Hej och god morgon!
Nog blev det mer Zwift igår allt. Körde ju ett pass på morgonen, sedan bloggade jag på kvällen om att jag skulle köra ett till race. Gjorde också det och smällde sedan till med gårdagens tredje race ca: 20 minuter efter målgång på det andra racet.
Morgonens race var 15:37 långt, kvällens första race var 44:30 långt och gårdagens tredje och sista race var 15:45 långt. Inga mördande distanser direkt, men det går ju att bli trött ändå. Dagens längsta race hade jag ändå 311 watt i snitt på trots långa stunder med lusig intensitet. Å andra sidan så hade jag också 5½ minut på 366 watt då det gick lite fortare. Två andraplatser och en sjätteplats blev resultaten igår.
Ja, jag tänker Zwifta mig i form igen.
Nu har jag ju börjat lära mig mer om hur Wattbiken fungerar så jag tänkte komma med ett par första reflektioner i alla fall. Till att börja med vill jag ju säga att det är riktigt kul med variationerna i Zwiftandet som det blir med olika lutningar, luftmotstånd och olika växlar. Det ger det hela en extra dimension även om det ibland är frestande att ställa in anpassningen till 0 och bara mata på hela loppen. Just nu kör jag Zwift på 50% trainer difficulty. Trainer difficulty är egentligen ett slags mått på hur mycket man ska känna av förändringarna i lutning etc i spelet och då tycker jag att det blir väldigt tungt när jag kommer till en backe med Zwift inställt på 50%.
Många av er vill ju veta allt om watt. Jag har nu kört sex lopp på Zwift där jag kunnat jämföra vilken snitteffekt jag haft enligt Wattbike Atom och vilken snitteffekt jag haft enligt mina Garmin Vector 2-pedaler. Min Wattbike visar något högre effekt på passen varje gång och på mina sex lopp så har den gett mig 3.7, 2.5, 2.7, 2.7, 3.2 och 3.5 % mer watt. Så säg mellan 2.5-3.7% mer watt genom min Wattbike än vad mina Garmin-pedaler säger. Läser man på DC Rainmakers sida om hur effekten står sig mot tex Garmin Vector 3 så verkar det vara mer eller mindre identiska siffror. Det ska ju i ärlighetens namn också sägas här att jag inte monterat mina Garmin Vector 2 med momentnyckel (som man ska) och dom har varit med ett tag nu. Så vad som är rätt eller fel är svårt att säga, jag får testa Wattbiken med Vector 3 snart också så får vi ser om det skiljer något då.
Att få 2.5-3.7% mer watt gör givetvis skillnad på Zwift-racen, men frågan är ju om jag kanske haft för lite watt förut och nu är mer nära sanningen eller om jag nu kör med bonuswatt. Det här gör ju att jag kan ge mig själv två alternativ när jag kör Zwift-race: vill jag ta i lite mer så kör jag med Garmin-pedalerna kopplade mot Zwift och vill jag hänga med lite lättare så kör jag med Wattbiken kopplad mot Zwift.
En annan sak DC Rainmaker skriver om är att det tar tid att växla. Han säger att det tar 1-2 sekunder att byta en växel och att det inte är idealiskt för Zwift när man behöver växla tempo snabbt. Han skriver också att om man plötsligt behöver växla tempo för en attack eller något och växla 3-5 växlar så tar det 5-8 sekunder. Nu vet inte jag om Wattbike har uppdaterat sin Atom sedan dess eller om DC Rainmaker har fel men troligtvis så har Wattbike uppdaterat mjukvaran... Visst, det kanske tar en sekund att växla. Men hur snabbt får du i en växel på en vanlig cykel då? Och sedan när blev det avgörande för en fartökning på Zwift?! När det attackeras så ökar man ju förslagsvis kadensen samtidigt som man växlar och då är det ju inga problem eftersom effekten ökar lika snabbt som du kan öka kadensen. Dessutom så varierar ju både lutning och luftmotstånd hela tiden på Zwift, så vilken växel jag har i brukar jag sällan fundera på. Jag fick en fråga om växlingen på mitt Instagram-konto igår och beslutade mig för att testa saken lite närmre. Testade därför igår att gå från växel 10 till växel 22 och det tog ca: 3 sekunder. Jag testade flera gånger och det gick lika snabbt varje gång. Hur snabbt växlar du 12 växlar på din cykel utan problem? Att gå från växel 1 till 22 tog ungefär fem sekunder och det som tar tid är ju att jag måste klicka på växelknappen så många gånger.
Så nä, den där växlingsmyten vill jag härmed slå hål på. För det första så tar det inte lång tid att växla och för det andra så är den där sekunden det tar att växla inte det som avgör ditt lopp. Jämför med om du kör en tävling på riktigt, hur lång tid tar det för dig från det att någon attackerar till att du reagerat och fått i rätt växel?
Nä, det är riktigt kul att köra Wattbiken på Zwift-race och jag ska också testa att köra några träningspass med förutbestämda watt-siffror så får jag se hur det känns. Det blir också någonting nytt.
Har ni några frågor eller funderingar angående Wattbiken så ställ gärna dom här så kan jag försöka svara i ett senare blogginlägg!
_________________________________
Du vet väl för övrigt att jag också finns på andra sociala medier?
- Gillar ni det jag gör och vill stötta min satsning på cykel och sociala medier så kan ni hjälpa här. https://www.patreon.com/henrikoijer/
- På YouTube så samlar jag tävlingsvideos, någon vlog och lite annat smått och gott. Prenumerera gärna på min YouTube-kanal genom att klicka här. Tack på förhand!
- På Instagram lägger jag ut bilder från cykellivet och en del stories under dagarna, kika in och följ mig gärna.
- Jag har en Facebook-sida också där jag lägger ut länkar till bloggen och lite annat. https://www.facebook.com/henrikoijer/
Hej Henrik... Johan från Wattbike här, tack för ditt betyg och kanon att du tycker det blir ett bra träningspartner till Zwift för dig... För att upplysa dig/alla angående växlingsfördröjningen så har vi faktiskt uppdaterat det baserat på DC rainmakers och våra engelska kunders feedback, så dom modeller som nu släpps i Sverige har alla den uppdaterade versionen. Jag själv körde en GP race simulering igår och blev förvånad hur bra det gick i min attackbeslut med växlarna. Kör hårt och testa sönder den :-)
SvaraRaderaDet enda jag märkt som stör är när jag kör intervaller i erg-mode kan det ibland ta upp till 2sek för den att gå mellan de olika motstånden. Körde 30sek/200w och 30sek/400w där kunde jag uppeva en viss fördröjning men kanske inte mer än vissa erg-mode trainers. Men helheten är bra tycker jag.
SvaraRaderaHalloj Henrik! Hur är ljudet/vibrationer på Wattbiken? kommer att träna i vardags rummet och skulle vilja kunna köra både tidiga mornar och sena kvällar utan att störa övriga familjen för mycket.
SvaraRadera