Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-02-19

Mask i magen av att äta snö

Frida på dagis, tuggandes på en spade.

Här om dagen så åt Frida lite snö på dagis och jag sa, lite på skoj, åt henne att sluta äta snö så att hon inte får mask i magen. Har ju aldrig hört talas om att någon människa någonsin har fått mask i magen pga snö. Så jag tänkte att det där väl är en myt bara. Lite som att det finns troll i skogen å så där.
Så jag sa det till dagisfröknarna att jag aldrig hört talas om någon som fått mask i magen av att äta snö. Men då sa de direkt att det har de sett det flera gånger och att vissa föräldrar nästan får panik av att se maskarna.........

Oj, jösses. Ut med spaden ur munnen, unge!

Idag sa en av fröknarna till ett annat barn att sluta äta snö så barnet inte skulle få mask i magen, IGEN.

Jepp, that's it, spotta ut spaden!

-----

Stor dag för mig idag, nådde nämligen 500 prenumeranter på YouTube!

Jag vet att jag har varit kass på att producera videos på sistone, men det har varit lite kaos i livet så inspirationen har inte riktigt infunnit sig. Dessutom så kör jag ju typ två utepass i månaden och jag tänker att testcykelpass inte är så roliga att filma?!

-----

Inläggen om inbjudningstävlingar fick ju en hel del kommentarer och jag har nu svarat på allt tror jag. Ni får gärna kommentera alla mina blogginlägg, det är så välkommet så! Jag fick ju faktiskt en inbjudan till en tävling via en av kommentarerna och senare idag så fick jag också en via e-post. Så här kan det se ut:


Vet inte vad det är som ska dryftas om just den där tävlingen. Men det kanske är något upplägg typ med att tävla ut en start i bloggen, kanske lite frågor kring själva arrangemanget som de vill ha mina synpunkter på. Eller så vill de bara ha en arbetsinsats för fristarten?
Jag får ta reda på det helt enkelt. Ska ta tag i den där 25 mejl stora samlingen i inkorgen nu när jag bloggat klart.

Jag får ganska ofta "erbjudanden" i egenskap av bloggare. Som då inte har med cykeltävlingar att göra. Det mesta är ju rent skräp och jag har aldrig sålt något blogginlägg trots mängder av förslag. Som mest har jag blivit erbjuden över 2000 kronor för ett blogginlägg med några länkar i. Så nog lär det finnas något värde i att synas i en blogg. Speciellt då för företag/organisationer som sysslar med cykel på något vis.

Aja, nog om det. Jag säljer inga inlägg, men kör gärna cykeltävlingar som jag själv vill köra.

-----

Igår så skrev jag ju att Filip fått feber. Idag har även Frida fått feber och även Ebbah ser lite slirig ut. Tuffa tider!
Filip kämpar på med sin feber, bild från tidigare idag då vi lirade lite på Öijer Arena.

10x4 minuter och lite reaktioner från gårdagens inlägg

Hej och godmorgon, kära läsare!

Idag är det fredag igen och den här gången så betyder det att det bara är en vecka kvar innan jag blir 34 jordsnurr. Inte långt kvar av att vara 33 år ung alltså! Jag är dock en sådan där som inte känner något väldigt speciellt för min födelsedag, det där varierar väl kanske med åldern. Hur känner ni för era födelsedagar, är det en viktig dag?

Mitt inlägg igår om att köra en säsong med enbart inbjudningstävlingar rörde tydligen upp lite känslor i dom egna leden. Det hade jag faktiskt inte alls väntat mig. Jag kan ju bara tala för mig själv och jag ser det som marknadsföring för tävlingarna att bjuda in elitåkare. I vissa fall räcker det ju med att bara mejla och berätta att man finns, i andra fall kan man erbjuda fristart, boende och kanske annat. För min egen del så är jag ju medveten om att en tävlingsarrangör sällan känner något behov av att bjuda in mig för att jag är en fantastisk MTB-cyklist, för det finns så många som är bättre än jag. Utan istället så är det ju min närvaro på dom sociala medierna som lockar. Via bloggen så når jag ju ut till över 1000 cykelintresserade människor varje dag, om jag skriver om en specifik cykeltävling så tycker nog flera arrangörer att det kan vara värt en fristart och därmed risken att missa en intäkt på 300-1000 kronor. Det är som sagt marknadsföring av tävlingen och det kan man ju sköta på olika vis. Det är ju dock inte säkert att jag skulle åka tävlingen annars, så intäkten kanske aldrig skulle komma i alla fall.
Som jag skrev i en kommentar till inlägget så tror jag bara att det är Cykelvasan och SM som har tillräckligt hög status i Sverige för att inte behöva jobba för att locka eliten. Alla andra arrangemang borde fundera på hur de kan locka fler, om det nu är intressant med bra startfält.

-----

Igår körde jag testcykel igen. Som vanligt. Som alltid. Okej, nästan alltid. Var ju trött som skräcken igår, men uppvärmningen var det inget fel på:
Nytt high score på Snake Game!

Hade innan uppvärmningen tagit en sådan här rackare för att få fart på kroppen och knoppen. Nackdelen med det är väl att jag tränade på kvällen och jag reagerar rätt mycket på koffein, så jag håller mig vaken ett tag...

När jag så äntligen körde igång så började jag med lite grimasövningar (10 spurter).

Uppvärmd och klar. Det blir ju lite fler bilder med en ny mobilkamera....

Efter passet så blev det en sådan här rackare för återhämtningen och en snabbanalys av passet jag just genomfört. Nu är det bara att invänta dom växande musklerna.

Det jag körde igår var alltså tio spurter följt av tio fyraminutersintervaller. Mina intervaller hade varierad kadens för att göra kaos med benen. Det var en dryg månad sedan jag senast körde detta och då misslyckades jag med passet. Kadensen i intervallerna är 100, 95, 90, 80, 70, 60, 110, 100, 65 och 95. Kaoset i benen och själva tröskeln att ta sig över på passet är intervallen på 110 i kadens. Det i sig kan vara rätt jobbigt att hålla och speciellt när man precis kört en intervall på 60 i kadens. I alla fall om man vill hålla något sånär liknande watt i alla intervaller.
Igår hade jag inga större problem med att ta mig igenom passet och jag höll lite bättre än den tänkta effekten. Självklart var det som jobbigast i 110-intervallen och även den efterföljande 100-intervallen var rätt plågsam.

Snitteffekten i intervallerna blev 347.4 watt. Lägst effekt hade jag i 110-intervallen (340) och högst hade jag i 70-intervallen (357.7). Totalt sett ett mycket bra pass och jag skramlade ihop nästan en och fyrtiotre på testcykeln. Ni hittar passet här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1055333738

2016-02-18

Hämtat andan

Dagens lunch. Åt en till också, så oroa er inte för mig... Bra tillfälle att testa nya mobilkameran.

Jodå, nu har jag väl hamnat i viloläge igen efter en ganska intensiv förmiddag. Lämna på skolan gick ju bra, åka till dagis gick också bra. Sen var vi iväg till tandläkaren med Ebbah som också gick bra. När vi lämnade Ebbah så hade ju hennes klass redan ätit lunch, så istället för att ge Frida lunch och vila så satt jag där tillsammans med Ebbah när hon åt och jag hade Frida i knät. Hann väl hem för att byta blöja och ge Frida lunch innan det i princip var dags att åka tillbaka till skolan för att hämta mellanbarnen igen. Det rullade på.

Nu är hemmet fint, tvätten hängd och Ronya har kommit hem igen. Skönt. Filip har fått feber nu på eftermiddagen, inte så konstigt kanske då hans bästa kompisar också varit sjuka. Vabruari är här. Filips feber gör ju att hockeyträningen uteblir. Så nu laddar jag bara för att hänga med Ebbah i stallet och ridhuset. Emily har ju dans också, men har inte kommit hem än... Kanske åker hon buss dit direkt efter skolan? Ska väl ta reda på det och göra mig redo för hästarna.

Okej, Emily ska inte heller på sin träning. Så plötsligt blev det bara Ebbah att fokusera på. Ännu mer andhämtning alltså.

Ikväll ska jag träna igen, men är redan nu grisigt trött. Har dock lärt mig att benen brukar fungera ändå, så det handlar väl mest om att jag ska ställa in huvudet på det som ska göras. Det handlar nästan alltid bara om huvudet. Har sovit kring 5 timmar dom senaste nätterna och sånt sätter ju sig också i huvudet, så att säga.

Sitter just nu och kollar Vuelta Ciclista a Andalucía live här: http://cyclingbelgium.net/ Kommer dock inte hinna se slutet, trist. Ni kanske kan berätta hur det gick?

Köra en säsong med bara inbjudningstävlingar?

Hej och godmorgon cykelvänner!

Ni undrar väl vad jag ska ha för mig idag? Så här ser hålltiderna ut:
08:20 barnens lektioner börjar, barnen var på skolorna i tid.
09:15 inskolningen på dagis börjar.
11:10 tandläkaren med Ebbah (och Frida i släptåg)
12:50 mellanbarnen slutar skolan
16:30 Filip hockeyträning
16:30 Emily dansträning
17:00 Ebbah ridning
17:30 Filips träning slut
18:30 Ebbahs och Emilys träningar slut.

Lite så alltså. Det krångligaste blir ju med Fridas inskolning idag känner jag. Vi ska egentligen vara där 09:15-14:00, men vi lär sticka iväg för tandläkarbesöket 11:10 och igen för att hämta barnen vid skolan 12:50. Så jag skulle kunna tro att dagens dagisdag slutar redan före elva. Vi får väl se. Men det blir liksom lite för hackigt och vi kommer in vid fel tillfällen till dagis igen sen.

Ronya har varit bortrest ett tag så jag har råddat allt själv här hemma, men idag ska hon komma hem igen. Längtar!

-----

För ett tag sedan så skrev jag till en att man borde bara köra tävlingar som man blir inbjuden till. Liksom bara en säsong med race som verkligen vill att man är där. Tyvärr ser det ju inte riktigt så ut i Sverige idag, utan alla förväntas betala för sin start. Även om man kanske är förra årets vinnare, svensk mästare eller liknande. Det finns liksom ingen kultur hos svenska tävlingsarrangörer att man försöker få bra och intressanta startfält genom att bjuda in cyklister. Med några få undantag.
Om jag skulle arrangera en tävling så skulle jag se till att yppersta eliten visste om att den fanns. Dels skulle jag ju vilja att tävlingen har ett starkt startfält, men ofta är ju också dom allra snabbaste cyklisterna sådana som har stora kontaktnät och agerar ambassadörer för sporten och olika varumärken. Det minsta man kan göra som tävlingsarrangör är ju att hälsa cyklisterna välkomna och berätta att man finns. Bara ett mejl som berättar att tävlingen finns kan ju göra att jag blir intresserad av att köra den. En fristart till en cyklist kostar ju liksom ingenting för en arrangör, det blir en extra nummerlapp och kanske en pastasallad efter tävlingen.

Här om dagen så insåg jag att jag faktiskt skulle kunna få till en riktigt bra sådan säsong redan nu, då jag har fått inbjudningar till 15 tävlingar hittills. Alla är intressanta lopp också. De flesta erbjuder fristart men några går lite längre och erbjuder boende eller annat också. Sånt är alltid uppskattat! Jag får ju faktiskt mina starter betalda av klubben, så egentligen tjänar jag själv inte en spänn på att få en fristart till något lopp. Men gesten uppskattas ändå och Falu CK borde ju uppskatta det i alla fall om jag kör tävlingar utan att belasta deras ekonomi. Långlopp kan ju vara rätt dyra...

Det finns cyklister som kontaktar arrangörer och tigger fristarter, det vet jag. Mina inbjudningar har jag fått utan att jag själv har ställt någon sådan fråga först. Man måste också komma ihåg som cyklist att det kanske inte räcker med att ha blivit 9:a i någon stor tävling för att en arrangör ska tycka att du är ett intressant namn för tävlingen och därför ska få röda mattan utrullad. Man lär erbjuda något tillbaka också. Det kan ju räcka med att du är glad och snygg, men ofta krävs lite mer. Är du en profil värd namnet, eller kan du erbjuda något annat?


Bild från Finnmarksturen 2014, foto: Daniel Olsson.

2016-02-17

Lite blandat (paket!!!)

Hej bloggvänner!

Nu har jag fixat lite smått här på bloggen. Presentationen är modifierad, Sponsorer-sidan är uppdaterad och likaså är loggorna här till höger uppdaterade. Jag upptäckte när min skridskofilm spred sig att tidningarna använde min presentationssida för fakta. Jag uppdaterade den direkt då och har nu finslipat den lite till.

Jag får då och då frågor om att mobilanpassa bloggen. Allra helst så skulle jag ju vilja ha en egen sida som också är mobilanpassad, men innan jag lärt mig det eller anlitat någon för att göra det åt mig så är jag kvar på Blogger. Bloggers egna mobilanpassning gillar jag inte alls och när jag senast bytte till mobilanpassning så förlorade jag en hel del läsare, så det låter jag bli.

Nytt på sponsorfronten i år är Powerbar som hjälper mig med energi i en större utsträckning än tidigare och så har ju Northwave gått in och stöttat mig med Superfina cykelskor. Det finns fortfarande plats för fler sponsorer, hör av er till henrikoijer@gmail.com vid intresse!
-----

Har för övrigt fått paket idag igen. Älskar det. Det här paketet kom från Kista Logistik Center och då vet jag nästan alltid vad det är... Idag hjälpte Ebbah mig att öppna paketet:
En Sony Xperia Z5.

Kameran är det viktigaste för mig i telefoner, nästan viktigare än att kunna ringa med dom... Specen på denna är som följer:
"1/2,3-tums 23 MP Sony Exmor RS™-sensor för mobil
Hybridautofokus 0,03 sek*
5x Clear Image Zoom
Upp till 8x digital zoom
G-objektiv med vidvinkel (24 mm)
Upp till ISO 12800 (foto)/3200 (video)
SteadyShot™ med Intelligent aktiv-läge – videostabilisering
4K-videoinspelning
Puls-LED-blixt"


Grymt alltså, min Z3+ hade ju en riktigt bra kamera, men den här är ännu lite bättre. Ska bli kul att testa den.

-----

Idag var det ju en långdag på dagis med Frida. Men eftersom hon hellre härjade än att vila så fick vi gå lite tidigare. När vi väl kom hem så somnade hon på två röda och sedan så sov hon i nästan tre timmar. Helt utslagen den stackarn. Imorgon gör vi ett nytt försök med vila på dagis, får se hur det går då...

Jag var för övrigt också helt utslagen i eftermiddag och har nog fått till 45 minuter powernap. Bra det. Feeling för dubbelpass igår och feeling för rodelträning i soffan idag alltså... Intäkter och utgifter.

Dubbelpass

Ah, det där var ansträngande....

Jag fick lite feeling igår kväll och körde ett andra pass för dagen. Dubbelpass alltså! Det hör ju inte till vanligheterna att jag sysslar med sådant men ibland så händer det. Det blir väl desto mer framöver när jag får pendla lite till jobbet och hem igen.

Jag satte igång och körde tjugor där på kvällen. Hade väl en ambition om att köra tre på 300 watt, senast pressade jag mig igenom ett sådant pass på 307 watt. Tänkte liksom bara rulla igenom passet utan att anstränga mig till max, men min brist på förstånd gjorde att jag satte av i rekordintensiteten 310 watt. Den första gick väl okej även om det började bli jobbigt sista tre minuterna. Det jävliga då är ju att jag vet att det kommer dröja typ tre minuter in i den andra innan det blir lika jobbigt igen och då har man 17 minuters plåga innan nästa vila. Ändå så gör jag såhär?! När jag väl hade lyckats slita mig igenom två stycken på i princip tangerat rekord för 3x20 så gick jag givetvis in för att höja rekordet sådär på dagens andra pass som jag bara skulle spinna igenom... Men efter 5:33 så tackade jag för mig och packade ihop. Då hade jag ett snitt på 316,8 watt.

Nåväl, mitt rekord för 3x20 tog jag ju i april 2015, så jag har ju ett par månader på mig att slå det där. Det sköna är ju att vara där och nosa lite. Känna lite på rekordet. Leka lite med känslan, ni vet? För att sedan bara smälla till någon vacker dag. Som ett rovdjur som leker lite med sitt tänkta byte. Rekordet kommer, det finns där.

Igår kväll så skrev jag ett inlägg som ni inte vill missa. Jag skrev nämligen om hur Giant-Alpecin kör sina intervallpass med 40-20 och så avslöjade Mattias Reck en övning dom kör med sina klättrare. In och läs det!

Idag så väntar först skjutsning av Filip till skolan, sedan tandläkarbesök med Ebbah och sedan skarva vidare till dagis för inskolning av Frida. Idag ska vi vara på dagis från det att vi lämnat Ebbah på skolan till dess att Ebbah och Filip ska hämtas från skolan igen. Lång dag på dagis för Frida alltså.

2016-02-16

Så här kör Giant-Alpecin sina 40-20-intervaller samt deras övning för klättrare

Hej och godkväll!

Jag vet att en del av er är intresserade av det här eftersom jag fått en del frågor själv samt sett i sociala medier att ni också testat dom där intervallerna "som alla proffs kör". Det är nämligen så att Mattias Reck svarade om hur deras upplägg såg ut genom en kommentar till mitt inlägg om mitt första test med 40-20.

Så här skrev Mattias:
"oavsett om vi kör den längre och lugnare varianten typ 2x20 min på ca 10% över FTP = låg zon5, eller den kortare och hårdare 4x6 min 40-20 vilket blir hög zon5, så slår vi av så mkt det nu går under vilan.

10% över tröskel är rätt hårt, så det är inget "strax över och strax under tröskel" pass.

Vilan på den långa varianten brukar vara 10-20 min, och på den korta 5-10 min (5 min räcker)."

Eftersom jag är hemskt intresserad av träning och att höra vad duktiga människor har att säga så skrev jag till honom och frågade lite mer...
I dom långa intervallerna på 20 minuter så kör dom alltså ca: 10% över sin tröskel under det 40 sekunder långa arbetet och sedan så vilar dom rejält i 20 sekunder. I dom kortare intervallerna på 6 minuter så håller dom istället upp mot 25% över sin tröskel.

Kom också ihåg att dessa cyklister kör det utomhus där det är mer variationer så det är inte lika "lätt" att fixa effekten som det kanske är på en testcykel i något garage i Sverige. Alla med effektmätare vet ju vilket helvete det kan vara att hålla effekten uppe i medvind eller lätt utförsbacke...

Om vi säger att de har en tröskel på 400 watt så ligger de alltså på ca: 500 watt i sina arbetsinsatser om 40 sekunder i dom där sexminutersintervallerna. 500 watt är ju jättemycket, men Mattias skrev också att spurtare, spurtuppdragare och klassikerspecialister kan köra 30-40 sekunder på 1000 watt och då blir 500 inte så jättemycket...

Mattias tog också upp ett exempel en på övning som dom kör med klättrarna och den såg ut så här:
- I klättringar på 20 minuter så kör de 3-4 minuter strax under tröskel för att sedan attackera i en minut högt över tröskel, sedan går de ner under tröskel igen. Jag antar att det där sedan upprepas 4-5 gånger under dom där 20 minuterna.
Låter ju också festligt då vi väl alla vet hur gött det är att kötta över tröskel för att sedan fortsätta mata på där kring tröskel igen direkt efteråt...

Lunchpass

Hej vänner!

Körde igenom femton stycken "kortbackar" på testcykeln tidigare idag. Frida somnade i en bra tid så jag hann träna innan det var dags att hämta Filip och Ebbah från skolan. Kortbacke är en variant på enminutsintervaller där man kör stenhårt i 45 sekunder, tokgasar i 15 sekunder och sedan vilar en minut. Detta upprepade jag alltså femton gånger idag. Svinjobbigt och den korta vilan gör ju att ansträngningen ökar ganska snabbt.

Senast jag körde dessa (4:e januari) så höll jag 450 watt i tio stycken intervaller, idag blev det 465 watt i femton intervaller. Ett ganska tydligt kliv framåt alltså, ni som gillar siffror, grafer och annat kan kika här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1052602169

Till er som kanske tror att jag är en oansvarig förälder som lämnar mitt sovande barn ensam för att träna nere i källaren kan jag bara säga att ni har rätt. Men, jag håller koll ändå. Skype är min vän vid sådana här tillfällen, då jag helt enkelt ringer ett videosamtal mellan min telefon och en surfplatta och kan hålla koll på Frida varje sekund utan att behöva lämna cykeln:
Frida sover i soffan, jag gör tummen upp nere i källaren. Glöm inte att stänga av mikrofonen om ni ska göra likadant, så slipper barnet vakna av eurotechno, fläktens surrande och ansträngda vrål.

Planering är ju a och o vid sådana här tillfällen och 1½ minut efter min sista intervall så började Frida att skruva på sig och det var dags för mig att kliva av cykeln och gå upp till en nyvaken Frida. Har jag sagt att jag jobbar med planering när jag inte är föräldraledig?

Morgontrötthet

Godmorgon vänner +ANNAT!

I morse hade jag tänkt köra ett morgonpass, men jag var tydligen för trött för det?! Så jag sov lite extra istället. Hela familjen Öijer verkar vara lite extra trötta idag faktisk, utom möjligen Filip då som på senare tid blivit en effektiv maskin på morgonen. Han kliver bara upp och gör det han ska och blir klar långt före alla andra.
Jag passade på att berömma honom för det nu på morgonen.

Eftersom jag inte tränade på morgonen, så lär jag försöka få till det där passet under dagen istället. Ska försöka undvika natträningar så långt det går ett tag framöver nu. Det är ju ändå dags att börja vända min kropp mot att arbeta tidigt med tanke på kommande cykelpendlingsträning och så vidare...

Planen för mig idag består av att skjutsa barnen till skolorna, jobba inskolning på dagis i tre timmar och sedan äta lunch med Frida. Sedan kanske hon somnar och då kan jag eventuellt hinna med ett pass innan det är dags att hämta barnen från skolan igen. I eftermiddag lirar Filip innebandy också. Så jag går inte helt sysslolös i alla fall.

Fixar jag inte att träna när/om Frida tar en tupplur vid lunchtid så lär det bli när Frida och eventuellt de andra småbarnen somnat i kväll.

I fredags så undrade jag om ni hade några frågor och det hade ni ju. Jag har besvarat frågorna i det inlägget. Så kika in här om ni vill läsa lite frågor och svar: http://oijer.blogspot.se/2016/02/har-ni-nagra-fragor.html

Nu är det hög tid att väcka Frida så att hon också får följa med till dagis... Vi hörs lite senare!

2016-02-15

Superbillig sadelväska och första dagen på dagis

Tjänna!

Igår när jag skulle ut och hoja i vintervädret så skulle jag överfylla mina ryggfickor och behövde därför avlasta genom att lägga lite prylar i en sadelväska. Tyvärr har min optimala sadelväska gått sönder och jag har bara två jättestora sadelväskor hemma nu. Så jag funderade på hur jag skulle göra och kom då att tänka på landsvägscyklister som ibland fäster ett däck med en rem under sadeln. Men eftersom jag ville ha med mig både slang och verktyg så behövde jag någon behållare att lägga sakerna i...
En gammal cykelstrumpa, däckavtagare, slang, multiverktyg och en spännrem. Man kan ju lika gärna ta en plastpåse eller något, men jag ville ha något som skyddade mot skav. Verktyget har ju en del vassa delar, så därför blev det en strumpa. 

Sadelväskan.

Det där funkade ju skitbra, en riktig sadelväska är ju oftast mycket bättre. Men det där duger ju i krig, så att säga. 

-----

Idag var ju första dagen för vår lilla kyckling på dagis. Allt gick bra, som väntat och imorgon ska vi testa på att äta frukost och utelek där också.

Nu sitter jag här med Ebbah bredvid mig, vi väntar hem Emily (dans) och Filip (kollar innebandymatch med kompis) innan vi kan slänga alla i säng och träna en sväng.

Ny partner i sängen +ANNAT

Hej!!!!

Alltså, som om jag inte hade nog med siffror och grafer i mitt liv? Nu har jag börjat sova med min Garmin Forerunner 920 XT också bara för att den ritar upp min sömn så fint:

Det enda jag stör mig lite på är att klockan tycker att jag sovit 8:03 när jag faktiskt varit vaken i typ 22 minuter under tiden också. Så egentligen har jag ju sovit typ 7:40.

Förklaring till min vakenhet på natten: Första lilla strecket i färgen cerise är nog när min fru kom hem från jobbet. Vet att jag vaknade till då. Den andra längre perioden med vakenhet är när Frida vaknade för att få välling. Minns att jag kollade på klockan direkt jag vaknade och den sa 05:56, men enligt grafen så har jag varit vaken sedan 05:48. Det kan ju faktiskt stämma att Frida väckt mig från då men att jag liksom vaknat på riktigt först åtta minuter senare.

Jag har bara sovit några dagar med klockan, så jag kan tyvärr inte använda dess data för att sammanfatta förra veckans nattsömn. Tyvärr så har jag sullat bort lite data så jag kan inte heller ge er någon exakt sammanfattning. Men lite drygt sex timmar par natt blev det i alla fall.

Igår under min härliga cykeltur så testade jag för första gången Powerbars Energize Wafer.

Jag var lite orolig att det skulle vara någon smulig historia, typ som en kexchoklad. Men rånet höll ju ihop riktigt bra och var inte alls lika luftigt som andra rån kan vara. Blev positivt överraskad av både konsistens och smak. Den där sylten hade typ samma konsistens som jag kan tänka mig att torkad marmelad skulle ha. Det var liksom inte klibbigt som marmelad, men inte heller torrt.
Den är full av energi och energivärdet per 100g är bra, men eftersom den ändå är ganska luftig så väger den lite mindre än en vanlig Powerbar ( 40 vs. 55 gram). Därmed får man inte i sig riktigt lika mycket per energibar. En av fördelarna med denna är att den liksom inte fryser i kyla eller smälter i värme. Så när det är ett gäng minusgrader ute så är den ändå lätt att äta.

Idag är det minus sexton (16!) grader ute. Hej, vinter! Det är ju nästan så att jag ska ut och väcka liv i arbetet på Öijer Arena igen genom ett par spolningar av isen.

Idag ska Frida och jag hänga lite på dagis. Första riktiga inskolningsdagen. Lite spännande är det även om jag har en massa barn sedan tidigare och vi redan varit dit en gång och "hälsat på". Jag tror att Frida kommer att trivas som fisken i vattnet och är inte ett dugg orolig för det. Ska bli kul!

2016-02-14

Vilken tur!

Hej vänner!

Jag kom faktiskt ut på en cykeltur idag, i dom vintriga falufjällen. Lyckades få iväg Filip till sin hockeymatch med ett par kompisar vilket gjorde att Frida och jag slapp spendera några timmar i Säters ishall. Istället kunde jag cykla en sväng och ändå hinna hem i god tid till att Ronya skulle till jobbet. 

Efter ett par veckor instängd i källaren med Monarken så var det riktigt skönt att få komma ut och andas lite frisk luft igen. Att få sträcka på benen, sladda lite och kämpa med att bara ta mig fram. Det är ju det här jag gillar, att cykla utomhus. Egentligen borde väl all cykelträning ske utomhus (om man inte satsar på bana då...), men det går inte att komma ifrån att Monarken är väldigt effektiv och för oss med ett lite mer komplicerat livspussel så är det en direkt nödvändighet att träna inomhus också. 

Rundan gick över Norlingberg och via Törnbergs väg bort till Bjursås, därifrån åkte jag förbi Ski Center, till Andersbo och vidare till Rexbo via Sågsbo. Sedan var det bara att styra hemåt igen via Bjursås och Haghed. Fint så på en mix av plogade och oplogade vägar, med lite skoterspår som bonus borta i Bjursås. 

Benen kändes bra, även om jag inte hade den där riktiga distans-formen. Tack och lov så är ju det väldigt lätt att träna upp, krävs bara att man har tid att cykla några rundor. Blev lite trött i benen mot slutet men hade kolhydrater i både fast och flytande form från Powerbar med mig, så det gick ingen nöd på mig. Nu är jag dock sådär skönt distanstrött, trots att rundan inte ens tog tre timmar.

Information om passet hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1050479984

Tog några bilder med lite olika fotoapparater också, här kommer ett axplock:

Åttatvåor och ett första test med 40/20

In med magen, ut med brösten!

Hej!

Jag är ju jättebra nu.
Kul!
Överambitiös också.
Jobbigt!

Igår var planen att köra dom åttatvåor som jag inte körde i förrgår. Senast jag körde åttatvåor var för tre veckor sedan och då höll jag 312 watt i fem intervaller om åtta minuter med två minuters vila. Igår hade jag ett snitt på 331 watt efter fyra stycken. Mitt överambitiösa jag hade talat och hade jag fixat en till intervall på samma nivå, vilket jag tror att jag hade klarat, så hade det blivit mitt näst bästa pass med åttatvåor någonsin. Watten rullar in som dom ska, det går bra nu.
Men det blev bara fyra stycken åttor för jag fick för mig att testa det där 40/20 i den femte intervallen. Det gick ju sådär.

Alltså, egentligen så la jag väl kanske grunden i mitt misslyckande med 40/20 i att köra så hårt i dom fyra första intervallerna. För det var verkligen jobbigt att försöka övertyga benen om att jag blivit 20 watt starkare på tre veckor. Verkligen jobbigt. Så jag var väl lätt ansträngd redan när jag skulle börja köra 40/20 i åtta minuter. Alltså 40 sekunder stenhårt, 20 sekunder lagom hårt.
En annan grej som fuckade upp hela sista intervallen var min avsaknad av känsla för 40/20. Jag gick alltså ut för hårt med redan trötta ben. Hade ett snitt på 356 watt i intervallen när jag slängde in handduken efter 2:19. Flopp.

Nu har jag i alla fall känt lite på det hela och det blir kanske något mer test, jag vill ju i alla fall genomföra en intervall innan jag kan tycka något om det.

Det blir väldigt många siffror i ett sånt här inlägg, ber om ursäkt för det. För er som inte gillar siffror:
Igår var jag relativt stark men tog i lite för mycket och när jag skulle testa ett annat upplägg i sista intervallen så blev det för jobbigt.

Allvarligt skojat så var det väl ett bra pass ändå. Jag gick in med ambitionen att fixa 315 watt men hade tydligen kräm i buggarna för 330+ watt. Alltid kul när det går åt det hållet. Idag tänkte jag försöka cykla ute, det var ju bokstavligt talat ett par veckor sedan.

2016-02-13

Slut

Hej vänner!

Dags för kvällsträning?! Gör mitt bästa med prokrastineringen genom att göra allt annat än att träna. Just nu bloggandes alltså. Är helt slut efter dagens aktiviteter. Det var ju innebandy stora delar av dagen, i Vikmanshyttan. Fick inte bara en match, utan två i sekretariatet. Var ju utan småtjejer i släptåg idag, så det passade ju bra att göra en insats.

Filip lirade två matcher som utespelare och avslutade sista matchen i målet.

Gjorde en time-lapse med min Garmin från första perioden i sista matchen där Filip var målvakt:

Första perioden mellan KFUM Falun och Hedemora i en iskall idrottshall i Vikmanshyttan, Filip är målvakt.
Publicerat av Henrik Öijer den 13 februari 2016

Kom hem från Vikmanshyttan, klämde två toast innan det var dags att svida om och styra upp Frida. Det var dags för Filips bowling-kalas! Om ni någon gång ska ha ett bowling-kalas (vilket är en bra idé!) så säg till alla att det tar en och en halv timme. Vi hade sagt två timmar men var rätt så klara efter en och en halv. Då stack också Ronya hem med Frida så jag fick improvisera sista halvtimmen...
Ebbah i bowlinghallen.

Vi hade jättekul idag i alla fall, men nu är krafterna slut. Fyra Öijerz sitter/ligger nu i soffan och lyssnar på när Ebbah sjunger. Älskar det!

När man har lärt sig något nytt...

Hej vänner!

Befinner mig just nu i Vikmanshyttan för att Filip ska spela tre innebandymatcher här. Sedan bär det av direkt hem för att ladda om för hans bowlingkalas, så det blir väl full rulle med Filip hela dagen idag.

Jag har alltid älskat pannkaka, men har aldrig lyckats bra med att göra vanliga platta pannkakor. Så jag har låtit bli. Istället har jag alltid gjort ugnspannkaka när jag varit sugen på pannkaka. Älskar det också. Skolans ugnspannkaka var typ det bästa jag visste när jag gick i skolan. Men jag har aldrig lyckats göra dom så som skolans ugnspannkaka var.
I förra veckan så bestämde jag mig för att nu vid nästan 34 års ålder var det dags för mig att lära mig att göra vanliga jävla pannkakor. Det gäller ju att hela tiden utvecklas som människa... Så jag gjorde det och det gick ju skitbra! Ett nytt, hemligt, recept och rätt temperatur gjorde nog susen. Ett par dagar senare så var det dags att slänga ihop mat lite snabbt och då var det dags för pannkakor igen. Dagen efter fyllde Filip år och hos oss får man önska mat när man fyller år och då önskade sig Filip "pappas goda pannkakor". Succé!
Pannkakor tre gånger på fem sex dagar, vilken start!

Idag när vi skulle till Vikmanshyttan så stekte jag några pannkakor som Filip kan äta mellan matcherna.

-----

Blev avbruten i mitt bloggande för att sitta i sekretariatet första matchen. Men nu är jag tillbaka till bloggandet.

Nu vet ni hur min dag ser ut i alla fall. Träning får ske i kväll. På testcykeln. Skoj.

Passa på att ställa frågor till mig om ni har några, fick ett gäng igår som jag redan har svarat på. Kika in här för att läsa frågor och svar: http://oijer.blogspot.se/2016/02/har-ni-nagra-fragor.html

2016-02-12

Har ni några frågor?


Hej gullungar!

Frida hittade ficklampan på mobilen idag, i övrigt har det inte hänt mycket spännande. I alla fall inte mycket cykligt. Därför tänkte jag passa på att kolla med er om ni har några frågor till mig? Har ni det så ställ dom här med en kommentar så svarar jag på allt.

Jag sålde ett fatbike-däck idag via min Facebooksida. Det gick ju snabbt och smidigt, så det dyker kanske upp fler sådana försäljningar framöver där. Fick en videolänk skickad till mig idag, det ska bli dom första Skånska mästerskapen i cyclocross och vill ni se promofilmen så gör ni det här: