2016-08-18

Le Peloton

Hej vänner!

Min värld är ju upp och ner, som ni kanske vet (se även bild nedan) om ni läste bloggen igår. Men idag var jag faktiskt ut och cyklade igen för första gången sedan Cykelvasan. Humöret har väl inte varit på topp men jag har tänkt försöka avsluta säsongen bra och då kan jag väl försöka underhålla fysiken någon gång mellan varven också. Igår eftermiddag så såg jag hur det skrevs i Le Peloton-gruppen på Facebook och blev lite sugen, så i morse rullade jag iväg.

Funkar kameran? Ja...

Gruppen + Jonas Axforsen som satt snett bakom mig här.

Det blåste rätt kraftigt och första två delsträckorna blev medvind/sida med. Bäddat för mjölksyrekaos! Jag gick in i förstasträckan med planen att gå runt och inte göra något väsen av mig. Men med pigga ben efter fyra vilodagar så glömdes den planen otroligt snabbt. Plötsligt satt jag där med toksyra.

Fartsträcka två är mer öppen och jävlar så fint vinden kom åt oss. Nu hade jag kameran monterad framåt men det hade varit fint med en bild bakåt efter Aspeboda när hela gruppen var sönderslagen i molekyler längs med åkrarna. Jag råkade vara näst starkast idag och som straff för det så blev jag till slut ende cyklist som hängde på Jonas "Le Peloton" Pettersson som myste med sin 55-klinga. Alltså fy fan. Eftersom jag varit korkad på förstasträckan så var benen redan lite sura och den där andrasträckan var ett jäkla straff. Snitthastigheten på 48.1 km/h på delsträckan var nytt personbästa i alla fall...

Eftersom vi samlar ihop oss efter varje delsträcka så hoppades jag på att fler skulle gå med runt på sista fartsträckan då mina ben var helt sabbade av mjölksyra, men ganska omgående så var draghästarna få till antalet. In på grusvägen och vi blev tre. Jonas först och så Lars Bleckur och jag. Vi (jag) fick faktiskt ge oss ett par gånger om tror jag men jag lyckades mobilisera lite krafter på slutet av gruset och passerade Lars och kom precis ikapp Jonas. Ute på asfalten så blev det återigen partempo med Jonas. Han drog väl minst 60 sekunder åt gången och jag drog väl max 6 sekunder åt gången. Men det är tanken som räknas!
När det var ungefär en kilometer kvar så släppte jag från rullen... Saftkalas!

Lite data från dom tre fartsträckorna. Notera gärna att maxpulsen var högst i den första intervallen och att snittpulsen och effekten var överlägset lägst i den sista (då tog jag ändå mellantiden på cykeldatorn direkt jag släppte för att inte sabba siffrorna). Klassiskt stum.