Bild från Finnmarksturen 2014, foto: Daniel Olsson.
Hej!
I samarbete med CRAFT så kommer här en tävling där ni kan vinna en av två fristarter till Cykelvasan, som avgörs nästa helg. Antingen är du med och tävlar själv, annars kan du väl tipsa någon vän som saknar en startplats om denna tävling. Ok?!
För att tävla behöver du svara på följande två frågor, genom en kommentar till detta blogginlägg:
1. Vilken placering (bland samtliga klasser) får jag på Finnmarksturen, som avgörs på söndag?
2. Vad får jag för tid på Finnmarksturen nu på söndag? (utslagsfråga)
Ni måste ange e-post eller telefonnummer i kommentaren, så att jag kan kontakta er efter avslutad tävling. Vinnaren blir i första hand den som gissar rätt placering och om flera gissat rätt eller lika nära så är det tiden som blir utslagsfråga.
Regler och villkor för denna tävling:
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag per person och svaret måste förutom svar på frågorna också innehålla e-postadress eller telefonnummer. Tävlingen är öppen till 9/8 2015 klockan 11:00, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Om jag inte kommer till start, eller bryter tävlingen, så lottas fristarterna.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
2015-08-06
2015-08-05
Videoblogg = vlog!
Hej!
Idag testar jag att visa dagens cykling genom en videoblogg. Tycker att det är lite läskigt med video, men kollade igår på en sådan här vlog som döttrarna kollar på. Tjejen hade över 300.000 prenumeranter och videon var bara tråkigt trams. Tråkigt trams är ju lite av mitt specialområde så nu känns det mycket bättre.
Kika på detta videoklipp så får ni se vad jag sysslat med idag och skicka gärna en kommentar om vad ni tycker om detta med videoinlägg.
Idag testar jag att visa dagens cykling genom en videoblogg. Tycker att det är lite läskigt med video, men kollade igår på en sådan här vlog som döttrarna kollar på. Tjejen hade över 300.000 prenumeranter och videon var bara tråkigt trams. Tråkigt trams är ju lite av mitt specialområde så nu känns det mycket bättre.
Kika på detta videoklipp så får ni se vad jag sysslat med idag och skicka gärna en kommentar om vad ni tycker om detta med videoinlägg.
Idag: Finnmarksturen!
Foto: Finnmarksturen
Hej och god morgon vänner!
Klockan är ju bara barnet, men ska jag köra tömningspass och hinna hem innan familjen kommer hem så lär jag göra såhär. Jag tar sikte på Ludvika och Finnmarksturens bana och försöker bli trött idag. Ska ju testa två vilodagar inför Finnmarksturen, så därför blir tömningspasset idag istället för imorgon. Blir nog kanon det här. Ska bara vakna först...
Vi hörs!
Etiketter:
Cykling,
Finnmarksturen
2015-08-04
Sex dagar i rad nu...
Idag blev det blandade favoritstigar samt en del elände också. Snitthastighet på 15.6 km/h skvallrar en del om att det var riktig MTB idag och inget grusvägsrally. För så var det, även om det givetvis också åktes en del grusväg. Men fokus var på stigcykling. Det har ju känts rätt slitet ett tag nu men idag så funkade benen faktiskt bättre än under dom senaste dagarna. Det gick lite tungt från start, men efter att jag cyklat några minuter så kom jag igång bättre.
Vissa delar av dagens tur är rena rama terapin för mig. Skulle jag någon gång behöva terapi så behöver jag bara cykla ut dit och njuta. Riktigt härligt! Hade bra flyt i skogen också, förutom just här då:
Oväntat bra flyt i åkningen så här sjätte dagen i rad som jag tränar. Bortsett från just här då, där jag sullar till det och välter in i en stolpe...
Posted by Henrik Öijer on den 4 augusti 2015
Totalt sett ett riktigt bra pass. Med lite tur så tar jag mig till Ludvika imorgon (familjen är i 08, så jag är utan bil) och kör igenom Finnmarksturens bana. Då blir det sju dagar i rad med träning och så testar jag med två vilodagar efter detta. Sedan väckningspass lördag och tävling söndag. Tror att det kan bli succé om kroppen hinner ladda om efter dessa dagar. I annat fall så lär det ligga som en bra grund till Cykelvasans pangpang-ben.
Video från crossdistansrundan!
Hej hej och god morgon mina vänner!
Ny dag, nya tag och nya möjligheter. Vädret ser ut att bli fantastiskt och vad passar väl bättre då än att cykla lite och sedan fixa med huset resten av dagen? Låter som en plan tycker jag.
Spenderade lite tid igår kväll med det filmade materialet från crossdistansrundan som vi körde i förrgår. Så här blev resultatet:
Det är givetvis ingen rättvis bild man får på sex och en halv minut, men det är ändå lite så här som banan ser ut. Skulle ni kunna tänka er att köra ett grusvägsrally likt detta med nummerlapp?
Etiketter:
Cykelfilm,
Cykling,
Den fantastiska turen,
Mina Youtube-filmer,
Video
2015-08-03
Tre back-kvartar med Jens
Lite drygt 200 höjdmeter på 7,2 km backe mellan Bjursås och Sörskog. Där körde vi tre intervaller på ca: kvarten idag, Jens och jag.
Jag har ju grisben, så det där var jättejobbigt. Men nyttigt och väldigt skönt att Jens ville köra intervaller idag. Skulle jag ha åkt ensam så hade jag nog åkt och grinat upp med 125-puls i backarna. Nu fick jag ju ändå någon att hetsa lite med.
Första två intervallerna hade jag Jens på rulle och i den sista gick han upp och hjälpte till med farthållningen. Men varje gång han passerade mig så blev jag varken peppad eller kände att det var bra att det gick fortare, utan istället ville jag lägga av med att cykla. Varje gång.
Mina slitna grisben kan liksom inte växla tempo längre, så när han gick förbi så kom jag knappt in på rulle. Trots att varken pulsen eller effekten var speciellt hög. Efter lite drygt halva intervallen så kom jag inte ens in på hans rulle utan tvingades se honom segla iväg. Det tog några minuter men sedan lyckades jag i alla fall gneta ikapp honom och gå med runt igen.
Ännu ett pass till handlingarna och nu har jag faktiskt tränat fem dagar i rad. Inte så konstigt att jag har grisben...
Vector 2-pedalerna var mycket smidigare att montera, körde med dom på MTB:n idag bara för att testa dom. Dessutom följde en sådan där 15-nyckeladapter med som man kan ha till en momentnyckel! Något som borde följt med Vector från början också, då det är lite special att hitta en som är tillräckligt smal för att passa på pedalerna.
Snart dags att träna igen alltså!
Jag har ju grisben, så det där var jättejobbigt. Men nyttigt och väldigt skönt att Jens ville köra intervaller idag. Skulle jag ha åkt ensam så hade jag nog åkt och grinat upp med 125-puls i backarna. Nu fick jag ju ändå någon att hetsa lite med.
Första två intervallerna hade jag Jens på rulle och i den sista gick han upp och hjälpte till med farthållningen. Men varje gång han passerade mig så blev jag varken peppad eller kände att det var bra att det gick fortare, utan istället ville jag lägga av med att cykla. Varje gång.
Mina slitna grisben kan liksom inte växla tempo längre, så när han gick förbi så kom jag knappt in på rulle. Trots att varken pulsen eller effekten var speciellt hög. Efter lite drygt halva intervallen så kom jag inte ens in på hans rulle utan tvingades se honom segla iväg. Det tog några minuter men sedan lyckades jag i alla fall gneta ikapp honom och gå med runt igen.
Ännu ett pass till handlingarna och nu har jag faktiskt tränat fem dagar i rad. Inte så konstigt att jag har grisben...
Vector 2-pedalerna var mycket smidigare att montera, körde med dom på MTB:n idag bara för att testa dom. Dessutom följde en sådan där 15-nyckeladapter med som man kan ha till en momentnyckel! Något som borde följt med Vector från början också, då det är lite special att hitta en som är tillräckligt smal för att passa på pedalerna.
Snart dags att träna igen alltså!
Etiketter:
Backar,
Cykling,
Garmin Connect,
Garmin Vector 2,
Jens Westergren
Crossdistansrundan på MTB
Hej vänner!
Igår kväll blev det ett varv runt crossdistansrundan. Den rundan började en gång i tiden som en distansrunda på cross och blev sedan mitt lopp som inte är något lopp men som ändå är som ett lopp. Hittade på denna något år innan Cykelvasans födelse som ett svar på Långloppscupens allt enklare banor. Om motionärerna vill åka lätt och snabbt så gör något riktigt lätt då, tänkte jag och skissade ihop denna bana.
Christian, Daniel och Hendrik var dagens cykelsällskap och vi möttes vid gruvan. Jag testade en ny variant på starten. Blev väl inte någon tiopoängare, men alltid kul att testa lite nytt. Christian var bara med oss en timme idag. Efter ungefär en och en halv timme så mötte vi upp Jens som åkte cross. Efter ungefär två och en halv timme så tackade Daniel och Hendrik för sig och efter tre och en halv timme så skiljdes även Jens och min väg åt. Slutet fick jag alltså åka ensam, men det gick ju bra det med.
Hade ont i benen mest hela tiden igår, det är liksom jobbigt att cykla men det går bra ändå. Aldrig nära att gå i väggen eller så men det är liksom jobbigt för benen. Lite vila på det här sedan så kommer nog komaformen som ett paket på posten.
Men inte idag, för idag ska jag köra långa tröskelintervaller med Jens. Fick för övrigt hem ett par Garmin Vector 2-pedaler idag som jag ser fram emot att testa också:
Här kommer några bilder som jag tog igår. Filmade lite också, så det kan komma rörliga bilder sent ikväll eller imorgon. Prenumerera bara på min Youtube-kanal så hänger du enkelt med i mitt video-flöde.
Rundan blev såhär igår och jag cyklade ca: 20 minuter före och 10 minuter efter också:
2015-08-02
Pangpass
Igår skrev jag om ett pisspass och nu skriver jag om ett pangpass. Fick för mig att jag ville köra korta intervaller på stig. Alltid bra för något. Tänkte mig ca: 2 minuter på stig och sedan rulla typ en minut på grusväg. Funderade därför ett tag i förmiddags vart jag skulle kunna få till en sådan slinga och kom sedan att tänka på Gamla Berget där jag växte upp. I dom skogarna började jag mitt MTB-cyklande och runt fårhagen fanns en ganska perfekt slinga. Tekniskt utmanande på sina håll och framförallt ett varv med mestadels stig och en kortare bit grusväg.
Nu tog stigen lite längre tid än jag trodde (2:40-2:50) så istället för tänkta 10 intervaller så körde jag 8. Eftersom mörkret kastade sig över skogen på slutet så var det nog lika bra det, även om det fanns pang i benen för fler intervaller.
Stigen börjar uppför på en typisk "långloppsstig", bred och tekniskt lätt. Sedan svänger jag av på en mindre stig som snart går utför bland stenar och fler stenar. Några rötter försöker skicka en åt fel håll och det kommer fler stenar. Ett tag är det så mycket sten att man bara åker på stenar och nuddar aldrig marken. Ni vet leken, inte nudda mark? Sedan bär det av uppför igen i en kort men brant backe. Lättaste växlarna och gnugga hela vägen upp. Sedan svagt utför på snabb stig. Ut ur skogen och bromsa ner farten på grusvägen för att få lite extra vila. Skönt och varierat attackvarv. Snitthastigheten blev mellan 15 och 16 kilometer i timmen i intervallerna, så det är inget snabbt varv.
Eftersom jag kände mig sliten och seg på mitt pisspass så borde det ju ha känts ännu värre igår. Men, jag väger ju mig varje dag och såg att jag tappat en del i vikt inför mitt pisspass. Åt knappt något efter mitt backpass med Boddan så jag var väl helt enkelt låg på energi under pisspasset. Till gårdagens pass så hade jag gått upp det jag tidigare gått ner, så nu var det nog bättre balans i energidepåerna och jag hade inga problem att pressa mig.
Kom hem, tvättade cykeln och kände mig skitnöjd med min timme på cykelsadeln.
Etiketter:
Cykling,
Intervaller,
Naturliga intervaller
2015-08-01
Kalmar GP live på TV i kväll
Hej!
På TV4 Play så kan ni se Kalmar GP live med start 18:55 i kväll. Klicka bara här för att komma till sändningen av Kalmar GP live. Loppet sänds också i efterhand på TV4 sport klockan 20:00.
Riktigt kul med svensk tävling på TV, hoppas att ni alla kollar i kväll.
Just nu sitter jag framför Eurosport och försöker se på Clasica Ciclista San Sebastian, men dom har problem med bildöverföringen tyvärr. Sista 12 km ska dock gå att kabla ut, så jag väntar spänt.
Tur då att man kan trösta sig med att se Volta a Portugal här.
Ikväll kan ni också se damcykel på Eurosport 2, Prudential RideLondon Grand Prix visas nämligen från kl.19. Bland annat Emilia Fahlin och Emma Johansson kan få värdefull TV-tid där alltså.
Tour de France må vara över, men cyklingen fortsätter. Härligt!
Ett par bilder från Kalmar GP, tagna av Valentin Baat.
På TV4 Play så kan ni se Kalmar GP live med start 18:55 i kväll. Klicka bara här för att komma till sändningen av Kalmar GP live. Loppet sänds också i efterhand på TV4 sport klockan 20:00.
Riktigt kul med svensk tävling på TV, hoppas att ni alla kollar i kväll.
Just nu sitter jag framför Eurosport och försöker se på Clasica Ciclista San Sebastian, men dom har problem med bildöverföringen tyvärr. Sista 12 km ska dock gå att kabla ut, så jag väntar spänt.
Tur då att man kan trösta sig med att se Volta a Portugal här.
Ikväll kan ni också se damcykel på Eurosport 2, Prudential RideLondon Grand Prix visas nämligen från kl.19. Bland annat Emilia Fahlin och Emma Johansson kan få värdefull TV-tid där alltså.
Tour de France må vara över, men cyklingen fortsätter. Härligt!
Ett par bilder från Kalmar GP, tagna av Valentin Baat.
Etiketter:
Cykling,
Kalmar GP,
livestream,
TV
Ett klassiskt pisspass
Hej vänner!
Träning sent på kvällen, kände mig stressad över att träna, kände mig trött och kände mig tom på energi. Som upplagt för ett klassiskt pisspass alltså. Tänkte mig backintervaller i Norlingberg men lyckades väl bara köra en uppvärmningsbacke. Åkte ner för att ladda på mer andra gången men slog istället av. Surade ihop en smula innan jag samlade mig och bestämde mig för att köra Törnbergs väg och Rog-skramlet. Lyckades i alla fall med det och var inte jättelångsam på Törnbergs väg.
Tänkte mig en grusvägsintervall på väg hem också men huvudet kunde inte förmå kroppen att ta i.
Bara att bryta ihop och komma igen.
På vintern och våren räcker det för mig att titta på en backe så rusar pulsen. Nu måste jag ta i skitmycket för att hålla pulsen på en anständig nivå. Dumt att klaga egentligen, men när skallen inte orkar bjuda upp till dans så blir det ju rätt segt.
Solnedgång vid Rogsjön.
2015-07-31
Cykelplaner för helgen?
Jimmy Bodin på väg uppför en backe igår.
Hej vänner!
Vad har ni för cykelplaner för helgen? Dela gärna med er. Jag har nämligen själv inga som helst planer för cyklingen framöver, mer än att jag ska köra Finnmarksturen nästa helg. Borde planera något så att det blir ordning och reda. Jag gillar ju sånt. Ordning och reda alltså.
I tisdags när jag cyklade genom gruvområdet med Daniel och Christian så blev jag lite sugen på att köra min crosslångloppsbana, den startar och slutar nämligen vid gruvan. Kanske göra någon variant av starten. Jag gillar ju banor med vettiga starter... Alltid kul att tänka lite kring banor, tycker jag. Gårdagens grusdistans med korta inslag av stig tillsammans med Jimmy gjorde mig bara mer sugen på att köra denna:
Hej vänner!
Vad har ni för cykelplaner för helgen? Dela gärna med er. Jag har nämligen själv inga som helst planer för cyklingen framöver, mer än att jag ska köra Finnmarksturen nästa helg. Borde planera något så att det blir ordning och reda. Jag gillar ju sånt. Ordning och reda alltså.
I tisdags när jag cyklade genom gruvområdet med Daniel och Christian så blev jag lite sugen på att köra min crosslångloppsbana, den startar och slutar nämligen vid gruvan. Kanske göra någon variant av starten. Jag gillar ju banor med vettiga starter... Alltid kul att tänka lite kring banor, tycker jag. Gårdagens grusdistans med korta inslag av stig tillsammans med Jimmy gjorde mig bara mer sugen på att köra denna:
Etiketter:
Cykling
2015-07-30
Backpass med Boddan
God afton!
Jimmy Bodin och jag har varit ute i dryga tre timmar nu på kvällen. Vi körde backar, men inte backintervaller. Båda var ute efter ett lugnt pass på typ tre timmar men rundan innehöll några rejäla backar. Allt är ju relativt givetvis, men så här blev banprofilen:
Här har vi avverkat Norlingberg och är på väg till Oxberg.
Jimmy vann ju en fristart till Hackmora MTB-uphill och idag visade jag honom backen upp på Hackmorkull.
Vålberg, en backe i backen. Vi skulle ca: 80 höjdmeter ytterligare uppåt...
På väg från Stångtjärnen (inte att förväxla med Stångtjärn) mot Kolarboberget.
Backen upp förbi Källslätten.
Det blev ju fint det där. Backar blir ju liksom jobbigt även om man inte gasar upp. Jimmy blev trött idag. Det är ju alltid vackert med starka cyklister som blir trötta. Jag fick ge bort min nödgel och allt!
Vill ni åka ett backpass med mestadels grusväg och bara några jättekorta avsnitt med stig så kolla denna runda:
Jimmy Bodin och jag har varit ute i dryga tre timmar nu på kvällen. Vi körde backar, men inte backintervaller. Båda var ute efter ett lugnt pass på typ tre timmar men rundan innehöll några rejäla backar. Allt är ju relativt givetvis, men så här blev banprofilen:
Här har vi avverkat Norlingberg och är på väg till Oxberg.
Jimmy vann ju en fristart till Hackmora MTB-uphill och idag visade jag honom backen upp på Hackmorkull.
Vålberg, en backe i backen. Vi skulle ca: 80 höjdmeter ytterligare uppåt...
På väg från Stångtjärnen (inte att förväxla med Stångtjärn) mot Kolarboberget.
Backen upp förbi Källslätten.
Det blev ju fint det där. Backar blir ju liksom jobbigt även om man inte gasar upp. Jimmy blev trött idag. Det är ju alltid vackert med starka cyklister som blir trötta. Jag fick ge bort min nödgel och allt!
Vill ni åka ett backpass med mestadels grusväg och bara några jättekorta avsnitt med stig så kolla denna runda:
Etiketter:
Backar,
Cykling,
Jimmy Bodin,
Träningsbilder 2015
En massa bilder från Engelbrektsturen
HappyMTB har publicerat en massa bilder som Matti Narkiniemi har tagit, se alla bilder här: http://happymtb.org/2015/07/29/fastnade-du-pa-bild-engelbrektsturen-2015/
Etiketter:
Bilder,
Cykling,
Engelbrektsturen,
HappyMTB,
Långloppscupen
2015-07-29
Aftonbloggat
God afton!
Har inte cyklat något idag, men väl gått en mil. Klockan visar just nu 17544 steg, så jag har ju varit aktiv utan att träna. Ronya gick på bio med Filip och Ebbah så jag lastade Frida i vagnen och gick. Och gick. Hon gillar ju att se sig omkring och jag gillar att hålla mig aktiv. Klassiskt win-win.
Två timmars promenad med en halvtimmes tupplur och Frida sken som en sol när vi kom hem.
Nu på kvällen har vi fiskat. Jag fick en mört!
Långpass med Dalaserie
Hej!
Christian Hjelte, Daniel Olsson och jag cyklade igår från Falun till Skräddarbacken i Borlänge där vi körde Dalaserien. Sedan cyklade vi via skogen hem. Skitfint pass med riktigt grisiga ben på mig efter Dalaserie-tävlingen.
När Johan Widén dök upp så förstod jag att det skulle bli en jobbig tävling. Banan som Borlänge CK har fått till där bakom Skräddarbackens skola är riktigt teknisk. Inte supersvår, men hela tiden stök med rötter och stenar. Både uppför och utför. Fyra varv skulle vi köra på denna tuffa bana.
Redan tidigt så tappade jag några sekunder på Johan och Anton Olstam. I hälarna hade jag Christian och Tommy Olsson. En bit upp i banan så passerade Christian mig men kort därefter så fick han något problem med växlarna, så jag passerade honom. Fick upp ångan lite i backarna och kunde lämna övriga bakom mig och även passera Anton.
När vi närmade oss högsta punkten på banan så kom jag ifatt Johan också. Funderade en snabbis på att passera honom innan krönet för att ha ledningen utför. Men, jag ville se hur han körde, vilka spårval han tog och jag ville ju utmana mig själv. Så jag skulle åka bakom honom ner. Det höll väl i några sekunder innan han hade kört till sig en lucka. Jag var stel som en pinne utför och tappade rejält med tid.
Andra varvet så var det lugnt bakåt för mig och Johan var långt före. Körde ändå på bra och hårt hela vägen upp och utför så gick det nu mycket bättre. Kunde släppa på mer och prickade linjerna som jag tänkt mig.
Min förhoppning då var att Johan eventuellt skulle bli tröttare än mig på slutet så att jag kunde komma ifatt honom. Ut på tredje varvet så tog jag plötsligt in tid på Johan. Var ca: 30 sekunder efter och fick upp hoppet rejält. Eldade på rejält men kom aldrig ifatt, blev mest stum och stressad i åkningen.
Sista varvet så hade jag istället tröttnat och tappade mycket. Blev till slut hela 1:54 efter Johan. Bakom mig blev det DNF-fest och endast 4 av 8 i elitklassen tog sig runt alla fyra varven.
Mina mål med Dalaserien var att:
- köra mig trött
- få hetscykla stig
- stå upp mycket och cykla
- hitta lite flow på stigarna
Tyckte att jag lyckades med gårdagens Dalaserie.Visst, att vinna är ju alltid lite roligare men Johan var för bra för mig igår. Kanske hade det gått om jag tagit mig förbi honom på första varvet, "blockat" honom utför och sedan kört ifrån honom uppför, men hur kul hade det varit?
Nu fick jag en lektion på första varvet och hittade flytet på andra. Nog så nyttigt och det var riktigt kul att ta in lite grann i alla fall.
Här hittar ni resultat från Dalaserien MTB i Skräddarbacken, Borlänge.
Totalt blev det 13.7 kilometer med 508 höjdmeter och 13.5 km/h i snitt. Snittpulsen blev 165 (hade 167 efter tre varv..) och max blev 180.
På väg hem så blev det lite banvall, rullstensbacke +ANNAT. Då jag slaktat benen på dalaserien så var nödgelen riktigt nära att komma till användning, men det räckte med att tömma flaskan för att hålla ihop hyfsat. Daniel körde på riktigt hårt stundtals.
Daniel tog denna bild på mig, mig och mig när vi cyklade hem.
Totalt blev det nästan fyra timmar effektiv tid med dryga timmens tävling mitt i. Bra pass med rätt tomma ben på slutet. Jag älskar ju kombinationen långt och hårt, så det här var ett guldpass för mig.
Christian Hjelte, Daniel Olsson och jag cyklade igår från Falun till Skräddarbacken i Borlänge där vi körde Dalaserien. Sedan cyklade vi via skogen hem. Skitfint pass med riktigt grisiga ben på mig efter Dalaserie-tävlingen.
När Johan Widén dök upp så förstod jag att det skulle bli en jobbig tävling. Banan som Borlänge CK har fått till där bakom Skräddarbackens skola är riktigt teknisk. Inte supersvår, men hela tiden stök med rötter och stenar. Både uppför och utför. Fyra varv skulle vi köra på denna tuffa bana.
Redan tidigt så tappade jag några sekunder på Johan och Anton Olstam. I hälarna hade jag Christian och Tommy Olsson. En bit upp i banan så passerade Christian mig men kort därefter så fick han något problem med växlarna, så jag passerade honom. Fick upp ångan lite i backarna och kunde lämna övriga bakom mig och även passera Anton.
När vi närmade oss högsta punkten på banan så kom jag ifatt Johan också. Funderade en snabbis på att passera honom innan krönet för att ha ledningen utför. Men, jag ville se hur han körde, vilka spårval han tog och jag ville ju utmana mig själv. Så jag skulle åka bakom honom ner. Det höll väl i några sekunder innan han hade kört till sig en lucka. Jag var stel som en pinne utför och tappade rejält med tid.
Andra varvet så var det lugnt bakåt för mig och Johan var långt före. Körde ändå på bra och hårt hela vägen upp och utför så gick det nu mycket bättre. Kunde släppa på mer och prickade linjerna som jag tänkt mig.
Min förhoppning då var att Johan eventuellt skulle bli tröttare än mig på slutet så att jag kunde komma ifatt honom. Ut på tredje varvet så tog jag plötsligt in tid på Johan. Var ca: 30 sekunder efter och fick upp hoppet rejält. Eldade på rejält men kom aldrig ifatt, blev mest stum och stressad i åkningen.
Sista varvet så hade jag istället tröttnat och tappade mycket. Blev till slut hela 1:54 efter Johan. Bakom mig blev det DNF-fest och endast 4 av 8 i elitklassen tog sig runt alla fyra varven.
Mina mål med Dalaserien var att:
- köra mig trött
- få hetscykla stig
- stå upp mycket och cykla
- hitta lite flow på stigarna
Tyckte att jag lyckades med gårdagens Dalaserie.Visst, att vinna är ju alltid lite roligare men Johan var för bra för mig igår. Kanske hade det gått om jag tagit mig förbi honom på första varvet, "blockat" honom utför och sedan kört ifrån honom uppför, men hur kul hade det varit?
Nu fick jag en lektion på första varvet och hittade flytet på andra. Nog så nyttigt och det var riktigt kul att ta in lite grann i alla fall.
Här hittar ni resultat från Dalaserien MTB i Skräddarbacken, Borlänge.
Totalt blev det 13.7 kilometer med 508 höjdmeter och 13.5 km/h i snitt. Snittpulsen blev 165 (hade 167 efter tre varv..) och max blev 180.
På väg hem så blev det lite banvall, rullstensbacke +ANNAT. Då jag slaktat benen på dalaserien så var nödgelen riktigt nära att komma till användning, men det räckte med att tömma flaskan för att hålla ihop hyfsat. Daniel körde på riktigt hårt stundtals.
Daniel tog denna bild på mig, mig och mig när vi cyklade hem.
Totalt blev det nästan fyra timmar effektiv tid med dryga timmens tävling mitt i. Bra pass med rätt tomma ben på slutet. Jag älskar ju kombinationen långt och hårt, så det här var ett guldpass för mig.
2015-07-28
Dalaserie i Skräddarbacken i kväll
Hej!
Dalaserie i MTB i kväll. Borlänge CK bjuder in till Dalaserie i Skräddarbacken och jag tänkte väl ta mig dit för att skrämma liv i kroppen igen efter Engelbrektsturen. Det är en riktigt knölig bana där och kul för alla som gillar att cykla stig. Högklassigt startfält i fjol och det kan nog bli lika bra även detta år.
En massa snabba MTB-cyklister.
Jag tänkte cykla från Falun dit, köra tävlingen och sedan cykla hem. Tänker ni lika så kan ni väl höra av er.
Bilden tagen efter Engelbrektsturen, foto: Jimmy Bodin.
Dalaserie i MTB i kväll. Borlänge CK bjuder in till Dalaserie i Skräddarbacken och jag tänkte väl ta mig dit för att skrämma liv i kroppen igen efter Engelbrektsturen. Det är en riktigt knölig bana där och kul för alla som gillar att cykla stig. Högklassigt startfält i fjol och det kan nog bli lika bra även detta år.
En massa snabba MTB-cyklister.
Jag tänkte cykla från Falun dit, köra tävlingen och sedan cykla hem. Tänker ni lika så kan ni väl höra av er.
Bilden tagen efter Engelbrektsturen, foto: Jimmy Bodin.
Etiketter:
Cykling,
Dalaserien,
MTB
2015-07-27
Blandblogg
Hej Vänner!
Långloppscupens totalställning är uppdaterad och tack vare ett bra resultat igår i kombination med frånvaron av ett par konkurrenter så hoppade jag upp från en 12:e plats till en åttondeplats! Jag fattar dock att jag kanske är där tillfälligt så jag roade mig med att räkna om tabellen och bara räkna dom tre bästa resultaten av dom sex deltävlingarna. När cupen är slut så räknar man nämligen inte med dom tre sämsta resultaten. Med omräkningen så blev topp-20 såhär:
1. Lars Bleckur
2. Mikael Flockhart
3. Henrik Sparr
4. Axel Lindh
5. Fredrik Berg
6. Johan Norén
7. Daniel Brengdahl
8. Stefan Carlsson
9. Calle Friberg
10. Henrik Öijer
11. Fredrik Lagercrantz
12. Fredrik Edin
13. Jakob Björklund
14. Dan Holmberg
15. Sebastian Olsson
16. Stefan Dahl
17. Anders Eriksson
18. Christofer Stevensson
19. Viktor Junell
20. Jesper Andersson
Nästa deltävling är Finnmarksturen om två veckor, bara att ladda om kanonerna alltså! Sedan kommer ju Cykelvasan veckan därefter så det är väl läge att bli snabb.
Igår kväll så fick jag, traditionsenligt, några bilder från Eva Önnemar skickade till mig:
Jag var alltså klart skitigast i gruppen. Kul att vara bäst på något!
Ebbah gillar ju hundar, ingen hemlighet om ni följer mig. Hon brukar "hälsa på" hos en här i området. Alltså, hon hälsar på bara för hunden och hon gör det gärna flera gånger per dag. Även om det ibland kan gå någon dag utan besök också. Det kan ju lätt bli lite för mycket av det goda annars...
Undrar om dom tycker att det är drygt att vår tjej kommer dit titt som tätt? Hur som helst, idag fick hon ta deras hund på en promenad. Mycket nöjd tjej här hemma nu!
Filip, Ebbah, kusin Melodi och så hunden Zigge.
Första hjälpen på kläder och utrustning igår kväll. Ett tips för att rädda leriga kläder är att aldrig låta dom bli torra med leran på. Så igår när jag bytte om så la jag allt blött och lerigt i en hög, snurrade handduken runt dom och la allt i en påse som jag knöt åt. Så på kvällen så sköljde jag bort den värsta skiten och slängde det i tvättmaskinen. Det vita blir nog aldrig lika vitt igen, men tröjan borde klarat sig från att bli helt förstörd.
Ett annat klädtips vid skitiga förhållanden är att ha "regnbyxor". Har man flera par cykelbyxor så bör man se till att använda ett och samma par när det vankas skitiga tävlingar. Det fastnar nämligen en hel del sand/grus/jord i cykelbyxan och när du använder den igen så är det mycket lättare att få skav från cykelbyxan. Undvik därför att grusa ner alla dina cykelbyxor så att du på soliga dagar kan få cykla i cykelbyxor utan sand/grus/jord i rumpan. Igår körde jag därför inte i klubbyxan utan körde ett par helsvarta som jag vet att jag kört leriga tävlingar i förr.
Fick en klädrelaterad kommentar av Patrik Karlsson igår:
Hittade denna bild från King of the Hill i torsdags på DT.se: http://www.dt.se/dalarna/malung/king-queen-of-the-hill
Ja, det var väl lite om kläder, Långloppscupen och King of the Hill det. Känner mig faktiskt ganska så återhämtad idag, skön känsla att gårdagens slakt inte tycks ha lämnat så mycket mer spår än röda ögon efter sig.
Långloppscupens totalställning är uppdaterad och tack vare ett bra resultat igår i kombination med frånvaron av ett par konkurrenter så hoppade jag upp från en 12:e plats till en åttondeplats! Jag fattar dock att jag kanske är där tillfälligt så jag roade mig med att räkna om tabellen och bara räkna dom tre bästa resultaten av dom sex deltävlingarna. När cupen är slut så räknar man nämligen inte med dom tre sämsta resultaten. Med omräkningen så blev topp-20 såhär:
1. Lars Bleckur
2. Mikael Flockhart
3. Henrik Sparr
4. Axel Lindh
5. Fredrik Berg
6. Johan Norén
7. Daniel Brengdahl
8. Stefan Carlsson
9. Calle Friberg
10. Henrik Öijer
11. Fredrik Lagercrantz
12. Fredrik Edin
13. Jakob Björklund
14. Dan Holmberg
15. Sebastian Olsson
16. Stefan Dahl
17. Anders Eriksson
18. Christofer Stevensson
19. Viktor Junell
20. Jesper Andersson
Nästa deltävling är Finnmarksturen om två veckor, bara att ladda om kanonerna alltså! Sedan kommer ju Cykelvasan veckan därefter så det är väl läge att bli snabb.
Igår kväll så fick jag, traditionsenligt, några bilder från Eva Önnemar skickade till mig:
Jag var alltså klart skitigast i gruppen. Kul att vara bäst på något!
Ebbah gillar ju hundar, ingen hemlighet om ni följer mig. Hon brukar "hälsa på" hos en här i området. Alltså, hon hälsar på bara för hunden och hon gör det gärna flera gånger per dag. Även om det ibland kan gå någon dag utan besök också. Det kan ju lätt bli lite för mycket av det goda annars...
Undrar om dom tycker att det är drygt att vår tjej kommer dit titt som tätt? Hur som helst, idag fick hon ta deras hund på en promenad. Mycket nöjd tjej här hemma nu!
Filip, Ebbah, kusin Melodi och så hunden Zigge.
Första hjälpen på kläder och utrustning igår kväll. Ett tips för att rädda leriga kläder är att aldrig låta dom bli torra med leran på. Så igår när jag bytte om så la jag allt blött och lerigt i en hög, snurrade handduken runt dom och la allt i en påse som jag knöt åt. Så på kvällen så sköljde jag bort den värsta skiten och slängde det i tvättmaskinen. Det vita blir nog aldrig lika vitt igen, men tröjan borde klarat sig från att bli helt förstörd.
Ett annat klädtips vid skitiga förhållanden är att ha "regnbyxor". Har man flera par cykelbyxor så bör man se till att använda ett och samma par när det vankas skitiga tävlingar. Det fastnar nämligen en hel del sand/grus/jord i cykelbyxan och när du använder den igen så är det mycket lättare att få skav från cykelbyxan. Undvik därför att grusa ner alla dina cykelbyxor så att du på soliga dagar kan få cykla i cykelbyxor utan sand/grus/jord i rumpan. Igår körde jag därför inte i klubbyxan utan körde ett par helsvarta som jag vet att jag kört leriga tävlingar i förr.
Fick en klädrelaterad kommentar av Patrik Karlsson igår:
"Snyggt kört. Jag ser att det är viktigt att ha med sig en uppsättning rena tävlingskläder om man aspirerar på att stå på pallen (o vara fin)."Så är det absolut. Jag tycker att alla tävlingscyklister som har någon chans till att ta ett spurtpris eller hamna på pallen av någon annan anledning alltid ska ta med sig poduimkläder. Det borde liksom vara en del av utrustningen som man packar till tävling. Precis som cykelskor eller sportdryck. Jeans är inte en del av podiumklädseln, om ni frågar mig. Johan Landström ser tex inte ut att ha räknat med att hamna på prisutdelningen igår... Jag hade faktiskt med mig rena cykelkläder att ha på en eventuell prisutdelning igår. Planerade ju för framgång!
Hittade denna bild från King of the Hill i torsdags på DT.se: http://www.dt.se/dalarna/malung/king-queen-of-the-hill
Ja, det var väl lite om kläder, Långloppscupen och King of the Hill det. Känner mig faktiskt ganska så återhämtad idag, skön känsla att gårdagens slakt inte tycks ha lämnat så mycket mer spår än röda ögon efter sig.
Etiketter:
Cykling,
Engelbrektsturen,
Långloppscupen
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


















