Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-04-14

En Corona-elefant i mitt sociala medier-rum och Zwift-racing

Hej och god morgon!

Först vill jag ta upp en elefant i mitt sociala medier-rum. Så hoppas jag att vi kan stoppa undan den sedan. Har dom senaste dagarna fått lite pikar och kommentarer via diverse kanaler om att jag valt att åka till Skåne under påsken. För mig är det inga konstigheter egentligen men då måste man kanske också förstå hur vårat liv ser ut. Jag har tre barn som är biologiskt 100% helt mina, dom går i skolan i Falun, jag har också en bonusdotter boendes och studerandes här i Falun. Linda har två barn som alltså är mina bonusbarn och dom går i skolan i Bjärred. Alltså har vi tillsammans sex barn i olika utsträckning i våra liv och två "hemmakommuner" som det är nu. Så när jag åker till Bjärred så är det alltså mitt andra hem där jag spenderar tid med min familj, det är ingen nöjesresa eller semester på något vis. Ingen "påskresa". Jag var symtomfri när jag åkte dit och vi har hållit avstånd till alla över 70. Faktiskt så höll vi avstånd till alla oavsett ålder och det närmsta jag kom folk var när jag körde distans men då var vi sju cyklister och ingen fikapaus för att minska risken för att sprida smitta.

Som en bonus, som kanske sticker i några av er läsares ögon, så har vi en lägenhet i Oskarshamn också för det är basen för Lindas jobb. Så vi kommer att spendera viss tid där också. Mitt jobb är i Borlänge och även om jag kan jobba hemma så har jag ett sådant där "samhällsviktigt yrke" då jag jobbar med kollektivtrafik och i min roll så behöver jag spendera en hel del tid på min arbetsplats. Så jag kommer att åka till Borlänge också. Flera gånger i veckan.

I mitt jobb så är jag med och informerar om Folkhälsomyndighetens rekommendationer, tar fram riktlinjer för medarbetare och avtalsparter. Jag har också haft tre möten (på distans...) med Region Dalarnas smittskyddsläkare under dom senaste veckorna och om det är något jag lärt mig så är det två saker som är väldigt viktiga om man inte ska sprida smittan och det är:

  1. Håll avstånd. Om alla håller sig minst en meter från varandra så borde vi vara säkra.
  2. Tvätta händerna. Får du smitta på dig så är det troligtvis via händerna du får viruset i kroppen (eller om någon nyser dig i ansiktet). Du petar dig i ögonen, näsan eller munnen och vips så har du viruset på dina slemhinnor. 

Folkhälsomyndighetens allmänna råd till privatpersoner, just nu när detta skrivs, är som följer:
"- Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld.
- Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder.
- Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.
- Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
- Undvik fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
- Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
- Res inte i rusningstid om du kan undvika det.
- Res bara om det är nödvändigt.
- Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du begränsar dina sociala kontakter och undviker platser där människor samlas."

Så, då har ni fått läsa om Corona ännu en gång i bloggen och är det någon som har synpunkter på mitt beteende eller vad jag gör så får ni gärna skicka ett mail så kan vi ta snacket där. Ni får också gärna maila om det är annat ni vill givetvis.

_________________________

Tillbaka till cyklingen då, som jag gärna skriver om i denna blogg.
Igår åkte jag hem från Skåne, en ganska oskön bilresa på ca: 7½ timme. För att bli av med bilbenen så körde jag ett Zwift-race efter nattning av yngsta dottern. Körde något som heter TFC Mad Monday World Series igår, hade hört bra saker om deras serie tidigare i våras och nu startade dom en ny serie igen med första av sex deltävlingar igår.

Bra motstånd i startlistan och en viss Geoff Kabush fanns också med bland namnen. Tre gånger på OS för Kanada på MTB varav två topp-10 och en 20:e plats. En cyklist med hjärtat på rätta stället och en bra attityd till sporten. Lite av en föredetting givetvis men när Gravel World Series startade tidigt i våras så vann han första deltävlingen. Så "gubben" (han är bara 42...) kan än. 

Platt bana som skulle köras fyra varv vilket skulle ge oss ungefär 41 kilometer att tävla på. Jag hade inga vinstambitioner igår utan ville göra tävlingen hård, attackera och ha kul. Vilket jag lyckades med. Hade bland annat en utbrytning (efter 14 körda kilometer) på sju minuter där jag låg på med ett snitt av 383 watt. Då hade jag gjort diverse småryck innan dess också. Många duktiga med och en platt bana gjorde ju att den stora klungan aldrig tappade oss i utbrytningen speciellt långt. Gjorde ett försök på bonuspoäng på ett spurtpris också vilket gav mig en tredjeplats i spurtpristävlingen och tre bonuspoäng till totalställningen. På sista varvet så försökte jag spara mig någorlunda till spurten för att ändå få med mig ett hyfsat resultat från racet.

Sladdade in som femma i en tät och snabb spurt. Gott så i detta motstånd och med så mycket energi spenderad tidigt i loppet. Kollar man topp 10 så hade jag 4.6 w/kg i loppet och den som var närmast bakom i w/kg hade 4.3, övriga låg på 4.1-4.2. Det var faktiskt bara en cyklist med högre w/kg än mig i hela loppet och han kom på 17:e plats med sina 4.7 w/kg.

Om man gillar siffror så kan man ju nörda ner sig hur mycket som helst. Det går tex att se att jag var mer av en syreupptagscyklist än en sprinter i detta lopp genom att se vilka placeringar jag fick på respektive watt/kg/tidsenhet.
15 s: 8:e
30 s: 6:e
1 min: 5:e
5 min: 2:a
20 min: 1:a 

Alltså var det 7 cyklister med bättre "kick" än mig men som kanske la den kicken på fel ställe eftersom jag blev 5:a i loppet.  Hur det gick för Geoff? Han slutade 49:a i loppet men kanske någon erfarenhet rikare. Vill ni nörda ner er mer i resultat och watt så finns länk till loppet i beskrivningen till videon nedan.

För om ni vill se loppet i efterhand (och det vill ni väl???) så kan ni göra det nedan. Jag snackar lite mer än vanligt och jag gör det på engelska eftersom jag har en del tittare som inte förstår svenska. Försöker ge lite tips och trix under loppets gång och vill ni se utbrytningen så sker den som sagt efter 14 körda kilometer.



Denna vecka kan innehålla inte mindre än 3 A-race för mig. Alltså viktiga race på Zwift. På Onsdag kör jag Swedish Zwift Racing Cup, på Torsdag drar Svenska Cykelförbundets Challenge-tävlingar vidare med den andra av fem (jag vann den första! (länk till blogginlägg)) och på fredag blir det Zwift Classics. Men till Zwift Classics är vi ett lag på tio och endast fem blir uttagna och det behöver absolut inte vara jag. Vi har en superstark trupp så vi får se vilka som kör. Men minst två A-race denna vecka alltså, skoj skoj.

Imorgon onsdag är det alltså dags för fjärde deltävlingen i Swedish Zwift Racing Cup och jag tänkte sända den live på YouTube-kanalen. Även då på en platt bana men med en liten spurtbacke upp i vulkanen och ett knöligt parti där det går att sträcka ut fältet...  Jag har blivit 8:a, 6:a och 4:a i dom tre första deltävlingarna och ligger trea totalt. Det lär komma ett helt gäng starka, utländska, åkare som en liten bonus imorgon och startfälten brukar vara riktigt stora på onsdagarna. Ska bli svinskoj! Jag sänder på min kanal nedan, tävlingen startar 19:00 imorgon onsdag: