Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-03-18

Zwift, Nocco, bitrate osv... #esport

Hej och god morgon!

Körde ett hårt Zwift-race igår. Om danska cupen inte är så stor så är Feltet.dk-tävlingarna betydligt större och det var en sådan jag körde igår kväll. Dessutom på en riktigt intensiv bana med massor av korta backar, spurtpriser och bergspriser. Det blev många och långa igångdrag. Lite oklart vart jag placerade mig till slut. När jag gick i mål så stod jag som 17:e, ett tag var jag 9:a på Zwiftpower och nu står jag som 16:e på Zwiftpower. Det senare känns ändå mer rimligt. Det var dock en massa spurtpriser och bergspriser inlagda där man kunde få bonuspoäng till deras cup. Vet inte hur dom räknar ihop det och igår visste jag inte ens om att man fick poäng där. Visste bara att det fanns bergs- och spurtpriser. Så på 27.5 km fanns, förutom backarna, fyra anledningar att spurta så det blev väldigt intensivt. Jag hade inga ambitioner på spurt- eller bergspriserna utan försökte mest överleva. Blev ändå fyra på ett och åtta på ett annat såg jag nu.

Igår hade jag det väldigt jobbigt, dels på grund av det väldigt kompetenta motståndet, dels tack vare en hård bana men jag fick också tre uppkopplings-drop outs under loppets första halva. För dålig WiFi-täckning i källaren helt enkelt. Det som händer då är att alla andra försvinner från mitt Zwift och jag själv får hålla fart, jämfört med att sitta i klungan som tillsammans driver upp fart. Detta kräver rejäl hårdkörning för att inte bli avhängd av en klunga jag inte ser. När WiFi-uppklopplingen kommer tillbaka så kan man ibland vara några sekunder efter klungan och då blir det till att gasa. När jag nu behövt idiotköra tre gånger i onödan i en redan hård tävling så hade jag väldigt svårt med återhämtningen efter det. Bra träning helt enkelt!

En annan sak som inte bidrog till bra form igår var kanske det faktum att jag ägnat mig åt kroppsarbete här hemma innan loppet och bland annat förflyttat några ton sten och cement.

Nu är det många ursäkter här, men jag drog också ur skon ur pedalen med 1.5 km kvar till mål. Två gånger dessutom... Sedan blev det liksom först en ökning för att komma ifatt svansen på klungan igen och sedan en lååååång spurt bara för att ta mig upp i klungan som spurtade mot mål. Tror att jag kanske slet lite på klossarna när Linda och jag var ute och gick i lördags... Får spänna pedalerna till nästa race.

Bra pass och lite synd att jag inte prioriterat denna cup mer, hade kanske kunnat gå bra. Var ju ändå trea i andra deltävlingen och detta var den femte. Tack vare min tredjeplats där på andra deltävlingen så var jag en av ( dom fyrtiotusen miljarder-) favoriterna igår. Från Feltet.dk:
"Opdatering tirsdag aften
Den tidligere danske mester Søren Bay og 2. afdelings nummer tre, Henrik Öijer, har sluttet sig til det profilrige felt. Alexander Wetterhall bliver en del af et uhyggeligt stærkt SZ-hold."


Om jag inte var krispig inför tävlingen så var jag då definitivt det efter tävlingen. 69 återhämtningstimmar skojar man inte bort. Blir nog ett återställarrace idag. 

Team SZ blev 2:a, 5:a, 6:a, 11:a och så jag på 16:e då. Vi hade också Thell med oss på en 23:e plats.

Har ni något skoj race att tipsa om idag? 


Fick hem lite Nocco igår, så nu klarar jag nog en Corona-isolering här hemma. Har ju dessutom en hel bokhylla full med energi från Powerbar, så det lär inte gå någon nöd på mig. 

Slutet på gårdagens tävling innehöll för övrigt världens längsta 300 meter. Aldrig någonsin förr har det väl varit så långt till mål....


Fortsatt hemma med Frida här. Förutom att jobba hemifrån så tänkte jag lära mig mer om bitrate idag så att jag kan få till en bra livestream framöver. det har ju inte gått så bra senast och jag tror att upplösningar och bitrate kan vara orsaken.

Flera har hört av sig om ett eventuellt miniläger här i Falun framöver, kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar