Men alltså, shit vilket kul evenemang! Stort tack till Ida och den Janssonska familjen för att på kort tid dragit ihop det här och lockat så många duktiga cyklister. Superkul verkligen och jag hoppas att vi framöver får se fler sådana här tillställningar i Falun.
I kväll var det ju alltså en träningstävling i mörker som gällde och skogarna vid Lugnet var platsen. Jag kom dit med starkt självförtroende, bra träningsbakgrund och bibehållen tävlingsvikt. Banan startade med en backe som gick i etapper med korta tvärbranta partier följt av slakmotor. Väl uppe på toppen så bar det sedan ner utför dom två handbyggda stigarna Second Chance och Halloween Knights. Intensivt värre alltså och fem varv skulle avverkas.
Starten gick och helvete vad många snabba cyklister det finns. Jag tyckte som sagt att jag ändå låg bra till formmässigt, men jag var ändå helt chanslös i startrusningen. Längre upp i backen så hade jag lyckats ta mig upp något i fältet. På väg utför så körde jag på så mycket jag kunde men kände ändå att jag hade någon direkt på hjul. Släppte förbi Oliver Lindblom och försökte hänga med honom på den andra handbyggda stigen. Anton Olstam, Oliver och jag kämpade sedan mot varandra loppet igenom. Jag var strået vassare uppför och framför allt Anton var snabbast utför. På toppen så släppte jag båda förbi mig för att inte vara i vägen och få några snabba hjul att försöka följa.
På tredje varvet så släppte jag förbi Anton på toppen men hade någon sekund till Oliver. När vi kom ner så var Anton en bit före mig som var en bit före Oliver. Lyckades ta mig ikapp och förbi Anton ännu en gång och släppte förbi honom innan utförsåkningen igen och försökte hänga på utan att lyckas ännu en gång.
När vi gick ut på sista varvet så fick jag höra att Anton låg trea och jag hade bestämt mig för att försöka ta den placeringen. Så, precis som på övriga varv så tog jag mig ikapp och förbi i backen och denna gång så höll jag inte igen när toppen närmade sig. Istället så gav jag allt för att ha så stor lucka som möjligt till utförsåkningen. Förhoppningen var givetvis att hålla hela vägen ner men om Anton skulle komma ikapp mig på första halvan (rätt troligt att han skulle göra det faktiskt) så tänkte jag släppa förbi honom innan avslutningen. Vill ju inte vara en bromskloss bara för att bli trea på en träningstävling.
Märkte snabbt att Anton inte närmade sig och det var mörkt bakom mig, hade han fått problem?! När jag själv avslutade den första handbyggda stigen så gick fästet till min Kina-lampa sönder och hängde i sladden och dinglade från styret. Åkte därför jättesakta ner sista halvan utför för att lampan skulle hänga kvar och dels för att jag såg så mycket sämre nu. Det visade sig sedan att Anton tappat batteriet till sin lampa, så han hade också fått det kämpigt utför...
Jag blev alltså trea och Matthias Wengelin hade åkt hit från Örebro för att ge oss en lektion i hur snabbt man kan cykla. Henrik Jansson blev tvåa.
Cyklister +ANNAT samlade på elljusspåret.
Nu kommer bilder, tagna av Erik Åkesson:
Henrik Jansson in action.
Cyklister på väg uppför. Om jag är med i bilden så är jag troligtvis cyklist tre eller fyra i bild.
På väg utför och in på avslutande halvan av stigpartierna.
Supersnabba Wengelin.
Tvåan Henke Jansson, ettan Matthias Wengelin och så jag då.
Lite fler bilder från kameran, fortfarande Erik som fotograf:
Stefan Carlsson lyckades också fånga mig på bild:
RESULTAT MOONLIGHT XCO 2015:
Cykel 5 varv:
1. Matthias Wengelin 27:32
2.Henrik Jansson 30:21
3.Henrik Öijer 31:23
4.Anton Olstam 31:34
5.Oliver Lindblom 32:05
6.Alexander Ehrlin 32:40
7.Mikael Löfgren 34:12
Cykel 3 varv:
1.Tobias Lundin 19:50
2.Linus Persson 20:25
3.Edwin Kloo 20:33
4. Ludvig Kitzberger 22:51
5.Jack Kock 24:50
Löp:
1.Isak Nordin 15:35
2.Tom Forsberg 17:03
3.Ida Jansson 17:50
4. Erik Åkesson 18:07
Garmin-data:
2015-11-10
Morgonblogg med lampor och kamera
Hej cykelvänner!
Barnen har nu cyklat till skolan. Alla utom Frida då förstås, för hon går ju inte i skolan så hon får stanna hemma med mig. Stackarn har för övrigt blivit förkyld också. Står väl inte på innan jag också är det.
Igår så testade jag mig fram lite när det kommer till lampor och kamera. Vill ju filma kvällens pannlampsrace och se så mycket som möjligt. Jag började med att sätta Kina-lampan på hjälmen, men den var ju alldeles för tung för att det skulle bli bra. Så istället så grävde jag fram min gamla eltejpade Silva Pavé. Tyvärr har jag bara en kort sladd till den, så batteriet får sitta på hjälmen. Ändå klart mycket bättre än att ha 237 gram Kina-lampa längst fram på hjälmen. Ja, jag vägde den. Så här ser hjälmen ut nu:
Testade lamporna och kameravinkeln lite igår kväll och la ut ett kort videoinlägg på min Facebook-sida:
Det lyser dit det ska och kameran filmar som den ska. Det blir lite tungt på huvudet, men då är det ju en jäkla tur att jag åtminstone har en riktigt lätt hjälm som grund.
Barnen har nu cyklat till skolan. Alla utom Frida då förstås, för hon går ju inte i skolan så hon får stanna hemma med mig. Stackarn har för övrigt blivit förkyld också. Står väl inte på innan jag också är det.
Igår så testade jag mig fram lite när det kommer till lampor och kamera. Vill ju filma kvällens pannlampsrace och se så mycket som möjligt. Jag började med att sätta Kina-lampan på hjälmen, men den var ju alldeles för tung för att det skulle bli bra. Så istället så grävde jag fram min gamla eltejpade Silva Pavé. Tyvärr har jag bara en kort sladd till den, så batteriet får sitta på hjälmen. Ändå klart mycket bättre än att ha 237 gram Kina-lampa längst fram på hjälmen. Ja, jag vägde den. Så här ser hjälmen ut nu:
Testade lamporna och kameravinkeln lite igår kväll och la ut ett kort videoinlägg på min Facebook-sida:
Testade mina lampor och kamerans vinkel på hjälmen. Skönt att ha stigar så nära hemmet...
Posted by Henrik Öijer on den 9 november 2015
Det lyser dit det ska och kameran filmar som den ska. Det blir lite tungt på huvudet, men då är det ju en jäkla tur att jag åtminstone har en riktigt lätt hjälm som grund.
Etiketter:
Cykling,
Garmin VIRB,
Kina,
Silva
2015-11-09
Pannlampsrace imorgon och dagens träning
Hej Cykelvänner!
Vet ni vad?! Nej, det vet ni kanske inte men då ska jag berätta det nu. Ida Jansson bjuder nämligen in till pannlampscykling i full fart imorgon kväll. Jag har aldrig kört något sådant där innan, så det kommer bli kingkongkanonkul! Har därför börjat testa med lampor, kamerafästen och annat till hjälmen. Brukar ju köra med både lampa och kamera på styret när jag använder dessa men nu ska jag istället ha båda på hjälmen. Vill ju ha ljuset där jag tittar och filma där man ser något.
Tänkte att det också är dags för en ny sådan där Youtube-video till min kanal.
Anmälan från 18:00, folk som eventuellt hellre springer (!?!??!??) än cyklar startar strax efter 18 och klockan 18:30 så startar cyklisterna som kan välja på två olika distanser. Tävlingscentrum kommer ligga vid slutet av Second chance och det är skyltat från Sjulsarvsparkeringen. Läs mer på evenemangssidan: https://www.facebook.com/events/462212250631531/
Bjud också in era vänner dit!
-----
Idag har jag kört en variant av enminutsintervaller. Normalt sett så kör jag oftast en minut stenhårt, vilar en minut och repeterar detta ett antal gånger. Den här varianten lärde jag mig förra millenniet av coach Anders Lind, på den tiden så kallade vi den för kortbacke.
Det hela går ut på att man kör stenhårt i 45 sekunder för att sedan öka/spurta/maxa 15 sekunder följt av den där sköna minuten med vila innan man går på't igen. Tänk att ni kör stenhårt i en backe som tar ungefär en minut och ni ska spurta upp och över krönet, lite så ska det vara. Kortbacke.
Jag försökte hålla 450 monarkwatt i 45 sekunder för att sedan ligga på 500+ monarkwatt sista 15 sekunderna. Mitt personbästa för vanliga ettor är 473,5 monarkwatt men det här är något helt annat. Hade en dröm om att fixa femton intervaller, men efter sju så fanns det inte mycket kvar att hurra för i buggarna så efter 11 intervaller kastade jag in handduken. Nästa gång siktar jag nog kring 440 watt under dom inledande 45 sekunderna.
Så här ser intervallerna ut i en graf med effekt som grå bakgrund och puls i rött. Notera gärna att pulsen inte går ner lika mycket mot slutet av passet, jämfört med hur långt ner pulsen hinner efter första intervallen. Ett bra tecken på jobbigt.
Etiketter:
10x1,
Cykling,
Ettor,
Ida Jansson,
Kortbacke,
Pannlampscykling
Hockey och lite träningssammanfattningar
Gårdagens farsdag-present från Filip: en eftermiddag i Hedemora ishall!
Filip var målvakt igår och laget vann. Han var väl ändå inte sådär jättenöjd med sin insats och tyckte själv att han borde ha stoppat någon mer puck. Söt ändå när jag tog på honom skydden... Han är ju inte direkt stor för sin ålder och målvaktsskydden var inte direkt i hans storlek heller. Dom var nog inte i rätt storlek för någon i laget så han såg väldigt liten ut därunder. En gång så fick domaren hjälpa honom upp på benen igen.
-----
Det blev ingen träning igår, ibland blir det ju så. Men eftersom jag körde kompiskampen tidigare i veckan så hamnade jag ändå på rätt antal pass för veckan, även om det nu blev lite mindre tid än vad programmet sa. 20 minuter all-in gav nog ändå mer i träningseffekt så jag är jättenöjd med min första och lätta vecka på vinterträningen.
Totalt blev det 6 timmar, 6 minuter och 41 sekunder tränat, varav 49 minuter och 20 sekunder i intervall-tid. Det låter inte mycket och för en elitcyklist så är det väl inte det heller. Men det här är mina förutsättningar och dessutom en lätt vecka. Det blir lite värre denna vecka och ännu värre veckan efter det.
Nästa vecka innebär ungefär dubbelt så många intervallminuter men bara marginellt mer träningstid, kul!
Totalt så har jag tränat 382 timmar och 39 minuter på årets 312 första dagar. Ser alltså ut att hamna någonstans kring 420-440 timmar totalt på året om jag håller mig frisk och hel. Inte heller det är mycket för en elitcyklist, men helt okej tycker jag och förra året så tränade jag totalt 375 timmar, så det har gått åt "rätt" håll.
Är så imponerad och avundsjuk på alla er som fixar att träna två pass om dagen, själv så lyckas jag bara med det om jag jobbpendlar och det gör jag ju inte längre på grund av föräldraledigheten. Hade väl inte kört dubbelpass varje dag ens om jag kunnat, men någon gång ibland så kan det vara nyttigt. Får istället sikta på ännu bättre kvalité på dom pass jag hinner och kan köra.
-----
Nu ska Frida och jag, handla, lämna in bilen på en liten service och senare idag så ska jag köra en liten variant på enminutsintervaller. Det kommer inte bli kul!
Filip var målvakt igår och laget vann. Han var väl ändå inte sådär jättenöjd med sin insats och tyckte själv att han borde ha stoppat någon mer puck. Söt ändå när jag tog på honom skydden... Han är ju inte direkt stor för sin ålder och målvaktsskydden var inte direkt i hans storlek heller. Dom var nog inte i rätt storlek för någon i laget så han såg väldigt liten ut därunder. En gång så fick domaren hjälpa honom upp på benen igen.
-----
Det blev ingen träning igår, ibland blir det ju så. Men eftersom jag körde kompiskampen tidigare i veckan så hamnade jag ändå på rätt antal pass för veckan, även om det nu blev lite mindre tid än vad programmet sa. 20 minuter all-in gav nog ändå mer i träningseffekt så jag är jättenöjd med min första och lätta vecka på vinterträningen.
Totalt blev det 6 timmar, 6 minuter och 41 sekunder tränat, varav 49 minuter och 20 sekunder i intervall-tid. Det låter inte mycket och för en elitcyklist så är det väl inte det heller. Men det här är mina förutsättningar och dessutom en lätt vecka. Det blir lite värre denna vecka och ännu värre veckan efter det.
Nästa vecka innebär ungefär dubbelt så många intervallminuter men bara marginellt mer träningstid, kul!
Totalt så har jag tränat 382 timmar och 39 minuter på årets 312 första dagar. Ser alltså ut att hamna någonstans kring 420-440 timmar totalt på året om jag håller mig frisk och hel. Inte heller det är mycket för en elitcyklist, men helt okej tycker jag och förra året så tränade jag totalt 375 timmar, så det har gått åt "rätt" håll.
Är så imponerad och avundsjuk på alla er som fixar att träna två pass om dagen, själv så lyckas jag bara med det om jag jobbpendlar och det gör jag ju inte längre på grund av föräldraledigheten. Hade väl inte kört dubbelpass varje dag ens om jag kunnat, men någon gång ibland så kan det vara nyttigt. Får istället sikta på ännu bättre kvalité på dom pass jag hinner och kan köra.
-----
Nu ska Frida och jag, handla, lämna in bilen på en liten service och senare idag så ska jag köra en liten variant på enminutsintervaller. Det kommer inte bli kul!
Etiketter:
Cykling,
Filip,
Ishockey,
Träningsdagbok
2015-11-08
Fars dag
Hej vänner!
Idag är det ju, som ni säkert redan vet, fars dag. Hoppas att ni firat alla pappor i er närhet riktigt ordentligt denna dag. Själv så fick jag en teckning av Ebbah i morse och Filip är så snäll så jag ska få spendera eftermiddagen i Hedemora för att kolla på när han spelar hockeymatch!
Av Frida har jag fått kärlek och det är ju inte så dåligt det heller.
Hade hoppats på lite cykling i dagsljus idag men av familjeskäl så ser det mörkt ut. Det ser mörkt ut även för mörkercykling, men det är väl skönt då att cyklingen inte är viktigast här i livet. Dessutom så har jag Kompiskampen och nästan en timme mer än programmet igår med mig, så jag ligger rätt bra till ändå för denna vecka. Kan ju kanske bli lite testcykel i kväll om jag vill stilla träningsnerven.
Har annars en riktig trött-dag, så bäst är väl kanske att sova tidigt i kväll istället för att stressa in något träningspass.
-----
Idag kanske ni kan se Superprestige från Ruddervoorde via live stream. 13:45 börjar sändningen för damerna och herrarna startar klockan 15. Håll utkik efter EM-svenskar! Testa någon av följande länkar:
http://services.vrt.be/videoplayer/1/iframe/?guid=live-sporza&autoplay=1
http://sporza.be/cm/sporza/matchcenter/mc_wielrennen/cat_veldrijden/Comp_superprestige_1516/1.2435474
http://www.bvls2016.sc/stream1.html
-----

Kolla vilket fint cykelställ jag hittade igår!
Idag är det ju, som ni säkert redan vet, fars dag. Hoppas att ni firat alla pappor i er närhet riktigt ordentligt denna dag. Själv så fick jag en teckning av Ebbah i morse och Filip är så snäll så jag ska få spendera eftermiddagen i Hedemora för att kolla på när han spelar hockeymatch!
Av Frida har jag fått kärlek och det är ju inte så dåligt det heller.
Hade hoppats på lite cykling i dagsljus idag men av familjeskäl så ser det mörkt ut. Det ser mörkt ut även för mörkercykling, men det är väl skönt då att cyklingen inte är viktigast här i livet. Dessutom så har jag Kompiskampen och nästan en timme mer än programmet igår med mig, så jag ligger rätt bra till ändå för denna vecka. Kan ju kanske bli lite testcykel i kväll om jag vill stilla träningsnerven.
Har annars en riktig trött-dag, så bäst är väl kanske att sova tidigt i kväll istället för att stressa in något träningspass.
-----
Idag kanske ni kan se Superprestige från Ruddervoorde via live stream. 13:45 börjar sändningen för damerna och herrarna startar klockan 15. Håll utkik efter EM-svenskar! Testa någon av följande länkar:
http://services.vrt.be/videoplayer/1/iframe/?guid=live-sporza&autoplay=1
http://sporza.be/cm/sporza/matchcenter/mc_wielrennen/cat_veldrijden/Comp_superprestige_1516/1.2435474
http://www.bvls2016.sc/stream1.html
-----
Kolla vilket fint cykelställ jag hittade igår!
Etiketter:
Cykling,
livestream,
Superprestigecyclocross
2015-11-07
MTB-distans
Hej cykelvänner!
Idag stack frugan iväg med barnen på lite äventyr, så jag fick några timmars cykling med mindre dåligt samvete och utan stress hem. Sådant är alltid uppskattat! Tänkte först köra hela Långa Lugnet, men när jag kom till övningsområdet så stod det att det var skarpskjutning idag, så jag struntade i det mesta av förstaslingan och hakade på den i slutet istället.
Ute på andraslingan så punkterade jag. Faktiskt tredje gången jag punkterar med den heldämpade och då har jag ändå inte haft den speciellt länge. Två punkteringar med Kenda-däck och idag med Continental-däck. Fick tjöta lite med Fredrik Ericsson och Joakim Berggren där när jag punkterade. De var ute med någon vän och hade myscyklat med stopp för korvgrillning och allt.
Tredjeslingan har jag alltid haft svårt att hitta runt på, men nu fixar jag det nog helt utan GPS. Den svänger ju rätt mycket fram och tillbaka och man åker mycket på skidgator som ser likadana ut. Det gick bra att cykla även ute på tredjeslingan och jag kände mig trygg och flowig på dom handbyggda stigarna. Såg en cyklist med kortbrallor, kollade ner på cykeldatorn som visade 6,4 grader Celcius. Måste väl ha varit lite småkyligt?
Efter Långa Lugnet-cyklingen så åkte jag hem, satte på lamporna på cykeln och körde norrut för några valda delar från Gamla Långa Lugnet. Norlingberg, Törnbergs väg och så Rog-skramlet följt av grusvägen förbi Haghed.
Tog en Powerbar efter ungefär tre timmars cykling då jag började bli ganska så krispig. Håller på med något som liknar Tomas projekt, så det finns inte så mycket överflöd i depåerna just nu. Åt två tredjedelar av kakan först och så den sista tredjedelen en stund senare och lyckades hålla blodsockret uppe nästan hela vägen hem.
Kom hem efter knappa fyra timmar, glad som en speleman. Åt lite plättar som låg i kylen, duschade och gjorde sedan pizza. Den föll väl inte ungarna i smaken direkt, de är ju vana med pizza av sämre kvalitet... Så jag fick väl äta nästan tre fjärdedelar av en pizza gjord på ett recept för två pizzor. Mätt nu.
Efter en morgon med regn och en förmiddag med moln så tittade solen fram i början av mitt pass!
På väg ut på Långa Lugnets tredjeslinga.
Ville ta någon bild i mörkret också, funderade ett tag och kom fram till att Törnbergs väg kunde nog bli bra. Tänkte först en stillastående cykel som lyser upp en bit av stigen men när jag väl var på vägen så tänkte jag om.
Hittade en sten som var ungefär två meter hög, ställde kameran på den med 6 sekunders slutartid och självutlösaren inställd på 10 sekunder. Första försöket och det blev ju faktiskt ganska så coolt.
Idag stack frugan iväg med barnen på lite äventyr, så jag fick några timmars cykling med mindre dåligt samvete och utan stress hem. Sådant är alltid uppskattat! Tänkte först köra hela Långa Lugnet, men när jag kom till övningsområdet så stod det att det var skarpskjutning idag, så jag struntade i det mesta av förstaslingan och hakade på den i slutet istället.
Ute på andraslingan så punkterade jag. Faktiskt tredje gången jag punkterar med den heldämpade och då har jag ändå inte haft den speciellt länge. Två punkteringar med Kenda-däck och idag med Continental-däck. Fick tjöta lite med Fredrik Ericsson och Joakim Berggren där när jag punkterade. De var ute med någon vän och hade myscyklat med stopp för korvgrillning och allt.
Tredjeslingan har jag alltid haft svårt att hitta runt på, men nu fixar jag det nog helt utan GPS. Den svänger ju rätt mycket fram och tillbaka och man åker mycket på skidgator som ser likadana ut. Det gick bra att cykla även ute på tredjeslingan och jag kände mig trygg och flowig på dom handbyggda stigarna. Såg en cyklist med kortbrallor, kollade ner på cykeldatorn som visade 6,4 grader Celcius. Måste väl ha varit lite småkyligt?
Efter Långa Lugnet-cyklingen så åkte jag hem, satte på lamporna på cykeln och körde norrut för några valda delar från Gamla Långa Lugnet. Norlingberg, Törnbergs väg och så Rog-skramlet följt av grusvägen förbi Haghed.
Tog en Powerbar efter ungefär tre timmars cykling då jag började bli ganska så krispig. Håller på med något som liknar Tomas projekt, så det finns inte så mycket överflöd i depåerna just nu. Åt två tredjedelar av kakan först och så den sista tredjedelen en stund senare och lyckades hålla blodsockret uppe nästan hela vägen hem.
Kom hem efter knappa fyra timmar, glad som en speleman. Åt lite plättar som låg i kylen, duschade och gjorde sedan pizza. Den föll väl inte ungarna i smaken direkt, de är ju vana med pizza av sämre kvalitet... Så jag fick väl äta nästan tre fjärdedelar av en pizza gjord på ett recept för två pizzor. Mätt nu.
Efter en morgon med regn och en förmiddag med moln så tittade solen fram i början av mitt pass!
På väg ut på Långa Lugnets tredjeslinga.
Ville ta någon bild i mörkret också, funderade ett tag och kom fram till att Törnbergs väg kunde nog bli bra. Tänkte först en stillastående cykel som lyser upp en bit av stigen men när jag väl var på vägen så tänkte jag om.
Hittade en sten som var ungefär två meter hög, ställde kameran på den med 6 sekunders slutartid och självutlösaren inställd på 10 sekunder. Första försöket och det blev ju faktiskt ganska så coolt.
Etiketter:
Cykling,
Distans,
Träningsbilder 2015
2015-11-06
Fredagsfys före fredagsmys
4x4 @ 373 Monark-watt / 391 Garmin-watt.
Sådär. Då har jag precis stökat av ett pass med 4x4 min med 3 min vila mellan varje intervall. Sitter nere i cykelrummet och har precis analyserat passet i Garmin Connect. Ser bra ut. Jag förväntar mig att känna mig starkare och starkare nu ett par veckor när jag blir bättre och bättre på testcykel, sedan borde det stabilisera sig något innan det tar fart igen kring februari..
Barnen slutar precis nu och jag ska väl käka lite träningsbloggar-kvarg och ta en dusch så att fredagsmyset kan ta vid när barnen kommit hem. Vi hörs!
Sådär. Då har jag precis stökat av ett pass med 4x4 min med 3 min vila mellan varje intervall. Sitter nere i cykelrummet och har precis analyserat passet i Garmin Connect. Ser bra ut. Jag förväntar mig att känna mig starkare och starkare nu ett par veckor när jag blir bättre och bättre på testcykel, sedan borde det stabilisera sig något innan det tar fart igen kring februari..
Barnen slutar precis nu och jag ska väl käka lite träningsbloggar-kvarg och ta en dusch så att fredagsmyset kan ta vid när barnen kommit hem. Vi hörs!
2015-11-05
Kompiskampen säsong 2 del 1
Hej!
Det är ju bra att känna sig själv och sin kropp. Efter att ha kört mycket testcykel och mycket med mina Garmin Vector-pedaler så har jag lärt mig en hel del om mig själv och min kapacitet. Så, jag gissade för mig själv att jag skulle kunna fixa 335 watt idag och satte det som mål tillsammans med en liten belöning på Twitter:
Sedan så var det väl bara att börja veva då...
Fick faktiskt avbryta redan efter 1:40, men det var bara för att klockan tappade kontakten med Vector-pedalerna till och från. Ville ju kunna ha lite data för att backa upp det jag skriver här och inte bara gå på att jag höll ungefär xx i kadens med 3.6 kilos motstånd.
Efter att ha startat om allt så gick det bra.
Cyklingen gick också bra. Gick ut lite för hårt egentligen, så jag fick lida rätt mycket sista två tredjedelarna av den där tjugan. Försökte öka lite igen med sex minuter kvar men fick gå ner lite ganska snart igen för att inte spränga mig totalt. Sista minuten gick dock att köra på vilja och pannben.
338.4 Monark-watt blev det.
Färre återhämtningstimmar än jag trodde att det skulle bli.
Den här smakade riktigt bra efteråt!
Så, Kompiskampen säsong 2 del 1 slutade såhär:
5:e november 338.4 watt och 69.7 kilo. All data hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/947536702
Jämfört med förra säsongens siffror så är jag alltså ungefär i februaris styrka redan nu:
26 November 291.4 watt, 71.4 kilo
23 December 300.8 watt, 72 kilo
19 Januari 316.8 watt, 70.2 kilo
22 Februari 345.6 watt, 69.6 kilo
22 mars 355.2 watt, 68.9 kilo
Jag har ett bättre år med träning med mig, jag har hållit mig frisk och har alla förutsättningar för att ta ytterligare ett kliv till nästa säsong. Det här ska bli en härlig vinter!
Det är ju bra att känna sig själv och sin kropp. Efter att ha kört mycket testcykel och mycket med mina Garmin Vector-pedaler så har jag lärt mig en hel del om mig själv och min kapacitet. Så, jag gissade för mig själv att jag skulle kunna fixa 335 watt idag och satte det som mål tillsammans med en liten belöning på Twitter:
— Henrik Öijer (@henrikoijer) November 4, 2015
Sedan så var det väl bara att börja veva då...
Fick faktiskt avbryta redan efter 1:40, men det var bara för att klockan tappade kontakten med Vector-pedalerna till och från. Ville ju kunna ha lite data för att backa upp det jag skriver här och inte bara gå på att jag höll ungefär xx i kadens med 3.6 kilos motstånd.
Efter att ha startat om allt så gick det bra.
Cyklingen gick också bra. Gick ut lite för hårt egentligen, så jag fick lida rätt mycket sista två tredjedelarna av den där tjugan. Försökte öka lite igen med sex minuter kvar men fick gå ner lite ganska snart igen för att inte spränga mig totalt. Sista minuten gick dock att köra på vilja och pannben.
338.4 Monark-watt blev det.
Färre återhämtningstimmar än jag trodde att det skulle bli.
Den här smakade riktigt bra efteråt!
Så, Kompiskampen säsong 2 del 1 slutade såhär:
5:e november 338.4 watt och 69.7 kilo. All data hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/947536702
Jämfört med förra säsongens siffror så är jag alltså ungefär i februaris styrka redan nu:
26 November 291.4 watt, 71.4 kilo
23 December 300.8 watt, 72 kilo
19 Januari 316.8 watt, 70.2 kilo
22 Februari 345.6 watt, 69.6 kilo
22 mars 355.2 watt, 68.9 kilo
Jag har ett bättre år med träning med mig, jag har hållit mig frisk och har alla förutsättningar för att ta ytterligare ett kliv till nästa säsong. Det här ska bli en härlig vinter!
Etiketter:
Cykling,
Kompiskampen,
Testcykel
2015-11-04
Kompiskampen och min största oro inför vinterträningen
Hej cykelvänner!
Nu är det ju november, som de flesta av er säkerligen redan vet. Men visste ni att november även innebär starten av Kompiskampen 15/16? Passa på att vara med redan från start! Jag tänkte göra ett försök nu i kväll.
I fjol gick jag in i Kompiskampen med dålig form efter en kass höst med mycket sjukdom. Hoppades då kunna komma upp en bit över 300 watt och kanske till och med nå 330. För skulle jag komma till 330 så skulle jag vara grymt stark, tänkte jag då. Rena rama dröm-siffrorna för mig. Det hela slutade dock mycket bättre än jag någonsin kunnat ana. Så här såg min kompiskamp ut i fjol (Monarkwatt):
26 November 291.4 watt, 71.4 kilo
23 December 300.8 watt, 72 kilo
19 Januari 316.8 watt, 70.2 kilo
22 Februari 345.6 watt, 69.6 kilo
22 mars 355.2 watt, 68.9 kilo
En sådan utveckling trodde jag inte var möjlig och extra kul var det givetvis att jag blev bättre för varje månad som gick. Var lite rädd i januari att jag hade prickat någon vinterform och när jag sopade till med 345,6 watt i februari så var jag rätt säker på att jag blivit lite för bra för tidigt. Men, det fanns mer...
Denna upplaga av Kompiskampen kommer högst troligt inte att ge en lika extremt positiv utveckling och här hittar man något av det jag är mest orolig för inför denna vinterträning. Jag är ju stark redan nu. Inget fel i att vara stark, men säg att jag inte utvecklas alls i vinter, hur kommer jag då att hantera det? Ingen cyklist vill väl vara som starkast i november? Ett halvårs träning för att försöka bli bättre utan att få något mätbart resultat kan ju bli ganska så knäckande. Än värre blir det ju om jag skulle gå bakåt i utvecklingen.
Jag är alltså orolig för att jag är stark. Löjligt egentligen. Lyckas jag höja mig 60-65 watt på Kompiskampen även denna vinter så har jag många pallplaceringar att se fram emot under 2016. Får sikta på det! Har ju redan dammat av en tjuga på 323 Monark-watt, så jag fixar nog min dröm-gräns 330 redan nu i november
Jag har i alla fall hittat en del att jobba med i vinter och jag hoppas och tror givetvis att det ska göra mig bättre på tävlingarna under 2016. Det betyder faktiskt inte att jag nödvändigtvis blir bättre på 20 minuter testcykel, men det är ändå en bra värdemätare.
För Kompiskampen går ju ut på att köra 20 minuter fullt ös på testcykeln. En gång per månad från november till och med mars.
Vill ni läsa mina gamla inlägg om Kompiskampen så funkar Kompiskampen-taggen bra. Klicka!
Nu är det ju november, som de flesta av er säkerligen redan vet. Men visste ni att november även innebär starten av Kompiskampen 15/16? Passa på att vara med redan från start! Jag tänkte göra ett försök nu i kväll.
I fjol gick jag in i Kompiskampen med dålig form efter en kass höst med mycket sjukdom. Hoppades då kunna komma upp en bit över 300 watt och kanske till och med nå 330. För skulle jag komma till 330 så skulle jag vara grymt stark, tänkte jag då. Rena rama dröm-siffrorna för mig. Det hela slutade dock mycket bättre än jag någonsin kunnat ana. Så här såg min kompiskamp ut i fjol (Monarkwatt):
26 November 291.4 watt, 71.4 kilo
23 December 300.8 watt, 72 kilo
19 Januari 316.8 watt, 70.2 kilo
22 Februari 345.6 watt, 69.6 kilo
22 mars 355.2 watt, 68.9 kilo
En sådan utveckling trodde jag inte var möjlig och extra kul var det givetvis att jag blev bättre för varje månad som gick. Var lite rädd i januari att jag hade prickat någon vinterform och när jag sopade till med 345,6 watt i februari så var jag rätt säker på att jag blivit lite för bra för tidigt. Men, det fanns mer...
Denna upplaga av Kompiskampen kommer högst troligt inte att ge en lika extremt positiv utveckling och här hittar man något av det jag är mest orolig för inför denna vinterträning. Jag är ju stark redan nu. Inget fel i att vara stark, men säg att jag inte utvecklas alls i vinter, hur kommer jag då att hantera det? Ingen cyklist vill väl vara som starkast i november? Ett halvårs träning för att försöka bli bättre utan att få något mätbart resultat kan ju bli ganska så knäckande. Än värre blir det ju om jag skulle gå bakåt i utvecklingen.
Jag är alltså orolig för att jag är stark. Löjligt egentligen. Lyckas jag höja mig 60-65 watt på Kompiskampen även denna vinter så har jag många pallplaceringar att se fram emot under 2016. Får sikta på det! Har ju redan dammat av en tjuga på 323 Monark-watt, så jag fixar nog min dröm-gräns 330 redan nu i november
Jag har i alla fall hittat en del att jobba med i vinter och jag hoppas och tror givetvis att det ska göra mig bättre på tävlingarna under 2016. Det betyder faktiskt inte att jag nödvändigtvis blir bättre på 20 minuter testcykel, men det är ändå en bra värdemätare.
För Kompiskampen går ju ut på att köra 20 minuter fullt ös på testcykeln. En gång per månad från november till och med mars.
Vill ni läsa mina gamla inlägg om Kompiskampen så funkar Kompiskampen-taggen bra. Klicka!
Etiketter:
Cykling,
Kompiskampen,
Testcykel,
Vinterträning
Utslagen, belgiska kosttillskott samt gå/cykla till skolan
Hej vänner!
Igår så tog två nätter med träning ut sin rätt och jag somnade i soffan kring barnens läggdags ungefär. Någon gång vid elva så fick Ronya upp mig ur soffan för vidare transport till sängen där jag sedan sov vidare. Så nu har jag sovit bra i natt i alla fall.
-----
Läste på Procycling.no igår att Michael Valgren Andersen ska gå ner i vikt för att kanske bli en ny Tom Dumoulin. Den talangfulle dansken vill göra resultat igen efter en lite småknackig säsong och vänder sig då till "ett belgiskt kosttillskott" för att gå ner i vikt och behålla åkstyrkan. Känns ju lovande...
"– Jeg har lest en del om at jeg er for tykk, så nå har jeg sammen med laget gått i gang med en spesiell kur som skal få meg 4-5 kilo ned i vekt, sier Valgren bt.dk.
Et belgisk kosttilskudd skal gjøre at 23-åringen beholder den imponerende kjørestyrken.
– Av den grunn har jeg faktisk fått beskjed om at jeg ikke skal begynne å trene for alvor ennå. Håpet er selvfølgelig at jeg skal bli en «skinny bitch»."
Källa: BT.dk
-----
I morse var jag tvungen att tjata på barnen om att cykla till skolan, det är inte helt självklart för dem eftersom vi ändå har skjutsat i bil ganska så många gånger i början av deras skolgång. Jag vill att cykeln ska bli förstahandsvalet och att man om det tex är snö/is/monsunregn kan ta bilen. Hoppas det blir deras tänk också framöver. För Emily som går i högstadiet är cykeln i alla fall förstahandsvalet och det känns ju lovande.
Hittade detta på Trafikverkets sida:
Igår så tog två nätter med träning ut sin rätt och jag somnade i soffan kring barnens läggdags ungefär. Någon gång vid elva så fick Ronya upp mig ur soffan för vidare transport till sängen där jag sedan sov vidare. Så nu har jag sovit bra i natt i alla fall.
-----
Läste på Procycling.no igår att Michael Valgren Andersen ska gå ner i vikt för att kanske bli en ny Tom Dumoulin. Den talangfulle dansken vill göra resultat igen efter en lite småknackig säsong och vänder sig då till "ett belgiskt kosttillskott" för att gå ner i vikt och behålla åkstyrkan. Känns ju lovande...
"– Jeg har lest en del om at jeg er for tykk, så nå har jeg sammen med laget gått i gang med en spesiell kur som skal få meg 4-5 kilo ned i vekt, sier Valgren bt.dk.
Et belgisk kosttilskudd skal gjøre at 23-åringen beholder den imponerende kjørestyrken.
– Av den grunn har jeg faktisk fått beskjed om at jeg ikke skal begynne å trene for alvor ennå. Håpet er selvfølgelig at jeg skal bli en «skinny bitch»."
Källa: BT.dk
-----
I morse var jag tvungen att tjata på barnen om att cykla till skolan, det är inte helt självklart för dem eftersom vi ändå har skjutsat i bil ganska så många gånger i början av deras skolgång. Jag vill att cykeln ska bli förstahandsvalet och att man om det tex är snö/is/monsunregn kan ta bilen. Hoppas det blir deras tänk också framöver. För Emily som går i högstadiet är cykeln i alla fall förstahandsvalet och det känns ju lovande.
Hittade detta på Trafikverkets sida:
Jag tycker mig se att vi människor blir allt bekvämare och latare och det tycker jag är väldigt oroande, hoppas kunna bidra så att åtminstone mina egna barn inte ramlar ner i något sådant svart hål. Här i Falu kommun har man satt igång med att avgiftsbelägga parkeringarna vid skolan, för att försöka få ordning på alla bilar som kommer dit. Något som givetvis retat de som kör sina barn till skolan det gällde.
Jag tycker att skolorna borde "marknadsföra" gång och cykling till skolan mycket mer, eller skolbuss då om man bor längre bort. Med det fria skolvalet så kan man ju nu för tiden välja skola fritt och då kanske man inte har rätt till skolskjuts trots att man bor långt från skolan och då blir väl bilen i allt större utsträckning förstahandsvalet. Vilket ställer till det för både barnen och miljön vid skolan. Vi har valt våra barns skola, så de har ingen rätt till någon särskild skolskjuts. Men det är bara 2,3 kilometer till skolan vi valt också, så det är ju ingen distans att bråka om.
Problemet med att marknadsföra gång och cykling till skolan är väl kanske att skolan inte riktigt har det i sitt uppdrag. Men vem/vilka har det då? Trafikverket? Jag tror att om man får fler att gå och cykla till skolan så löser man samtidigt en rad andra problem, både nu och för framtiden.
2015-11-03
Startade vinterträningen på värsta tänkbara vis
Japp, jag snackar givetvis om enminutsintervaller med en minuts vila mellan varje intervall. Det finns ingen intervalltyp som sänker mig så totalt som dessa gör. Hela kroppen liksom dränks i mjölksyra och jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen eftersom jag vill fly från mig själv men ändå genomföra passet.
Igår var det nära på att jag inte ens genomförde passet, då jag i den sjätte intervallen gav upp. Men, jag tog mig samman, vilade 1½ minut och sedan så rev jag av dom sista intervallerna på en något lägre intensitet. Totalt tio stycken och detta med den näst bästa effekten jag någonsin haft. Nu hade jag ju ett avbrott mitt i passet, så det räknas kanske inte riktigt och det var väl tur att det inte blev något "rekord" då.
Ändå ganska så skönt att känna mig med i matchen. Från start. 5 kilo i viktkorgen och en snittkadens i intervallerna på 93.3, jämfört med mitt tredje bästa enminutspass på 92.9 eller mitt bästa där jag höll 94,7 rpm. Faktum är att jag låg på 95.4 efter mina fem första intervaller och där har vi nog också svaret på varför jag först inte fixade den sjätte...
Stum och vimmelkantig, riktigt skönt att få stänga av min Garmin... Passet med all smaskig data hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/945777861
Så här i uppstartstider av vinterträning kan man läsa på olika cykelbloggar om folk som söker -eller redan har- sanningen om hur man ska träna för att nå bästa möjliga resultat. Det fina med träning är att det inte finns något facit. Det finns ingen människa som kan säga att en träningsform är den bästa för alla människor och få vetenskapligt stöd för ett sådant uttalande.
Det finns forskning som säger att fem sex intervaller om 30 sekunder ger bäst effekt, det finns också forskning som säger att 4x4 minuter är det bästa och annan forskning säger att långa (typ 20 minuter) intervaller på lite drygt tröskeleffekt är det bästa som finns. Samtidigt som man givetvis blir bäst om man har störst andel lugn träning av all sin träning och bara kör riktigt hårt väldigt sällan.
Det är inte lätt att bli klok på dessa rön och sanningar om man själv är lite osäker eller ny inom träning/cykelsport. Mitt råd är att cykla mycket, testa dig fram och hitta det som passar just dig.
För mig som cyklat i snart två decennier så är fokus inte på vilken intervallform som är hetast just nu, utan på att förbättra styrkor och svagheter som jag kommit fram till i genomförandet av tävlingar. För det är tävlingarna som ger mig indikation på hur jag bör träna för att kanske lyckas lite bättre nästa gång. Jag är ju ändå en tävlingscyklist.
En sak som jag har kommit fram till efter alla dessa år på cykelsadeln är att den bästa träningsformen för mig är cykling.
Igår var det nära på att jag inte ens genomförde passet, då jag i den sjätte intervallen gav upp. Men, jag tog mig samman, vilade 1½ minut och sedan så rev jag av dom sista intervallerna på en något lägre intensitet. Totalt tio stycken och detta med den näst bästa effekten jag någonsin haft. Nu hade jag ju ett avbrott mitt i passet, så det räknas kanske inte riktigt och det var väl tur att det inte blev något "rekord" då.
Ändå ganska så skönt att känna mig med i matchen. Från start. 5 kilo i viktkorgen och en snittkadens i intervallerna på 93.3, jämfört med mitt tredje bästa enminutspass på 92.9 eller mitt bästa där jag höll 94,7 rpm. Faktum är att jag låg på 95.4 efter mina fem första intervaller och där har vi nog också svaret på varför jag först inte fixade den sjätte...
Stum och vimmelkantig, riktigt skönt att få stänga av min Garmin... Passet med all smaskig data hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/945777861
Så här i uppstartstider av vinterträning kan man läsa på olika cykelbloggar om folk som söker -eller redan har- sanningen om hur man ska träna för att nå bästa möjliga resultat. Det fina med träning är att det inte finns något facit. Det finns ingen människa som kan säga att en träningsform är den bästa för alla människor och få vetenskapligt stöd för ett sådant uttalande.
Det finns forskning som säger att fem sex intervaller om 30 sekunder ger bäst effekt, det finns också forskning som säger att 4x4 minuter är det bästa och annan forskning säger att långa (typ 20 minuter) intervaller på lite drygt tröskeleffekt är det bästa som finns. Samtidigt som man givetvis blir bäst om man har störst andel lugn träning av all sin träning och bara kör riktigt hårt väldigt sällan.
Det är inte lätt att bli klok på dessa rön och sanningar om man själv är lite osäker eller ny inom träning/cykelsport. Mitt råd är att cykla mycket, testa dig fram och hitta det som passar just dig.
För mig som cyklat i snart två decennier så är fokus inte på vilken intervallform som är hetast just nu, utan på att förbättra styrkor och svagheter som jag kommit fram till i genomförandet av tävlingar. För det är tävlingarna som ger mig indikation på hur jag bör träna för att kanske lyckas lite bättre nästa gång. Jag är ju ändå en tävlingscyklist.
En sak som jag har kommit fram till efter alla dessa år på cykelsadeln är att den bästa träningsformen för mig är cykling.
2015-11-02
Nattpasset
Hej hej bloggen!
Jepp, körde väl ett sådant där träningspass i natt. Tyckte att jag behövde det. Känns ju sådär just nu givetvis, men det brukar gå över. Gjorde ett nytt försök på 2x20 och denna gång tog jag mig igenom hela passet på 303.6 monarkwatt. Detta efter tio spurter dessutom, så nog finns det en bra grund att bygga vidare på. Ska bli intressant att se om jag kan höja mig även denna vinter, eller om det här är nivån jag kommer hålla fram till april/maj.
3,3 kilos motstånd och 92 i kadens, 165 och 169 i snittpuls och 320 Garmin-watt.
För er nördar så finns allt här: https://connect.garmin.com/modern/activity/944919443
Ny vecka och nya möjligheter med start idag, måndag alltså. Ungarna har cyklat iväg till skolan igen efter en veckas lov och Frida och jag ska försöka roa oss på egen hand tills dess att de kommer tillbaka. För min del så betyder denna vecka att det är dags att starta upp vinterträningen på allvar, ska bli skönt!
Jepp, körde väl ett sådant där träningspass i natt. Tyckte att jag behövde det. Känns ju sådär just nu givetvis, men det brukar gå över. Gjorde ett nytt försök på 2x20 och denna gång tog jag mig igenom hela passet på 303.6 monarkwatt. Detta efter tio spurter dessutom, så nog finns det en bra grund att bygga vidare på. Ska bli intressant att se om jag kan höja mig även denna vinter, eller om det här är nivån jag kommer hålla fram till april/maj.
3,3 kilos motstånd och 92 i kadens, 165 och 169 i snittpuls och 320 Garmin-watt.
För er nördar så finns allt här: https://connect.garmin.com/modern/activity/944919443
Ny vecka och nya möjligheter med start idag, måndag alltså. Ungarna har cyklat iväg till skolan igen efter en veckas lov och Frida och jag ska försöka roa oss på egen hand tills dess att de kommer tillbaka. För min del så betyder denna vecka att det är dags att starta upp vinterträningen på allvar, ska bli skönt!
2015-11-01
Böls kyrka
Hej!
Idag ville jag göra något med barnen ute i naturen, så det blev en "hemlig resa" till Böls kyrka. Böls kyrka är ett 12 meter högt flyttblock som är ett av Faluns naturminnen. Inspirationen till att åka dit fick jag från en Facebook-vän som varit dit nyligen. Verkade häftigt, tyckte jag.
Böls kyrka ligger ca: 7 km norr om Böle, i riktning mot Vintjärn alltså. För exakt position, klicka här: http://kartor.eniro.se/m/n8uhT Kommer man från Falu-hållet så åker man alltså till Böle och svänger där norrut mot Vintjärn. När man åkt en liten bit och ser Lilla Skifttjärnen på vänster sida så är det nästa vänster in på en liten grusväg.
Man kan vandra en stig dit, som enligt uppgift ska ta ca: 20 minuter. Men då jag hade med mig Frida så ville jag skippa promenaden och körde därför grusvägen hela vägen in. Stannade på en av fickorna strax innan vändplanen och därifrån blev det ca: 75-100 meter promenad till Böls kyrka.
Mäktig sten! Barnen skrek av glädje när de såg stenen och sprang dit.
Efter att ha lekt och härjat runt den där stora stenen ett tag så tog vi stigen en bit tillbaka för att utforska skogen lite och kanske hitta någon mer sten.
Hittade en mer medelstor sten ca: 100 meter från Böls kyrka som vi kunde klättra upp på, larvigt på toppen!
Sedan gick vi tillbaka till bilen och jag matade Frida lite medans barnen lekte på stenar på andra sidan vägen. Där hittade vi ytterligare naturliga lekplatser.
Allt som allt så blev ju det här en riktig toppendag med avrundning av stenleken på Restaurang och pizzeria Sorento i Svärdsjö.
Idag ville jag göra något med barnen ute i naturen, så det blev en "hemlig resa" till Böls kyrka. Böls kyrka är ett 12 meter högt flyttblock som är ett av Faluns naturminnen. Inspirationen till att åka dit fick jag från en Facebook-vän som varit dit nyligen. Verkade häftigt, tyckte jag.
Böls kyrka ligger ca: 7 km norr om Böle, i riktning mot Vintjärn alltså. För exakt position, klicka här: http://kartor.eniro.se/m/n8uhT Kommer man från Falu-hållet så åker man alltså till Böle och svänger där norrut mot Vintjärn. När man åkt en liten bit och ser Lilla Skifttjärnen på vänster sida så är det nästa vänster in på en liten grusväg.
Man kan vandra en stig dit, som enligt uppgift ska ta ca: 20 minuter. Men då jag hade med mig Frida så ville jag skippa promenaden och körde därför grusvägen hela vägen in. Stannade på en av fickorna strax innan vändplanen och därifrån blev det ca: 75-100 meter promenad till Böls kyrka.
Mäktig sten! Barnen skrek av glädje när de såg stenen och sprang dit.
Efter att ha lekt och härjat runt den där stora stenen ett tag så tog vi stigen en bit tillbaka för att utforska skogen lite och kanske hitta någon mer sten.
Hittade en mer medelstor sten ca: 100 meter från Böls kyrka som vi kunde klättra upp på, larvigt på toppen!
Sedan gick vi tillbaka till bilen och jag matade Frida lite medans barnen lekte på stenar på andra sidan vägen. Där hittade vi ytterligare naturliga lekplatser.
Allt som allt så blev ju det här en riktig toppendag med avrundning av stenleken på Restaurang och pizzeria Sorento i Svärdsjö.
Etiketter:
Böls kyrka,
Ebbah,
Falun,
Filip
2015-10-31
Gårdagens nyheter
Hoj, cykelvänner!
Jag hade ju ett träningspass att blogga om igår men kom ju av mig totalt i och med att jag fann vörtbröd med russin i. Ni som följt mig ett tag vet ju att det är något jag gillar väldigt mycket. Är så glad att vår kyl gick sönder tidigare i år så att vi köpte ny kyl och frys, vilket gav mig en reservfrys nere i källaren att lagra vörtbröd i...
Nåväl, gårdagens träning var det.
Först så började jag så sakteliga att göra mig i ordning, bytte ett däck på den heldämpade och pysslade lite. Funderade på om det inte kunde finnas någon att träna med, typ någon grupp som borde köra något pass. Sedan kom jag på att det ju förtusan skulle köras Onsdags-VM fast på en lördag. Så jag stressade ihop allt och åkte mot Lugnet. Var ju sen men tänkte att dom kanske bara har kört uppvärmningsvarvet och annars var det väl bara att hoppa in mitt i heatet.
Kom upp till Lugnet som var helt öde. Inte en käft i sikte. Tänkte om jag skulle ringa någon av de som jag visste skulle vara med, men kände att om dom lämnat lugnet så skulle dom nog ut på distans och jag hade inte tid med sådant. Just där och då insåg jag att det ju var fredag och inte lördag.... Så det fick bli ensamcykling i alla fall då.
Tänkte först köra Långa Lugnets sistaslinga, men tvingades inse att jag nog inte skulle hinna runt hela. Så jag fokuserade på dom handbyggda stigarna och lite annat runt dom. Gäller ju att kunna åka snabbt även där.
Körde personbästa på Second chance och tangerat personbästa på Every time she smiles. Brukar ju sällan hetsa på dom stigarna, så det var kanske inte någon större bedrift men ändå kul givetvis. På Every time she smiles så har det legat en massa superbra tider där GPS-mottagningen måste ha varit dåligt för cyklisterna hade räknats som att vara i mål när det var någon sväng kvar. Så jag skapade ett nytt segment som slutade där de andra "gått i mål" och då blev det lite trevligare läsning för mig. Sedan så fanns en backe med 26% snittlutning (enligt STRAVA) som en kompis tipsat om. På så kort sträcka så är det väl lätt att det blir fel med höjdangivelserna kontra sträckan, men den var verkligen snorbrant och även om segmentet kanske bara är 150 meter så tog backen mig lite drygt 1½ minut.
Såg inte mindre än sex andra MTB-cyklister ute i skogarna, så här i slutet av oktober. Mäktigt!
Efter träningen så bar det av mot IKEA. Där skulle vi kolla på en soffa och göra ANNAT. Jag smet också in på Clas Ohlson där jag köpte svinsmå skruvmejslar för att kunna byta batteri i pulsbandet och superlim.
Efter shopping i Borlänge så åkte vi tillbaka till Falun där vi köpte vörtbröd och sedan så skarvade Ebbah, Filip och jag vidare till Leksand där vi kollade på hockey. Det verkar bli målsnålt när vi går på match (1-0 och 1-1). Tyvärr blev det förlust på straffar för Leksand igår, men det är som jag brukar säga: man kan ju inte vinna varje gång.
Gårdagens runda:
Etiketter:
Cykling,
Every time she smiles,
Ishockey,
Leksands IF,
Lugnet,
Second chance
2015-10-30
Vörtbrödet är här!
Här skulle det stå en massa strunt om träning, men istället konstaterar jag glatt att säsongens första vörtbröd har anlänt!
Etiketter:
Vörtbröd
Hög effekt, låg motivation
Men det blev bara 20 + 8:12. Längre än så orkade jag inte motivera mig igår, eller tja.. Rent tekniskt så gav jag ju upp idag eftersom jag började träna 23:53 i natt. Jag slutade givetvis inte att ta i bara för att det var tråkigt eller något sådant, det brände ju i benen också såklart. Inte fruktansvärt mycket, men tillräckligt för att jag hellre skulle vilja gå och lägga mig och sova istället för att träna. Nåja, det är ju bara oktober och jag har ju inte ens börjat träna än, det här är ju höstvilan. Sen ska ni få se!
2013, 2014 och 2015 så har det dröjt in i februari på vinterträningen innan jag kört tjugor på 300 watt eller mer. Igår hade jag 323 watt i första tjugan och samma lika i den som jag påbörjade men inte avslutade. Ska väl nämnas också att mitt rekord för 2x20 är 316.8 watt i snitt.
Så, jag ligger bra till för att slå det rekordet i vinter, skönt att fortfarande ha något att se fram emot. Hade ju varit lite trist att slå rekordet redan i natt när jag har en hel lång vinter med träning framför mig...
Hela passet hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/941816030
2015-10-29
Twitterfråga
Godafton!
Såg tidigare idag att man nu kunde ställa frågor på Twitter med ett par svarsalternativ, så jag testade:
Såg tidigare idag att man nu kunde ställa frågor på Twitter med ett par svarsalternativ, så jag testade:
Hur ofta tycker ni att jag ska uppdatera bloggen?
— Henrik Öijer (@henrikoijer) October 29, 2015
Målsättning, husblogg och Leksands IF
Hoj, cykelvänner!
Igår bloggade jag ju om målsättningar och träningsprogram, så att ni fick en liten insikt i hur jag lägger upp det. Viktigt att poängtera att det är något som fungerar för just mig. Lite senare på dagen så läste jag i min bok Praktiskt Idrottspsykologi och kom då till kapitlet om just målsättning och motivation.
Fokus i boken låg givetvis på prestationsmål och processmål. Dom är ju inte beroende av hur andra presterar, utan man har kontrollen själv. Det stod dock att elitidrottare oftast har alla tre måltyper, alltså också resultatmål. Jag gillar resultatmål.
Jag kommer publicera några resultatmål här så småningom. Kanske även några processmål och prestationsmål. Träningsprogrammet får ni följa live istället, ni har ju tänket i blogginlägget som jag skrev igår.
-----
Jag har inte tränat idag, hade en lucka under förmiddagen men den luckan stängdes. Det kan ju bli så ibland, helt enkelt. Har man fyra ungar och en fru i ett gemensamt hus så finns det mer än bara cyklingen att ta hänsyn till.
Ett av mina dåliga samveten är väl huset och allt som alltid måste göras här hemma. När jag får tid till att göra saker så är det ju cykling som går före mycket annat, som att tex kratta löv. Idag har jag dock fixat lite med golvbrunnar +ANNAT i källaren... Men, det där får jag väl starta en hus- och familjeblogg om.
Eftersom jag är en målmedveten, hemskt flexibel, problemlösarmänniska med obotlig optimism och ett glatt sinne så tänkte jag väl köra testcykel sent i kväll när frugan kommit hem. Tänkte köra tjugor för att få någon referens till träningsprogrammet. Att få ett kvitto på hur jag ligger till. Om jag kör några standardpass nu innan jag drar igång med riktiga träningen så vet jag liksom viken nivå jag är på och slipper spendera den "riktiga träningen" med att experimentera mig fram till effektzoner.
-----
Tänk, det krävdes att jag åkte till Tegera Arena för att Leksand skulle kunna vinna. Tre sköna poäng i dom vita hemmatröjorna. Idag har Leksand presenterat ett nyförvärv i Patrick White, Patrick har spelat i KHL och den slovakiska ligan i fjol. Där gjorde han 24 poäng på 32 matcher och hans slovakiska lag spelade final. Så, han har nog potential. Han finansieras av externa finansiärer och jag tycker att det känns som en bra värvning. Leksand har ju lite skadeproblem (lagkapten + poängkungen) så Patrick är kanske vad som behövs.
En sak som är lite märklig är dock att man kan få finansiärer till en amerikansk spelare som var lovande 2007, men att man måste tigga pengar av fansen för att finansiera Bibic. Bibic känns väl som någon som alla med leksandshjärta vill ha i klubben...
-----
Nu börjar det dra ihop sig till Ebbahs ridning, vilket betyder att det är dags att runda av detta blogginlägg. Vi hörs!
Igår bloggade jag ju om målsättningar och träningsprogram, så att ni fick en liten insikt i hur jag lägger upp det. Viktigt att poängtera att det är något som fungerar för just mig. Lite senare på dagen så läste jag i min bok Praktiskt Idrottspsykologi och kom då till kapitlet om just målsättning och motivation.
Fokus i boken låg givetvis på prestationsmål och processmål. Dom är ju inte beroende av hur andra presterar, utan man har kontrollen själv. Det stod dock att elitidrottare oftast har alla tre måltyper, alltså också resultatmål. Jag gillar resultatmål.
Jag kommer publicera några resultatmål här så småningom. Kanske även några processmål och prestationsmål. Träningsprogrammet får ni följa live istället, ni har ju tänket i blogginlägget som jag skrev igår.
-----
Jag har inte tränat idag, hade en lucka under förmiddagen men den luckan stängdes. Det kan ju bli så ibland, helt enkelt. Har man fyra ungar och en fru i ett gemensamt hus så finns det mer än bara cyklingen att ta hänsyn till.
Ett av mina dåliga samveten är väl huset och allt som alltid måste göras här hemma. När jag får tid till att göra saker så är det ju cykling som går före mycket annat, som att tex kratta löv. Idag har jag dock fixat lite med golvbrunnar +ANNAT i källaren... Men, det där får jag väl starta en hus- och familjeblogg om.
Eftersom jag är en målmedveten, hemskt flexibel, problemlösarmänniska med obotlig optimism och ett glatt sinne så tänkte jag väl köra testcykel sent i kväll när frugan kommit hem. Tänkte köra tjugor för att få någon referens till träningsprogrammet. Att få ett kvitto på hur jag ligger till. Om jag kör några standardpass nu innan jag drar igång med riktiga träningen så vet jag liksom viken nivå jag är på och slipper spendera den "riktiga träningen" med att experimentera mig fram till effektzoner.
-----
Tänk, det krävdes att jag åkte till Tegera Arena för att Leksand skulle kunna vinna. Tre sköna poäng i dom vita hemmatröjorna. Idag har Leksand presenterat ett nyförvärv i Patrick White, Patrick har spelat i KHL och den slovakiska ligan i fjol. Där gjorde han 24 poäng på 32 matcher och hans slovakiska lag spelade final. Så, han har nog potential. Han finansieras av externa finansiärer och jag tycker att det känns som en bra värvning. Leksand har ju lite skadeproblem (lagkapten + poängkungen) så Patrick är kanske vad som behövs.
En sak som är lite märklig är dock att man kan få finansiärer till en amerikansk spelare som var lovande 2007, men att man måste tigga pengar av fansen för att finansiera Bibic. Bibic känns väl som någon som alla med leksandshjärta vill ha i klubben...
-----
Nu börjar det dra ihop sig till Ebbahs ridning, vilket betyder att det är dags att runda av detta blogginlägg. Vi hörs!
Etiketter:
Cykling,
Leksands IF,
Målsättning
2015-10-28
Gå på match
Hej!
I kväll ska jag åka och kolla på Leksands IF-Pantern. Vi har inte haft så mycket möjligheter att åka på matcher i höst pga litet barn, aktiva barn och hårt jobbande fru. Men just idag har frugan jobbat klart och barnen har ingen träning. Så vi drar till Tegera Arena för att stötta LIF.
Läste att det gick rykten om konkurs för Leksand, redan i november. Ordföranden har dock gått ut och sagt att man går plus i verksamheten, men har skulder sedan tidigare. Men det verkar inte vara något konkurshot. Vi ställer ändå upp med fyra åskådare idag för att öka intäkterna en smula. Det bästa man kan göra för ett lag man håller på är ju att gå på matcherna. En positiv inställning och mycket folk på läktaren är det som behövs.
På lördag så ska Ebbah och jag gå och kolla på IBF Faluns damer som tar emot IKSU. IBF Faluns damlag är i vad som kan kallas för en generationsväxling och har haft en tuff start på säsongen. Nu har de ändå jobbat upp sig rejält och första vinsten kommer nog snart. Kanske redan på lördag? Vi åker dit och kollar tillsammans med några från Ebbahs innebandylag. Herrmatchen missar vi tyvärr.
Perfekt lördagsaktivitet för er som gillar innebandy med både IBF Faluns damer och herrar direkt efter varandra!
I kväll ska jag åka och kolla på Leksands IF-Pantern. Vi har inte haft så mycket möjligheter att åka på matcher i höst pga litet barn, aktiva barn och hårt jobbande fru. Men just idag har frugan jobbat klart och barnen har ingen träning. Så vi drar till Tegera Arena för att stötta LIF.
Läste att det gick rykten om konkurs för Leksand, redan i november. Ordföranden har dock gått ut och sagt att man går plus i verksamheten, men har skulder sedan tidigare. Men det verkar inte vara något konkurshot. Vi ställer ändå upp med fyra åskådare idag för att öka intäkterna en smula. Det bästa man kan göra för ett lag man håller på är ju att gå på matcherna. En positiv inställning och mycket folk på läktaren är det som behövs.
På lördag så ska Ebbah och jag gå och kolla på IBF Faluns damer som tar emot IKSU. IBF Faluns damlag är i vad som kan kallas för en generationsväxling och har haft en tuff start på säsongen. Nu har de ändå jobbat upp sig rejält och första vinsten kommer nog snart. Kanske redan på lördag? Vi åker dit och kollar tillsammans med några från Ebbahs innebandylag. Herrmatchen missar vi tyvärr.
Perfekt lördagsaktivitet för er som gillar innebandy med både IBF Faluns damer och herrar direkt efter varandra!
Etiketter:
IBF Falun,
Innebandy,
Ishockey,
Leksands IF
Målsättningar, träningsprogram +ANNAT
Hej och god morgon!
Jodå, Frida vaknade väl 08:26 idag utan att ha vaknat en enda gång i natt. Igår vaknade hon strax efter nio och hade då vaknat en gång på natten för lite välling också. Så det är en ganska utvilad småbarnsförälder som nu sitter här efter frukosten och skriver lite.
Fick ju en kommentar igår om att jag borde sova mer än dom där 4 timmarna som det ibland blir. Det har jag faktiskt med i mitt magiska 2o16-dokument. Nu vet ju jag att det inte bara räcker med att skriva ner "borde sova mer" och sedan tro att det på något magiskt vis blir så. Det krävs lite mer än så.
Har också fått ett par önskemål om att skriva om det här med målsättningar, träningsprogram och så vidare också. Nu låter jag bara orden ramla ur fingrarna, så det blir kanske inte något inlägg att trycka en bok av. Men lite så här tänker jag...
Inför förra säsongen så bestämde jag mig för att satsa på MTB igen och då med Långloppscupen som fokus. Lite annorlunda kravspecifikation jämfört med landsvägstävlingar även om det handlar om cykel i bägge fallen. Jag kände att jag behövde slipa mina färdigheter kring mjölksyratröskeln och planerade därför in mer långa intervaller i träningsprogrammet.
Nu har jag en säsong i skogarna med mig in i planeringen inför nästa år och har då lite bättre kläm på vad jag var bra på och vad jag kanske behöver förbättra inför nästa år. Eller, behöver jag förbättra mig?
Om min målsättning skulle vara "ha kul", "må bra" eller "skaffa fler kompisar" så finns det ju faktiskt inget större behov av att träna specifika cykelmoment, utan kanske lägga fokus på att trivas i vardagen, läsa lite mental träning och försöka bli mer utåtriktad.
Men, jag vill bli bättre än i fjol. Därför har jag gjort ett 2016-dokument där jag skrivit ner saker jag vill bli bättre på och saker som jag liksom vill påminna mig själv om inför och under 2016. Som små pusselbitar till prestationspusslet som jag inte vill glömma bort.
Nu under hösten så har jag under mina viloveckor, där jag ändå har tränat, filat på en del av dom saker jag önskat förbättra inför nästa år, så träningen har liksom redan börjat utan att jag varken satt målsättning eller något träningsprogram. För jag vet ju att jag vill mer och bättre, så varför inte tjuvstarta lite när ändå möjligheten finns?
Efter att jag kladdat ner vad som funkat bra (får inte glömma att fortsätta slipa på "vapen" bara för att man vill förbättra det som inte gått bra) och vad som jag vill förbättra inför nästa år så är det nu dags för mig att sätta en målsättning.
Subjektiva målsättningar som att "må bra", "ha kul" och så vidare lägger jag åt sidan. Det jag gillar allra bäst är resultatmål. Alltså en siffra i en resultatlista. Jag jobbar själv inte så mycket med processmål, men ett är att känna mig färdig med cykelrummet innan jul. Det ser förjävligt ut där nere nu. Ett annat processmål kan ju vara att tex planera in träningsläger eller sätta ett datum för när tävlingscykeln ska vara klar. Man kan också ha prestationsmål, där man fokuserar på ett mätbart resultat, som inte är beroende av andra. Till exempel som jag som ska klara rampen med 400 watt i det där maxtestet innan nästa säsong startar. Andra målsättningar kan vara att ta personbästa på någon träningsbana eller att man ska nå en viss watt per kilo på en typ av intervaller.
Så. Jag börjar med att sätta en resultatmålsättning. Som i fjol då jag satte som målsättning att bli topp-10 totalt och på någon deltävling i Långloppscupen. Lite luddiga målsättningar, men det får ni leva med. Skriv ner era målsättningar, få dom på papper och var så specifika som möjligt.
Typ: "Lördagen den 28:e maj klockan 10.00 står jag redo på Lugnets Riksskidstadion för att bli topp-5 på Långa Lugnet".
Nu när man vet vad man vill så är det dags att fundera på vad som krävs för att nå sitt mål, en kravprofil. Hur stark måste jag vara, hur snygg måste jag vara och vilka färdigheter behöver jag slipa på för att nå mitt mål.
När det är gjort så kan man titta på prestationsmål och processmål som kanske krävs för att kunna nå upp till nivån i kravprofilen och resultatmålet. Typ: "Jag ska köra Långa Lugnets bana varje vecka fram till tävlingen för att kunna banan så bra som möjligt." Även här hjälper det givetvis om man kan vara mer specifik och säga att man ska köra den lördagar klockan 10 eller liknande. För att det verkligen ska bli av. Prestationsmål kan vara att klara av någon backe, något skogsparti eller grusvägssträcka på en viss tid, för att man tror att det är den nivån som krävs för resultatmålet. Eller, att man ska klara 400-rampen i maxtestet...
Det gäller alltså att ha klart för sig ungefär vad som krävs för att nå sitt resultatmål.
Okej, börjar vi bli klara med målsättningarna och kravprofilen nu?
Bra, då ska man bara göra den där träningen fram till målet också. Vilka moment från kravprofilen behöver du förbättra för att komma till den nivån som krävs? Ska du bli bra på att spurta, måste du höja ditt syreupptag, är det mental träning, mer styrka som krävs eller är det långa pass som är viktigast?
Sedan ser du till att planera in dessa i ett träningsprogram. Busenkelt! Glöm för guds skull bara inte bort att även planera in träningen som du redan är bra på. Bara för att jag jobbade med långa intervaller inför 2015 betyder det inte att jag ska strunta i dom inför 2016 för att bara slipa på andra färdigheter. Det gäller att träna varierat och få med så många ingredienser som möjligt när man vill bli komplett som cyklist. Något som krävs för MTB i alla fall.
Mitt träningsprogram brukar byggas i treveckorscykler där träningsmängden går i tre steg. Typ 5 timmar, 10 timmar och 15 timmar. Detta för att kunna träna riktigt hårt (15 timmar), men för att orka med det så krävs också lugnare veckor (5 timmar). Under dessa tre veckor så har jag kommit fram till att det funkar väldigt bra för mig att träna 3-4 dagar i rad följt av en vilodag. Men det där är ju, precis som allt annat inom träning, väldigt individuellt.
Min vinterträning är också uppbyggd i några olika faser, eller block. Där jag helst börjar med någon slags uppbyggnad där målet är att fila på svagheter, bygga upp styrka och uthållighet för att sedan klara nästa fas av träningen. Nästa fas/block brukar bestå av att jag hittat en nivå som är okej och kör på, blir bra på svagheterna och förbättrar styrkorna yttterligare.
Tredje och sista fasen/blocket brukar vara tävlingsförberedande träning. Jag försöker också köra så att jag ökar träningsmängden från varje fas/block. Alltså tränar jag minst på hösten och mest på våren. Man kan öka antalet intervaller, öka intervalltiden och köra längre distanspass.
Så, för att göra ett exempel. Fas/block 1 kommer pågå från vecka 45 till och med vecka 53. Då hinner jag med tre stycken treckorscykler i den fasen. Så efter nyår går jag in en ny fas.
Med mig i detta har jag så mitt 2016-dokument som jag har lite russin att lägga in i träningsprogramkakan. Till exempel så har jag skrivit ner ett träningspass som jag önskar att jag kört mer i våras och att det ska köras våren 2016. Alltså får jag planera in det passet några gånger på våren. Har man processmål som att åka på läger i april så är det bäst att planera in det också. Kanske behöver man en vecka med lite lättare träning före och efter lägret också.
Det är också viktigt, tycker jag, att man gör uppföljningar under tiden också. Detta för att se att man ligger bra till och gör saker och ting rätt. Leder träningen mot målet, eller behöver något justeras?
Resultatmål kan vara lite kniviga i och med att man kanske inte alltid har det i sina egna händer. Därför fokuserar många mer på prestationsmål och processmål. där man inte är lika beroende av hur andra presterar.
Som det där målet med att bli topp-5 på Långa Lugnet. Skulle världseliten i MTB av någon anledning få för sig att köra tävlingen, så blir det ju extremt svårt att nå målet, även om man kanske gjort allting rätt på vägen dit och kanske till och med blir bäste svensk.
Ja, det här inlägget speglar väl lite av mina tankar kring målsättningar och träningsprogram. Finns givetvis fler finesser och mer att tänka på men jag tror att jag fick med det mesta av grundtänket. Hoppas att det redde ut några av era frågetecken och kanske hjälper någon på vägen.
Etiketter:
Cykling,
Målsättning,
Träningsprogram
2015-10-27
Heldämpat vs. hardtail på Stångtjärns blåa
Yes, det blev ett sprättvarv på Stångtjärns blåa även idag och denna gång med hardtail. Jag körde ju heldämpat igår och då tog det 33.56. Idag tog jag mig runt på 34.55, alltså är en heldämpad 59 sekunder snabbare på Stångtjärns blåa spår. Spåret mäter 9.1 km och innehåller nästan bara stig med massor av rötter och stenar så det hade ju faktiskt varit konstigt om hardtail-cykeln hade varit snabbare. Snitthastigheten var 15.7 km/h idag och 16.1 igår.
Känslan var ändå att det gick snabbare idag. Tyckte att jag fick brottas mer med cykeln igår och att det kostade på krafterna. Blev faktiskt tröttare i ryggen igår när jag körde heldämpat och tror att det beror på att jag satt ner mer då. I den där utförslöpan på snabb stig så körde jag på 55 sekunder igår och 59 idag. Snittpulsen igår var 169 och idag 168.
Flyttade framhjulet från den heldämpade till min hardtail för att det skulle bli så lika som möjligt och så bytte jag bakdäck så att jag hade samma däck som igår. Försökte köra samma spårval också i så stor utsträckning som möjligt. Det går ju inte att göra två sådana här rundor med exakt samma förutsättningar, idag hade jag ju tex ytterligare ett pass i benen men å andra sidan så hade jag ju banan färskt i minnet från gårdagen.
Cyklarna kostar lika mycket, men det är sämre utrustning på den heldämpade. Om man inte går på budget utan utrustar en heldämpad med dom allra finaste komponenterna så blir den troligtvis ännu lite snabbare.
Har du startat upp 2016 än?
Jag har sett att en del elitcyklister startat sin träning mot säsongen 2016 i och med denna vecka. Samuel Brännlund har givetvis redan varit igång 5-6 veckor, men han är inte som alla andra heller. Maken till ambitiös och motiverad karl får man ju leta efter.
För min egen del så pågick min säsong till den 3:e oktober då jag körde Hackmora MTB Uphill. Sedan dess har jag haft en viloperiod fram till nu där jag ändå har tränat och också tränat hårt, men liksom utan program, plan eller press.
I vintras gick ju min träning skitbra och jag utvecklades mycket och kom in både stark och motiverad in i tävlingssäsongen. Då var det en höst fylld med sjukdom och det var först en bit in i december som jag kunde börja träna kontinuerligt. Skulle jag starta upp träningen inför 2016 nästa vecka och sedan hålla mig frisk hela vintern så skulle jag ha en mycket bättre utgångspunkt än i fjol, när det ändå gick riktigt bra.
Jag känner att jag dels haft en bra säsong med bra träning som kommer ligga som en grund inför nästa år och sedan så har jag bara varit förkyld en gång sedan december i fjol. Hösten i fjol däremot började med 12 vilodagar i september på grund av sjukdom. Jag passade på att använda det som höstvila. Hann väl börja träna igen innan jag blev sjuk 5 dagar i oktober igen. Ytterligare en omstart ledde till 20 sjukdagar i november. Hann sedan träna några dagar innan det blev en sjukvecka i början av december.
Det kan liksom inte bli mycket sämre än förra hösten.
Min plan för 2016 är att ta all denna träning från 2015, min lyckade säsong och härliga höst in i en vinterträning som ska göra mig ännu starkare till nästa år.
Så här ska jag göra, steg för steg:
1. Sätta en målsättning för 2016
2. Göra ett träningsprogram för att kunna nå målsättningen.
3. Börja träna efter träningsprogrammet.
Steg 1 och 2 tänkte jag fixa denna vecka och nästa vecka känns det som om det är dags för steg 3, veva igång 2016!
Slit och släp...
För min egen del så pågick min säsong till den 3:e oktober då jag körde Hackmora MTB Uphill. Sedan dess har jag haft en viloperiod fram till nu där jag ändå har tränat och också tränat hårt, men liksom utan program, plan eller press.
I vintras gick ju min träning skitbra och jag utvecklades mycket och kom in både stark och motiverad in i tävlingssäsongen. Då var det en höst fylld med sjukdom och det var först en bit in i december som jag kunde börja träna kontinuerligt. Skulle jag starta upp träningen inför 2016 nästa vecka och sedan hålla mig frisk hela vintern så skulle jag ha en mycket bättre utgångspunkt än i fjol, när det ändå gick riktigt bra.
Jag känner att jag dels haft en bra säsong med bra träning som kommer ligga som en grund inför nästa år och sedan så har jag bara varit förkyld en gång sedan december i fjol. Hösten i fjol däremot började med 12 vilodagar i september på grund av sjukdom. Jag passade på att använda det som höstvila. Hann väl börja träna igen innan jag blev sjuk 5 dagar i oktober igen. Ytterligare en omstart ledde till 20 sjukdagar i november. Hann sedan träna några dagar innan det blev en sjukvecka i början av december.
Det kan liksom inte bli mycket sämre än förra hösten.
Min plan för 2016 är att ta all denna träning från 2015, min lyckade säsong och härliga höst in i en vinterträning som ska göra mig ännu starkare till nästa år.
Så här ska jag göra, steg för steg:
1. Sätta en målsättning för 2016
2. Göra ett träningsprogram för att kunna nå målsättningen.
3. Börja träna efter träningsprogrammet.
Steg 1 och 2 tänkte jag fixa denna vecka och nästa vecka känns det som om det är dags för steg 3, veva igång 2016!
Slit och släp...
Etiketter:
Cykling,
Målsättning,
Sjuk,
Träningsprogram
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)












