Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-04-11

Förbundskaptener cykel

Igår släppte Svenska Cykelförbundet nyheten att Anders Ljungberg blir ny HPC för MTB. Man kan också läsa i en nyhet om Banlandslagsverksamhet att Lars-Åke Östlin är "Förbundskapten bana". Nu hoppas jag att man för en gång skull också tar tag i landslagsverksamheten för cykelcross. Vem kommer dom utse till förbundskapten/HPC där?

Anders Ljungberg är ett välkänt namn för mig då vi tillhör samma generation och jag har tävlat mot honom många gånger. Nästan alltid med Anders före mig i resultatlistan. Det ska bli kul att se vad han kan göra, det ska också bli intressant att se om våra HPC kan få ihop sina landslag på ett bra vis med tanke hur liten tjänst det är dom har och att den bara sträcker sig fram till i höst.

Så här ser Cykelförbundets pressmeddelande om Anders Ljungbergs tillträdande ut:
"Anders Ljungberg ny förbundskapten/HPC för MTB
2013-04-10 12:19
Anders Ljungberg, Jönköping, kommer under säsongen att leda mountainbikelandslaget i alla discipliner.


Anders har en gedigen erfarenhet som tävlingscyklist och vet vad som krävs för att en mountainbikecyklist ska lyckas. Han har även stort kunnande inom internationell tävlingsverksamhet och har därför förmågan att föra MTB- landslaget mot nya framgångar.

Anders presenterar sig:
”Då min tid som tävlingscyklist nu ligger ca tre år bakåt i tiden är det långtifrån alla som känner till mig. Då jag dessutom körde utomlands mellan 2008-2010 så var det ett tag sedan mitt namn frekventerade de svenska resultatlistorna.
Jag började min karriär som MTB-cyklist -94 i Västervik, 12 år gammal. Flyttade -01 till Jönköping för att satsa än mer på cyklingen. Vann en del långlopp i cupen, och även i vanliga XC-cupen. Flyttade -08 utomlands för att ta nästa kliv, fick ett kontrakt med ett tyskt MTB-lag till -09. Körde för dem även under 2010 innan jag valde att avsluta min karriär.
Denna korta sammanfattning över mina 17 år som tävlingscyklist gör att jag har full koll på vad en mountainbikecyklist behöver för att lyckas. Jag känner även till i stort sett alla internationella tävlingar i Europa då jag själv kört dem.
På grund av olika anledningar har jag tillträtt denna tjänst väldigt sent, säsongen har dragit igång och de flesta har redan gjort sina säsongsplaneringar. Dock ska jag göra mitt absolut bästa för att vi ska ha en fungerande landslagsverksamhet under säsongen! Jag är laddad till tusen och hoppas alla cyklister är det också!
Landslagsprogrammet kommer läggas ut på hemsidan så fort som möjligt!”
För mer information kontakta Anders på telefon: 0707615685, eller på mail: andersljungberg@scf.se"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar