Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-06-07

Hundlek, damstart och ny vlog


Hej och god morgon, cykelvänner!

Ny dag, nya möjligheter och jag ska spendera den med en uppstart av ett projektarbete i tjänsten hela dagen. Efter jobbet så väntar sedan ridtorsdag. Det är ju torsdag men tack vare gårdagens lediga dag så känns det lite som måndag ändå. Men ändå så är det snart helg, snurrigt blir det men idag är det i alla fall torsdag och det är ett som är säkert.

Nationaldagen igår spenderades till viss del hos en kollega som också har fem hundar. Så vi fick hundlek och fika i världsklass, stort tack Annie och Tomas för gästfriheten! Tre glada och något trötta barn fick jag med mig hem i bilen efteråt.

Igår så anmälde jag mig också till Lida Loop så nu behöver jag bara ta mig dit och starta. Har ju nu tio sjukdagar som hindrat mig från träning och allra helst så vill jag köra något pass innan loppet på söndag.

Kollade PM inför loppet och känner väl att det ibland är rätt gött att dels vara man och dels relativt snabb också. Tänker på om jag istället hade varit kvinna och elitsatsande, så drygt allt detta med olika startmoment varje tävling man kommer till hade varit. Det är liksom inte bara det att det är en ny form av startprocedur inför i princip varje långlopp, det blir dessutom nya tävlingsförutsättningar varje gång. Jag vet att många tjejer jobbar för egna damstarter, men Lida Loop lyckas med konststycket att visa att egen damstart inte löser någonting överhuvudtaget. Att bara få starta i en egen grupp gör inte att damerna får en bra och rättvis tävling. Min egna åsikt är att alla cyklister bör starta samtidigt och stå i startled efter kapacitet, men så är jag ju man och relativt snabb också. Så den åsikten kanske inte är värd så mycket i allas öron. Jag gillar dock den där "Vasalopps-känslan" när alla mäter sina krafter mot varandra med gemensam start.
Men det Lida Loop nu lyckats koka ihop fattar ju till och med jag att det kommer bli kasst för damerna som vill cykla snabbt. I fjol hade Lida Loop gjort så att herrarnas tävlingsklass startade först, sedan damerna 5 minuter efter och så motionsklassen 5 minuter bakom damerna. Då förstod man ju att damerna ganska snart skulle komma ifatt dom långsammaste tävlingsherrarna och att damerna dessutom ganska snart skulle bli ikappkörda av dom snabbaste motionärerna. Kaos på papperet och det blev kaos i praktiken också.
Så i år gör man något annorlunda. Nu startar herrar tävling först, så vi får i vanlig ordning ett gött race. Fem minuter efter oss så startar så ungdomsklasserna. Det hade väl varit i sin ordning om det stannat där, men nu kommer det spektakulära i allt detta. Fem minuter efter ungdomarna så startar damernas tävlingsklass!
Inte nog med att damerna måste ta sig fram i skogen mot varandra, de ska dessutom passera framtidens cyklister som ju ärligt talat besitter en ganska stor variation i prestationsförmåga. I dagsläget är det 90 föranmälda ungdomar och dom snabbaste damerna kommer nog att behöva passera de allra flesta av dessa. Om damerna kommer förbi.
Dessutom så behöver ju framtidens cyklister behöva uppleva det jobbiga med att bli ikappkörda och passerade av ivriga och tävlingsinriktade elitcyklister. Hur stor vana, erfarenhet eller ens teknisk förmåga besitter dessa ungdomar av att hålla åt sidan och bli passerade av betydligt snabbare cyklister? Hur många SPD-vurpor och incidenter kommer detta att generera?

Tio minuter efter damerna startar motionärerna, så det är ändå fem minuter mer än i fjol. Men de snabbaste där kommer att komma ifatt damer som fastnat bakom ungdomscyklister, som i sin tur tvingats stå stora delar av sitt lopp i blåbärsriset för att släppa förbi damcyklister. Det kan bli ett väldigt långt lopp tidsmässigt för de långsammaste ungdomarna som måste hålla åt sidan nästan hela loppet.

Det här hattandet och experimenterandet med damstarter måste väl snart ändå få ett stopp. Gör en ordentlig utredning, kom fram till något värt att testa och kör på det. Nu sätter varje arrangör upp fingret i luften och känner efter lite och det blir ärligt talat inte bra. Finns det goda exempel? Hur gör man i andra länder?
Ta fram regler som berättar hur startproceduren ska/bör gå till på ett långlopp och om det absolut inte finns något bra alternativ som fungerar så plocka upp min gamla åsikt och låt alla starta samtidigt igen.

Det där var mina spontana tankar kring detta, finns säkert mer genomtänkta åsikter i denna fråga där ute. Låt mig gärna höra vad ni tycker och tänker kring damstarter på långlopp generellt och gärna också kring exempel likt Lida Loop.

För att återgå till något annat men som ändå berör långlopp så är nu min vlog från Långa Lugnet klar och ni kan se den nedan. Den innehåller lite snack, lite klipp från damstarten, en sammanfattning med tävlingsklipp och min egna summering.
Vill ni vara säkra på att inte missa andra cykelvideos så prenumerera gärna på min kanal och tryck på den där bjällran för aviseringar när du ändå är i farten! Min kanal hittar ni här: https://www.youtube.com/henrikoijer


Idag fick ni väldigt mycket blogg för pengarna. Eller ja, det är ju gratis för er... Nu lär jag gör mig i ordning för att åka till jobbet, tack och hej!

1 kommentar: