Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-03-07

Vad händer om svenska säsongen ställs in?!?

Hej och god morgon!

En ganska liten fråga i sammanhanget, men tänk om Corona-viruset tvingar oss att ställa in hela cykelsäsongen? Vad gör vi då? Kommer Långloppscupen finnas på Zwift? Kommer antalet svartrace formligen explodera? I Italien har man nu beslutat att ställa in och i Danmark så statsministern uppmanat evenemang med över 1000 deltagare att ställa in. Därav att tex deras melodifestival kommer köras utan publik. Men detta gäller givetvis även sportevenemang som fotbollsmatcherna i dom två högsta ligorna.  I Oslo har man beslutat att köra klassiska tremilen och femmilen utan publik. Dit väntades ca: 30000 åskådare.

Jag kan förstå att man gör såhär för att minska spridningen för att inte sjukvården ska bli helt överbelastad. Men samtidigt är det ju så tråkigt. Samhället behöver också underhållning. Tänk också på vad konsekvenserna blir av att folk nu isolerar sig hemma i rädsla eller på grund av förbud av evenemang. Folkhälsan kan få en rejäl dipp av detta tror jag.

Själv så är jag ju supertaggad på säsongen så det vore ju på ett rent egoistiskt plan väldigt tråkigt om tävlingar ställs in. Om någon av dom första tävlingarna inte kan köras (så som i Italien) så kan man ju flytta dom till senare på säsongen. Men om allt för många tävlingar inte kan köras på våren/sommaren så finns det inte helger kvar för alla lopp på slutet av sommaren/hösten.

Nä, jag hoppas att vi snabbt tar oss igenom detta av flera skäl.

________

Igår kväll så körde jag Zwift i min, förhoppningsvis, Corona-fria källare. Helt utan publik också. Det var visserligen andra deltagare där, men dom var spridda runt om i världen så ingen risk för smittspridning.

Körde EVR Europe Race. Rankad femma bland deltagarna så jag hoppades på ett hårt race men det blev faktiskt väldigt avvaktande. Vi körde åtta varv Vulcano Circuit CCW, så det var en liten sprättbacke in i vulkanen men i övrigt platt. Det hela slutade med en spurt mellan elva åkare (klasserna körde separerat) där jag blev trea. Sju tusendelar från andraplatsen. Här kan ni se resultat: https://zwiftpower.com/events.php?zid=354894

Igår sa jag ett könsord efter målgång, efter SWE-Cup så sa jag nog "fy katten vad jobbigt" i min livestream, vilket jag har noterat att vissa av er tyckte var roligt för jag har då fått läsa om det ett par gånger i alla fall.

Jag försökte ett antal gånger men det blev inget som fick något. Någon annan försökte också några gånger, men gruppen var för stark för att släppa iväg någon och spurt blev det.

Bakade också bullar igår, för idag blir det bullfest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar