Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2022-07-31

Ett annorlunda väckningspass - dags för Finnmarksturen!

 

Hej och god morgon på dig! 

Det blev en del fina bilder på gårdagens väckningspass. Eller bilderna är kanske inte något man vinner fototävlingar med, men det var så fina platser så att bilderna blir fina av den anledningen. 

Min plan från början var att bara cykla asfalt, för cykeln var putsad och klar och jag ville inte köra punktering, vurpa eller bara bli alldeles trött i kroppen av en massa stigcykling. Men så när jag skulle iväg så tänkte jag att grusväg funkar ändå. Kanske Norlingberg. Då kunde jag också köra första delen på Törnbergs väg, det är nästan som grusväg. 

Fick lite draghjälp ut mot Bergsgården. Alltid tacksamt! 

Jag tog mig över Norlingberg med en pulshöjare för att skrämma igång kroppen som kändes allt annat än snabb. Låg fart, hög puls och allmänt seg känsla. Tur att det var på väckningspasset och inte idag! 

Efter Norlingberg så skulle jag gasa lite på första delen av Törnbergs väg men så kom jag ikapp en annan cyklist nästan på en gång. Så jag fick ta det piano igenom den delen. Bestämde mig då för att kompensera med dom andra två delarna av Törnbergs väg. Kom ner vid Rogsjön och tänkte att nu vore det klokt att köra grusvägen tillbaka, men samtidigt ganska så tråkigt. 

Plötsligt så befann jag, som inte skulle köra stig, mig på en av dom stökigaste stigarna vi har här. Rogskramlet. Ökänd från Långa Lugnet förr i tiden. 


Om ni körde Långa Lugnet förr i tiden så kanske ni känner igen denna bro. Den kunde vara (är) såphal om den är blöt och i slutet så finns det friskt källvatten. Just biten med källvatten kanske ni som kört Långa Lugnet inte har upptäckt, men det är ett bra ställe att fylla flaskan på om man är ute och tränar i Falun. 



Det som skulle vara kontrollerat väckningspass på fint underlag spårade nu ur totalt och blev en äventyrsrunda i svårcyklad terräng där jag flera gånger fick hoppa av cykeln. 

Vid stenen finns en jättefin stuga där en dam satt ute och njöt av tillvaron. Hon berättade om stugan och att den varit i familjens ägo i 87 år och att hennes far byggde den. Det är 20 minuters skogspromenad på små stigar för att ta sig till stugan, så den ligger på ett ostört men väldigt fint läge. 

Så istället för asfalt/grusväg så blev det snåriga stigar som har rivit upp mina smalben, det blev lerhål, myrcykling och stenrösen. Men det var så fint igår så att det var värt all möda. 


Nu får vi se hur ett äventyrspass dagen innan ett långlopp fungerar som väckningspass för om några timmar är det dags för Finnmarksturen. Gillar verkligen tävlingen och banan så det ska bli kul. Extra kul när det är så många duktiga cyklister med också, då blir det fartfyllt och intensivt. 

Fick pris 2002 på Finnmarksturen. Vill minnas att vi fick detta för att vi i Falu CK vann lagtävlingen för tredje året i rad. Väldigt fint pris som Snidare-Niklas i Smedjebacken tagit fram. Jag har nog fått pris en gång till också då jag blev femma på Finnmarksturen 2008. 

Mina tre senaste resultat är dock 21, 22 och 30. När jag blev 30:e så var det också SM-status i 2019 års upplaga. Så ni vet ungefär var jag ligger till. 

Om du tyckte att detta var intressant så kan du också följa mig via följande kanaler:

Köper ni cykelkläder via min affiliate-länk hos Siroko så får ni 10% rabatt på alla priser, även dom cykelkläder som redan är till nedsatt pris: https://srko.co/henrikoijer (länken ger automatiskt omräknade priser, ingen kod eller annat behöver anges)
Om ni vill köpa cykelhjälm och glasögon så har jag en rabattrabattkodkod hos Limar som ger dig 30% rabatt, ange: LIMAR30OIJER

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar