Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-08-19

Att använda kroppsvikten som hälsokontroll

Hej och godmorgon cykelvänner!

Sedan december 2012 så har jag mer eller mindre regelbundet registrerat min kroppsvikt på Garmin Connect. Jag gör det inte för att jag liksom vill gå ner i vikt, utan det brukar vara för att se så att kroppen är i balans. Tappar jag snabbt i vikt någon gång så är det en tydlig signal på att jag ätit eller druckit för lite. Vanliga anledningar till att man snabbt går ner i vikt är ju att man druckit för lite eller tömt kolhydratdepåerna. Likaså använder jag vikten för att ge mig själv lite dåligt samvete om det börjar sticka iväg uppåt. Då vet jag att det är dags att skärpa till mig. Jag ser att jag går upp ca: 1-1.5 kilo inför en tävling då jag dricker och äter lite mer. Jag ser också att jag dagen efter ett långt/hårt pass visserligen är lite lättare men dagen efter det så har jag gått upp så jag väger lite mer än dagen för det långa/hårda passet.

Jag väger mig alltså ganska ofta och i perioder även varje dag. Alltid på morgonen efter toalettbesök.
Så här ser min viktkurva ut för den senaste tiden. En väldigt tydlig nedåtgående trend och en signal på att allt inte riktigt står rätt till.

Faktum är att jag aldrig varit så här lätt. Åtminstone inte i vuxen ålder. Inte ens magsjukor har fått mig så lätt. Det enkla svaret är ju att jag saknar aptit, men jag vet ju också att den kommer att komma tillbaka och att gå upp i vikt igen är lätt. När jag var förstaårsjunior (året man fyller 17) så vägde jag ca: 62-63 och när jag blev andraårsjunior så gick jag upp till 68 ungefär. Där har jag sedan hållit mig. Man kan säga att jag vägt mellan 67 och 71 sedan dess. Med några toppar över 71 och några dagar även under 67.  Det minsta jag vägt sedan jag började registrera min vikt är 66,7 och idag noterade jag 66,1.

Inför Långlopps-SM 2009 som blev min sista tävling som elitsatsande så försökte jag verkligen tänka på allt, även vikten. Tyckte att jag var riktigt lätt inför tävlingen och då vägde jag ändå 1,3 kilo mer än idag.

Dagens viktiga blogginlägg det, vi hörs lite senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar