Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-04-02

Dags att anmäla sig till Östgötaloppet

Idag är sista dagen för föranmälan till årets första SWE-Cup landsväg: Östgötaloppet som avgörs den 14:e april. Jag ska skicka in elitlagets anmälan lite senare idag och därmed fylla på startlistan ytterligare. Alla anmälda kan du se här. Jag har själv aldrig kört Östgötaloppet så det ska bli kul att få göra premiär på denna klassiska tävling i år. 115 kilometer ska herreliten köra med start och mål vid Ljungs kyrka, 20 kilometer nordväst om Linköping. 115 kilometer är verkligen ingen distans som inger respekt, men det är som vanligt farten som dödar. Dagen före körs Jönköpings varvlopp för den tävlingssugne.

Jag hoppas att så många som möjligt av er deltar eller kommer och hejar. Så här ser bansträckningen ut:
Man startar alltså och går i mål vid den svartprickiga delen av tävlingsbanan och det korta varvet kör vi några varv på under tävlingens slutskede. Det brukar tydligen kunna blåsa lite på tävlingen vilket gör den utslagsgivande.

12 dagar kvar till min tävlingspremiär alltså, just nu är det -10 ute, jag har kört ett enda pass på racern i år och snön ligger vit på marken. Men, i övrigt så känns formen okej. På testcykeln har jag klarat dom nivåer jag tror krävs för att ta mig runt landsvägstävlingar utan att bli avhängd i onödan. Men hur mycket längre än så jag kan nå är det svårt att sia om. Landsvägstävlingar handlar ju också mycket om att kunna läsa tävlingarna och att man har bra tajming i sina manövrar. På Östgötaloppet brukar kantvinden ha en betydande roll och det är väl ingenting som jag haft tillfälle att öva speciellt mycket på. Men det är väl som vanligt bara att ta i lite mer så ordnar det där sig.

Pepp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar