Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-03-26

Igår cyklade jag rent för mycket!


Hej och go mörron!

Uppe i svinottan idag, har jouren på jobbet och börjar 05:30 så då måste man upp tidigt. Kul kombination med att somna sent pga Zwift-race kvällen innan och ett jobbsamtal halv tolv. Nåväl, det är ju frivilligt. Riktigt surt att missa Le Peloton bara... Bilderna ovan är för övrigt från gårdagens hemcykling.

Planen igår var ju att cykla till/från jobbet och sedan köra ett Zwift-race. För några dagar sedan så planerade jag att köra Swedish Zwift Racing Cup och därför ta bilen till/från jobbet igår. Men så fick jag veta i förrgår att det troligtvis inte skulle bli något Swedish Zwift Racing Cup denna vecka så jag tänkte att jag då lika gärna kunde cykla till/från jobbet och köra vilket race som helst sedan. Under gårdagen så kom dock tävlingen in på Zwift ändå så då blev det till att ladda om huvudet och hoppas att benen inte skulle bli allt för sliten av pendlingen och en hyfsat lång arbetsdag.

Tyvärr hade jag ganska slitna ben på hemvägen och fick dessutom ont i magen under utecyklingen. Kom hem med ca: 23-24 minuter kvar till start. Hann dock med att gå på toa, ta en gel, blanda en flaska, rigga dator med livestream och kalibrera pedaler innan starten gick. Uppvärmning blev det inte mycket av men jag hade å andra sidan cyklat i 66 minuter hem från jobbet strax innan.

Starten gick och benen blev allt bättre under loppet. Starten var nästan mest kritisk då Zwift laggade en del för mig så jag höll på att droppa av ett tag. Men ju längre loppet gick desto bättre kändes det faktiskt. Stor klunga och trots en ganska intensiv bana så höll den ihop bra hela vägen mot mål. Några utbrytningsförsök gjordes bland annat med norske landsvägsmästaren och Jumbo-Visma-proffset Amund Grøndahl Jansen samt Martin Olsson som blev inhämtade ute på sista varvet. Det blev en klungspurt på 31 åkare (enligt Zwiftpower) där jag bokfördes för en 8:e plats. Först var jag riktigt besviken då jag tajmade spurten ganska dåligt och tappade flera placeringar precis på slutet. Såg sedan att jag var rankad sjua i startfältet så det var ju inte helt illa ändå. Många duktiga cyklister med! Lite snopet bara att vara fem tusendelar från sjundeplatsen och 12 tusendelar från sjätte. Nära skjuter ingen hare och nu är det bara att ladda om inför nästa veckas race!


Som jag skrev ovan så riggade jag för livestream och nu har jag nog hittat inställningar som verkar fungera hyfsat. Det laggade en del i början vilket gjorde starten jobbig för mig, men det blev tack och lov snabbt bättre. Vill ni se loppet och höra mig snacka så kan ni göra det nedan:


Nu när jag verkar ha fått det där med livestream att fungera så kommer det att bli mer av den varan. Ska försöka annonsera lite i sociala medier när det blir men ibland kan det bli lite spontant också så då är det bäst att ha prenumererat på kanalen och aktiverat aviseringar om man vill hänga med.

I och med gårdagens Zwift-cykling så nådde jag mitt mål om minst 2000 träningsminuter/månad och det är faktiskt något som jag gjort varje månad sedan november månad. Vinterträningen har varit riktigt bra och jag är i fin form. Bara utomhustävlingarna som saknas då. Jag får väl hålla i träningen till 2021 å visa vart skåpet ska stå då istället om det här håller i sig. Tur att jag kan tävla på Zwift och jag hoppas ju verkligen att vi ska få tävla utomhus denna sommar.

Hade faktiskt ett Teams-möte med smittskyddsläkaren på Region Dalarna igår och det låter ju ändå som om det kommer att pågå i flera månader till. I Sverige är vi bara i början än.  Lätt ändå att imponeras av så intelligenta och kunniga personer. Människor som är bra på sin sak imponerar alltid.

Hade glömt bort att jag tänkt äta våfflor efter racet igår för att fira våffeldagen. Men trots att jag redan hade hunnit äta annat så fick det bli några kvällsvåfflor och kontroll av videon från loppet.

Gårdagens cykling(ar):





Kul att du ville läsa mitt blogginlägg idag, du kan också följa mig via följande kanaler:
YouTube
Instagram
Facebook
Twitter

Vi hörs, hej!

1 kommentar:

  1. Hur är skillnaden i effekt mellan Wattbike vs Moark vs Tacx upplever du?

    SvaraRadera