2021-10-03

Racerapport från Lidingöloppet MTB !

Hej och god morgon från bilen!

Ny dag, nya möjligheter och vi är på väg till Högbo för att köra Högbobiken. Med oss har vi idag också min dotter Ebbah som ville ha en utmaning så hon ska köra ungdomsklassen med start klockan 9. Linda och jag startar sedan klockan 11.

Igår så körde Linda och jag Lidingöloppet MTB och det gick bra för oss båda.

Eftersom jag hade vilat dagen innan och loppet var kort så såg jag till att trampa lite innan. Ändå mycket att ordna och hålla koll på. När vi var på väg till starten så insåg jag att jag hade glömt cykelglasögonen och hade cykelkepsen på mig. Kepsen gav jag bort till ett barn vid startgärdet och cykla utan glasögon funkar ju det med...

Kom iväg lite knackigt första meterna när starten gick men tog mig sedan upp hyfsat lätt. Banan är ju snabb sett till underlaget men alla tighta svängar och korta backar gjorde ändå att fältet sprack av tidigt. Jag satt i svansen på täten. Fick känna på gummibandseffekten i igångdragen, täppa luckor när andra blev trötta eller hade av kedjor. Det hela tog ut sin rätt och även jag fick vika ner mig efter några kilometer.

Jag slog av på takten som åtta i loppet och väntade in andragruppen. Det kom en grupp på runt fem man och vi hade sällskapsresa. Ytterligare en grupp anslöt till vår grupp och nu var vi ett tiotal cyklister. Jag såg till att hålla mig i den främre delen hela tiden. Ett par cyklister var på skojhumör och attackerade men annars gick det stabilt och bra.

Sista milen av dom tre så blev det lite mer tryck i åkningen. Sparr gasade i en backe och in i dagens mest tekniska parti. Jag hängde på där och nästa man att sätta fart var Flockhart och jag hängde med också där. När vi kom ut på en asfaltssträcka så fick Flockhart en lucka till oss övriga fyra som var kvar. In i nästa backe satte jag tempot, märkte att jag höll jämnt med Flockhart och de bakom tappade några meter. Så på krönet höjde jag farten ytterligare.

De bakomvarande närmade sig någon gång men jag lyckades gneta ikapp Flockhart och jakten bakom avtog. In på målområdet kom jag först, drog igång spurten direkt och lyckades hålla Flockhart bakom mig. Slutade därmed åtta och tappade inget mer än tätgruppen.

Nöjd med den placeringen och känslan i loppet. Visst hade det varit kul att hänga med täten lite längre men med tanke alla bra namn i startlistan så hade jag inte trott på förhand att jag skulle kunna bli åtta.

På kvällen åt och drack vi gott så jag tror att kroppen är återhämtad till idag. Den känns i alla fall helt okej även om det tog emot att gå upp kvart i sex.

Men nu kör vi Högbobiken!