2021-10-31

MTB-Kåsan i Älvdalen

Hej och god morgon på dig!

Gårdagen spenderades i Älvdalen där Älvdalens CK arrangerade MTB-Kåsan. Upplägget var att man skulle köra 2x10 km i dagsljus och sedan var det ett uppehåll till solen gått ner. I mörkret kördes sedan 1x10 km med lampor. Ville man inte köra 10 km så fanns en klass med 6 km och en med 3 km också.

Stigarna i Älvdalen är superfina och gårdagens bana gick på deras Biking Dalarna-led MTB-Kåsan. Den tycker jag att ni kan åka dit och testa. Väldigt fina stigar i fin terräng. Leden är röd och även om det nästan bara var stig så var det inte så många svåra partier utan det mesta gick fint.

Älvdalens CK är den lilla klubben med det stora hjärtat. Engagerade eldsjälar som ser till att det finns en väl fungerande cykelverksamhet på orten och som arrangerar lopp och events så att det alltid finns något att se fram emot. Bara stigarna i sig är ju värda ett besök men passa gärna på när Älvdalens CK arrangerar ett av sina lopp där också.

Vi var en liten men tapper skara deltagare till start igår. Jag tog det lugnt i starten, tog mig sedan framåt och kom iväg. In mot varvningen så var skyltningen lite otydlig (för oss som inte hittade..) så tvåan och jag körde lite extra. Ut på andra varvet som tvåa och trea istället men jag hade farten uppe och kunde rulla ifrån igen. Lyckades slå i pedalen i en sten, föll hastigt och slog i mina knän rätt mycket. Samlade ändå ihop mig själv och är helt okej idag.

Efter första etappen så bjöds det på fjällgulasch, bröd, kaffe, saft, kakor och bullar. Lite gemensamt häng i en lokal vid målet helt enkelt. Linda och jag passade sedan på att se oss om i Älvdalen också och handlade lite på Coop så att vi skulle ha något i bilen på väg hem.

Andra etappen kördes när solen precis gått ner. På med lampor på styren och hjälmar. Jag tänkte denna gång ge full gas från start. Tyvärr så visade det sig att stigen svängde men det gjorde inte Henrik. Jag hoppade av cykeln och skulle springa tillbaka in på stigen, halkade in och var kanske en smula i vägen. Upp på cykeln och iväg igen. Hann dock inte långt innan jag slog in något med pedalen och föll pladask på stigen igen. Landade på mina redan blåslagna knän. Kom ändå iväg som tvåa igen. Missade/körde av en smal spång och därefter fick jag liksom skärpa till mig. Tryckte på lite mer på sista etappen ändå och kunde komma in i ett skönt flyt.

Kunde njuta av senare delen av banan och hade nog min snabbaste varvtid i mörkret.

Ett lopp som bjuder på godis vid nummerlappsutdelningen, bara en sån sak.

Inför första starten.

Bild från pågående tävling, första bilden högst upp i inlägget är faktiskt också den från loppet.

Linda och jag var redo för etapp två.

Efter målgång så åkte jag tillbaka till starten av upploppet. Fint upplägg med marschaller och små eldar vid målområdet.

Med få deltagare och många utlottningspriser så lyckades både Linda och jag vinna ett varsitt pris. Jag fick ett smörgåsjärn i gjutjärn. Linda vann en kasse med godsaker och dricka från lokala matbutiken. Nöjda och belåtna kunde vi rulla söderut till Falun igen efter ännu en lyckad dag i Älvdalen.