Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2022-07-23

Instagram-spaning, vilodag inför Engelbrektsturen och 791 JAM idag!






Hej och god morgon!

Har ni tänkt på att Instagram en gång i tiden började som en app att dela sina ögonblicksbilder i? Gärna med ett filter för lite effekt. Nuförtiden så har Instagram tittat mer på hur andra framgångsrika appleverantörer gör och försöker bli mer som dom. Det känns lite som att Instagram då tappar användarna som sysslar med bilder men samtidigt inte levererar en tillräckligt bra tjänst för de som hellre använde andra appar eller vill syssla med video. Är Instagram ute och gapar efter för mycket nu, eller kommer man att hitta sin väg? Kan man verkligen ha en Sociala medier-app som ska vara bäst på allt eller är det bättre att fokusera smalare och försöka bli bäst på just sin grej?

Precis som många andra som för det mesta lägger ut bilder så har också jag märkt av ett minskat engagemang på Instagram. Det kan givetvis bero på ett flertal orsaker, som till exempel:
- Instagrams algoritmer prioriterar videos(Reels) 
- Det är sommar och folk gör hellre annat 
- Folk spenderar mindre tid på Instragram och mer på andra appar
- Mitt innehåll engagerar inte lika mycket som innan

Om du vill rensa ditt Instagram-flöde för att se mer av vad du gillar så kan dessa knep kanske vara något för dig:
1. Man kan pausa "förslag för dig" i 30 dagar. När du ser ett förslag i ditt flöde så klicka på prickarna till höger och välj att pausa förslagen i 30 dagar. Jag har gjort det och vilken uppfriskande känsla det var att få se det jag väljer att se och inte det Instagram tror att jag vill se.
2. Om du klickar på Instagram-loggan uppe till vänstra hörnet så kan du välja "följer" så får du ett flöde med bara dom du följer. Det finns också ett alternativ, favoriter, vilket kräver att du först väljer vilka av dina följare som ska vara favoriter. 
3. Om du inte vill missa något som en eller flera användare lägger upp på Instagram så kan du gå in på den användarens profil, klicka på bjällran uppe till höger och välja att få aviseringar när den användaren publicerar innehåll. 

Mig hittar ni på Instagram här: https://instagram.com/henrikoijer och det är fritt fram att testa aviseringsfunktionerna på den där bjällran. 

Jag fortsätter med denna blogg, Facebook, Instagram, YouTube och Twitter för att jag tycker att det är roligt. Algoritmer och popularitet hos olika appar växlar men jag kommer fortsätta att skriva om cykling oavsett vad. 

  


Igår hade jag vilodag i enlighet med min plan för att cykla snabbt imorgon då jag kör Engelbrektsturen. Om du eller någon du känner ska vara där och kan langa en flaska så vore jag väldigt tacksam! Kör ju "i egen regi" och har ingen stötteapparat med mig på loppen. 

Kommer ni ihåg när jag vann bergspriset Postnord KOM på Engelbrektsturen 2018? Snabbaste tiden i "startbacken". Det minns jag och om du skulle ha glömt det så finns min insats på YouTube här nedan. Jag gick in i backen en bit bak i tätklungan och lyckades avancera mig fram till absoluta täten i backen. Så snabba ben skulle jag vilja ha imorgon igen! 


Idag ska jag njuta av solen, köra ett väckningspass och kolla på 791 JAM i Källviken. Jag skrev om det för ett tag sedan och nu är det alltså dags från klockan 12 idag. Lite info finns här: https://www.facebook.com/events/1902747086584236/?active_tab=discussion


Tack för att du läste dagens inlägg, om du vill så finns det ett nytt inlägg här att läsa imorgon. Hoppas att vi ses i Källviken idag eller i Norberg imorgon, ha det fint! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar