Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-08-08

Silver-Emma å lite mer från Finnmarksturen

Hej och god eftermiddag!

Trots långlopp igår, kramp i bägge vaderna och alldeles för lite sömn så måste jag säga att jag känner mig förvånansvärt återhämtad idag. Har visserligen inte cyklat utan bara levt vardagsliv och då belastar man inte direkt kroppen alldeles för mycket.

Såg ni damernas lopp på OS igår? Vilket lopp Emma gjorde alltså, så himla värd det där silvret! Jag har tyvärr varken 3:an eller 10:an så jag kollade via ful-stream som hackade, hoppade framåt och bakåt i tiden men på slutet hittade jag en hyfsad så jag kunde ha koll.
Men vilken otäck vurpa som sololedande Annemiek van Vleuten ställde till med på slutet då. Såg ju riktigt illa ut men hon verkar ha klarat sig relativt bra ändå.
Med ungefär fyra fem kilometer kvar så trodde jag det var kört för Emmas trio att hinna ifatt, men jag räknade sekundrar och avståndet till målet och försökte se om dom tog in tillräckligt. Det såg mörkt ut, men så räknade jag en egen tid från en helikopterbild och såg att tidsangivelsen inte alls stämde utan dom var ju mycket närmre! Rafflande avslutning och Emma belönades med sitt andra OS-silver i den långa karriären som nu verkar lida mot sitt slut.
Tyckte givetvis synd om Mara Abbott som blev ikappkörd så nära målet men hennes styrka var helt klart uppför och kanske inte lika mycket så att köra fort på platten. Anna van der Breggen drog igång spurten först och belönades med ett guld.

Glömde ju igår att dela med mig av passdata:

Finns också på STRAVA:


Det har ju hamnat en del bilder på det där internet också. Dessa två kommer från Mårten Dalfors och hans galleri med 419 bilder från Finnmarksturen hittar ni här.
Den första bilden är från första stigen på banan (ungefär 12 kilometer in i tävlingen) och den andra är från sista kilometern. Om ni undrar vad det är för knöl jag har under tröjan på andra bilden så är det där jag lagt mina tomma gel-förpackningar.

Anders Almhed har slängt upp 135 bilder från Finnmarksturen här. Han har bland annat tagit dessa:

Eva Önnemar har lagt upp 431 bilder från Finnmarksturen här. Hon är fotograf till bland annat dessa:
Det ser ju nästan ut som om det skulle vara jobbigt att cykla?!

Jan Ruthström har lagt upp en massa bilder från Finnmarksturen här. Bland annat dessa:
Den yppersta eliten från Sverige och Norge längst fram i fältet. Eh... plus jag då.


Hittade också ett par bilder på mig från igår via Instagram:
Ett foto publicerat av Anthony Lawther (@anthonylawther)



Det där får väl nästan räcka som blogginlägg för idag väl? Nu har ni ju lite bilder att titta på om ni gillar sånt.

Förresten. Det gick ju bättre än förväntat igår men jag kommer inte säga saker som "nu är jag tillbaka där jag hör hemma" och så vidare. Är rätt tröttsamt att läsa om folk som gör typ sina livs lopp och så tror dom att det är där dom liksom ska prestera normalt?
Igår gjorde jag ett jättebra lopp, det mesta gick min väg och jag hade lite tur också. Det var liksom en fullträff och det gjorde att jag kunde tävla med cyklister som hittills i år har haft en högre kapacitet än jag. Tre saker jag gjorde annorlunda mot tidigare lopp i år:
- Drack alkohol på bröllopsfesten kvällen innan.
- Körde 2x10 min på testcykel med hög intensitet på väckningspasset dagen innan.
- Glömde handskarna hemma...
Tveksamt om det var någon av dom där tre sakerna som gjorde att benen var pangpangben, men det var kul att det gick så bra som det gjorde.

Nu ska jag "laga middag", vi hörs!

1 kommentar:

  1. Bara att gratulera till en riktigt bra placering och väl genomfört lopp, kul när allt stämmer!

    SvaraRadera