Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2022-08-31

Friskhetskänsla samt möte med Trafikverket och SCF om tillståndsfrågor för landsvägslopp


Hej och god morgon! 

Gårdagen var mycket bättre när det kommer till energinivåer och mitt halsont var borta. Så om inte något negativt händer under dagen så är jag tillbaka på arbetsplatsen imorgon igen. Jag tänker ge det ytterligare någon dag innan jag är tillbaka på cykelsadeln. 

Det var så himla skönt att plötsligt orka saker igen, jag var orolig för att det här med att inte orka något skulle sitta i längre. Även efter sjukperioden. Jag har svårt att beskriva trötthetskänslan jag haft men jag tänker att det måste likna utmattningssyndrom och hade det inte varit för att ena dottern också upplevde samma trötthet så hade jag kunnat tro att jag gått in i väggen så trött och orkeslös som jag var. Men nu vänder vi blad och går vidare. 




Nu på morgonen så har jag varit med på ett informationsmöte med Svenska Cykelförbundet och Trafikverket gällande tillstånd för landsvägslopp. Mötet handlade väl egentligen inte om några större nyheter utan mer information om att Trafikverket går tillbaka till hur det borde vara enligt lagen. En återgång som skett stegvis under flera års tid. Det som var nytt för mig var att arrangörer ska stå för kostnaden av eventuell omskyltning och arbetet med det som kan krävas för ett lopp som går på någon av Trafikverkets vägar från 1:a januari 2023. Det var flera i chatten som hade frågor om storleksordningen på den kostnaden och inget enkelt svar fanns givetvis. 
Det borde dock vara enkelt att ta reda på då det bör vara offentliga handlingar. Så jag tänker att man begär bara ut kostnaden för omskyltningsarbeten för några idrottsarrangemang på väg under tex 2022. Så får man en ungefärlig prisuppgift mellan tummen och pekfingret i alla fall. 

SCF jobbar tillsammans med bland annat RF (som samordnar berörda specialförbund) för att hitta en hållbar lösning för idrottsarrangörer. Så jag gissar att man har en uppskattning av kostnadsbilden och att den inte är av ringa art. 

Jag tror att bättre framförhållning, dialog och samverkan i ansökansprocessen krävs för att få till bra lopp på våra svenska vägar. Kostnaden för trafikverkets entreprenörer och vem som faktiskt får dirigera trafik kan inte inte enskilda arrangörer göra något åt utan där får vi lita på att processen hanteras på högre nivå. 

Inom kort så kommer SCF att kalla till informationsmöte gällande tillstånd för MTB-tävlingar. Missa inte det om du är, eller funderar på att bli, arrangör av MTB-tävling. Ett förslag från mig skulle vara att förlägga mötestiden utanför normala kontorstider då många arrangörer jobbar ideellt med sina arrangemang. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar