Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-03-28

Hur du gör dina cykelskor 36 gram lättare på bara några sekunder!

Hej och god morgon på dig!

Nu har jag kört med mina fi´zi:k INFINITO X1 ett tag och tänkte väl i alla fall skriva några ord om dom. Det jag gillat allra bäst är spännena som fungerar mycket smidigare när man ska knäppa eller knäppa upp dom, jämfört med hur det fungerat på mina tidigare skor. Nu kanske det är så på alla skor med boa nu för tiden, men man drar liksom bara ut dom där runda spännena och så är snörningen lös. Jag tycker också att dom passar bra och nu när jag haft dom två månader så har jag inget att klaga på när det kommer till funktionen.

Dock så har jag fått lite ont i utsidan av höger fot. Gissar dock att det inte beror på skon för min vänstra fot har jag inte haft några besvär med. Det har fungerat som så att det har ömmat ett tag, säg första timmen eller så innan det "gått över". Sådär kan man ju inte ha det, så jag bestämde mig för att testa att byta sulor i skorna. Det blev bättre, men inte helt 100 ändå. Kom då på att jag nog behövde justera klossen, ut med hälen lite mer borde göra susen. Vilket det också gjorde.

Så egentligen kanske inte det heller var sulan det var fel på, utan vinkeln på klossen.

Mina fi´zi:k INFINITO X1 med originalsulor.

Mina fi´zi:k INFINITO X1 med ett par jättegamla DMT-sulor.


Som en bonus med sulbytet så blev också mina skor 36 gram lättare. Vet inte vad dom gjort sulorna av till mina skor för att få dom så tunga, men att mer än halvera den vikten på några få sekunder kändes som en bra bonus.

Varför gör inte alla tillverkare mer sådana enkla saker för att hålla nere vikten på sina saker? MTB-sporten är ju väldigt vikt-fokuserad och att då slänga iväg en massa onödig vikt på något som är så lätt åtgärdat... Originalsulorna är kanske mer vibrationsdämpande eller något, men tror ni att jag kommer märka skillnaden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar