Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-11-17

Redan sliten?

Tjenare cykelvänner!

Alltså igår kväll så körde jag ett pass med 4x4 min på testcykeln i källaren (372 wattz). Gjorde det också den 6:e november (373 wattz), så det var tio dagar sedan senast. Då kändes det bra, men igår inte så bra. Det var faktiskt svinjobbigt och jag fick anstränga mig ganska så mycket för att orka släpa stumstockarna till ben över högstaläget på varje tramptag.
Min första tanke igår var: "Jag borde ju ha blivit bättre på tio dagar?!"
Men. Ibland är inte allt enkelt och glasklart.

Känslan igår var att jag var sliten muskulärt och fick liksom stumcykla mer än senast. Ni vet när man är stum och man trampar liksom mer krampaktigt och verkligen måste tvinga benen att hålla rätt kadens (rpm)? När jag inte stumcyklar så kan jag liksom lättare variera kadensen och behöver inte kriga för varje varv per minut (rpm).
Så, efter passet så kikade på mina Cycling Dynamics i Garmin Connect. Cycling Dynamics är alltså Garmins avancerade siffror från effektmätningspedalerna som jag har (Vector 2).
Jag har ju kört en hel del med Garmins pedaler och kan väl börja hitta mer när jag analyserar min träning. OBS att det givetvis bara är mig själv jag kan jämföra med eftersom jag inte sitter på någon effektdatabank eller samlar in mina vänners effektdata...
Hur som helst. När jag kör på hög intensitet och verkligen är ansträngd, då har jag en högre rundtrampseffektivitet och en längre båglängd för kraftfasen. Jag använder mer rundtramp, helt enkelt. Går det lättare så trampar/stampar jag mer än att veva hela varvet runt med fötterna. Det här passet så hade jag en rundtrampseffektivitet på 95+ och förra passet låg jag på under 95. Kraftfasen var också 10-15 grader längre igår än förra gången, så jag kan nu se via Cycling Dynamics att jag ansträngde mig mer på samma belastning denna gång.

Varför är jag då mer ansträngd nu, än jag var förra gången? Vi kikar på några faktorer som kan spela in:
- förra gången tränade jag mitt på dagen, igår startade jag passet efter halv elva på kvällen
- förra gången så låg passet i min första strukturerade träningsvecka, som dessutom var lätt. Detta efter en höstvila där jag tränat varannan dag och bara haft det gött. Igår så var det min tredje strukturerade vecka och dessutom med en "mellanvecka" i benen.
- 1½ dygn med tandvärk kan ju faktiskt ha stulit en del energi också. Idag var jag dock till tandis så nu räknar jag med att slippa skylla på det framöver...

Ja, nä. För att sammanfatta allt dravel ovan: Jag var sämre igår än jag var den 6:e november.

Bilderna blev väl ändå lite roligare denna gång, än bilden från senast jag körde 4x4?

Det som är lite oroväckande med att jag kände mig stum och sliten igår är att det var första passet i min hårda vecka och jag ska träna fem dagar till denna vecka. Det här kan bli intressant... Hela poängen med hårda veckor är ju att dom ska vara hårda, så jag får väl kriga mig igenom detta för att sedan avnjuta en lätt vecka efteråt.  Bit ihop!

-----

Igår skrev jag om att ni kunde se dokumentären Bikes vs Cars på SVT Play. Men! Det är bara en nedkortad version på 58 minuter, hela dokumentären är egentligen på 90 minuter. Vet inte varför SVT vill undanhålla 32 minuter av filmen, men SVT är ju statligt och vi som sett dokumentären vet ju att staten sponsras av bilföretag. Så det är väl inte så konstigt att man väljer en kortare version av en bilkritisk film då?!?!?!
Aja, dagens konspirationsteori.
Det jag vill komma fram till är att man kan se hela filmen, om man är beredd att betala för det. Det går att se den på Vimeo, då kostar den ca: 87 kronor och man får då "stream + download anytime". Är man som jag, lite snål kostnadsmedveten, så kan man också hyra den i 48 timmar hos Triart för 39:-.

3 kommentarer:

  1. Den långa verisionen kommer att visas på tors i blåsens hus i Uppsala både kl: 13 o 15 ingen avgift!
    ett steg i Uppsalas väg mot cykelvänligaste staden! :)
    mer info: https://www.facebook.com/events/1018783148173079/

    SvaraRadera
  2. Tack för en kanon blogg som jag följer varje dag. Jag kör lite med Zwift och undrar om du kör med Zwift? Hur uppfattar du Zwift-watt i förhållande till Monarkwatt och Garmin watt? Lycka till Henrik.

    SvaraRadera