade runt på stigar. Det här var en lillklingebacke!

På slutet av rundan så tittade solen fram en kort stund. Alltid lika härligt med solsken!

Ganska så precis fyra timmar hörrni!


Temperaturen droppade ner tre grader på typ en kvart när solen började gömma sig och det gick från några tiondelar plus till två och en halv minusgrad.
Den här tiden på året brukar den mesta utecyklingen hålla till ute på vägarna, men i år siktar jag på att köra så länge som möjligt i skogen. Det kommer bli tillräcklig med vägcykling när vintern kommer på allvar.

Om det där hatet...

God morgon, världen!

Eller, är den så jävla god egentligen? I bubblan som vårt hus befinner sig i så är den god, men där utanför är det rätt illa ställt med världen. Ingen har väl undgått det som hänt i Paris i natt och om ni har det så kan ni öppna valfri nyhetssida eller några sociala medier och läsa om elände.

I vårt egna land så har det plötsligt blivit populärt att vara "invandringskritisk". Våra folkvalda politiker beslutar att "stänga" våra gränser. Samma gränser som våra folkvalda politiker tidigare har jobbat för att öppna. Men nu var vi inte förberedda när antalet flyktingar som söker skydd, hos oss som har det bra, ökade så snabbt som det gjorde. Vilket ledde till stora kostnader. Förhoppningsvis så hinner vi rusta upp och förstärka organisationen så att vi snart kan vara ett öppet och välkomnande land igen, utan att behöva räkna kronor och ören för att rädda liv. Ett land som folk vill komma till. Jag var stolt över det, att jag bodde i ett land dit folk ville komma.

Författaren Theodor Kallifatides skrev följande Tweet för några dagar sedan:
"Jag förstår inte riktigt hur den flyktingstragedi vi bevittnar debatteras som ett större problem för oss än för alla som genomlever den."
Jag tycker att den sammanfattar det hela ganska så bra.

Världen kommer aldrig att bli ett stort och öppet Vi, för det kommer alltid finnas grupperingar som skapar Vi och Dom och det är kanske ändå ett friskhetstecken. Alla tycker olika och det ska man få göra. Jag önskar bara att "tycka olika" inte behövde innefatta så mycket hat, egoism och stängda gränser.

Det här är ingen politisk blogg och kommer troligtvis aldrig att bli det heller, men jag är orolig över utvecklingen i världen utanför vår bubbla här i Stennäsets ytterkant.

Även om det här inte är någon politisk blogg så vill jag bara att ni ska veta att jag bryr mig, även om jag bloggar om watt, intervallformer och pulskurvor. Jag tog en paus från Facebook för ett litet tag sedan, stod helt enkelt inte ut med allt hat längre. För det är på Facebook jag ser det där folkhemshatet som är så vidrigt. Det där lite tystare hatet som av någon anledning tycks vara okej för många. Det är så vidrigt.
Det finns en app för att sköta Facebook-sidor, så den använde jag för att sköta min Facebook-sida under tiden som jag inte stod ut med mitt privata Facebook-flöde. Jag har sett andra vänner som flytt Facebook av samma anledning, men nu är jag tillbaka på Facebook igen. Jag kände att jag inte kan låta hatet ta över och vinna. Det behövs helt enkelt cykelbilder, bilder på glada barn, på söta djur och uppdateringar om vad folk gör som får dem att må bra. Det är okej att vara glad, må bra och vilja dela med sig av det. Vi borde göra det mycket mera. Faktiskt. För om alla glada, hjälpsamma, öppna och positiva människor är tysta så är det tillslut bara hatet som hörs.


Om några timmar så kommer det ett nytt blogginlägg i den här bloggen och det handlar om familjeliv, cykelträning och mina, för omvärlden, obetydliga bekymmer. Det är den delen av världen som jag väljer att skriva om. Inte för att jag inte bryr mig om annat, utan för att det är det jag vill dela med mig av till er. Men just nu behövde jag bara ventilera lite.

2015-11-13

Gårdagen och en variant på fyror

Hej och god morgon!

Börjar nästan bli en vana det här med att jag sammanfattar min gårdag med ett litet morgoninlägg på bloggen. Tycker att det känns rätt trivsamt faktiskt, vad tycker ni?

Dagen började i alla fall med att jag tog vår nya lilla sportbil och lämnade barnen på sina skolor. Sedan skarvade jag vidare för att titta på en liten hockeyrink för att få lite inspiration till Öijer Arena. Det börjar ju bli isspolningsväder! Tyvärr var den väl lite för stor för vår gård, annars hade jag nog lagt ett skambud på den.

Dagen bestod sedan av husliga sysslor som disk och att tvätta en massa kläder. En aktiv familj på sex gör ju att det blir en del att tvätta. Hann väl med ett par partier poker också innan det var dags att hämta hem barnen från sina skolor igen.

Min Kina-lampa gick ju sönder i tisdags på den där Moonlight XCO. Eller, egentligen så gick ju inte själva lampan sönder, men fästet till lampan gick sönder. Jag "behöver" väl egentligen skaffa mig något nytt, lätt och smidigt som jag kan ha på hjälmen utan problem och som klarar av lite stökig terräng. Men, innan jag kommit så långt så fulfixade jag min Kina-lampa. Jag lär ju ha något att ha på styret i mörkret om jag kommer ut och cyklar någon gång.
Superlim och buntband, borde väl göra susen?

Torsdagar innebär kvalitetstid med Ebbah i ridhuset, så även igår alltså.

Sena kvällen innebar testcykel för min del och en variant på fyraminutersintervaller. Det hela gick ut på att jag hade olika kadens i dom olika intervallerna för att stöka till det lite för både ben och huvud. Dessutom så körde jag tio stycken och inte dom där vanliga 4x4 all-in. Som grädde på moset så vilade jag "bara" i två minuter, på 4x4 brukar jag vila i tre minuter och tidigare har jag även vilat i fyra minuter. För att fixa dessa tio intervaller med två minuters vila mellan varje så höll jag ungefär 9% lägre watt än jag brukar göra på 4x4.
Kadensen-variationen såg ut så här, intervall för intervall: 100, 95, 90, 80, 70, 60, 110, 100, 65 och 95. När jag gick från 60 till 110 så kom smällen som jag var ute efter. Dels så hade ju benen och kroppen börjat vänja sig vid att trampa saktare och saktare, men 110 är också en ganska så hög kadens i sig och dessutom i den sjunde intervallen. Att gå från 60 i kadens till 110 gör lite ont i musklerna. Höll 340+ watt i alla intervaller och justerade bara motstånd/kadens alltså.
Varsågod att testa!
Hela passet: https://connect.garmin.com/modern/activity/954999387

2015-11-12

Team Ormsalva

Har ni sett va, ett nytt gäng i stan!

Idag har nämligen Team Ormsalva presenterat sig, ni kan läsa lite mer om laget här: http://www.dt.se/sport/cykel/utmanarens-kaxiga-passning-vi-ska-vinna-allt

I princip bara falubor i det där rövargänget, det är väl bara Emma Ahlstrand och Ove Nilsson som inte bor i Falun, än. Kul med satsningen och lycka till grabbar och tjejer!

Laguppställningen (från vänster till höger i bild)

Damer:
Isabelle Söderberg
Hanna Laxholm
Frida Knutsson
Emma Ahlstrand

Herrar:
Jonas Ahlstrand
Johan Landström
Christofer Stevenson
Jesper Larsson
Erik Wallén
Emil Gabrils
Ove Nilsson

Gårdagen i mobilbilder

Frida och jag gick 1.5 kilometer till bussen igår, sedan åkte vi ner på stan och träffade Jonte Stark där.

Vi gick runt på stan, shoppade lite och käkade en flådig Dirtburgare från Burgarbussen.

Hade tänkt åka buss ungefär halva vägen för att hämta ut ett par paket och sedan gå andra halvan hem. Men lyckades missa bussen så jag fick gå hela vägen  (4,4 km) istället. Berättade för Jonte att jag fått ett par landsväsgsskor i ett av paketen, men att jag inte visste vilken modell eller färg jag fått. Bara vilket märke det var. Så det var ju riktigt spännande att se och så himla kul att färgen var reflex!!!
Hur coolt?! Grymt bra för mörkercykling och det kan nog bli coolt om någon fotar med blixt på någon tävling.

Kvällens fokus var Filips hockeyträning i Karlsbyheden. Det var nog bara -1 grad men kändes som -35. Behöver nog vänja mig vid det där.

2015-11-11

Video: Moonlight XCO

Häääj!

Här är filmen från mitt lopp igår, ni får hela så att ni inte behöver oroa er för att ha missat något. Som vanligt så ger ni tummen upp för att visa att ni gillar filmen, kommentera om ni har frågor eller synpunkter och prenumerera på min kanal.

Vilken dag jag hade igår då...

Hej och godmorgon!

Barnen är utflugna till skolorna och frugan jobbar. Kvar här hemma är alltså Frida och jag. Frida jobbar sovmorgon denna vackra dag.

Igår jobbade inte frugan, så vi bestämde oss för att spendera lite tid hos olika bilhandlare i stan. Det blev nog 6-7 stycken och även om det kanske inte låter som världens toppendag så hade jag det riktigt trevligt.
Frida var i bilköparform!

Vi käkade mat i bilen, från Ingarvets Thai-vagn.

Vi har ju en bil och den är ju stor och bra för hela familjen. Men ibland behöver vi två bilar, när frun ska jobba och vi andra kanske ska på någon träning. Eller bara alla gånger som jag ska på cykeltävling... Så vi var på jakt efter något litet och ganska bränslesnålt. Monstret vi har nu måste ju ha hål i tanken så mycket soppa som går åt där.
Planen var alltså att hitta en andrabil som vi kan använda som förstabil. Så får den stora stå åt sidan lite mer och kanske användas när många av oss ska någonstans eller mycket packning måste med.

Vi borde kunna spara en del bensinpengar på detta, även om det givetvis inte blir billigare att äga två bilar än att äga en. Billigast och bensinsnålast är det givetvis att inte ha någon bil alls.

Tyvärr hittade vi väl inget som riktigt föll oss helt i smaken, men när vi faktiskt var på väg hem så sms:ade vår vän Axforsen om att dom fått in en bil som borde passa oss ganska så bra. Vi åkte alltså till BIVA och vi (Ronya, Frida och Ebbah som vi hämtat upp) tyckte omgående att denna var bra.
Kul att äntligen ha fått handla bil från Axforsen, även om det inte blev någon BMW denna gång.
Istället så blev det en Ford Fiesta:
Bild stulen från internet, men visar modell och färg.

Efter bil-shoppingen så var det dags för Filip och jag att träna. Han skulle spela innebandy och jag skulle åka lite trampcykel:

Här hittar du gårdagens inlägg med bilder, resultat och racerapport från den träningstävlingen.

Filmen från gårdagens race ligger ute på min YouTube-kanal om inte en allt för avlägsen framtid.