Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2022-08-01

Bilder och resultat från Finnmarksturen!



Hej och god morgon på dig!

Måndag alltså, ny vecka och nya möjligheter men jag känner mig lite som jag ser ut på bilderna ovan. Linda var vänlig nog att föreviga mig efter målgång. Det blev hårt igår, som ni säkerligen kan ana.

Om vi börjar från morgonen så kom jag ner till cykeln i källaren och den stod där med ett platt framdäck och såg ledsen ut. Fyllde däcket, kollade trycket och åkte till Ludvika. Kollade trycket där med och hade tappat mycket. Så jag tog av däcket, hade i mer tätningsvätska och hoppades på det bästa. Det höll! 

Jag vaknade också på morgonen och var stel i ryggen. Det var en ganska aktiv dag för mig i lördags, kanske inte var helt optimalt ändå. Sätesvärmen var på max i bilen mot Ludvika och jag försökte stretcha lite innan start. 

Starten gick och startbacken brukar kunna gå jämnhårt men ändå kontrollerat. Igår blev det full gas från start då vi hade två norrmän med. Som bara har en fart och det är full fart. Det här gjorde att inledningen på loppet blev mer intensivt än vanligt. Plus det faktum att det var SM och fler duktiga cyklister var med än vad vi brukar ha. Jag vek ner mig ett par gånger och hamnade i en grupp med bland annat fem (!) juniorer, Wennergren, Sparr och Svensson. 

När vi hade överlevt första halvan så började vi åldermän komma igång och juniorerna droppade av en efter en tills vi bara hade Oliver Vesterlund kvar av juniorerna. Svensson hade vaknat till liv igen och eldade på bra, vi kom ifatt en trött cyklist och gruppen rörde sig i bra fart framåt. Efter sex mil ungefär så fick Oliver och jag släppa trion. Nu var jag rökt, kokt, stekt och grillad. Oliver och jag sa inte många ord till varandra men jag försökte säga något om att vi skulle kämpa på och försöka köra med det som fanns kvar. 

Det är så tråkigt om man blir omkörd av stora klungor när man är trött....

När vi kom mot backen efter Hagge så hade jag vänt mig om och såg ingen. När vi precis var vid krönet så kom plötsligt någon på innern, först undrade jag vad Oliver höll på med som plötsligt skulle hetsa så men det var Jesper Dahlström som hade gasat ikapp oss efter en punktering. Perfekt! Nu bogserade Jesper oss bort mot Leos backe och därifrån var det bara 7 kilometer kvar. Det kunde gå att hålla undan eftersom Jesper hade sådan bra fart. 

I backen hamnade jag ensam då Jepser lämnade oss tidigt och Oliver också körde ifrån mig. Men sedan var det mestadels utför. På sista kilometern så kom Richard Larsén ifatt mig (också offer för puntkering) så jag tappade en till innan mål. 

Blev 29a i ett mycket starkt startfält. Jag åkte med cyklister som brukar slå mig och dom gjorde det också igår. Ett ganska väntat resultat kanske om man tittar på vilka som var framför mig och bakom mig. Så en godkänd insats. 

Idag är ryggen kass. Men den blir nog bra snart igen. Jag tog verkligen ut mig igår och jag tror många fick slita mot slutet av den höga intensiteten som var från start. 

Norrmännen körde ifrån allt och alla och vinnande norrman var hela sex minuter före första svensk som blev Emil Lindgren. Det betyder nog mycket för honom att få ett år som svensk mästare efter en lite tung säsong. 

Stort tack till Stefan, Linda och Lasse för langning. Suverän service igår! 

Finnmarksturens bana är ändå riktigt bra måste jag säga. Dels snabb, men ändå med stiginslag och stigningar. Alltså inte bara små korta backar utan backar som tar några minuter också och erbjuder en utmaning längs vägen. Något att snacka om efteråt. Kul race! 


Linda tog bild på Oliver och mig vid langningen i Hagge efter ungefär 65 km. 




Cykelkanalen har i vanlig ordning en hel drös bilder: https://cykelkanalen.se/bilder-finnmarksturen-2022/ 

MTBfoto.se har också tagit ett gäng bilder: https://www.mtbfoto.se/bilder-fran-finnmarksturen-2022/

Jag tog en bild på damstarten igår, mycket mer än så blev det inte. Damernas lopp fick också en dramatisk avslutning då ledarinnan åkte fel väg under slutkilometerna så det blev Nellie Larsson som vann istället före Jennie Stenerhag och Tilda Hylén.


Gårdagens runda:



Tack för att du läste, hur gick det för dig på Finnmarksturen? Vi hörs imorgon igen, hoj!


Om du tyckte att detta var intressant så kan du också följa mig via följande kanaler:

Köper ni cykelkläder via min affiliate-länk hos Siroko så får ni 10% rabatt på alla priser, även dom cykelkläder som redan är till nedsatt pris: https://srko.co/henrikoijer (länken ger automatiskt omräknade priser, ingen kod eller annat behöver anges)
Om ni vill köpa cykelhjälm och glasögon så har jag en rabattrabattkodkod hos Limar som ger dig 30% rabatt, ange: LIMAR30OIJER

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar