Hej!
Ni vet hur det är, livet? Det är inte bara skratt och jubel, varma sommardagar och medvind, hallonglass och jordgubbsaft. Senast jag skrev något här var i onsdags och då hade jag blivit förkyld. Stackars mig. Bu-hu.
Dagen efter så åkte Ronya in på lasarettet. Igen. Stackarn har en tuff graviditet och får inte behålla mycket mat, eller ens vätska. Utan energi och vätska så blir man ju ganska klen, en graviditet på det hjälper inte direkt till heller. Så jag har roddat allt här hemma och med barnen i ett par dagar.
Samma kväll som Ronya åkte in på lasarettet så fick jag veta att min mormor nu får palliativ vård. Det innebär i princip att man inte längre vårdar för att hon ska bli frisk, utan riktar in sig på att försöka göra slutet så bekvämt och smärtfritt som möjligt. Hon blev 90 år i våras så egentligen är det väl inga konstigheter, men det är givetvis ändå väldigt jobbigt att behöva inse att det är dags nu.
Mitt normala beteende för att hantera saker som är jobbiga är att undvika dom. Säkert inget unikt beteende på något vis, men nu ville jag trotsa mitt normalbeteende så dagen efter beskedet så lämnade jag barnen hos Ronya på lasarettet och bilade upp till Rättvik där min mormor bor.
Inget vidare fredagsmys, men jag ville ta chansen att träffa henne i livet åtminstone en gång till. Jag har spenderat mycket tid i Rättvik med mormor, speciellt som barn. Många tårar blev det i fredags och fler lär det bli. Men än lever hon!
Som en liten bonus på mina icke-framgångar så har jag i natt vaknat ett stort antal gånger över smärta i örat. Har väl dragit på mig någon öroninflammation eller något. När jag vaknade vid halv fem i morse så var jag vaken i två timmar innan jag gick upp och tog en tablett motsvarande 1g Alvedon. En kvart senare så gick ögonen i kors och jag sov till elva...
Allt är inte bara motgångar och tuffa tider, igår kväll kom nämligen Ronya hem igen! Bebisen växer också som den ska, det är väl mest stackars Ronya som inte får någon energi... Barnens liv tycker jag inte ska behöva innehålla så mycket elände och lidande så det har varit normala dagar för dem. Natten spenderade barnen och jag sovandes på madrasser i vardagsrummet för lite extra mys.
Gårdagen spenderade vi med att först åka till Sundborn för bortamatch och vinst.
Filip gjorde två mål, två assist och var så nöjd med sin insats.
Efter matchen så åkte vi till leksaksaffären för att köpa present till Ebbahs kompis (samt hockey- och fotbollskort till mina egna barn...). Vi hann hem och kasta i oss lite mat innan jag körde Filip till en kompis och Ebbah till kalaset. Vi lämnade hemmet vid tio på morgonen och var inte hemma igen före fem på eftermiddagen (bortsett från matpausen).
Idag har jag ju sovit bort hela dagen, men en positiv signal är att förkylningen verkar släppa. Nu ska livet rulla vidare, vi hörs snart igen!
2014-11-09
2014-11-05
Det där höll ju inte länge...
På jobbet idag, slut som artist.
Jorå så att. En dags vinterträning blev det innan jag drog på mig en förkylning. Har ju varit lite småkrasslig i ett par omgångar under hösten här men nu hade jag ju fått vara frisk ett antal veckor. Kände mig lite snorig igår kväll och mer snorig i morse. Cyklade ändå till jobbet med hopp om att det bara var att blåsa ur skiten så jag skulle kunna köra Onsdags-VM. Istället kände jag mig rätt sänkt när jag kom fram. Under dagen så har ett lättare halsont växt fram och jag låter lite krasslig. Bihålorna är svullna. Kul!
Cyklade väl ändå hem i mitt eländiga tillstånd. Via Lugnet där jag hade ett litet möte med cyklister som är intresserade av att tävla landsväg i elitklassen för Falu CK nästa år. Vi var tio cyklister där som alla bor i Falun! Dessutom så var det ett helt gäng som inte kunde komma av olika anledningar. Så ni kan lita på att det blir grönvitt på landsvägstävlingarna även 2015.
I natt sov jag förresten över sex timmar, duktiga jag!
Jorå så att. En dags vinterträning blev det innan jag drog på mig en förkylning. Har ju varit lite småkrasslig i ett par omgångar under hösten här men nu hade jag ju fått vara frisk ett antal veckor. Kände mig lite snorig igår kväll och mer snorig i morse. Cyklade ändå till jobbet med hopp om att det bara var att blåsa ur skiten så jag skulle kunna köra Onsdags-VM. Istället kände jag mig rätt sänkt när jag kom fram. Under dagen så har ett lättare halsont växt fram och jag låter lite krasslig. Bihålorna är svullna. Kul!
Cyklade väl ändå hem i mitt eländiga tillstånd. Via Lugnet där jag hade ett litet möte med cyklister som är intresserade av att tävla landsväg i elitklassen för Falu CK nästa år. Vi var tio cyklister där som alla bor i Falun! Dessutom så var det ett helt gäng som inte kunde komma av olika anledningar. Så ni kan lita på att det blir grönvitt på landsvägstävlingarna även 2015.
I natt sov jag förresten över sex timmar, duktiga jag!
2014-11-04
Tröskel
En bild från i morse och en från i eftermiddags, mörkt båda gångerna.
Kryddade väl dagens pendling med långa intervaller. 2x15 min + 10 min på väg till jobbet och 2x15 på väg hem från jobbet. På väg till jobbet så snittade jag 295, 290 och 286 watt, på väg hem så var jag givetvis lite mer vältränad så då höll jag 301 och 304 wattz. Totalt 70 minuter slitande alltså och just nu är jag trött de luxe. Somnar, vaknar, somnar och vaknar igen på Filips matta... Dags att ge upp detta för idag.
Hur som helst. Imorgon är det Onsdags-VM klockan 18:00 i Nybroparken, komsi kom!
Här har ni data för er som vill grotta ner er lite mer:
Kryddade väl dagens pendling med långa intervaller. 2x15 min + 10 min på väg till jobbet och 2x15 på väg hem från jobbet. På väg till jobbet så snittade jag 295, 290 och 286 watt, på väg hem så var jag givetvis lite mer vältränad så då höll jag 301 och 304 wattz. Totalt 70 minuter slitande alltså och just nu är jag trött de luxe. Somnar, vaknar, somnar och vaknar igen på Filips matta... Dags att ge upp detta för idag.
Hur som helst. Imorgon är det Onsdags-VM klockan 18:00 i Nybroparken, komsi kom!
Här har ni data för er som vill grotta ner er lite mer:
Etiketter:
Craft,
Cykling,
Garmin,
Garmin Connect,
Jobbpendling
Upp och hoppa!
Jeppe på Stångtjärns röda (FIK15) i söndags.
Då och då får jag frågan hur jag orkar gå upp så tidigt om dagarna och dessutom cykla innan vanligt folk ens vaknat. Själv så tycker jag väl inte att det är speciellt svårt utan har större svårigheter med att kombinera detta med att gå och lägga mig i tid. Igår kväll när jag borstade tänderna så ställde jag mobilen på väckning idag, Meddelandet "Alarmet ringer om 4 timmar och 24 minuter från och med nu" kändes ju inte helt toppen. I grund och botten är jag en nattmänniska och det är lite jobbigt att kombinera det med att vara morgonmänniska.
Dessutom så är mina morgonrutiner satta ur spel och jag slöar fram utan någon vidare struktur. Idag har jag i alla fall avnjutit en lång(sam) frukost och det var ju fint. Men lite pangpang-effektivitet är ju att föredra. Ni vet, när kläderna ligger framme i den ordning man ska ta på sig dom, frukostmackan ligger färdig i kylen och man gör inte en onödig sak från det att man stiger upp till dess att man 15 minuter senare cyklar hemifrån. Ditåt ska jag jobba nu i höst, mindre tidslöseri!
Vägde mig i morse, inget ovanligt i det egentligen. Gör ju det nästan varje dag. Kan dock konstatera att jag inte varit så här tung sedan nyårsaftorn. Så kan det gå när inte haspen är på!
Nä, nu ska jag sluta upp med att slösa min tid här och cykla till jobbet istället. Tröskelintervaller. I regn.
Då och då får jag frågan hur jag orkar gå upp så tidigt om dagarna och dessutom cykla innan vanligt folk ens vaknat. Själv så tycker jag väl inte att det är speciellt svårt utan har större svårigheter med att kombinera detta med att gå och lägga mig i tid. Igår kväll när jag borstade tänderna så ställde jag mobilen på väckning idag, Meddelandet "Alarmet ringer om 4 timmar och 24 minuter från och med nu" kändes ju inte helt toppen. I grund och botten är jag en nattmänniska och det är lite jobbigt att kombinera det med att vara morgonmänniska.
Dessutom så är mina morgonrutiner satta ur spel och jag slöar fram utan någon vidare struktur. Idag har jag i alla fall avnjutit en lång(sam) frukost och det var ju fint. Men lite pangpang-effektivitet är ju att föredra. Ni vet, när kläderna ligger framme i den ordning man ska ta på sig dom, frukostmackan ligger färdig i kylen och man gör inte en onödig sak från det att man stiger upp till dess att man 15 minuter senare cyklar hemifrån. Ditåt ska jag jobba nu i höst, mindre tidslöseri!
Vägde mig i morse, inget ovanligt i det egentligen. Gör ju det nästan varje dag. Kan dock konstatera att jag inte varit så här tung sedan nyårsaftorn. Så kan det gå när inte haspen är på!
Nä, nu ska jag sluta upp med att slösa min tid här och cykla till jobbet istället. Tröskelintervaller. I regn.
2014-11-03
Videoblogg
Hej!
Jag vet ju att det finns ett litet antal av er som önskar mer rörligt bildmaterial (videoblogg) här på bloggen. Jeppe Hjortsberg filmade faktiskt mig i en av uppförsbackarna igår och här är resultatet:
Idag drar en ny arbetsvecka igång, men idag är också starten på vinterträningen inför 2015. Jag inleder årets vinterträning med en vilodag!
Jag vet ju att det finns ett litet antal av er som önskar mer rörligt bildmaterial (videoblogg) här på bloggen. Jeppe Hjortsberg filmade faktiskt mig i en av uppförsbackarna igår och här är resultatet:
Ett filmklipp publicerat av Jesper Hjortsberg (@jeppehjortsberg) den
Idag drar en ny arbetsvecka igång, men idag är också starten på vinterträningen inför 2015. Jag inleder årets vinterträning med en vilodag!
Etiketter:
Cykling,
Instagram,
Stångtjärn,
Video
2014-11-02
Två episka pass med helt olika karaktär
Igår körde jag fem timmar och fyrtiosex minuter med crossen på asfalt och grusväg. Delar av grusvägarna var frusna, för första gången denna vinter så såg jag snö på marken och det var en eller ett par plusgrader och regn.
Krispigt.
Här stannade jag till för att frugan ringde. Det var ett litet helvete att svara och det tog henne tre försök innan jag svarade. Fingrarna var delvis bortdomnade av kylan så det var lite svårt att fiska upp telefonen ur ryggfickan och sedan dessutom svara. Fötterna hade försvunnit för längesedan och bestod bara av två svullna klumpar i skorna. Men det man inte känner mår man inte dåligt av?
Här är jag på väg mot Marnäs, men tog höger vid skogspartiet där borta. Rundan gick Österå-Bjursås-Sörskog-Dådran-Fjällgrycksbo-Rog-Toftbyn och hem. Skulle egentligen ha fått med Skuggarvet också, men jag kom iväg lite för sent på passet så jag hann inte med allt skoj.
Kom hem, duschade, gjorde i ordning två dubbelmackor vörtbröd med ost och slet med mig Filip och Ebbah på hockey. Vi åkte till Leksand och såg Leksands IF - Linköping. En ganska bra match som leksand kunde vinna med 3-2 efter förlängning. I andra perioden började mina fötter återgå till det normala.
Idag var fokus flyttat från hårt slit och nötande, till lek och äventyr med sällskap. Jesper Hjortsberg och jag tog oss till Stångtjärn för att försöka hitta runt och klara av att cykla så mycket som möjligt av FIK15.
Starten ligger lite gömd till höger om parkeringen när man kommer till Stångtjärn.
Stökigt. Både i naturen och på stigarna. Vi fick gå en del, men det var vi förberedda på. En sådan som Emil Lindgren skulle nog älska FIK15. Här var det dock helt klart cykelbart!
Jeppe tog ett par bilder på mig också!
Jeppe matar på i en av backarna på FIK15.
Träffade Hendrik Sjölund ute i skogarna också. Han hade sällskap också i form av hund och annan löpare.
Det kunde ha gått! Lite mer fart nästa gång så... Cyklingen idag bestod av att försöka klara av så mycket som möjligt och inte att ta sig fram så snabbt som möjligt. Lek, skoj, svårigheter och vattenhål. Totalt blev det 2:19 idag med ett snitt på 11.6 km och då var nästan halva distansen transportsträcka.
Tack och hej!
Krispigt.
Här stannade jag till för att frugan ringde. Det var ett litet helvete att svara och det tog henne tre försök innan jag svarade. Fingrarna var delvis bortdomnade av kylan så det var lite svårt att fiska upp telefonen ur ryggfickan och sedan dessutom svara. Fötterna hade försvunnit för längesedan och bestod bara av två svullna klumpar i skorna. Men det man inte känner mår man inte dåligt av?
Här är jag på väg mot Marnäs, men tog höger vid skogspartiet där borta. Rundan gick Österå-Bjursås-Sörskog-Dådran-Fjällgrycksbo-Rog-Toftbyn och hem. Skulle egentligen ha fått med Skuggarvet också, men jag kom iväg lite för sent på passet så jag hann inte med allt skoj.
Kom hem, duschade, gjorde i ordning två dubbelmackor vörtbröd med ost och slet med mig Filip och Ebbah på hockey. Vi åkte till Leksand och såg Leksands IF - Linköping. En ganska bra match som leksand kunde vinna med 3-2 efter förlängning. I andra perioden började mina fötter återgå till det normala.
Idag var fokus flyttat från hårt slit och nötande, till lek och äventyr med sällskap. Jesper Hjortsberg och jag tog oss till Stångtjärn för att försöka hitta runt och klara av att cykla så mycket som möjligt av FIK15.
Starten ligger lite gömd till höger om parkeringen när man kommer till Stångtjärn.
Stökigt. Både i naturen och på stigarna. Vi fick gå en del, men det var vi förberedda på. En sådan som Emil Lindgren skulle nog älska FIK15. Här var det dock helt klart cykelbart!
Jeppe tog ett par bilder på mig också!
Jeppe matar på i en av backarna på FIK15.
Träffade Hendrik Sjölund ute i skogarna också. Han hade sällskap också i form av hund och annan löpare.
Det kunde ha gått! Lite mer fart nästa gång så... Cyklingen idag bestod av att försöka klara av så mycket som möjligt och inte att ta sig fram så snabbt som möjligt. Lek, skoj, svårigheter och vattenhål. Totalt blev det 2:19 idag med ett snitt på 11.6 km och då var nästan halva distansen transportsträcka.
Tack och hej!
Etiketter:
Cavaria 2012,
Cykling,
Distans,
Jesper Hjortsberg,
MTB,
Stångtjärn,
träningsbilder 2014
2014-10-29
Lite om idag
Idag har jag valt att skriva om dagen på Instagram. Bilder från det vanliga livet tillsammans med svensk text har hittills gjort att femton följare har lämnat mig. Lovar att återgå till cykelbilder med engelsk text från och med imorgon!
Tyvärr har inte frugan varit pigg, så hon har spenderat kvällen på sjukan vilket innebär att det inte blev något Onsdags-VM för mig. Jag lär inte dö av det och vi behöver ju ha Ronya i toppskick.
Tyvärr har inte frugan varit pigg, så hon har spenderat kvällen på sjukan vilket innebär att det inte blev något Onsdags-VM för mig. Jag lär inte dö av det och vi behöver ju ha Ronya i toppskick.
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Gårdagen med tempopendling och Johan Ryno som missar öppet mål...
Hej!
Idag är det Onsdags-VM klockan 18 i Nybroparken (kartlänk) och jag har planerat att åka buss till och från jobbet för att ge benen lite vila.
Ni vill väl veta om min gårdag?
Det började med en ganska lugn pendling via länsväg 293, följt av ett helt gäng arbetstimmar på kontoret. Stämplade ut ganska så tidigt och hade bestämt mig för att köra en lång tempointervall. Inte Tempopendling®, utan bara tempo en del av hela pendlingen. Detta eftersom jag betvivlar att jag orkar ta i så mycket så länge just nu. Bättre att mjukstarta. Så jag köttade från start... Planen var att köra ca: 20 minuter men det blev 28:10 med kallstart och jag fick ur mig 289 watt.
När jag kom hem så hoppade jag i dom civila kläderna, körde sonen till sin innebandyträning och åkte vidare till lasarettet med min dotter. Där hälsade vi på min mormor som brutit höften.
Morgon-Insta
Så här såg hempendlingen ut med sin intensiva period den första halvan. Hela passet: http://connect.garmin.com/modern/activity/622361248
Så här såg jag ut efter min intensiva period under den första halvan.
På kvällen var vi i Tegera Arena, småbarnen och jag. Det var fullsatt och det bjöds på klassiskt derby mellan Leksands IF och Brynäs. Leksand kunde vinna med 3-2 och därmed ta sin tredje seger av dom fem senaste matcherna. Dom är på gång nu!
Alla som såg matchen tyckte nog riktigt synd om Leksands lagkapten, Johan Ryno. Han har nämligen inte gjort något mål ännu under denna säsong och det unnar man så klart en sådan krigare. I slutskedet av matchen igår så såg målet äntligen ut att komma, men då hände detta:
Idag är det Onsdags-VM klockan 18 i Nybroparken (kartlänk) och jag har planerat att åka buss till och från jobbet för att ge benen lite vila.
Ni vill väl veta om min gårdag?
Det började med en ganska lugn pendling via länsväg 293, följt av ett helt gäng arbetstimmar på kontoret. Stämplade ut ganska så tidigt och hade bestämt mig för att köra en lång tempointervall. Inte Tempopendling®, utan bara tempo en del av hela pendlingen. Detta eftersom jag betvivlar att jag orkar ta i så mycket så länge just nu. Bättre att mjukstarta. Så jag köttade från start... Planen var att köra ca: 20 minuter men det blev 28:10 med kallstart och jag fick ur mig 289 watt.
När jag kom hem så hoppade jag i dom civila kläderna, körde sonen till sin innebandyträning och åkte vidare till lasarettet med min dotter. Där hälsade vi på min mormor som brutit höften.
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer) den
Morgon-Insta
Så här såg hempendlingen ut med sin intensiva period den första halvan. Hela passet: http://connect.garmin.com/modern/activity/622361248
Så här såg jag ut efter min intensiva period under den första halvan.
På kvällen var vi i Tegera Arena, småbarnen och jag. Det var fullsatt och det bjöds på klassiskt derby mellan Leksands IF och Brynäs. Leksand kunde vinna med 3-2 och därmed ta sin tredje seger av dom fem senaste matcherna. Dom är på gång nu!
Alla som såg matchen tyckte nog riktigt synd om Leksands lagkapten, Johan Ryno. Han har nämligen inte gjort något mål ännu under denna säsong och det unnar man så klart en sådan krigare. I slutskedet av matchen igår så såg målet äntligen ut att komma, men då hände detta:
Etiketter:
Cykling,
Garmin Connect,
Jobbpendling,
Leksands IF,
Tempopendling
2014-10-28
Jag vill belysa ett problem
First thing först:
Framdäcket är nu limmat. Totalt tog det mig 20 minuter från det att jag kom ner i cykelrummet till att hjulet med det nylimmade däcket hängde på torkning. Men det tog fan så mycket mer tid att få på mitt gamla Vittoria kanttrådsdäck på sitt framhjul. Så. Sjukt. Tight.
Men nu är alltså cykeln redo att användas och tubdäcket får fortsätta att torka tills imorgon, då Onsdags-VM avgörs klockan 18 i Nybroparken.
Om någon har missat det så är det ju faktiskt mörkt ganska så tidigt på eftermiddagarna nu för tiden. Jag har slaktat många baklampor till cykeln genom åren och just nu åker jag med en fånig liten diodlampa bak. Det känns ju sådär. Eftersom jag inte har någon större lust att bli ihjälkörd bara för att jag har en fånig liten diodlampa bak så har jag tänkt att investera i en ny. Frågade därför på min Facebook-sida om tips och fick in en hel del. Tanken på en laddningsbar lampa gillar jag och dessa två verkar populära och starka:
Moon Comet R
Knog Blinder Road R
Så jag tänkte väl slå till på någon av ovanstående om inget annat ramlar över mig snart. Allt fint så här långt.
Eftersom Onsdags-VM imorgon och framöver kommer att köras i mörker så ska man givetvis ha lampor på cykeln och jag har lampor. Baklampan ska uppgraderas men jag har åtminstone tre framlampor som är bra på sina vis. En snygg och lätt liten sak som gör att jag syns, en som är hyfsat lätt att montera på styret, som gör att jag syns och som jag åtminstone kan se dom allra största farorna på vägen framför mig med. Avslutningsvis så har jag en Silva Pavé som jag med hjälp av 550 lumen kan se bra i mörkret med. Så när vi i söndags bestämde att vi skulle köra klockan 18 så tänkte jag att jag måste ladda min Pavé så den är redo till onsdag eftermiddag.
Men så insåg jag igår att min lampa ser ju numer ut så här:
Efter ganska exakt två års hårt slit i min tjänst så har lampan gått sönder. Vi har varit med om många år tillsammans och den har gjort ett riktigt bra jobb trots vurpor och stökig cykling med stela gafflar... Ni ser den slitna haken som ska hålla lampan på plats? Den andra haken är knäckt. Det här gör ju att även om lampan lyser lika starkt som förr, så hänger den och dinglar... Så nu behöver jag inte bara en baklampa, utan även en framlampa.
Här kommer ni in i bilden. Det finns ju nämligen fyrtiotusenmiljarder lampor. Vissa är billiga med jättemånga lumen, andra är jättedyra med många lumen. Jag skulle veta följande:
- tips på märke och modell?
- tips på märke och/eller modell som jag bör undvika?
- vad ska jag leta efter. Är det flest lumen som vinner, eller finns det annat av vikt?
Jag vill helst kunna ha lampan monterad på hjälmen, så det är bra om det inte är en allt för klumpig och tung lampa. Lång batteritid är ju också guld värt. Tipsa mig!
Framdäcket är nu limmat. Totalt tog det mig 20 minuter från det att jag kom ner i cykelrummet till att hjulet med det nylimmade däcket hängde på torkning. Men det tog fan så mycket mer tid att få på mitt gamla Vittoria kanttrådsdäck på sitt framhjul. Så. Sjukt. Tight.
Men nu är alltså cykeln redo att användas och tubdäcket får fortsätta att torka tills imorgon, då Onsdags-VM avgörs klockan 18 i Nybroparken.
Om någon har missat det så är det ju faktiskt mörkt ganska så tidigt på eftermiddagarna nu för tiden. Jag har slaktat många baklampor till cykeln genom åren och just nu åker jag med en fånig liten diodlampa bak. Det känns ju sådär. Eftersom jag inte har någon större lust att bli ihjälkörd bara för att jag har en fånig liten diodlampa bak så har jag tänkt att investera i en ny. Frågade därför på min Facebook-sida om tips och fick in en hel del. Tanken på en laddningsbar lampa gillar jag och dessa två verkar populära och starka:
Moon Comet R
Knog Blinder Road R
Så jag tänkte väl slå till på någon av ovanstående om inget annat ramlar över mig snart. Allt fint så här långt.
Eftersom Onsdags-VM imorgon och framöver kommer att köras i mörker så ska man givetvis ha lampor på cykeln och jag har lampor. Baklampan ska uppgraderas men jag har åtminstone tre framlampor som är bra på sina vis. En snygg och lätt liten sak som gör att jag syns, en som är hyfsat lätt att montera på styret, som gör att jag syns och som jag åtminstone kan se dom allra största farorna på vägen framför mig med. Avslutningsvis så har jag en Silva Pavé som jag med hjälp av 550 lumen kan se bra i mörkret med. Så när vi i söndags bestämde att vi skulle köra klockan 18 så tänkte jag att jag måste ladda min Pavé så den är redo till onsdag eftermiddag.
Men så insåg jag igår att min lampa ser ju numer ut så här:
Efter ganska exakt två års hårt slit i min tjänst så har lampan gått sönder. Vi har varit med om många år tillsammans och den har gjort ett riktigt bra jobb trots vurpor och stökig cykling med stela gafflar... Ni ser den slitna haken som ska hålla lampan på plats? Den andra haken är knäckt. Det här gör ju att även om lampan lyser lika starkt som förr, så hänger den och dinglar... Så nu behöver jag inte bara en baklampa, utan även en framlampa.
Här kommer ni in i bilden. Det finns ju nämligen fyrtiotusenmiljarder lampor. Vissa är billiga med jättemånga lumen, andra är jättedyra med många lumen. Jag skulle veta följande:
- tips på märke och modell?
- tips på märke och/eller modell som jag bör undvika?
- vad ska jag leta efter. Är det flest lumen som vinner, eller finns det annat av vikt?
Jag vill helst kunna ha lampan monterad på hjälmen, så det är bra om det inte är en allt för klumpig och tung lampa. Lång batteritid är ju också guld värt. Tipsa mig!
2014-10-27
Från sopa till elitcyklist på 10 timmar
Hej hej!
I morse när jag cyklade till jobbet så blåste det rejäl motvind och allt var bara jättejobbigt. När jag så skulle hem så hade jag istället medvind och kände mig som värsta cykel-kingen. Snittet blev 26,7 km/h till jobbet och 31 km/h hem från jobbet. Den skillnaden gör en del för humöret.
Ljust och fint på morgonen med normaltid (vintertid).
Till jobbet så cyklade jag gamla banvallen mellan Källviken och Kyna, som ni med lokalkännedom kan se på bilden. Tänkte att det skulle vara kul med lite omväxling men utöver motvinden så var det dessutom drygt fyra kilometer längre än min vanliga pendlingsväg. Så på hemvägen köttade jag den gamla vanliga vägen. För att inte pendlingen enbart ska vara transport så brukar jag, när jag är ambitiös, köra intervaller eller tempopendling. Med vinden i ryggen så körde jag en intervall på 6:51 och en på 2:52. Den längre intervallen innebar en förbättring av ett KOM på Strava.
Röd pulskurva och grön höjdkurva. Pulstoppen från km. 5 är från när jag pace:ade bakom en lastbil i 2,3 km. Sedan följde intervallerna i motlut och backe.
På cykelmässan i Kista så kommer Tre Berg att lanseras, det kommer bli kul att få se allt "i dagsljus".
I morse när jag cyklade till jobbet så blåste det rejäl motvind och allt var bara jättejobbigt. När jag så skulle hem så hade jag istället medvind och kände mig som värsta cykel-kingen. Snittet blev 26,7 km/h till jobbet och 31 km/h hem från jobbet. Den skillnaden gör en del för humöret.
Ljust och fint på morgonen med normaltid (vintertid).
Till jobbet så cyklade jag gamla banvallen mellan Källviken och Kyna, som ni med lokalkännedom kan se på bilden. Tänkte att det skulle vara kul med lite omväxling men utöver motvinden så var det dessutom drygt fyra kilometer längre än min vanliga pendlingsväg. Så på hemvägen köttade jag den gamla vanliga vägen. För att inte pendlingen enbart ska vara transport så brukar jag, när jag är ambitiös, köra intervaller eller tempopendling. Med vinden i ryggen så körde jag en intervall på 6:51 och en på 2:52. Den längre intervallen innebar en förbättring av ett KOM på Strava.
Röd pulskurva och grön höjdkurva. Pulstoppen från km. 5 är från när jag pace:ade bakom en lastbil i 2,3 km. Sedan följde intervallerna i motlut och backe.
På cykelmässan i Kista så kommer Tre Berg att lanseras, det kommer bli kul att få se allt "i dagsljus".
Etiketter:
Cykling,
Garmin Connect,
Jobbpendling,
STRAVA
Några bilder från igår
Här sitter jag och prokastinerar motvindspendlingen till jobbet. Det blåser rätt mycket för att vara Dalarna så det kommer att gå långsamt. Långsamt innebär förvisso mer träningstid vilket i och för sig är något som jag behöver. Jag tänkte väl nämligen veva igång den där vinterträningen vilken dag som helst nu. Jag har ju vilat i ett par perioder denna höst och testade väl att veva igång träningen igen förrförra veckan. Förra veckan blev det ju bara två träningsdagar, Onsdags-VM och Söndags-Onsdags-VM. Denna vecka tänkte jag öka dosen något, för att kanske dra igång något som kan liknas vid vinterträning från och med nästa vecka.
Nej, vet ni vad? Nu är det dags att cykla. Vi hörs!
Några bilder igår, tagna av Zakarias Johansen
Nej, vet ni vad? Nu är det dags att cykla. Vi hörs!
Några bilder igår, tagna av Zakarias Johansen
Etiketter:
Bilder,
Cykling,
Onsdags-VM,
Tävlingsträning
2014-10-26
Onsdags-VM på en söndag + avrullning med Jimmy
Haj!
Idag körde vi som Onsdags-VM, fast på en söndag. Ny plats också i form av Nybroparken. Lite för barnvänlig för att vi skulle kunna använda hela området fullt ut. Men på Onsdag så kör vi Onsdags-VM här klockan 18 och då är det tillräckligt mörkt för att ha skrämt bort alla barn. Viktigt då med lampa både fram och bak!
Jag har länge hört ett gnisslande ljud från framdäcket som tilltagit allt mer ju längre tid det gått. Hör man det där gnisslandet, det låter lite som om bromsbelägget går mot däcket, så är det ett tecken på att däcket kommer att lossna. Jag har hört det sedan i augusti men orka limma om!? Nu för tiden låter det så mycket att jag inför racet konstaterade att det snart kavlas om jag inte limmar om. Lite orolig var jag ju för att det skulle ske idag med tanke på den kurviga banan. Lugnets bana är betydligt snabbare och rakare, i Nybroparken är det mer svänga. I en ganska snabb kurva så ville jag på varv 3 i heat 1 släppa på och inte nudda bromsarna, det gick ju fort också men så ramlade jag givetvis med ett kavlat framdäck. Föll på samma sida som i onsdags faktiskt, bakväxelsidan.
I heat två tog jag det mycket lugnare eftersom jag nu visste att däcket satt dåligt. I heat tre så körde vi med handikapp-start vilket gjorde att jag och Jimmy Bodin startade med en minuts lucka till Ida Jansson som i sin tur startade 15 sekunder före Robert Reyier Österling och Henke Jansson SOM I SIN TUR startade 30 sekunder före Martin Eriksson. Det blev riktigt tight på slutet då Henke passerade mig med bara någon kurva kvar och Martin strax därefter.
Martin var annars kungen idag. Hade ungefär dubbla farten jämfört med alla andra. Mäktigt att se. Jens Westergren var med också men punkterade. Det fanns en kurva där också som jag klarade hyfsat på ETT varv av totalt NIO. Kul med utmaningar för en gammal man.
Videoanalys efter loppet.
Janne J har bloggat med både film och bilder från dagens tävlingsträning: http://jannejsplace.blogspot.se/2014/10/film-fran-sondags-vm.html
Efter racet så skarvade Jimmy Bodin och jag med en grusvägsrunda. Jag hade väl smygplanerat med lite längre än vad det blev men Jimmy hade krispiga ben efter en tuff vecka och jag hade lite ont efter vurpan så vi tog den kortare vägen.
Det blev alltså bara två träningsdagar för mig denna vecka, så kallad höstvila.
"Mmmm.... Powerbar"
Mot slutet så mötte vi Emil Gabrils som hade hamrat ihop gamla vinterhojen och sportade en gammal Team Mälarenergi-tröja. Bakbromsen visar tydliga spår på vintercykel-mek.
Hela passet, man får zooma in en del för att hitta CX-delen:
Inte någon helt vanlig söndagsmorgon
Idag är det lördags Onsdags-VM på en söndag. 09:30 i Nybroparken, vi ses!
— Henrik Öijer (@henrikoijer) October 26, 2014
2014-10-25
Sportig dag med barnen idag
Sporthallen i Mockfjärd. Vi började dagen med att samlas på Lugnet vid 09:30 för avfärd mot Mockfjärd och sonens bortamatch i innebandy mot Gagnef. Vi åkte i IBF Faluns buss!
Efter matchen bjöd hemmalaget på fika i deras kafeteria, fint initiativ!
Vi hann i princip bara hem och packa om innan det var dags för Ebbah att göra premiär på skridskoskolan. Jag blev imponerad av hennes skridskoåkning och hon ska ha en andra idrott under vintern utöver innebandyn. Om det blir fortsättning i skridskoskolan, eller om det blir konståkning återstår att se.
Femton minuter efter att Ebbahs träning var slut så tog Filips hockeyträning vid. Det var riktigt kul att se hur mycket bättre han blivit på bara några träningar och det märks att han kan hockey. På gott och ont. Slutet på träningen spelades av trötta barn och tyvärr så spelades det ganska så fult. Grabbarna är ju bara ca: 7 år men förebilderna är ju SHL- och NHL-spelare och då vill de ju bete sig som sina förebilder. Tyvärr har nog inte riktigt alla förebilderna tänkt på detta. Jag fick faktiskt säga åt min son att skärpa sig en gång under träningen och tränaren sa strax därefter åt alla.
Vi lämnade hemmet strax efter nio idag och landade åter hemma efter avslutad sportdag vid 18-tiden. Nu ska vi sova lite och så ska Filip träna hockey imorgon klockan nio igen. Men då ska en kompis pappa skjutsa honom till och från träningen, så vi kan fokusera på annat.
Kanske cykling?
Efter matchen bjöd hemmalaget på fika i deras kafeteria, fint initiativ!
Vi hann i princip bara hem och packa om innan det var dags för Ebbah att göra premiär på skridskoskolan. Jag blev imponerad av hennes skridskoåkning och hon ska ha en andra idrott under vintern utöver innebandyn. Om det blir fortsättning i skridskoskolan, eller om det blir konståkning återstår att se.
Femton minuter efter att Ebbahs träning var slut så tog Filips hockeyträning vid. Det var riktigt kul att se hur mycket bättre han blivit på bara några träningar och det märks att han kan hockey. På gott och ont. Slutet på träningen spelades av trötta barn och tyvärr så spelades det ganska så fult. Grabbarna är ju bara ca: 7 år men förebilderna är ju SHL- och NHL-spelare och då vill de ju bete sig som sina förebilder. Tyvärr har nog inte riktigt alla förebilderna tänkt på detta. Jag fick faktiskt säga åt min son att skärpa sig en gång under träningen och tränaren sa strax därefter åt alla.
Vi lämnade hemmet strax efter nio idag och landade åter hemma efter avslutad sportdag vid 18-tiden. Nu ska vi sova lite och så ska Filip träna hockey imorgon klockan nio igen. Men då ska en kompis pappa skjutsa honom till och från träningen, så vi kan fokusera på annat.
Kanske cykling?
2014-10-24
It's Friday, baby!
Öj!
Med risk för att berätta något som ni redan vet: det är fredag idag!
Det här betyder att jag med största sannolikhet kommer att överleva även denna arbetsvecka men det innebär också att det nu bara är 72 timmar kvar tills vi kontorsråttor får stämpla in igen.
Det här betyder att jag med största sannolikhet kommer att överleva även denna arbetsvecka men det innebär också att det nu bara är 72 timmar kvar tills vi kontorsråttor får stämpla in igen.
Jag vet inte vad ni har för helgplaner, men jag ska då försöka att klämma in något cykelpass. Dessutom har Filip två hockeyträningar, en innebandyträning och en innebandymatch. Det ligger på. Helger brukar kunna innehålla något sportevent som åskådare också. Jag vet att det är folkrace i helgen och det var ju kul senast men jag tror tyvärr att det krockar med övriga aktiviteter.
Apropå krockar. SM i cyclocross går ju samtidigt som Sweden Bike Expo (Sveriges cykelmässa) i år. Mycket olyckligt. Nu går ju SM på lördagen och mässan har öppet fredag-söndag för den som gillar att pendla Göteborg-Stockholm. Vill man så kan man ju försöka klämma in swe-cup där i Göteborg på söndagen också...
För egen del så tänkte jag prioritera mässan.
Men nu har en ny krock dykt upp, dottern ska nämligen spela tre innebandymatcher på lördagen. Så nu får nog mässan lov att flytta en vecka för det här håller ju bara inte!
För egen del så tänkte jag prioritera mässan.
Men nu har en ny krock dykt upp, dottern ska nämligen spela tre innebandymatcher på lördagen. Så nu får nog mässan lov att flytta en vecka för det här håller ju bara inte!
2014-10-23
Tja, Face!
Efter dryga sju timmars nattsömn så började jag arbetsdagen klockan åtta med ett möte på Egnellska huset i Falun.
Kundservice hos min arbetsgivare har bytt ut sin kaffemaskin mot en med ett lite finare namn.
Spenderade några minuter på stan idag då Emily ville ha ansiktsfärg. Kikade in hos Jonte Stark också för att säga hej.
Kom hem, packade dotterns innebandyväska och drog på träning med henne.
Bland det bästa med innebandyträningen enligt tjejerna i laget?
Mattrace!
Kul också med ribbstolar.
Inte lika kul när man måste ha både långärmad tröja OCH jacka på sig när man ska hem.
Nu har Ebbah och jag ätit mat. Hela familjen har myst i soffan och jag har lagt barnen med beskedet om att Leksands IF vunnit mot Växjö med 6-3 i kväll. Glädjande siffror!
Imorgon ska det regna mycket så det luktar busspendling lång väg. Nu är det dags att kvälla lite med hustrun och en ostkaka innan sängen tar över. Vi hörs väl imorgon igen hoppas jag, godnatt!
Kundservice hos min arbetsgivare har bytt ut sin kaffemaskin mot en med ett lite finare namn.
Spenderade några minuter på stan idag då Emily ville ha ansiktsfärg. Kikade in hos Jonte Stark också för att säga hej.
Kom hem, packade dotterns innebandyväska och drog på träning med henne.
Bland det bästa med innebandyträningen enligt tjejerna i laget?
Mattrace!
Kul också med ribbstolar.
Inte lika kul när man måste ha både långärmad tröja OCH jacka på sig när man ska hem.
Nu har Ebbah och jag ätit mat. Hela familjen har myst i soffan och jag har lagt barnen med beskedet om att Leksands IF vunnit mot Växjö med 6-3 i kväll. Glädjande siffror!
Imorgon ska det regna mycket så det luktar busspendling lång väg. Nu är det dags att kvälla lite med hustrun och en ostkaka innan sängen tar över. Vi hörs väl imorgon igen hoppas jag, godnatt!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





























