Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-04-01

Ännu en härlig morgon

Vaknar upp till ännu en solig dag med vacker blå himmel, för vilken dag i ordningen det är minns jag inte. Vilket fantastiskt vårväder vi har 2013! Att jag dessutom sov åtminstone 10½ timme i natt gör givetvis inte saken sämre. Sömn är ju verkligen en bristvara i min vardag och något som jag vill bli bättre på. Det är ju en ganska enkel sak att rätta till kan tyckas. Problemet jag har är att det är lite för många saker som jag vill prioritera som krockar. En annan sak jag skulle vilja är att cykla varje dag. När jag tränar flera dagar i rad så känner jag snabbt att jag blir starkare och snabbare. Så det är ju lätt då att vilja träna ännu mer och ännu hårdare. Någonstans inom mig så tror jag dock att träning sju dagar i veckan inte är riktigt optimalt i ett längre perspektiv. Tack och lov så har jag annat att prioritera också, så det blir aldrig så.

Skoterspåren vi cyklade på igår går åtminstone till Rättvik. Det var skyltat dit. Jag skulle alltså kunna cykla uppmärkta skoterleder från någon kilometer från min dörr och flera mil bort till Rättvik. Allra helst skulle jag ha stuckit ut och gjort det i gryningen för att hinna med så mycket som möjligt innan det blir löst i spåren av värmen. Med lite tur så finns skoterspåren redan från något hundratal meter från dörren. Detta måste jag göra någon dag. Kanske nästa helg, kanske nästa vinter. Men det är helt klart ett måste. Frågan är om det finns en andra leder som jag kan ta sig hem på, om jag måste vända och åka samma tillbaka eller om jag kanske måste åka bilvägen tillbaka? Oavsett, fantastiska skoterspår i en fantastisk miljö. Och det var inte bara ett spår i en riktning, vi passerade igår många korsningar med möjligheter att köra mängder av kilometer på olika spår. 
Trugbo

Idag kan ni njuta av cykling via Eurosport, eller datorn. Det är nämligen dags för Baskien runt, eller Vuelta al Pais Vasco som tävlingen heter egentligen. Det är ett etapplopp med fem bergsetapper följt av ett småkuperat tempolopp. Det brukar vara offensiv cykelåkning och cyklister överallt på detta lopp, helt klart sevärt för den som gillar att kolla cykling i berg.
Eurosport sänder med start 15:30 måndag till fredag och 15:45 på lördag.
Livestream från Baskien runt:
Live stream Basque tour
Live stream Basque tour
Live stream Basque tour
Live stream Basque tour

3 kommentarer:

  1. Du kan åka till Kiruna på skoterleder från Åsbobacken. Du kan åka till Rättvik och sen vika av mot Leksand och ner mot Djurås, Gimmen Kolarbo, stångtjärn hem, blir ca 16mil.//Per H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag förstod nästan det. Spåren slutar väl inte vid Kiruna heller är jag rädd... 16 mil låter som en "lagom" runda. Borde ta ca: 10 timmar om man orkar hålla tempot uppe hela tiden. Sitter du på bra kartmaterial?

      Radera
  2. Jag har lite garmin filer som kanske kan funka.//Per

    SvaraRadera