Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-03-05

Coronacykling och Zwift

Hej och god morgon!

Italienska tävlingsorganisatören RCS har tidigare i veckan meddelat att man planerar att köra Strade Bianche, Tirreno-Adriatico och Milano-San Remo som planerat. Coronaviruset till trots. Men nu är det inte helt klart längre då Italienska staten kan komma att ställa in alla (?) idrottsarrangemang.

Team Ineos har dock redan beslutat sig för att inte köra. På grund av förlusten av Nicolas Portal och Coronaviruset så väljer man nu att inte tävla innan Katalonien runt som börjar 23:e mars. Équipe Cycliste Groupama-FDJ anger brist på cyklister och personal till följd av karantänsituationen i Dubai som en orsak till att dom väljer att ställa in sitt deltagande i dom italienska loppen. Hanna Nilssons lag Parkhotel Valkenburg har också beslutat sig för att inte tävla i Italien dom närmsta veckorna. EF Pro Cycling ställer också in sitt deltagande i dom italienska loppen. Även Team Jumbo-Visma och Mitchelton-Scott stannar hemma, så det börjar bli få lag till start nu om det ens blir några tävlingar. Än så länge har UCI inte fått några inställda lopp på grund av Corona-viruset, men det närmar sig nog.

I Dubai så sitter ju fyra lag i karantän, därifrån kommer nu uppgifter om att sex personer nu ska ha fått Corona. Tidigare uppgifter har sagt att samtliga testat negativt men nu verkar det alltså som om smittan finns även där. Enligt uppgifter från Équipe Cycliste Groupama-FDJ så ska dom sitta i karantän till 14:e mars. Så det blir en lång vistelse på hotellet. Cyklisterna har klagat på att man sitter på fjärde våningen och inte ens kan få sina cyklar från källaren så att dom åtminstone kan träna under tiden. Att isolera en grupp människor sådär tror jag väl tyvärr ökar takten för spridning. Lite som på Corona-båten.

________

Igår så körde jag ett Zwift-race igen, det blev SZR Spring Series och jag avrundade loppet med att spurta in som trea i ett sömnigt lopp utan speciellt många initiativ. Jag försökte själv höja farten några gånger men det var ganska dålig respons för min del. Tajmade spurten lite snett men hade ändå bra kraft så jag knep en tredjeplats med bra fart på slutet. Bra motstånd på racet ändå och jag klättrade lite på rankingen till en 101:a plats.

Gårdagens resultat.

Idag blir det SWE-Cup och anmälningarna börjar trilla in på allvar. Blir en skoj tävling i kväll, hårdare bana än vad jag körde igår och på senaste SWE-Cup så det kan bli mindre grupper. Jag gillar ju hårda race även om jag blir avhängd. Bättre att det köttas än att man åker runt och såsar som igår.

Vi hörs lite senare och har ni tur så streamar jag loppet i kväll klockan 19:00. Håll utkik i mina sociala medie-kanaler och på min YouTube-kanal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar