Började arbetsdagen med att åka bussar, missa bussar, ta kort på bussar och ta tid på bussar...
Dä ä najs å cruisa ida'! Dalarna levererar redan innan klockan tio på förmiddagen. Alkoholhaltig dryck och något varv i cirkulationsplatsen...
Lycka är att hitta en kvarlämnad bit fikabröd i fikarummet.
Åkte hem i en kombination av klassiskt svenskt väder och aprilväder; regnsol.
Hann bara hem och vända i dörren för idag är det torsdag, vilket innebär att Ebbah ska hästa.
Sen åkte vi och hämtade Emily från hennes dans och anmälde henne till KM. Danssporten är jättebra på att ta betalt för allt möjligt. Att tävla i klubbmästerskapet kostade till exempel 150:-. När vi skulle kolla på hennes danstävling i helgen så var det 100:- i inträde för en vuxen och 40 för en ungdom. Det är ju i princip vad det kostar att gå och kolla på SSL-matcher i innebandy. Ja, nä... Men det är en investering i hennes passion här i livet och något som förhoppningsvis lägger grunden för en hälsosam livsstil. Så det är ju värt alla gånger.
När vi kom hem så gjorde jag en pastasallad. När man inte blandar i allt, utan serverar det på detta vis så kan man ju till exempel välja att inte äta kassler om man vill ha den vegetarisk.
Ungefär där är vi nu. Efter maten så stängde tonårings-Emily in sig på sitt rum och Filip och Ebbah duschar. Jag sitter kvar vid bordet och bloggar. Eftersom jag inte hann träna innan barnen ska lägga sig så får det bli efter att de lagt sig. Vilket betyder sen träning på testcykeln idag. Käääääääääääääääämpa!
2016-04-21
Truppen till MTB-EM i Huskvarna
Godmorgon prinsessor!
Det är väl bara att konstatera, jag fick inte ens plats i C-truppen! Som vanligt så finns det en del cyklister som är sådana där gränsfall. Varför är X med när inte Y är med och så vidare. Speciellt när det är så många uttagna som det är till hemmamästerskapet. Kul med Gustav Larsson i MTB-truppen också, hade varit grymt om Emma Johansson kört en MTB-tävling i år så hon också hade fått ta på sig den blågula tröjan till EM.
A-trupp
Junior
Emil Hedlund, OK Hammaren
Samuel Lord, Borås CA
Carl Jarnhagen, IK Hakarpspojkarna
Jack Kok, Södertälje CK
U23
Jenny Rissveds, Scott Odlo Racing Team/Falu CK
Linn Gustafzzon, Borlänge CK
Emil Linde, Gävle CA
Martin Setterberg, IF Hallby SOK
Elit
Alexandra Engen, Team Ghost Factory Racing/Jönköpings CK
Emil Lindgren, Serneke Allebike MTB Team
Matthias Wengelin, Almby IK
Calle Friberg, Järfälla CK
B-trupp
Junior
Axel Höglund, IK Hakarpspojkarna
Anton Olstam, CK Natén Säter
Sofie Oskarsson, IK Jarl Rättvik
U23
Adam Gustafsson, Eksjö CK
Max Wiklund-Hellstadius, Varbergs MTB
Johan Widén (XCE), CK Natén Säter
Alina Johansson, Mjölby CK
Felicia Ferner, Borlänge CK
Elit
Åsa Erlandsson, Varbergs MTB
Michael Olsson, Serneke Allebike MTB Team
Gustav Larsson, Skoghalls CK Hammarö
Axel Lindh, Almby IK
Om ni saknar superlöftet och medaljhoppet Ida Jansson så la hon ut denna bild på sitt Instagram-konto igår. Verkligen skittråkigt!
Det är väl bara att konstatera, jag fick inte ens plats i C-truppen! Som vanligt så finns det en del cyklister som är sådana där gränsfall. Varför är X med när inte Y är med och så vidare. Speciellt när det är så många uttagna som det är till hemmamästerskapet. Kul med Gustav Larsson i MTB-truppen också, hade varit grymt om Emma Johansson kört en MTB-tävling i år så hon också hade fått ta på sig den blågula tröjan till EM.
A-trupp
Junior
Emil Hedlund, OK Hammaren
Samuel Lord, Borås CA
Carl Jarnhagen, IK Hakarpspojkarna
Jack Kok, Södertälje CK
U23
Jenny Rissveds, Scott Odlo Racing Team/Falu CK
Linn Gustafzzon, Borlänge CK
Emil Linde, Gävle CA
Martin Setterberg, IF Hallby SOK
Elit
Alexandra Engen, Team Ghost Factory Racing/Jönköpings CK
Emil Lindgren, Serneke Allebike MTB Team
Matthias Wengelin, Almby IK
Calle Friberg, Järfälla CK
B-trupp
Junior
Axel Höglund, IK Hakarpspojkarna
Anton Olstam, CK Natén Säter
Sofie Oskarsson, IK Jarl Rättvik
U23
Adam Gustafsson, Eksjö CK
Max Wiklund-Hellstadius, Varbergs MTB
Johan Widén (XCE), CK Natén Säter
Alina Johansson, Mjölby CK
Felicia Ferner, Borlänge CK
Elit
Åsa Erlandsson, Varbergs MTB
Michael Olsson, Serneke Allebike MTB Team
Gustav Larsson, Skoghalls CK Hammarö
Axel Lindh, Almby IK
Om ni saknar superlöftet och medaljhoppet Ida Jansson så la hon ut denna bild på sitt Instagram-konto igår. Verkligen skittråkigt!
Etiketter:
Cykling,
EM MTB,
Huskvarna,
Jönkping,
Landslaget
2016-04-20
Min dag i bilder
Dagen började med att jag åt upp dom sista, torra, vörtbrödskivorna.
Mötte en grupp från cykelgymnasiet när jag var på väg till jobbet. Jag möter dem ibland när jag är på väg till jobbet och känner då en sådan avundsjuka. Jag vill också gå på Hagströmska cykelgymnasiet!!! Hoppas att hon med cykelkorgen kom in på rulle igen...
Tog cykeln till jobbet...
Frun ringde och ville äta lunch med mig. På Burger King. Jag har ju en vegetarisk vecka så jag åt Veggie Burger. Deras enda vegetariska måltid. Måste ändå säga att jag blev positivt överraskad av smaken, det var inte alls illa. Enda minuset var väl konsistensen. Eftersom det är som en hamburgare så var bristen på tuggmotstånd en något främmande känsla.
Fredrik från Bianchi kom förbi och tog den heldämpade med sig. Istället fick jag en Gravel bike att testa. En gravel bike är liksom som en cyclocross. Men med ett modernare namn. Det hörs ju på namnet att den är till för att nöta grusvägar med. Modellen heter Bianchi Allroad och det namnet säger väl det mesta om vilket anvädningsområde den är skapad för. Den här cykeln har Shimano's 105-utrustning och hydrauliska skivbromsar.
Lycka är att hitta en kvarlämnad muffin i fikarummet!
Ja, nä. Sen åkte jag väl hem från jobbet. Hängde med Filip ett tag, stekte lite pannkakor och åt någon tillsammans med Filip innan Ebbah kom hem från fotbollsträningen och åt resten.
När alla var mätta och belåtna så gick jag ner i källaren och körde lite testcykel. Körde ett sånt där pass igen när jag tog i mer än jag orkade (fast bevisligen så orkade jag ju ändå eftersom jag bloggar om det) i ett försök att flytta lite gränser och köra mig stum. Lyckades med uppdraget!
Ryggen är typ nästan helt okej, så ni behöver nog inte oroa er för mig. Om ni nu, mot förmodan, har gjort det. Nu ska Filip och Ebbah i säng. Emily sover hos en kompis för det är studiedag imorgon. Ronya har tagit Frida med sig och åkt till 08. Jag har tränat och är väl därmed i princip klar med dagen. Vi hörs imorgon igen!
Mötte en grupp från cykelgymnasiet när jag var på väg till jobbet. Jag möter dem ibland när jag är på väg till jobbet och känner då en sådan avundsjuka. Jag vill också gå på Hagströmska cykelgymnasiet!!! Hoppas att hon med cykelkorgen kom in på rulle igen...
Tog cykeln till jobbet...
Frun ringde och ville äta lunch med mig. På Burger King. Jag har ju en vegetarisk vecka så jag åt Veggie Burger. Deras enda vegetariska måltid. Måste ändå säga att jag blev positivt överraskad av smaken, det var inte alls illa. Enda minuset var väl konsistensen. Eftersom det är som en hamburgare så var bristen på tuggmotstånd en något främmande känsla.
Fredrik från Bianchi kom förbi och tog den heldämpade med sig. Istället fick jag en Gravel bike att testa. En gravel bike är liksom som en cyclocross. Men med ett modernare namn. Det hörs ju på namnet att den är till för att nöta grusvägar med. Modellen heter Bianchi Allroad och det namnet säger väl det mesta om vilket anvädningsområde den är skapad för. Den här cykeln har Shimano's 105-utrustning och hydrauliska skivbromsar.
Lycka är att hitta en kvarlämnad muffin i fikarummet!
Ja, nä. Sen åkte jag väl hem från jobbet. Hängde med Filip ett tag, stekte lite pannkakor och åt någon tillsammans med Filip innan Ebbah kom hem från fotbollsträningen och åt resten.
När alla var mätta och belåtna så gick jag ner i källaren och körde lite testcykel. Körde ett sånt där pass igen när jag tog i mer än jag orkade (fast bevisligen så orkade jag ju ändå eftersom jag bloggar om det) i ett försök att flytta lite gränser och köra mig stum. Lyckades med uppdraget!
Ryggen är typ nästan helt okej, så ni behöver nog inte oroa er för mig. Om ni nu, mot förmodan, har gjort det. Nu ska Filip och Ebbah i säng. Emily sover hos en kompis för det är studiedag imorgon. Ronya har tagit Frida med sig och åkt till 08. Jag har tränat och är väl därmed i princip klar med dagen. Vi hörs imorgon igen!
Har jag förstört min rygg nu..?
Alltså. Jag skulle ju köra testcykel igår. Det vet i alla fall ni som läser alldeles för ofta på den här bloggen... Eftersom Garmin-pedalerna satt på min racer så skulle jag ju flytta dom till testcykeln innan jag började träna. Det blir nämligen så mycket lättare att cykla med pedaler på cykeln. Hur som helst, den ena pedalen satt ganska så jättehårt så jag kom på den briljanta idén att ställa mig lite krokigt över cykeln och trycka till verktyget med ena foten för att få lite mer kraft. Tryckte till rejält varpå det brakade till i ryggen.
Låtsades som att det regnade och att det där nog inte skulle göra ont. Men så kom det krypande en härlig smärta i ryggen. Satte mig ändå och körde testcykel. Varje tramptag gjorde ont på ena sidan av den nedre delen på ryggen.
Bra jobbat, Henrik!
Man kan göra allt rätt under hela vintern och sedan halka i badkaret och få hela säsongen förstörd. Snubbla på en trottoarkant eller vad som helst. Det krävs så lite. Nu har jag inte direkt fått säsongen förstörd, jag kom bara att tänka på hur lätt det kan gå snett. En liten dum grej räcker. Igår gjorde jag en dum sak som gav mig lite ryggont. Ryggont är sällan något optimalt för idrottande så jag tänkte bli av med det omgående.
Fick i alla fall ihop drygt tio minuter hårdkörning med 326.4 Monarkwatt, vilket motsvarade 357 Garminwatt. Inte för att skryta, men det kändes faktiskt ganska så bra i benen också. Snittpulsen landade på bekväma 86% av max och den högsta pulsen jag kom upp i var 89% av max. Det borde finnas mer att ge.
Kanske är dags för att köra en sådan där maxtjuga igen?! Jag skrev ju i slutet på mars om att jag skulle köra en någon gång i april.
Nu på morgonen ska jag skjutsa Frida till dagis och sedan åka till jobbet. Ikväll tänkte jag träna. Det blir nog testcykel igen, men nu sitter i alla fall pedalerna redan där. Vi hörs lite senare, puss och hej!
Låtsades som att det regnade och att det där nog inte skulle göra ont. Men så kom det krypande en härlig smärta i ryggen. Satte mig ändå och körde testcykel. Varje tramptag gjorde ont på ena sidan av den nedre delen på ryggen.
Bra jobbat, Henrik!
Man kan göra allt rätt under hela vintern och sedan halka i badkaret och få hela säsongen förstörd. Snubbla på en trottoarkant eller vad som helst. Det krävs så lite. Nu har jag inte direkt fått säsongen förstörd, jag kom bara att tänka på hur lätt det kan gå snett. En liten dum grej räcker. Igår gjorde jag en dum sak som gav mig lite ryggont. Ryggont är sällan något optimalt för idrottande så jag tänkte bli av med det omgående.
Fick i alla fall ihop drygt tio minuter hårdkörning med 326.4 Monarkwatt, vilket motsvarade 357 Garminwatt. Inte för att skryta, men det kändes faktiskt ganska så bra i benen också. Snittpulsen landade på bekväma 86% av max och den högsta pulsen jag kom upp i var 89% av max. Det borde finnas mer att ge.
Kanske är dags för att köra en sådan där maxtjuga igen?! Jag skrev ju i slutet på mars om att jag skulle köra en någon gång i april.
Nu på morgonen ska jag skjutsa Frida till dagis och sedan åka till jobbet. Ikväll tänkte jag träna. Det blir nog testcykel igen, men nu sitter i alla fall pedalerna redan där. Vi hörs lite senare, puss och hej!
2016-04-19
Testcykel
Arkivbild.
God kväll vänner!
Familjepusslet gav mig testcykel i kväll och antagligen också imorgon. Inte alls lika kul som att cykla utomhus givetvis, men det är effektivt i alla fall. Siktar på att köra så det bränner i benen i kväll, långt utanför bekvämlighetszonen. Det är antagligen därför jag bloggar nu istället för att bara gå ner i källar'n och köra. Gruvar mig en smula...
Ju längre jag väntar, desto mindre får jag sova i natt. Så det är väl bara att gå ner och ta testcykeln vid styret. Vi hörs imorgon!
God kväll vänner!
Familjepusslet gav mig testcykel i kväll och antagligen också imorgon. Inte alls lika kul som att cykla utomhus givetvis, men det är effektivt i alla fall. Siktar på att köra så det bränner i benen i kväll, långt utanför bekvämlighetszonen. Det är antagligen därför jag bloggar nu istället för att bara gå ner i källar'n och köra. Gruvar mig en smula...
Ju längre jag väntar, desto mindre får jag sova i natt. Så det är väl bara att gå ner och ta testcykeln vid styret. Vi hörs imorgon!
Lite blandade cykelgrejer
Tjaba tjena godmorgon!
Bilden är en arkivbild från igår. Idag har jag inte cyklat än. Har inte lagt det där träningspusslet än heller. Lär väl göra det typ nu om jag ska slippa köra nattpass på monarken igen. Tur ändå att det alternativet finns...
Igår skulle jag ju lägga mig i tid. Men så har jag en magsårslång Cykelgrejer att göra-lista, så jag började beta av några punkter på den istället för att kunna sova bättre om nätterna. Blev nog klar med 45% av listan ungefär, vilken lättnad! Kom ändå i säng före tolv, så det var ju ingen katastrof direkt. Synd bara att Frida ville gå upp 06:14 när jag hade chansen att sova till efter sju.
-----
Igår gick Göteborgsgirot på en mina. En mina de inte skulle behöva gå på som en modern tävlingsorganisation. De skickade nämligen ut en inbjudan till sina lopp och där reagerade jag direkt på hur ojämnt fördelade prispengarna var mellan damer och herrar. I GP-loppet så var det 35 tusen till herrarna och 15 tusen till damerna. Så jag svarade direkt och frågade hur de motiverade den skillnaden. Om jag som kille reagerade så måste ju damcyklisterna ha reagerat än mer och senare under dagen så gick man ut med nya uppgifter om prispengarna. Blev en dyr läxa för Göteborgsgirot som nu har jämställda prispengar. I deras längre lopp på 140 km så var det 28 tusen till herrarna och 7 tusen till damerna, nu kör de om 21 tusen var.
-----
En annan större nyhet för damcyklingen igår var att Cykelvasan nu ska ge damernas tävlingsklass en egen start. De kommer att starta 07:30, 45 minuter före herrarna i årets Cykelvasa. Jag tycker att det är jättebra att Vasaloppet väljer att göra NÅGOT. Det hade kunnat vara vad som helst egentligen, för det har ju inte fungerat bra med att göra ingenting dom senaste åren. Om sedan det här är rätt väg framåt får framtiden utvisa, det viktigaste är att man tagit detta på allvar tycker jag.
-----
Avslutar med lite underhållning...
Här kan ni nämligen se en skithäftig tävling som inte visats på Eurosport, lite Paris-Roubaix stuk men med grusvägsavsnitt också och inte bara pavé. Tro Bro Leon 2016:
Revoir le Tro Bro Leon du 17/04/2016 diffusé... by france3Bretagne
Bilden är en arkivbild från igår. Idag har jag inte cyklat än. Har inte lagt det där träningspusslet än heller. Lär väl göra det typ nu om jag ska slippa köra nattpass på monarken igen. Tur ändå att det alternativet finns...
Igår skulle jag ju lägga mig i tid. Men så har jag en magsårslång Cykelgrejer att göra-lista, så jag började beta av några punkter på den istället för att kunna sova bättre om nätterna. Blev nog klar med 45% av listan ungefär, vilken lättnad! Kom ändå i säng före tolv, så det var ju ingen katastrof direkt. Synd bara att Frida ville gå upp 06:14 när jag hade chansen att sova till efter sju.
-----
Igår gick Göteborgsgirot på en mina. En mina de inte skulle behöva gå på som en modern tävlingsorganisation. De skickade nämligen ut en inbjudan till sina lopp och där reagerade jag direkt på hur ojämnt fördelade prispengarna var mellan damer och herrar. I GP-loppet så var det 35 tusen till herrarna och 15 tusen till damerna. Så jag svarade direkt och frågade hur de motiverade den skillnaden. Om jag som kille reagerade så måste ju damcyklisterna ha reagerat än mer och senare under dagen så gick man ut med nya uppgifter om prispengarna. Blev en dyr läxa för Göteborgsgirot som nu har jämställda prispengar. I deras längre lopp på 140 km så var det 28 tusen till herrarna och 7 tusen till damerna, nu kör de om 21 tusen var.
-----
En annan större nyhet för damcyklingen igår var att Cykelvasan nu ska ge damernas tävlingsklass en egen start. De kommer att starta 07:30, 45 minuter före herrarna i årets Cykelvasa. Jag tycker att det är jättebra att Vasaloppet väljer att göra NÅGOT. Det hade kunnat vara vad som helst egentligen, för det har ju inte fungerat bra med att göra ingenting dom senaste åren. Om sedan det här är rätt väg framåt får framtiden utvisa, det viktigaste är att man tagit detta på allvar tycker jag.
-----
Avslutar med lite underhållning...
Här kan ni nämligen se en skithäftig tävling som inte visats på Eurosport, lite Paris-Roubaix stuk men med grusvägsavsnitt också och inte bara pavé. Tro Bro Leon 2016:
Revoir le Tro Bro Leon du 17/04/2016 diffusé... by france3Bretagne
Etiketter:
Cykelvasan,
Cykling,
Damcykling,
Göteborgsgirot,
Tro Bro Leon
2016-04-18
Intervallpendlat med näsblod
Hej cykelvänner!
Idag har jag både tränat och cykelpendlat, samtidigt. Så himla skönt när jag får in träningen i pendlingen på ett bra vis. Känns så hurtbulligt och effektivt liksom. Började dock med blodsmak innan jag ens tagit i. Tänkte värma upp genom Falun och sedan dra igång när jag passerat sista trafikljuset, men precis när jag kom till centrum så spottade jag och såg att färgen inte var spottfärg, utan rödaktigt. Som tur var så hade ICA Falan öppnat, så jag svängde in där och fick lite papper att stoppa i näsan och ena ryggfickan. Sedan var det bara att rulla vidare.
Körde första intervallen med papperstussen i näsan. Drygt med andningen, men gick bra ändå. Kastade papperstussen efter första intervallen och kunde plötsligt andas ordentligt. Idag körde jag fyraminutersintervaller med två minuters vila mellan varje intervall. Benen var riktigt mosiga efter sex intervaller så jag tänkte ge mig och bara ta mig sista biten till jobbet utan högre ansträngning. Men så under vilan så började jag tänka att jag hinner en till innan det blir bökigt nära Borlänge centrum och 28 minuter intervalltid låter mycket bättre än 24 minuter intervalltid. Så det blev sju gånger fyra minuter idag.
Pangpang.
Ansträngd och matt, efter fyra intervaller. Bit ihop!
Nu väntar ett par dagar med riktigt pusslande för att få ihop träningen med familjens aktiviteter och frugans jobb. Utmanande!
Jag cyklade ju hem från jobbet idag också. Men det var ren transport och överlevnad utan någonting märkvärdigt alls. Kom hem, käkade fyra vörtmackor, bytte om och åkte med Ebbah till hennes cykelträning. Hann med ett par ärenden under tiden som hon cyklade och har nu käkat potatisbullar till middag. Snart dags att sova, måste bara välta mellanbarnen i säng och vänta in stora tjejen från sin dansträning. Imorgon lämnar jag barn på morgonen, så det blir sovmorgon!
Etiketter:
Craft,
Cykling,
fyror,
Garmin Connect,
Jobbpendling
En vegetarisk vecka
Godmorgon cykelvänner!
Jag tänkte testa att bara äta vegetariskt en vecka. Bestämde mig för att göra något i förra veckan och tänkte väl ett tag köra veganskt, men känner att jag behöver läsa på och planera lite mer inför en sådan vecka. Man kan ju tänka på saker, eller så kan man göra saker. Så denna vecka är jag vegetarian.
Lovar att försöka återkomma med hur det gått, om jag inte blivit en kanin eller dött av det vill säga.
Laddar just nu upp med vörtbröd inför att köra fyraminutersintervaller till jobbet. Förhoppningsvis så blir det svinjobbigt! Eftersom jag ska köra intervaller så tänkte jag testa banvallen idag. Har väl egentligen inget samband så, men den är liksom jämnare i sitt tempo vilket kanske underlättar för intervallköttandet, tänkte jag.
Förra veckans sömnrapport följer, långt ifrån dom sju timmar som jag ska försöka hålla. Nio minuter vakentid per natt också ger ett egentligt snitt på 6:05. Med tanke på klockslaget i bilden nedan och vad klockan är nu så förstår ni att det inte blev för mycket sömn denna natt heller. Skärpning, herr Öijer!
Jag tänkte testa att bara äta vegetariskt en vecka. Bestämde mig för att göra något i förra veckan och tänkte väl ett tag köra veganskt, men känner att jag behöver läsa på och planera lite mer inför en sådan vecka. Man kan ju tänka på saker, eller så kan man göra saker. Så denna vecka är jag vegetarian.
Lovar att försöka återkomma med hur det gått, om jag inte blivit en kanin eller dött av det vill säga.
Laddar just nu upp med vörtbröd inför att köra fyraminutersintervaller till jobbet. Förhoppningsvis så blir det svinjobbigt! Eftersom jag ska köra intervaller så tänkte jag testa banvallen idag. Har väl egentligen inget samband så, men den är liksom jämnare i sitt tempo vilket kanske underlättar för intervallköttandet, tänkte jag.
Förra veckans sömnrapport följer, långt ifrån dom sju timmar som jag ska försöka hålla. Nio minuter vakentid per natt också ger ett egentligt snitt på 6:05. Med tanke på klockslaget i bilden nedan och vad klockan är nu så förstår ni att det inte blev för mycket sömn denna natt heller. Skärpning, herr Öijer!
Etiketter:
Cykling,
fyror,
Sömn,
Vegetariskt
2016-04-17
Vilodag
Proffsfarsa idag. Frida somnade ca: 20 minuter innan Filips inomhusfotbollsmatch började och hon vaknade ungefär tio minuter efter att den var klar (och hon skulle in i bilen).
Tjaba tjena!
Idag vilar jag. Kunde kanske vara bra med en sådan där vilodag också. Har planerat hård träning måndag till lördag nästa vecka så det är nog bäst att låta bli cykeln idag.
Vi var iväg på fotboll tidigare idag. Filip har börjat (igen) med det. Även Ebbah har haft fotboll idag, men då bara träning och inte match. Lyckades få Frida att sova hela matchen, vilket var skönt för både henne och mig för att ha en vaken ettåring i en sporthall en timme eller två kan bli ganska intensivt.
Efter fotbollen så kollade jag sista fyra milen av Amstel Gold Race. Annars så har det väl mest varit hushållssysslor här hemma. Tvätt, disk, städ och laga mat. Ronya har jobbat 10-19 så jag har fått leka på egen hand.
Tänkte väl passa på att lägga mig i vettig tid i kväll istället för att träna halva natten. Ska bara fixa lite saker som jag behöver fixa med först. Det finns alltid något att göra... Vi hörs igen imorgon!
Tjaba tjena!
Idag vilar jag. Kunde kanske vara bra med en sådan där vilodag också. Har planerat hård träning måndag till lördag nästa vecka så det är nog bäst att låta bli cykeln idag.
Vi var iväg på fotboll tidigare idag. Filip har börjat (igen) med det. Även Ebbah har haft fotboll idag, men då bara träning och inte match. Lyckades få Frida att sova hela matchen, vilket var skönt för både henne och mig för att ha en vaken ettåring i en sporthall en timme eller två kan bli ganska intensivt.
Efter fotbollen så kollade jag sista fyra milen av Amstel Gold Race. Annars så har det väl mest varit hushållssysslor här hemma. Tvätt, disk, städ och laga mat. Ronya har jobbat 10-19 så jag har fått leka på egen hand.
Tänkte väl passa på att lägga mig i vettig tid i kväll istället för att träna halva natten. Ska bara fixa lite saker som jag behöver fixa med först. Det finns alltid något att göra... Vi hörs igen imorgon!
Etiketter:
Vila
Jagad av vildsvin!
Jag har ju sett vildsvin under träningspass förr, kanske 15 stycken? De allra flesta har varit livrädda och stuckit fort in i skogen när jag kommit. En liten vildsvinsfamilj brydde sig dock inte om mig alls. Men, jag har aldrig upplevt att dom ska vara sådär aggressiva som dom påstås kunna vara. Förrän igår då.
Så här var det, jag var ute och cyklade i Lugnet-terrängen och hörde något som rörde sig i skogen bredvid en av skidgatorna. Så jag stannade till och riktade in lampan mot skogen för att se om det kanske var någon människa där, finns nämligen en slogbod i närheten och människor kan ju hålla på med dom mest märkliga ting även om det är mörkt (som att cykla MTB...). Kunde dock inte se någonting och om det hade varit en människa så hade den väl sagt hej, tänkte jag. Hörde dock något ljud som lät som om det kom längre bort ifrån. Så jag började cykla igen.
Då hör jag plötsligt ett prasslande ljud och ett grymtande läte. Vänder mig om och ser ett vildsvin komma i full kareta mot mig. Jag visste inte om den bara gjorde ett utfall för att skrämma mig (vilket den lyckades med) eller om den verkligen ville attackera mig. Jag hade ju planerat att inte köra någon högintensiv cykling denna vecka men gjorde ett undantag här. Jag tänkte nämligen inte ta reda på vad den ville, utan skickade upp pulsen över mjölksyratröskeln och matade på i en högintensiv intervall utan att tveka.
Eftersom jag ganska snabbt lyckades lämna grisen bakom mig så antar jag att den bara ville se om jag blev rädd. Men eftersom den också lyckats med sitt uppdrag så tryckte jag på lite längre än vad som kanske var nödvändigt. Fick ihop ca: 45 sekunder pangpang där och då. Vet inte vad forskningen säger, men det kändes som om flyktträning borde ge rätt bra träningseffekt.
Resten av passet så såg jag väl ut ungefär såhär vid minsta ljud.
Jodå så att....
Igår så körde jag alltså en kvällsträning istället för dom där tidiga morgonpassen. Rullade hemifrån 19:38 och körde Långa Lunget i sin helhet. Började dock med slinga två eftersom den dels ligger 2.58 km hemifrån och dels så är den slingan den mest tekniska. Alltså bäst att köra när det ändå fanns naturligt ljus. Sedan körde jag slinga tre med grisjakt och avslutade med slinga ett som också är den lättaste. Därefter körde jag långa vägen runt Varpan och fick på så vis ihop fyra timmars träning. För fjärde dagen i rad.
Ute på slinga två. Fast i närheten av denna plats vet jag att vi ska köra annorlunda mot i fjol, så vi kanske åker runt denna stig och då är det här inte alls slinga två på Långa Lunget, utan bara en stig på Jungfruberget.
Nackdelen med att vi har Riksskidstadion och världscuptävlingar i längdskidor är att det produceras massor av snö som fortfarande ligger kvar i Lugnet-terrängen. På sina håll var det över metern med snö.
Vill man så kan man.
Hela Långa Lugnet (utom slingorna inne vid stadion som hade en massa snö) gick på lite knappt 3½ timme med en snittpuls på 68% av max. Inte jättesnabbt kanske, men så var det ju mörkt, blött, mjukt och lite snöigt också. Måste ändå säga att känslan igår var mycket bättre än den jag haft under dom föregående tre distanspassen. Kände mig inte snabb eller så, men bra "grundtryck" liksom. Det var inte heller några problem att hålla drivet uppe hela passet. Gött så och nu har jag fått ihop över 15½ timmes träning denna vecka. Har inte tränat så mycket sedan Raphas Festive 500 och veckor med över 15 timmars träning är extremt sällsynta hos mig. Under hela 2015 hade jag tre sådana veckor.
Gårkvällens runda:
Så här var det, jag var ute och cyklade i Lugnet-terrängen och hörde något som rörde sig i skogen bredvid en av skidgatorna. Så jag stannade till och riktade in lampan mot skogen för att se om det kanske var någon människa där, finns nämligen en slogbod i närheten och människor kan ju hålla på med dom mest märkliga ting även om det är mörkt (som att cykla MTB...). Kunde dock inte se någonting och om det hade varit en människa så hade den väl sagt hej, tänkte jag. Hörde dock något ljud som lät som om det kom längre bort ifrån. Så jag började cykla igen.
Då hör jag plötsligt ett prasslande ljud och ett grymtande läte. Vänder mig om och ser ett vildsvin komma i full kareta mot mig. Jag visste inte om den bara gjorde ett utfall för att skrämma mig (vilket den lyckades med) eller om den verkligen ville attackera mig. Jag hade ju planerat att inte köra någon högintensiv cykling denna vecka men gjorde ett undantag här. Jag tänkte nämligen inte ta reda på vad den ville, utan skickade upp pulsen över mjölksyratröskeln och matade på i en högintensiv intervall utan att tveka.
Eftersom jag ganska snabbt lyckades lämna grisen bakom mig så antar jag att den bara ville se om jag blev rädd. Men eftersom den också lyckats med sitt uppdrag så tryckte jag på lite längre än vad som kanske var nödvändigt. Fick ihop ca: 45 sekunder pangpang där och då. Vet inte vad forskningen säger, men det kändes som om flyktträning borde ge rätt bra träningseffekt.
Resten av passet så såg jag väl ut ungefär såhär vid minsta ljud.
Jodå så att....
Igår så körde jag alltså en kvällsträning istället för dom där tidiga morgonpassen. Rullade hemifrån 19:38 och körde Långa Lunget i sin helhet. Började dock med slinga två eftersom den dels ligger 2.58 km hemifrån och dels så är den slingan den mest tekniska. Alltså bäst att köra när det ändå fanns naturligt ljus. Sedan körde jag slinga tre med grisjakt och avslutade med slinga ett som också är den lättaste. Därefter körde jag långa vägen runt Varpan och fick på så vis ihop fyra timmars träning. För fjärde dagen i rad.
Ute på slinga två. Fast i närheten av denna plats vet jag att vi ska köra annorlunda mot i fjol, så vi kanske åker runt denna stig och då är det här inte alls slinga två på Långa Lunget, utan bara en stig på Jungfruberget.
Nackdelen med att vi har Riksskidstadion och världscuptävlingar i längdskidor är att det produceras massor av snö som fortfarande ligger kvar i Lugnet-terrängen. På sina håll var det över metern med snö.
Vill man så kan man.
Hela Långa Lugnet (utom slingorna inne vid stadion som hade en massa snö) gick på lite knappt 3½ timme med en snittpuls på 68% av max. Inte jättesnabbt kanske, men så var det ju mörkt, blött, mjukt och lite snöigt också. Måste ändå säga att känslan igår var mycket bättre än den jag haft under dom föregående tre distanspassen. Kände mig inte snabb eller så, men bra "grundtryck" liksom. Det var inte heller några problem att hålla drivet uppe hela passet. Gött så och nu har jag fått ihop över 15½ timmes träning denna vecka. Har inte tränat så mycket sedan Raphas Festive 500 och veckor med över 15 timmars träning är extremt sällsynta hos mig. Under hela 2015 hade jag tre sådana veckor.
Gårkvällens runda:
Etiketter:
Distans,
Långa Lugnet,
Vildsvin
2016-04-15
Näsblod och regnpendling
Tja!
Jag ska hänga tvätt och sedan gå och lägga mig. Allt som är kvar för mig denna fredag. Är sopslut även idag nämligen. Gött ändå. Avslutade arbetsdagen med en röd flod ur näsan och sedan när det äntligen slutat så att jag kunde cykla hem så började det regna. Blöt grusväg med en landsvägscykel är väl ändå något alldeles extra det. Det kändes som om jag tog i mer än i morse men både puls och watt sa något helt annat. Slut som artist, helt enkelt!
Aja, nu är det helg. Följ mig på Instagram så blir allt bra! https://www.instagram.com/henrikoijer/
Jag ska hänga tvätt och sedan gå och lägga mig. Allt som är kvar för mig denna fredag. Är sopslut även idag nämligen. Gött ändå. Avslutade arbetsdagen med en röd flod ur näsan och sedan när det äntligen slutat så att jag kunde cykla hem så började det regna. Blöt grusväg med en landsvägscykel är väl ändå något alldeles extra det. Det kändes som om jag tog i mer än i morse men både puls och watt sa något helt annat. Slut som artist, helt enkelt!
Aja, nu är det helg. Följ mig på Instagram så blir allt bra! https://www.instagram.com/henrikoijer/
Tre timmar före jobbet, tre dagar i rad
Asså!
Distansveckan rullar på. Det blir 3+1 timme per dag tre dagar i rad nu. Startar tidigt på morgonen och kommer till jobbet med ungefär tre timmar i benen, sedan har jag ju ungefär en timme hem på eftermiddagen också. Blir alltså ca: 12 timmar på tre dagar, kingeling!
Känner mig dock inte helt 100, saknar liksom lite power även om det går bra att nöta på. Hoppas det släpper snart. Trött som ett as på kvällarna också, kanske inte så konstigt med tanke på dom tidiga morgnarna och träningen och jobbet och familjens aktiviteter. Distansvecka har jag ändå bara denna vecka, så det gäller ju att bita ihop ett par dagar till. På helgen har jag inget jobb att rätta mig efter i alla fall...
Etiketter:
Cykling,
Distans,
Garmin Connect,
Jobbpendling
2016-04-14
UCI avbryter testet med skivbromsar på landsväg
Det är Velonews som rapporterar att UCI är på väg att avbryta testet med skivbromsar på landsväg. Detta efter Francisco Ventoso skadades av en bromsskiva i en vurpa under Paris-Roubaix. Det är Harald Tiedemann Hansen som är ordförande i utrustningskommittén som bekräftat att UCI kommer att stoppa tävlandet med skivbromsar.
Om ni vill se bilder på Francisco Ventosos skada från en bromsskiva så kan ni klicka här och här.
UCI har ju tidigare gått ut med att man under 3 tävlingar i fjol och hela denna säsong får köra med skivbromsar på proffstävlingar i landsväg som ett test för att se om det fungerar bra, men nu verkar man alltså avbryta detta. Konsekvenserna av detta beslut kan bli ganska så stora för mindre lag som till exempel Team Roompot som satsat rejält på skivbromsar inför denna säsong. Ska man nu behöva byta ut ca: 100 cyklar och var får man dom resurserna från på så här kort varsel?
Om ni vill se bilder på Francisco Ventosos skada från en bromsskiva så kan ni klicka här och här.
UCI har ju tidigare gått ut med att man under 3 tävlingar i fjol och hela denna säsong får köra med skivbromsar på proffstävlingar i landsväg som ett test för att se om det fungerar bra, men nu verkar man alltså avbryta detta. Konsekvenserna av detta beslut kan bli ganska så stora för mindre lag som till exempel Team Roompot som satsat rejält på skivbromsar inför denna säsong. Ska man nu behöva byta ut ca: 100 cyklar och var får man dom resurserna från på så här kort varsel?
Etiketter:
Cykelnyheter,
Skivbroms,
UCI
2016-04-13
Le Peloton Falun
Ni som, precis som jag, hänger för mycket på sociala cykelmedier kanske har snappat upp att det finns något som kallas Le Peloton i Stockholm.? Nu finns också Le Peloton Falun!
"Morgoncykling i Falun, torsdagar kl 06:00 från Sweco på Södra Mariegatan 18E.
Vi kör 2 grupper där första och sista milen går gemensam väg.
Första gruppen: full fart, alla går runt så länge man orkar, sedan ok att ligga i svansen. ca 38 km, var av fin grusväg ca 3,5 km. Resten asfalt. Vi gör någon kortare återsamling. Både Cross och racer går bra.
Andra gruppen: Jämt och sansat tempo, ser till att alla i gruppen kommer med, ca 28-30 km/h
Endast asfalt på denna 28km tur.
Målet är ca 1 timmes cykel och självklart kör vi säkert och följer trafikreglerna.
Efteråt samlas vi på Konditori Focus och fikar om man vill."
All information finns i Facebook-gruppen Le Peloton Falun.
"Morgoncykling i Falun, torsdagar kl 06:00 från Sweco på Södra Mariegatan 18E.
Vi kör 2 grupper där första och sista milen går gemensam väg.
Första gruppen: full fart, alla går runt så länge man orkar, sedan ok att ligga i svansen. ca 38 km, var av fin grusväg ca 3,5 km. Resten asfalt. Vi gör någon kortare återsamling. Både Cross och racer går bra.
Andra gruppen: Jämt och sansat tempo, ser till att alla i gruppen kommer med, ca 28-30 km/h
Endast asfalt på denna 28km tur.
Målet är ca 1 timmes cykel och självklart kör vi säkert och följer trafikreglerna.
Efteråt samlas vi på Konditori Focus och fikar om man vill."
All information finns i Facebook-gruppen Le Peloton Falun.
Etiketter:
Cykling,
Falun,
Le Peloton
Tre timmar tidigt trivseltrampande
Hej cykelvänner!
I morse gick jag upp tidigt för att hinna med den där distansen innan jobbet, distansvecka som det är. Låter kanske jobbigt, men jag fokuserade idag på trivsel och harmoni istället för tröskelintervaller och watt-hets. Så det blev ju riktigt skönt, trots att benen inte var 100%. Vanligtvis när jag kör distans så brukar jag försöka ha tryck på pedalerna och driv hela tiden, idag växlade jag ner och trampade lätt istället.
5-6 kilometer grusväg satt inte helt fel.
Morgonens rutt:
I morse gick jag upp tidigt för att hinna med den där distansen innan jobbet, distansvecka som det är. Låter kanske jobbigt, men jag fokuserade idag på trivsel och harmoni istället för tröskelintervaller och watt-hets. Så det blev ju riktigt skönt, trots att benen inte var 100%. Vanligtvis när jag kör distans så brukar jag försöka ha tryck på pedalerna och driv hela tiden, idag växlade jag ner och trampade lätt istället.
5-6 kilometer grusväg satt inte helt fel.
Morgonens rutt:
2016-04-12
Taktik på långlopp
Jag tar en flaska och försöker hänga på Gustav Larsson på Lida Loop. Foto: Jasmina Mujic
Hej!
För några dagar sedan så fick ni passa på att önska ett tema på ett blogginlägg som jag skulle skriva och det blev, som ni förstått av rubriken; taktik på långlopp.
"selle6 april 2016 22:09
Med all din erfarenhet (fint ord för gammal) så hade det varit intressant om du kunde dela med dig lite av taktik vid tävlingar."
"KJ7 april 2016 10:34
Jag vill höra mer om dina tankar kring taktik på tävlingar. T.ex. hur hårt du går ut och och hur länge du är beredd att gå på rött för att hänga med täten. Hur mycket kraft tycker du man kan offra i starten för att komma med en snabbare klunga? Hur fungerar samarbetet och taktikkörningen i en klunga som inte fajtas om pallplaceringar? Jag har sett alla dina filmer från långloppen 2015 många många gånger i vinter och det tycks som det är ganska sällan som du kör riktigt hårt (undantaget är väl när du bryggar upp till täten på mörksuggan), och det har gjort att jag börjat fundera på hur du/ni tänker där framme.
Det verkar också som att toppcyklisterna har ett hyfsat gott samarbete i loppen trots att de i slutänden kommer att köra om pallplatserna. "Offrar" de sig bara för att hålla undan från de lite långsamma klungorna eller har de så mycket överkapacitet att de kan dela på dragjobbet utan att behöva förta sig särskilt?"
"Anonym7 april 2016 23:41
+1 på dessa frågor! Väntar ivrigt.."
Taktik på långlopp är både enkelt och väldigt komplicerat, för i slutändan så handlar det allt som oftast om att komma till mål så fort som möjligt. Men ibland kan man ha andra mål också, som att ha kul. Målsättningen ligger ju ofta till grund för vilken taktik man vill köra på tävlingen.
Om vi börjar med målsättningen "Ta mig runt". Det ser ju så enkelt ut men ändå är det många som misslyckas med detta. Vissa har bara tränat för dåligt helt enkelt och fixar inte reptiderna. Men många säger utåt att man har som mål att "bara ta mig runt". Men oftast försöker de ändå att klara av någon tid, går därför ut hårt, blir för trötta och tvingas ge sig.
Har man som mål utåt att ta sig runt så tycker jag man ska fokusera på det. Kör i ett så bekvämt tempo som man kan och ändå klara eventuella maxtider. Det finns ingen som helst anledning att hänga på i andras tempo eller köra hårt i början.
Nästa målsättning är de som sätter upp en tid som målsättning. Att klara Cykelvasan på 4 timmar kan vara ett sådant mål. Ju längre tid desto mer är det upp till en själv att klara målet och ju kortare tid desto mer behöver man hjälp av andra. Det är ju nämligen så också att ju snabbare man åker, desto mer hjälp får man av att ligga på rulle på andra. Cyklar man långsammare men ändå har en tid man vill klara så kan man i större utsträckning lyckas nå målet helt på egen förmåga. Viktigt då att lägga upp en plan för racet och sedan följa den. Också här är det viktigt att våga ta sitt eget tempo och inte dras med i andras intensitet.
För egen del så har jag gått från att "hitta ett tempo som jag kan hålla för att ta mig runt med hedern i behåll" till att försöka fixa en topp-100 och sedan har målsättningen flyttats framåt. Mina första lopp i Långloppscupen gick helt enkelt ut på att hitta ett tempo jag kunde hålla hela vägen till mål utan att köra för hårt och få en okej tid. Därefter så har jag jobbat med placeringsmål och inte tidsmål.
Det viktiga med att klara sitt tidmål är oftast att hitta sitt egna tempo, att inte dras med i för hög fart och se till att köra jämnt. Kör man i för hög fart en liten stund så brukar man tvingas betala för det lite senare och då tappar man oftast mycket mer än man vann på att köra lite lite fortare. Farthållningsförmågan är alltså väldigt viktig. Och så ska man inte hålla samma hastighet genom hela loppet, utan samma intensitet. Oftast betyder det här att man ska hålla igen lite uppför för att spara kraft för att gasa på lite mer utför och på platten. Det är jättelätt att köra sig jättetrött i en backe och då tappar man mycket efteråt.
Jag vill hävda att det är när man börjar titta på placeringsmål som det börjar bli komplicerat. För plötsligt så hänger målsättningen plötsligt inte bara på den egna förmågan utan också hur andra presterar. För egen del så har jag testat en del olika upplägg genom åren. Överlag så fungerar ju jämn fart hela loppet bäst för de flesta resultatmål. Men oftast så är man här beroende på att hitta grupper eller andra jämnstarka cyklister att åka med.
Alla blir ju trötta mot slutet, så har man krafter kvar då så kan man ta många placeringar ganska enkelt. Betydligt enklare att ta placeringar då, än i början då alla är pigga och vill mycket. Det lilla extra som många ger i början, kostar desto mer på slutet.
En taktik jag hade mer förr var att gå ut jämnt och fint för att hitta en intensitet som jag trodde mig kunde hålla hela loppet och sedan försökte jag öka sista 2-3 milen. Ofta kunde då en damcyklist eller äldre veterancyklist vara bra att åka med. Dom kör oftast kontrollerat och smart! Sedan gällde det ju att komma i mål och vara helt slut, så avslutningen gällde det att kräma ur det som fanns kvar. En fördel med detta upplägg är att risken för att krokna totalt inte är så stor samtidigt som man får positiv feedback om man kan öka på slutet och passerar folk.
När jag började märka att jag liksom inte kom längre fram i loppen så körde jag ett nytt upplägg som i stort gick ut på att köra så fort jag kunde första milen eller så för att sedan hamna i en grupp och sedan försöka överleva i den så länge som möjligt. Skitjobbigt på dom längre långloppen.... Har man en bra dag så kanske man kan öka på slutet ändå. För ju längre fram man är desto mer gasar alla i början, alltså blir alla också trötta på slutet.
En lurig variant på taktiken ovan är att köra hårt i början till fältet spricker av i mindre klungor och sedan avsiktligt släppa gruppen man åker i för att istället välja en grupp längre bak. Det krävs en del karaktär för att släppa en grupp man åker i för att åka med långsammare cyklister. Men chansen är ju att du är snabbast i den gruppen eftersom du redan åkt ifrån dom en gång. Så får ni bara till ett bra samarbete genom loppet så borde du kunna köra ifrån gruppen igen på slutet och då kanske kunna plocka några placeringar från cyklister framför som kroknat.
Jag har ju faktiskt ibland åkt med i täten ganska länge på långlopp, så jag har fått testa allt från tätgruppen till att gå i långa köer på stigarna långt bak i fältet.
I täten fungerar oftast samarbetet bäst. De som är först har ju ett bra läge och vill såklart inte att fler blandar sig i. Tempot behöver inte alltid vara så intensivt, men eftersom loppets bästa "motorer" finns i gruppen så går det ganska fort även om gruppen inte går för fullt. Är det en eller någon enstaka cyklist framför så jagar man bra, eftersom man kan köra om segern, pallen eller kanske prispengar om man kommer ifatt.
I andragruppen så kan samarbetet både vara bra och dåligt. Oftast så har ju cyklisterna redan blivit frånåkta och moralen är därför kanske inte på topp. Man har liksom redan förlorat loppet. Det som kan rädda andragruppen är om avståndet till täten inte är stort. Vissa här kanske också kör för att komma topp 10, topp 20 eller liknande. Och väljer då att köra "smart" istället för att jaga framförvarande grupp. Vilket gör att samarbetet blir sådär.
Tredjegruppen på långlopp brukar kunna ha en något bättre moral än andragruppen. Eftersom dom inte på samma vis känner att loppet är förlorat. Här visste man antagligen innan start att man inte skulle ha med tätstriden att göra utan det handlar mer om att åka så fort som kapaciteten tillåter. Dessutom kan man ju kanske fånga in dom där uppgivna cyklisterna från andragruppen...
Men, rent generellt så fungerar samarbetet bättre ju längre fram i fältet man kommer. Oftast så är det ju dom duktigaste och mest erfarna cyklisterna som också är långt fram, där vet man vad som gäller och man har vana av att åka fort i grupp. Det blir också märkbart mindre skillnader mellan cyklisternas förmågor. Alla är ganska bra uppför, ganska bra i skogen, ganska bra utför och har ganska bra tryck på grusvägarna. Det som kan skilja lite är väl spurtförmågan kanske... Men det säger ju sig självt att en grupp med jämnstarka cyklister kan fungera bättre än en grupp ojämna cyklister.
Jag skulle vilja säga att topp 3-5 är väldigt jämna, men redan därefter börjar man redan märka skillnader i förmågorna. Vissa är lite sämre i skogen, andra lite sämre uppför och några saknar den där överväxeln på grusvägarna. Det blir därför ojämnare i gruppen. Några har det jobbigt i skogen, andra uppför och då måste man kompensera det på något vis och där kommer nästa taktiska aspekt in.
Placeringen i gruppen kan vara helt avgörande för utgången av loppet. Oftast så sparar man mest energi längre bak i gruppen. Men du kan också spara mer energi genom att sitta först i gruppen. Till exempel i skogen eller uppför där du då får bestämma tempot själv. Är du kass i skogen men stark på grusvägen så är risken stor att du blir frånåkt i skogen om du åker in på en stig och är sist i gruppen. Är du istället först i gruppen så sätter du tempot och sedan kan du grilla dom i nästa backe eller på nästa grusväg.
Det finns så många taktiska finesser att ta upp och det här inlägget är redan väldigt långt. Jag skrev till exempel i somras om en taktisk finess som Cykloteket Racing Team använde sig av under Mörksuggejakten.
Just att köra i en klubb eller ett team med andra jämnstarka cyklister kan vara en stor fördel. Man kan lita på att dom vill hjälpa en i större utsträckning och att samarbete inte borde vara något problem. Dessutom kan man göra andra finesser som att låta en attackera och låta den andra sitta på rulle och så vidare...
Jag avrundar detta inlägg genom att lite kort redovisa mina taktiska upplägg för dom olika loppen under Långloppen jag körde 2015 (oftast med målet att nå topp-10):
Lidingöloppet MTB:
Här var det mest intressant att se om jag skulle hålla och hur cykeln fungerade. Så fort som möjligt så länge som möjligt. Brände dock mycket krut i början och fick därefter köra ultradefensivt för att orka hänga med. Hade dessutom bara en flaska för hela loppet, en flaska som jag dessutom tappade ungefär halvvägs. Ni som har sett filmen vet att jag blev trött på slutet: https://www.youtube.com/watch?v=uwpq9J4AG2U
Billingeracet:
Långt lopp men jag var (över)laddad och ville verkligen testa hur fort jag kunde åka. Planen var att gå in långt fram i backen för att mot slutet av backen köra lite mer kontrollerat och se vart jag hamnade. Kom upp i en grupp bakom endast två bortflyende cyklister. Kände mig jättestark och stod för mycket av dragjobbet. Ville hela tiden ikapp tätduon (varför, kan man ju undra....) och brände mycket krafter. Trött efter 2½ mil.
Långa Lugnet:
Kort långlopp och hemmaplan. Lite stukat självförtroende efter Billingeracet. Planen var att placera mig väl i klungan på förstaloopen eftersom loppet startar lätt och sedan förhoppningsvis vara med långt framme när fältet spricker av. Ungefär halvvägs ut på förstaloppen så spricker den stora tätgruppen av och jag hamnar i en andragrupp. Dock med ganska rostiga ben. Jag visste dock att förstaloopen var snabb, andra kunde man mer hålla sitt egna tempo så där var planen bara att försöka göra just det. Kriga på i mitt tempo. Trots lite mekaniskt strul så höll jag ihop bra under loppet och krigade mig in bara några sekunder från topp-10 i ett av årets bästa startfält.
Lida Loop:
Planen var att inte maxa i startbacken, utan försöka ha den krämen kvar till senare. Istället så sicksackade jag mig fram i klungan efter startbacken. Satt bra med i gruppen och kände mig stark. Tyvärr hoppar kedjan när gruppen är nere på ca: 10 man. Kommer ut bakom en stor andragrupp som jag får idiotjaga för att återansluta till. Därefter ändras min plan till att klå så många som möjligt i andragruppen och därmed ändå bli någonstans kring topp-10. Saknade lite flyt på stigarna och tvingades släppa iväg några, övriga körde jag ifrån. Kunde därför med gott samvete vänta in dom igen för att göra det bästa av den situationen och försöka köra ifrån dom igen senare under loppet. Vi blir passerade av Gustav Larsson som punkterat och jag kastar mig in på rulle. Är enda cyklist som kan hänga med honom och får en gratisresa i en mil ungefär innan jag får ge mig. Grisar ur det jag har på sista loopen och blir 11:a. Igen.
Mörksuggejakten:
Snabb bana och bra självförtroende igen efter den fina insatsen på Långa Lugnet och Lida Loop. Planen var enkel. Klara den brutala startbacken utan att dra på mig onödig syra och sedan ta loppet som det kom från bergspriset. Eftersom jag aldrig gick mig helt stum i backen så kunde jag öka något nära toppen och gick från en placering kring 27-28 till att hamna i en grupp någonstans topp-20. På dom snabba grusvägarna uppe på berget så plockade vi in en del cyklister. Just kanske för att de hade blivit frånåkta av täten och var därför både lite stumma och uppgivna. Jag trodde dock att vi var i en tredjegrupp, så på slutet av grusvägen så höjde jag tempot för att kunna jaga ikapp andragruppen. Fick bara med mig en cyklist som höll sig på rulle i ett antal kilometer innan jag blev ensam. Lyckades efter en mil med stenhård körning (det jag inte släppte loss i backen upp släppte jag loss här x2) komma ikapp gruppen. Blev riktigt förvånad över att se att jag jagat ikapp de sju i täten. Passiv roll i tätgruppen, blev trött, avhängd och ikappåkt av andragruppen igen. Som blev inhämtad av den jättestoratredjegruppen. Eftersom jag var trött så handlade slutet mest om att kriga och placera mig väl för att rädda det som räddas kunde. Film: https://www.youtube.com/watch?v=sVQpUbRDQVM
Engelbrektsturen:
Hade ändå bra känsla från loppen innan. Jag kunde ju cykla ganska snabbt stundtals. Norberg ligger nära Falun så efter att ha kört igenom banan ett tag innan loppet så var planen klart. Gå in långt fram i första backarna och kriga för att hålla en bra position. Startfältet var ganska tunt, så det skulle inte bli så jämna och stora grupper. Dessutom hölls tävlingen i mitt favoritväder: kallt och regn.
När vi passerade bergspriset så var jag väl den sista som inte kom med täten kändes det som. Täten var kanske fem man. Jakten i andragruppen var bra ungefär halva loppet då vi ständigt låg ca: 30 sekunder efter täten. Men där sprang tiden iväg till 2 minuter och moralen sjönk i gruppen. Eftersom jag startat med att maxa i loppets inledning och sedan hamnade med cyklister som oftast placerar sig före mig så fick jag en intensiv tävling. Lyckades dock kriga mig till en sjundeplats!
Finnmarksturen:
Nu började jag kika lite på totalplacering i cupen och tänkte lite på att köra smart också. Hoppades på att göra en bra tävling och gick in med huvudet högt. Redan på första stigarna så kände jag dock att det inte var min dag och jag fick snabbt ge mig. Från typ 1½-2 mil in i loppet handlade det mest om att minimera förluster och köra smart. Halvvägs in i loppet så hade vår andragrupp blivit till en gigantisk grupp. Återigen det här med uppgivna och frånåkta cyklister i en andragrupp som inte ger allt... Från ungefär mitten av loppet så visste jag att det skulle komma backar så jag gick in för att försöka köra hårt där och tillsammans med andra (hade två andra från klubben med mig där, guld värt med klubbkamrater!) splittra gruppen igen. Det gick väl helt okej och jag blev till slut 16:e.
Bockstensturen:
Pissväder igen. Min favorit! Lite tunt elitfält och goda förhoppningar om en bra placering med dessa förutsättningar. Loppet är längst i cupen så det gällde att vara lite smart, lärdom från Billingeracet, samtidigt som jag ville vara med långt framme. Fram till första rejäla backarna så höll jag mig lugn. Blev lite frånåkt i andra backen men satsade rejält och lyckades återansluta till täten igen. Här gick det dock tok-jävla-fort och jag släppte mer eller mindre frivilligt. Hade jag inte släppt så hade jag ändå inte blivit kvar länge.... Fick vänta ganska länge på andragruppen som kom med kass moral och låg intensitet. Eftersom vädret, kuperingen och intensiteten i början gjort loppet hårt så var det ganska stora avstånd redan tidigt. Vi gick väl runt och gjorde jobbet. Här märktes dom ojämna förmågorna och samarbetet var sådär. Det tillkom någon och föll ifrån någon. Kände mig stark när vi kom ut på dom tre mer lättåkta milen mot målet. Vi körde då om placeringarna 6-10 när min vevarm lossnade med milen kvar... Lyckades dock fixa den och blev just 10:a.
Västgötaloppet:
Dåligt med träning inför loppet och en defensiv inställning för att försvara en bra totalplacering i cupen med dålig kropp. Försökte att inte sprängköra mig någonstans utan bara kriga med det lilla som fanns i kroppen den dagen. Gick hyfsat halva loppet innan jag punkterade.
På Cykelvasan var taktiken att gå med täten så länge som bara möjligt. Banan är lättåkt så åker man med så åker man med, så att säga. Tyvärr punkterar jag efter 8 km....
Det här blev ett svinlångt inlägg, ber om ursäkt för det. Har ni några frågor så ställ dom så jag har något att svara på!
Hej!
För några dagar sedan så fick ni passa på att önska ett tema på ett blogginlägg som jag skulle skriva och det blev, som ni förstått av rubriken; taktik på långlopp.
"selle6 april 2016 22:09
Med all din erfarenhet (fint ord för gammal) så hade det varit intressant om du kunde dela med dig lite av taktik vid tävlingar."
"KJ7 april 2016 10:34
Jag vill höra mer om dina tankar kring taktik på tävlingar. T.ex. hur hårt du går ut och och hur länge du är beredd att gå på rött för att hänga med täten. Hur mycket kraft tycker du man kan offra i starten för att komma med en snabbare klunga? Hur fungerar samarbetet och taktikkörningen i en klunga som inte fajtas om pallplaceringar? Jag har sett alla dina filmer från långloppen 2015 många många gånger i vinter och det tycks som det är ganska sällan som du kör riktigt hårt (undantaget är väl när du bryggar upp till täten på mörksuggan), och det har gjort att jag börjat fundera på hur du/ni tänker där framme.
Det verkar också som att toppcyklisterna har ett hyfsat gott samarbete i loppen trots att de i slutänden kommer att köra om pallplatserna. "Offrar" de sig bara för att hålla undan från de lite långsamma klungorna eller har de så mycket överkapacitet att de kan dela på dragjobbet utan att behöva förta sig särskilt?"
"Anonym7 april 2016 23:41
+1 på dessa frågor! Väntar ivrigt.."
Taktik på långlopp är både enkelt och väldigt komplicerat, för i slutändan så handlar det allt som oftast om att komma till mål så fort som möjligt. Men ibland kan man ha andra mål också, som att ha kul. Målsättningen ligger ju ofta till grund för vilken taktik man vill köra på tävlingen.
Om vi börjar med målsättningen "Ta mig runt". Det ser ju så enkelt ut men ändå är det många som misslyckas med detta. Vissa har bara tränat för dåligt helt enkelt och fixar inte reptiderna. Men många säger utåt att man har som mål att "bara ta mig runt". Men oftast försöker de ändå att klara av någon tid, går därför ut hårt, blir för trötta och tvingas ge sig.
Har man som mål utåt att ta sig runt så tycker jag man ska fokusera på det. Kör i ett så bekvämt tempo som man kan och ändå klara eventuella maxtider. Det finns ingen som helst anledning att hänga på i andras tempo eller köra hårt i början.
Nästa målsättning är de som sätter upp en tid som målsättning. Att klara Cykelvasan på 4 timmar kan vara ett sådant mål. Ju längre tid desto mer är det upp till en själv att klara målet och ju kortare tid desto mer behöver man hjälp av andra. Det är ju nämligen så också att ju snabbare man åker, desto mer hjälp får man av att ligga på rulle på andra. Cyklar man långsammare men ändå har en tid man vill klara så kan man i större utsträckning lyckas nå målet helt på egen förmåga. Viktigt då att lägga upp en plan för racet och sedan följa den. Också här är det viktigt att våga ta sitt eget tempo och inte dras med i andras intensitet.
För egen del så har jag gått från att "hitta ett tempo som jag kan hålla för att ta mig runt med hedern i behåll" till att försöka fixa en topp-100 och sedan har målsättningen flyttats framåt. Mina första lopp i Långloppscupen gick helt enkelt ut på att hitta ett tempo jag kunde hålla hela vägen till mål utan att köra för hårt och få en okej tid. Därefter så har jag jobbat med placeringsmål och inte tidsmål.
Det viktiga med att klara sitt tidmål är oftast att hitta sitt egna tempo, att inte dras med i för hög fart och se till att köra jämnt. Kör man i för hög fart en liten stund så brukar man tvingas betala för det lite senare och då tappar man oftast mycket mer än man vann på att köra lite lite fortare. Farthållningsförmågan är alltså väldigt viktig. Och så ska man inte hålla samma hastighet genom hela loppet, utan samma intensitet. Oftast betyder det här att man ska hålla igen lite uppför för att spara kraft för att gasa på lite mer utför och på platten. Det är jättelätt att köra sig jättetrött i en backe och då tappar man mycket efteråt.
Jag vill hävda att det är när man börjar titta på placeringsmål som det börjar bli komplicerat. För plötsligt så hänger målsättningen plötsligt inte bara på den egna förmågan utan också hur andra presterar. För egen del så har jag testat en del olika upplägg genom åren. Överlag så fungerar ju jämn fart hela loppet bäst för de flesta resultatmål. Men oftast så är man här beroende på att hitta grupper eller andra jämnstarka cyklister att åka med.
Alla blir ju trötta mot slutet, så har man krafter kvar då så kan man ta många placeringar ganska enkelt. Betydligt enklare att ta placeringar då, än i början då alla är pigga och vill mycket. Det lilla extra som många ger i början, kostar desto mer på slutet.
En taktik jag hade mer förr var att gå ut jämnt och fint för att hitta en intensitet som jag trodde mig kunde hålla hela loppet och sedan försökte jag öka sista 2-3 milen. Ofta kunde då en damcyklist eller äldre veterancyklist vara bra att åka med. Dom kör oftast kontrollerat och smart! Sedan gällde det ju att komma i mål och vara helt slut, så avslutningen gällde det att kräma ur det som fanns kvar. En fördel med detta upplägg är att risken för att krokna totalt inte är så stor samtidigt som man får positiv feedback om man kan öka på slutet och passerar folk.
När jag började märka att jag liksom inte kom längre fram i loppen så körde jag ett nytt upplägg som i stort gick ut på att köra så fort jag kunde första milen eller så för att sedan hamna i en grupp och sedan försöka överleva i den så länge som möjligt. Skitjobbigt på dom längre långloppen.... Har man en bra dag så kanske man kan öka på slutet ändå. För ju längre fram man är desto mer gasar alla i början, alltså blir alla också trötta på slutet.
En lurig variant på taktiken ovan är att köra hårt i början till fältet spricker av i mindre klungor och sedan avsiktligt släppa gruppen man åker i för att istället välja en grupp längre bak. Det krävs en del karaktär för att släppa en grupp man åker i för att åka med långsammare cyklister. Men chansen är ju att du är snabbast i den gruppen eftersom du redan åkt ifrån dom en gång. Så får ni bara till ett bra samarbete genom loppet så borde du kunna köra ifrån gruppen igen på slutet och då kanske kunna plocka några placeringar från cyklister framför som kroknat.
Jag har ju faktiskt ibland åkt med i täten ganska länge på långlopp, så jag har fått testa allt från tätgruppen till att gå i långa köer på stigarna långt bak i fältet.
I täten fungerar oftast samarbetet bäst. De som är först har ju ett bra läge och vill såklart inte att fler blandar sig i. Tempot behöver inte alltid vara så intensivt, men eftersom loppets bästa "motorer" finns i gruppen så går det ganska fort även om gruppen inte går för fullt. Är det en eller någon enstaka cyklist framför så jagar man bra, eftersom man kan köra om segern, pallen eller kanske prispengar om man kommer ifatt.
I andragruppen så kan samarbetet både vara bra och dåligt. Oftast så har ju cyklisterna redan blivit frånåkta och moralen är därför kanske inte på topp. Man har liksom redan förlorat loppet. Det som kan rädda andragruppen är om avståndet till täten inte är stort. Vissa här kanske också kör för att komma topp 10, topp 20 eller liknande. Och väljer då att köra "smart" istället för att jaga framförvarande grupp. Vilket gör att samarbetet blir sådär.
Tredjegruppen på långlopp brukar kunna ha en något bättre moral än andragruppen. Eftersom dom inte på samma vis känner att loppet är förlorat. Här visste man antagligen innan start att man inte skulle ha med tätstriden att göra utan det handlar mer om att åka så fort som kapaciteten tillåter. Dessutom kan man ju kanske fånga in dom där uppgivna cyklisterna från andragruppen...
Men, rent generellt så fungerar samarbetet bättre ju längre fram i fältet man kommer. Oftast så är det ju dom duktigaste och mest erfarna cyklisterna som också är långt fram, där vet man vad som gäller och man har vana av att åka fort i grupp. Det blir också märkbart mindre skillnader mellan cyklisternas förmågor. Alla är ganska bra uppför, ganska bra i skogen, ganska bra utför och har ganska bra tryck på grusvägarna. Det som kan skilja lite är väl spurtförmågan kanske... Men det säger ju sig självt att en grupp med jämnstarka cyklister kan fungera bättre än en grupp ojämna cyklister.
Jag skulle vilja säga att topp 3-5 är väldigt jämna, men redan därefter börjar man redan märka skillnader i förmågorna. Vissa är lite sämre i skogen, andra lite sämre uppför och några saknar den där överväxeln på grusvägarna. Det blir därför ojämnare i gruppen. Några har det jobbigt i skogen, andra uppför och då måste man kompensera det på något vis och där kommer nästa taktiska aspekt in.
Placeringen i gruppen kan vara helt avgörande för utgången av loppet. Oftast så sparar man mest energi längre bak i gruppen. Men du kan också spara mer energi genom att sitta först i gruppen. Till exempel i skogen eller uppför där du då får bestämma tempot själv. Är du kass i skogen men stark på grusvägen så är risken stor att du blir frånåkt i skogen om du åker in på en stig och är sist i gruppen. Är du istället först i gruppen så sätter du tempot och sedan kan du grilla dom i nästa backe eller på nästa grusväg.
Det finns så många taktiska finesser att ta upp och det här inlägget är redan väldigt långt. Jag skrev till exempel i somras om en taktisk finess som Cykloteket Racing Team använde sig av under Mörksuggejakten.
Just att köra i en klubb eller ett team med andra jämnstarka cyklister kan vara en stor fördel. Man kan lita på att dom vill hjälpa en i större utsträckning och att samarbete inte borde vara något problem. Dessutom kan man göra andra finesser som att låta en attackera och låta den andra sitta på rulle och så vidare...
Jag avrundar detta inlägg genom att lite kort redovisa mina taktiska upplägg för dom olika loppen under Långloppen jag körde 2015 (oftast med målet att nå topp-10):
Lidingöloppet MTB:
Här var det mest intressant att se om jag skulle hålla och hur cykeln fungerade. Så fort som möjligt så länge som möjligt. Brände dock mycket krut i början och fick därefter köra ultradefensivt för att orka hänga med. Hade dessutom bara en flaska för hela loppet, en flaska som jag dessutom tappade ungefär halvvägs. Ni som har sett filmen vet att jag blev trött på slutet: https://www.youtube.com/watch?v=uwpq9J4AG2U
Billingeracet:
Långt lopp men jag var (över)laddad och ville verkligen testa hur fort jag kunde åka. Planen var att gå in långt fram i backen för att mot slutet av backen köra lite mer kontrollerat och se vart jag hamnade. Kom upp i en grupp bakom endast två bortflyende cyklister. Kände mig jättestark och stod för mycket av dragjobbet. Ville hela tiden ikapp tätduon (varför, kan man ju undra....) och brände mycket krafter. Trött efter 2½ mil.
Långa Lugnet:
Kort långlopp och hemmaplan. Lite stukat självförtroende efter Billingeracet. Planen var att placera mig väl i klungan på förstaloopen eftersom loppet startar lätt och sedan förhoppningsvis vara med långt framme när fältet spricker av. Ungefär halvvägs ut på förstaloppen så spricker den stora tätgruppen av och jag hamnar i en andragrupp. Dock med ganska rostiga ben. Jag visste dock att förstaloopen var snabb, andra kunde man mer hålla sitt egna tempo så där var planen bara att försöka göra just det. Kriga på i mitt tempo. Trots lite mekaniskt strul så höll jag ihop bra under loppet och krigade mig in bara några sekunder från topp-10 i ett av årets bästa startfält.
Lida Loop:
Planen var att inte maxa i startbacken, utan försöka ha den krämen kvar till senare. Istället så sicksackade jag mig fram i klungan efter startbacken. Satt bra med i gruppen och kände mig stark. Tyvärr hoppar kedjan när gruppen är nere på ca: 10 man. Kommer ut bakom en stor andragrupp som jag får idiotjaga för att återansluta till. Därefter ändras min plan till att klå så många som möjligt i andragruppen och därmed ändå bli någonstans kring topp-10. Saknade lite flyt på stigarna och tvingades släppa iväg några, övriga körde jag ifrån. Kunde därför med gott samvete vänta in dom igen för att göra det bästa av den situationen och försöka köra ifrån dom igen senare under loppet. Vi blir passerade av Gustav Larsson som punkterat och jag kastar mig in på rulle. Är enda cyklist som kan hänga med honom och får en gratisresa i en mil ungefär innan jag får ge mig. Grisar ur det jag har på sista loopen och blir 11:a. Igen.
Mörksuggejakten:
Snabb bana och bra självförtroende igen efter den fina insatsen på Långa Lugnet och Lida Loop. Planen var enkel. Klara den brutala startbacken utan att dra på mig onödig syra och sedan ta loppet som det kom från bergspriset. Eftersom jag aldrig gick mig helt stum i backen så kunde jag öka något nära toppen och gick från en placering kring 27-28 till att hamna i en grupp någonstans topp-20. På dom snabba grusvägarna uppe på berget så plockade vi in en del cyklister. Just kanske för att de hade blivit frånåkta av täten och var därför både lite stumma och uppgivna. Jag trodde dock att vi var i en tredjegrupp, så på slutet av grusvägen så höjde jag tempot för att kunna jaga ikapp andragruppen. Fick bara med mig en cyklist som höll sig på rulle i ett antal kilometer innan jag blev ensam. Lyckades efter en mil med stenhård körning (det jag inte släppte loss i backen upp släppte jag loss här x2) komma ikapp gruppen. Blev riktigt förvånad över att se att jag jagat ikapp de sju i täten. Passiv roll i tätgruppen, blev trött, avhängd och ikappåkt av andragruppen igen. Som blev inhämtad av den jättestoratredjegruppen. Eftersom jag var trött så handlade slutet mest om att kriga och placera mig väl för att rädda det som räddas kunde. Film: https://www.youtube.com/watch?v=sVQpUbRDQVM
Engelbrektsturen:
Hade ändå bra känsla från loppen innan. Jag kunde ju cykla ganska snabbt stundtals. Norberg ligger nära Falun så efter att ha kört igenom banan ett tag innan loppet så var planen klart. Gå in långt fram i första backarna och kriga för att hålla en bra position. Startfältet var ganska tunt, så det skulle inte bli så jämna och stora grupper. Dessutom hölls tävlingen i mitt favoritväder: kallt och regn.
När vi passerade bergspriset så var jag väl den sista som inte kom med täten kändes det som. Täten var kanske fem man. Jakten i andragruppen var bra ungefär halva loppet då vi ständigt låg ca: 30 sekunder efter täten. Men där sprang tiden iväg till 2 minuter och moralen sjönk i gruppen. Eftersom jag startat med att maxa i loppets inledning och sedan hamnade med cyklister som oftast placerar sig före mig så fick jag en intensiv tävling. Lyckades dock kriga mig till en sjundeplats!
Finnmarksturen:
Nu började jag kika lite på totalplacering i cupen och tänkte lite på att köra smart också. Hoppades på att göra en bra tävling och gick in med huvudet högt. Redan på första stigarna så kände jag dock att det inte var min dag och jag fick snabbt ge mig. Från typ 1½-2 mil in i loppet handlade det mest om att minimera förluster och köra smart. Halvvägs in i loppet så hade vår andragrupp blivit till en gigantisk grupp. Återigen det här med uppgivna och frånåkta cyklister i en andragrupp som inte ger allt... Från ungefär mitten av loppet så visste jag att det skulle komma backar så jag gick in för att försöka köra hårt där och tillsammans med andra (hade två andra från klubben med mig där, guld värt med klubbkamrater!) splittra gruppen igen. Det gick väl helt okej och jag blev till slut 16:e.
Bockstensturen:
Pissväder igen. Min favorit! Lite tunt elitfält och goda förhoppningar om en bra placering med dessa förutsättningar. Loppet är längst i cupen så det gällde att vara lite smart, lärdom från Billingeracet, samtidigt som jag ville vara med långt framme. Fram till första rejäla backarna så höll jag mig lugn. Blev lite frånåkt i andra backen men satsade rejält och lyckades återansluta till täten igen. Här gick det dock tok-jävla-fort och jag släppte mer eller mindre frivilligt. Hade jag inte släppt så hade jag ändå inte blivit kvar länge.... Fick vänta ganska länge på andragruppen som kom med kass moral och låg intensitet. Eftersom vädret, kuperingen och intensiteten i början gjort loppet hårt så var det ganska stora avstånd redan tidigt. Vi gick väl runt och gjorde jobbet. Här märktes dom ojämna förmågorna och samarbetet var sådär. Det tillkom någon och föll ifrån någon. Kände mig stark när vi kom ut på dom tre mer lättåkta milen mot målet. Vi körde då om placeringarna 6-10 när min vevarm lossnade med milen kvar... Lyckades dock fixa den och blev just 10:a.
Västgötaloppet:
Dåligt med träning inför loppet och en defensiv inställning för att försvara en bra totalplacering i cupen med dålig kropp. Försökte att inte sprängköra mig någonstans utan bara kriga med det lilla som fanns i kroppen den dagen. Gick hyfsat halva loppet innan jag punkterade.
På Cykelvasan var taktiken att gå med täten så länge som bara möjligt. Banan är lättåkt så åker man med så åker man med, så att säga. Tyvärr punkterar jag efter 8 km....
Det här blev ett svinlångt inlägg, ber om ursäkt för det. Har ni några frågor så ställ dom så jag har något att svara på!
Behind the scenes från Mathew Hayman's seger i Paris-Roubaix
ORICA-GreenEDGE brukar lägga upp videos från tävlingar på sin Youtube-kanal, men den här blev ju något alldeles extra eftersom dom vann ett av monumenten inom cykelsporten, Paris-Roubaix. Svårt att inte bli berörd av denna video, en riktig inspirationshistoria!
Fem veckor innan loppet så bröt Mathew armen och på 30 dagar inför loppet så samlade han ihop 1084 kilometer bara på trainern med Zwift. Jag skrev ju om Zwift och deras damproffssatsning här om dagen, om ni vill läsa det. Efter loppet så retweetade Zwift detta:
Hayman clocked up over 1000km in the last 4 weeks on @GoZwift in prep for #ParisRoubaix #sbscycling 🚴💪🏼🇦🇺 @mwkeenan pic.twitter.com/pHsnl3YUR5— Shane Miller (@gplama) 10 april 2016
Utöver detta så har han givetvis cyklat utomhus också. Men Mathew Hayman säger faktiskt något om att han kört trainer, när han efter loppet träffar någon av sina lagkamrater:
The secret is out, that's how you get fast! Seriously though, what a stomping ride! Once he got into the finale was… pic.twitter.com/OJH3AqSMQM— John Groves (@john_groves) 12 april 2016
Kanske var det där armbrottet inte så dumt ändå. För plötsligt så körde han helt utan press, vilket bevisligen passade honom väldigt bra. Nu var det väl mer eller mindre en bonus bara att han kom till start.
Etiketter:
Cykling,
Mathew Hayman,
ORICA-GreenEDGE,
Paris - Roubaix,
youtube
2016-04-11
Så var Falu CK's ungdomsträning igång
Tjena!
Idag startade Falu CK sin mycket omtyckta ungdomsträning. Min dotter Ebbah är den enda i familjen, förutom jag då, med intresse av cykelträning. Så vi var där, Ebbah för att träna och jag för att informeras.
Från och med nästa måndag så kör Falu CK ungdomsträning varje måndag på Lugnet klockan 18. För de äldsta grupperna så finns också träningar på onsdagar och torsdagar.
På plats var ca: fyrtio tusen miljarder barn och deras föräldrar:
Idag startade Falu CK sin mycket omtyckta ungdomsträning. Min dotter Ebbah är den enda i familjen, förutom jag då, med intresse av cykelträning. Så vi var där, Ebbah för att träna och jag för att informeras.
Från och med nästa måndag så kör Falu CK ungdomsträning varje måndag på Lugnet klockan 18. För de äldsta grupperna så finns också träningar på onsdagar och torsdagar.
På plats var ca: fyrtio tusen miljarder barn och deras föräldrar:
Alla fick inte plats på bild.
När barnen var ute och cyklade så informerades vi föräldrar om Falu CK, lite riktlinjer angående ungdomsträningen samt information om Långa Lugnet. I vår klubb behöver man inte sälja något eller hjälpa till med allt möjligt, allt som krävs är att man hjälper till vid Långa Lugnet. En eller max ett par dagar per år alltså. För i år kör vi ju också Lilla Lugnet, en tävling för alla barn och ungdomar. Eftersom mina barn är med i trettioelva olika idrotter så känns det rätt gött att slippa alla korvar, underkläder och rabatthäften.
Men det var inte bara guld och gröna skogar på informationsmötet. Man informerade nämligen om att man beslutat att sluta med fikat efter ungdomsträningarna!!! Både Jens och jag konstaterade att det inte skulle mottas bra hos våra barn.... Jag uppfattade dock faktiskt att någon eller några föräldrar tyckte att det var ett bra beslut. Men alltså... ..inget fika?!
Det enda som Jens och jag hade sagt inför ungdomsträningen/mötet var att vi kanske skulle samköra fikat efter något pass. För det har alltid varit ett par föräldrar som stått för fikat efter varje träning. Men, nu blev vi utan.
Se nu till att anmäla er till Långa Lugnet den 28:e maj, så ses vi där!
Ebbahs grupp, den röda. Totalt finns sex olika grupper där cyklisterna är indelade efter ålder.
Etiketter:
Cykling,
Falu CK,
Ungdomsträning
Distansvecka
Igår var jag ute med Frida en halvtimme på cykelbanan som passerar vårt hus. Passade då på att smygfota alla cyklister som passerade, totalt blev det 11 stycken. När vi gett upp och skulle gå in så passerade fem ytterligare. Så 16 cyklister på typ 32 minuter, däribland Cofidis-proffset Jonas Ahlstrand (högst upp i mitten).
Inspirerande med så många cyklister som passerar huset när jag kan cykla, lite jobbigare att se alla cyklister om jag själv inte kan cykla...
Denna vecka har jag distansvecka. Det blir ett skönt avbrott från vinterträningens nötande. Tävlingssäsongen närmar ju sig och en distansvecka brukar kunna ge formen en liten knuff i rätt riktning.
Igår så vågade jag knappt kolla i träningsprogrammet då jag hade så ont i benen och fruktade vad jag skulle behöva genomlida idag. Men, jag hade planerat en vilodag som start på på en distansvecka. Så himla skönt och välplanerat... Man lär ju variera sig i träningen så en vecka med bara distans blir ju precis det. Variation. Det enda bekymret är väl hur jag ska kunna klämma in en massa träningstimmar i vardagen....
Har faktiskt inte en enda intervall inplanerad denna vecka. Ser fram emot träningen, men inte pusslandet.
Inspirerande med så många cyklister som passerar huset när jag kan cykla, lite jobbigare att se alla cyklister om jag själv inte kan cykla...
Denna vecka har jag distansvecka. Det blir ett skönt avbrott från vinterträningens nötande. Tävlingssäsongen närmar ju sig och en distansvecka brukar kunna ge formen en liten knuff i rätt riktning.
Igår så vågade jag knappt kolla i träningsprogrammet då jag hade så ont i benen och fruktade vad jag skulle behöva genomlida idag. Men, jag hade planerat en vilodag som start på på en distansvecka. Så himla skönt och välplanerat... Man lär ju variera sig i träningen så en vecka med bara distans blir ju precis det. Variation. Det enda bekymret är väl hur jag ska kunna klämma in en massa träningstimmar i vardagen....
Har faktiskt inte en enda intervall inplanerad denna vecka. Ser fram emot träningen, men inte pusslandet.
2016-04-10
3 timmar med 30 minuter tröskel
Tjena!
Tre timmar distans med mycket sol och en hel del moln fick avrunda denna träningsvecka. Träningsveckan i sin helhet blev väl kanske inte riktigt vad jag hoppats på, men den avslutades ju på ett bra vis i alla fall med fem timmar denna helg varav två av dom timmarna med över 330 watt i snitt. Hade rätt risiga ben idag, men det var väl kanske inte helt oväntat efter gårdagens slaktpass.
Precis som i några andra distanspass denna senvinter/vår så körde jag 30 minuter hårt på slutet av distanspasset. Pulsmätningen slutade av någon anledning att fungera bra under dom där 30 minuterna. Vanligtvis när sådant händer blir jag ju hur störd som helst, men nu hade jag ju effektmätaren kvar så jag kunde köra på effekt istället. Skönt att kunna ha det så, 336 watt blev snittet under dom där 30 minuterna och tio sekunderna.
Ni som spänt följer bloggen för att läsa sömnrapporten så kan jag tyvärr meddela att det blev en dålig vecka med ett snitt på 5:45. Men nu väntar en ny vecka med nya möjligheter.
För er som vill hålla koll på landsvägsresultaten så har årets första svenska tävling avgjorts idag. Det blev till slut soloseger av svenska mästaren Alexander Gingsjö före evigt gamle Joakim Åleheim. Joakim blev ändå inte bäst i familjen då det blev två segrar i ungdomsklasserna för familjen Åleheim också. Här hittar ni fullständiga resultat från Östgötaloppet 2016.
Passdata från min runda idag:
Tre timmar distans med mycket sol och en hel del moln fick avrunda denna träningsvecka. Träningsveckan i sin helhet blev väl kanske inte riktigt vad jag hoppats på, men den avslutades ju på ett bra vis i alla fall med fem timmar denna helg varav två av dom timmarna med över 330 watt i snitt. Hade rätt risiga ben idag, men det var väl kanske inte helt oväntat efter gårdagens slaktpass.
Precis som i några andra distanspass denna senvinter/vår så körde jag 30 minuter hårt på slutet av distanspasset. Pulsmätningen slutade av någon anledning att fungera bra under dom där 30 minuterna. Vanligtvis när sådant händer blir jag ju hur störd som helst, men nu hade jag ju effektmätaren kvar så jag kunde köra på effekt istället. Skönt att kunna ha det så, 336 watt blev snittet under dom där 30 minuterna och tio sekunderna.
Ni som spänt följer bloggen för att läsa sömnrapporten så kan jag tyvärr meddela att det blev en dålig vecka med ett snitt på 5:45. Men nu väntar en ny vecka med nya möjligheter.
För er som vill hålla koll på landsvägsresultaten så har årets första svenska tävling avgjorts idag. Det blev till slut soloseger av svenska mästaren Alexander Gingsjö före evigt gamle Joakim Åleheim. Joakim blev ändå inte bäst i familjen då det blev två segrar i ungdomsklasserna för familjen Åleheim också. Här hittar ni fullständiga resultat från Östgötaloppet 2016.
Passdata från min runda idag:
Etiketter:
Alexander Gingsjö,
Cykling,
Distans,
Garmin,
Garmin Connect,
Joakim Åleheim,
Tröskel,
VO2max
Paris Roubaix 2016 live
Förra veckan var det Flandern Runt och idag är det Paris-Roubaix. Just nu är det alltså lite som att ha julafton varje vecka för oss som älskar cykel. Många ser Flandern Runt som det största, men jag har alltid gillat Paris-Roubaix lite bättre faktiskt.
Tyvärr måste jag upprepa det jag skrev förra veckan: Inga svenskar är med.
I brist på svenska cyklister så är favoriterna dom gamla vanliga: Fabian Cancellara, Peter Sagan och Sep Vanmarcke. Se också upp för Niki Terpstra, Alexander Kristoff och före detta CX-specialisterna Zdenek Stybar och Lars Boom.
Här hittar ni hela startlistan: http://www.letour.fr/paris-roubaix/2016/us/starters.html
Även om loppets karaktär är pavé (gatsten, typ) så börjar faktiskt loppet med nästan tio mil utan dom där sektionerna med Pavé, men sedan börjar allvaret med 27 sektioner sista 16 milen.
Eurosport sänder tävlingen i sin helhet, med start 10:25 på Eurosport 1. Se till att sitta bänkade redan då. När utbrytningen fått utrymme kan ni ta en kisspaus och hämta in lunchen.
För er stackare utan Eurosport så går det givetvis att hitta någon fulstream någonstans. Prova någon av länkarna här: Paris Roubaix 2016 live stream.
Bäst bild borde ni nog kunna få via den inbäddade livestreamen nedan. Dessutom slipper man sådana där fulsidor med reklam, virus och annat skit...
Paris Roubaix 2016 live stream, borde starta 10:15:
Tyvärr måste jag upprepa det jag skrev förra veckan: Inga svenskar är med.
I brist på svenska cyklister så är favoriterna dom gamla vanliga: Fabian Cancellara, Peter Sagan och Sep Vanmarcke. Se också upp för Niki Terpstra, Alexander Kristoff och före detta CX-specialisterna Zdenek Stybar och Lars Boom.
Här hittar ni hela startlistan: http://www.letour.fr/paris-roubaix/2016/us/starters.html
Även om loppets karaktär är pavé (gatsten, typ) så börjar faktiskt loppet med nästan tio mil utan dom där sektionerna med Pavé, men sedan börjar allvaret med 27 sektioner sista 16 milen.
Eurosport sänder tävlingen i sin helhet, med start 10:25 på Eurosport 1. Se till att sitta bänkade redan då. När utbrytningen fått utrymme kan ni ta en kisspaus och hämta in lunchen.
För er stackare utan Eurosport så går det givetvis att hitta någon fulstream någonstans. Prova någon av länkarna här: Paris Roubaix 2016 live stream.
Bäst bild borde ni nog kunna få via den inbäddade livestreamen nedan. Dessutom slipper man sådana där fulsidor med reklam, virus och annat skit...
Paris Roubaix 2016 live stream, borde starta 10:15:
Etiketter:
Cykling,
livestream,
Paris - Roubaix
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


















