2018-06-16

Episk MTB-cykling

Hej och god kväll cykelvänner!

Idag följer jag Linda så gott det går via resultatservicen på Vätternrundan. Hon har släppt Skoda-gänget men krigar på och hamnar nog på en tid runt nio timmar som det verkar när hon hade åkt drygt halvvägs. Totalt är dom nu sex stycken som släppt gruppen men själva gruppen som sådan ser ut att klara målet på åtta timmar med väldigt god marginal och trillar nog in på runt sju och en halv.

När det var dags för henne att starta så var jag faktiskt mycket mer nervös än vad jag brukar vara för mina egna lopp. Jag vet ju hur mycket hon laddat för detta. När som helst borde hon passera Aspa, sen är det bara Medevi kvar innan målet. Hoppas att det går vägen hela vägen!

När Linda hade åkt i morse så bloggade jag först och sedan så förberedde jag cykeln och mig för en cykeltur. Hade egentligen inte planerat något mer än att jag ville vara ute ganska så länge. Hade först tänkt åka mot Stångtjärn men under morgonen så tänkte jag att jag kanske skulle åka mot Bjursås istället. Så jag började rulla ditåt. Kom, efter några minuter, på att jag kunde köra Törnbergs väg och funderade då ut en väg dit. Det blev över Norlingberg. Tog mig sedan också över Dössberget och upp i Bjursås Ski Center. Sedan Björsberg, Attjärnsbo, Fjällgrycksbo och mot dagens stora mål, Ärtknubben.

Efter att ha åkt ner från Ärtknubben så tog jag mig vidare in på Vildmarksleden. Första delen med utförsåkningen var helt sjukt skoj. Några partier var lite för kniviga för att jag skulle klara att cykla allt men ändå skoj. Vildmarksleden är annars en vandringsled och med det namnet så förstår ni kanske att det inte är helt cykelvänligt överallt. Jag skulle absolut inte rekommendera någon av er att cykla hela leden om det nu inte är så att ni vill ha ett riktigt äventyr och är redo att gå en del sträckor med er cykel.

Kom hem, hade nästan fyra timmar på klockan så jag körde en liten skarv men hade fortfarande lite tid kvar till fyra så jag tog ett varv runt huset när jag kom hem och stannade klockan på 4:00:01.

Benen var ju inte jättebra men jag tyckte att det funkade ändå. Fick ihop en del nyttig träningstid innan barnen anlände och blev väl fyra timmar starkare helt enkelt. Det blev ganska mycket mer stig än vad jag hade tänkt mig också men det gick ju hur galant som helst och även det behövde jag.

Tänkte rätt mycket på det där med att vi borde arrangera ett långlopp i Bjursås. Det behövs fler långlopp som liksom tar tillvara på dom finaste platserna och bästa terrängen och inte bara industri-lopp som ska agera kassakor åt arrangörerna.

Törnbergs väg och jag.

Dössberget och jag.

Vildmarksleden och min cykel.

Hade aldrig cyklat här före idag. Tror jag.

Instagram-bild på Ärtknubben.

Utöförsåkningen var helt episk, det framgår kanske inte av denna bild men när det var som roligast så stannade jag inte för att ta bild heller..

Inget för den med spångest.