Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-11-04

Utslagen, belgiska kosttillskott samt gå/cykla till skolan

Hej vänner!

Igår så tog två nätter med träning ut sin rätt och jag somnade i soffan kring barnens läggdags ungefär. Någon gång vid elva så fick Ronya upp mig ur soffan för vidare transport till sängen där jag sedan sov vidare. Så nu har jag sovit bra i natt i alla fall.

-----

Läste på Procycling.no igår att Michael Valgren Andersen ska gå ner i vikt för att kanske bli en ny Tom Dumoulin. Den talangfulle dansken vill göra resultat igen efter en lite småknackig säsong och vänder sig då till "ett belgiskt kosttillskott" för att gå ner i vikt och behålla åkstyrkan. Känns ju lovande...
"– Jeg har lest en del om at jeg er for tykk, så nå har jeg sammen med laget gått i gang med en spesiell kur som skal få meg 4-5 kilo ned i vekt, sier Valgren bt.dk.

Et belgisk kosttilskudd skal gjøre at 23-åringen beholder den imponerende kjørestyrken.

– Av den grunn har jeg faktisk fått beskjed om at jeg ikke skal begynne å trene for alvor ennå. Håpet er selvfølgelig at jeg skal bli en «skinny bitch»."


Källa: BT.dk

-----

I morse var jag tvungen att tjata på barnen om att cykla till skolan, det är inte helt självklart för dem eftersom vi ändå har skjutsat i bil ganska så många gånger i början av deras skolgång. Jag vill att cykeln ska bli förstahandsvalet och att man om det tex är snö/is/monsunregn kan ta bilen. Hoppas det blir deras tänk också framöver. För Emily som går i högstadiet är cykeln i alla fall förstahandsvalet och det känns ju lovande.
Hittade detta på Trafikverkets sida:
Jag tycker mig se att vi människor blir allt bekvämare och latare och det tycker jag är väldigt oroande, hoppas kunna bidra så att åtminstone mina egna barn inte ramlar ner i något sådant svart hål. Här i Falu kommun har man satt igång med att avgiftsbelägga parkeringarna vid skolan, för att försöka få ordning på alla bilar som kommer dit. Något som givetvis retat de som kör sina barn till skolan det gällde. 
Jag tycker att skolorna borde "marknadsföra" gång och cykling till skolan mycket mer, eller skolbuss då om man bor längre bort. Med det fria skolvalet så kan man ju nu för tiden välja skola fritt och då kanske man inte har rätt till skolskjuts trots att man bor långt från skolan och då blir väl bilen i allt större utsträckning förstahandsvalet. Vilket ställer till det för både barnen och miljön vid skolan. Vi har valt våra barns skola, så de har ingen rätt till någon särskild skolskjuts. Men det är bara 2,3 kilometer till skolan vi valt också, så det är ju ingen distans att bråka om. 
Problemet med att marknadsföra gång och cykling till skolan är väl kanske att skolan inte riktigt har det i sitt uppdrag. Men vem/vilka har det då? Trafikverket? Jag tror att om man får fler att gå och cykla till skolan så löser man samtidigt en rad andra problem, både nu och för framtiden. 

4 kommentarer:

  1. Håller med dig att man ska ta cykeln i första hand.
    Vi har gjort det med barnen när dom var små, dom var också mycket piggare i skolan .
    Själv har jag alltid gillat cykel, så för mig är det självklart första valet.
    Cyklar året om :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, det låter som sunda vanor det!

      Radera
  2. Jag önskar att vi hade längre än 300 meter till skolan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni får kanske cykla och möta upp någon kompis som bor längre bort.. :)

      Radera