2013-02-28

2x20 min på 300 watt

Där satt den.

Hade hoppats att jag skulle kunna genomföra ett sådant här pass med två gånger 20 minuter på 300 watt i april någon gång. Det skadar ju inte att utvecklingskurvan är bättre än så. I fredags lyckades jag genomföra ett pass med fem åttaminutersintervaller på 300 watt och var väl så nöjd över det. I lördags körde jag 2x20 på 288-291 watt med snittpulserna 167 och 172. Det här var bättre. Snittpulsen idag blev 168, 174 och maxpulsen 179, men det är inte så noga. Eftersom jag är optimist så tycker jag att pulskurvan planar ut något i andra intervallen, något som jag tolkar som att jag är nära mjölksyratröskeln.

Nåväl. Ett skönt kvitto eftersom känslan var ganska bra trots en slitsam dag med 4½ timme nattsömn följt av en arbetsdag som var timmen över normal arbetstid och innehöll sex timmar möte. Jag kände mig inte direkt på topp inför passet försöker jag säga. Och då blir givetvis känslan efter ett väl genomfört pass så mycket bättre.

Direkt efter mitt pass så såg jag detta klipp, idrott när den är som bäst!

Solen går upp, och solen går ner

Solen gick upp när jag åkte till jobbet

Solen gick ner när jag åkte hem från jobbet

Det är kanske inte så kul att jobba hela en ljusa delen av dagen, men det var i alla fall sol och det är ljust så mycket längre om dagarna nu för tiden. Så skönt och härligt. Solen ger energi, motivation och glädje.

Nu är jag hemma och funderar på intervaller igen. Kanske 4x4 på 370 watt? Skulle vilja försöka mig på två tjugor på 300 watt någon gång snart också, men är tveksam till om jag är där riktigt än. Men kanske?

Padilla-test #1

Hej!

Igår fick jag hem en 0.25 kilo tung (lätt) viktskiva, detta betydde att jag nu kunde köra ett Padilla-test med dom vikter jag har till min Monark. Jag är ju inte den som väntar, utan riggade upp ett litet testcenter i sovrummet. Att det blev i sovrummet var för att jag kunde stänga dörren om mig för att inte störa barnen som jag hade lagt i sina sängar för natten...

Ett Padilla-test är ett maxtest där man kör ramper med ökad belastning till dess att man inte orkar längre. Start på 50 watt, ökar till 85 efter 4 minuter och tar sedan vila en minut efter åtta minuter och 85 watt. Sedan följer en minut vila och 35 watt stegring efter varje ramp, till kollaps.
Den där minuten med vila mellan varje fyraminuters ramp är där för att man ska hinna kolla laktatet i blodet. Nu har ju jag ingen sådan mätutrustning alls, utan jag kör testet för att se hur långt jag kommer och lite vilken puls jag har på dom olika ramperna för att kunna jämföra med kommande test.

Innan jag körde testet så ritade jag upp ett schema med tider, belastning och vilka vikter som skulle användas vid varje steg. Jag räknade inte med att ha så mycket koll på huvudräkningen mot slutdelen av testet... Detta test är det som LIVI brukar köra, bland annat på eleverna från Skara Cykelgymnasium. Jag tror också, efter lite googlande, att Mattias Reck brukar köra detta i sin firma. Så, ni som har kört test hos LIVI eller Reck får gärna jämföra er med mig. Men tänk då på att ditt test utförts på en lite mer avancerad Monark. Jag försökte hålla 100 varv per minut i trampfrekvens (kadens) och när jag inte orkade hålla 100 längre så avbröt jag testet.

Nåväl, till det viktiga. Siffrorna:
För enkelhetens skull skrev jag in i bilden ovan vilken belastning jag körde på under respektive ramp. Hela testet tog 51:19 och jag avbröt efter 2:15 in på 400 watt. Vägde 70,2 kilo iförd cykelbyxor och cykelstrumpor direkt före testtillfället.

Motstånd, snittpuls under rampen, maxpuls under rampen och snittpulsen i procent av min maxpuls (196):
50 watt, 79, 86, 40%
85 watt, 96, 102, 50%
120 watt, 111, 118, 56,7%
155 watt, 123, 130, 62,8%
190 watt, 136, 143, 69,4%
225 watt, 147, 155, 75%
260 watt, 154, 161, 78,6%
295 watt, 161, 169, 82,1%
330 watt, 169, 176, 86,2%
365 watt, 175, 183, 89,3%
400 watt, 176, 187, 89,8%

Testet pågick ungefär så länge som jag väntat mig. Körde ju fyror på 370 watt här om dagen, så jag misstänkte att jag skulle fixa 365-steget. 400 trodde jag skulle bli för tufft, men att jag kanske skulle fixa två minuter ändå. Nu blev det ganska exakt som jag förutspått innan. Frågan är bara om det beror på att jag känner min kropp så väl, eller om testet blev självuppfyllande efter mina egna förväntningar? Om jag gissat att jag skulle klara hela rampen på 400 watt, hade jag kanske klarat den då? Troligtvis inte, men ändå värt att tänka på. Om jag innan testet skulle fått uppskatta min tröskelwatt (ftp) så skulle jag säga kring 290 watt, plus minus några watt. Då jag varit som bäst/starkast var nog min tröskelwatt kring 320-330 med lite tur.

För min egen del så känner jag inte att testresultat behöver vara hemliga av någon anledning. Jag tävlar inte i test, utan testen är till för att jag ska kunna mäta min kapacitet och kunna se förändringar (förhoppningsvis alltid förbättringar) över tid. Det finns liksom ingen mening med att dölja ett testresultat, om det inte är tätt inpå någon viktig tävling där man inte vill ge motståndet information om nuvarande form då.

2013-02-27

Ny samarbetspartner: Mitsubishi Motors

Jag kan nu stolt presentera en ny samarbetspartner i Mitsubishi Motors:
Några av er har redan listat ut att jag åker ny bil och jag har fått några frågor på det. Numera åker jag nämligen i Nya Outlander från Mitsubishi, leverad av Mats Bilar och Mitsubishi Sverige. Det är en 6-växlad automat, Multi-select 4WD som drivs med en 2.2 liters DI-D dieselmotor. En broschyr hittar ni här om ni vill grotta ner er lite mer.

Jag gillar nya Outlander för att den rymmer min familj, mina cyklar samt att vi åker tryggt och skönt i den. Under 2012 hade jag förmånen att få åka Mitsubishi till ett par tävlingar, både Mitsubishi Motors och jag tyckte att detta var något vi kunde spinna vidare på och nu har det alltså landat i ett samarbete. Vilket jag givetvis tycker är väldigt spännande.

Så här skriver Mitsubishi Motors Sverige själva om samarbetet:
"- Mitsubishi Motors har konstaterat att många av våra kunder är aktiva och uppskattar att komma ut i naturen. Inte bara med sin bil utan även för egen maskin. Cykel är då ganska naturligt för oss. Säger Niclas Larsered, Marknadschef på Mitsubishi Motors Sverige. - Att Sveriges befolkning även satsar på sin hälsa mer och mer, vill vi gärna vara med och främja. Därför anser jag att om vi kan hjälpa till att få motion i någon form mer tillgänglig för allmänheten så ska vi försöka att göra det. Cykel har då blivit ett naturligt val och genom Henriks blogg i kombination med Mitsubishi MTB Challenge (Långloppscupen) så känns det som att vi börjar närma oss så mycket vi kan. Emil Lindgren är även en av de som vi har samarbete med under 2013, berättar Niclas vidare."

Så här ser bilen ut:

I förra årets Outlander klämde vi, under en resa till Skåne tur och retur, in tre cyklar, fem cyklister och all vår packning i bilen på väg ner. På väg hem åkte vi fyra cyklister, med tillhörande cyklar och packning i bilen:
Mitsubishi har en egen bloggsida där Emil Lindgren, Erika Rosenbaum, Morgan Alling och Renata Chlumska håller läsarna uppdaterade om deras aktiva liv. Besök den gärna här: http://www.mitsubishibloggen.se

Sportchefen Madeleine Lindberg Wall slutar hos SCF

Madeleine Lindberg Wall slutar hos Svenska cykelförbundet där hon varit sportchef sedan 2009. Madeleine kommer istället att jobba hos Västmanlands Idrottsförbund framöver.

Sportchefen är den i svenska cykelförbundet som skall samordna och organisera landslagsverksamheten och tillsammans med respektive förbundskapten (high performance coach, HPC) ta ut landslagstrupper till landslagsuppdragen. När det blev klart att SCF inte skulle förlänga några förbundskaptenskontrakt så var tanken att Madde i egenskap av sportchef skulle samordna allt med landslagen och ha tillfälliga ledare vid uppdragen. Nu har Mattias Reck ändå fått ett ettårskontrakt som HPC vilket jag tycker är positivt. Kontinuitet är inte helt fel. Men, vi får kanske se detta som en möjlighet till nystart och styrelsen får möjlighet att komma med riktlinjerna för en helt ny landslagsverksamhet utan personer med rötter i det gamla sättet att arbeta med landslag i cykel.

Personalomsättningen har varit minst sagt hög på cykelförbundet den senaste tiden och det dröjer nog inte länge innan också generalsekreteraren Anders Karlsson hittar andra arbetsuppgifter. Anders jobbar på distans nu men styrelsen vill att han som personalansvarig ska befinna sig i förbundets lokaler i Stockholm. Tillsammans med personalen som han ansvarar över. Anders lär inte vilja jobba i Stockholm så snart får nog förbundet inte bara en, utan två väldigt viktiga tjänster att tillsätta. Utöver minst två HPC (damer landsväg och MTB-HPC) som också skall tillkännages, helst innan säsongen drar igång...

Med detta sagt så behöver det inte, för svensk cykling, vara någonting negativt med att flera slutar eller tvingas bort. Det kan vara en uppfriskande nystart och en möjlighet att göra någonting nytt med Svensk Cykel. Styrelsen har ju tagit fram en ny organisationsplan och nu får man verkligen möjligheten att börja om med ett vitt papper. Men det blir mycket jobb ett tag framöver.

Personligen har jag inte hört något negativt om Madeleines insats som sportchef, tvärt om så har jag bara hört positiva omdömen och önskar henne lycka till med sitt nya uppdrag.

Uppdaterat: Här talar Madde ut om varför hon slutar: http://www.eurosport.se/cykel/sportchefen-avgar-tror-inte-pa-den-nya-organisationen_sto3642371/story.shtml

Cha cha bloggen!

Födelsedagen har passerat. Det blev en härlig eftermiddag med familjen som lurade hem mig och som sedan överraskade mig med dukat bord, presenter och tårta. Nu sitter jag här, klockan är sex och det är dags att åka till jobbet igen. Jag tog faktiskt en vilodag igår, fem intervalldagar i rad borde ju följas av en vilodag även om jag inte kan påstå att jag kände mig speciellt sliten. Men var sak har sin tid, igår var det kalas i fokus. Trodde faktiskt inte att jag skulle fastna så för Monark-cyklandet, men det var inte utan att jag kände av viss abstinens under gårdagen. Det måste ha med alla siffror att göra, jag älskar ju siffror och mätbara prestationer. I kväll sitter jag där igen.

Senare i eftermiddag kommer en kul nyhet här på bloggen, på återläsande då! Avslutar med ett par bilder på dessa två sömntutor:
Hej på ett tag!

2013-02-26

Ålderstecken

Det blir ganska tydligt att jag hunnit med några år nu...

Det här firandet vet inga gränser!

Jag har lärt mig att det är en omtvistad tradition på jobbet att bjuda på tårta, en tradition som delat arbetsplatsen i två läger. Jag är givetvis på tårtätarnas sida och levererade till förmiddagsfikat.

Igår fick jag plötsligt cravings efter kebabtallrik. Eftersom jag ändå fyller år idag så passade jag på att unna mig detta till lunch. Den här dagen har börjat minst sagt lovande...

Idag är det ingen vanlig dag...

För idag är det ju min födelsedag. 31 år fyller jag idag. Hipp hipp hurra!

Smygstartade firandet igår kväll genom att köra ett nytt Ekblom Bak cykeltest med bästa resultatet hittills, följt av fyra fyraminutersintervaller med fyra minuter vila mellan varje intervall. Också det med bästa resultatet någonsin då jag fixade alla fyra på 370 watt. Grymt kul att känna att träningen går så pass mycket åt rätt håll!
Den enda nackdel jag kan komma på med denna förbättring av personbästat är väl att jag nu måste köra 370 watt framöver på fyrorna. Efter intervaller på testcykel fem dagar i rad så funderar jag på en vilodag idag, å andra sidan är det ju så kul att träna...

Såg förresten igår att Göteborg kommer få en egen variant av Boråsarnas populära "Protour". Protour är en serie träningstävlingar som faktiskt spridit sig till bland annat Jönköping och Karlskrona. Under en träningsrunda lägger man in spurtpriser och bergspriser och erhåller där poäng som sedan räknas samman. Enkelt och buskul!

2013-02-25

Cyclocross - Bpost bank trophy final (Sluitingsprijs) Oostmalle 2013 HD

För er som inte heller kunde se gårdagens tävling så har ni den här, i HD!

Jag vevar igång denna och kollar hur bra jag fixar att köra fyraminutersintervaller på 370 watt, pepp!

Ny vecka och allt det där

Hej och god morgon!

Idag blir det sedvanlig rivstart på jobbet, skönt det så jag vet att jag behövs... Ska åka dit så fort jag skrivit klart detta så att jag kan förbereda mig lite inför dagens möte med några kommunrepresentanter. Blir skoj.

Kan också berätta att en dalaserie för landsväg börjar ta form. Just nu ser det ut som varannan tisdag med start i april och avslutning i Augusti. Tror det blir toppen detta, just möjligheten för många som vill träna på att tävla eller komma in i tävlandet på cykel behöver den här sortens tävlingar för att lära sig allt som har med tävling att göra. Visst har vi tävlingstränat förr, och kommer också fortsatt att göra det. Men genom att lägga träningsrace under vingarna på Dalarnas Cykelförbund så ger det sanktion och cyklister slipper fundera på bestraffningar. Kanske kan vara ett tips till er som kör träningstävlingar. Dels får dom en "OK"-stämpel, och dels kanske några fler dyker upp för att umgås med mjölksyra.
Det fina med distriktstävlingar är att det inte behövs så mycket mer än ett par flaggvakter, någon som har hand om anmälningarna (som är gratis!) och någon som fixar en resultatlista. Mer info om Dalaserien kommer när jag fått mer klart.

Kollade in min frus schema lite mer noga igår och insåg att även tre nästkommande distans-söndagar så jobbar hon dagtid. Vilket mörker, för mig. Så jag lär väl antagligen anpassa mig lite och kommer därför köra distans på lördagar tre helger framöver. Om någon vill göra mig sällskap så blir det 09:00 på Postenparkeringen. Ni som inte vill göra mig sällskap eller bara träna lite mer kan fortsatt köra från Postenparkeringen på söndagar kl. 09.

Imorgon fyller jag för övrigt 31 år. Detta innebär rent konkret att jag kommer få sämre värden på dom cykeltest jag brukar köra då ålder är en faktor som försämrar testvärden efter att man passerat 25...

Bjuder på en bild från gårdagen för er som bara besöker min blogg för att kolla på bilderna och skiter i texten:

2013-02-24

Bästa 4x4-passet

Där satt den

Före passet körde jag ännu ett Åstrand-test och hade två pulsslag lägre än jag haft på dom två tidigare tillfällena (129 istället för 131 på 200 watt), vilket givetvis ger bättre värden. Syreupptag på 5.32 liter räknat med 0.95-faktor, det ger på mina 71 kilo ett testvärde på 75. Borde ha kört ett Ekblom Bak nu när det ändå gick bra, så hade jag kanske kunnat nå över 60. Kanske har ett par veckors träning börjat ge resultat, eller så kanske jag har anpassat mig till testcykeln nu och därför gör bättre resultat?

Hade först tänkt avnjuta Kuurne-Brussel-Kuurne, sedan tänkte jag kolla Oostmalle-crossen och köra testcykel samtidigt. Men den stream-länken fungerade givetvis bara i Belgien. Så jag letade upp en tävling på Youtube och satte igång. 4x4 på 360 watt var målet, och jag klarade det! Förra lördagen så försökte jag med detta och klarade en på 360 och övriga tre på 352 watt. Om man går tillbaka lite i min blogg så kan man hitta ett 4x4 på 357 watt (19 april 2012) och ett pass 27:e januari 2011 där jag kört två fyror på 350 följt av två fyror på 360. Så detta är nog det 4x4-pass med mest watt som jag gjort under drygt två års tid.

Det bästa av allt: Det kändes bra och nästan kontrollerat.
Det kändes helt klart som om det fanns några fler watt i benen. Jag funderade på om jag skulle höja eller kanske köra en femte intervall, men jag kände att det fick räcka med att klara passet, ruskigt nöjd med det. Brände ändå av en minut på 400 watt efteråt i ren glädje. Nästa gång tänker jag försöka på drygt 360 watt.

Live stream bpost bank Trofee Internationale Sluitingsprijs - Oostmalle

Kuurne-Brussel-Kuurne är idag inställt på grund av ett snöfall som drabbat stora delar av Europa. Här hemma är det plusgrader och sol, gött vårväder!
Några som inte packar ihop och ger upp är cykelcrossåkarna som kör sista deltävlingen i bpost bank Trofee idag, loppet startar 14:00 i Oostmalle och ni ser det live här: http://sport.be.msn.com/trofeeveldrijden/2012/nl/stream/

bpost bank Trofee är en cup som avgörs på ett annorlunda vis, man räknar nämligen sammanlagd tid istället för poäng. Niels Albert leder med 5.12 före Kevin Pauwels så han behöver i princip bara hålla sig på cykeln och ta sig runt för att vinna totalt.
Niels Albert, foto: http://cyclephotos.co.uk/blog/

Inställd morgondistans

Igår kom Ronya på att hon skulle jobba också idag. 8-17, vilket givetvis är sämsta tänkbara tid för mig eftersom jag så gärna vill köra distans klockan 9 på söndagar. Söndagsdistansen är veckans cykelhöjdpunkt för mig. Får då göra något jag älskar, uppleva vårt landskap på bästa möjliga vis och detta tillsammans med vänner och bekanta. Även om Monarken är väldigt effektiv och ger ett värdefullt kvitto för varje pass så är det ju ute jag vill cykla. Men, nu är det ju bara att gilla läget just idag. Jobba bör man.
Det är så här det ska vara

Nu är Mars månad inte långt borta, det börjar bli dags att skruva upp allt som har med träning att göra inför den stundande säsongen. Vet inte riktigt hur jag ska göra med dagens träning. Skulle kunna köra 3 timmar på monarken, men det är inte speciellt kul och inte heller speciellt schysst mot barnen. Ett annat alternativ är att sticka ut på distans klockan 18 i kväll, inte heller alltid så roligt.
Ett stabilt alternativ är ju Monark-intervaller av någon typ. Men då jag har kört intervaller på Monarken tisdag, torsdag, fredag och lördag denna vecka så hade det ju varit gött att avrunda veckan med lite utecykling.

2013-02-23

Anders Ljungberg blir HPC för MTB? +ANNAT

Eller förbundskapten, som det hette förr. I senaste protokollet från cykelförbundet så finns följande att läsa:
- "Noterades att Anders Ljungberg visat intresse av uppdrag som ansvarig för MTB när det gäller 
landslag."
Nu vet inte jag hur SCF gör när dom anlitar sina landslagscoacher. Jag har inte sett någon platsannons där man kan ansöka om dessa uppdrag och jag har inte hört någonting om hur det går till. Min gissning är att styrelsen tillsammans med sportchefen headhuntar lämpliga kandidater. Det bästa hade väl kanske varit att annonsera om att man söker coacher för sina landslag så att så många som möjligt fått möjlighet att söka?
Kul ändå med före detta MTB-cyklisten Anders Ljungberg. Han körde ett par säsonger för ett internationellt MTB-gäng innan han slutade för tidigt. Han är lika gammal som mig (född -82) och om jag tolkat signalerna rätt så var det comeback på gång till denna säsong, ska han jobba som HPC (high performance coach) åt MTB-landslaget så blir det svårare med den egna karriären.

Annat godis jag hittar i protokollet är följande:
- "Noterades ansökan från Hagströmska gymnasiet, Falun om att få ansöka om RIG. Beslutades avslå 
ansökan då underlaget för intagningar inte är tillräckligt stort för att upprätthålla kvalitén på två orter."
Det här var lite tramsigt tycker jag. Skulle konkurrens vara dåligt? Dessutom går ju några av landets mest lovande cyklister redan på Hagströmska, så varför skulle det inte kunna finnas två riksidrottsgymnasium i cykel? En vettig lösning hade väl annars varit att ta bort riksintaget på Skara och samla alla dom bästa i Falun. Skara har tradition som cykelgymnasium, Falun har allt annat.

När det gäller landsvägscupen så lämnade jag ett förslag här om dagen att införa en lagtävling i SWE-Cup landsväg. Tycker att det kan bli en kul krydda i cupen och alla kryddor som vi kan tillföra är nog bra. Cupen är inte fastställd ännu, men jag tror det inte är långt borta och att den blir bra. När det gäller lagtävling så tänker jag att man kan räkna poäng på klubbarnas tre snabbaste cyklister vid varje deltävling.
Min förhoppning är att cupen tillsammans med SM är något som svenska klubbar och elitcyklister ska ha fokus på. Det är ändå dom största tävlingar vi har, tillsammans med våra internationella lopp.

Bra cykeldag!

Vi börjar väl med damerna, som sig bör. Emma Johansson blev nämligen trea i dagens Omloop Het Nieuwsblad. Hennes lagkamrat Tiffany Cromwell vann före Megan Guarnier och Emma. Fullständiga resultat hittar ni här.
Isabelle Söderberg blev 23:a, Hanna Nilsson 43:a, Martina Thomasson 44:a och Madelene Olsson blev 55:a. Av 173 startande så var det bara 64 som tog sig i mål.
Foto från Bart Hazens Twitter

I Holland körde Team People4you-UnaasCycling powered by Bliz en liten tävling på 120 kilometer där Michael Olsson kunde sticka solo ur en tätgrupp om fem cyklister för att ta lagets första seger.

Tobias Ludvigssons tävling i Frankrike blev inställd på grund av snö idag, så här såg det ut vid målet:

En annan som lyckats idag är ju givetvis jag, som brände av två tjugor på 288-291 watt. Efteråt körde jag en fyraminutare på 250 watt för att vispa ur benen lite. Snittpulsen i mina båda tjugominutersintervaller blev 167 och 172.

Innan interallerna så körde jag ett Ekblom Bak test igen. Det gick precis som förra gången, med enda skillnaden att jag var ett halvkilo lättare idag så testvärdet blev något bättre:

Live stream Omloop Het Nieuwsblad och Kuurne - Brussel - Kuurne 2013

Det är ju knappt att jag tror det är sant, men idag börjar verkligen cykelsäsongen 2013 på riktigt. Visst, det har gått några tour of jag vet inte vad. Men visst är det idag som är den verkliga premiären? Så känner i alla fall jag. Två spännande tävlingar ska avgöras genom Omloop Het Nieuwsblad och Kuurne - Brussel - Kuurne. Vi får väl se hur mycket av snön som kom i förrgår påverkar tävlingarna.

Startlista Omloop Het Nieuwsblad
Startlista Kuurne Brussel Kuurne

Sändningen startar 14:30 båda dagarna:
http://88.80.5.88/c4b00/20130222/vv51277bb0e2068021069847-529599.html
http://sports-livez.com/channel/ch-3.php
http://sports-livez.com/sopcast/sop-3.php
http://sports-livez.com/channel/ch-5.php
http://sports-livez.com/channel/ch-6.php
http://sports-livez.com/channel/ch-7.php
http://www.rtbf.be/livecenter/live_le-circuit-het-nieuwsblad?id=46269 (Omloop Het Nieuwsblad, troligtvis sänds det bara i Belgien)
http://www.rtbf.be/livecenter/live_kuurne-bruxelles-kuurne?id=46270 (Kuurne-Brussel-Kuurne, troligtvis sänds det bara i Belgien)

För er med brett kanalutbud:

Omloop Het Nieuwsblad

Kuurne-Brussel-Kuurne

2013-02-22

Jag klarade det!

Trodde faktiskt att jag inte skulle fixa fem stycken åttaminutersintervaller på 300 watt idag. Men skam den som ger sig och jag har väl aldrig bangat på att spränga mina ben i bitar, så jag försökte. Åtta minuter ös följt av två minuter vila och så upprepa detta fem gånger. Nu upptäckte jag ganska snart att det inte var på rätt sida av bekvämlighetströskeln jag skulle befinna mig denna afton, 300 watt tycks vara någon watt för mycket för mig. Men jag krigade på och räknade nästan sekunderna i varje intervall. I ungefär 70% av passet ville jag ge upp. Men det gjorde jag inte, så nu känns det ju förjäkla gött!

Om 300 watt hade varit något som jag behärskar så hade inte varje intervall varit högre än den föregående, troligtvis hade dom sett ungefär likadana ut men nu blev det bara jobbigare och jobbigare och jobbigare. Men. Nu klar.

Snitt/maxpulsen i intervallerna blev:
167 / 172
171 / 175
174 / 179
176 / 182
176 / 182
Vilket motsvarar i procent av maxpuls:
85.2 / 87,8
87.2 / 89.3
88.8 / 91.3
89.8 / 92.9
89.8 / 92.9

Innan dessa intervaller så körde jag ett Åstrandtest på 200 watt, snittpulsen på dom fyra minuter som jag hade steady state var 131, 128, 132, och, 132. Så 131 sätter jag som snitt. Med faktor 0.95 och en vikt på 71 kilo så ger det med 72 i testvärde.

Skridskoplanen

Hej helg!

Snart måndag igen!

Nu kör vi

Siktar på att smiska åttatvåor i eftermiddag/kväll, det kommer bli helmysigt! Fixar jag 300 watt? Troligtvis inte, men jag vet ju inte innan jag har testat. Så, vi chansar.

2013-02-21

Ettor

Jag gick ut för hårt dom fyra första, höll på att så sönder så jag gick ner lite i effekt för att kunna ta mig igenom passet.


Det är väl bara att ställa in skorna och så går det av sig själv? Nähä, inte det!?

Lärorik period så här i början av testcyklandet. Nu får jag försöka lära mig hur mycket effekt jag klarar av i olika antal minuter. Att jag överskattat mig själv i två pass gör ju ingenting, för då har jag tränat hårdare än om jag skulle ha underskattat mig. Vill man flytta gränser så kan man inte vara bekväm av sig. 

Funderar på att cykla till jobbet imorgon, utecykling är ju väldigt fint och frisk luft går inte av för hackor.

Bonusmaterial från Mallorca - opublicerade bilder!