Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-03-20

En utmaning till er såhär i Corona-tider! Samt lite Le Peloton och Zwift


Hej och god morgon!

Bilderna ovan är från gårdagens Le Peloton och dom har jag fått från Niclas Brus (1& 2) och Jonas Axforsen (3). Alltså vilken höjdpunkt den träningen är, varje torsdag 06:00.  Att få ge järnet, bli avhängd och hänga av. Fina grejer det där. Om ett par veckor kör vi igång sommarrundan och då blir det nog racer?! Eller åtminstone snabba cyklar utan dubbdäck. Borgar för jämnare grupper och högre fart.

Eftersom jag är hemma med sjukt barn/jobbar hemifrån så gick vi ut en stund vid lunchtid igår, skönt att kunna göra det. Vi gick över vägen till skogen där en utmaning till MTB-cyklister gömmer sig. Den (nästan) omöjliga backen. Ser inte så svår ut på bild men är supersvår. Den är lite som en trisslott också i och med att man tror hela tiden att man är nära, så man försöker fler gånger. Än så länge så tror jag bara att det är Emil Lindgren och Anton Olstam som klarat backen, alltså cyklister i världsklass.
Eftersom vi nu inte får åka på nationella tävlingar men det finns många cyklister som börjar känna sig i form och vill utmana sig själva så tänkte jag bjuda på en liten utmaning till dessa. Kom hit och försök cykla uppför backen! Det jag gjorde igår var att röja lite sly längs med stigen vilket gör backen mer lättillgänglig och synlig. Eller egentligen mest bara trevligare att cykla in. Backen syns från vägen, men den är lite dold. Men nu är det lite finare i alla fall. Jag krattade också hela backen, så kottar, småkvistar barr och annat är borta. Dessutom satte jag upp en pinne mellan dom två träd som agerar "målet".

Skulle du kunna cykla uppför den tror du?

Efter det brantaste partiet så fortsätter backen lite med svårigheter svagt uppför. Nu har jag satt en pinne mellan två av träden för att visa var man liksom har klarat backen.

Vill ni hitta dit så knappa in Gamla Grycksbovägen 69 i Google Maps så markerar dom precis platsen för backen. Lycka till och glöm inte att tagga mig i bilder på sociala medier om du är där och försöker!

En gång i tiden (2015) körde jag backrace där!



Igår när jag var klar med träningen så visas alltid "Load" i fönstret, alltså träningsbelastning. Där visas en stapel för varje dag den senaste veckan som illustrerar vilken träningsbelastning man haft. Noterade då att det var sju staplar vilket betyder att jag tränat sju dagar i rad. Vid en närmare koll i Garmin Connect så har jag tränat åtta dagar i rad. Känner faktiskt inte av det speciellt så risken finns att jag kör något idag igen.

På söndag ska jag köra cykelförbundets inbjudningstävling på Zwift. Så då vill jag på något vis ha hyfsat bra ben. En risk där är att jag är i Skåne då så att jag kommer inte köra på min Wattbike utan får montera min cross i Lindas trainer. Så det blir något nytt, i övrigt är jag faktiskt inte orolig. Men det behöver testas under morgondagen i alla fall. Cykelförbundet gick igår ut med ett pressmeddelande om hur bra det gått för dom på Zwift och att e-cykelsäsongen nu kanske ska förlängas p.g.a Corona. Det skulle ju inte göra något.

Hoppas att ni får en fin fredag. Här är det just nu -1 och några snöflingor fladdrar förbi utanför fönstret. Men det ska bli 4 grader och sol senare idag. Dags nu att byta hemmadator mot jobbdator, vi hörs senare!


3 kommentarer:

  1. Kul! Jag har ju redan bokat boende för tävlingarna på Lugnet som troligen itne blir av. Får se om vi åker ned i alla fall då får jag svänga förbi =)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Har provat denna backe en gång och den var för svår för mig. Sannerligen en världsmästarbacke.

    SvaraRadera