Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-03-10

En dag i distanscyklingens tecken


Hej och god morgon!

Igår hade jag en riktig cykeldag. Började på morgonen med en sväng till jobbet, enligt bildbevis ovan. Inget dramatiskt alls utan bara ren transport på distansintensitet. Hade lite motvind och tog gamla Leksandsvägen till jobbet för att slippa snö/is/vattenpölar. Funkade bra och var nästan barmark.

Efter jobbet sedan så bar det av på en distansrunda, det var inte igår! Eller ja, det var två veckor sedan så det var inte svinlänge sedan senaste distanspasset. Då var det dock prick tre timmar inomhus som gällde. Hade också ett pass tredje februari och ett trettonde januari. Så det har slarvats med distanscyklingen. Nu ska jag dock försöka trappa upp träningsmängden i mars och april. Vilket innebär att jag också ska försöka få bättre kontinuitet på distanscyklingen.

Hade en ass-saver på cykeln igår för att klara mig undan stänk. Den tar ju inte allt, men så länge det inte kommer vatten uppifrån så klarar man sig ändå undan ganska bra.

Hemcyklingen startade med fina färger. Att färgerna berodde på att det började regna gjorde dock inte helt njutbart. Hade verkligen inte tänkt mig något regn och hade ingen lust att bli kall.

Tungt att cykla på kvällen efter jobbet, då är det långt från lunch... Så efter 25 minuter så åkte min första bar fram. Då förstår ni på vilken nivå jag hade kraft igår.

Glad prick då det slutade regna efter 30-40 minuter.

Det klarnade upp men blev också kallt. Temperaturen sjönk ner till runt nollan och med kalla vägbanor så blev det både halt och kallt. Hade ändå fullmåne igår så det lyste upp tillvaron rätt mycket. Just att kunna se något när man cyklar tycker ju jag är rätt skönt.

Efter en och en halv timme så åkte nästa Powerbar fram. Då var jag hungrig igen nämligen. Blev sedan hungrig igen en timme senare och då var det slut på energi i fickorna.

Ja, förutom (eller kanske snarare trots-) låg energi så gick passet ändå helt okej. Började frysa lite när energinivån blev låg för tredje gången. Så då bestämde jag mig för att försöka trycka på lite mer och att det fick bära eller brista. Svängde in förbi Sågmyra men caféet där var givetvis stängt klockan åtta på kvällen. Stannade dock till och ryckte en gång i handtaget bara för att vara på den säkra sidan. Men det var bara att rulla vidare hungrig.

Kom hem och hade då fått ihop tre timmar och 19 minuters cykling, vilket är det längsta jag cyklat sedan den 24:e november då jag körde 3:35. Vilket i sin tur var det längsta sedan Bockstensturen. Så det har inte direkt blivit några långa distanspass denna vinterträning. En tanke med det var att jag skulle ha något att växla upp med nu på våren då jag hoppas få till några längre pass också.

Snittade 27 kilometer i timmen vilket jag tyckte kändes riktigt bra. Körde min heldämpade MTB utan dubbdäck.

Idag tänkte jag köra en repris på gårdagen, åtminstone gällande upplägg. Dags att rulla mot jobbet nu alltså, vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar