Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2022-08-06

Dags för Älvdalens MTB Race idag och igår testade jag cykelappen MyWhoosh!


Hej och god morgon från Falun!

Bilden tagen igår när vi var på väg hem från mitt jobb i solnedgången. För att jag hade glömt mina cykelgrejer i skåpet där, så vi var tvungna att åka dit och hämta hem dom... 

Cykelgrejerna behövs nämligen idag för snart ska vi åka till Älvdalen för att köra Älvdalens MTB Race. Det blir hårt, kul och kanske lite blött. Det regnar nämligen och ska väl göra det till och från under dagen. Ett väder som förvisso brukar passa mig bra, det är bara tiden före och efter själva tävlingen som blir lite mindre mysig i regn. 
Tävlingen är 3x12 kilometer och tar ungefär en och en halv timme. Såg i startlistan att det är några snabba cyklister anmälda så det kommer att gå undan. 

Ryggen är fortfarande inte bra, även om jag märkt viss förbättring dag för dag här. Återstår att se vad ryggskrället tycker om att tävla i regn idag. Ryggen har fungerat bra för cykling i veckan men då har jag också hållit mig till landsväg så det har inte varit stötar och liknande. Vi får se, det brukar vara värst när jag vaknar och sedan blir det bättre under dagen.


Igår så testade jag cykelappen MyWhoosh. Zwift vet ni ju att jag kör och har kört mycket i många år nu. Men nu har jag installerat även MyWhoosh på datorn och eventuellt ska jag testa fler sådana här appar/program för SM i e-cycling kommer inte att gå på Zwift eller MyWhoosh. Så har jag ambitioner på att vara med i SM-veckan så kan det vara bra att öva även på den plattformen innan det är dags för SM. 

Testade en form av gruppcykling igår där man har grupper  som håller en fast intensitet, så väljer man bara grupp efter den intensitet man vill köra. Jag började i en grupp som höll 5.0 w/kg, backade ner till gruppen som höll 4.6 w/kg och sedan körde jag ikapp 5.0-gruppen innan jag efter ett tag chillade lite i 4.6-gruppen. I dessa två grupper fanns bara spelets farthållar-robotar och inga verkliga cyklister. Farthållar-robotarna verkade vara nästan uteslutande tjejer och alla stod upp och trampade hela tiden. En av nackdelarna med andra plattformar än Zwift är att det kan bli ganska så ensamt i spelet. 

Algoritmerna fungerar lite annorlunda jämfört med Zwift så för att bli bra på det så behöver man givetvis öva mycket. Precis som jag gjort med Zwift. Imorgon tänkte jag testa min första tävling på MyWhoosh. Som jag förstått det så blir det betydligt högre intensitet på dessa race och det kommer krävas riktigt höga w/kg över lång tid för att få ett bra resultat. Det blir kul. 
 
 
Men först Älvdalens MTB Race alltså. Linda, Axel och Freja ska med och tävla också så det är full bil mot Älvdalen. Vi hörs här imorgon igen, häng med mig på Instagram om du vill se vad som händer under dagen.


Om du tyckte att detta var intressant så kan du också följa mig via följande kanaler:

Köper ni cykelkläder via min affiliate-länk hos Siroko så får ni 10% rabatt på alla priser, även dom cykelkläder som redan är till nedsatt pris: https://srko.co/henrikoijer (länken ger automatiskt omräknade priser, ingen kod eller annat behöver anges)
Om ni vill köpa cykelhjälm och glasögon så har jag en rabattrabattkodkod hos Limar som ger dig 30% rabatt, ange: LIMAR30OIJER

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar