Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2021-08-16

Snabb på Stångtjärns blåa och har jag OS-planer?

Hej och god morgon på er! 

Vi börjar med OS denna gång. Drömde nämligen att jag blev så inspirerad av OS i år att jag bestämde mig för att satsa till nästa OS, bara att få vara med är ju riktigt häftigt. Eftersom jag ändå insåg att jag kommer att vara 42 år när det är dags så var det landsvägscykling som skulle bli min väg in till OS. Spontananmälde mig till SM som gick någon dag senare och jag blev jättesur när jag bara blev tolva. Tolva på SM hade ju varit helt fantastiskt bra för mig men det kommer man inte till OS med! 

Jag är en väldigt målmedveten person och jag brukar kunna kriga mig fram till mina målsättningar när det är saker som jag själv påverkar. Men någon verklig OS-satsning blir det dock inte. Någon måtta får det vara. 

Skulle man satsa på just OS bara så är kanske velodrom vägen in, inte samma konkurrens men tusenmiljarder möjligheter till medalj. Tror inte jag följer någon cyklist som kört OS i velodrom som inte tog medalj i år. Men om jag inte håller måttet på MTB, inte heller landsväg så är det ju än värre med velodrom. Jag har gått grundkursen, men allt snurrande gör mig yr och illamående. Så det blir nog tufft det med... 

Jag kanske får byta sport helt och hållet samt även byta nationalitet kanske till ett land med lite lägre ställda krav. Man kanske kan köpa sin plats i något mindre land..? 


Annars om vi ska tillbaka till verkligheten så körde jag Stångtjärns blåa igår, lite som OS på hemmaplan det kan man säga. Jag höll också precis på att skriva att det var inte igår jag körde där, men det var ju just igår.  I år har mina tillfällen med högfartscykling på stig varit i princip noll. Kanske inte riktigt noll, jag körde ju race i Älvdalen och har väl siktat på något KOM också. Men tillfällena är lätträknade och Långlopps-SM körs på söndag... Så jag ville få mig ett bra pass med intensitet på stig för att lära mig det där igen. Att det regnade innan jag körde gjorde ju att möjligheten till fantastiska tider försvann, men det gjorde inget igår. Det tog snarare bort pressen med tider och det fick bli den tid som det blev. Senaste dagarna har jag inte känt mig i form heller utan har snarare haft en rätt dålig känsla. Först tänkte jag skita i det eftersom det regnade, men sedan tänkte jag om. Dels kunde jag ju åka utan att behöva skämmas för tiden (det hade ju precis regnat) och dels så kan det ju bli skitigt på SM också och man måste tydligen kunna cykla även när det är lerigt och blött...?!

Jag startade i ett hyggligt tempo och kom in på stigarna, Stångtjärns blåa är en teknisk slinga på nästan bara stig, för er som inte vet. Kände ganska snart att känslan var att jag körde ungefär lika snabbt med min Epic Expert där det var blött som jag kunde göra med HT när det var torrt. Gjorde inga större misstag, hade ett par fotnedsättningar men det var snabba händelser. Hade ingen koll på vilka tider jag haft på olika ställen innan när jag körde men tyckte ändå att första halvan hade gått rätt snabbt. Så jag fortsatte väl att mosa på och sista biten mot målet så förstod jag att tiden skulle bli bra. 

Hade inte helt koll på min bästa tid och trodde för ett ögonblick att jag faktiskt hade slagit mitt personbästa, på ett blött spår. Det visade sig dock att mitt personbästa var bättre än jag trodde så jag var 20 sekunder långsammare. Körde runt på 29:46 mot personbästat 29:26. Helt sjukt nöjd med den tiden! 



Efteråt så tittade solen fram och när jag kom hem så förevigade Linda mig. 

Sjukt nöjd med cykeln som går så lätt och säkert i skogen, givetvis så bidrar jag ju själv också men den har verkligen överraskat positivt på mig. Tillsammans med dom lätta hjulen så dansar jag fram i skogen. Tiden gör att jag känner mig trygg i min egen förmåga och hoppas kunna ta ett nytt personbästa innan året är slut. 

Men först Cykelvasan och Långlopps-SM! 

Planen denna vecka:
Måndag: Bila till Evertsberg efter jobbet (hoppas budgetmötet inte drar ut på tiden..) för att köra tömningspass på Cykelvasa-spåret.
Tisdag: Vila eller lätt cykling med Linda
Onsdag: Väckningspass, med fördel på morgonen.
Torsdag: Cykelvasan
Fredag: Vila, alternativt lätt rull. 
Lördag: Väckningspass, förhoppningsvis på banan för Långlopps-SM
Söndag: Långlopps-SM i Alliansloppet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar