2021-08-23

Bilder, resultat och tävlingsrapport från Långlopps-SM

Hej och god morgon!

Ny vecka, nya möjligheter och jag är redo. Har vaknat upp i Falun igen efter en helg på turné. Känner mig helt okej i kroppen faktiskt, än så länge så känner jag mig betydligt bättre än vad jag gjorde efter Cykelvasan.

Linda hade en del strul under sitt lopp igår men lyckades lösa allt och krigade sig in i mål till en välförtjänt silvermedalj. Det var härligt att se henne stå på pallen. Annars delade hon mest ut medaljer som SCF's representant på prisutdelningen.

Jag fick dock ingen medalj.

Banan var en bitvis ganska tuff rackare med en bra startbacke och sedan stig direkt efter. Mycket stig, ganska teknisk stig och lite lera på det. Jag tror att jag fortfarande var lite sliten från vasan för jag hade inte den där riktiga toppkänslan i början och hamnade lite längre bak än förhoppningen in på första stigen. På stigarna när jag fått köcykla en stund och kommit in i det så började det kännas bättre igen. Tog någon placering och sedan när Mikael Flockhart passerade i hög fart så försökte jag hänga på. Lyckades sånär följa med ut på asfalten men var ändå några sekunder efter. Tillräckligt många sekunder för att han skulle ansluta till gruppen framför och jag blev ensam bakom. Retligt värre.

Fick istället sällskap igen av dom vi hade åkt ifrån. Två junisar (Isak och André), två elitåkare (Simon och Oliver) och så gjorde Lunkan oss sällskap efter en stund. Vi fick ändå igång ett hyfsat samarbete och jag hoppades väl att vi skulle kunna fånga in någon som kroknade framför.

Varvet bestod av 15 km backar och stigar och sedan 25 km med mer grusväg, asfalt och variation. Mot slutet av första varvet så började jag känna mig lite energilös och liksom tom i kroppen. Tänkte tankar som att jag kommer släppa i "startbacken" och sedan vingla fram själv i skogen och bli passerad av alla bakom. När vi körde uppför startbacken så fick vi höra att det var 40 sekunder till jagande grupp och innan så hade vi fått höra 2½ minut fram till nästa gäng. Ingen bra känsla.

När vi kom upp på toppen av startbacken för andra gången så släppte jag fram den junior som var bakom mig, ville inte vara i vägen för deras kamp om medaljer. Simon hade släppt men övriga i gruppen var framför mig. Jag började tappa lite i skogen men kom sedan in i lite bra flyt igen. Lunkan hade stannat till på ett motionsspår och två andra var också strax framför. Så nu fick jag tre att jaga. Om jag bara kunde hänga på dom så skulle jag få bra rullar ut på det lättåkta var planen. Mot bergspriset och plötsligt så var även de andra två precis före. Gnetade ifatt dom och vi blev fyra i gruppen. Lunkan hetsade på och jag försökte följa.

Jag orkade inte täppa Luckan till Lunkan men lyckades skaka av mig alla andra och hade nu ett bra driv, tröttheten var som bortblåst. Funderade på att vänta in sällskap men beslutade mig för att gasa istället. Kom ifatt Viktor Henrysson och det är ju en kille man gärna har som sällskap på lättåkta partier. Vi fick igång ett bra samarbete och efter ett tag kunde vi också hämta in Lunkan. Precis på slutet så kom vi ifatt Daniel Wennergren också. Vi fyra skulle nu spurta, jag trodde att jag var redo för en spurtseger men blev sist istället. Först tvekade jag på att gå om Viktor på höger eller vänster sida men sedan fick jag inte i tyngsta växel så då spelade sidan ingen roll eftersom jag inte fick upp fart nog.

Nåväl, någon enstaka placering hit eller dit spelar ingen roll för mig där jag är i startfältet. Blev nu 18:e i elit och 20:e totalt. Lunkan vann H40 och vi kom sånär ifatt första juniorherre också.

Som sagt, kanske lite sliten från vasan men ändå bra driv i skogen och det var kul att jag kunde avsluta loppet så bra. En bra prestation och jag är supernöjd.

Här kommer några bilder från loppet, skicka gärna fler till mig om ni har.