Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-04-01

Rekord gånger två

Afton!

Har idag kollat på Baskien runt där det blev körning efter en vurpa på toppen av sista bergspriset. Lite ruttet gjort, men samtidigt bara 7 kilometer kvar till mål och då brukar cyklister sällan vänta in varandra.

Mot slutet av sändningen så körde jag igång min egen cykling på min kära Monark 874E. Hade funderat lite på ett nytt maxtest, men då jag vilade dagen innan senaste testet så tänkte jag att det nog blir mest rättvis jämförelse mellan testen om jag också vilar en dag innan nästa test. Så jag körde ett Ekblom-Bak som uppvärmning och sedan 2x20 minuter efter det.
Dagens Ekblom Bak gav mig ett nytt rekord i testvärde (60.4) då jag tidigare som högst nått 60 i detta test.

Efter uppvärmningen så körde jag alltså 2x20 med denna pulskurva som resultat:
Dom tjugor jag kört med lägsta snittpulsen landade på 166 och 170. Dagens tjugor hamnade på 164 och 171, hyfsat lika men känslan var bättre den där andra gången. Kanske beror det på att detta var fjärde dagen i rad med träning. Toppen efter tjugorna är mitt försök på att köra 400 watt till utmattning. Som mest har jag kört 2:15, vilket skedde på mitt Padillatest i slutet av februari, idag lyckades jag med 2:28. Nytt rekord där också alltså.

För en vecka sedan och en liten tid tillbaka så var formen något lägre än den är nu och givetvis före svackan. När jag var nere i svackan så funderade på vad jag gjorde för fel som blev sämre igen efter att ha haft ungefär en månad med ständiga förbättringar. Insåg att jag börjat slarva med energiintaget efter träningarna. Jag tränar ju då och då när barnen lagt sig och då har jag kanske käkat middag innan passet. Inte alltid så sugen på något att äta efter träningarna då. Så jag har helt enkelt skippat att äta något efter vissa pass. Andra pass har jag väntat länge med att äta något efteråt. Sedan en vecka tillbaka så har jag sett till att alltid stoppa i mig något i direkt anslutning till passen. Som ett glas mjölk/O'boy och en macka eller något liknande. Proteiner och kolhydrater helt enkelt. Och nu är jag på väg uppåt igen. Så inget mer slarv med återhämtningsfödan/drycken direkt efter passen för min del.

4 kommentarer:

  1. Hur gör man ett Ekblom Bak-test?

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://oijer.blogspot.se/2013/02/ekblom-bak-test.html där skrev jag om hur man bör göra och hur jag gör.

      Radera
  2. Tackar, vad är det som gör att resultaten diffar så mycket på de olika testen (åstrand - ekblom bak)?? Man får ju resultatet i samma enhet.

    Har du gjort nåt test med mask (mäta syrehalten i luften?!) som du kan jämföra med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde ett maxtest med mask i november som gav mig 71.1 i testvärde. Alltså borde jag ligga närmre Åstrand än Ekblom Bak.

      Radera