2022-07-25

Topp-10 på Engelbrektsturen!

Min cykel innan start, mobilfoto.

Foto: HappyRide som har sitt galleri här: https://happyride.se/engelbrektsturen-2022-bilder/?sida=1

Cykelkanalen stod på flera ställen så där får ni kika igenom alla deras 99 sidor med bilder för att ni ska hitta alla bilder: https://cykelkanalen.se/bilder-engelbrektsturen-2022/

Foto Malin Jones

Hej och god morgon!

Då har ni fått bilder och resultat, men tack för att du ändå väljer att läsa vidare. Igår var det Engelbrektsturen, ett 70 kilometer och snabbt långlopp i skogarna runt Norberg.

Jag kände redan tidigt i loppet att benen inte var på topp igår. Efter fem kilometers platt banvall så kom vi till Klackberg och skulle uppför ett par backar. Jag gick in i backen topp-10 men fastnar bakom Mattelin som kör in i en stolpe, knäcker styret i smällen och det tar givetvis tvärstopp. Så med noll fart och risiga ben får jag kriga vidare. Efter den andra backen ett par km direkt efter så är jag uppe på åttonde plats ändå så jag måste väl ha kört på bra.

I täten så har fyra cyklister redan fått en lucka (Eskil Evensen-Lie, Johan Norén, Isak Nordin & Jesper Dahlström) men vi ser dom hela tiden framför. Det är några i vår allt större andragrupp som eldar på bra och efter 18 km så kommer vi ifatt. Tätklungan kanske var 25 man vid det här laget men kort där efter går vi in på Trollstigen. Norrmannen Eskil gasar in först och kör riktigt fort. Jag är nog inne som fyra-femma på stigen och när vi kommer ut har norrmannen en lucka. Den håller han sedan från kilometer 21 och hela vägen till mål.

Några fler lyckas ansluta men jag tror vår grupp är nere på 15-20 man när vi kommer till Branten. En brant backe efter 25 km. Där blir vi färre igen och nu är vi nog runt 8 pers i gruppen bakom norrmannen. Så trots risiga ben och oflyt i startbacken så har jag lyckats gå med så att jag sitter topp-10. Jakten bakom norrmannen är inte direkt välorganiserad och effektiv. De starkaste drar hårt ibland och slår av ibland. Vi svagare är nog mest glada att sitta med. Här hade någon behövt göra något.

Spolar vi fram till kilometer 30 så går vi in på ett långt stigparti mot Klackberg. Där går jag kanske in någon placering längre bak än nödvändigt och gör kanske också det för att benen inte riktigt är 100. På stigpartiet så delar sig vår grupp i två delar och jag hamnar i den bakre delen. När vi kommer ut i Klackberg så är vår grupp nu 30-40 sekunder bakom gruppen framför och det är ytterligare 40-50 sekunder till norsken.

Efterföljande parti har ganska mycket grusväg med kortare stigpartier. Vi ser gruppen framför då och då men så kommer det en backe eller något som gör att avståndet växer igen. Jag tror att vi är sex pers i vår grupp när vi kommer till Nordansjö efter 5 mil och det är ganska tydligt att vi kör om en åttondeplats bland alla deltagare. Martin Johansson har bra tryck på efterföljande stigparti och jag krigar mig med tillsammans med Daniel Wennergren. Vi tre håller sedan ihop in mot mål. Jag med krampkänning i bägge benen har en väldigt passiv roll men hjälper till när jag måste samt på banvallen in mot Norberg. Försöker gå med i spurten men har inte mycket kvar att ge.

Rullar in i mål som tia och är supernöjd med det! Åtta i elit då jag har två H40-gubbar framför mig också. Det är små marginaler och kanske hade jag kunnat pressa mig lite mer och kommit med gruppen framför. Men å andra sidan så gjorde jag mycket rätt för att ens komma dit med den känslan jag hade i benen igår. Fick också superbra hjälp med langningen också, stort tack för det!

Årets första topp-10 i Långloppscupen.

Finnmarksturen går nu i helgen och det är också SM i Långlopp så då ska det mycket till för att gå in som topp-10. Men jag ska givetvis göra mitt bästa på en bana som passar mig lite bättre än dom två senaste.

Det ska inte bli mer långrandigt än såhär. Tack för att du läste hela vägen, kul att träffa så många av er i Norberg och nu är det bara att ladda om benen till Finnmarksturen!