Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-03-16

Corona, SCF ställer in, vi cyklar på snö/is och jag tävlar på Zwift

Hej och god morgon!

Läste att cykling var förbjuden i Italien och Spanien nu på grund av Corona. Egentligen helt absurt att förbjuda denna fantastiska aktivitet, men om läget är som i Italien att man inte ska lämna sina hem förutom om man ska till affären/apoteket ungefär så är det ändå rätt självklart att man inte ska ut och träna. Stanna inne betyder liksom stanna inne, även om man gillar att cykla i sin ensamhet. Tråkigt också för folk som åkt till Mallorca/Kanarieöarna och liknande, å andra sidan kanske det tråkiga var att dom åkte överhuvudtaget och utsatte sig för denna situation. Här hemma så uppmuntras vi fortfarande att hålla oss aktiva, hålla igång föreningslivet och låta barnen delta i aktiviteter. Så länge det inte överstiger 500. Cykelförbundet har meddelat att alla nationella lopp i mars/april stoppas. Man rekommenderar även lopp i maj att se över om loppen kan flyttas framåt i tiden. Däremot får man fortfarande arrangera klubbtävlingar och distriktslopp. Tänk om det här faktiskt är något positivt för cykelsverige, att vi nu får en ökad verksamhet på lokal- och distriktsnivå. Jag själv har faktiskt funderat på att nu arrangera något lopp bara för att ha något att göra och få uppleva tävlingsstämningen igen. Hoppas att fler tänker som jag. Linda och jag hade planerat en Mallorca-resa i påsk men har nu pratat om att ha ett litet miniläger här istället. Man åker hit, bor vart tusan man vill och sedan cyklar vi ihop. Kan det vara något?

Igår var vi ute och cyklade. Jag frös från andra tramptaget ungefär och kom hem som en isbit. Körde sedan Zwift och hade fortfarande stickningar i tårna en halvtimme in i loppet. Vi cyklade lite kring Stångtjärn och där var det mer snö och is än det var i Kniva-området i förrgår. Min taktik för att hantera snö/is är att köra på, högre fart ger större energi framåt och därmed halkar man mindre i sidled. Linda tänker däremot att man ska åka långsamt över is och snö, för att hinna hantera halkan. Igår fick alltså min taktik stå åt sidan vilket gjorde det hela till en lågintensivt saftkalas.

Här har det nu varit plusgrader hela natten så snötäcket har minskat synbart sedan igår kväll, det tycker jag verkar bra för framtiden. Dessutom ska det bli sol och 5-6 grader varmt idag. Hoppas att snön försvinner snabbt så vi kan sprätta fritt i skogen snart igen.

Några bilder från Stångtjärnsskogarna igår. Fläckvis snö och is överallt.


Körde Tour of Watopia group ride igår, att det inte blev race var för att group ride var dubbelt så lång. Som ni kanske kan se så var Mike Teunissen med. Mike vann första etappen på Tour de France i somras och fick därmed åka gul ledartröja då. Igår ställde jag av den rackarn! Vi körde två varv Sand and Sequoia. Första gången över backarna gick bara halvhårt så vi var 30 pers kvar. Andra gången upp så satte jag ett så högt tempo som jag orkade. Mike som hela tiden hade hållit sig längst bak i gruppen flög då av tillsammans med övriga över krönet på backen och vi blev en betydligt mindre grupp i täten.

Man kanske skulle kunna tro att Mike inte alls brydde sig om att tävla på Zwift igår, men varför drog han då 6.7 w/kg i jakten bakom oss i täten? Det var också en tysk, professionell, triathlet med som vunnit Ironman-VM 2014. Men han stängde tydligen av Zwift efter den backen...

Vår grupp blev nio tappra som  med diverse småutbrytningar på slutet spurtade mot målet. Jag trillade in på en tredjeplats.

Tack för idag, hoppas att ni hittar hit imorgon igen. Glöm inte att prenumerera på mina blogginlägg genom att ange er mail-adress uppe i högra hörnet på bloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar